Cornucopia?

Aktuellt

Prognos: Kraschen i Stockholms bostadsbubbla - om 90-talets nedgång upprepas

Utvecklingen för Stockholms lägenhetsprisindex speglar än så länge väldigt exakt utvecklingen för lägenhetspriserna på Östermalm under 90-ta...

2019-01-06 18:53

VW elbil för 200 000:- SEK nästa år?

Volkswagen har planer på att producera hela 330 000 elbilar av en bilmodellserie med utvecklingsnamnet MEB nästa år. Den billigaste modellen uppges kosta 20 000 EUR enligt uppgifter till Reuters och ska klara 33 mil på en laddning. Om detta uppfylls kommer det helt revolutionera bilismen i Europa.
Hyundai Ioniq Electric i brist på bilder på en elbil från VW.
MEB-plattformen ska redan nästa år producera 330 000 elbilar hos Volkswagens fabriker, av märkena VW, Audi och Seat. Produktionsstart ska ske mot slutet av innevarande år och produktionsmålet ska nås under 2020. Till år 2025 ska antalet elbilar vara uppe i en miljon om året.

Priset ska alltså bli billigare än en Volkswagen-diesel, och samtidigt ska man även erbjuda mycket billliga laddboxar för hemmet.

Räckvidden på den billigaste instegsmodellen, som alltså ska kosta 20 000 EUR (dyrare i Sverige pga Sverige) ska bli 33 mil på ett 48 kWh-batteri, alltså 1.45 Wh/km. Inte lika snålt som Hyundai, utan mer i linje med Tesla Model 3. 62 kWh-varianter ska också finnas, vilket då får räckvidden 44 mil. Bilarna ska kunna ladda med 100 kW i effekt som högst, även om det idag är ont om CCS-stationer som klarar detta. Oftast laddar man dock elbilen långsamt i hemmet. Ett 48 kWh-batteri laddar ju lätt över en natt med endast 3.7 kW i effekt, eller 16 A enfas. Man ska inte räkna med att vi pratar om trefas 16A-laddboxar, som skulle hemladda 48 kWh på lite drygt fyra timmar, om nu en så här billig bil skulle stödja så kraftig inbyggd växelströmsladdare.

Fem elbilar på laddning vid till synes vanlig gatuparkering i Oslo. Citroen E-Zero, Tesla Model S, Citroen E-Zero, Citroen E-Zero och Nissan Leaf knappt synlig längst bort./td> Så kan det se ut i en stad med elbilar om man vill.
Som jag upprepade gånger bloggat om har jag ännu aldrig kört mer än 35 mil utan paus och 33 mil bör alltså räcka som räckvidd för en elbil. Detta gäller i synnerhet på kontinenten, där köravstånden är mycket kortare än uppe i glesbebyggda Norden. 

20 000 EUR-modellen, som eventuellt ska heta ID.1, blir förstås inte någon premiumbil,  utan kommer väl upplevas som motsvarande billigaste VW-dieslar idag, typ en Seat. Vad en Audi jämförbar med Tesla Model 3 kommer kosta återstår att se. Detta är alltså en satsning vid sidan av lyxbilen Audi e-Tron. En elbil för 20 000 EUR kommer nog vara väldigt spartansk.

Eventuellt är det så att man kommer ha sk solid state-batterier, vilket Toyota håller på att utveckla.

Mest väsentligt är att detta kommer helt förändra bilismen i Europa. Når man försäljningsmålet om en miljon elbilar om året 2025 så kommer detta bli revolutionärt. Just nu står bilbranschen kanske inför sin största förändring någonsin och det på relativt kort tid.

Återstår dock att se om man klarar av att ordna fram batterier. Produktionen av e-Golfen handlar bara om ett tiotal bilar om dagen, långt ifrån de här volymerna.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

103 kommentarer:

  1. Följdfrågan, blir direkt. När skrotas miljöbilspremien på elbilar på 60kkr. Jag gissar att denna försvinner någon gång 2020, pengarna i potten tar slut och fylls inte på.

