Cornucopia?

Aktuellt

Boksigneringar: Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka, Göteborg

Dags för lite boksigneringar nu i julhandeln. I år blir det signeringar i Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka och Göteborg. Datum enli...

2018-11-29 17:07

"Självkörande bilar tar jobben" - inte i verkligheten i alla fall

"It never rains in Southern California."
Neoludditerna fortsätter att tjata om hur automatisering, robotisering och självkörande bilar ska ta våra jobb och göra alla arbetslösa, fast det aldrig hänt i världshistorien att inte automatisering lett till välstånd och ännu fler jobb. Efter lite vinterkörning över landet kan jag konstatera att det inte lär försvinna några jobb i Sverige, i synnerhet inte vintertid. Och sommartid är det vägarbeten överallt, så inte då heller.
Vanlig tidig vintervägsmuts gör att inte ens marknadsledande i verkligheten Teslas självkörning kan byta fil i dagsljus på en motorväg. Ja, det står 111 km/h. Lev med det.
De som inte själva kör en självkörande bil inser inte hur ofta och hur stora begränsningar tekniken har utanför laboratoriet, och utanför södra Kaliforniens ständiga perfekta väder.

Under dagen har jag kört på landsväg i tidiga vinterförhållanden, dvs underkylt regn på tidigare torra saltade vägar, med viss frostmodd från i natt. Detta gör att ett antal av de åtta kameror som Teslan har (tre i framrutan, som nog är okej tack vare vindrutetorkare och spolarvätska, två i backspeglarna, två i mittstolparna och en rakt bakåt, som även agerar backkamera) inte längre är tillförlitliga, och funktionen för automatiskt filbyte stängs av. Även på en vanlig motorväg.
Så här ser det ut i backkameran. Notera att detta är i dagsljus. Killgissningsvis är inte sidokamerorna mycket bättre.
Avstängningen sker av säkerhetsskäl och fordonet kan alltså inte längre byta fil själv. Vid mer avancerade funktioner kan den alltså inte heller svänga i en korsning, köra in på avkörningsramp från motorvägen etc.

Av och till återkommer funktionaliteten, men ofta fungerar det dåligt. Bilen börjar byta fil, men ångrar sig mitt i och svänger tillbaka, fast det inte finns några bilar.

Detta och t ex vägarbeten gör att man i verkligheten kan glömma allt vad självkörande bilar heter på många år än. Då har ändå Tesla 100 000+ bilar ute i verkligheten med tekniken, och är de facto världsledande i teknik och hårdvara i skarp drift under verkliga förhållanden och samlar in data på detta.

Men verkligheten är inte södra Kalifornien.

Om så självkörande bilar klarar 99.9% av sträckan, dvs bara i ett fall på tusen, t ex på tio meter av tio kilometer, inte klarar sig själva, så kan ni lägga ihop vad 1000 budbilar och självkörande taxibilar skulle göra med en stads trafik när det råkar finnas vägarbeten, fotgängare och cyklister som bryter mot trafikreglerna. Och vinterhalvåret. Tänk er ett dussin taxi och budbilar som snabbt kommer choka upp viktiga trafikknytpunkter då de inte längre kan svänga eller ens byta fil på grund av lite slask eller vägsalt.

Och hur många kommer vilja ta en självkörande Waymo-taxi, när chansen att nå destinationen är i princip noll under verkliga förhållanden utanför södra Kalifornien?
Nåja, bilresan var fortfarande avslappnad och kunde i stora delar, men inte lika mycket som vanligt, genomföras på autopilot. Väglaget var ju trots allt bra, om än smutsigt. Ska vi killgissa när programvarorna klarar av att köra i riktigt vinterväglag? Stockholms årliga trafikkaos vid första snön kommer framstå som den gamla goda tiden om fler än tio autonoma fordon kommer finnas i rusningstrafiken ...

