Cornucopia?

Aktuellt

Boksigneringar: Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka, Göteborg

Dags för lite boksigneringar nu i julhandeln. I år blir det signeringar i Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka och Göteborg. Datum enli...

2018-12-03 14:45

350 000:- för Hyundai Kona Electric - 435 km räckvidd

På helgens eCar Expo 2018 i Göteborg avslöjade Hyundai priset på sin första elbil med full räckvidd, Hyundai Kona Electric. Efter supermiljöbilspremie på 60 000:- SEK kommer bilen kosta 350 000:- SEK för 64 kWh batteri i full räckviddsutförande på uppmätta 435 km. 39 kWh-batteriversionen kommer gå loss på 300 000:- SEK.
Verklig räckvidd på en laddning (km). Källa: Insideevs.com
Vi har nu alltså de svenska priserna på den första elbilen med en fullt ut användbar räckvidd, som inte ligger i premiumsegmentets prisklass. 64 kWh-batteriversionen av Hyundai Kona Electric kommer i grundutförande 409 900:- SEK rapporterar Tesla Club Sweden. Det ger ett pris på 349 900:- SEK efter 60 000:- SEK i supermiljöbilpremie. Premiumutförandet kostar 45 000:- SEK till. Vill man ha det mindre 39 kWh-batteriet går bilen på 299 900:- SEK efter supermiljöbilpremie.

Inside EVs har testkört olika elbilar för deras verkliga räckvidd och 64 kWh Kona Electric når då 435 km i räckvidd. Fortfarande lägre än Tesla Model S 100D och Tesla Model 3 Long Range med ungefär samma räckvidd, men detta bör duga för normalt användande. Som jag skrivit om upprepade gånger har jag aldrig kört mer än 35 mil utan en paus för lunch, fika, kaffe, toalett eller förarbyte. 435 km är mer än detta, och innebär en kortare naturlig bensträckare mellan Stockholm och Göteborg, för att ladda upp det som behövs. Väl på destinationen laddar bilen fullt på under en timme via en snabbladdare.

Den billigare versionen med 39 kWh batteri kan förmodas ha 39/64*435=265 km och är alltså mer att jämföra med en Renault Zoe.
Jaguar I-Pace
Värt att notera ovan är att en Jaguar I-Pace alltså har sämre räckvidd än en Kona Electric, trots att I-Pace kostar som en Tesla. Knappast prisvärt någonstans.

Hyundai återupprepar även sin prestation med Hyundai Ioniq Electric och är den energieffektivaste av bilmärkena. Denna gång med 13.1 kWh för 10 mil mot 23.9 kWh för bottenskrapet Jaguar I-Pace. Batteristorlek är inte allt. I synnerhet ska man beakta tiden det tar att ladda. Med Kona Electrics energieffektivitet går det fort att ladda nya mil. Trots sin sämre räckvidd ska den bara varit 25% långsammare sträckan Haparanda-Ystad än en Tesla Model S 100D, trots laddtiderna. Som Tesla Club Sweden påtalar kommer detta ändra sig när CCS-snabbladdarna börjar klara av de strömstyrkor som Teslas Supercharger-nät klarar. Något som för övrigt inte Jaguar I-Pace inte har tillgång till, och den bilen blir alltså riktigt långsam vid långresor.

Kona Electric är den första normalt prissatta elbilen med full räckvidd. Notera dock att det duger gott med 20 mils räckvidd för de flesta som använder en bil mestadels för pendling, men nu diskuterar jag bilar som för långfärdsbilisten tar oss mellan triangeln Stockholm-Göteborg-Malmö utan kompromisser.

Hyundai har dock varit dåliga på att lyckas leverera sin Ioniq Electric i volymer, pga brist på tillgång till batterier. Bara för att man har en elbil har man inte en egen batterifabrik (om än driven av Panasonic), likt Tesla med sin Gigafactory. Men står man ut med storleken är Kona Electric ett bra alternativ bland elbilar.

Priset på småbilen Hyundai Kona Electric stärker min uppfattning att Tesla Model 3 Short Range som billigast kan kosta 450 000:- SEK och Long Range över 500 000:-. Till det kommer normala tillval på åtminstone 50 000:- SEK. Model 3 är en mellanstorleksbil, med högre premiumfaktor, större batteri och kraftigare motorer. Den måste kosta mer än Kona Electric.