    Misstänker att ID kommer att drabbas av leveransproblem, av just batterier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dock, VW ska just nu hålla på att bygga om produktionslinorna i typ tre enorma fabriker, så de satsar rätt många miljarder på dessa nya bilar. Vore lätt slarvigt att göra det om man inte vore säkra på batteritillgången.

      Men visst kommer miljöbilspremien försvinna. Bonus-malus kommer gå under när folk börjar göra som politikerna vill och köpa elbilar, systemet bygger på att de flesta köper malus-fossiler, inte att de ska gå och faktiskt köpa elbil.

      Radera
    2. Alternativet vore ju att en handfull fossilbilsköpare ska betala bonuset för hundratusentals elbilar. Det blir rätt hög vägskatt på fossilerna då...

      Radera
    3. Rimligt är väl att bonus-malus förändras lite innan den försvinner. Malusdelen ligger kvar eller skärps medans bonus-delen sänks vartefter och till slut upphör.

      Radera
    4. Och znart blir det km skatt på elbilar.

      Radera
    5. Kilometerskatt på bilar är det som kommer. Avgasbilar kommer inte vara undantagna denna skatt.

      Radera
    6. VW sa i videon vid FullyCharged's provkörning av VW ID att batteritillgången till ID var säkrad och detta inte längre är ett problem. Bara att hoppas att de har rätt.

      Radera
    7. Vw vill såklart att man ska vänta något år tills man köper sin första elbil. Eftersom VW idag saknar konkurenskraftiska alternativ, så säger man vänta. Det blir snart mycket billigare, redan 2020. Vi får se hur de klarar leverera till detta pris.

      Km-skatt på glesbygd, låter dyrt.

      Radera
    8. Det blir väl malor-malior vad det lider...

      Så länge bonus inte blir betydande sänke för statsfinanserna så blir den kvar. Sen när skattelättnaderna blir ett betydande sänke så åker man på skatt. Då är man framme vid malus-malior-system.

      Radera
  2. Hur löser man på kontinenten problemet med alla som bor i lägenheter i större städer? Har själv inte rest så mycket mer än i tjänsten, och tittade då inte på hur man gjort med laddstolpar. Det jag ser i Sverige är ju inte speciellt optimistiskt om man inte bor i villa eller radhus med egen uppfart eller något...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen som i Norge. Genom att installera laddboxar överallt. Lägger upp en bild i inlägget strax. Vill man så kan man.

      Radera
    2. Tackar! Gor man så vid gatuparkeringar även i Sverige så ser det ju ljust ut.

      Radera
    3. Hur gör man med betalningen av elen? Bara nyfiken.

      Radera
    4. Beror på. Tesla vet jag inte, eventuellt drar de från ett kontokort man reggat hos dem, eventuellt månadsvis. Ej behövt betala.

      Vattenfalls InCharge betalar man med en app, där pengarna dras från kontokort när man har laddat klart. Clever har olika lösningar, månadsfakturering, förköpt kontantkonto. Jag har ett Clever-kort där de fakturerar när jag nått en viss summa (som jag ännu inte nått, och alltså ännu ej betalat). E.On och Fortum har också appar, motsvarar Vattenfall tror jag, dvs drar från ett kontokort man reggat. Iaf, aldrig något pill, utan det sker automatiskt.

      Radera
    5. Låter onekligen smidigt. Jag och frun pratade om ny bil idag och att nästa bil blir en elbil. Hoppas det finns billigare alternativ om två-tre år och att det börjar byggas laddstolpar inne i stan.

      Radera
    6. Finns väl inte någon stad utan laddstolpe inne i staden längre? Norrköping låg ju efter för några år sedan men de har ryckt upp sig.

      Radera
  3. Det verkar konstigt att en marknadsledare som VW vill revolutionera marknaden med en bil som är både billigare att köpa, inneha och dessutom miljövänlig. Man måste akta sig för att konkurrera ut sina egna fossildrivna kassakossor. Det rimliga vore att lägga elbilen i det lite dyrare segmentet där köparen får betala extra för känslan att vara teknikledande och miljövänlig. Detta såvida man inte befarar omedelbar och svår konkurrens av andra elbilstillverkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken kanske är att om VW inte gör det så gör någon ANNAN det, och vad vore sämst för VW av de två alternativen?

