Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2018-12-20 12:43

Talmannen ger riksdagen julledigt - sista voteringen 23:e januari, sedan extraval

Riksdagens talman Andreas Norlén har gett majoriteten av riksdagsledamöterna julledigt genom att spika datum för de fortsatta misslyckade försöken att bilda en ny regering. Nya voteringar kommer  ske den 16:e och 23:e januari oavsett och därefter blir det i så fall extraval.
En dryg månad kvar tills extraval klubbas.
På gårdagens presskonferens högg talmannen ner lite datum. Se pressmeddelande om det hela.

De flesta riksdagsledamöter kan alltså ta julledigt, men Stefan Löfven (S) och Ulf Kristersson (M) ska oavsett prata med talmannen i telefon den 28:e december och fjärde januari.

Beskedet från talmannen är således att endast Steffe och Uffe är aktuella som statsministrar framöver.

Eventulla statsministerkandidater ska också först förankras internt, vilket det tydligen varit lite si och så med inom i synnerhet Liberalerna.

Den 10:e januari lämnar dessa två partiledare en rapport till talmannen med hur förhandlingarna om regeringsbildning gått i riksdagen. Den 14:e nominerar talmannen en statsminister för omröstning den 16:e januari. Detta oavsett hur förhandlingarna gått.

Får vi inte en ny statsminister på denna votering kommer talmannen återigen nominera en statsminister den 21:a januari med votering den 23:e januari.

Misslyckas även denna fjärde votering blir det ett extraval i vår, senast den 21:a april

Detta gäller förstås bara tills talmannen ändrar sig, eller om mot förmodan partierna råkar komma överens i förtid.

Det är positivt med en tidplan och slut på flummet, så de samarbetsovilliga partierna i riksdagen får klubban hängande över sina huvuden. Detta sätter också press på främst Liberalerna och Miljöpartiet, som riskerar åka ur riksdagen vid ett extraval.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

50 kommentarer:

  1. Tänk vilken dröm att ha sålt in de där knappdosorna. Man kan säkert ta 20 papp styck + årligt serviceavtal + kringtjänster.

    SvaraRadera
  2. "Fortsatta misslyckade försöken" syftar du på att de fram tills nu misslyckade försöken, eller är det en förutsägelse av hur det kommer att gå?

    SvaraRadera
  3. Låt säga att Annie röstar Nej fyra gånger i rad, det blir extra val och Alliansen blir större. Iofs. inte speciellt troligt.

    Vad kommer hon göra då?

    Är det nya förhandlingar med Löfven som gäller efter Annie-valet (som Sjösted kallade det) SD kommer ju fortfarande vara tunga på vågen, precis som de var 2010-2014.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saker som valdeltagande kan också spela in, jag har för mig att man brukar säga att vänsterblocket tjänar på högt valdeltagande. Ett sånt fenomen skulle kunna bättra på troligheten i scenariet något (även om det kanske inte är så troligt att det räcker). En annan faktor är ju hur 4%-spärren är till något av blockens fördel eller nackdel.

      Ett mindre troligt scenario som vore intressant är ifall de rödgröna får majoritet eller Jimmies konservativa block. Vad säger då Annie till sina väljare? Då hade hon ju faktiskt åstakommit en rödgrön majoritet (med betydande inflytande för avgrundsvänstern) eller en "konservativ" majoritet (som kanske ger SD inflytande).

      Radera
    2. Tror de är vana.

      Löfven regerade förra mandatperioden utan att C gjorde något åt det.

      Radera
    3. På samma ämne: vad tror hon och resterande partiledare kommer hända 2022? Jag tror att det är ganska naivt att tro att man kommer tillbaka till ett läge med två block som kan turas om om statsministerposten lite då och då, och dela ut platser i utskotten och som GD till varandra.

      Det politiska läget kommer nog att fortsätta att se ut ungefär såhär, och parterna måste hantera det på ett annat sätt än de har visat sig villiga att göra.

      Radera
    4. SÄS: Jo, men skillnaden är kanske att man inte var så medveten om det förra gången. Den här gången kan det ju knappast undgått ens en centerpartist att Lööf agerar vågmästare, att hon sitter på nycklarna. Det är också rätt uppenbart att hon är orsak till nyval om det blir sånt.

      Det är alltså uppenbart på ett tydligare sätt att C kommer vara avgörande orsak till vilken regering (och eventuelt annat underlag) vi får.

