Cornucopia?

Aktuellt

Säkerhetsfunktionerna i Revolut - skaffa kort och få 200 kronor

Detta inlägg är reklam för Revolut . Om du använder denna länk för att registrera dig för ett konto och kort får du 200:- SEK insatt på ditt...

2019-01-20 11:55

Gästinlägg: Min motivering till köp av elbil

Nedanstående är ett gästinlägg signerad INTJ.
Eltaxi vid Operahuset i Wien. Notera att detta är äldre Nissan Leaf med 15-20 mils räckvidd. 


Jag genomgår lite självvalda förändringar i mitt liv. Elbil blev en del av dessa förändringar. Bilen är nu på uppfarten sedan en vecka, här i villamatte-livet på klass 10 åkermark. En parantes lite OT, bästa odlingsjorden i landet, tror t o m den går som 10 plus åkermark (någon speciell moränjord tydligen).

Tillbaka till bilen - Kort sagt en dyr 4x4 bensin SUV byttes ut, lyckades med en hyfsad bilaffär trots allt (på blocket puh). Milkostnaden blev strax under 40kr/mil efter summering. En omgång sommardäck hade gått på 16000kr hos lokala handlaren, så den ville jag undvika och bytte bil innan.

Min argument för byte var;

- Billigare månadskostnad, ifrån 6 500 kr till runt 4 000 kr
- Behovet av stor bil försvann nyligen
- Möjlighet att ladda på jobbet (gratis).
- Förväntat miljöbilspremie på 60 000 kr, som lär inom nästa året/n försvinna. Jag gissar på en snabb avtrappning redan 2020.
- Jag bryr mig om miljön. Cornu har redan presentat data för detta i ett tidigare inlägg.

Dessa bilar valde jag mellan; Tesla 3, Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3, Kona EV, Niro EV.
Utifrån ovanstående argument, föll valet på en ny Zoe, 41 kwh samt 109 hk. Pris innan premie på 255 000 kr med batterileasing. Batterileasing ansåg jag vara det bästa valet, sen äger jag bilen.

Jag har nu kört runt 30 mil, och är grymt nöjd med mitt miljömässiga och ekonomiska val. Lämnar inom kort villalivet, där "andras ungar" bestämmer helt över deras föräldrar. Undrar hur dessa barn i framtiden ska tackla motgångar. Jaja, löses kanske av AI ;-)

Med tanke på flytt till mellanstor stad, där vissa partier driver bilfri innerstad medans andra partier vill stoppa spårvagnsbygge, så anser jag mig bättre positionerad med en mindre bil, som dessutom går helt på el. Hydrid har aldrig funnits på kartan p g a en rad anledningar.

Hälsningar, INTJ
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

56 kommentarer:

  1. Funderar också på el-bil. Men hur klarar man värmen på vintern. Ska man ha el-element kommer man inte långt. Diselvärmare är väl ett alternativ? Hur gör man?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värmepump i flesta Elbilar idag som är väldigt effektiva

      Radera
    2. Min Renault har elvärme och dieselvärmare. Man väljer efter behov. Den Kia niro jag beställt har värmepumps värmare. Man värmer som regel upp bilen innan man åker, dvs varm och isfri bil från start oerhört bekvämt.

      Radera
    3. Funderade också på elbil ett tag men har slopat det helt nu. Elbil är bara till för företag och villaägare dvs de som kan ladda hemma. Radhusägare och de som bor i lägenhet går bort pga för långa laddtider.
      En villaägare med 16A säkring laddar fullt på 17 timmar , med 20A 11,5. Väljer man en snabbladdare så måste man ha 32A och då åker man på en väldigt hög nätavgift. En snabbladdare laddar bara till 80% dvs en bil som teoretiskt ska gå 40 mil går ju bara 32 mil med en snabbladdare
      Anders Nordkvist
      0700890320

      Radera
    4. Elbilar biljerar nu på vintern. Värmen kommer direkt och man kan låta bilen stå med värmen igång utan att förpesta luften. Förvärmer man dessutom innan avfärd påverkas räckvidden inte så mycket heller. Vår e-Golf drar nu på vintern kanske 10-15% mer än på sommarn. Värmepumpen drar som allra mest runt 2kW under uppvärmningsfasen. Sen håller dem sig runt 500W. Det är nästan försumbart lite.

