Cornucopia?

Aktuellt

Boksigneringar: Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka, Göteborg

Dags för lite boksigneringar nu i julhandeln. I år blir det signeringar i Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka och Göteborg. Datum enli...

2018-11-22 10:27

Elkapacitetsbrist hotar fyrspåret Malmö-Lund

Utbyggnaden av järnvägen till fyra spår mellan Malmö och Lund är nu hotat. Anledningen stavas kapacitetsbrist i elnätet, något som kan ta upp till femton år att åtgärda.
Malmö. Inte just nu.
Sajten fPlus rapporterar (nya medier, alltså tillåtet att länka) att E.On har kapacitetsbrist i elnätet i Malmöområdet och inte kan ansluta nya storförbrukande kunder. Ett sådant projekt är utbyggnaden av järnvägen till fyra spår mellan Malmö och Lund. För stunden ska det hela vara löst genom att "använda elnätet mer flexibelt". Kort sagt att olika företag får betala andra företag för att inte konsumera el vid vissa tider. Typ när det kommer ett tåg i detta fall?

Bland annat anges urbaniseringsmyten som skäl till kapacitetsbristen. Som bloggens läsare vet pågår dock inte någon urbanisering inom landet - den så kända busslasten är lika full med folk som flyttar åt andra hållet när den kör tillbaka - utan de svenska städerna ökar sin befolkning på grund av barnafödande och inflyttning från utlandet. Lokala variationer förekommer, men för Stockholm, Göteborg och Malmö stämmer detta. Det är rent av så att inom landet sker det nettoutflyttning från Stockholms, Göteborgs och Malmös kommuner. Detta av folk som alltså bodde där och har facit.

Likväl är det så att i ett Sverige med en snabbt ökande befolkning, så har de beslutande politikerna ignorerat att Sverige tills nyligen levt på överutbyggd infrastruktur från det gamla DDR-Sverige. Men nu har vi nått vägs ände och kan inte öka befolkningen utan miljarder i infrastruktursatsningar - allt från vägar, kollektivtrafik, vattenförsörjning, energiproduktion, elnätskapacitet till förstås samhällsservice som vård, skola, omsorg, rättsväsende.

Att bygga ut stamnätet i Skåne är en process som kan ta femton år och pågående ledningsbygge ska inte vara klart förrän 2027. T ex tar enbart Lantmäteriet två år på sig att värdera mark som ska lösas in för ändamålet.

Frågan blir vad behovet är år 2027 och om den ledningen då ens räcker?
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

47 kommentarer:

  1. Det är en konsekvens av nedläggningen av Barsebäck.
    Den låg på den perfekta siten för att balansera upp nätet.
    Att Öresundsverket inte körs pga politiska pålagor som gjort verket olönsamt, är något som inte förbättrar situationen.

    Att bygga mer stamnät är en mycket dyr och långsam lösning på detta problem och kommer inte heller att lösa det fullt ut, då spänningsstabiliteten uteblir.

    Det behövs helt sonika fler synkrongeneratorer i elområde 4.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi blev berövade vår framtid där. Men mig veterligen går Öresundsverket.

      Radera
    2. Nej, Öresundsverket går inte. Du tänker nog på det likaledes naturgaseldade Heleneholmsverket som återgått från varm standby till att vara mellanlastproduktion - för sopeldningen på Spillepengen räcker såvitt jag vet inte för värmebehovet höst/vinter.

      2017-03 lades Öresundsverket i konserverad malpåse ("väl infettat") 2020 ut. https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/f5dd9716-6feb-409e-bec7-9c5672b85c95/1
      2018-06 meddelade Uniper att de börjat processen att sälja delarna i verket
      https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/c04281ba-987b-407b-9f6b-ab9f7bc11afe/1
      https://bioenergitidningen.se/biokraft/uniper-ansoker-om-tillstand-for-permanent-stangning-av-oresundsverket-i-malmo
      Enligt Sydsvenskan i juli har de fått tillstånd att stänga verket, men nyheten är bakom betalvägg.

      Radera
  2. Man kan ju undra vad man betalar för när elnätsägarna höjt priserna med 50% på några år och det ändå är brist. Kan bli svårt att förklara för kunderna...

    Kanske läge att sänka kostnaderna.

    Eller tvinga elnätsägarna att investera från sina vinstmarginaler och inte höja avgifterna mer.

    För övrigt är det i huvudsak infrastruktur och bostäder som drar elen. "storförbrukare" finns det inte, om ngn bygger ut sin lilla produktionsanläggning för att skapa 50 verkliga jobb är det små effekter i förhållande till vad de sk serverfarmarna drar. Runtom i Ö-regione är det få "bruk" av den sorten som vi är vana vid längre norrut där man kanske har ett antal elmotorer på någon MW styck.