      Sen är det klart att det uppenbara uppenbarligen kan passera en centerpartist obemärkt...

      Radera
    5. ENOENT: jag tror inte det löser sig så lätt. Vi har ju gott och väl ett halvsekels tradition av blocksystem där högern och vänstern legat i sina egna skyttegravar och bidragit till en polarisering.

      Jag tror kanske nog att det bästa givet situationen är att man låter det ta sin tid. Alternativet är ju att någon viker ner sig och det vore ju ett svek mot väljarna.

      Normalt tycker man att det borde finnas en stark politisk mitt i landskapet som då skulle vara mer naturlig utgångspunkt för arbetet. Rent teoretiskt skulle det funka med en mindre, men så länge Ulf och Stefan kategoriskt avfärdar en regering där de inte är statsminister så kommer det se ut såhär.

      Landet kanske inte hade mått bäst av Lööf som statsminister, men det hade kanske varit det logiska ur demokratisk synvinkel.

      Radera
    6. Tycker inte Lööf är logisk som statsminister. Det är inte där tyngden i Riksdagen ligger, varken till antal ledamöter eller ideologi. Många av de förslag C har drivit mot S är till höger om Moderaterna.

      Kristersson är den naturliga statsministern.

      Han lyckades också samla störst stöd för sin budget. Ett liberalkonservativt parti kan göra upp med både "liberala" och konservativa.

      Problemet är att C har slagit knut på sig själva när det gäller SD. De har ju tidigare regerat med SD som tungan på vågen, lagt fram en Alliansbduget som krävde SD stöd och fällt Löfven mha SD.

      Men av någon anledning vill de inte fortsätta. Det är svårt att förstå.

      Skulle SD fälla budgetar eller Ulf som statsminister, så kan ju C alltid då göra upp med S. Då SD vet detta, och de inte gillar vänsterliberaler, så har de få incitament att göra det.

      Jag tror inte på konspirationsteorier, men man skulle kunna tro att det är vad skådespelet handlar om, dvs att få SD att inse att C kan göra upp med Löfven och skapa något ännu värre (dvs vänsterliberalt ur deras synvinkel).

      Det håller dem på mattan i fyra år.

      Radera
    7. Jag får återkomma vid senare tillfälle angående positionerna på politiska skalan.

      Men jag menar faktum kvarstår att svenska politiska kartan är väldigt polariserad. Det du pratar om att göra upp med handlar bara om att göra upp på "sin egen" kant. Det innebär i praktiken att politiken bara kommer innebära någon slags kompromiss mellan halva befolkningen (om hur de skall köra över den andra halvan).

      Ur den synvinkeln blir förda politiken ganska odemokratisk. Den speglar inte folkviljan (i annat än att vinglandet mellan höger och vänster dike kan tänkas hamna på någon vinglig kurs på vägen).

      Radera
  4. http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152

    Regeringsbildningen
    4 § När en statsminister ska utses, kallar talmannen företrädare för varje partigrupp inom riksdagen till samråd.
    Talmannen överlägger med vice talmännen och lämnar sedan förslag till riksdagen.

    Riksdagen ska inom fyra dagar, utan beredning i utskott, pröva förslaget genom omröstning. Om mer än hälften av riksdagens ledamöter röstar mot förslaget, är det förkastat.
    I annat fall är det godkänt. Lag (2010:1408).

    5 § Förkastar riksdagen talmannens förslag, ska förfarandet enligt 4 § upprepas. Har riksdagen fyra gånger förkastat talmannens förslag, ska förfarandet avbrytas och återupptas först sedan val till riksdagen har hållits. Om inte ordinarie val ändå ska hållas inom tre månader, ska extra val hållas inom samma tid. Lag (2010:1408).

    6 § När riksdagen har godkänt ett förslag om ny statsminister, ska han eller hon så snart det kan ske anmäla de övriga statsråden för riksdagen. Därefter äger regeringsskifte rum vid en särskild konselj inför statschefen eller, om statschefen har förhinder, inför talmannen.
    Talmannen ska alltid kallas till konseljen.

    Talmannen utfärdar förordnande för statsministern på riksdagens vägnar. Lag (2010:1408).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju inge jurist men som jag tolkar det så skulle alltså fyra omröstningar avverkats på 16 dagar och omval skulle ha varit senast 9e december?

      Radera
    2. Nej, 4 dagar är från det att talmannen lämnar förslag på statsminister, vilket han alltså inte kommer göra förräns den 14 januari.

