Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-11-02 12:18

Accio Tesla!

Tesla har gjort en stor programvaruuppdatering, vilket på ytan innebär ett förbättrat användargränssnitt. Men under ytan inväntar utökade autopilotfunktioner, som ännu inte aktiverats i väntan på att programvaran ska få tillräckligt mycket skarpt data ute hos kunderna. Dessa märks dock redan på autopiloten och åkallandefunktionen (eng summon).
Åkallandefunktionen hos Tesla med autopilot.
Tidigare har autopiloten bara kunnat byta fil på motorvägar, men inte svänga av utan bara mellan tunna streckade linjer, och att köra genom en rondell har i princip varit omöjligt.

Döm om min förvåning när jag nu fick autopiloten att svänga av från en motorväg, sedan fortsätta upp på motets rondell och köra genom rondellen för att ta tredje avfarten. Allt utan manuellt handpåläggande.  Detta var Munkebäcksmotet i Göteborg, körriktning från Göteborg och jag skulle in på Sävenäsleden. Nästa rondell vid bakvägen in till SKF klarade den dock inte själv.

Autopiloten har också blivit mycket mjukare med den nya programvaran.

Dessutom kan autopiloten nu byta fil inte bara på motorvägar, utan den byter även fil själv på vanliga leder, som Allén i Göteborg, eller utanför polishuset vid Nya Ullevi. Den kan också korsa fetstreckade linjer, vilket betyder att man alltså även kan svänga av från leder.

Till saken hör att programvaran innehåller funktioner för att nu kunna navigera med autopiloten (eng navigate on AP), åtminstone i form av att den ska kunna köra upp på och svänga av från motorvägar (på rätt ställe) själv.  Dock är funktionerna avstängda i några månader, medan Tesla samlar in skarpt data från 100 000-tals bilar för att slutträna autopilotens neurala nätverk.
Tesla laddar upp kördata från autopilotens sensorer till en molntjänst hos Amazon. Inringat på bilden ovan. Detta data från verkligheten via 100 000-tals Tesla-bilar används för träna de neurala nätverken i Teslas autopilot. Sex gigabyte ner handlar om programvaruuppdateringen. Bilden visar Teslans användning av mitt WiFi och fiber när den står parkerad hemma och omfattar ungefär senaste månaden. 562 MB ner är sannolikt Google Maps.
Det här bådar alltså gott. Jag fick själv signalera till autopiloten med blinkersen, för att den skulle köra av E20, men den gjorde sedan det själv och klarade sedan motet. Det enda som saknades var egentligen autopilotens egna navigeringsbeslut.

En annan sak som verkar fungera ännu bättre nu är åkallandefunktionen (eng summon). Jag har börjat inse storheten i denna, i synnerhet när det gäller att backa ut från en parkeringsplats. Det handlar alltså om att med mobilen säga till Teslan att köra ut från sin parkeringsplats. Model S är en rätt stor bil, och det kan vara lite trångt. Men den stora fördelen inser jag nu är säkerheten. Det är faktiskt säkrare att backa ut bilen utan att sitta på förarplatsen. Istället har man prefekt obehindrad sikt vilket ger betydligt högre säkerhet än att sitta bakom ratten.

Musk har nu twittrat att en kraftigt förbättrad åkallan ska lanseras inom några månader, där bilen bland annat ska kunna svänga och köra runt på parkeringen själv, men frågan är om en del av detta redan finns med. Se nedan.
Laddplats P-hus City, vid annat tillfälle. Samma P-avgift som för fossilblar, men gratis laddning ingår.
Så där står jag i körbanan på första plan på P-hus City ("NK") och låter bilen backa långsamt mot mig utan någon vid ratten. Folk förstår inte att bilen är utan förare, utan tror väl att jag bara står där och väntar. Så bilen backar ut. Och när den kommit ut tillräckligt börjar den svänga för att räta in sig i körbanan. Aldrig varit med om detta, den ska bara kunna backa eller köra rakt fram vid åkallan.

Dessvärre fick jag avbryta på grund av att en Volvo dykt upp och väntade. Så jag gick fram till förarplatsen, öppnade dörren och satte mig. Volvoförarens ansiktsuttryck var obetalbart när han insåg att bilen hade backat ut utan förare.
Accio Tesla1. - UDES08 på Twitter.
1. Obskyr pop-kulturell referens.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

33 kommentarer:

  1. Smart funktion, BMW 7-serie har haft det sedan senaste modellen.
    Nästan nödvändigt i parkeringsgarage där platserna ofta är 2+2 meter mellan två väggar/stolpar.
    Förstår inte hur alla komplexfyllda SUV-förare gör när deras proteser är 1,99 breda samtidigt som grannen har samma problem med sig själv.