    En storförbrukare är dock elfärjorna i Helsingborg. Där behövs 10MW var 25 min under 9 min när de laddas.

    Snart skall alla jävla snabbladdare för Tesla och andra dead end fordon också byggas.

    Det kommer inte att gå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen kommer ju den fantastiska idén med snabbtåg.........

      Nä, skippa hela tågtramset och satsa hyperloop istället.

      Radera
    2. Ja, vi blir rånade mitt på blanka dagen.
      "dead end fordon"?


      Idén med snabbtåg är smått fantastisk eftersom den är fullt kompatibel med det befintliga järnvägsnätet. Att det sen kommer byggas så dåligt som möjligt är en annan sak.

      Radera
    3. Dead end fordon = tvåriktningsvagn

      Radera
  3. Menar du att själva utbyggnaden tar så mycket el i anspråk? Trodde den typen av maskiner drevs mest av olja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är spikarna i förbrukning när det tågen kommer som är problemet. Fyra spår vill man ha för att det ska gå så många tåg samtidigt.

      Radera
    2. När vi ändå är inne på ämnet, hur mycket mer elenergi behöver ett snabbtåg?

      Radera
    3. När tågen kommer? Menar du när de axar från stationen?

      Radera
    4. Om det är spikar som är problemet så finns det ju en lösning i form av "Tesla grid powerpack" . Det som installerats i Australien ska vara mycket lyckat och betalar sig på 3 år. Malmö klarar sig nog med ett mindre.

      Radera
  4. Varför inte utöka trafiken med dieseldrivna tåg så slipper man problemet med bristande effekt i elnätet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta sämre acceleration och mer utsläpp.

      Radera
    2. Eller helt enkelt låta fånetrafiken fortsätta driva trafiken. Med inställda tåg och allt så kan de inte dra så mycket. Dessutom får de ytterligare en bortforklaring när tåget inte kommer...

      Radera
    3. Dieseltåg är skit på alla sätt. Att nästan alla tåg går på el i utvecklade länder är ingen slump. Diesel används bara för lastspår i Sverige. En elektrifiering av järnväg med någorlunda frekvent trafik "betalar sig" redan efter några år.

      Radera
    4. Dieseltåg får man ta till då man inte klarar av elförsörjningen och då vi inte verkar klara av det längre i Sverige får vi ta till dieseltåg trots dess nackdelar.

      Radera
  5. E.On får väl heta E.Off. nu när de inte hunnit bygga ut. Något beror det också på Svenska Kraftnäts långsamma modernisering. Det är länge sedan Barsebäck stängdes dvs långt över 15 år sedan.

    Tågproblemet med de korta spikarna i förbrukningen kan "lätt" lösas med batteri på strategiska ställen längs banan. Eller att godståg, som kräver mest effekt, får köra mer restriktivt tidsmässigt.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bromsar som återmatar ström finns redan på spårvagnsnät och tunnrlbanor, som går på likström. För växelström kan det nog bli lite mer problem. Smartare är att ha ett batteri på tåget. UK kommer antagöigen lära sig en hel del av detta då de i dumsnålhet bestämde sig för att inte slutföra beslutad electrifiering av sitt jätnvägsnät

      Radera
    2. gbg batterierna ska inte finnas på tågen. De ska placeras lämpligt längs sträckan tågen kör och hjälpa till vid toppbelastning. Förmodligen räcker det med ett par lägen för att klara E,Offs tillkortakommande.

      Vänliga hälsningar

      Nanootec

      Radera
    3. Tåg med återmatande elbroms har funnits länge. Redan X10 på 80-talet byggdes för det, men det krävde investering i elnätet också, vilket inte gjordes då, så funktionen kopplades om till resistorer på taket istället innan den slutligen stängdes av.

      Alla moderna elfordon sedan ca 20 år tillbaka har regenerativ elbroms, pendeltåg och regionaltåg såväl som lok.

      Radera
    4. Vargör stationära, få måste man ju ändå mata strömmen via ledningen. Brittiska electrostartåg klarar 90 km på batterier. (Fast kräver 2km ladfning för varje batterikm)

      Radera
    5. gbd crvx skilj på effekt (kW) och energi (kWh). Det är främst tunga godståg som behöver mycket effekt under en ganska lång acceleration. Electrostartåg är vad jag mins bara svaga persontåg. När ett tungt tåg fått upp farten behövs inte så mycket kW längre förrän det kommer till en uppförsbacke.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  6. "Bland annat anges urbaniseringsmyten som skäl till kapacitetsbristen. Som bloggens läsare vet pågår dock inte någon urbanisering inom landet"

    Om nu alla hade flyttat till Malmö så hade man dessutom inte behövt bygga ut järnvägen mellan Lund och Malmö. Pendeltrafiken beror ju på att folk INTE flyttar till arbetsorten uan basatt sig någon annanstans.