      Radera
    3. Det saknas ett angivande av tiden talmannen har på sig att hitta en kandidat. Amatörer som skrivit lagen, kan inte varit spec-skrivare. (Eller så är det så avsett.)
      Även i sexan saknas tid. Och vad händer om inte tidens hålls?

      Radera
    4. GuDu: §5 specificerar implicit vilken tid Talman har på sig att finna en kandidat ... Nämligen hela mandatperioden om 4 år minus de tre månader som bortgår för eventuellt extraval om orinarie val skall hållas inom dessa tre månader.
      Med andra ord kan Norlén inom gällande formalia dra på detta till ungefär midsommmar 2022!

      Radera
    5. Det enda tidsangivelse för tiden till en kandidat föreslås är "sedan". Det betyder bara att sakerna skall ske i speciell ordning. Tiden mellan kan vara godtyckligt lång.

      Radera
    6. Varför ska det finnas en tidsgräns förutom de fyra åren tills nästa val? Det ligger väl i politikernas egenintresse att bilda regering? Förr eller senare kommer de att vara mer maktkåta än principfasta, det är ju ett normaltillstånd för politiker, resten är bara ett spel för gallerierna. Och om de ändå inte lyckas bilda regering gör inte det så mycket. Viktiga beslut kan ändå fattas i gängse ordning i riksdagen. Exempelvis gick det utmärkt att klubba en budget. Skulle en riktig kris eller krig uppstå så blir det ändå en samlingsregering.

      Radera
    7. Unknown: håller med endel, men det finns endel brister som gör att det inte funkar optimalt (eller som avsett om man vill). Ett problem är att lagstiftningsmakten inte fullt ut ligger i riksdagen utan vi har en defacto-ordning där regeringen förväntas lägga förslag som riksdagen skall anta (som något transportkompani).

      Detta tar sig bland annat i uttryck att riksdagen inte har de verktyg som regeringen har för att lägga väl genomarbetade förslag. Motioner får ju en servett-skiss-karaktär av den anledningen. Det har uttryckts att det inte är meningen med reservation mot regeringens budget inte har till syfte att den skall antas utan bara vara någon slags prydnads-artefakt (och riksdagen skall rösta igenam regeringens förslag även om majoriteten tycker reservationen är bättre).

      En bättre separation mellan den exekutiva makten och lagstiftande makten vore önskvärd. Och frågan om inte det är önskvärt att den exekutiva makten befolkas av "maktkåta" individer som prioriterar sin position före sina principer - har man sådana så har de ju inga stora betänkligheter eller problem med att riksdagsmajoriteten inte har samma åsikter som de med följd att de måste driva en politik som avviker från deras principer.

      Dessutom om man tog bort regeringens nyvals-vapen (vilket är en märklig konstruktion där regeringen kan avsätta riksdagen) så spelar ju konceptet med övergångsregering ingen formell skillnad. Då vore steget kort till en ordning där man kombinerar misstroende-votumet med framröstning av ny statsminister. Jag menar att statsministern sitter ju ändå kvar tills riksdagen utsett en ny (alltså en process där någon föreslår någon annan som statsminister och riksdagen röstar om man skall byta eller behålla). Då skulle dessutom processen inte kunna förhalas av talmannen ifall han skulle ta politiska hänsyn.

      Radera
  5. Om inte FP och C kan välja, så får väl väljarna göra det i extra valet. De folkpartister och centerpartister som vill ha en uppgörelse med Löfven röstar på S. De som vill ha Ulf, röstar på M.

    C och FP åker ur Riksdagen då de inte är vuxna uppgiften,

    Blir M+KD+SD > 50% så regerar Ulf, i annat fall Löfven.

    SvaraRadera
  6. Julledigt hade dom ju ändå, utskotten verkar inte sammanträda förrän den 14/1, debatter osv i kammaren verkar mjukstarta då också.

    Så, lediga eller inte (dom är ju inte anställda) så hade dom inte behövt infinna sig förrän typ 14:e i vilket fall?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är ju så att du och jag ska hinna framställa lämpligt kompromat till nästa omröstning.

      Radera
    2. Jag har en mullvad som kommer göra exakt som Åsa Domeij gjorde 2003, dvs återinträda i tjänst exakt precis de dagar riksdagen håller stängt. Alla kommer tro att det är för att maxa arvodet, men vederbörande kommer så klart att metodiskt gå runt på alla tjänsterummen och efterlämna rikligt med kroppsvarma DNA-spår på såväl kontorsmöbler som hygienutrymmen.

