Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-11-01 17:38

Dödsbesked för Kiruna? LKAB har mindre malm än väntat

Kirunas primära existensberättigande, den svenska järnmalmsjätten LKAB, meddelar att bolagets järnmalmsfyndighet i Kiruna inte forsatter nedåt i samma volymer som man trott. Bolagets och därmed Kirunas framtid efter år 2035 är därmed osäker, och det kan alltså handla om ett dödsbesked för staden. En påminnelse om att ändliga resurser är just ändliga.
Kiruna.

Koncernchefen skriver i ett pressmeddelande:
"Analyser av pågående prospektering visar att malmen inte fortsätter neråt med samma volymer som man tidigare antagit. Därför satsar LKAB nu brett för att möta denna utmaning. Det här handlar om LKAB:s framtid, om brytningen efter den nuvarande huvudnivåns livslängd, som sträcker sig fram till cirka 2035. Man kan säga att LKAB nu är ett gruvbolag som andra, som måste söka mer intensivt efter nya malmvolymer för att överleva."
LKAB måste nu alltså prospektera efter nya malmfyndigheter, och dessa kommer inte nödvändigtvis ligga i närheten av Kiruna. Som det är nu är framtiden i Kiruna osäker efter år 2035. Koncernchefen menar dock att man fortsätter att ta sitt lokala ansvar. Tills dess i alla fall:
"Planerna som beslutats fram till cirka 2035 ligger fast, vi kommer att fortsätta ta vårt ansvar och ersätta de som berörs. LKAB är helt beroende av attraktiva samhällen i Malmfälten, och våra satsningar på att säkra framtidens verksamhet går hand i hand med den utvecklingen."

Malmfyndigheter är som bekant ändliga, då de inte är förnyelsebara i annat än ett astronomiskt perspektiv, då dessa grundämnen egentligen endast kan skapas i en stjärna. Förhoppningsvis hittar man malm nog för att kunna köra vidare ett tag efter 2035, och ordna en ordnad avveckling eller nedskalning av Kiruna.

Bloggen har tidigare argumenterat för en periodisering av skatteintäkter från ändliga gruvfyndigheter, och att dessa ska gå till ett hållbart lokalt näringsliv, så att samhällen kan leva vidare även när malmen tar slut. Som minerallagen är nu gynnar den kortsiktiga arbetstillfällen, bara för att få lite skatteintäkter på löner. Och sedan spökstäder, vilket är ett rent resursslöseri.

Kiruna kommer väl leva vidare även efter 2035 i någon form. Flygplatsen behövs för turismen i allra nordligaste Sverige, men frågan är hur stora volymer turismen så långt norrut egentligen kan dra. I synnerhet när inrikes flyg ska motarbetas.

Klockan tickar nu. Hade inte LKAB:s malmfyndighet funnits hade man aldrig byggt en stad där Kiruna ligger, en av Europas (utanför Ryssland, där så här isolerade platser i det mesta nu är spökstäder) mest isolerade och avlägsna städer. Hur Kiruna ska kunna överleva på sikt utan statliga satsningar är ett stort frågetecken. Det är inte så att energislukande serverhallar skulle ge särskilt många jobb, även om det åtminstone erbjuds gratis kyla vintertid. Orten ligger för avsides för att enkelt kunna transportera in de containermoduler som behövs till hallarna, och som successivt byts ut i takt med att utrustning havererar eller uppgraderas.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

55 kommentarer:

  1. Dags för en träff med en supernova alltså...skämt åsido, hur är läget i Gällivare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något bättre i dagsläget iaf. Men även där måste det tas beslut om en ny huvudnivå inom några år.

      Radera
    2. Malmberget, inte Gällivare. ;)
      Men Gällivare har ju även Aitikgruvan, Europas största koppargruva.

      Radera
    3. Hmm lagom oro då om man tänkt bli kvar och bilda familj!

      Radera
  2. Kiruna i sig är väl inte i sig så attraktivt som bostadsort, så en avveckling eller flytt är nog ganska naturlig om LKAB får torrt. Jag kan dock tänka mig som ersättare en mindre turistindustri i den vackra fjällvärlden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, rymdbolaget Esrange ligger ju där i krokarna. Det kanske kan expandera.