Nej, den som vill uttala sig om "hotet från självkörande fordon" bör nog först klockan några tusen kilometer i en självkörande bil för att skaffa sig lite koll på verkligheten utanför säljmaterial och laboratoriekörning. Förutom att automatisering och teknikframsteg aldrig lett till någon massarbetslöshet - tvärt om har alltid allt fler fått jobb ju mer vi har automatiserat.

Ett annat problem är automatiseringsparadoxen. Med självkörande bilar får man oerfarna förare, som man dock förlitar sig på som backup när trafiksituationen blir besvärlig. Det riskerar alltså att förvärra situationen vid dåliga trafik- och vägförhållanden rejält. Kom ihåg att vi som idag har råd med de här fordonen har haft körkort i 20-40 år, och kört tiotusentals mil utan stöd. Fundera på vad som händer när du sätter en 18-åring i en självkörande bil från början, och hur denne ska få nödvändig erfarenhet?

Men gå nu och släng in en träsko i en vävmaskin någonstans. En del saker ändrar sig aldrig. Så ej heller vädret.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

70 kommentarer:

  1. Marching in the streets
    Dragging iron feet
    Laser beaming hearts
    Ripping men apart

    SvaraRadera
    Svar
    1. From techno seeds we first planted
      Evolved a mind of its own

      Radera
  2. Att jobb effektiviseras bort är ju bara bra. De som inte håller med är fria att göra alla jobb på det "gamla" sättet om de vill. Men eftersom det tar så oändligt mycket längre tid så blir timlönen därefter (precis som den var "förr").

    SvaraRadera
  3. Flyget har haft autopilot länge, pilotyrket finns fortfarande. Inte orolig.
    Men jäklar vad härligt det vore med automatisk transport. Kunna sova bort jobbpendlingen är ju en dröm. Något för mina barnbarn att uppleva, kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tänkt samma sak om att sova bort jobbpendling. Extra bonus vore att speciellt anpassade "sovbilar/soffbilar" för en person där den personen ligger på längden i fordonet skulle kunna byggas mycket lägre, lättare, smalare och mer aerodynamiska - det vill säga ge ytterligare utökad räckvidd på en tank/laddning.

      Radera
  4. Man borde testa självkörande bilar i centrala Mumbai. Klarar bilen det klarar den allt.

    SvaraRadera
  5. Jag vill ha självkörande fordon. Fick för några veckor sedan inför landning på Arlanda höra från piloten: "Det är så dimmigt på Arlanda så vi kommer att göra en automatisk landning. Det är mycket säkrare. Får jag be alla att stänga av ..." Vanliga kameror klarar inte dimma, regn och snö. Gissar att nästa generation av Tesla får Lidar och radar.Kostnaden för dessa apparater faller snabbt i pris.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast (så länge) är det ju viss skillnad. Att utrusta en flygplats med nödvändig teknik för att den skall matcha flygplanen och mäta in allt (radiofyrar, mer nogrann GPS, förbud mot för starka sändare), liksom hålla banan i ren och utan snöslask är ju en sak, lite skillt från en bil som kommer behöva åka på olika underlag och måste kunna ta beslut på en mängd annorlunda situationer.

      Radera
  6. Jag kan tänka mig att det sitter folk i Indien som tar över bilkörningen när automatiken får problem. Med en dollar i timmen i lön. Hurra, det finns fortfarande arbete i grottekvarnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ingen dålig löneförhöjning indierna fick av de självkörande bilarna alltså :)

      En dollar i timmen skulle de flesta indier inte tacka nej till.

      Radera
    2. Det är ju ett ganska kvalificerat och ansvarsfullt jobb, vilket förklarar den "höga" lönen.

      Radera
  7. Träsko i vävmaskin, bästa på länge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste mena sabotage!

      Radera
    2. sabot = träsko på franska. saboteur = någon som gör något med träskor, exempelvis kastar dem i en vävmaskin. Ett av många svenska låneord från franska, sabotör. Andra är kostym paraply, parasoll, sandal, uniform, frisyr, frisör, champagne, dessert, assiett, butelj, karaff, maräng, applåd, debut, kuliss, maskerad, operett, affisch, annons, jargong, journalist, redaktör, roman, chaufför, och förstås macron.