Detta inlägg är inte reklam för Kona Electric och vare sig jag, mina bolag eller till mig närstående har fått någon som helst ersättning för detta inlägg.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

70 kommentarer:

  1. Var idag i kontakt med ÅF som vi tidigare beställt Ioniq av.
    Priset för maxutrustad 64kw Kona var 479 000 ink moms som rek ÅF pris. Lilla batteriet fick jag inget pris på. Tydligen specialbeställning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är väl i linje med siffrorna från Tesla Club Swedens reportage. 444900:- för premium, 8900:- för dyraste lacken, 7900:- för soltak, 5900:- för pearleffekt ger 467 000:-ngt.

      Radera
    2. Fick exakt mässpris efter påtalande :)

      Samt 6% vid flerbilsbeställning. Så det blev 3.
      Totalt 7 bilar av 8 är el på företaget när de här är levererade.

      Radera
  2. Jag har tidigare tyckt att subventioner för att premiera miljövänligare alternativ är positivt. Jag tycker fortfarande att tanken är god. Högst ovetenskapligt tycker jag mig dock se att priserna på det som ska subventioneras justeras uppåt motsvarande subventionens storlek. Alltså kostar det lika mycket för köparen efter statens ingripande som det gjorde innan. Pengarna hamnar hos handlarna istället för att gynna köparen. Tänk Supermiljöbilspremie, elcykelpremie, ROT-avdrag. Statistik på detta vore dock intressant för att se om det bara är en känsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det samt att early adopters gärna betalar för att vara först med nya saker.
      När det blir konkurrens på riktigt om 2-3 år så pressas nog priserna.

      Radera
    2. Priset sätts utifrån vad marknaden tål. Just nu tål den ganska mycket vad gäller elbilar eftersom det är en stark livstilsmarkör.

      Radera
    3. Statliga subventioner är inte bra alls. Kommunisistisk dravel. Anhängare av slika subventioner kan flytta till Venezuela eller drömma om Sovjetunionen.

      Radera
    4. Early adopters?? Early var för fem år sedan!

      Radera
  3. Är det svårt att bygga om en tex Volvo 240 bensin till elbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kort svar, ja.
      https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170210/han-konverterar-sin-volvo-s80-till-eldrift/

      Radera
    2. Inget är svårt om man kan.

      Radera
    3. Enkelt, man byter ut delarna på Volvon mot dito från en elbil. Vill man göra det extra enkelt så byter man alla delar i ett steg:)

      Radera
  4. Lars, du har ju skrivit mer än ett inlägg om laddning av elbilar hemma, särskilt under natten. Hur löser man laddning av elbil om man saknar den möjligheten, t.ex. bor i lägenhet och parkerar på gatan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du. Då blir det svårt. Varför man nu ska ha bil om man bor i lägenhet. Trodde vitsen med att bo i stan var nära till allt och kollektivtrafiken.

      Beror på hur det ser ut. T ex vid Hornstull finns det hundratals platser med elbilsladdning i ett offentligt garage, men man får ju betala dyrt för parkeringen. Öht kan man nog inte räkna med billig laddning om du inte bor i villa, eller hyr en fast parkeringsplats med laddning.

      När jag laddar över natten i Stockholm betalar jag 3-4 kronor per kWh, PLUS parkering. Blir dyrt.

      Omvänt alternativ är att ladda gratis dagtid på jobbet, istället för hemma, om möjligheten erbjuds. Finns en del arbetsplatser (t ex Karlstad Universitet) med gratis laddning åt anställda.

      Radera
    2. 3:- SEK per kWh, dvs 6:- SEK per mil enkelt räknat, motsvarar en fossilbil som drar 0.375 liter milen. PLUS parkeringsavgift. Det är vad jag betalar i Stockholm. Finns billigare varianter, men inte nära lägenheten.

      Radera
    3. uppladdning.nu ær en relativt bra sida før att se møjliga laddplatser dit man ska och eller bor. Samt ladestasjoner.no som finns som app

      Radera
    4. +1 Cornu, lägenhet bor man i av bekvämlighetsskäl. Bil ifallet med ett dyrt klubbmedlemskap är förstås ytterligare en bekvämlighet. Är man villig att ta denna kostnad, så finns det få att skylla på. Faller liksom tillbaka på klubben.

      Radera
    5. Cornus: för det första så är det aldrig nära till allt. Rent tekniskt så finns det ju alltid något som är långt borta.