      Radera
  3. Men varför fortsätter malmen inte i de volymer de antagit? Hollow earth? Replik på det tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att den skruvar iväg på ett sätt som man tidigare inte antagit. Finns en ganska lång tråd om det hela på flashback sedan någon vecka tillbaka.

      Radera
    2. Malmkroppen har bildats vid en eruption från jordens inre för miljarder år sedan när jordklotet ännu var glödande/mycket hett. Den hade en viss storlek som man inte kartlagt genom provborrningar mera än vad som var nödvändigt för besluten om gruvans anläggande och sentida expansion. Nu vet man mera och den informationen ger bekymmer på lång sikt.

      Radera
    3. Skivan (bredd ca 100m längd ca 4500 m) man bryter i avtar snabbare i den södra delen under 1300 nivån än man tidagare kännt till. Norrut finns mineraliseringar ner till 2300 m men utsträckningen är ej känd. Man bryter idag under 1000 m. Kännedom om minaraliseringens utbredning fås genom att ta upp borrkärnor.

      Att det skulle vara logistikproblem till Kiruna för kontainerlast är däremot bloggägarens villfarelse eller medvetna lögn. Hamnen i Narvik är isfri året och dit finns både järnväg och vanlig väg. Det här är gruva som står för ca 80 % av Europas järnmalmsproduktion och det är brutala volymer järnpellets som går i väg till kunder på världsmarknaden varje dygn. En enskild vagn i ett malmtåg lastar ca 80 ton malm.

      Radera
    4. Aassumption is the mother of all fuck ups:)

      Radera
    5. @unknown: Undra om det inte är så att LKAB står för 80% av europas produktion. Kirunagruvan i sin tur står för huvuddelen av LKABs prod men knappast 80%.

      Det är nog inte omöjligt att tänka sig att det i likhet med Malmberget och Svappavaara kan finnas andra malmkroppar i området.

      Radera
    6. Nej, logistikproblem borde det inte vara iaf för att ta sig mellan Kiruna och andra städer pga järnvägen. Men logistik för gruva och logistik för datorhall skiljer sig ändå åt.

      Radera
    7. Kiruna står för lite drygt hälften av LKABs produktion.

      Radera
  4. Menar du dejt då? Med en casa-nova kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. om jag vore bi eller så...kanske ;)

      Radera
  5. Egentligen är den inte slut men den fortsätter norrut istället, rakt under staden dit man flyttat den så det blir väldigt komplicerat att bryta. Man valde fel plats helt enkelt för bebyggelsen.


    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lkab-malmen-tar-slut-snabbare-an-planerat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja man flyttar större delen av Kiruna österut. Malmen går mer norrut, tror dock man byggt (eller planerar?) ett mindre område norrut.

      Radera
  6. Intressant. Lite oväntat men spdant händer. Det ställer till det nog lite för statens planering.

    Aktualiserar inte det även frågan om samers rättigheter och självbestämmande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur tänkte du att samefrågan skulle påverkas?

      Radera
    2. *En jättedisclaimer för att även om jag är sedan tidigare intresserad av sådana frågor så är jag inte så insatt.*
      Jag tänker mig att den skulle aktualiseras
      Om LKAB öetar malöetar malmfyndigheter i nöromrpdet att det kan störa mer natur och påverka för renar?
      Om LKAB letar i övriga Sverige så kan det bli återigen en fråga om vad, vilka eller vems intressen skall prioriteras om nya malmfyndigheter upptäcks på de områden som tex renbeten sker på.
      Om Kiruna slutar som gruvsamhälle men det lämnas kvar en massa miljökonsekvenser som då någon anann får ta hand om.

      Radera
    3. LKAB har ju etablerade kontakter redan. (Många samer inkl renägare jobbar för LKAB). Det är nog värre med de prospekteringsföretag som kommer utifrån.