      Radera
  8. Bilar som inte är självkörande kommer knappast göra att jobb försvinner. Bilar som är det däremot...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsnorna gav många jobb 1985. Min fru och barnen var på semester i Sahara då. Alla transporter inom hotellområdet skedde till fots eller med åsnekärror. Nyss var jag med dottern där och alla transporter inom hotellområdet skedde till fots eller med ett stort antal olika sorters små elfordon. Hastigheten på elfordonen var inte hög men i snitt många gånger åsnornas.

      Slutsats. Många åsneförare hade blivit överflödiga. Några få har förmodligen omskolats till elbilsförare och mekaniker. Nu står vi inför något liknande med avlönade förare/piloter i Sverige av fossilfordon. De nya självkörande kräver färre personer för byggnation och drift.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Det är snarare affärsjurister börsmärkare och lärare som blir utan jobb inom en snar framtid.

      Ethrerum är något du får kolla upp lite noggrannare.

      Radera
    3. Och många av åsnorna har släppts fria att härja i diverse kommentarsfält på nätet. HÄPP!

      Radera
    4. gbd helt rätt. Ska det vara en morot? Kryptovalutor lurar många åsnor.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Har du ett äpple istället?

      Radera
    6. gbd jag bjuder på äppelkaka om det passar? Har för mig du bor i Göteborgstrakten och om några timmar kör jag till Jönköping. Kommer du från andra hållet?

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  9. Det räcker med att se hur det automatiska helljuset fungerar när det är frost på sensorn för att förstå att automatisk körning inte är nära i tiden.

    Vad gäller backkameran så gror den alltid igen. Därför har många bilar en utfällbar. Men det fungerar ju inte om den måste delta i autokörningen. Så varför har dessa inte en liten högtrycksspolare riktad mot sig, kan man undra. På kombibilar dras ju alltid en slang från behållaren fram till bakrutan. Varför inte till en kamera?

    SvaraRadera
  10. Det finns snart sagt alltid lösningar på alla problem och problem med alla lösningar. Frågan är varför LW har en sådan religiös tro på att det alltid går att fixa nya, meningsfulla och rimligt betalda arbeten? För att han hatar att behöva betala skatt som går till bidragstagare, för att han är arbetsnarkoman och inte vet hur han skulle kunna leva utan arbete eller vad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att det finns oändligt mycket att göra som uppskattas tillräckligt mycket av andra så att de kan bli avlönade, arbetslöshet är bara omställnings problem. Man tjänar ju bra på att leka med en boll eller leka Allan på scen. Inte för att jag inte inser att de är bra på vad de gör men det ligger så extremt långt bort från vad som behövs för att man ska klara sig.

      Radera
    2. Skall du ha minsta chans att ordna arbeten åt alla måste du sannolikt se till att alla har god köpkraft. Frågan är varifrån den goda köpkraften kommer när människor tvingas konkurrera med allt mer avancerad teknik om jobben. Teknik som i allt högre grad ägs av ett mindre antal mycket förmögna människor.

      Radera
    3. Håller med här. Ser man till sysselsättningsgrad så faller den faktiskt globalt. Visst skapas det nya jobb men de är i närheten av lika bra som de som försvinner. Ser vi till USA skapas mestadels lågavlönade serviceyrken. Det som försvinner är välavlönade tjänsteyrken. Denna utveckling kommer bara att accelerera när tekniken blir allt mer sofistikerad.

      Radera
    4. Ledarsidan i dagens Di vill ha fler låglönejobb. Rut och rot ska växa stort.

      En del nya jobb med hyfsade löner kommer också skapas. Rit och rat nästa år? Rit kan ge enormt stor sysselsättning. Och rat i Norge ska inte föraktas.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  11. Det blir så småningom inte så många som behöver ta sig till arbetet och då blir eventuella trafikproblem mycket enklare att lösa.