      Radera
    5. Varför går man bort som radhusägare? Bor själv i radhus och vi har carport under tak med elmatning då carporten sitter ihop med det uppvärmda uteförrådet. 25A på automatsäkringen (korkat nog med blå brytare...). Skulle jag börja äga elbil skulle jag antagligen byta upp mig till 50A huvudsäkring vilket ökar årsavgiften med ungefär det dubbla (5k vs 9k), knappast en hemsk kostnad. När man ligger på 25A redan är tyvvärr nästa två steg 32A och 50A och där räcker inte uppgraderingen till 32A på långa vägar.

      Radera
    6. Hej, många utgår säkert att man kör runt 10 mil/dag eller så. Mina resor kommer till 99% vara kortare. Rent praktiskt, så skulle faktisk i mitt nuvarande fall jag klara mig utan laddmöjligheter vid hemmet.

      Just nu så laddas den med 10A/230V - tar tid men man behöver ju sova.

      I mitt fall ska jag snart bo centralt och hyra garageplats med 21kwh laddning. Ifall möjligt. Annars finns en laddststioner på köpcentrum etc, med gratisel.

      Bor man i ett gammal hus så bör man säkert besikta elen innan man belastar kablar etc med många ampere över tid.

      Radera
    7. Varför skulle man behöva säkra upp så hemskt mycket? Vi har klarat oss med 16A huvudsäkring i tre år utan problem. Framförallt bilar som stödjer två- eller trefasladdning kan med fördel laddas med lägre strömstyrka, det räcker oftast med 8-10A till vardags. Då får man 3 mil/timme eller mer och bilen är med god marginal fulladdad på morgonen. Dessutom är det extremt sällan så att man laddar 0-100%. Det skulle i så fall vara så att man har precis kommit hem från en långresa och råkade tömma batteriet helt, och nästa morgon ska man iväg på nästa långresa som kräver att man startar med 100% laddning. Det händer liksom aldrig.

      Radera
    8. Vilken elbil kan bara snabbladda till 80%? I de flesta elbilar kan man själv ställa in önskad maxnivå. Sista biten går dock alltid lite långsammare iof.

      Sedan när det gäller laddtid så är det extremt sällan man kör ett batteri tomt och måste ladda hela. Laddtid på 16a är lång. Om man bor i lägenhet eller radhus är det bättre och säkrare att utnyttja klimatklivet och få en riktig laddstation. Nästan alla biltillverkare säger sig ämna tillverka i huvudsak elbilar framöver så att investera i laddstation är garanterat inte meningslöst.

      Radera
    9. Det finns juridiska hinder för radhusägare i samfälligheter, vilket många är. https://mitti.se/nyheter/darfor-radhusagarna-elbilen-laddning-jarfalla/?omrade=jarfalla

      Radera
  2. Bara gratulera till en bra deal! Resten kommer väl efter vart det lider.

    SvaraRadera
  3. Funderar på en Corvette C5. LS1. Tankar om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt bil som fortfarande känns fräsch och modern. Köp manuell, absolut ej automat!

      Radera
    2. Bränslesnål. Hade en C5:a for snart 20 ar sedan. 28 mpg highway.

      Köp automat.

      Radera
  4. Har inte Niro EV en helt vanlig luft till luft värmepump eller har jag drömt det?

    SvaraRadera
  5. @stig, värme på vintern är en dröm. Inga tillägg behövs, förstår inte vad detta kommer från. Bilen värms upp innan avfärd för att slippa skrapa rutor och då är bilen inkopplad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, vid temperatur som Skåne nu. Perfekt, då jag inte har ens en skrapa i bilen för tillfället.

      Radera
  6. I sverige beinner det ju mycket bilar.
    Ett priblem är att bilbatrerier frigör flourvätesyra när de brinner. Flourvätesyra är dödligt.
    Ett 100kw batteri kan frigöra en dödlig dos
    För en volym som tex nordstan i gbg...
    Dvs jäkligt farligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur bildas flourvätesyra från Litiumjon?
      Däremot måste räddningstjänsten tänka annorlunda när de släcker en elbil men det är en annan frågeställning.

