Cornucopia?

Aktuellt

Boksigneringar: Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka, Göteborg

Dags för lite boksigneringar nu i julhandeln. I år blir det signeringar i Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka och Göteborg. Datum enli...

2018-12-04 13:58

Snabbladdare sträckan Göteborg - Stockholm

Bilägare, som inte har en elbil, brukar skräna om räckviddsångest och att det inte skulle finnas någon plats att ladda en elbil. Som exempel tittar vi här på antalet snabbladdare på sträckan Göteborg - Stockholm. I praktiken är det aldrig längre än någon mil till nästa snabbladdare och det finns totalt idag 65 snabbladdare på sträckan Göteborg - Stockholm.
Clevers laddstation vid Preem Brahehus.

Tesla Superchargers Göteborg - Stockholm

Tesla har placerat ut sina laddstationer med cirka 100 km mellanrum mellan Göteborg och Stockholm. Idag finns fortfarande ett glapp på 228 km mellan Ödeshög och Tystberga, men inom kort ska detta fyllas med en ny station i Norrköping. Den lär bli uppskattad och öka flexibiliteten i t ex lunchätande eller tidpunkt för avfärd. En gång missade jag ödeshög pga att autopiloten gör att man kör rätt avslappnat, och fick köra vidare till Tystberga istället. Ingen förändrad total restid, men förändrad tidpunkt för lunch med 100 minuter (behovet var tio minuter för att ha riskmarginal, faktisk lunch var 20 minuter). Nu kunde jag stoppat vid någon av de oberoende laddstationerna under nästa rubrik, men är man snål och föredrar 120 kW istället för 50 kW så är man.

99 km Ulricehamn  12 Supercharger 120 kW
230 km Ödeshög  14 Supercharger 120 kW
(312  km Norrköping)
397 km Tystberga  8 Supercharger 120 kW

Totalt antal Superchargers Göteborg - Stockholm: 34 (+Norrköping)

Oberoende snabbladdare CCS Göteborg - Stockholm

Vanliga snabbladdare med CCS-standarden ligger betydligt tätare på sträckan, men är oftast bara en enda laddare per plats. Vi tittar här bara på den europeiska standarden CCS - samtliga av dessa har även den japanska ChaDeMo-standarden. Vi tar bara med CCS-laddare på 50 kW eller mer. De flesta av dessa platser har också en långsammare type 2-laddare.

Oavsett är det sällan mer än någon mil till en snabbladdare på sträckan, och räckviddsångesten uteblir såldes. Har man en ChaDeMo-adapter till Tesla S eller X kan även Teslaförare använda stationerna och Model 3 kommer ha CCS och kunna använda alla dessa utan extra tillbehör.

Jag tar bara avståndet till orten ifråga, inte exakt avstånd, och bara de laddstationer som ligger längs riksväg 40 respektive E4, inte de som ligger någon kilometer in i orterna.

20 km Landvetter samhälle InCharge 1 CCS 50 kW
24 km Landvetter flygplats McDonalds  Charge & Drive  1 CCS 50 kW
63 km Borås Circle K Clever 1 CCS 50 kW
63 km Borås OKQ8 E.On 1 CCS 50 kW
63 km Borås Preem Charge & Drive 1 CCS 50 kW
99 km Ulricehamn McDonald's Charge & Drive 1 CCS 50 kW
146 km Jönköping Max Charge & Drive 1 CCS 50 kW
146 km Jönköping Max InCharge 1 CCS 50 kW
146 km  Jönköping Circle K Clever 50 kW
154 km Huskvarna OKQ& E.On 1 CCS 50 kW
188 km Brahehus Preem E.On 1 CCS 50 kW
217 km Ödeshög Rasta Clever 1 CCS 50 kW
241 km Mjölby Clever 1 CCS 50 kW
241 km Mjölby Max E.On 1 CCS
241 km Mjölby McDonalds Charge & Drive 1 CCS 50 kW
273 km Linköping OKQ8 E.On 1 CCS 50 kW
273 km Linköping Circle K Clever 1 CCS 50 kW
273 km Linköping Max Charge & Drive 1 CCS 50 kW
295 km Norsholm Statoil Clever 1 CCS 50 kW
312 km Norrköping OKQ8 E.On 1 CCS 50 kW
312 km Norrköping McDonalds Charge & Drive 1 CCS 50 kW
312 km  Norrköping Circle K Clever 1 CCS 50 kW
334 km Stavsjö Circle K Clever 1 CCS 50 kW
369 km Nyköping Circle K Clever 1 CCS 50 kW
369 km Nyköping Preem Charge & Drive 1 CCS 50 kW
369 km Nyköping Max Incharge 1 CCS 50 kW
392 km Tystberga OKQ8 E.On 2 CCS 50 kW
426 km Järna Circle K Clever 1 CCS 50 kW
436 km Södertälje Circle K Clever 1 CCS 50 kW
455 km Skärholmen Mc Donalds Charge & Drive 1 CCS 50 kW

