Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2018-12-09 11:52

Saab Gripen fyller 30 år

Idag den nionde december är det exakt trettio år sedan Saab Gripen ("JAS 39") flög för första gången.  Med anledning av det höll Saab ett event för inbjudna, inklusive bloggen, i fredags, där man förhandsvisade nedanstående film med den första Gripen-testpiloten och testpiloten för nya Gripen E.
Evenemanget i Stockholm handlar förstås om marknadsföring kring nya Gripen E, men innehöll ändå en hel del av intresse. Stora delar av det så kallade försvarstwitter var närvarande, och Saab har korrekt identifierat var stora delar av publik svensk försvarsdebatt sker.

Särskilt ska Sverige AB vara stolta över att vi som en liten nation med på den tiden åtta miljoner invånare som ett av 5-6 länder i världen klarade av att utveckla och tillverka ett stridsflygplan i världsklass. Inte bara Saab var inblandat, utan även Ericsson och Volvo, samt en del utländska underleverantörer, i Sverige kanske mest avancerade industriprojekt någonsin.

Saab var väldigt noga med att på presentationen prisa kunden FMV och försvarsmakten, utan vilka produkten inte hade blivit så lyckad som den blev. Man underströk att detta var ett samarbete och en prestation av nationen Sverige.
Carl Bildt (till höger i bild) var med vid premiärflygningen 1988 och var även med på Saabs evenemang i fredags.
Det är det i världen stridsflygplan i sin klass som har lägst totalkostnad per flygtimme (total cost of ownership), och klår konkurrenterna flera gånger om på den punkten. 
Gripen-modell i Saabs Edge-konferensanläggning i Stockholm.
Till saken hörde de extremt hårda kraven som ställdes på upphandlingen, och sedan inte kompromissades med. Hela projektet med utveckling och tillverkning av första JAS A/B gjordes till fastpris under ett 80-tal där den svenska inflationen ofta var över 10%, och med delvis utländska komponenter och en svensk krona i fritt fall. Även om avtalet eventuellt kan innehållit inflationsjusteringar, så varierar utfallet stort för enskilda kostnader, som inte följer den allmänna utvecklingen.

Flygplanet utvecklades också för det svenska invasionsförsvarets värnpliktiga med kort utbildning.
 Själv hade jag för stort huvud för samtliga närvarande hjälmar, så ni får hålla till godo med ett foto på när Lena provar flygförarhjälmen.
Bland de nämnda kraven var att Gripen skulle kunna vändas på 20 minuter under fältmässiga förhållanden på en vägbas ute i skogen av fem värnpliktiga och en officer. På endast 20 minuter skulle man alltså kunna tanka, ladda om samtlig beväpning och vidgöra övriga system som behöver justeras, kontrolleras, eller fyllas på. Och detta med personal som bara får några månaders utbildning och ska kunna göra detta med handskar i -30 grader och snö.
Konst från bloggläsaren Erik Gustavsson pryder Saabs Edge-utställning.
Ett konkret exempel som gavs var lyckan för flygplanets luftkonditionering, som var placerad på sidan bakom huven över flygföraren. Platsen utsätts för extrema aerodynamiska påfrestningar, men kravet var att luckan skulle kunna lossas på 15 sekunder (med handskar och under vinterförhållanden utomhus). Kort sagt landade man i slutändan på fyra skruvar som både går att lossa så fort och som ändå gör att luckan klarar belastningen under flygning. Första versionen hade åtta skruvar, men missade tidskravet med åtta sekunder, vilket inte var acceptabelt för FMV.
Saab har förstås en även en del andra produkter. Här granatgevärt Carl Gustaf.
Saab genomför just nu en nyemission för att stärka upp företagets likviditet för utvecklingskostnaderna av bland annat Gripen E såväl som ubåten A26.
Dagskurs Saab-aktien.
Teckningskursen är satt till 225:- SEK och ska ta in sex miljarder kronor. Givet aktuell aktiekurs enligt ovan är det noll risk att man inte får in pengarna.

