Cornucopia?

Aktuellt

Boksigneringar: Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka, Göteborg

Dags för lite boksigneringar nu i julhandeln. I år blir det signeringar i Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka och Göteborg. Datum enli...

2018-12-01 14:09

SVT publicerar Kreml-propaganda - ljuger om källhänvisning

"SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet" - SVT
Den framöver tvångsfinansierade Public Service-kanalen SVT har upprepade gånger publicerat ren Kreml-propaganda om den så kallade Krim-krisen. Man anger dessutom Utrikespolitiska Institutet (UI)som källa, men UI skriver inte det SVT påstår. Källhänvisningen är således en lögn, men bakom betalvägg så få kontrollerar. Bloggen har dock betalat och kontrollerat lögnen. Tillägg: SVT mfl har utan faktagranskning återpublicerat "faktarutan" från nyhetsbyrån TT, som än så länge är ursprungskällan för desinformationen.

Bildtext: Räkna antalet attackhelikoptrar från ryska arméflyget under Krimkrisens första dygn, detta påstår SVT skulle vara "prorysk milis".


SVT skriver bland annat följande i sina faktarutor om "annekteringen av Krimhalvön":
"Maktskiftet skärpte motsättningarna mellan den ukrainsk- och rysktalande befolkningen, vilket blev startskottet för det utdragna inbördeskriget i östra Ukraina. På Krimhalvön byttes den ukrainskvänliga regeringen i en liknande revolt ut mot en ryskorienterad administration som begärde stöd från Ryssland. I slutet av februari 2014 intog prorysk milis flera byggnader i Krims huvudort Simferopol. [...] Källa: Utrikespolitiska institutet"
Verkligheten är förstås en helt annat. Från dag ett var det rysk trupp som agerade som ren invasionsstyrka på Krim, och det är inte heller något inbördeskrig i sydöstra Ukraina, utan ett krig mellan Ryssland och Ukraina.

Men vad skriver då UI, som SVT försöker gömma sig bakom. UI:s texter ligger bakom en betalvägg, och kan alltså inte kontrolleras av vanligt folk. Så här skriver UI:
"Maktskiftet i Kiev skärpte den latenta konflikten mellan ukrainsk- och rysktalande och ledde till protester på den ryskdominerade halvön Krim. Missnöjet där utnyttjades av Rysslands regering till att iscensätta en revolt mot de folkvalda lokala ledarna och ta kontroll över halvön med hjälp av soldater i anonyma uniformer. [...] Detta var första gången sedan andra världskriget en europeisk stat erövrade en del av ett annat land och reaktionen från omvärlden blev stark. Ryssland anklagades för brott mot folkrätten och en rad internationella avtal som landet hade undertecknat."
Orden prorysk milis existerar inte i UI:s text, utan formuleringen är en ren fabrikation, dvs lögn, från SVT. Det står tvärt om att det var ett erövrande. Enda användningen av milis är i samband med nedskjutandet av det malaysiska passagerarflygplanet. Dock inte att milisen sköt, utan höll byn där det ryska robotsystemet grupperats, efter att enligt UI:s text samma dag förts in från Ryssland.

Sedan var aldrig vare sig uniformer eller utrustning anonym, de saknade bara förbands- och landsbeteckningar, även om de ofta var dåligt övermålade på fordonen. Osäkerheten fungerade dock som reflexiv kontroll och hindrade västvärldens demokratier från att agera, då fega politiker fick en utväg och kunde förneka situationen tills det var för sent.

Texten hos UI hittas bakom en betalvägg här. "Faktarutan" hos SVT finns t ex kvar här www.svt.se/nyheter/utrikes/nojd-putin-invigde-omstridd-megabro (inte en länk till gammelmedia pga EU:s kommande länkavgift) även om den raderats från vissa artiklar.

Exakt samma text som hos SVT återges av ett antal andra mediakällor, t ex UNT och GP, alla med hänvisning till UI, men detta är alltså inte vad UI skriver. SVT har nu raderat sin "faktaruta" efter att ansvarig utgivare uppmärksammats på det hela via Twitter.

Att andra media återger Kreml-diktaturens propaganda och lögner är en sak - man kan säga upp sin prenumeration på UNT och GP. Men från årsskiftet är SVT tvångsfinansierat, och går inte att tacka nej till. Det ställer skyhöga krav på att "det man publicerar ska vara sant och relevant". Ska såväl SVT som SR kunna motivera sin existens som del av svensk krisberedskap och totalförsvar, måste minsta tvivel om deras stöd för diktaturen i Kreml utplånas.

Frågan är vilken avsändare som är den verkliga källan till texten i medias faktarutor? Enskild person som infiltrerat UI, eller någon annan? Är det ett fall av copy-paste?
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

24 kommentarer:

  1. Sannolikt med avsikt eftersom alla dessa "misstag" är proryska, aldrig tvärtom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Illvilja är sällan förklaringen, när inkompetens fungerar som förklaring. De har blivit blåsta av någon form av påverkansoperation, och med den kompetensnivå som råder har de inte fattat detta.

      Radera
    2. Jag skulle inte kalla bristande prioriteringar för inkompetens.

      Bara att ledningen för SVT fokusera inte på en av sina viktigaste uppgifter. Med resulatat att resurser för att förhindra påverkansoperationer får genomslag inte finns.