    Det finns en massa lösningar du knappast betänkt än. Tex kan en passagerare gå ut ur bilen för att visa bilen var den kan ta sig fram. Bara gå framför bilen tio-tjugo-trettio meter tills bilen är igenom den svåra passagen. Eller så kan man köra bilen manuellt i promenadfart.

    Vid kritiska knutpunkter kan man montera upp extrautrustning som guidar bilarna och till och med ha en anställd person på marken som löser upp komplikationer som uppstått.

    SvaraRadera
  12. Jag såg en artikel om att självkörande bilar kan ha svårt att skilja skuggor från träd från fastare objekt som man inte bara kör igenom. Du har inte märkt något sådant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En enkel radar kan "genomskåda" skuggor. Det är ett misstag av Musk att bara ha kameror.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Tesla har även radar. Däremot inte lidar som är för dyrt.

      Radera
    3. Lidar har fallit kraftigt i pris.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Den självkörande lilla bussen som fanns (och kanske finns kvar) i Kista i Stockholm hade just det problemet. Den var osäker på om skuggor var fasta objekt. Men sen åkte den med en väldigt låg hastighet. Prototyp ändå.

      Radera
  13. Hur stor chans har man att imponera på brudar med en elbil jämfört med exempelvis en V8 ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brudar du vill ha, eller brudar generellt?

      Radera
    2. Det finns sannolikt en andel som gillar ny teknik och höga initialmoment/acceleration. Där ligger elbilar generellt i framkant.

      Radera
    3. Det är ute med fossilbil och signalerar att man har mycket pengar så visst tror jag att det imponerar på många. Som tjej verkar många förvånade när jag kommer med en i mitt fall stor amerikansk van. Dyr men underbar på längre resor.

      Radera
  14. Tesla har inga självkörande bilar. I övrigt håller jag med bloggaren.

    SvaraRadera
  15. Hur som helst så avverkade en Tesla sträckan Haparanda - Ystad på 20 timmar och 7 tankningar/20 min allt enl. YstadsAllehanda men det framgick inte om föraren sov och autopiloten var på.

    SvaraRadera
  16. Har du några som helst exempel på de som säger "Självkörande bilar tar jobben"?

    Verkar mest som något du drömt ihop för att ha en anledning att skriva blogginlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.di.se/nyheter/miljontals-jobb-i-fara-nar-sjalvkorande-bilar-tar-over/
      https://www.expressen.se/motor/sjalvkorande-bilar-kan-sla-ut-miljontals-jobb/
      https://globalnews.ca/news/4550641/self-driving-automated-cars-jobs-killed/
      https://www.businessinsider.com/goldman-sachs-says-self-driving-trucks-will-kill-300000-jobs-per-year-2017-11?r=US&IR=T&IR=T

      Radera
  17. Lars. Nu tycker jag du är taskig mot 18 åringar och lite trångsynt...

    Många 18 åringar jag känner har kört bil sen de kunde hålla en tvspelskontroll i handen....

    SvaraRadera
  18. Bra inlägg med mycket rätt. Jag står fast vid min åsikt som är att ca 2030 lär vi se självkörande bilar i trafiken i större skala, typiskt på motorväg och större vägar som har busstrafik idag.

    För något år sedan tyckte folk i branschen att jag var för pessimistisk och satsade på typ 2021,2022. Men nu tycker de snarast att jag är för positiv (igen). Men jag tror att 2030 är rimligt....Notera att då har vi bara <1% självkörande bilar på våra gator. Det lär ta till 2040 innan den andelen börjar komma upp över 50% av nypersonbilsförsäljningen och därmed typ 30-40% av trafiken på våra gator....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förväntar mig mig att se självkörande bussar före personbilar kanske undantaget lite entusiaster som kan lägga mycket pengar på något de tycker är kul/viktigt. En buss är ju dyrare i inköp och besparingen att inte ha chaufför rimligen rätt stor, iofs samma för taxi. Borde också vara enklare att hantera bussar i linjetrafik och kanske ha personal på linjer med problem eller delar av linjer med störningar.