Längsta sträckan utan en snabbladdare är Ulricehamn - Jönköping, med sina 47 km.

Totalt antal Superchargers Göteborg - Stockholm: 31 (plus de inne i Göteborg och Stockholm)

Diskussion

Samtliga fyra laddbolag E.On, Fortums Charge & Drive, Vattenfalls Incharge och Clever har appar, där det framgår om en laddplats är ledig eller ej. Hos åtminstone E.On kan man på deras hemsida boka laddstationen i förväg. För Teslas Supercharger visas tillgängligheten direkt i bilens navigationssystem.

Oavsett går det alltså att i god tid kontrollera om en viss laddstation är ledig, så kan man köra till det alternativ som är tillgängligt. I min erfarenhet är det aldrig fullt, annat än på Teslas laddstation vid Kungälv samt Sollentuna där alla taxibilar laddar gratis, men de är inte på sträckan Göteborg - Stockholm.

Det är sällan mer än 2-3 mil till nästa station och det går alltså att köra vidare om en station skulle vara full, så länge man har över 10% kvar i batteriet. Alternativt kan man använda en långsammare växelströmsladdare typ 2, vilket det finns ännu fler av.

Även om en laddstation sällan är upptagen, så kommer ett ökat antal elbilar kräva fler snabbladdstationer på vanliga långfärdsvägar som Göteborg - Stockholm, Stockholm - Malmö, Stockholm - Oslo och Luleå - Stockholm (Göteborg - Malmö eller Göteborg - Oslo,  klarar nya generationens elbilar utan laddstopp), samt fjälldestinationerna. Än så länge sker utbyggnaden i takt med behovet, och det finns få anledningar att tro att detta ändras.

Vad gäller kapacitetsbristen i elnätet, så gäller den främst våra större städer. Snabbladdare placeras med fördel längs våra motorvägar och riksvägar, då de inte riktigt behövs vid destinationen, där man istället använder en långsam växelströmsladdare. Se tidigare introduktion till elbilsladdning. Dock finns det exempelvis åtminstone tjugo snabbladdare CCS inne i Stockholm. Dessa är dock oftast upptagna av taxibilar, vilket är en bjärt kontrast mot stationerna på långfärdsvägarna.

Det mesta elbilsladdandet sker dock i hemmet eller på arbetsplatsen i förekommande fall. Dock svårt för personer som bor i lägenhet utan dedikerade laddplatsparkeringar. Rimligtivs kommer ökat antal elbilar öka kraven på laddmöjligheter på lägenhetsparkeringar framöver.

Relevanta länkar: E.On, Fortum Charge & Drive, Vattenfall InCharge, Clever. Man laddar med fördel ner bolagens appar och/eller beställer deras RFID-kort i förväg, samt registrerar sig och betalkort i apparna. Själv har jag använt Clever en gång, Charge & Drive en gång och InCharge 6-7 gånger. Det absolut vanligaste är dock laddning hemma, vilket sker i princip varje natt bilen använts under dagen, och i mitt fall sedan följt av Teslas Superchargers eller gratis destinationsladdare