      Varför man väljer den upplåtelseform man nu väljer beror nog inte på att få centralt boende. Det finns äganderätter väldigt centralt beläget och hyresrätter ganska lantligt beläget.

      Man kommer inte från det att folk kan behöva bil oavsett upplåtelseform, och inte förrän man löst det så att elbil funkar för "alla" så kommer det inte slå på bred front. Det är iofs antagligen bara en tidsfråga, men vi är inte där än, långt ifrån. Att tro att man är där tyder nog bara på att man lever i en filterbubbla.

      Radera

    6. "Varför man nu ska ha bil om man bor i lägenhet. Trodde vitsen med att bo i stan var nära till allt och kollektivtrafiken".

      Hallå, verkligheten kallar. Försök själv att klara dig utan fossildriven bil om du bor i lägenhet på landsbygden. Kollektivtrafik, haha. Du menar landsvägsbussen som kommer en gång i timmen (om man har tur)?

      Radera
    7. Nu hittas nog 95% av alla lägenheter i en tätort.

      Radera
    8. Förvisso är det så men då många av dem byggt i modernistisk anda så är de ofta byggda för att de flesta ska ha bil (dvs glesa)

      Radera
    9. Bor man i lägenhet och "parkerar på gatan", vilket jag tolkar som att man faktiskt parkerar på gatan och inte på tomtmark, befinner man sig antagligen i en sådan urban topologi att det är fullt möjligt och dessutom önskvärt att klara sig utan bil. Den miljövänligaste bilresan är som bekant den som inte görs.

      Modernistiskt planerade områden där bilen fortfarande krävs har ofta stora ytparkeringar. Att sätta upp laddstolpar där är en smal sak för markägaren, dvs bostadsrättsföreningen eller hyresbolaget, om intresset finns. Man man tur finns redan motorvärmarstolpar och då torde befintligt kanalisation gå att utnyttja.

      Vidare, och nu killgissar jag lite, så finns det säkert en inte helt försummbar andel stadsbor som äger bil, har den i varmgarage, men kanske bara plockar fram den på helger och vid speciella tillfällen (för att hälsa på kusinerna i Täby eller nåt). Söndagsbilister om uttrycket tillåts.. Inte helt ovanligt att sådana varmgarage har ett litet klent uttag på kanske 6A. Fullt möjligt att äga elbil och helt enkelt låta den "toppas upp" och "klenladda" under veckan för att sedan susa iväg på söndagen.

      Radera
    10. Det är en jäkla skillnad på tätort och storstad. Bor man på kungsholmen så visst klarar man sig utan bil, men knappast om man bor i en ort med 2-900 invänare. Det finns väldigt många sådana orter.

      Radera
    11. @Sandow Allas boendesituationer är unika. Du kommer dessutom alltid att kunna hitta specialfall. Vidhåller vad jag skriver i generella termer men kom gärna med exempel som motbevisar min tes.

      Radera
  5. Det borde vara möjligt att ta fram konverteringskit för äldre bilar, men det är knappast lönsamt.

    Skulle tro att folk kommer att börja kinvertera klassiska fordon framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns redan kit. http://www.evwest.com/catalog/index.php?cPath=40

      Radera
  6. Nu blev jag väldigt sugen på en Kona Electric, verkar ligga bra i pris för räckvidd, nu gäller bara att benutrymme bak är tillräckligt bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det inte. Det är en småbil. Såg en fossil-Kona i Frankrike i vintras. Utmärkt bil med Medelhavsstandard, men nog inte för svenskarnas lite större utrymmeskrav (om inte annat pga kängor istället för sandaler).

      I övrigt jättefin.

      Radera
    2. Kia Niro EV har bättre utrymmen. Bör ligga 429 000:- för 64 kWh enligt Kias hemsida.

      Radera
    3. Inte ren elbil, men en vän har just köpt en Kia Niro Plug-in hybrid. Ganska trevlig faktiskt. 58 km utlovat är i alla fall 50 km, räcker att tuffa in till stan, stå stilla i köer och tillbaka på.

      Radera
  7. KIA e-niro ligger i samma prisklass men ngt större. Jag har dock lite svårt att förstå snabbladdningen rent praktiskt. Hur många lediga 50kW-stolpar finns på fikaplatser mellan Sthlm-Gbg eller fjällen en helgdag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillräckligt. Den vid Brahehus har jag själv använt en gång för att testa. Är oftast ledig, men har varit ICE:ad en gång (=fossilbil).

