Cornucopia?

Aktuellt

Swedbankkund - vilken bank ska du byta till?

Detta inlägg är att betrakta som reklam. Tillsammans med Compricer kan bloggen nu presentera jämförelser mellan alla bankers bolåneräntor ...

2018-12-25 17:04

Brittisk studie: BMW, Mercedes och Audi-förarna sämst bilförare

En brittisk studie har kommit fram till att förare av BMW, Mercedes och Audi är de sämsta bilförarna. De får flest böter, t ex för att inte använda blinkers, och är vållande i flest olyckor enligt försäkringsbolagen. Detta är förstås inte någon nyhet för någon, men ändå intressant. BMW har också fått böter i Sydkorea för att bilarna spontant börjar brinna, vilket mörkats av bolaget och lokalt har ej åtgärade BMW förbjudits att framföras.
En BMW.
De allra sämsta förarna kör BMW 420D, där 17.1% av förarna har blivit straffade för brott mot trafikreglerna. Detta följs av Audi A5 med 15.5%, Mercedes C220 med 14.8%, Mercedes E220 14.8%, Mercedes CLA 14.3%, Mercedes GLC 14.0%, Audi Q7 13.8% och Mercedes CLS 13.5%. Enda icke-tyska bilarna på listan över de tio sämsta bilförarna är Jaguar XF med 14.3% och LAnd Rover Range (Rover) med 13.8%. Brotten inkluderar bland annat fortkörning, köra mot rött och förstås glömma att använda blinkers eller inte hålla avstånd till framförvarande bil.

Mer än var femte förare av en BMW 420D, hela 21%, har orsakat olyckor som försäkringsbolagen har dömt var BMW-förarens fel.

Bäst bilförare hittar man oss exempelvis Opel (Vauxhall), Hyundai, Nissan och Kia.

Kort sagt, håll avstånd när ni ser en BMW, Mercedes eller Audi. I synnerhet BMW 420D.

Detta är förstås inte någon chockande nyhet, men kan läsas vitt och brett om i brittisk press ändå, t ex Daily Mail på denna icke-länk www.dailymail.co.uk/news/article-6525515/The-worst-drivers-wheels-German-cars-like-BMWs-Audis-Mercs-study-reveals.html. Datat kommer från GoCompare Car Insurance, men bloggen har dessvärre inte lyckats hitta själva rapporten, så det går inte att skaka fram hur dåliga förare av Volvo är.

Relaterat har BMW nu fått böta 10 miljoner dollar i Sydkorea, på grund av att bilarna spontant börjar brinna och tillverkaren försökte dölja det hela och tog för lång tid på sig att återkalla 172 000 BMW för åtgärd. Femtio BMW ska börjat brinna i Sydkorea under året. Bland annat utfärdades till slut lokala förbud mot att framföra BMW om de inte åtgärdats (icke länk till exempelvis CNN edition.cnn.com/2018/12/24/business/bmw-south-korea-fine/index.html).
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

19 kommentarer:

  1. Har inga BMW brunnit i Sverige, eller någon annanstans utanför Sydkorea?

    Ur Fight CLub:

    https://youtu.be/SiB8GVMNJkE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handlar väl om hur bra PR-firma man har på att tysta ner det i media, och att man inte har någon som arbetar mot dig i att sprida det hela i media?

      Radera
    2. Jag har hört talas om flera BMW som brunnit på vägar i Sverige men har dock ingen källa. Men det mörkas nog duktigt här med.

      Radera
  2. Min teori är att dåliga bilförare hänger ihop mer lite dyrare bilar. Även nya och dyrare volvo-bilister verkar ha liknande problem med att inte använda blinkers till exempel. Kan det vara så att människor som drar sig till statusprylar som lite dyrare bilar också har en liten arrogant attityd mot andra människor, tex medtrafikanter?

    För det är ju ofta vad det handlar om, en arrogant attityd. Och användandet av blinkers är ett strålande exempel på det. Det är väldigt lätt att använda blinkers, ansträngningen är minimal. Samtidigt är den största vinsten att det underlättar för medtrafikanter. Om man vet i god tid i förväg att någon ska svänga kan man planera sin körning och ibland spara tid. I vissa fall, som filbyten med små marginaler, är det dessutom farligt att inte använda blinkers.