      Utan tvekan är det dock så att Samer börjar hitta sin röst men majoriteten av dessa är ju inte renägare. (Intressant t.ex. Girjasmålet där hovrätten kom fram till att samer hade större rätt till jakt och fiske än staten MEN inte nödvändigtvis Girjas sameby.

      Det är ju en komplicerad fråga t.ex vem som är same t.ex finns det väl uppskattningar om att det kann finnas upp till 50k med samiskt ursprung i Sverige men 10k i sametinget och 2-4k renägare.

      Radera
  7. Gruvverksamheten är över 100 år i Kiruna, fram till 80-talet var det ett ofta farligt och mödosamt arbete att ta fram malmen, till skillnad från dagens effektiva produktion och transporter som effektivt tömmer fyndigheterna på kort tid och gör gruvsamhällenas livscykel korta.

    SvaraRadera
  8. En liten fundering om ändliga resurser. Det är väl ganska givet att antalet järnatomer på jorden är tämligen konstant. Men vad är det för problem med det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jordens befolkning ökar men det gör inte naturresurserna.

      Radera
    2. Antalet järnatomer på jorden ökar med några ton varje dag via damm och partiklar från rymden.

      Radera
    3. Inte helt trivialt att samla ihop enstatka järn-partiklar...

      Radera
    4. Man återvinner alltmer skrot. En del båtar sjunker förstås men nån järnbrist borde det inte bli.

      Radera
    5. Järn är ett av de vanligaste ämnena i jordskorpan, problemet är bara att det - liksom alla andra mineraler - oftast är så utspätt att det inte är ekonomiskt rimligt att ta tillvara det. Först när ämnet föreligger i höga koncentrationer blir det brytvärt och kallas då för malm.

      Radera
  9. Finns det något självändamål att hålla en stad under armarna när primära källan till dess existens försvinner? Det finns mängder av mindre bruksorter som försvunnit pga att resurser tagit slut. Vad skiljer Kiruna från dem? Betydligt större, men principen är densamma. Förändring är jävligt jobbigt, men verkligheten vinner alltid. Tyvärr ska tilläggas. Finns det inte ekonomi att driva en stad så är framtiden dyster. Det gäller även Sverige som helhet iom globalisering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, inget konstigt med att samhällen kommer och går, socialistiska lösningar al la Cornu är dömda att misslyckas, låt privata aktörer sköta allt från början till slut utan en massa suboptimerande bidragssystem.

      Radera
    2. Markus S: När det gäller just malmfälten i Norrbotten inklusive Kiruna och inklusive järnvägen så var det så att när detta blev aktuellt slutet 1800-talet och början 1900-talet så var det initialt "privata aktörer" ... till stor del engelskt kapital ... som hoppade på projektet men det visade sig vara alldeles för omfattande och kunde inte realiseras förrän bildandet av LKAB med statliga pengar och att SJ också det med statliga pengar bygdde järnvägen "Riksgränsbanan", numera kallad malmbanan, från Kiruna ner till Fagernäs, dagens Narvik. Samt att man också kopplade ihop denna järnväg ner till Gällivare och vidare ner till Luleå. Statliga investeringar alltihop!

      Radera
    3. Chief, med andra ord tog sig staten friheten att satsa stort med skattebetalarnas / andras pengar och riskerade att bränna alltihop.
      Det är bättre att privata aktörer riskerar sina egna pengar och att folket får välja om det ska vara med och satsa.
      I det här fallet kanske det blev en plusaffär för svenska folket, men oftast går det åt skogen när staten satsar stort.

      Radera
    4. Markus S: Tack för replik. Vi talar här om saker och ting som hände för mer än hundra år sedan ... Första utskeppningarna av Kirunamalm skedde från Narvik 5e januari 1903 ... Första utskeppningarna av Gällivaremalm skedde från Luleå ågra år dessförinnan.
      Dessa projekt var av sådan storleksordning så att det privata näringslivet inte ens med hjälp av utländskt investeringskapital, främst engelsk och tyskt, ... Cassel i England och Mûller i Tyskland/Holland samt Wallenberg, Grängesbergsbolaget m.fl.... mäktade med att finansiera det hela utan blev ett statligt projekt... som helt riktigt som Du säger har visat oerhört lönsamt för Sverige under det drygt gångna sekel det rör sig om!
      Staten befinner sig i den unika situationen att den kan ta sig vissa friheter med skattemedel! ... Många gånger blir det alldeles utmärkt och någon enstaka gång går det åt Helvete!