      Radera
  4. Det skrivs om att det är ont om el helatiden också nu ska alla köra el bil.. Ska vi bygga ut kärnkraftverken igen? Nej det kommer ju inte att gå längre alla nu för tiden är ekonomer eller IT, injenjörer är gammalmodigt. Jag tror att hästar och åsnor är en bättre alternativ.

    SvaraRadera
  5. Priskraschen på fossilbilar som följer om detta blir verklighet blir intressant att se. Vem kommer att vilja köpa en ny fossilbil när man inser att man kan vänta ett tag till och sedan byta till en billigare och bättre elbil?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Privatleasing är kanske inte så dum idé ändå, då får ju bilfirmorna också ta en del av risken också av vad som gäller för tillfället, etanol, diesel, hybrid el.... Och man själv behöver bara lämna tillbaka bilen om man gjorde som politikerna sa men visade sig vara fel i efterhand.

      Radera
    2. Det finns ju dem som inte kan använda sig av elbilar rent teoretiskt. Ex. mitt jobb innebär att jag har 1200kg på flaket och kör ca 35-40mil varje dag. Tekniken är inte så långt fram att det går att göra med elbil idag. För det ska vi bli straffade

      Radera
    3. Gork: någon som måste ta sig till jobbet kanske. Det är få arbetsgivare som finner sig i ursäkten att man kan köpa billigare bil om ett halvår...

      Radera
    4. Sen är elbil oerhört opraktisk för endel. Att den är billigare hjälper föga om den i praktiken inte funkar.

      Radera
  6. Har ingen Tesla själv men väl inom "familjen". Är inte bilintresserad direkt men går igång stenhårt på den, känns modern, är kul att köra, teknik och så vidare. Och sen retar det av någon anledning gallfeber på många bensinälskare att uttrycka att man tycker om Tesla. Men, jag är inte villig att lägga så mycket pengar på en bil. Men denna WW är ju klart intressant med priset och den nämnda räckvidden, klarar oss mer än väl på det. Det här blir spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Previs! VW med det priset och 33 mil i räckvidd är helt ok!
      Tesla är egentligen vad Mercedes är. Det är en Premiumbil och en bil som sätter standard för de övriga och kommande elbilar.
      Inget konstigt att de blir hatade just nu. De är pionjärer på en marknad dominerad av fossilbilar :)

      Radera
  7. Tyskland producerar el med kolkraftverk, så miljövinsten blir väl noll, men VW vill väl vara med sin tid och visa att man kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej miljövinsten blir inte noll. Även med skitig el så blir det renare än en fossilbil.
      Bland annat så har du mindre förluster med eldrift.

      Radera
    2. Förnybar energi producerade mer kWh i Tyskland 2018 än kol för första gången. 40% mot 38% för kol.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Tyskland går igenom samma fas som Sverige. Man vill lägga ner kärnkraftverken men har ingen plan för framtiden. Man säger att alla bilar ska vara elbilar 2040 men man vill fortfarande lägga ner kärnkraften. Hur det går ihop vet ingen.
      Men efter Fokushima var man bestämd att den måste bort.

      I Berlin har de redan börjat med självkörande elbussar för upp till 12 personer.
      Dessa fungerar bra med laddstationer lite överallt. (de har en person som sitter vid ratten och övervakar!!!)

      Radera
    4. Tyskland bygger mycket riktigt upp vindkraft och solkraft i ungefär samma takt som de lägger ner kärnkraft och stenkol.
      Men man bör i det sammanhanget även påpeka att elpriserna i Danmark och Tyskland är överlägset högre än övriga Europa enligt Eurostat.

      Radera
    5. Danmark har lägre elpris än Sverige, men betydligt högre skatt. Vi ingår i samma elhandelsområde, så inte konstigt att priserna är ungefär samma oräknat skatterna.

      Radera
    6. Så den informationen är med andra ord helt oanvändbar.

      Radera
  8. Den tar vi, på PRIVATLEASING så klart. När kraschen kommer är det bara att parkera skiten och lämna nycklarna. God fortsättning på det nya året.