      Radera
    2. Det visste jag inte, dvs att Teslor som är just ensamma om 100kwh batterier står och brinner så mycket. Länk tack

      Radera
    3. Batterier i elbilar brinner väldigt sällan men det kan hända. Att bensin och dieselbilar börjar brinna är mycket vanligare. Det mesta som innehåller mycket energi kan vara farligt på något sätt.

      Radera
    4. Inte orimligt att det på sikt blir förbjudet att ha elbilar i garage och kanske även i städerna.

      Radera
    5. Det är den underdimensionerade laddkontakten som brinner. När det tagit fyr i carport/garage/vägg så följer resten med.

      Använd dedikerade uttag, anpassade för hög ström. Inte vanliga 10/16A Schuko.

      Står skrivet spaltmeter om detta.

      Radera
    6. http://www.fordonsverkstader.se/och-det-ar-manga-viktiga-fragor-att-ta-stallning-till/

      samma sak gäller elcyklar folk envisas med att ha i lägenheten. kan bli tråkiga konsekvenser av det.

      kan tänka mig att det kommer komma en hel del restriktioner om vart man får parkera och ladda dessa fordon i framtiden.

      ja bilbränder är vanligt förekommande och det beror på att människor tänder eld på dem.

      Radera
  7. För de flesta är nog elbilsköp det smartaste, men det finns såklart en hel del undantag.

    Beställde nyligen en bil med lite premiumkänsla.
    Min motivering till att inte köpa elbil:
    Behöver en kombi.
    Ska man köpa motsvarande "premiumstandard", dvs välutrustad audi/mercedes så kostar motsvarande bil ca 500-700k mer efter eventuella rabatter, räcker till mkt bränsle, service och skatt.
    Prestandan var inte viktig nog, behöver inte göra 0-100 på 4-5 sekunder, även om det vore trevligt så är det inte ofta man trycker plattan i botten, samt så kostar däcken en hel del. Valmöjligheten att göra 0-200 på 18 sekunder fanns för 120 tkr i tillägg om man verkligen måste, fortfarande billigare än Tesla.
    Saknar möjlighet att ladda på jobbet, samt har obekväm laddning hemma.
    Snabbladdning kostar redan idag ca 2 kr per kwh, och lär inte bli billigare, det är inte gratis att ladda hemma heller.
    Stannar hellre på macken i 10 minuter 4 ggr per månad, än att plugga in bilen 30-60 ggr.
    Bara en tidsfråga innan vi får se skatter på elbilar, pengar måste in.
    Kör ofta långa sträckor och i högre hastigheter, detta är en elbil ineffektiv på, och drar gärna 2,5-3 kwh, en vanlig diesel ligger på 0,8 i 140-150. Skillnaden blir därför inte så stor när det gäller "bränslekostnad". Även i 100km/h så ligger dieseln idag på 0,5 så även där sparar man inte så mkt pengar i det stora hela.
    Än så länge har elbilspriserna hållit mycket bra andrahandsvärde, detta är jag rädd för kommer ändras då vi ser samtliga fabrikat masslansera elbilar. Nya moderna bilar med premiumkänsla kommer bli billigare, rent av så har jag hört att dom kommer ligga på samma pris som dagens bränsledrivna, vilket kommer slakta andrahandsmarknaden (såklart även på fossilbilar).
    Elbil är självklart framtiden, men det känns som att premiumbilarna idag är på tok för dyra med tanke på vad man får (Model S-X, E-tron, I-Pace, kommande EQC). Dessutom så är det bara Tesla som ens är "effektiva" medan resten halkar efter i elförbrukning, I-Pace drar väl 4-5 kwh i 150. När det gäller budgetvarianterna så är skillnaden bra mkt mindre för samma standard på bil och mkt lättare att motivera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är dåligt med vettiga elkombis. Det är nog plug-in som gäller då.

      Däremot är det inte säkert att de måste in mer pengar och att elbilar beskattas mer framöver. Subventioner till oljeindustrin kostar mycket för Svenska staten, mer än vad som tas in i skatter på fossila bränslen. Att bli av med oljan är ekonomiskt fördelaktigt på många sätt.