      Radera
    5. Malmen var hjärtat. Älven (Luleå) var energitillgången för elektrifieringen av malmbanan, och sedermera hela Sverige. Hela älvdalen befolkades av arbetare, och Kiruna av gruvarbetare. Dock lever ingen på gamla lagrar. Bara den som kan bidra till samhället har ett värde. Kirunas värde sjunker snabbt. Ingen vill hålla en döing under armarna och låtsas som att hen lever.

      Radera
  10. Det behövs innovation och nya företag och utveckling av tjänster för ett samhälle att överleva ekonomiskt när tunga industrier försvinner. Tyvärr är ju Norrland och Kiruna av de mest socialistiska delarna av Sverige, och bidrar därmed till motverka just detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sluta gnäll på Socialdemokraterna. Utan dom hade du bott under ett plåtskjul och stått med mössan i hand medans du bönat och bett om ett dagsverke för 20 kronor timmen. Lööf har redan infört minimum lönen 8.000/mån. När jobben försvinner utomlands är det ett sådant jobb vi får. Och sen en pension på 4.000/månaden, om du får något alls. Samtidigt äger den rikaste 1% nästan hälften av alla tillgångar. Och 70% av börsen ägs av 13? familjer. Go figure.

      Radera
    2. Nej. Den rikaste procenten äger mer än hälften av mänskligheten tillsammans. Hälften av mänskligheten äger väldigt lite. Du vet att de flesta svenskar tillhör top 1% inkomstmässigt? 16% av bloggens läsare är top 1% förmögenhetsmässigt och 85% inkomstmässigt.

      https://cornucopia.cornubot.se/2018/04/83-av-bloggens-lasare-har-1-hogst.html

      Radera
    3. Plåtskjul? Knappast Spartacus. Ju mer avreglering ju mer välstånd till alla.
      Att vi har en extremfördelning av förmögenhet i världen idag beror på att pengasystemen grundar sig på socialistiska hittepåpengar som gynnar de rikaste. Innan guldstandarden (riktiga pengar) skrotades hade vi en jämnare förmögenhetsfördelning i den utvecklade delen av världen.

      Radera
  11. Cornu: nu tänkte jag bara Sverige. (Inkomstkyftor i Sverige - Klyftorna är större än vad du tror” på YouTube https://youtu.be/GxYnRRqNnR8). Och sen tror jag det det Socialdemokraterna införde tex allmän utbildning har gjort Sverige till ett rikare land generellt. Och blandekonomin som vi haft med tex Wallenberg som äger bolag långsiktigt har visat sig vara en bra strategi. Idag borde man skrota sociala avgifter på arbete, och kanske sänka lite till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den rikaste procenten i Sverige äger inte hälften av tillgångarna. Jag har skrivit upprepade ggr om förmögenhetsfördelninge i Sverige. Du ska inte gå på det de marxistiska konspirationssajterna sprider för dynga.

      Radera
    2. Dessutom är inkomstklyftor inte samma som förmögenhetsklyftor. Inkomst är ett flöde, förmögenhet är en tillgång. Har man hög lön är man inte rik, har man pengar på hög är man rik.

      Radera
    3. Allmän utbildning har vi haft i Sverige sedan sextonhundratalet. Det var bla därför Karolinerna, som fångar i Ryssland, ofta hamnade i samhällets elit. Utbildningen i Sverige har varit i världsklass ända tills sossarna med Stellan Arvidsson införde enhetsskolan. Därefter har det gått rakt nedåt.

      Sedan U68 är även all verksamhet på Universteten politiskt godkänd.

      De så kallade borgarna har inte gjort något för att hindra stämmandet av kunskapens flöden utan tvärt om hjälp till.