    SvaraRadera
  9. Skönt att man inte ska köpa ny bil sådär 3 år, så jag hoppas att vi har fler prisvärda alternativ.

    SvaraRadera
  10. Hur ligger det till med snabbladdare ute i landet om man inte har en Tesla med deras Superchargerstationer? Kan man ladda upp en Hyundai genom slabbladdning på 30 min på donken så som du beskriver med Teslan eller saknas infrastruktur till detta? Tillverkarna lär väl knappast enas om en standard...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev om vid något tillfälle - det är tätare mellan snabbladdare än mellan Superchargers. Tre idag (fyra framöver) Superchargers Göteborg - Stockholm. 31 CCS-snabbladdare. Länk här

      https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/snabbladdare-strackan-goteborg-stockholm.html

      Radera
    2. Längsta sträckan utan en snabbladdare är 47 km Gbg-Stockholm.

      Radera
    3. Även ifall det idag finns två snabbladdarstandarder (CCS och Chademo) så är det inget problem eftersom i princip alla laddarna stödjer bägge. Det är dock CCS som kommer bli den vinnande standarden i Europa efter beslut från EU och de europeiska (tyska) tillverkarna. Chademo är standarden i Japan och för de japanska (exklusive Toyota skulle man lite elakt kunna säga...) bilarna.

      Radera
  11. Jag blir tyvärr misstänksam när de säger att man ska erbjuda billiga laddboxar. De är säkert låsta till ett abbonemang och vips betalar man igen vad bilen egentligen kostar.. Perfekt modell, köp en pryl billigt och betala premium kontinuerligt.

    Plus kWh-skatt på "bilel".

    SvaraRadera
  12. Eftersom en elbil är sämre än en fossilbil på i stort sett alla specpunkter så är det rimligt att prislappen är lägre än en fossilbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan komma på flera specpunkter där elbilar är bättre. Buller, acceleration, utsläpp. Man måste ju tom designa "varningsljud" för att elbilen är så tyst. Kan du tänka dig vilken förbättring av stadsmiljön det skulle innebära med fler elbilar jämfört med idag?

      Radera
    2. Men om du ska köpa en golf, är då det du nämner viktigt? Går man upp några prisklasser från golf finns det redan fossilbilar som tex har lägre buller och bättre acc, men ändå köper folk golf. Buller är dock ett dåligt exempel då det inte är motorn som bullrar inuti en bil utan främst däck och vind

      Radera
    3. Re Unknown
      Varför får jag då känslan av farfars bilar när jag går från elbil till fossilbil?

      Radera
    4. Personligen så kör jag bensin privat (japanskt 2012) och i företaget diesel (svenskt-kinesiskt 2017) men jag längtar efter när elbilar tar över.
      Man kan inte stoppa utvecklingen!
      Sen är det lite kul att alla länder kan bygga sina egna batterifabriker. (?) Idag är vi beroende av ett fåtal länder för att få vårt bränsle. Saudi, Norge etc.
      I framtiden kan vi ha tillverkning i det egna landet med den utveckling, utbildning och forskning som krävs. Tänk på alla utbildningar som kommer att skapas de kommande åren!

      Här har Sverige en ny chans att visa vad man går för. Man hade två bilmärken innan som var i ok klass. Nu kan man faktiskt satsa på bilindustrin, batterier eller nya bilmärken!
      Det är faktiskt inte nattsvart för bilindustrin, tvärtom! :)

      Radera
    5. Unknown: jag pratar inte om buller inne i bilen, jag pratar om miljöpåverkan i stan. Om du inte tänkt på det, så låter det om bensinbilar. Ganska mycket. Elbilar är däremot närmast kusligt tysta

      Radera
    6. Jag förstod det och jag skrev svaret för att bredda diskussioner. När en privatperson, speciellt någon som har begränsad ekonomi köper bil så är varken klimathänsyn eller statsmiljö det viktiga. Synd men sant. Därför tror jag att elbilar kommer ratas i stor utsträckning. Marknaden för elbilar är tjänstebilar där skattereglerna är viktigare än priset. Så när olika transportmedel diskuteras så bör man skilja på vad som är i den enskildes och samhällets intresse. Samtidigt som man förstår att samhället ser olika ut i landet och att tex ganska få svenskar faktiskt har de problem (buller och dålig luft) som elbilar löser.