    Oavsett var folk basätter sig så kommer de ju behöva el och nätet anpassas därefter. Utöver det så behövs energi för arbetspendlingen. Så förklaringen att urbaniseringen är orsak är fel i detta avseendet då man borde spara energi genom urbanisering.

    Men ibland gör två fel ett rätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många pendlar faktiskt till Lund också.. Men vi kan väl tvångsflytta alla företag och anställda till _rätt_ ställe så löser det sig säkert bra :)

      Radera
    2. Men framförallt är det folk som bor utanför Lund som pendlar till Lund;)

      Poängen är lite att om många flyttade in till städerna så skulle ju färre pendla in och därmed minska behovet av pendeltåg och långfärdsbussar. Tvärtom mot vad beskrivna orsakssambandet.

      Radera
  7. Hur ligger planen för kärnkraftens avvecklande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wikipedia ger dig en vink. Annars går det bra att söka på den världsligt vida "webben".

      Radera
    2. Jag har läst en del löst på Google. Det jag inte förstår är varför man vill lägga ner fast man uppenbarligen inte måste pga folkomröstningen utan det är ekonomiska skäl som styr. Hur dyrt lär det inte vara att bygga upp igen om el-produktionen inte räcker. Hur kan det ens vara en förlustaffär?

      Radera
    3. Jo en nybyggd väg i Sverige håller generellt väldigt hög standard, vi fläskar på överbyggnaden ganska rejält också. Men de vi redan har som bör underhållas? Sen är ju inlägget såklart lite raljant av mig, men man blir så trött ibland.

      Radera
  8. Kan man tjäna pengar på den här informationen - framtida energibrist i vissa/alla delar av Sverige?

    SvaraRadera
  9. Intressant problem. Men det var nog lite väntat? Eller?

    SvaraRadera
  10. Ännu en sak till listan över svensk systemviktig infrastruktur att lägga till listan som fallerat jämfört med den nivå som bör förväntas av ett i-land bland i-länder.

    1. Försvar
    2. Rättsväsende inkl polis
    3. Sjukvård
    4. Vattenförsörjning
    5. Elförsörjning

    Vad blir det härnäst tror vi? Fibern är som tur var utbyggd ordentligt. Kvaliteten på de stora Europavägarna kanske? E20/E18/E4 nästa offer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svenska vägar är överdimensionerade – fråga tyskarna
      Fanns ett SVT-reportage häromåret om kraftigt överdimensionerade riksvägar kring Mälaren där 35-50% var regel. Tyvärr kan jag inte hitta den.

      Radera
    2. Ja, utom i rusningstrafik är det aå.
      E6 mot Malmö 06-07 på morgonen, 120 km/h utan problem.
      07-0730, lite körigare. 0730-0830stökigt, många tyska vita bilar som saknar blinkers o dylikt.

      0830-1530 nemas problema.

      Radera
    3. Rickard: det tråkiga är att det inte är så lätt att kolla upp de där tiderna. Kanske hade det lett till mer utjämnad användning om folk lätt kunde kolla upp när man lämpligen kör...

      Radera
  11. Vad det gäller Barsebäck så är det ju återigen ett exempel på hur vi blir lurade gång på gång av Danskarna. Deras krokodiltårar och låtsad ängslan över Barsebäck. Vi Svenskar tänker att vi gör en god gärning och att vi åtminstone våra grannars sympati. Nej nej nej, det första de gör när vi lagt ner Barsebäck är att dra oss inför EU domstolen sfär att vi har för billig El i södra Sverige pga vi inte längre producerar el eftersom vi ville va snälla vi Dandkarna... Ja ni fattar

    SvaraRadera
  12. Jag läste i land förra veckan att facebooks anläggning i Luleå har skapat 1000 tals nya jobb enligt kommunalrådet Niklas Nordström (S) tvärt om vad bloggaren här har skrivit om ithallarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1) kommunalrådet
      2)socialdemokrat
      3) talar med klyvem tunga o har noll koll?

      Radera
    2. Så du menar att en folkvald politiker skulle stå å ljuga i en tidnings intervju?

      Radera
    3. Finns fakta i frågan? Vore bra att ha det så det inte blir tjugo raljerande inlägg till där det påstås att datahallsetableringarna inte ger några jobb. Om det nu är tusen så är det ju en annan femma.