    Ändå är användandet av blinkers väldigt dåligt generellt. Och när de används är det inte säkert att de används rätt. Ibland ser jag folk som börjar blinka samtidigt som de börjar svänga. Då har de ju inte fattat varför man blinkar. När man svänger ser ju folk att man svänger, det viktigaste är ju att man blinkar god tid INNAN man börjar svänga...

    För att inte tala om de som ligger i vänsterfilen på motorvägen trots att högerfilen är ledig. Totalt livsfarligt då det för med sig att bilar som kommer ikapp lägger sig med minimalt avstånd bakom. Jag har börjat köra om på höger sida på motorvägen. Tydligen är det numera amerikanska regler som gäller på svenska motorvägar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt och det är dessutom bevisat i flera studier.

      Radera
    2. Va??
      Och jag som trodde man slapp blinkers och backspeglar om man var snabbast...

      Radera
    3. Hur pass stor idiot man är på vägen korrelerar i alla fall till 1.0 med huruvida man är taxichaufför eller inte. Oavsett bilmärke.

      Radera
  3. Min erfarenhet är att är det nån bilförare som kör väldigt fort och hänsynslöst så sitter den i en stor Volvo-SUV. Slår aldrig fel.

    SvaraRadera
  4. Och vem kör de bilarna oftast?

    SvaraRadera
  5. Finns gamla skämt av en anledning uppenbart: Vad är världens mest menlösa jobb? -Montera blinkers på BMW-fabrikerna.

    SvaraRadera
  6. Det är stor skillnad på personlighet bland förare av olika bilmärken. Sådan herre sådan hund, eller tala om vad du har för hund så ska jag säga dig vem du är. Vi väljer bil efter den vi är.

    Somliga ber om ursäkt för att de finns till andra skryter om hur bra det är. Vissa ser bilen enbart som ett transportmedel andra som en statussymbol. Endel har inte råd med något annat, andra tar sig råd för att de är bilintresserade.

    Sedan är det klart att vissa bilar inbjuder till högre farter eftersom de är så lättkörda och komfortabelt tysta medan andra bilmärken bullrar och vandra på vägen så att ingen vill köra de snabbt.

    Vad gäller blinkers ser jag inget samband mellan bilmärken. De flesta är dåliga på att använda blinkers i Sverige. Bättre är de på kontinenten.

    Själv håller jag mig till nya modeller som ger både hög passiv som aktiv säkerhet och med teknik som gör livet bakom ratten lättare. Senaste i raden är en knapp i taket kopplad till en concierge.

    SvaraRadera
  7. Kör mycket i Portugal. Samma här. Dåliga på blinkers, kör nedsläckt i gryning och skymning, ev kan lilla parkeringsljuset vara på. Brukar säga till frugan när Audi/BMW kör om, klart att man inte kan ligga bakom en Peugeot med en sådan bil.Ändå kör jag inte speciellt lusigt. Ännu högre status här då de flesta inte har råd med dessa bilar.

    SvaraRadera
  8. Som Nissanägare och kan bara bekräfta studien. Själv kör jag tex närmast som en gud.

    SvaraRadera
  9. Är det olagligt att inte använda blinkers? Trodde det enbart var rekommendation med tanke på att bara ca 60% använder det.

    SvaraRadera
  10. Var tidigare nöjd ägare till en BMW 740. Hela syftet med inköpet vara att framföra fordonet kriminellt fort. Dubbla hastighetsbegränsningen som tumregel. Vänster blinker användes flitigt i kombination med helljusblinkningar och signalhorn mot trafikanter som hamnat för långt till vänster. En fortkörningsbot blev det ironiskt nog vid ett tillfälle då farthållaren var påslagen men jag missade en kamera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow !!
      Var din BMW EXTRA-utrustad med blinkers och du hade heller inte glömt att fylla på blinkersolja ?

      https://www.facebook.com/Skruvat/posts/ny%C3%A5rsl%C3%B6fte-k%C3%B6p-blinkersolja-/1528670020520583/

      Radera
  11. Det måste alltså betyda att dåliga förare föredrar dessa märken, för det kan väl inte vara så att tyska bilar gör förare sämre?

    https://tinyurl.com/y7nccfry

    SvaraRadera