      Radera
  12. Markus S:"Ju mer avreglering ju mer välstånd till alla." Neo-liberalisternas slagord. Avregleringarna ledde till 2007 krashen. Och neo-liberalismens död. Alla banker i hela västvärlden gick i konkurs. Hur löste man problemet? Jo med socialisering av skulderna. Det infördes regler efter 1929 krashen, så det inte skulle upprepas. Reagan började ta bort reglerna som slutade med 2007 katastrofen. Se filmen "Inside Job". Regler finns så inte storbolagen ska köra över små företag och privatpersoner. Enklast förklarat: "Utan lagar kan en bandit slå ihjäl dig, ta din pengar och förslava din fru och barn". Utan lagar kan man också sälja en trasig bil till dig, eller en resa som inte existerar, osv. Robert Reich’s film “Inequality For All” är också tänkvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långt innan 2007 var världens monetära system socialiserat, ja faktiskt så långt tillbaka som till 1913 då federal reserves skapades.
      Så alla krascher sedan dess och alla nya hittepåpengar som har skapats för att "rädda" ekonomin är socialistiska manövrar för att rädda ett socialistiskt system som gynnar de superrika på medelklassens och de fattigas bekostnad.
      Det behövs inga regler för hur en bank ska drivas, regler är det som utnyttjas av de insatta för att lura de utsatta.
      Storbanker och storbolag älskar regler för det gör dem ännu större.

      Radera
    2. Ok, det är så du menar. Jag håller med. Apropå 1913 och Fed, du kan gå tillbaka till USA's grundande 1789. Redan då försökte eliten införa banker typ Fed. Presidenten Andrew Jackson lyckades få bort "Second Bank of the United States", och blev skjuten men överlevde. De 3 presidenter som blivit mördade har försökt införa en alternativ valuta till dessa 'Fed' valutor. Och hör och häpna, även vår egen GustavIII blev skjuten efter det att han infört en alternativ valuta! Han blev skjuten av Ankarström som hade kontakter inom mäktiga bankkretsar! The City - bankområdet i London är totalt oberoende område, typ vatikanen. Egna lagar, borgmästare osv. Deras "parlament" består av storbankerna. The Queen måste fråga om lov, innan hon beträder området. 2 engelska kungar har försökt ta över The City. En blev mördad, den andre avsatt!

      Radera
  13. Den fysiskt sista malmen och den fysiskt sista oljan kommer aldrig att utvinnas eftersom det dels blivit för dyrt att utviunna dem och att det kommit alternativ som är billigare !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sista malmen kommer definitivt att brytas. Malm är en ekonomisk term.

      Radera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Lite väl hårt att kalla gruvan för Kirunas primära existensberättigande... Vilket existensberättigande har Flen? Borlänge? Falkenberg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Betyder "primära" samma som "enda", eller betyder det "huvudsakliga". Faktum är att det aldrig blivit en stad där utan gruvan. Sedan är det kanske hårt, men så är det.

      Radera
    2. Borlänge Domnarvet.
      Falkenberg handelsplats, tullstation och dansk kolonial stödpunkt vid Ätrans utflöde i havet.
      Flen för mig okänd, kanske stationssamhälle?

      Radera
    3. Flen, knuglig hovleverantör av Flensost sedan 1234.

      Radera
  16. Det är inte dödsstöten för Kiruna, utan snarare för Stockholm. Vad ska Stockholmarna och alla dessa låtsas-”entreprenörer” och bostadskarriärister då försörja efter 2035 när de inte längre kan leva på alla frikostiga bidrag från generösa människor i glesbygden?

    SvaraRadera
  17. Det är endast dom riktigt stora stjärnorna som dör i supernovor som har en massa stor nog för att bryta ned grundämnena i dess kärna till Järn.

    Väte fussioneras till Helium.
    Helium till Kol.
    Kol till Syre.
    Syre till Silikon.
    Silikon till Järn.

    Det som sedan blir kvar av stjärnan är antingen en Pular en Neutronstjärna eller ett svart hål.

    SvaraRadera