      Finns flera i Jönköping. Finns vid var och varnnan McDonalds på vägen. Finns på en OK/Q8 vet jag, brukar vara ledig.

      Generellt finns det fler snabbladdare än det finns bensinstationer. CCS-snabbladdare i Stockholmsområdet är 71 stycken, 61 i Göteborgsområdet, 24 anges sträckan Jönköping- Norrköping osv.

      T ex finns det fem stationer i Jönköping-Huskvarna, sedan en station Braheus, en Ödeshög, två Mjölby, sex Linköping, sex Norrköping, 5 Nyköping, 6 Södertälje osv. Sällan mer än 2 mil mellan laddare.

      Radera
    2. Motsvarande för ChaDeMo. Det här upptäcker man när man väl har elbil, att det f-n är närmare till närmaste laddare än till en bensinstation. Och detta är snabbladdare. Slänger man på typ 2-laddarna så blir det fånigt mycket.

      Radera
    3. Däremot kommer det behöva byggas fler laddare i takt med att det blir fler bilar. Idag är det gott om utrymme enligt mig. Tesla har sedan fördelen på sina stationer att de har koll på hur många Tesla det finns och var (samt rimligtvis även samlar data på var dessa kör) och vet när de behöver bygga ut sina stationer. den fördelen har inte de fristående laddnätverken.

      Radera
    4. Jag ser ett behov av ca 25kWh på max 30 min (fika/toa). Hur stor andel av laddstationerna har sådan kapacitet?

      Radera
    5. Samtliga snabbladdare CCS/ChaDeMo, tror de ligger på typ 50 kW. Tesla på 120 kW. Kommer 150 kW CCS framöver.

      Radera
    6. Slumpvis urval från uppladdning.nu visar att mer än hälften av laddplatserna ligger under 25kW. Enl kommentarerna verkar runt 20% vara ur funktion. Kapaciteten för laddning i t ex Jönköpingstrakten landar på runt 20 stolpar. Med minst 30min per laddning klarar vi praktiskt bara att tanka 30-35 bilar i timmen på "rastavståndet" mellan Sthlm-Gbg. Bara dessa långväga bilresor ligger runt 500ford/tim så max 5% marknadsandel för elbil. Så frågan är, vad kostar utbyggnaden av laddstolpar?

      Radera
    7. Jag pratar bara om snabbladdarna. Det är de som är väsentliga vid långkörning.

      Du behöver inte skaffa en elbil, Faidros. Fortsätt du kör din fossil om du tycker det verkar otäckt.

      Radera
    8. Jag har anmält intresse för en Kia Niro EV, så jag är redan såld. Vill dock kunna köra längre sträckor några ggr per år. I dessa fall betalar jag gärna 4-5kr/kWh för bekväm snabbladdning och hoppas det finns kommersiella lösningar även med 20-30% elbilar.

      Radera
    9. Kostnaden för en snabbladdare ligger på mellan 200000 och 550000 kr beroende på befintlig infrastruktur enligt emobility.se. Jag har tidigare sett en siffra på 440000 i snitt. Men den länken kan jag inte hitta nu.

      Radera
    10. Mååånga år t 20-30% elbilar, Faidros.

      Utbyggnad sker organiskt och löpande. Som jag bloggat om kommer laddare bli överlevnadsargument f vägkrogar, mackar etc. Köpstarka kunder.

      Radera
    11. Jörgen: tack för info. Mellan tumme o pekfinger ger det ca16kr per laddning. Det finns alltså goda möjligheter att bygga ut i takt med behovet, även utan subventioner.

      Radera
  8. För oss som inte gillar Teslas "premiumkänsla" så släpps Audi E-Tron nu, jag avvaktar fortfarande siffror innan jag beställer, men dom lovar "minst" 40 mil i WLTP, själv är jag mer intresserad av vad den drar i 130-150 på en motorväg. Leverans lovas runt mars-april för dom som förbokat. Självklart en helt annan prisklass, men ändå billigare än Tesla. Interiören går ju inte ens att jämföra med Tesla, prestanda kommer iofs med stor sannolikhet vara sämre än på en Tesla, både räckvidd och acceleration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gillar man plottrig 80-talsinredning ska man ju inte välja en stilren och modern inredning och Tesla. Kan aldrig gå tillbaka till att inte ha allt på skärmen.