      Radera
    2. Att monotona turer som t.ex en buss som går i non-stop cirkel mellan järnvägsstation, centrum, industriområde, sjukhus, järnvägsstation, centrum, industriområde, sjukhus om och om igen etc kommer först är nog ingen vild gissning.

      Radera
    3. Lastbilar och mycket små "sista kilometern" fordon som ger lite omställningsproblem är närmast. Fast via kamera och 5G kan en operatör ta över körningen med fjärrstyrning. Operatören kommer inledningsvis vara en människa.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Jag skulle vilja påstå att bussar ligger sist i utvecklingen (jämfört med personbilar och lastbilar) hos dom större aktörerna, sen finns det väl alltid mindre företag (liknande tesla) som kanske ger sig an att slå sig in. Något självkörande kommer inte i nästa generation men möjligtvis nästnästa och med en cykeltid på ca 7 år så hamnar vi en 10-16 år in i framtiden.

      Radera
    5. Manhar ju i norra Stockholm börjat med små självkörande bussar i linjetrafik. Alla med SL-kort kan åka och testa. Men detta är ju givetvis prototyper. Nog svårt att säga idag hur det blir. Men Kollektivtrafik som går längs en fast rutt har vissa fördelar sett till navigationen beroende på hur tekniken ser ut och fungerar. Däremot - även om busskörning ter sig monotont är det inte samma sak varje gång, det finns en massa varierande parametrar.
      Järnväg och tunnelbana kör i en mycket mer tillrättalagd miljö. (Givet allt är underhållet såklart.)

      Radera
    6. Tågordningen lär nog vara för allmänt förekommande fordon (inte bara forskningsprojekt med reservförare):
      Personbil på motorväg (här finns det ju en reservförare....)
      Fordon i instängslade miljöer typ gruvor, flygplatser och dyl
      Lastbil longhaul - det är där de största pengarna finns att tjäna+att många åker samma väg.
      Buss i linjetrafik på en kortare känd rutt
      Personbil lyxsegment på större vägar
      Personbil/buss/taxi/lastbil på alla typer av vägar. (Nu är vi nog framme vid år 2035-2040?!)

      Radera
  19. En annan notering är att Tesla inte räknas som ledande inom autonoma bilar. De ligger en bra bit efter. Huvudanledningen är att de har inte tillräckligt bra sensorer på sina bilar för att kunna nå de säkerhetsnivåer som man normalt önskar av en autonom bil. Som bloggaren tydligt visar så räcker det inte med bara kameror. Alla andra tillverkare som satsar på självkörande bilar har även en Lidar. En sådan "laser-radar" ser genom dimma och regn men kostar en slant idag men priserna går raskt ned.

    Ledande anses Waymo vara ihop med GM. Steget efter Renault, Volkswagen, Daimler. Därefter BMW, Ford, Volvo, Toyota. Nivån därefter: Tesla och Uber.

    Till Teslas fördelar är att de samlar data aktivt från alla bilar samt att de som uppstickare tillåter sig och kommer undan med att sälja funktioner till kunder som inte håller den säkerhetsstandard som branschen normalt kräver av en biltillverkare.
    Ger ju en möjlighet att prova lite mer och få en innovativ stämpel från gemene man tills det skiter sig och riskerar att ge ett dåligt rykte åt självkärande bilar överlag. Något många i branschen är förbannade på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs igen. Hur många bilar har Waymo i trafik i verkligheten och inte bara i labb? Hur många MILJARDER km har Waymo ute i verklig trafik kört m autopilot? Jag pratar världsledande i verkligheten.

      Radera
    2. GM är i absolut toppklass vad gäller förarstöd! Något som svensk media/applefanatiker gärna missar.

      För de som är intresserade av mobility och undergrupperna självkörande fordon kan jag verkligen rekommendera podden Autonocast. Den är bibeln om man ska vara insatt.

      Man ska unvdika Electrek och andra fanboysidor till varje pris.