      Radera
    7. Sandown, de skadliga och störande bullermängderna är framför allt från motorleder etc med högre hastigheter och då dominerar vägljudet, vilket är oberoende av drivteknik.
      Det blir inte bra överallt med elbilar. Det blir bättre däremot.

      Radera
  13. >dyrare i Sverige pga Sverige

    Detta är anledningen till att jag läser denna blog.

    SvaraRadera
  14. Frågan är om batteriet ingår i €20K priset? Renault Z.E måste man betala extra för batteriet eller hyra det för 600:- i månaden..

    SvaraRadera
  15. Aldrig att jag skaffar mig en elbil. Frånvaro av el i kontakten, hur laddar man skroten då? Ingen bra prepperbil eller någon av annan åsikt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur tankar bensin du på stationen utan ström?

      Radera
    2. Nä. Jag har lager på hemlig ort. Diesel.
      Handpump😁

      Radera
    3. Om det knorrar till sig får man väl ta fram handpump å slang.
      Improvise - Adapt - Overcome!

      Radera
    4. Inte ett argument mot elbilar men bensin/diesel kan man enkelt lagra för en period i varje fall.

      Radera
    5. Lättare att förvara 60 liter diesel i garaget än ström för 90 mil. Dieselvärmare kanske? Minimal miljöbelastning eftersom den bara används i krisläge

      Radera
    6. Elbilen är den bästa bilen när TSHTF. Efter Fukushima var det de som kom igång först.

      https://www.nytimes.com/2011/05/08/automobiles/08JAPAN.html

      Radera
    7. @Roger: Hur mycket bränsle behöver du ha i beredskapslagret för att kunna ladda elbilen vid längre strömavbrott?

      Radera
    8. Om man är inbiten prepper så är det bara att förvara sin bensin/diesel och köpa ett litet elverk som går på fossilbränsle.

      Radera
    9. Nja. Rätt stort elverk, laddning brukar kräva minst 16A 230V, dvs ett elverk som kontinuerligt orkar med 3.7 kW. Så lite större, finns för 7000:- på Jula.

      Radera
    10. Här står det lite om laddning av elbilar med elverk och det finns vissa krav för att det skall fungera tex.
      "The generator absolutely must have a clean sine wave output. This means that your generator needs to be an inverter."
      https://generatorgrid.com/blog/tesla/

      Författaren rekommenderar Generac 6866 iQ2000
      https://www.amazon.com/Generac-6866-Starting-Inverter-Generator/dp/B0128KR4EE

      Radera
  16. Har räknat på elbil vs fosilbil.
    Elbil en vinner tydligt om man som vi kör 2000 mil per år. Kör man mer, tex bor på landet och pendlar vinner man ännu mer på att åka elbil. Jobbpendlar man kortare sträckor vinner laddhybriden lätt, om merparten av resorna är 4-5 mil eller kortare.

    Elbilar är galet snabba vid acceleration, jag kör ifrån alla vid rödljus. I princip ljudlös vid låga farter.

    SvaraRadera
  17. Ja med egna solceller så vore väl en elbil en bra prepperbil.
    Men om du inte vill köra på el så får du väl börja hugga småved till ditt gengasaggregat.

    SvaraRadera
  18. Det är bra att vi går mot miljövänliga färdmedel. Men tråkigt att om några årtionden kanske man inte får känslan och höra ljudet av en V8 :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. "The last of the interceptors"

      EJ längre en dystopi.

      Radera
    2. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_V8

      Radera
  19. Om elbilen trots allt mot förmodan skulle slå igenom som folkbil så kommer den stora skillnaden mot nu handla om statsplanering. I dagsläget så är paradigmen förtätning av städer samt satsningar på tåg och kollektivtrafik, allt i klimatets och miljöns tecken. Men detta faller ju helt med elbilar, och dådåhade hade det kanske blivit bättre att sprida ut staden på större arealer istället, med rejäla motorleder mellan statsdelarna. Och helt lägga ner spårbunden trafik pga kostnaderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En elbil tar upp lika mycket plats som en fossilbil. Tror du har missuppfattat syftet med den täta staden.

