Cornucopia?

Aktuellt

Prognos: Kraschen i Stockholms bostadsbubbla - om 90-talets nedgång upprepas

Utvecklingen för Stockholms lägenhetsprisindex speglar än så länge väldigt exakt utvecklingen för lägenhetspriserna på Östermalm under 90-ta...

2019-01-02 18:34

Affärsidé: Leksaksbutikskejdan Föräldrafällan

Nu när BR (saknad av ingen) och Toys "R" Us (med viss melankoli och nostalgi) har gått i konkurs krävs nya krafttag för att bibehålla närvaron av leksaksbutiker i framtiden. Nedan följer konceptet Föräldrafällan, som mer går i linje med den påstått nödvändiga trenden att shopping allt mer ska gå mot upplevelser.
Svårt att sälja när man inte ens har öppet för konkursutförsöljning, trots enorma prissänkningsskyltar. Toys "R" Us på gräddhyllan Kungsbacka.
Toys "R" Us (TRU) har förstås haft vissa grundläggande problem. Jobbigt namn att skriva. Fantastiska butiker, stora och med ett betydligt bredare utbud än BR.På gränsen till upplevelse för alla åldrar att röra sig i de stora butikerna, men de låg i köpladeområden istället för i köpcenter, vilket gjorde att man endast åkte dit avsiktligt. Därmed blev det inga spontanköp, inga barn som tjatar in föräldrarna där etc. Men det fanns rutschbanor och en del annat barnen kunde prova, t ex trehjulingar mm. Ganska mycket upplevelse, och är barnen väluppfostrade kunde ett besök vara en halvtimmes avlastning som inte kostade ett öre - bara gå runt tillsammans och titta, drömma, klämma och klättra.

Så ska föräldrar förvisas till den helt upplevelsebefriade e-handeln online, eller ska det uppstå något som kan fylla det upplevelsefyllda behovet av en leksaksbutikskedja?

In på scenen kommer butikskonceptet och affärsidén föräldrafällan. Stora uppelevelsefokuserade leksaksbutiker i anslutning till eller i köpcentrum, med leksaker från 0 till 16 år (dvs även datorspel mm, vilket iofs TRU också hade), spelmerchandise, klädmerchandise mm.

Det krävs dock lite nya grepp.

1. Man betalar 150:- SEK för en vuxen + ett barn för entré. Dessa pengar är till godo att handla leksaker för inom två timmar. Handlar man inte några leksaker är pengarna förverkade. Ytterligare barn kostar 50:- SEK styck och ytterligare vuxna 100:- SEK styck. Eventuellt någon mängdrabatt, men det kan missbrukas. Har man inga barn med sig kostar det ändå 150:- SEK. Oavsett svårt att handla något i en leksaksbutik utan att det går på en summa om 150:- SEK eller mer. Samtidigt inte värre än att man idag kan tycka det är en okej summa för att göra barnen glada en stund och få punkt 3 nedan.

2. Butikerna är RÖS-skyddade, byggda som Faraday-burar, så mobiltelefoni fungerar inte. Däremot finns det gratis wifi där dagens kod finns på kvittot för entrén. Wifinätet har dock blockat alla e-handelssajter (utom Föräldrafällans egen) och prisjämförelsesajter, så man kan inte kolla upp priser på prylar online och jämföra. Då måste man gå ut och kommer ha förverkat entrén. Fast monterade telefoner för att kunna ringa 112 ska förstås finnas i lokalen.

3. Gratis kaffe (och te) till vuxna och bekväma sittplatser i anslutning till rutschbanor och andra aktiviteter för barn. Här finns även ett café man kan köpa annat i, inklusive glassbuffé för barnen. Caféinköp räknas dock inte av mot entrén. Vill man alltså inte skämma bort barnen med leksaker kan man alltid ge dem glass istället, så håller de sig nöjda, om än till en merkostnad.

