Cornucopia?

Aktuellt

Boksigneringar: Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka, Göteborg

Dags för lite boksigneringar nu i julhandeln. I år blir det signeringar i Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka och Göteborg. Datum enli...

2018-12-01 17:10

TT trycker ut Kreml-progaganda - anger falsk källa - media publicerar utan faktagranskning

"Kolla aldrig en story" - Jan Helin på tiden som chefredaktör för Aftonbladet
Enligt SVT kommer Kreml-propagandan i "faktarutan" från nyhetsbyrån TT. Faktarutan har helt okritiskt återpublicerats av en lång rad medier (bland annat SVT, GP, UNT) under lång tid, och ingen i media har kollat att TT:s källhänvisning till Utrikespolitiska Institutet (UI) stämmer. I texten hos UI finns inget stöd alls för det TT hävdar att UI säger.
"Kolla aldrig en story."

SVT Nyheters och svt.se:s ansvariga utgivare Charlotta Friborg säger att den så kallade "faktarutan" med Kreml-propaganda, man upprepade gånger publicerat till artiklar, kommer från TT. SVT jobbar nu med att ta bort texten från alla artiklar.

Faktarutan skriver följande om "annekteringen av Krimhalvön":
"Maktskiftet skärpte motsättningarna mellan den ukrainsk- och rysktalande befolkningen, vilket blev startskottet för det utdragna inbördeskriget i östra Ukraina. På Krimhalvön byttes den ukrainskvänliga regeringen i en liknande revolt ut mot en ryskorienterad administration som begärde stöd från Ryssland. I slutet av februari 2014 intog prorysk milis flera byggnader i Krims huvudort Simferopol. [...] Källa: Utrikespolitiska institutet"
Verkligheten är förstås en helt annat. Från dag ett var det rysk trupp som agerade som ren invasionsstyrka på Krim, och det är inte heller något inbördeskrig i sydöstra Ukraina, utan ett krig mellan Ryssland och Ukraina.

Men vad skriver då UI, som TT anger som källa. UI:s texter ligger bakom en betalvägg, och kan alltså inte kontrolleras av vanligt folk. Bloggen har dock valt att betala för att kunna läsa UI:s texter. Så här skriver UI:
"Maktskiftet i Kiev skärpte den latenta konflikten mellan ukrainsk- och rysktalande och ledde till protester på den ryskdominerade halvön Krim. Missnöjet där utnyttjades av Rysslands regering till att iscensätta en revolt mot de folkvalda lokala ledarna och ta kontroll över halvön med hjälp av soldater i anonyma uniformer. [...] Detta var första gången sedan andra världskriget en europeisk stat erövrade en del av ett annat land och reaktionen från omvärlden blev stark. Ryssland anklagades för brott mot folkrätten och en rad internationella avtal som landet hade undertecknat."
Orden prorysk milis existerar inte i UI:s text, utan formuleringen är en ren fabrikation, dvs lögn, från TT. Det står tvärt om att det var ett erövrande. Enda användningen av milis är i samband med nedskjutandet av det malaysiska passagerarflygplanet. Dock inte att milisen sköt, utan höll byn där det ryska robotsystemet grupperats, efter att enligt UI:s text samma dag förts in från Ryssland.

Bildtext: Räkna antalet attackhelikoptrar från ryska arméflyget under Krimkrisens första dygn, detta påstår TT skulle vara "prorysk milis".

Sedan var aldrig vare sig uniformer eller utrustning anonym, de saknade bara förbands- och landsbeteckningar, även om de ofta var dåligt övermålade på fordonen. Osäkerheten fungerade dock som reflexiv kontroll och hindrade västvärldens demokratier från att agera, då fega politiker fick en utväg och kunde förneka situationen tills det var för sent.

Texten hos UI hittas bakom en betalvägg här. "Faktarutan" från TT finns kvar hos GP, UNT, vissa artiklar hos SVT och på t ex Corren, Eskilstuna Kuriren, Folkbladet, Katrineholms-Kuriren, Vimmerby Tidning mfl.

TT:s text har alltså alltså inget stöd i UI:s text om Ukraina, men texten har återpublicerats i hela landet upprepade gånger. Frågan blir vem på TT som författat texten, och om man alls har fått "informationen" från UI, utan blivit lurade eller om det skett medvetet från skribentens sida.

Mest intressant är att media inte faktagranskar utan okritiskt återpublicerar det TT kablar ut. Det är bara att gratulera diktaturen i Kreml till att fått sina lögner okritiskt spridda i svensk media.

TT ägs till 20% av Aftonbladet, 10% av SvD, 10% av Stampen, 10% av Expressen, 10% av DN, 10% av Sydsvenska Dagbladet, 10% av NT Media och resten av mindre mediahus. Detta enligt Wikipedia, som läst arkivuppgifter från Wayback Machine 2014. Aktuell ägarstruktur kan skilja sig mot detta.

TT har också satt i system att inte skriva ut vem det är som skriver nyhetsbyråns texter, så möjligheten att se vad det kan finnas för politiska åsikter och agendor bakom skribenten är begränsad.