Ingen form av ersättning har utgått till mig, mina bolag, eller mina närstående för detta inlägg. Vill du dock beställa en Tesla Model S eller Model X och få ett halvårs gratis Supercharging, använd denna länk, så får jag möjligheten att någon gång i framtiden skjuta upp en bit glas med en bild på i rymden som tack från Tesla.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

45 kommentarer:

  1. Märkligt, kan inte påminna mig att jag någonsin sett någon som lagt ner så mycket tid på att kartlägga antalet bensinstationer och ders inbördes placering. Man kan ju bara undra vem som har räckviddsångest och det trots att bloggaren kör runt i en bil för dryga miljonen. Du lär få köra väkdigt långt även med gratis laddning för att få ihop den kalkylen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att skriva blogginlägg är mitt yrke. Denna kartläggning tog cirka 45 minuter och gjordes för blogginlägget. I övrigt brydde jag mig typ första veckan var det fanns laddplatser. Sedan lärde jag mig att de finns precis överallt och är ett icke-problem och inget att oroa sig över.

      Radera
  2. Du måste ju redovisa hur långa sladdarna är från respektive station om man ska få nån uppfattning om täckningen. OK för att där är nån mil emellan, men då behöver du ju minst 5 km kabel för att klara dig från en station till nästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte teslan pantograf? Eller kör de saabs lösning med två dvärgar med varsin harpun ansluten till en kabelvinda?

      Radera
    2. Jag ser förresten emot Cornus nästa poster i samma serie, "laddkabelavund" och "Grimes-komplex" ;)

      Radera
  3. Rädslan är väl främst att man kör in vid nån plats också är det fullt. Kö i em bensinstation sitter i någon minut. Kö till laddningen är timmar. Då får man köra ut och in och ut och in.

    Ej ett problem nu antar jag, men om 90% av flottan vore elbilar. Ett angenämnt problem att lösa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du förutsätter alltså samma antal laddplatser som idag även när 90% av flottan är elbilar?

      Radera
    2. Ja, det är ett intressant antagande, särskilt som antalet laddplatser verkar följa antalet bilar rätt linjärt.

      Radera
    3. Tills elnätet inte klarar av fler snabbladdare. Vilket kommer rätt snart i större orter

      I snitt tankas ett par bilar i sekunden , dagtid (06-18) i Sverige.

      Eftersom snabbladdning tar åtminstone 10 ggr längre tid behövs alltså 10 ggr fler snabbladdare, minus hemmaladdningen som såklart gör det rimligt för annars hade systemet havererat så fort det blev vanligare med elbilar.

      Säg 10% av kilometrarna täcks med snabbladdning.
      Då behövs alltså alla befintliga pumpar ersätta med en snabbladdare.

      Jag har räknat på 2 miljoner bilar som tankas 25 ggr per år. Tanktid 3 min, snabbladdning 30 min, samma tid för att betala osv.

      Räckviddsångest, nää. Men man får nog vara beredd att vänta på att ladda.

      Radera
    4. @Rickard Ohlin En analys i linje med IBM:s famösa "det finns en världsmarknad för fyra till fem datorer". Den som lever får se.

      Radera
    5. Det är ett felcitat.

      Vad IBM.menade var att det fanns behov av 5 datorer av den typen som fanns då. Dvs miniräknare stora som hus.

      Radera
    6. Men som du skriver, man kan ladda hemma vilket i de flesta fall sparar in ett besök på en allmän stolpe. Så det blir nog inte fler laddstolpar än bränslepumpar. Vi får dock se vad som händer med de mindre mackarna i småorter. Tvivlar på att de kommer ha laddstolpar utan kommer läggas ned när bränsleförsäljningen nått en viss lägsta nivå vilket kommer drabba ägare av lite tyngre fordon. Men det blir väl som på jobbet, en pump för diesel som även står till allmänhetens förfogande.

      Radera
    7. @Rickard Exakt min poäng. Du gör din analys efter dagens förutsättningar. Ditt scenario kommer aldrig att slå in eftersom din grundsatz är felaktig.

      Radera
    8. Nej jag antar inte samma antal snabbladdare, däremot antar jag att elinfrastrukturen inte kommer byggas ut i tillräckligt snabb takt, inte heller mängden laddare.