      Radera
    2. 40 mil i WLTP är inget vidare. Kona har 47 i WLTP, gör 43.5 i verkligheten. Och som du skriver så går ju ingen Audi i hastigheter under 130 på motorväg, så då lär det inte bli långt.

      Radera
    3. Jag hör att du inte ens bemödat dig att googla upp en bild på inredningen. Jag föredrar dubbla mindre skärmar framför en enda stor.
      Du har rätt i att en Audi sällan går under 130 på motorvägarna iofs :)
      CD värdet är förresten bara 0,01 högre på en audi (0,25) än Model S på 0,24, om nu uppgifterna stämmer. Jag tvivlar därför på att skillnaden i räckvidd kommer vara märkbar, däremot så ska Audin vara bättre på att hantera kylan än Teslan.

      Radera
    4. Har två skärmar på min Tesla.

      Radera
    5. Räknar du den rakt framför dig som en "skärm" så har Audin 3...

      Radera
  9. I ”normalt” vardagsbruk tänker jag inte ens på laddning. Pendlar totalt 6 mil till arbetet och kör sedan ca 4-8 mil i jobbet.
    På morgonen är bilen varm och defrostad samt fulladdad. På jobbet laddar jag den sällan. Väl hemma i med sladden och processen upprepas. Så otroligt mycket enklare än min fossilbil.
    Tror inte alla förstår skillnaden utan tänker fossilbil och tankning skulle vara jämförbart med elbilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur. Aldrig behöva åka och tanka, utan det sköter sig automatiskt.

      Radera
    2. Som sagt förutsättningarna skiljer sig. Med den strategin hade vi haft den permanent urladdad efter två veckor OM den levererats fulländad. Alltså behov av att åka och tanka regelbundet (var man nu gör det).

      Radera
    3. Om man på fullt allvar tycker att det är "otroligt mycket" enklare att ladda en elbil än att tanka en fossilbil, då är jag orolig för elbilsåkarnas mentala kapacitet. Nu tror jag egentligen inte att det är något fel på er mentala kapacitet. Jag tror bara att ni av någon anledning hela tiden måste bekräfta för er själva och er omgivning vilket fantastiskt smart beslut ni har gjort att köpa en elbil, och därför måste överdriva fördelarna.

      Det hade varit en sak om man påtalade de verkliga skillnaderna, som att elbilar är tysta och avgasfria, att de är billiga i drift med mera. Men påståenden om att det är "otroligt mycket" enklare att ladda en elbil än att tanka en bensinbil drar bara ett löjets skimmer över argumenten.

      En direkt fråga till Cornucopia: du skriver att "det sköter sig automatiskt". Jag antar att du syftar på laddningen av elbilen? Kan du utveckla vad det är i laddningsprocessen som sköter sig automatiskt i jämförelse med tankningen av en fossilbil, som jag antar du menar inte sköts automatiskt?

      Jag har inget emot elbilar. Kommer troligen att skaffa elbil den dagen det är det mest ekonomiska och praktiska valet för mig. Kanske om tio år, jag vet inte. I nuläget är jag väldigt nöjd med min bensindrivna bil som jag ägnar max 30 minuter i månaden åt att fylla bränsle i. I "normalt" vardagsbruk tänker jag inte ens på tankning.

      Tack för ordet! :)

      Radera
    4. När jag kommer hem stoppar jag in laddsladden i bilen. Sedan är den automatiskt fulltankad nästa gång jag behöver den. Inget köra till bensinmack eller något sådant.

      Antar att du har en bensinstation hemma?

      På långresor tankas bilen automatiskt när jag går på toaletten, köper kaffe, käkar lunch etc. Behöver inte stå och uggla vid en fossilbil, behöver inte hantera betalning (inte ens på betalstationer pga enkla appar eller RFID-kort), behöver inte stå i någon kö etc.

      Det kan komma som en överraskning för dig, men man måste inte stå och titta på när man tankar en elbil.

      Radera
    5. Inget stå och frysa arschlet av sig vintertid, eller i regnet.

      Radera
    6. Många fossilmackar har dessutom tagit bort spärrhaken i handtaget. En överraskning varje gång. Dvs du måste aktivt så obekvämt framåtlutat och hålla i den under hela tankförloppet.