      Radera
    3. Fast om det blir kort om tid så kan vi ju utelämna SD. De verkar ju kunna fixa kompromat utan hjälp utifrån.

      Radera
    4. BD: Är detta din mullvad:
      Inte en länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ng0Elo/obehorig-kvinna-tog-sig-in-i-riksdagen

      Radera
    5. Ollning på gång, men i feminin tappning?

      Radera
  7. Den humanitära feministiska stormakten kan inte bilda regering.
    Kavla upp ärmarna,sätt på "fittmössan" och snacka med SD.
    Det partiet består ju till 80% av missnöjda sossar som sett sitt land förfalla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter DecemberÖverenskommelsen (DÖ) så är kravet att DÖskallarna gemensamt skall ordna en regering. Allt annat är uteslutet.

      Radera
  8. Undrar om det egentligen ändrar så mycket om det inte i övrigt sker några händelser som får dagens partiledare at fatta mod och sluta vara så rädda för att
    a) ta i aktuella frpgor.
    b) blockpolitiken skall brytas upp - särskilt som L och C flörtar med S, eller tvärtom, vilket det nu är. Det ser iaf ut så.
    Hur de än gör kan de inte bortse dels från att SD finns och har stöd så länge de inte bemöter det på något sätt, även om de etablerade partierna har lite låst in sig i ett retoriskt hörn. Svekdebatt är liksom svår att undvika nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är benägen att tro att blockpolitiken har lett till en situation där det inte är så lätt att bryta den (längre).

      Det jag menar är att blocksystemet leder till att politiken tippar ut mot kanterna. Detta för att när endera blocket har majoritet så är det kompromisser på den kanten som leder till den förda politiken. Kompromisserna innebär att mittenpartierna fått kompromissa med ytterlighetspartierna och ytterlighetspartierna fått oproportionellt stort inflytande.

      Kanske har detta lett till situationen där det verkar vara så att ytterlighetspartierna blivit de stora inom politiken? Vi har i alla fall en ganska polariserad situation där vi har några små mittenpartier och stora partier på kanterna.

      Med polariseringen så är det inte lätt att få till fungerande kompromisser.

      Det hade onekligen varit bättre (ur demokratisk synvinkel) att politiken som fördes var något slags medel av vad väljarnas åsikter. Då borde rätt många tycka att förda politiken var ganska bra och det vara rätt få som tyckte att politiken var riktigt dålig.

      Radera
  9. Anser att Andreas Norlén gör ett dåligt arbete just nu. Det skulle ha varit minst en omröstning till innan Jul. Argumentet att det inte finns något stöd för Löven eller Ulf K håller inte. Då kan man köra det argumentet hela mandatperioden. Tyvärr tror jag hans "egenintresse" lyser igenom nu. Han vill sitta kvar (tjänar 170 papp i månaden) samt att han är Moderat. Han vill att C & L ändrar sig.

    SvaraRadera
  10. Jaså minsann. Isf sker extravalet senast 23/4. Hade gissat att planen var att synka det med EU-valet 26/5.

    Men de kommer säkert på ngt sätt att fördröja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som att Löfven säger att han är nära en lösning ett tag och skjuta på omröstningarna. Det verkar ju mer praktiskt att dra ut på den sista omröstningen iaf tills i februari så man kan hålla valen samtidigt.

      Sen kan man ju inte utesluta att de faktiskt inte vill ha dem sammanfalla....

      Radera
  11. Det vore bra om C och L förstod att liberalismen är död som ideologi. Så länge de till varje pris skall ha en liberal regering så får vi ingen regering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liberalismen dödförklaras nu säkert på många håll. Bakom betalvägg hos SvD finns
      den här artikeln av Margit Richert:
      https://www.svd.se/liberalismen-har-gatt-fran-ansvarsfull-till-omansklig

      Radera
  12. Förresten så rekommenderar jag ALLA att spana in vad som händer med ledarisodrna just nu. Dom verkar helt ha tappat det, lade först upp ett gäng artiklar som i princip pekade ut ett antal personer för högmålsbrott mm, sen har han fått ta ner artiklarna för att de saknade täckning och resten av medarbetarna verkar ha valt att avsluta samarbetet. Det går bra för Westerholm just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även Zlatan missar målet någon gång ibland. ;-)

      Radera
    2. Har följt det med viss förvirring. Han får tag i extremt mycket information men är så alarmistisk att han inte kunde motstå den där ytterst märkliga och inte särskilt underbyggda historien av en totalt oprövad skribent.