Saab har inte betalat mig något för detta inlägg, däremot erhöll jag och Lena ett glas prosecco, ett glas vin, chips och snittar på presentationen och minglet på Saabs Edge-konferenscenter i centrala Stockholm. Övrig kost, resa och logi för att kunna närvara bekostades helt av bloggen självt.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

20 kommentarer:

  1. Den förste testflygaren Holmström, var det han som lyckades landa djävlar samt den enda gången
    Cobran utfördes över Riddarfjärden med efterföljande bad och landning i grönskan på Långholmen?

    Nämndes det ngt om TX projektet och hur mycket det liknar kommande version av Gripen 5th generation!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min killgissning är att det inte finns något direkt släktskap i funktion och utseende mellan TX och en gripenefterföljare men utvecklingen och tillverkningen av Gripen, Gripen E/F och TX har skett genom en egen verktygslåda av egnutvecklade och inköpta metoder och nästa flygplan kommer att bygga på detta samt dela mjukvara och komponenter.

      Radera
    2. Piloten vid de två första krascherna var Lars Rådeström.

      Radera
  2. Aha det är därför Gripen dyker upp i varje sökning på Youtube. Det har fått mig att fundera på att ett litet land som Sverige utvecklar ett sånt spetskompetensflygplan. Inget land eller företag skulle komma på tanken idag om det inte fanns med i portföljen tidigare. Dessutom med tanke på kostnad och politik, motköp etc vore det en väldigt dålig företagside. Egentligen är det nog ett exempel på hur högt Sverige skattat neutralitet. Alla uppvisningar med Gripen inbegriper till skillnad mot andras rollning så antar att de vill visa att det är lättmanövrerat. Vad hjälper det om marknaden är liten och ingen köper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett Mirage 2000, Rafale, Typhoon, F-22, F-35, F-16, F/A-18A, C och F, Mig-29 och Su-27 på uppvisning. De har alla rollat. Till och med C-27 Spartan har jag sett rolla!
      Däremot är det en viss skillnad på rollrate mellan en Gripen som rollar med max utslag och en C-27 Spartan... när den ena har rollat ett varv har den andra rollat tio.. :-D

      Radera
    2. Försvar av Sverige är ingen företagsidé.

      Radera
    3. ErikG. Gripen måste väl vara ett fantastiskt plan? Annars är det bättre köpa t.ex. Eurofighter. Sverige lägger massor av pengar på JAS. Är det väl använda pengar? Vi får inte veta mycket mer än reklamfilmer på Youtube.

      Radera
    4. Sjunkbomben. Försvar är ingen företagside. Reflekterar bara över att den mest osannolika vapenproducenten producerar så mycket vapen. I Sverige vill man framstå som godast och fredsduva. Hoppas producerandet fortsätter för det är bra för svensk industri. Utan den kunde vi inte ta emot alla flyktingar och bibehålla standarden. Men tror faktiskt att Sverige är på väg utför. Det blir inget nytt plan efter JAS.

      Radera
    5. Eurofighter kostar ca 3x så mycket i totalkostnad än Gripen. Många Eurofighter-länder har knappt råd att flyga.

      Radera
    6. OK då har jag fått lite aning om varför Gripen är bra. Vi får inte så mycket information om det. Hur står det sig mot andra länders flyg t.ex. Om det blir krig? 1967 visade det sig i Golan tror jag det var, i skarpt läge att ryska tanks inte fungerade för de kunde inte sikta över en viss vinkel. Sånt händer om man inte testar. Inser att det är ett suveränt flygplan och som svensk stolt. En sak som jag insett när industrier flyttar utomlands är att vi tar så mycket för givet. JAS är nog det svenskaste vi har men det ansåg vi om Volvo och SAAB också. Vad blir det kvar till slut.

      Radera
    7. Se det som att man gör det dyrt för en motståndare att angripa Sverige. Det kostar en hel del men det är priset vi måste betala för få utrycka våra åsikter fritt. Se på vad som händer i Ryssland med regimkritiker och journalister.