      Tesla ÄR en bra bil. Men man måste kunna hantera svagheterna nyanserat med Samt skilja på bolaget/grundarens utmaningar från tekniken.

      Radera
    3. GM fungerar bara på motorvägar GM spelat in. Noll avvikelsehantering. Tesla generellt.

      Radera
    4. Fråga: läs vadå igen? Blev lite osäker på vad du syftade på. Vill du ha en länk så har du en hyfsad sammanställning här: https://www.bloomberg.com/news/features/2018-05-07/who-s-winning-the-self-driving-car-race
      ....Det var den jag referade till men det finns fler.
      Annars: Jag håller med om det du skrev i ditt inlägg. Det var bra skrivet!

      Som jag skrev. Tesla samlar mycket data. Jag känner inte till exakt vilken data de samlar men det är sannolikt betydligt mindre data per km (eftersom det inte är testbilar) än det Waymo samlar även om det sannolikt är ca 100-200 ggr fler kilometrar, (typ någon miljard km jämfört med 10 tals miljoner km)

      Du kan ju i IT branschen. Då vet du hur viktigt simulering är för att testa saker och ting. Det är inget att föringa. Det man gör idag är rätt avancerad omgivningssimulering där man kan byta färg på bilar, skuggor, väder, ljus etc. Simulering är en nödvändighet för att nå autonom körning med hög säkerhet och där är Waymo ledande med marginal.

      Tesla har förarstöd och ligger bra till där i releasade funktioner men inte om man tänker autonom körning (framtidsvisionen) och kanske inte heller de releasade förarstödsfunktionerna givet säkerhetsnivå (de traditionella märkena har högre säkerhetsnivå och har rätt mycket av autopilotfunktionerna i sina bilar också (men de heter andra saker). Fram till 2016 var mycket av tekniken till Teslas förarstöd till stor del levererat av företaget Mobileye. Ett samarbete som upphört. Så Teslas historik kring delar av systemet är inte så lång, också en anledning till att andra klivit förbi.

      Radera
    5. Ja, artikeln säger att GM är bäst på de motorvägar de spelat in och de fungerar endast där. Tesla är bäst på att klara vilken väg som helst. Står i artikeln,

      Radera
    6. Vem som är tekniskt ledande har ju ingen marknadsbetydelse - minns bara fighten mellan Betamax, Video2000 och VHS där VHS tekniskt var klart sämst men ändå blev vinnare.

      Radera
    7. Med lidar, 5G och allt mer kartlagda vägar kan hastigheten öka för alla. En vägkarta som nyss reviderats av framförvarande hjälper till. Alternativa vägar ger redan vid ganska få självkörande på högre nivåer bättre framkomlighet också för fossiler. Borde även gå att få karthjälp från de mer avancerade fordonen till dagens Teslor och fossiler.

      2019 börjar 5G ta fart enligt senaste nyheter från Ericson. Storstäder som alltid först och landsbygden några år efter, förutom större vägar mellan storstäder.


      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  20. Detta kan man se på de flesta bilar som har lane assist eller liknande Teknik som går på optiska sensorer bara. Så fort vägar blir blåta/slaskiga/solljus kan man bade få false positives (I värsta fall) eller så fungerar systemet bara inte (I bästa fall).

    Jag undrar om inte det finns fördelar med de länder som har andra markeringar av filer. I USA har exv många större vägar upphöjda "bluppar" i filmarkeringarna som jag tror kan göra det enkjlare för självkörande i framtiden.
    självkörande bilar känns som det behöver en bättre infrastruktur än Sverige klarar av att skaffa/underhålla. Kanske möjligvis om man slutade sponsra banverket med 25 miljarder per år och la de pengarna på el-fordon/trafiksäkerhetsförbättringar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den bästa lösningen är naturligtvis att lägga ner spårbunden trafik i vårt glesbefolkade land, och konvertera befintliga spår till kontrollerade vägar för autonoma fordon. Då kan man ta sin bil till närmsta "spår" och sedan åka autonomt en sträcka, för att sedan ha sin bil och köra vidare när man är framme. Skulle även fungera med bussar i pendling, först kör bussen sin vända på pendlingsorten och samlar upp alla, sen bär det av i full fart in till stan där man kan köra en vända och lämna alla.