      Radera
    2. Skatteintäkterna på fossila bränslen var 46,6 miljarder kronor 2017. Du får gärna förklara för oss på vilket sätt staten subventionerar oljeindustrin med mer pengar än så.
      Det framgår hursomhelst inte i statsbudgeten.

      Radera
  8. Hur blir det med andrahandsvärdet på en elbil när batteriet börjar bli dåligt?
    Hur lång livslängd kan man räkna med på en elbil?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara sett data för Tesla, och de har helt klart tillräcklig livslängd. Runt 90% vid 25 000 mil och då är ju en vanlig fossilbil inte speciellt mycket värd längre.

      Radera
    2. Ja skulle nog vara betydligt mer bekymrad för andrahandsvärdet på en fossilbil om ett par år...

      Radera
    3. Precis en fossilsuv, får nog det värre. Tesla har enastående batterier, Renault/Nissan inte lika bra. De ligger några efter, varför leasing av batteriet gjordes på inrådan av verkstadspersonal som hanterat garantiärenden på tidigare modell Zoe.

      Jag besökte BMW för att titta på en I3. Bilförsäljare berättade om en kund som köpte ny I3 var 6:e månad. Efter premien såldes bilen i Norge. Han körde gratis.

      Detta fungerar troligen så mycket längre.

      Kobolt användningen till batterier är på väg ned och kommer säkerligen fasas ut i en nära framtid. Kobolt korrelerar med livslängd på batteriet, eller iaf har används för det.

      Radera
    4. Kolla på forumen för Tesla roadster som kom för ca 10 år sedan. Finns en del som sitter i skiten med döda batterier, nya batterier kostar runt 300-400 tusen.

      Radera
    5. LitiumNickelManganKoboltdioxid är katoden i den typ av litiumjonbatterier som används i bilar. Hur man fasar ut den ena polen övergår mitt förstånd. Det finns för närvarande inga realistiska alternativ till LiNiMnCoO2 . Alternativt, vad är definitionen av "En nära framtid"?

      Radera
    6. Hej Jörgen, jag skrev aldrig fasa ut ena polen. Jag ser det inte binärt, utan snarare exponesiellt avtagande. D v s en fortsättning på kurvan då/nu/framtid. Då med avseende på andelen kobolt.

      Radera
    7. Ok jag läste mitt inlägg igen. Så ett förtydliganden, först precis som nu d v s exponesiellt avtagande. Sen en binär cut (när vågar jag inte gissa i tid.

      Radera
    8. Roadster är väl då ett dåligt exempel? Den slutade ju byggas för länge sedan och de har ju utvecklat batterierna (kemin) bra sedan dess?
      Långmilade Model S är intressantare.

      Radera
  9. Självklart är en elbil betydligt bättre för miljön än en fossilbil räknat på hela livscykeln (well to wheel osv). Dock är även en elbil ytterligare en ny bil på planeten jorden och den gamla fossilbilen finns fortfarande kvar. Det är först när den slutar släppa ut CO2 som en minskning uppstår. Förr kunde man räkna med att det för varje ny bil i Sverige skrotades en gammal sönderrostad häck. Så är inte fallet längre. Inte alltid, men väldigt ofta exporteras våra gamla bilar till u-länder istället där man gladeligen svetsar rost i veckor för att den ska rulla där. Arbetskraft är gratis i sammanhanget. Ofta har man specialiserat sig en viss modell i en viss region och har tom egen reservdelstillverkning. Följden av detta är att vinsten med elbilar skjuts upp med många år, tom decennier. Så vill man hjälpa miljön , kör HELT slut på din gamla fossilbil, se till att den skrotas och köp sedan en elbil.

    En intressant konsekvens av exportverksamheten är att man inte avregistrerar bilarna utan de ställs bara av. Detta har gjort att antalet avställda bilar har ökat i flera år och det är därför som man nu måste göra nya nummerplåtar med en bokstav i slutet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert rätt. Men i mitt så vägde ekonomin över. Det hade ju kostat mig en halv månadslön att bara byta däck.