      Radera
    8. Petra:

      T-55 som det handlade om var en sovjetisk design gjord för sovjetisk krigsföring på östra Europas slättlandskap. Den stora kanonen i det låga chassit/tornet gjorde den väldigt låg jämfört med motsvarande vagnar av andra tillverkare.

      Därav var den inte speciellt bra på krigföring i kuperad terräng. Fel verktyg för fel jobb.

      Radera
  3. Var ÖB där också? Han sågs med med en annan patriot igår. Jättefin twitterbild på Özz och ÖB när de träffades.

    SvaraRadera
  4. Till de som intresserad av vapen och missat det kolla på Lock n' Load with R. Lee Ermey på youtube. Hela vapenhistorien på ett lättsamt sätt.

    SvaraRadera
  5. Jag missade denna men deltog på deras årsstämma i (Ericsson Globe)n för några år sedan och det var en väldigt påkostad tillställning. Särskilt de överdådiga reklamvideorna med Hollywoodbudget var maffiga.

    Svenska Freds var såklart där och blev som sig bör vänligt och respektfullt bemötta även om de bara är minoritetsägare såvitt jag vet.

    Svenska försvaret skulle med fördel kunna reduceras till tre-fyra flygbaser med några Gripenplan i syfte att övervaka och (försöka) svara på en ev. attacker utifrån. Det plus en kraftigt utökad utlandsstyrka bemannad med yrkessoldater och i ständig beredskap.

    De friställda skulle i god tid uppmanas gå med i a-kassan och därefter förhoppningsvis göra något mer produktivt framöver. Pensionera sig eller kanske frilansa hos Konstfack, vad vet jag.

    SvaraRadera
  6. Intressant med Jas 39-projektet är också att det anses, trots enorma kostnader, ha betalat sig 2,6 ggr om genom "ringar på vattnet"-effekter. Ny teknologi och nationalekonomiska effekter av att investeringarna sker i Sverige ger detta resultat. Enligt professor emeritus Gunnar Eliasson vid KTH kan en stark upprustning till stor del finansiera sig själv om det satsas rätt.
    Köpa från "hyllan" kan vara försvarbart i vissa lägen men annars är det bäst både av ekonomiska skäl och i ett krisläge att ha kontinuerlig utveckling och tillverkning av försvarsmateriel i Sverige.
    Att köpa t. ex. standardmateriel som MAN-lastbilar istället för lastbilar från Volvo och Scania blir också mycket dyrare för skattebetalarna oavsett om resultatet av en upphandling gav ett något lägre pris. Tillverkning i Sverige ger både arbetstillfällen här och skattepengar tillbaka på olika sätt jämfört med att importera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det är viktigt att vi förstår det. Hur utveckling går till. Sveriges industriella utvecklig berodde mycket på att staten la ut tillverkning till lokala verkstäder. De största industrier vi har kom till på det sättet. Att Sverige skulle tillverka och sälja lok till andra länder var en utopi 1870. Vi köpte av England sen Tyskland. 1906 tillverkade Sverige A2 och B2 loket. 1970 blev RC-loket en storsäljare.

      Radera
  7. https://defence-blog.com/army/satellite-imagery-shows-hundreds-of-russian-tanks-near-the-border-with-ukraine.html

    SvaraRadera
  8. Jävligt coolt kort sagt. Svårt att få huvudet runt storheten i att Sverige byggde Gripen. Klart att viss överföring av kunskap (inte minst motorn) från USA spelat in, vilket dock bara visar på hur viktigt det är med en bra relation till USA.

    Viggen var på sin tid minst lika coolt. Dessutom snyggare, råstyrkeklumpen.

    Btw, kan vi hoppas på bloggarens kommentarer om A26? Det flyter runt lite snack på nätet om pros/cons med slusslucka vs torpedtuber osv. Iofs. Utan budget för försvaret spelar det kanske ingen roll :(

    SvaraRadera
  9. "Själv hade jag för stort huvud" = Ville inte paja frillan? :p

    SvaraRadera