Cornucopia?

Aktuellt

Swedbankkund - vilken bank ska du byta till?

Detta inlägg är att betrakta som reklam. Tillsammans med Compricer kan bloggen nu presentera jämförelser mellan alla bankers bolåneräntor ...

2019-02-06 10:49

Bolagsverket varslar 40 personer

Bolagsverket varslar 40 anställda på grund av "ekonomisk arbetsbrist". Myndigheten får inte ihop sin ekonomi. Myndigheten är avgiftsfinansierad av företagen, men går alltså inte runt trots att avgifterna ska finansiera verksamheten.
Bolagsverket ligger i Sundsvall.
I ett pressmeddelande uppger Bolagsverket att man varslar 40 personer inom främst stöd och utveckling. Generaldirektören Stenberg skriver:
"Sedan 2017 har vi arbetat väldigt aktivt med Bolagsverkets ekonomi och gjort flera insatser för att minska våra kostnader och öka våra intäkter, men vi kan konstatera att det inte räcker – vår ekonomi går inte ihop på några års sikt och det måste vi hantera."
Myndigheten hade cirka 590 anställda vid tidpunkten för varslet.

Bland annat handlar det om "minskade ärendevolymer på vissa ärenden där intäkter genereras och minskad försäljning". Frågan är hur mycket av detta som har med konjunkturen att göra blir förstås bloggens konjunkturtourettesreaktion? Även om det inte är den enda anledningen till varslen, så talar minskade ärendevolymer för minskad aktivitet i svensk ekonomi. Vilket inte direkt är någon överraskning med tanke på övrig statistik.

Myndigheten hoppas att inte företagare och kunder ska påverkas av neddragningarna. Det hoppas även bloggen, då Bolagsverket har fungerat utmärkt för mig som företagare än så länge.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

13 kommentarer:

  1. 15 arbetsdagar just nu för att registrera en simpel årsredovisning i ett AB!

    De behöver snarare mer personal inte mindre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför är det ett personalarbetr öht?

      Årsredovisningen filas elektroniskt. Om den inte finns på plats vid ett visst datum sätts en flagga.
      Vite utgår.

      Sedan kan årsredovisningen endast filas OM det finns en godkänd revisionsberättelse (om det är kravet) dvs revisorn går in i systemet och godkänner/bifogar revisionsberättelsen.

      De sitter knappast och granskar alla redovisningar som kommer in manuellt.

      Radera
    2. De granskar bara lite formaliakrav som underskrifter och datum. Samt skvallrar till SKV om hur stor utdelningen är och vilket datum den kan lyftas.

      Sedan revisorsplikten togs bort kan man beskriva kvaliteten på inskickade årsredovisningar som varierande.

      Ja och så skall pappren scannas, går inte att skicka in som pdf utan elektroniskt innebär en helt egen standard som är väldigt ny och typ tre små-program stödjer idag.

      Radera
    3. Nja. Mer personal innebär inte automatiskt kortare handläggningstider.

      Radera
    4. Tog två dagar från inskickad årsredovisning tills den var på alla kommersiella sajter för egen del. Å andra sidan var det i december pga redovisningsår Q4-Q3, och allt signerades elektroniskt.

      Radera
    5. digital inlämning med signatur snabbar på, och gör att information kommer snabbare in,
      men fler redovisningssystem borde stödja detta, inför nästa kommande inlämning tror säkert de filar på det redan idag.

      Radera
    6. Bättre ha bolagsstämman i januari, då har man ett nytt fräscht utdelningsutrymme att använda :-) Är väl därför de fått in massor just nu...

      Radera
    7. Bara hålla extra stämma och dela ut efter årsskiftet.

      Radera
  2. Enligt en bekant som jobbar på bolagsverket så har de fått nya direktiv om att de inte längre kan sätta avgifterna hur de vill för självfinansiering. Därför får de dra ner.
    Bla har olika företagarorganisationer klagat. Det är även helt orimligt att det jobbar 590 personer med att sköta ett par databaser. Bolagsverket betalar också ut 14 miljoner om året till svenska akademin. Detta som kompensation till att Post och Inrikes tidning inte längre ges ut. Intäkterna från denna ska enligt något kungabrev gå till akademin.

    SvaraRadera
  3. Lägg kostnaderna på skattsedeln! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer nog. "Förvaltnings- och kontrollavgift" om X procent läggs på alla bolag (som stannar kvar i Sverige) tids nog.

      Radera
  4. Det ska bli mer intressant vad som händer nu när mer myndigheter tvingas in i statens servicecenter. Jag vet en myndighet som som sitter med 8 ek.adm. som kommer få gå pga. arbetsbrist. Där jag jobbar kommer två alt. Tre får gå (matchas dock mot pensionsavgift). En enkel myndighet med runt 500 anställda.

    Egentligen börjar detta nu då senaste remissen var väl att typ 40 myndigheter ska anslutas inom 3 år, sedan är de alla andra som ska anslutas enligt tidigare plan.

    Tur att man sitter på en position som redovisningsansvarig, annars kan de ha blivit svettigt..

    Aja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den gamla principen om att chefen alltid är ansvarig och att man städar trappan uppifrån gäller ju inte inom offentlig förvaltning ..

      Radera