      Radera
    7. Men vad är det som är automatiskt? Nu kan jag inte laddningen i detalj, men jag antar att man öppnar en lucka, tar elkabelns kontakt och ansluter den till bilen. När laddningen är klar tar man bort kontakten och stänger luckan. Förvillande likt proceduren vid tankning av en bensinbil.

      Vem har sagt att man behöver titta på när bensinbilen tankas? Tankhandtaget har en spärr som gör att bensinflödet automatiskt stängs av när tanken är full. Under tiden kan man sitta i den goa värmen i bilen, det tar på sin höjd några minuter innan det är klart.

      Jag har aldrig hört talas om att fossilmackarna "tagit bort" spärrhaken, som Sven-Erik påstår. Möjligtvis att spärren har gått sönder någon gång (vilket naturligtvis aldrig skulle kunna hända med en elkontakt som tusentals personer hanterat vårdslöst).

      Betalning? Jag brukar använda betalkort så visst, det tar väl någon minut att stoppa in kortet, knappa in sin kod och få tillgång till pumpen. På de bensinstationer jag brukar besöka är det sällan kö vid alla pumpar samtidigt, så väntetiden är i stort sett obefintlig. Ja, bortsett från de minuter det tar att fylla tanken då...

      Jag förstår fortfarande inte vari det "otroligt mycket" enklare med elbilsladdning består.

      Radera
    8. Skall man jämföra ur min synvinkel så skall man alltså behöva köra iväg till en laddstation och stå att frysa häcken av sig i tydligen en halvtimme. Det skall man dessutom göra dubbelt så ofta som man behöver tänka idag.

      Tur att man har en så enkel lösning att man bara kan svänga in om macken när man ändå har vägarna förbi och fylla på bränsle på någon minut.

      Jämförelsen ni gör ger intryck av att ni inte har koll på hur praktiskt det är med fossilbilar...

      Radera
  10. Halloj! Men vätgas då? Var också på mässan i helgen och pratade med en av teknikerna på Hyundai och enligt honom så kommer vi på sikt ha minst lika många bränslecellsbilar om inte fler än rena elbilar. Nexo fanns inte på mässan och är som en icke volymbil dyr , inget pris i Sverige ännu men ca 700000 lär den gå på. Personligen är jag beredd att tro att vätgasbilar på sikt går om rena elbilar. Främst är det en resursfråga. Koboltbrist från 2020... svårt att se att det inte slår igenom på priserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kobolt, behövs snart inte längre.. Övergående problem då. Dessutom finns det säkert mer Kobolt än vad marknaden kommer att efterfråga framgent.. Efter att ha sett verkliga körjämförelser mellan Tesla X och Hyundai Kona, där Kona kom först imål. Så hoppar jag av min Tesla 3 beställning idag och inställer mig i mitt tidigare ställningstagande. D v s lika korkat som att köpa en iphone, när mer än halva priset telefoner finns med bättre prestanda. Fanboy är inget för mig, jag är nog för smart helt enkelt. Det är min åsikt. Ifall någon känner sig provocerad, så bjuder jag på det. ;-) Och (..) betyder här antagligen. En tysk elbil för runt 220k om två-tre år känns som ett rimligt antagande. Mitt tips - vänta - gör en ny riskbedömning - under tiden installera solceller eller bygg en buffert.

      Radera
    2. Det finns några problem att lösa för att få fart på bränslecellsbilarna.

      Det första är att bränsleceller är ruskigt dyra att tillverka, men de kommer nog att gå ner ganska ordentligt i pris allt eftersom volymerna ökar.

      Problem två är storleken i förhållande till effekten, alternativt effektiviteten. Med lågt effektuttag så är effektiviteten riktigt hög, men med högt effektuttag så sjunker den mot noll. Och med ett högt effektuttag så pratar vi om 800 w/kg. Så för att kunna plocka ut lite toppeffekter så behöver de kopplas ihop med batterier.
      Märk väl att även batteribilar har problem med den kontinuerliga effekten.
      Tesla Modell S 100D t.ex har en kontinuerlig effekt på 79 kW, vilket i och för sig både räcker och blir över för allt normalt användande.