      Radera
    9. @Tim Att kapaciteten i elnätet inte skulle räcka till är ett påstående som har vederlagts tidigare. Möjligtvis skulle kanske peakströmmarna bli höga om alla vill snabbladda samtidigt men det går säkert att lösa med superkondesatorer om intresset finns.

      En tankelek: hur många fossilstationer skulle det finnas om man i stället för att åka dit kunde tanka hemma 5 L/h? Hur ofta skulle tanken vara tom? Och om man dessutom kunde "nödtanka" i princip överallt 5 dl/h? Nää släpp macktänket!

      Radera
  4. Orkar inte ens läsa igenom hela inlägget. Jag har flera gånger påpekat att just räckvidden är anledningen att inte köpa elbil, än.
    I mitt arbete är det inte alls ovanligt att köra 25-35 mil enkel resa. Att stanna på ett ställe för att ladda bilen i en timme vägrar jag.

    På en timme har jag kört 10-13 mil beroende var. Det är värdefull tid för mig som jag kan spendera med familjen istället att sitta vid en tråkig station.

    Visst de som har pengar och lust att spendera sina tillgångar och sin tid på tråkiga saker kan göra det.

    Jag säger det igen, vi är minst 10 år för tidiga med elbilar. De behöver bli bättre och billigare.

    Varenda Teslaägare låter mer och mer som Pastor Hannes:
    https://www.youtube.com/watch?v=7Z2mCunnVFQ


    Teslasekten börjar likna mer och mer Applesekten.... (även om jag själv äger "halvätet äpple")

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför ska du stanna och ladda på 25 - 35 mil enkel resa när du har en elbil med 550 km i räckvidd?

      Radera
    2. nej inte om jag ska köra 20-25 mil men om jag ska göra det 30-35 mil. Då måste jag det.
      Personligen tror jag att Tesla är en bil att satsa på men inte förrän de nått 100+ mil per laddning och att det kommer en ny generation batterier. Jag tror att Tesla är precis som Mercedes Benz, en standard för framtida bilar. Dock kommer jag inte köpa än. Det tar några år innan vi är där. Plus att jag tror att Tesla om 10 år kommer att vara betydligt billigare än idag.
      Sen hur mycket man förlorar på att köra fossilt tills dess är en annan femma...

      Radera
    3. 35 mil är lägre än 55 mil. Oroar du dig över att komma hem, så fyller du upp med mil på en timme vid destinationen och kör hem i lugn och ro. Eller så stoppar du hela tio minuter på en Supercharger någonstans på vägen, så har du dina 70 mil.

      Fast ditt jobb är kanske köra 35 mil, säga hej, och köra 35 mil hem igen, och inte kan tolerera 10 minuters paus. Då ska du väl inte ha en elbil. Ingen tvingar någon till det, förstår inte varför folk blir så defensiva.

      Jag flänger runt kors och tvärs över södra Sverige, har noll problem göra det med elbil. Betänk att även södra Sverige är långa sträckor med kontinentala mått mätt. Elbil fungerar således ännu bättre på kontinenten, där avstånden är korta.

      Radera
    4. När jag kör 70 mil så vill iaf jag ta pauser för kaffe, fika, toalett, sannolikt lunch eller middag. Det löser problemet Men jag respekterar att du kör 70 mil utan dessa behov och inte ens behöver gå på toaletten under vad som sannolikt är åtminstone sju timmar.

      Radera
    5. Fast det betjänar ingen att bygga en elbil som klarar 50 mil
      på en laddning eftersom den blir så mycket mer resurskrävande OCH dyrare

      Dieselelektrisk drift ger tveklöst den optimala lösningen, dvs hybridteknik. Eldrift på korta vardagsresor och långresorna företrädesvis med biobränslen.

      Det går inte att komma ifrån att räckviddsracet är en dead end ssett ur resursförbrukning.

      Synd att en sociopat med karisma som Musk lyckats lura i hela världen detta.

      Radera
    6. Det är dina behov som är udda. De allra flesta kör bara längre sträckor några gånger per år. En inte obetydlig andel kör aldrig långt. Elbil kanske inte är det bästa valet för dig. Inget konstigt med det.