      Radera
  21. Att det inte kommer finnas jobb är nys. Ett sätt att inse det är att titta på vad miljardärer konsumerar idag, t.ex fem bilar, tre sommarstugor, personlig tränare, jorden-runt-resor, yachtar mm. Vanligt folk kommer vilja ha samma sak i framtiden och även om vi automitiserar 99% så kommer det finnas jobb i öveflöd.

    Självkörande bilar behöver inte fungera perfekt. Även människor har brister. Folk kör inte när de är sjuka, har alkohol i blodet, när regnet öser ner, när det är dimma, när man är trött osv. men saker fungerar iaf. Likadant blir det med självkörande bilar. I de allra flesta fall kommer det finnas en människa i bilen. Det betyder att den kan peka på en karta om det finns ett konstigt väghinder eller helt enkelt beställa en vanligt taxi om den självkörande bilen kör fast. Självkörande bilar kan lära av varandra och fjärrstyrning av en människa är också en möjlighet om så behövs.

    Jag tror inte folk kommer sluta köpa bil och bara åka självkörande taxi. Dels kommer det inte vara så ekonomiskt som en del tror. Slitaget av en bil är proportionellt mot hur mkt den körs och när man brukar självhushållning så slipper man moms, bolagsskatt mm. Dessutom så kommer folk vilja sova och ha tidsfördriv när bilen kör själv. Det betyder att man vill kunna krypa ner i sin egen pyjamas och lakan, äta ostkakan man lämnade i kylen igår eller virka en toppluva till barnbarnet. Det fungerar dåligt om man inte kan lämna sina saker i bilen. Man kan jämföra med segelbåtar idag. Få hyr sådana även om det innebär betydligt bättre resursutnyttjande.

    SvaraRadera
  22. Visst kommer det ta tid, men Sverige ligger alltid efter i det mesta. Vi (skandinavien) är helt enkelt inte en prioriterad marknad. Heuristiken som hållt rätt bra är att Sverige får det mesta som funkat bra i Kalifornien i 5 år.

    Nu är detta infrastruktur-relaterat, så klart det kan dröja längre. Och ja, självkörande bilar är långt ifrån ett färdigt koncept. Men njah, tveksamt att påstå att Tesla just idag är tekniskt bäst.. de har bra potential. Man måste förstå (framgår inte om du förstår) att det handlar om helt olika tekniker, d.v.s. Tesla blir inte tekniskt bäst för att de har flest bilar.

    Men vi kan väl kanske killgissa att det hänt saker i Sverige om 10 år, givet att vi fortsätter vara ett hyfsat i-land.

    SvaraRadera
  23. Den som jobbar med programering vet mycket väl att "AI" finns inte, det är bara vackra ord. En dator kommer alltid vara en dator, om något inte finns i algorithmen, så nej den kommer aldrig att göra det. För att skapa "AI" måste man först bli gud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snarare så att vi inser hur vi kan simulera de bitar av hjärnan vi begriper. Mer oklart huruvida vi begriper hjärnan eller ej.

      Men det är ju å andra sidan för de med någon form av personlighetsstörning. För dem som inte hänger upp sig på principer är det inte så intressant huruvida roboten fungerar precis som en människa eller inte. Om du inte märker någon skillnad på en robot och en människa, och den utför något bättre än en människa, spelar det då någon roll hur mycket den innanför huven liknar en människa?

      Radera
  24. Männsikor kör med två ögon, ett par öron och en hjärna som fyller in bristerna, tror bara det är en fråga om att datorerna ska bli smartare så att de kan dra slutsatser på samma sätt som hjärnan gör det fast betydligt bättre då, annars lär krockar inte minska haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rimligen kan ett mekaniskt digitalt system göra (för uppgiften) bättre _saker_ än människan, snarare än samma sak som människan fast bättre.

      Radera