      Radera
    2. Många industrier börjar ta fram alternativa produktionssätt som t.ex ger fossilfritt stål. Rent tekniskt går det att förminska de miljömässiga nackdelarna med nyproduktion till extremt låga nivåer. Tyvärr går utvecklingen mot det målet som allting annat alldeles för långsamt. Vi borde kräva mer av de industrier som av lathet släpper ut alldeles för mycket.

      Att utnyttja sådant som redan är producerat är ju alltid en fördel som du säger. Jag tycker det är skön känsla med när man tar hand om något gammalt och välanvänt istället för att hela tiden köpa något nytt.

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Säkert en dum fråga, men hur klarar man laddningen av elbilen, om elnätet slocknar i stora delar av Sverige, kanske pga en hacker-granne i Öster, som lyckas prångla in skadlig kod i det svenska kontrollrummet? Eller sabotage i viktiga knutpunkter eller stora transformatorstationer? Kan man ladda sin elbil från solpanelerna på villataket och hur lång tid tar det i så fall? Folk säger, att detta är inget problem, eftersom de flesta som kör elbil har också en fossilbil i garaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om elen försvinner är elbilsladdning ett av de mindre problem som uppstår. Allt slutar fungera, inklusive värme och vatten i våra hem. Och bensinpumpar.

      Radera
    2. Precis, svårt att tanka sin fossilbil. Förslag på lösning, dra igång ett dieselkraftverk. Eller kör 3 mil väster, och ladda på Kastrup 👍😊

      Radera
    3. Jag har läst om ett stort beredskaps-aggregat på hjul, som körs till macken under ett långt elavbrott och strömförsörjer pumparna för bensin och diesel. Det finns nog inte särskilt många sådana kärror tillgängliga, tyvärr. Tänk er obligatorisk evakuering under ett långt strömavbrott; det är nog bäst att hålla tanken minst halvfull.

      Radera
  12. Jag vill ha en elbil med en röckvidd på 400 km
    Den skall kunna laddas full på en timme
    Den skall ha bra plats för 4 (5) pers inkl. förare och bagage.
    Den skall ha lastutrymme för den som ligt mig reser i jobbet.
    Den skall inte kosta mer än MAX 350 000

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bengt. Fullt som i 100% blir nog svårt på en timme. Men 80% kanske, så beställ då en Niro EV för 350 efter premie.

      Radera
  13. Alltid lika spännande om att läsa om nån som skaffat elbil, tyvärr kommer det aldrig att bli så för mig, åker bara stora törstiga monster för familjen behöver platsen. Tur att de flesta av bilarna är skattefria så man får två tankar "gratis" om året iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjae, vad tror du händer med bensinskatten när de tongivande politikerna skaffat elbil? Lär bli 100 kr litern snart därefter... Alla för åka elbil vare sig de vill eller inte.

      Radera
  14. Dyrare laddning. https://teknikensvarld.se/tesla-hojer-priset-for-supercharger-laddning-med-35-procent/

    SvaraRadera
  15. Tidskriften "Recharge" testar begagnade elbilar !

    https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20180830/kopguide-har-ar-basta-begagnade-elbilen/?utm_source=facebook&utm_medium=ingager&utm_campaign=conversions&tpcc=ingager&fbclid=IwAR3gLoW09J6fk4R3kQF4K41a5QPsVcFE6ootM7fJiHiKmxksTnX5Z6KwMxI

    SvaraRadera
  16. Ett motiv till elbilen är att slippa stödja idiotstater som Venezuela, Ryssland och arabvärlden, genom att köpa deras olja

    SvaraRadera
  17. Motormännen har testat elbilar och utsett den bästa!

    Nissan Leaf

    https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/nissan-leaf-utsedd-till-arets-smartaste-bilkop/

    SvaraRadera
  18. Test av Nissan Leaf från 19/1 2019

    https://www.youtube.com/watch?v=-dBIrZ_kJZo

    SvaraRadera
  19. Idag hade P1 ett reportage om en elbilsägare i Norrland som veckopendlade.
    Det var lite dåligt med offentliga laddstolpar

    Men ALLA som bor i Norrland i eget hus o det är välidigt många, kan ju ladda hemma över natten.

    Han körde TESLA och hade visst en röckvidd på under 400 km.. :-O

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7139253

    SvaraRadera