      Radera
    7. Lars: Nu vet jag ju att du reser en del. Det var inte det jag påpekade. Jag påpekade att jag behöver köra de där milen. Jag kör till uppdraget utan att stanna. Där utför jag mitt arbete, går på toa, tar kaffe etc sen kör jag hem, utan att tanka eller behöva stanna någonstans. Som jag skrev, jag värderar min tid hemma mycket mer.
      Jag förstår att vissa har annorlunda arbeten och inte behöver köra de sträckorna jag gör till vardags, men det kommer alltid att finnas en grupp människor som kommer att behöva långa räckvidder. Jag har haft mitt arbete väldigt länge och har inga planer att sluta de kommande 15-20 åren.

      Jag menar inte att jag inte kan stanna och tanka en timme, ta en fika under tiden eller gå på toaletten, min poäng är att Tesla idag är vad iPhone är idag. Bra produkter som fungerar, väldesignade men som är för dyra, både i pengar och i tid (för mig)

      Tänk så här: om 10-15 år kanske du kan ladda upp ett batteri på 1-5 minuter sen kör du vidare 100+ mil. Den bilen kanske kostar 200-300k.

      Men Tesla är en hype just nu (med rätta) precis som iphone var när den kom.

      Radera
    8. Carmania: precis! udda japp men vi är ganska många som har sådana arbeten. Därför avvaktar jag med att köpa en elbil. Elbil är framtiden, men inte än.
      Sen tror jag tex att redan idag borde alla bussar,budbilar och taxi i städerna gå över till elbil. där är det bara dumt att det inte har hänt än.

      Radera
    9. Om du kopplar in bilen medan du gör ditt jobb så har du laddat tillräckligt med 55-milaren för att kunna köra hem.

      Radera
    10. Det är poängen du missar. Man laddar när man inte sitter i bilen. Oavsett vad du gör. Det är det som är "automatiskt". Man står inte och tittar på laddaren som man gör när man tankar en bil.

      Gissar att fossilförare helt enkelt inte fattar, då det är ett helt annat koncept.

      Radera
    11. Det är du som är dum som tror att en elbil med ett batteri som utnyttjas till 10% och står för halva kostanden av fordonet och i princip hela miljöbelastningen är en bra ide.

      Radera
  5. "Lunch" på en timma och fyrtio minuter för att tanka bilen. Där har du problemet i ett nötskal. En lunch på vägen består av tankning på ett par minuter, lite snabbmat och bensträckare och sen är man på väg igen. Att förvänta sig att verklighetens bilister skulle acceptera att vänta mer än en och en halv timme i något grått väghak för att kunna köra några mil till, jag tvivlar på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öh, va? Jag brukar ta min "laddlunch" på 20 minuter.

      Sandow, du behöver inte skaffa elbil. Men håll dig till verkligheten.

      Radera
    2. Syftade på det här "En gång missade jag ödeshög pga att autopiloten gör att man kör rätt avslappnat, och fick köra vidare till Tystberga istället. Ingen förändrad total restid, men förändrad tid för lunch med 100 minuter."

      Men du kanske skrev en nolla för mycket? Jag kollade laddtiden för Renault zoe och den anges till "cirka" 1h 40 minuter.

      En snabbkoll säger mig att en tesla 3 tar ca 45 minuter att ladda till 80% och 1h15 att ladda fullt. Så en tjugominutersladdning kan omöjligt vara tillräckligt mer än till att toppa upp lite. Eller?

      Radera
    3. Jo, jag behövde bara ladda i tio minuter för att kunna nå Stockholm med kö-marginal. Dock tog min lunch 20 minuter.

      Förändrad tid för lunch med 100 minuter är tiden från Ödeshög till Tystberga. Inte hur lång tid det tog att äta lunch. Det var tidpunkten som ändrades. Förstår att det kan vara svårt för dig, ska redigera det.

      Radera
    4. Ok, då förstår jag. Jag uppskattar inte din ton, dock. Om du skriver slarvigt är det ditt problem, och inget du behöver chikanera dina bloggläsare för.

