Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-01-21 11:25

Taxistrejker i Spanien mot Uber

I Spanien hålls taxistrejker mot tjänsten Uber, som hotar de traditionella taxiförarna. I Barcelona ska strejken pågå hela januari och februari, inklusive just nu under en turismmässa. Minst en Uber-förare har fått medicinsk hjälp sedan vederbörandes taxibil angripits av strejkande och flera större gator i Barcelona är blockerade av antingen taxi eller i motprotest Uberförare.

Uber är en rätt förträfflig taxitjänst, som gjort succé världen över, för trygghet, förutsägbara kostnader utan vare sig kontant- eller korthantering och taxichaufförer som kör rätt väg. Sverige är förstås undantaget, eftersom det krävs tillstånd för att köra taxi här, och framför allt för att vi har något som kallas Skatteverket och de allra flesta svenska Uberförare påstås köra svart. 

I Spanien sker nu löpande taxistrejker och i skrivande stund pågår detta även i Katalonien och Barcelona, vilket bloggen kan publicera som film ovan.

Strejken ska pågå hela januari och februari, inklusive under en nu pågående turismmässa. 

Flera viktiga gator är spärrade av strejkande taxibilar, och några gator har också spärrats av motprotesterande Uberförare. Minst en Uberförare har behövt medicinsk vård på grund av stressreaktion när vederbörandes bil slogs sönder med föraren i förarstolen.

Myndigheterna har föreslagit att Uber måste ha 15 minuters fördröjning, så att endast taxi kan ta omedelbara körningar, men budet har avfärdats av taxichaufförerna, som kräver minst 24 timmar i förbokning för Uber. Kort sagt att Uber endast ska få köra förbokningar nästa dag, medan all annan taxitjänst ska hanteras av just taxi.

Nya IT-tjänster och IT-integration hotar gamla affärsmodeller och företagsstrukturer. Uber är ett gott exempel på detta, och taxi kommer på något vis behöva anpassa sig förr eller senare. 

I Sverige har åtminstone t ex Taxi Stockholm infört en rätt bra app, där man kan åstakomma det mesta som går i Uber. Strejker i all ära, men att IT leder till bättre tjänster för kunderna är oundvikligt. Sedan kanske inte Uber är slutdestinationen för taxitjänster, och kommer en dag att i sin tur konkurreras ut av något bättre.

Men så länge får vi se strejker i åtminstone Katalonien och Spanien.

Bloggens estimat på ovanstående demonstrationståg är cirka 1 500 deltagande. Demonstrationen gick lugnt till, och leddes av en enda polisbil, samt en polisbil i andra änden. Å andra sidan dök inga Uberförare upp vid tillfället för filmandet.

Vi lever i en intressant tid, och upplever på många sätt hur IT-stöd och Internet revolutionerar företags och affärsmodeller. Gamla strukturer utmanas, anpassar sig eller försvinner, och utvecklingen går knappast att hindra på sikt.

Relaterat så åkte bloggen en hel del taxi i Wien, dock inte för flakturm-promenaden, och inte en enda gång behövde taxichafförerna knappa in något i GPS, om de alls hade detta. En rätt rejäl skillnad mot taxi i Sverige, som har vissa utmaningar vad gäller lokalkännedom. Här fyller appar som Uber eller Taxi Stockholms app en viktig funktion för att fylla ut kompetensbehovet och minskar också instegströskeln för att kunna köra.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

25 kommentarer:

  1. Största anledningen till Ubers genomslag var ju kunder som tröttnat på att bli lurade av de så kallade riktiga taxichaufförerna. Dessutom kör även flertalet av dessa svart så det argumentet mot Uber funkar väl inte så bra heller.

    Har sett på reseforum hur folk hyllar Uber särskilt mycket på just turistorterna där taxichaufförerna systematiskt blåser kunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta, vi har ju till och med ett pågående maffiakrig om taximonopol här i Sverige nere i Malmö.

      Tar uber 10 gånger av 10, på grund av säkerhet och bekvämlighet, inte på grund av pris då jag nästan alltid tar uber lux.

      Radera
  2. Turistmässa i Barcelona?! Det är ju lite komiskt när man gör allt för att minska turismen i Barcelona.

    https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/29/barcelona-trottnade-pa-turisterna-och-begransar-overnattningarna

    SvaraRadera
  3. AirBnB har ju också rört upp känslor, inte bara i Barcelona utan även t.ex. på Mallorca.

    Jag använder alltid AirBnb i Spanien, främst pga. att jag är trött på hotell. Jag vill ha min egen pool, min gen grill och gå och handla min egen mat och tillaga den själv. Det är fantastiskt!

    Däremot kan jag förstå att spanjorerna är förbannade att det driver upp både huspriser och hyror, framförallt längs kusterna (Där det ändå mes t är turister!))

    SvaraRadera
  4. Vilka nackdelar får taxiförarna av att Uber finns, lägre lön? Tråkigt i så fall om vinster av rationaliseringar inte tillfaller de som gör jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det gör det, så fort de "som gör jobbet" vill åka någonstans med någon annan som "gör jobbet".