4. Färgkodade kaffemuggar. Gröna för ensamstående singelföräldrar, röda för de som är i ett icke-öppet förhållande. Eventuellt med en linje på som anger eventuella avvikande preferenser för att undvika pinsamma misstag. Således kan preferensmässigt matchande gröna singelföräldrar prata med varandra och ha trevligt (?) samtidigt som de kan undersöka om deras barn är kompatibla eller hatar varandra. Är man absolut inte intresserad av raggning är det förstås bara att ta en röd kaffemugg.

Detta kan förstås även ge upphov till Om en pojke-scenarion där singelpersoner lånar andras barn och går till Föräldrafällan med dem. Bra avlastning för föräldrarna. Win-win-win. Kan blir mycket stort för frånskilda singelföräldrar och en upplevelse även för dem (men man säljer inte vuxenleksaker).

5. Upplevelser. Likt TRU rutschbana för barnen att komma in, men detta kan även finnas mellan olika sektioner inne i butiken, kanske kombinerat med andra hinderbanor. Föräldrar går förstås förbi. Gungor, trehjulingar om barn vill ta sig runt (med hyllor anpassade för att krockas med). Finns nog fler förslag.

6. Hörselskydd. Möjligheten att låna hörselskydd så man slipper höra skrikande barn som vägrar lämna om de inte får köpa leksaken de just förälskat sig i.

Vi bjuder förstås på detta affärskoncept, som givetvis helt eller delvis kan anammas av andra butikskedjor än leksaksaffärer. Hörselskydd kan ju med fördel delas ut på caféer som är populära för småbarnsföräldrar, och RÖS-skydd och wifi som blockerar alla prisjämförelsesajter kan man ju införa i princip i alla slags butiker.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

17 kommentarer:

  1. Det där med färgkodade muggar lät intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. JO, men man är ju färblind men k*t så risken är att man får fel färg på koppen. Kanske svarta o vita koppar istället?

      Radera
  2. Lysande! Briljant! Tack för att du utvecklade mina tankegångar i ett tidigare inlägg.

    Det med kaffemuggar behöver inte vara singlar kontra upptagna, utan istället 'öppen för att prata med främlingar' kontra 'vill vara ifred'. Så blir det inte så stigmatiserat. Alla vill väl inte skylta med sin relationsstatus. Och så får man med alla som gillar att vara otrogna men aldrig skulle vara i ett öppet förhållande. Cyniskt men bra. Allvarligt talat är det lättare om det bara är prat och fikaumgänge som är ingången istället för raggning. Fika passar alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där leklanden brukar ju annars ha armband för att se att man betalat. Färgkodning skulle ju kunna vara ett sätt för markera "Ensam mamma söker", så får Ben det enklare.

      Radera
  3. Dags att barn och föräldrar blir miljömedvetna och slutar konsumera en massa plastskitleksaker. En Miljöbov har gått i graven:) :)

    Dags att återgå att leka med kottar, plaska i lerpölar och samla på stenar och fäktas med pinnar igen.

    Dessa ting är inte lika enkla för snorbollarna att spola ner i toaletten eller för den delen är de inte hela värden om de hamnar åter i naturen.

    Bra för miljön och bra för plånboken.

    Eller har barnen kanske ingen natur att leka i längre?

    SvaraRadera
  4. På din beskrivning låter det som vilket vanligt lekland som helst. :)

    SvaraRadera
  5. Vad är det för fel att köpa begagnade leksaker på valfri privathandelsite?

    Visst, normalbarnet förvandlar vilken plastleksak som helst till mikroplast fortare än du kan säga Isabella Lövin och Gustav Frigolit är språkrör för Miljöpartiet men ändå...

    SvaraRadera
  6. Vet inte om ni har småbarn själva men jag uppskattar en gammal hederlig analog affär där man kan se leksakerna med barnen i verkligheten. Jag vill ha med mig mina barn i butiken så dom kan säga om dom vill ha eller inte ha leksaken, varken jag eller mina barn får samma uppfattning av varor på nätet när man ser dom på en skärm. Jag tycker det spar en del tid att barnen är nöjda med varan innan man köper den istället för man kommer hem med nått som man får skicka tillbaka för dom inte gillade det.

    SvaraRadera
  7. Alla vi som har barn vet att mobiltelefoner, datorer och paddorna har varit med och stjälpt Toys r us.