      Problem tre är lagringen. Antingen så får de lagras under mycket högt tryck (350 - 700 bar) i kolfibertankar som kommer att ta nästan lika mycket plats som batterier. Man kan nog anta att våra brandmän kommer att ha åsikter om det i fall det får lite spridning oavsett hur farligt det egentligen är.
      Alternativt som flytande väte under ett relativt lågt tryck (20 bar), men mycket låg temperatur och kontinuerlig avdunstning.
      Fördelen är å andra sidan att energilagringen per kilo är ungefär den fyrdubbla mot batterier.

      Problem nummer fyra är att ungefär 96% av all vätgas idag tillverkas ur naturgas eller olja. Orsaken är antagligen de extrema anläggningskostnaderna för elektrolytisk tillverkning av vätgas, trots att effektiviteten ligger på en riktigt hög nivå idag. (70%).

      Radera
  11. @Cornu, vad ligger du på i månadskostnad för din S 100d även milkostnad vore intressant? Jag gissar på cirkus 8,50 kkr, kanske 50kr/mil ifall du kör beskedliga 2000mil/år

    SvaraRadera
  12. Kolla filmen på http://elonroad.com/ vår diskussionen om batterier och räckvidd kanske blir en parentes...

    SvaraRadera
  13. Apropå självkörande bilar: https://www.pcmag.com/news/365240/police-catch-tesla-autopilot-driving-home-sleeping-drunk

    SvaraRadera
  14. Miljöpartiet, som påstår sig värna miljön, borde införa skattelättnader för el-konverteringar och inte bara för nyköp som påverkar miljön. Så kanske vi får se klassiska entusiastbilar gå på el också, och ge dem ett andra liv. Hade varit en kulturgärning.

    SvaraRadera
  15. Prisskillnaden mellan el-Kona och fossil-Kona är nog minst 100 000 kr. Det lär inte gå att köra in den merkostnaden på drivmedel under bilens livslängd (och förmodligen inte min heller...). Andrahandsvärdet är dessutom ännu skakigt och oförutsägbart för elbilar i allmänhet.

    Man konstaterar att merparten som kommenterar denna tråd, är ekonomisk solid övre medelklass, där elbilens ännu hisnande inköpspris inte verkar vara något avgörande hinder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaaaaeeeh, det beror på hur du jämför. Spanade lite på Kona Electrics utrustning och det ingår detaljer som är fullständiga dealbreakers för min del, tex autmatisk växellåda (såklart, det är en elbil) och adaptiv farthållare + lane assist etc (jag kör långa sträckor, skulle aldrig köpa en ny bil utan detta).

      Lägg på automatisk växellåda och byt upp utrustningsnivån tills åtminstone adaptiv farthållare ingår så ska du se att du troligtvist får ge minst 250k för en jämförbar fossil-hynda? De är rätt bra på att ta betalt för "extrautrustning".

      Radera
    2. Nu yrar du nog. Jag har lätt 2500 sek i månaden i bensin kostnad. Låt säga att jag har 700 sek för motsvarande elbil. 1700 ggr 12 ger en besparing på 20 000 om året, dvs fem år.

      Utöver det är service billugare, skatt är billigare och det eventuella skakiga restvärdet har så här långt visat sig vara övetdrivet.

      Radera
  16. Snälla, jämför inte en Hyundai med en Europeisk premiumbil, det är två vitt skilda världar...

    SvaraRadera
  17. Det mesta av mänsklig aktivitet orsakar miljöpåverkan, själv kommer jag att fortsätta äta kött i samma mängd som tidigare, få pratar om övrigt köpbeteende som ett problem, hårspray, läsk, sportdryck till exempel kan jag vara utan, vad kostar det i miljöpåverkan i form av tillverkning förpackning och transport.

    Gillar man konsumera skräp så är det säkert bra att bidra med att övergå till att äta insekter, själv väljer jag en köttbit.

    Insekter tror jag skulle vara bra att lansera som bantningsmedel, bara åsynen av produkten lär hos de flesta minska aptiten.

    SvaraRadera
  18. Jag har försökt googla på vad som finns under front-huven på en kona electric. Model S har ju ett praktiskt bagageutrymme där men det verkar det inte finnas plats för på mindre elbilar? Någon som vet?

    Generellt så ser kona inte så stor ut men det skulle säkert gå att få in familjen i den när vi slipper ha med barnvagn i framtiden. Väntar fortfarande på en rimlig familjebil utan en massa premium-material, dock med alla säkerhetsfeatures och all tillgänglig förar-assistans.

    SvaraRadera