      Radera
    2. Men självkörande kräver betydligt mindre plats.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Jo men inte så mycket mindre att kollektivtrafik blir blir obsolet. Den glesa modenistiska staden skapar ett stort transportbehov och självkörande elbilar (Johnnycab) kan säkert effektivisera "last mile"-tillämpningar.

      Radera
    4. S-E: Saken är att det inte är platsbrist i Sverige. Så bilarna kan ta hur mycket plats som helst om man bara sprider ut städerna. Tänk på att en bil kör runt 20 ggr så fort som någon går. Då area går som avstånd i kvsdrat kan en bilbaserad stad vara 400 ggr större än en fotgängarbaserad dito, med likvärdiga tider för att nå varandra.

      Radera
    5. De första fullt självkörande är säkert dyra men kostnaden faller snabbt med volym. Små självkörande fordon fraktar beställda varor sista km. Besök i lokala spel och tobak för kö och sedan få paketet blir historia. Något större maskiner transporterar mig bekvämt längre. Läser och tar en kopp kaffe under resan. Än större ersätter ...

      Forskningen intensifieras för en övergång från fossila drivmedel till eldrift inom flyget, i länder som USA, Kina och Tyskland. Det handlar om allt mellan små startup-företag till stora flygplanstillverkare som Boeing.

      Satsningen Elise, Elektrisk Lufttransport i Sverige, startade i våras där forskare nu jobbar tillsammans med myndigheter och företag med kopplingar till flyg, bland andra Saab.

      Snart lyfter den första prototypen och 2026 räknar man med att starta de kommersiella flygningarna för plan med 8 passagerare. 40 mil gäller nu men jag utgår från att lättare batteri kommer så räckvidden blir nog längre.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    6. I dagsläget är flyg tex mellan Sthm Gbg bättre än tåg men buller och utsläpp är problem, speciellt Bromma. Elflyg löser kanske de kvarstående problemen. Min känsla är tyvärr att politiker och statsplanerare inte är med på banan utan utgår från att all teknik för all framtid kommer vara exakt som idag. Därav fixering vid tex snabbtåg. Om elflyg är tekniskt möjligt så bör det bli överlägset tåg pga lägre investerings och driftkostnader samt möjlighet att trafikera fler orter.

      Radera
  20. 145 Wh/km menar du säkert.

    SvaraRadera
  21. Jag vet inte om jag tycker det är en så stor revolution att man använder ett annat drivmedel. Självkörande kommer vara en större händelse. Det gör att:

    - Man kan åka hem alkoholpåverkad.
    - Man inte behöver hitta parkeringsplats
    - Att tåg kommer få mycket svårt att konkurrera.
    - Att bilar på sikt kan köra mycket snabbare.
    - Att man kan minska olyckor
    - Barn kan åka till fotbollträning själva.
    - Äldre som har dålig syn kan fortfarande ta sig runt
    - Folk behöver inte spendera tid på att ta körkort.
    - Att bilar kommer byggas med sovmöjligheter
    - Att (taxi)chaufförer blir arbetslösa

    osv.

    Det största med eldrift är att man kan minska utsläpp i storstäder, vilket kommer rädda människor från en för tidig död.

    Här skulle politiker för en gångs skull kunna tillföra något genom att se till att bilar med utsläpp som kör i tätorter får betala en dyr straffavgift medan bilar som inte släpper ut farliga avgaser befrias från sådana. Skatt på bensin som finns idag tar inte hänsyn till hur många människor som får avgaserna i sig. Att köra en bensindriven bil på en skogsväg i Norrland kan inte jämföras med att brumma fram på Hamngatan i Stockholm.

    Det sägs att folk har klimatångest, men det är inget jag skulle bry mig om. Om något så kommer mer koldioxid öka skördarna. Däremot att köra bil genom en storstad och tänka på att de avgaser man släpper ut riskerar döda människor i cancer och hjärtkärlsjukdomar skulle inte kännas bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. Inte bara äldre med dålig syn utan generellt personer med funktionshinder får det enklare.