    SvaraRadera
  8. Leksaker är de där grejerna i plast som dyker upp som presenter och ratas till förmån för kastrullock, skohorn, cykelpumpar och hemsnickrat av farfar? Hoppas stadierna därefter blir duplo, lego, verktyg och elektriska saker men man vet aldrig med barn, han kan drabbas av paddknarkande (Är själv på avvänjning) eller bli hockeyspelare.

    SvaraRadera
  9. Det där med entreavgifter kan nog bli en realitet i fler butiker än leksaksbutikerna.

    Se tex skohandlare dit kunderna går för att testa skor som de sedan åker hem och handlar online.

    Samma sak med kläder och ännu värre med mer specialinriktade kläder som tex MC-utrustning vilket kostar tusentals kronor. Inte kul idag för en handlare att bara se kunderna testa och töja ut dyra kläder för att sedan handla online.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sättet vi handlar på förändras. Jag tror vi kommer gå mer mot mindre visnings-butiker som drivs av större varumärken. Målet med butiken är att exponera varumärket och låta potentiella kunder se och prova.

      Radera
    2. Det är lite märkligt att vi inte ser mer av det än. Eller kanske är mer utbrett än man tror? Det behöver ju inte synas så tydligt egentligen.

      Radera
    3. Stor del av den fysiska försäljningen av varor är på väg att ändras. Som Camgbg är inne på kommer det bli betydligt vanligare med s.k. showrooms. Även s.k. compactstores ligger inom den linjen.

      Vill man överleva idag är det shoppingmervärde som måste skapas för kunden samt andra inkomstkällor som måste till. Cornus inlägg är således mycket intressant. Kläder som Kent nämner har stora problem idag med att ofta bara bli showrooms eller "helgutlånare". Böcker är ett annat exempel, elektronikbranschen ett tredje. Ingen affär har råd idag att ha stora dyra ytor där folk kan klämma o känna för att sedan se kunden köpa på nätet.

      Jag tror att vi kommer se en mycket stor förändring inom bara några få år (2-3). Lägg till en eventuell inkommande lågkonjunktur och den förändringen kommer att gå ännu fortare.

      Radera
    4. CC: vad menar du med compacstores?

      Jag vet inte om det kommer gå riktigt så snabbt och plötsligt som du påstår. Bland annat för att olika typer av butiker är olika utsatta för konkurrensen. Också är det vissa typer som kanske inte alls är så relevanta som fysisk butik öht.

      Förloppet jag tänker mig är att fysiska butiker i en nisch får problem och butik efter butik slår igen. Om detta innebär ett problem för producenterna så kommer de bli tvungna att öppna upp egna butiker (där man förutom att kunna känna och klämma mycket väl kan köpa på plats). För andra blir det inte något större problem då man kan sälja bra ändå - för dessa blir näthandeln det enda alternativet.

      Sen finns ju vissa som faktiskt ger ett mervärde som kunderna är beredda att betala för eller som ändå inte gör sig så bra som näthandel (än iaf).

      Radera
    5. @Anonym

      Compactstore är mindre butiker inom en kedja. Exempel är Claes Ohlsson som öppnat till ytan mindre butiker och som de kallar compactstore. Dessa butiker har ofta större lager samt satsar på att folk beställer på nätet och hämtar ut i butik.

      Självklart kommer utvecklingen att slå. Vilka butiker tror du själv kommer att klara sig bättre?

      Radera
  10. Det finns ingen framtid för fysiska leksaksbutiker i Sverige så länge PK-poliserna har alla sina offentliga plattformar att peka ut allt fler och fler helt vanliga leksaker som "problematiska", "patriarkala" och/eller rent av "rasistiska" på så oerhört lösa boliner som allt sådant sker i dag. Vilka föräldrar törs i dag ge sina pojkar en tramp-brandbil när risken finns att han berättar om det på dagis, vilket inom kort leder till att barnavårdsnämnden kommer på besök till hemmet för att studera föräldrarnas värdegrund och genusbalansen på affischerna i pojkrummet.

    SvaraRadera