      Radera
    3. Ni kan väl diskutera det hela någon annanstans, förslagsvis hos Ledarsidorna, så kan de bemöta diskussionen och synpunkter.

      Radera
  13. Ja Westerholm verkar satsa på att få nästa Johnny Bode pris!

    SvaraRadera
  14. Väldigt avgörande vem som blir kandidat tre. Om Kristersson skulle hamna i fjärde rundan så kan SD avgöra om de vill ha nyval eller inte. Om Löfvén är där så borde väl Centern och framförallt L:s förhandlingsutrymmer vara väldigt kasst. L tvingas ju rösta på Löfvén eller försvinna ur riksdagen. Om Löfvén får chansen igen i tredje voteringen så tippar jag på att han väljs. Likaså med Kristersson. Finns väl ingen som vinner på en fjärde runda förutom SD.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill Löfven regera ännu en gång med en borgerlig budget?
      I detta läge tror jag att C och L drar med ner M och KD också.
      S sitter still i båten, typ som M gjorde när Juholtaren härjade, så de stiger ju lite.
      Tror att S och SD blir större i ett extraval, V och ev. MP ligger stilla och resterande kommer att tappa.

      Radera
  15. Det blir Stefan Löfven, det har varit klart sedan valnatten. DÖ kör vidare 4 år till. Extraval, finns inte på kartan ,400 miljoner anledningar. Centern och Folkpartiet kommer att rösta gult. Men varför gjorde inte journalisterna sitt jobb innan valet och berättade att alliansen bara gäller om Sverigedemokraterna försvinner. Ett tips, de kommer inte att försvinna, 90- talet är slut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Extra val är osannolikt, inte minst då S nu går bra i opinionen samt att C i vissa undersökningar tappar. S kan alltså skruva åt tumskruvarna än mer.

      Talmannen slösade bort 4 v i början på processen, det hade varit bättre att ta en omröstning var annan veckan from Löfven blev bortröstad.

      Radera
  16. I Finland har vi val den 14 april. Det kommer spännande att se vem som vinner Finland eller Sverige. Vem har först en regering?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Finland finns det massor av vuxna människor, infantiliseringen har inte riktigt fått fäste där. Men hsh, det är inte riktigt rättvist när vuxna tävlar mot barn.

      Radera
    2. Var inte taskig nu. Bråken i sandlådan brukar vara glömda nästa dag och barnen kan leka ihop igen...

      Radera
  17. Tror näste man till rakning blir avgörande, och logiskt vore Uffe, det som talar emot är att fjamått återigen cementerat ett uttalande om att hon minsann inte vill ge SD inflytande vilket hon tydligen anser sig göra om M+KD styr trotts att Uffe sagt sig vara ointresserad av SD. Numera verkar bara blotta tanken av att SD tycker något är bra vara livsfarligt.. SD ökar som konsekvens ytterligare i storlek..
    Detta är parodi av högre rang

    SvaraRadera
  18. OT:

    Över 1000 anmälningar har inkommit till JO efter att Stefan Löfven den 10 december, i strid med grundlagen skrev på självmordsavtalet ”Global compact for safe, orderly and regular migration” i Marrakech, Marocko.

    Det står klart och tydligt i grundlagen att en övergångsregering inte får ingå internationella avtal utan endast administrera landet och befintliga lagar/avtal tills en ny regering är på plats; men han kommer säkert undan med det, då vi har extremt svagt grundlagsskydd i Sverige.

    Lite märkligt att Cornu inte skrivit något om det, då det kommer få extremt stora och negativa konsekvenser för Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå? Exakt var står det? I grundlagen? Nej skulle inte tro det va.

      Så vitt jag kan se står det inte något sådant öht i grundlagen. Den enda inskränkningen på en övergångsregering är att den inte kan utlysa nyval, i övrigt har en övergångsregering PRECIS samma befogenheter som en ordinarie regering. Iaf så vitt jag kan se, men du kan ju försöka leta upp något annat...

      Kort och gott skulle jag hävda att dessa anmälningar är rent ut sagt trams helt enkelt. Det finns inget som hindrar att folk tramsar, men att de gör det säger inget om något annat än de som tramsar...

      Radera