      Radera
  22. MEB = Marine Exeditionary Brigade?

    SvaraRadera
  23. Har sagt det i tesla-trådar här tidigare men tesla-sekten har hånat mig.

    Men nu säger jag det igen, Tesla kommer bli historia den dagen den etablerade fordonsindustrin börjar med elbilar på allvar. Kanske någon nu börjar förstå vad jag menar.

    Det är många detaljer på en bil som ska produceras fruktansvärt billigt men ändå fungera klanderfritt i alla väder och under många år. Musk verkar ju dessutom hellre uppfinna kantiga hjul själv än att titta på hur andra mer erfarna löst detaljerna.

    SvaraRadera
  24. För de pengarna skulle till och med jag köpa en. 33 mil för de pengarna är inte bra men helt ok. Har alltid tänkt mig att min första skulle vara en Tesla (tidigast 2025) men om VW börjar tillverka så här billigt kan det ju bli en VW ganska snart :)

    SvaraRadera
  25. Häftigt med en elbil till detta priset.
    Undrar hur denna bilen kommer att rulla ut på marknaden?
    Blir det en verklig folkbil och kommer folket att kunna ladda den om man bor i hyreslägenhet som byggdes på 70-talet?

    Och kommer folket att byta till denna nya billiga elbilen, verkar vara svårt att få folk att ens byta till en 5 år gammal begagnad modern dieselbil - se ramaskriet som Stockholms miljözoner orsakade.

    SvaraRadera
  26. Förutom batteriet är elbilen den absolut mest primitiva skapelsen bland bilar de som kan lägga ihop 2+2 kan förstå det mycket väl. Elbilar har funnits länge, det var för någon vecka sedan en artickel i tidningen om en svensk el-bil år 1902 eller något liknande.
    Tesla gjorde som Apple dvs sälja samma sak men 5 gånger så dyrt. Varför - jo för att säljer man dyrt så är det lyx märke säljer man billigt är det skräp. De flesta av oss är ute efter prestige i den mån pengarna räcker.

    SvaraRadera
  27. Jag kör idag en hel del pga jobbet och har en VW Passat 2010 kombi diesel som rullat nästan 35k mil.

    Har länge tänkt att byta ut den mot en beg el-hybrid, GTE men eftersom de längsta sträckorna jag kör kan ligga uppåt 80 mil och med tanke på att man måste stanna och pausa, pinka och äta så _kan_ en snabbladdad elbil faktiskt fungera!

    Grannen, månskensbonde kör också (traktor)diesel och har givetvis farmartank och manuell handpump. Han är mycket, mycket skeptisk til elbilar och jag vill inte här skriva vad han tycker om Teslor..

    SvaraRadera
  28. Volkswagens billiga bil verkar inte vara en ny modell, utan en uppdaterad e-up. Kommer heller inte att ha den nya MEB-plattformen. Men kan förstås vara intressant för många ändå, med ökad räckvidd.

    https://insideevs.com/volkswagens-21000-future-ev-e-up/

    SvaraRadera
  29. Inte för oss som bor mitt inne på Östermalm...det är fortfarande Cayenne Turbo som gäller...finns ju ingenstans att ladda elbilsjäveln...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som att du skulle våga bli sedd med en Seat på Ö-malm?

      Gott att höra att ni har bensinmackar på Östermalm. För jag antar att du tankar där, eftersom det är ett krav?

      Radera
    2. Japp. Arbetar inte så jag har inte någon arbetsplats att ladda på, vilket de tycks göra som har elbil här i Lärkstaden...

      Radera
    3. Circle K på Birger Jarlsgatan finns väl kvar ett tag till, men när den ryker blir det svårare ;-)

      Radera
  30. Har du någon "icke-länk" till uppgifterna.
    Jag får det inte att gå ihop rent ekonomiskt, så det är nog antagligen frågan om marknadsföringsavdelningen som har fått fria händer.