      Alltså det vi ser nu.

      När ökenomin krashar kommer de 9 miljarderna tyvärr inte krympas.

      Radera
    3. Men vi får ju granskande journalistik som Mello!

      Radera
    4. Hey hey hey there! Klanka inte ner på Mello! Det är den som gör att vi glömmer skattetrycket och att vi då är (förhoppningsvis) i recession. :)

      Radera
    5. Du menar, mata pöbeln med skräp-tv så missar dem de viktiga frågorna tills det är för sent?

      Radera
  2. Bra att de åtgärdade felet när det upptäcktes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med 9 miljarder i budget så bör väl något räcka till kvalitetskontroll likt Bloggaren.

      Radera
    2. Du tror det var ett misstag att vänsterextremisterna på SVT beskriver händelsen till Rysslands fördel?

      Radera
    3. En stilla frågan, varför skall vänsterextrema hålla putin under sina armar? Är inte putin tvärt emot allt vänstern är och vill? Ofta får jag höra att SD är pro putin, är det alltså SD som tagit in SVT och ger all genusvetenskap och allt annat bös?

      Vänligen
      Förvirrad

      Radera
    4. När Sovjetunionen föll fortsatte svenska inflytelseagenter att ha samma handläggare som under KGB-tiden, fast nu under SVR. Dessa visste hur man skulle fortsätta relationen, även om åsikterna bakom byttes ut i Moskva.

      Radera
    5. Så...SD är alltså kommunister enligt dig, eller vad missar jag? Nej, ekvationen går inte ihop enligt er världssyn.

      Radera
    6. Lars tror ju att EU är bra för Sverige och att vi däri behöver vara med på att konfrontera Ryssland. SD gillar inte att vi är med i EU och röstade för en lösning som inte konfronterar Ryssland och enligt Lars är SD då Putinister.

      Men det resonemanget hänger inte ihop, varför förföljer då vänsterextremisterna i media och myndigheter SD och använder sina drev till att stigmatisera alla som sympatiserar med dem?

      Varför HJÄLPER inte media SD istället då, precis som de tex gjort med Fi, MP och S?

      Radera
    7. Så här tror jag att det är. Sovjet gjorde sin kulturrevolution 68. Den innebar att man skulle bedriva subversiv verksamhet i Väst, och planterade sina frön i bland annat universitet och media.

      Därefter kollapsade Sovjet och de länder som låg under kommunism fattade att de inte var något kul. Med det gamla sovjet vapnet som skulle kasta omkull den västerländska civilisationen låg kvar och pyrde. Och lever sitt egna liv. Det är därför central Europa klarar sig bra.

      Kolla upp Yuri Bezmenov och hans lektioner om KGBs subversiva verksamhet.

      Radera
    8. Det vi säger är att Vänsterpartiet har fortsatt att vara lojalt med Moskva. Därför ställer också SVT sig lojalt med Moskva. Inte heller är det första gången, man har hånat försvaret, rasat mot att Sverige hade en samordnad militärövning med NATO och flera gånger försvarat Rysslands krigspolitik.

      Radera
  3. Har flera gånger skrivit SVT när de inte angett partitillhörighet, bakgrund på "experter", skruvad rapportering till skillnad från utländsk media etc. Det är bara att fortsätta att påpeka dessa fel, vad mer kan vi göra?

    SvaraRadera
  4. Snyggt jobbat av Putin, lite impad ! Och SvT är väl ändå den media som är minst korrumperad av åsikter, 100 ljusår bättre än DN tex.

    SvaraRadera
  5. OT: Är detta den tyska kol-elen vi köper in? Nån som vet?
    Läs längre ner på sidan om de värsta i Europa :)

    https://sandbag.org.uk/project/lastgasp/

    SvaraRadera
  6. Nu får vi ju förstå slavarna på Svt att dom försöker säkra sina jobb den dagen motsvarande inträffar här i landet lagom, vilseledande info kan bli som Madgic Mystery Tour för Mellofolket som hjärntvättas in i absurdum, inte undra på att tillståndet i landet är som det är, det verkar som om man vill bli overrun av ngt mer spännande än det nuvarande slätstrukna.

    SvaraRadera
  7. Och hur stor tror ni sannolikheten är att public service klarar sitt upodrag inom andra områden? Har de kompetensen att t ex sätta sig in forskningen bakom klimatvetenskapen eller andra komplexa områden som t ex makroekonomi? Bättre att låta mello och annan underhållning tas över av kommersiella aktörer och fokusera på kvalitativ public service.

    SvaraRadera
  8. Egentligen väldigt märkligt. Att vår närmast vänster "extrema" public service. Tar parti för en fascistisk regim. Men det sovjetiska vänster kommunistiska, är dom väl korkade nog att tro. Fortfarande gäller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns olika faktioner hos vänstern. En är de sk anti-imparna, anti-imperialisterna. De hatar USA över allt annat, och är beredda att gå i sängs med fascister, kvinnohatande islamister mm, så länge alla inblandade hatar USA.

      Radera
  9. SD och V har mer gemensamt än de vill låtsas om. Sin kärlek till Rysslands styrelseskick verkar vara en.

    SvaraRadera