      Jag tror du är minst sagt förvirrad vad gäller konceptet marknadsekonomi.

      Radera
    2. Nackdelen är att om man är laglydig taxiförare så betalar man tydligen dyra pengar för sin taxi-licens. Det blir ju lite svårt att konkurrera på lika vilkor mot uber-förare som inte har denna.

      Inte undar på att taxi-näringen protesterar.

      Radera
    3. Tack Anonym, men det borde vara ganska lätt att fixa genom att ge samma villkor till alla som kör taxi. Men kan verkligen taxiförarna som använder Uber köra uran licens?

      Radera
    4. Iblandekonomi: jag har inte åkt med uber så jag vet inte ifall de kör utan licens (i sverige, eller annorstädes för den delen).

      Det är givetvis möjligt att protesterna är ogrundade, men vad som framgår är att det iaf är i princip detta de protesterar mot.

      Radera
  5. Åkt lite taxi i Madrid och det var både billigt, snabbt och effektivt (ingen GPS). Fastpris till flygplatsen o.s.v.
    Dålig engelska som man kan förvänta sig, men så är det ju lätt att visa adressen på en telefon nuförtiden.
    Priset kan kanske förklaras av Skoda/Seat istället för Mercedes E/stora Volvo som ju är standard i Sverige. Kostar ju ett par kronor de där sistnämnda.
    Huruvida de betalar skatt är en annan fråga.

    SvaraRadera
  6. Här i Malmö skjuter man så klart konkurrenterna istället. Ja, åtminstone tills de blir av med bilarna till kronofogden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två bilar sprängdes till och med efter att de gått till kronofogden (Dock innan de hann hämtas in).

      Radera
    2. Så det var du som köpte kp-bilen som var uppe på blocket häromveckan?

      Radera
    3. Nej jag kör det somaliska stuket när jag ska in och hämta kebab, en pickup med kulspruta på flaket. Second hand var ju t o m årets julklapp!

      Radera
    4. Förra årets julklapp. Årets julklapp är väl inte utsedd än?

      Radera
  7. För ett par år sedan var jag på tjänsteresa till en fabrik en dryg timme från Toulouse, och jag blev upphämtad på flygplatsen av en fransk kollega. Samtidigt genomförde franska taxichaufförer en manifestation mot Uber, och min kollega var orolig för att bli lynchad när han hämtade upp en utlänning vid flygplatsen i en privatbil.

    Fabriken ligger f.ö. i Nordkatalonien, som var spanskt till 1659.

    SvaraRadera
  8. Taxi är ju på många ställen i europa en av de få kvarvarande skråväsende. Du måste köpa dig en licens för att få lov att köra och den kan kosta minst lika mycket som bilen. Trist när den nu blir värdelös och vem som kan köra....

    Jag tänker att Uber måste vara mumma för skatteverket. Alla körningar lagras ju hos uber som också hanterar betalningen och de lär ju inte säga nej när pappa skatteverket kommer och frågar vad förarnas företag fått. Så att Uber skulle vara värre skattesmitare än branchen i övrigt känns som dimridåer från taxiåkarnas lobbyorganisation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. exakt,
      tror inte att det handlar om att taxiåkarna riskerar att bli arbetslösa
      problemet är just det att taxiägarna/åkarna har tvingats betala en förmögenhet för sina licenser och Uber underminerar denna modell

      Radera
  9. Flertalet gånger som jag har varit på tjänsteresa till Berlin har följande utspelat sig. Efter taxiresan från Tegel står en viss summa i taxametern (ofta i backspegeln av någon anledning). Så fort jag plockar fram kreditkortet som det står "corporate" på i stora bokstäver, så frågar chauffören vilken summa han ska skriva på kvittot, mot att han får en slant extra i fickan. Så blåser inte mig men väl företaget.

    Detta är inte Uber, och verkar hända regelbundet.

    SvaraRadera
  10. Jag har inte sett behovet av Uber i Stockholm åtminstone. Senaste försöket kom gammeltaxi snabbare och de i sällskapet som satsade på Uber upptäckte att det dessutom var surge pricing som gällde. Kanske gammal god svarttaxi är en bättre lösning?

    Mitt personliga problem med svensk taxi är att det är svindyrt. Tyvärr verkar inte Uber direkt hjälpa på den punkten. Jag har aldrig provat Uber i USA men där verkar Uber snarare konkurrera med kvalitet. Vad jag har märkt av vissa försök med just spansk taxi så är den ganska billig (ibland fantastiskt billig) och hyggligt bra, förutom att GPS kan saknas.

    SvaraRadera
  11. Jag är f.ö. besviken på skåningarna i detta land som inte låtit sig inspireras av Katalonien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, vi är väl lite oroliga för hur ni ska klara er utan oss.

      Radera
  12. Det är väl åkarna som protesterar. De behövs inte längre.

    SvaraRadera
  13. Taxijakt funkar rätt bra också.

    SvaraRadera