Cornucopia?

Aktuellt

Prognos: Kraschen i Stockholms bostadsbubbla - om 90-talets nedgång upprepas

Utvecklingen för Stockholms lägenhetsprisindex speglar än så länge väldigt exakt utvecklingen för lägenhetspriserna på Östermalm under 90-ta...

2019-01-29 08:19

Klickbete från SvD - Nej, Sverige ska inte förbjuda Tesla

"Nu överväger vi att stänga ärendet." - Transportstyrelsen till SvD
SvD har satt en klickbetesrubrik att Sverige överväger förbjuda försäljning av Teslabilar på grund av att de kan förbättras via mjukvaruuppdateringar. Men bakom betalväggen de flesta inte kan läsa så står det tvärt om, och det handlar om klickbete från SvD.
Tesla Model S.
Någon, sannolikt den svenska billobbyn (=Volvo), har tillsett att Tesla Model S har varit under utredning från Transportstyrelsen sedan 2015, eftersom bilen kan ta emot trådlösa förbättrande uppdateringar av sin mjukvara.

Att förbättra en bil skulle på något vis bryta mot typgodkännandet man fått i Nederländerna är logiken, utan bilar ska likt Volvo tydligen bara kunna uppdateras när man lämnar in dem på verkstaden. Tydligen är uppdatering via Internet bortom myndigheternas kontroll, vilket det inte är i verksstaden, vilket förstås är fullständigt skitsnack.

Enligt Transportstyrelsen avser man dock nu att lägga ner ärendet. Detta står först mot slutet av artikeln på denna icke-nyhet.

Oavsett handlade anmälan från billobbyn bara om Model S. Model 3 och Model X var aldrig under utredning, trots att de har exakt samma mjukvara och mjukvaruuppdateringar.

SvD får dock sina klick på rubriken i sociala medier, där man sedan visar reklam, en rubrik och en ingress på sidan.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

21 kommentarer:

  1. Finns bättre argument för att förbjuda Teslor, tex deras enorma resursbehov vid tillverkningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/livscykelanalys-84-lagre-co2.html

      84% lägre utsläpp inkl allt. Således förbjud övriga bilar.

      Radera
    2. Jämfört m snåldiesel. Jämfört m normal bil enormt mycket mer.

      Radera
    3. Cherry picking.

      Du behöver inte halmgubba mig för att dina statusval ifrågasätts.

      Klart det finns bättre alternativ till rena el och rena förbränningsmotorer, som dessutom gynnar svenskt skogsbruk.

      Tyvärr har Tesla blivit en statusgrej och en hashrokande entreprenör definierat hur tekniken skall utvecklas.

      Det blir lite Greta Thunberg over denna idoldyrkan.

      Det finns bra koncept i Teslor, men ett jattebatteri som utnyttjas till en bråkdel hör inte dit.

      Radera
    4. Om du inte vill kallas jante, så kanske du inte ska vifta med "statusval" och "hashrokande entreprenör" (stavas dessutom haschrökande).

      Vad gäller storlek på batterierna är det helt korrekt att kort räckvidd duger. Men fossilbilskramarna kör ju i 8-10 timmar utan ens pissepaus och det har visat sig att dessa stora batterier har varit nödvändiga för att få viss acceptans för elbilar.

      Tids nog kommer folk inse att 30-35 mil räcker även för långfärder, och att 20-30 mil räcker till vardags.

      Radera
    5. Tesla ar en statusymbol, obvious.

      Musk ar en hashrokande.entreprenor som definierat elbilen alltfor lange. Precis som Apple. Det ar inte Jante, det är teknikutveckling nar fler aktorer medverkar i en konkurrensutsatt marknad.

      Jag vet ingen som kor langt utan paus, förstar inte relevansen. Relevant ar optimerat batteri.


      Sedan far ngn annan gora kalkylen om det lonar sig med dieselhybrider på biobransle eller investera nagra tiotals miljarder i laddstolpar.

      Biodiesel behovs till alla tyngre fordon, och lite mer kan då gå till personbilar pa langfard. elnatsforstarkningar behovs oavsett, men snabbladdarstolpar ar dyra i forhallande till nyttjandet.

      De flesta kilometer skulle anda ga pa el for personbilarna.

      Men det ar nog mest mentalt, vi far acceptera att en langresa gar 20% av tiden till laddning.

      Radera
    6. Återigen, du har noll koll. På 82 mil, tio timmar i bil, var laddpauserna på totalt 49 minuter.

      https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/82-mil-med-elbil-pa-en-dag.html

      Radera
    7. Uppstår lite problem om man köper ett batteri som precis räcker, vi tar som exempel att biltillverkaren anger 15 mils räckvidd, verklig räckvidd är kanske 10 mil. batteriet efter fem år kanske har 75% kapacitet kvar (7,5 mil). I sträng kyla och kallt batteri kanske räckvidden förkortas med 30% (5,25 mil). Sen kanske man behöver snabbladda, vilket går snabbt till 80% och dessutom ska man inte så gärna köra helt slut på batteriet vilket innebär att man gärna ska hålla sig mellan 20-80% i batteri, vilket innebär 3,15 mil. Så absolut ska batterierna vara stora så de lever och nyttjas så länge som möjligt.