    Om det däremot är som @Gunder säger så kan det gå ihop. Dagens e-up! ligger på 285000 kr och skulle nog gå att pressa till 200000 om man bantar inredningen till Citroën 2CV nivå.
    Batterierna skulle då vara halva kostnaden om man räknar med $200/kwh. Men bilar går även idag att tillverka för 100kkr.
    Jämför med billigaste versionen av up! som ligger på 132 kkr.

    SvaraRadera
  31. Byter bil om ett par år. Självklart el! Damn you Cornu!

    SvaraRadera
  32. Det finns ingen affärslogik i att sälja elbilar för 200,000 när folk idag betalar 350,000 kr för något sämre specade bilar (Leaf, Zoe mm). Om VW kan producera dessa bilar nästa år så kommer de prissätta dem till minst 300,000 tills vidare.

    SvaraRadera
  33. Hur attraktiva är elbilarna när de grymt beskattade fossilbilar a inte längre sponsrar,eller kommer staten inte märka de mindre intäkterna och fortsätta subventionera en bil för en miljon kronor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mje, vi ser nog deflation på området när volymerna skalas upp och ny teknik kommer. Fossilbilar är inte grymt beskattade vid köp. Sen smäller det med skatter på service och bränsle.

      Som det verkar får man snart en smartare elbil för 4-600k vs dagens förbrännande. 30 mil måste man kunna köra, det minskar, mest teoretiskt, räckvidden och vissa får nog ha fossil ett bra tag men 90% klarar sig väl på 30 mil + snabbladdning 10 min.

      Sen är det en utmaning för Staten likförbenat men jag börjar se likheter med när man byggde ut kärnkraft, de smutsiga oljebrännarna minskade och är idag sällsynta, de som har dem på landet må ha dem.

      Radera
  34. Det är spännande att se utvecklingen för elbilar i Norge. Av de bilar som såldes 2018 var 31 % rena elbilar och 29 % hybridbilar. De fyra mest sålda bilmodellerna var: 1. Nissan Leaf, 2. VW Golf, 3. BMW i3, 4. Tesla Model X (Model S kommer först på 8:e plats).

    För 2019 gissar jag att Tesla Model 3 blir den mest sålda bilen. I Norge kostar en Tesla Model 3 (long range, fyrhjulsdrift, premium) 454 700 NOK (473 313 SEK). Detta i ett land där billigaste Volvo V90 (med DAB+) kostar 536 174 NOK (558 123 SEK). I Sverige är priset för grundmodellen 339 900 SEK. Volvo V90 kanske inte direkt konkurrerar med Model 3, tog bara detta som ett exempel.

    Tack för en intressant blogg! Som boende i Norge funderar jag starkt på att beställa en Model 3.

    SvaraRadera
  35. När det gäller räckviddsbehov så är det ju individuellt. Men en räckvidd om 35 mil betyder i praktiken att det är nödvändigt att ta paus redan efter runt 20 mil på långresa. Du vill ha marginal om den planerade snabbladdaren är ur funktion eller kön är lång. Sedan kan du snabbladdning upp till 75 80 %. Det går långsamt på slutet, då det är slöseri med tid att ladda ner. Men två timmars körning, följt av ett fika/laddstopp på fyrtio minuter kan vara helt ok för de flesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längsta avståndet mellan snabbladdare Stockholm-Göteborg är 49 km. Och det går att se i apparna om laddarna fungerar.

      https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/snabbladdare-strackan-goteborg-stockholm.html

      Radera
    2. Så 35 mil innebär att det räcker med stopp efter 30 mil. Det ser ut likartat i resten av Sverige. Därtill finns ännu fler destinationsladdare om det blir total panik och du behöver ladda upp någon mil för att nå en snabbladdare. Tio minuter på destinationsladdare kan ge en mil. Det är förstås nödsituation, men möjligt.

      Radera
    3. ... resten av Sverige söder om Dalälven menade jag. I synnerhet inlandsvägen kan ha mer än 5 mil mellan snabbladdarna, medan det längs kusten är rätt okej.

      Radera
    4. Synd att du inte har tid för norrlandsturnen förrän mars-april. Ett besök på Jokkmokks marknad kommandes antingen norrifrån eller söderifrån hade varit ett definitivt test.

      Radera