      Radera
    5. För övrigt, varifrån får du att det tar 3:45 att ladda en Tesla till 80%? Det tar max en timme på en Supercharger, vilket är vad du använder vid långresa, och du går oavsett aldrig ner till noll, och behöver oavsett aldrig upp till 100% igen. Som jag skriver upprepade gånger, maximal körsträcka utan paus än så länge har varit 35 mil. Det betyder att jag maximalt behöver ladda typ 65 kWh, vilket sker på drygt 30 minuter på en Supercharger. Att ta en paus på 30 minuter för varje 3-4 timmars bilkörning är inget konstigt alls, utan tvärt om rekommenderat oavsett bränsle.

      Radera
    6. I själva verket har jag märkt att jag oftast laddar mer än jag behöver, för att pausen tar längre än det behövs. Sist hem från Stockholm behövde jag ladda i tio minuter vid ett tillfälle. Visade sig att pausen tog tjugo minuter och jag kom hem med runt 35% kvar i batteriet. Kunde egentligen skippat laddningen och kommit hem på 4%, men det känns rätt meningslöst att göra på det viset, lika lite som man har lust att riskera köra tomt på en dieselbil med bärgning och allt som resultat.

      Radera
    7. Och förlåt för att du tog illa vid dig. Kram på dig.

      Radera
    8. Jag fattade inte heller vad du menade, så det var nog svårt för fler än Sandow.

      Radera
    9. Har man elbil ”småpluttar” man mest hela tiden. Det är så det fungerar. Handla i köpcentret: oj titta, de bjuder på gratis laddning medan jag handlar. När man har handlat klart har man fått ytterligare 50km körsträcka.
      Åka ut till kunden, det Stora företaget: oj titta, de bjuder på gratisladdning medan jag sitter i möte. När man pratat klart har man fått ytterligare 60km i bilen.
      Åka mellan Jönköping och Stockholm: vid Linköping, attans jag måste på muggen. Stannar vid Max och tar en kopp samtidigt. Oj, titta en snabbladdare. Trycker i lite extra el. Efter 15 minuter har man fått 80km till.
      Och så där fortsätter det. Man ”småpluttar” sig runt i tillvaron.

      Radera
  6. Dessa Tesla inlägg är ju sann humor och då främst i kommentarsfälten. Själv har jag ingen Tesla, men bara för att den är dyr inget annat. Kommer sannolikt köpa en Kia Nero nu när den kommer som EV.

    SvaraRadera
  7. Nu vet vi hur det ser ut mellan Gbg och Sthlm. Det finns ju andra sträckor, exv mellan Gbg och Sysslebäck. Hur ser det ut på den sträckan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser ut som typ sju CCS-laddare på streckan. 48 Tesla-laddare på fyra platser (om man kör över Uddevalla, tre annars, vilket räcker mer än väl eftersom sträckan bara är 395 km, och man inte behöver ladda med en Tesla.

      Radera
    2. Hyundai Kona, Kia Niro, Tesla Model 3 Long Range, och Tesla Model S/X 100 bör klara streckan utan laddning, i synnerhet som det mestadels inte är motorvägsfarter. Bilar med kortare räckvidd som Jaguar I-Pace och Nissan Leaf behöver förstås ladda på vägen.

      Radera
  8. Nu är ju rimligen sträckan Gbg-Sysslebäck långt ifrån lika trafikerad som Gbg-Sthlm så det må vara bloggaren ursäktat om han inte inriktade sin studie på just den (även om jag själv till och från åker Sthlm-Sysslebäck). Jag räknar dock inte med några problem med den sträckan när vi väl går över till elbil (Tesla 3 eller något annat, det visar sig).

    SvaraRadera
  9. Kommer ta många många år innan de kommer vara praktiskt möjligt att största andelen av bilarna är rena elbilar, om någonsin. Ska också bli intressant om att se hur bra (eller dåligt) kapaciteten i batterierna håller och hur laddningsförmågan påverkas när bilen är fem år eller äldre, speciellt om den används under vinterförhållanden (-10 grader och kallare).

    SvaraRadera