      Radera
    8. Angående biodiesel. Vilka tillverkare har egentligen godkänt att motorn går på tallolja eller nåt. Vill minnas att jag hört om en (fransk) tillverkare som godkänt bränslet.

      Ings "chiptrimning/ecu Flash," godkänner väl bränslet? Roliga garantiärenden att vänta, kanske

      Radera
    9. Förresten köp en budget elbil ifall ni vill slippa Teslas batterier (som faktiskt är de bästa över tid).

      Radera
    10. HVO som gynnar svenskt skogsbruk har väl sitt ursprung i råtalloljan som restprodukt vid pappersmassatillverkning. Dvs. det lär nog inte med dagens pris de tar för HVO100 kunna löna sig att fälla träd enbart för det. Man får ut så mycket som det övriga (papperstillverkningen) vill ha.
      Och det är ju få personbilstillverkare godkänt det. Enligt motormännen är det Nissan, Peugeot, Citroën och DS.
      Det går ju bra att köra på det men att man ska utmana sin garanti på att stödja svensk HVO 100 kanske är lite mycket att kräva.

      Radera

    11. Batteriernas kapacitet minskas väl mest med antalet laddcykler och inte kalendertid.
      En av variablerna Daniel använder i den defensiva uträkningen av hur mycket kapacitet man behöver, om vi använt procentsiffrorna för Tesla istället så går det att förbättra är att titta på Tesloop när de körde skytteltjänst. Det har väl runt 10 Model X och de lade nyligen ut en video där de summerar ihop hur det gått för en av dessa. Skytteltjänsten innebar att de körde fram och tillbaka mellan olika punkter och superladdade i mellan (skriver i dåtid eftersom de slutat med det sedan 1 oktober, verkar ha byrokratproblem i Kalifornien - en del av bilarna kan man nu hyra istället).
      I videon som är uppföljning på en blogpost sedan tidigare så har den bilen passerat 56 000 mil (350 000 miles) på under två år (samma batteri). Vid laddning till 95% så har den tappat 13% i sträcka och det är i början det sjunker, sedan planat ut.

      Frågan hur det är med batterier från andra biltillverkare, och speciellt de som "slängt ihop" en elbil.

      Radera
  2. Din gissning vore ju ganska underhållande om man känner till företagen i fråga lite närmare. Jag killgissar dock att killgissningen är fel.

    SvaraRadera
  3. Du som brukar gnälla över foliehattar när någon påstår att Bildeberg styr världen, kanske ska lugna dig lite med att anklaga "billobbyn" (som Tesla är en del av), i allmänhet och Volvo i synnerhet.
    Dessutom skriver du i inlägget att utredningen pågått sedan 2015 och då fanns inte ens M3 och knappt MX heller.

    SvaraRadera
  4. Hårddisken på en Tesla bryter antagligen mot kassettkopieringslagen i och med att den teoretiskt skulle kunna lagra piratvideo och piratmusik. Det kan blir hårda straff för teslaägare framöver. ;-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad har "kassettkopieringslagen" med piratkopiering att göra?

      Radera
  5. https://mobile.twitter.com/Keubiko/status/1089940129152729089

    Bullish. Snart margin call på Elon.

    SvaraRadera
  6. Kan du inte skriva en rad om mdi.lu och deras tryckluftsmotorer. Tycker att det skulle kunna vara en bra lösning. Man kan ladda tankarna snabbt och det blir inga utsläpp så länge luften komprimeras med vindkraft.

    Har stått på intresselistan i mer än 10 år. Men än har de inte släppt någon produkt till privatpersoner. Är det något i tekniken som jag missat eller varför har det inte blivit en succe?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om elbilar klarar kyla och vinter dåligt så måste tryckluft vara en mardröm. Sen har väl tryckluftstankar en ganska låg energidensitet så blir nog svårt att komma över 5-10 mils räckvidd.

      Radera
  7. Det är verkligen en märklig artikel eftersom den så tydligt är en ickenyhet. Ärendet påbörjades redan 2015 och Transportstyrelsen menar att de fjärrstyrda uppdateringarna av bilens mjukvara är olagliga. Man överväger att lägga ned ärendet. Tesla modellen är godkänd i Holland. Detta är helt uppenbart ett ärende på EU-nivå där Sverige inte kan agera ensidigt. En sann ickenyhet.

    SvaraRadera