Och ingen har kollat att UI verkligen skriver det TT hävdar. Bra jobbat med kritisk granskning i ett ämne, där det pågår aktiva påverkansoperationer och sprids propaganda och desinformation. Detta visar utmärkt hur lätt det är att sprida propaganda och desinformation via svensk media, som uppenbarligen har en hel del utmaningar och som inte duger vid kris, konflikt eller krig. Just SVT vill ju ha sin kaka av nio tvångsmiljarder efter årsskiftet för att de levererar "granskande journalistik". Uppenbarligen klarar de inte av att trots sin miljardbudget granska ett enkelt påstående i en fråga där alla vet propaganda och påverkan pågår. Enda trösten är att det verkar inte någon redaktion med lägre budget klara av heller.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

18 kommentarer:

  1. Vi borde nog ta kontrollen över TT och styra mot saklighet via www.direktdemokraterna.se
    Bra grävt, Cornucopia!

    SvaraRadera
  2. Bra exponering av det aktivistiska TT. En annan fråga är ju vad f*n vi som skattebetalare får, då en stor del (minst 50%) av UI finansieras av skatter indrivna under hot.

    Samma fråga ställer jag mig tex om artiklar i SvD, som ju är en stor mottagare av presstöd. Stödet till organisationer som inte gör iaf en basal tjänst tillgänglig för skattebetalaren/uppdragsgivaren kan med fördel få hela stödet indraget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. UI:s texter är bra. Finns inget stöd för TT:s text i det UI skriver.

      Radera
    2. Ja, och desto större anledning att UI gör dem tillgängliga för skattebetalarna som delfinansierat det. Motsätter mig inte högre stöd till UI, om så krävs, men nuvarande halvmesyr ger mig som skattebetalare usel valuta.

      Även SVT borde med sin kommande skattefinansiering kunna klara av att producera en kanal på engelska motsvarande tex RT, VOA, DW, NHK World etc kanal som belyser nyheter ur ett svenskt perspektiv.

      Detta är småpengar jämfört med andra utgiftsområden.

      Radera
    3. Jag tror att det mopedkillen ifrågasätter är varför UI:s texter är bakom en betalvägg när det är vi skattebetalare som betalar för UI:s texter.

      Radera
    4. Exakt så dubbla gärna stödet till UI, men gör deras forskning/bevakning tillgänglig för oss finansiärer. Kaffepengar jämfört med slöseri & rent trams som finansieras skattevägen.

      Radera
    5. EU har ju för tillfället ett korståg, om uttrycket tillåts mig, att göra publikt finansierade vetenskapliga artiklar publikt tillgängliga. Ett bra initiativ för omväxlings skull, låt svenska institutioner leda vägen.

      Radera
  3. Nästan lite roande. Så sent som igår skrev jag på Facebook:
    "Tidningar, hänvisar ofta till TT, som någon slags oberoende och pålitlig källa.
    TT är dock varken oberoende eller pålitlig"

    SvaraRadera
  4. För 10-15 år sen fanns det en gammal 68-kommunist på TT som kryddade notiser och nyheter med egna politiska illa dolda omdömen och påverkansoperationer. Barnen i Gaza åt glass i solen och var glada vid ett av deras så kallade val, väl beskriver som en sk nyhet från TT. Nordkorea fick också illa dolt beröm nån gång. Västerländska demokratier fick istället väl valda negativa ordval. En vacker dag upptäckte jag att det var ett tag sen jag blev upprörd på något från TT. Konstigt, men... Det visade sig nämnd person gått i pension! Stor glädje! Dags för fler pensioneringar på TT?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pensionera hela TT! Hela deras ställning som "neutral sanningssägare" är absurd, det vittnar inte minst den tendentiösa bevakningen av Israel om (som påpekat). Inte sällan späckat med rena översättningsfalsarier, tex översätts "judarna" regelmässigt till "israelerna" när någon palestinier citeras.

      Radera
  5. Det är stake i fransmännen, Vive la France.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Vad är värst? En betald eller ideologiskt övertygad arbetsmyra som enträget arbetar för ett ökat ryskt inflytande i regionen eller en naiv och blåögd sådan som okritiskt sväljer det som föreläggs och förmedlar detta vidare.
    Suck

    SvaraRadera
  8. Japp det där var signifikant, alla som har följt ukrainakriget vet ju hur den ryska versionen går och den återger SVT, eller dom ändrar en text lite diskret så att den blir närmare den ryska versionen.

    Det finns ju mycket som inte är bra med SVT och nu har dom väl blivit off-limit för all styrning iom. ändringen men det är faktiskt oroande att det finns folk på SVT som har så pass starka ryska sympatier att man går in och ändrar i källtexter.

    Också kul att ingen annan i hela mediasverige än cornu uppmärksammar det...

    SvaraRadera
  9. Om det Cornu skriver är komplett och korrekt har han min uppriktiga beundran för sitt oremunererade arbete i den klassiska, objektiva nyhetsförmedlingens tjänst! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den fjärde statsmakten eller hur det nu blir när tredje statsmakten granskas.

      Radera
  10. Cornu:

    Kolla aldrig en BRA story ska det vara ; - )

    SvaraRadera