      Radera
    4. Nu hittade jag lite kul info med lite snabbgooglingar. Senaste infon:

      Källa:

      Swecos studie

      "Boston Consulting Group (BCG) genomförde 2014 en studie för att kartlägga effekterna av Facebooks etablering. BCG ansåg att etableringen över en tioårsperiod kumulativt skulle generera en effekt på Sveriges samlade ekonomi motsvarande 9 miljarder kronor och skapa cirka 4 500 arbetstillfällen. Hälften av dessa effekter skulle enligt BCG tillfalla regionen. "

      [Driftfas: ]

      "x Anläggningens drift sysselsätter för närvarande direkt och indirekt nära
      400 årsarbeten varav knappt 250 är bosatta i regionen.
      x Elkostnader drygt 150 miljoner och en sysselsättningseffekt i energi‐
      branschen och närliggande branscher på i genomsnitt 40 årsarbets‐
      tillfällen under de senaste åren.
      x Uppgraderingar av maskinparken sker i treårsintervaller och bedöms
      fördelat på årsbasis uppgå till drygt 150 miljoner kronor. Varje
      uppgradering bedöms skapa cirka 570 årsarbetstillfällen. "

      [Annat: ]

      o Följdetableringar av andra företag och nya investeringar
      o Flera andra datacentra har etablerat sig i regionen
      o Ericsson och Vattenfall har investerat i nya kontor i Luleå
      o Kraftig ökning av företagsetableringar i Luleå Science Park
      o Nyetableringar av flera företag med koppling till branschen
      o Etableringar och investeringar inom hotell‐ och restaurang‐
      branschen

      [Lite om FB-anställda: ]

      "Kostnaderna för drift av Facebooks anläggning i Luleå beräknas år 2017
      totalt bidra till en skattad effekt om cirka 400 årsarbetskrafter. Av dessa är
      70 årsarbetskrafter den inducerade effekten. Av den direkta och indirekta
      effekten på drygt 330 sysselsatta är 45 anställda av Facebook, 156 är
      kontraktsanställda av Facebook och cirka 130 indirekt sysselsatta enligt
      beräkningar med hjälp av Raps‐systemet utifrån Facebooks kostnader för
      el och fastighet. För en verksamhet som Facebooks, där antalet externt
      kontraktsanställda/tredjepartleverantörer vida överstiger antalet anställda
      i det egna företaget, är det tveksamt om man kan kalla dessa
      kontraktsanställda en indirekt effekt. Om de kontraktsanställda antas vara
      en direkt effekt ger det en multiplikatoreffekt på 2,0. Det innebär alltså att
      för varje anställd och kontraktsanställd bidrar Facebooks verksamhet med
      ytterligare en sysselsatt i den bredare ekonomin. "

      Att få fram siffror på flera tusen går bara om man räknar med en massa följdeffekter. Annars är "cirka 400 plus byggare och maskiner" mer rimligt.

      Radera
    5. I hela Norrbottens län har antalet sysselsatta sedan 2014 ökat med 2800 personer. Alla kategorier och kommuner (regioninfo finns bara på länsnivå). Märks inga skillnader mot landet, Stockholm har sysselsatta gått från 70.8 till 73.2%, Norrbotten 64.8 till 67.0%, riket från 67.6% till 69.4%. Verkar inte direkt blivit någon väsentlig boom i Norrbotten trots Facebooks serverhallar.

      Hur många mer jobb hade kunnat skapas med mer energieffektiva jobb? Även de ger bieffekter.

      Radera
    6. Håller med, Lars. Det är ingen uppenbar boom enbart pga denna etablering. Dock kan man enkelt hävda att läget vore sämre i Norrbotten utan FB.

      Radera
  13. Herre satans jävlar då! Det här efterblivna skitlandet går mot fördärvet. "Tänkte inte på't" är nya mantrat som spränger nya gränser för varje år. Snälla, låt Danmark ta över. Snart är Sverige på Balkan-nivå.

    Dock är vägar överdimensionerade i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I rättvisans namn ska det sägas att problemet kan kringgås genom att ge order till lokförarna att begränsa pådraget.

      Radera
  14. Fick nyligen veta att Massive entertainment i Malmö också drabbas. De har köpt ett helt kvarter i området Möllevången intill gamla Arbetet-huset för att kunna husera upp till 1000 medarbetare inom en snar framtid, och de kan inte få den strömförsörjning de vill ha. De ska utveckla ett nytt videospel i Avatar-universumet som ska sammanfalla med de nya filmerna som ska komma 2020-2025. Läs mer om det här: "Från Malmö till Hollywood - spelet bakom Massives miljardaffär"
    "Kathy Franklin utvecklar det genom att förklara att spelet inte ska vara en del av marknadsföringen av filmen.
    – Spelet är i stället en viktig förlängning av filmberättelsen och ska vara lockande och spännande i sig självt. Det ska vara ett sätt för dem som spelar att djupdyka i Avatar-världen virtuellt, säger hon.
    Det innebär också att saker som Massive utvecklar för spelet kan komma att dyka upp i någon av filmerna eller påverka miljöerna där."

    SvaraRadera