    SvaraRadera
  2. Riktigt coolt. Värdet av att Tesla att äga denna mjukvara med tillhörande data är stort, de skulle kunna ge sig in som leverantör av AP till andra tillverkare.

    SvaraRadera
  3. Waymo (Google) är nog den som ses som ledande i självkörande algoritmer. VW sägs vilja lägga 12 miljarder euro, över 120 miljarder kronor, för 10 % av Waymo. Dvs man värderar Waymo till över 1000 miljarder kronor!

    https://uk.reuters.com/article/us-volkswagen-partnerships-waymo/volkswagen-in-talks-with-waymo-about-mobility-services-partnership-manager-magazin-idUKKCN1MZ1FL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så snart kan Google inte bara banna folk från YouTube, de kan aktivt krocka bilar med förare som har åsikter till höger om MP... Du sköna nya värld. Får bli en Dodge nästa gång, om de står vid sitt ord "Driving the Human Resistance"...

      Radera
  4. Så om du står på en fyratimmarsparkering under en föreläsning, och frågestunden efteråt drar ut på tiden, då behöver du bara hala fram mobiltelefonen och fjärrstyra bilen till en annan parkeringsruta så slipper du riskera böter?

    Hur skall nu parkeringsbolagen kunna få betaaaalt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla bilar får en statlig gps-dosa som automatiskt debiterar parkering, trängselavgift,vägskatt, kilometerskatt, fortkörning.
      Rent tekniskt skulle det fungera idag så en våt dröm för politiker som inte värnar integritet. Finns säkert företag som lobbar för sådan här teknik, vinna en sådan här upphandling är en mångmiljardaffär.

      Radera
  5. Fjärrkontroll kommer att bli den stora gamechangern för kvinnor. Jag känner två sköterskor som hatade att jobba kväll, börja efter lunch innebar att parkeringen var nästan full utom längst bort, och när de sedan skulle hem sent på kvällen så var de rädda för att bli överfallna då det fanns ett skogsområde där alldeles intill (som det lokala miljöpartiet naturligtvis vägrade gå med på att det skulle huggas ned). Anyway, med fjärrkontroll kommer kvinnor att kunna stanna kvar inomhus och låta bilen köra fram till personalutgången så att de bara kan kliva rätt in i den utan att behöva vara rädda. På sikt förstås även sånt som att först skicka bilen ensam till dagis för att hämta barnen, sedan till jobbet för att hämta dem själva. Tesla kommer att bli världens största och rikaste företag gissar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det plus att de inte kommer dra sig att köra eftersom tillräckligt stora parkeringsfickor inte kommer vara ett problem.
      Hade en kollega som drog sig för att köra sin S90 av den anledningen. Om det var maken som styrde in valet på just den av den anledningen vet jag ej. Dock diesel, så det får ju ändå ses som en uppoffring för dem att rulla runt i den.

      Radera
  6. Har bilen nu lärt sig att automatiskt lägga sig i motorvägsfilen längst till höger, som trafikreglerna kräver, eller kommer Teslor fortfarande att blockera vänsterfilen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, programvaran lägger sig automatiskt i högerfilen om den ser en BMW, Audi, Merca eller Porsche i den bakåtriktade kameran. Ibland tar den dock fel.

      Radera
    2. OK, men vem är felet om det smäller i det vad lagen kallar vårdslöshet?

      Radera
    3. Alltid föraren. Samma som vid cruisecontrol. Om det inte är BMW eller Audi, då är det alltid någon annans fel.

      Radera
    4. Såklart. Noterade att vi båda saknade ett "s" ;) "vems" vs "förarens".. så vi kan då komma överen(s) om att s är inget för men(s)a. ;-)

      Radera
    5. Vad har mens m detta att göra? Sitter m mobil som autocorrectar och strök s.

      Radera
    6. Jag vet inte riktigt, men tror att jag hört om en organisation som heter mensa. Jag antar att det är socialister mot mens, deras SSU ordförande som är en han, tror jag menar att mens bara är en social konstruktion.. Men jag är allmänt utmanad så jag har säkert fel, han är säkert en hen som är jättejust mot kvinnor inom SSU. Alla ska ju med till Crazy Horse. Jag tyckte mest det var kul att SSU lyssnade på Neil Young.

      Radera
    7. Du menar Mensa. Versal på namn. Vad har det med rättstavning att göra?

      Radera
    8. Ahh, stor bokstav ja. Du förstår nog ifall du läser om på en "riktig" enhet. Men jag ger här en förklaring: Min kommentar saknade ett "S" vilket även din gjorde. Utifrån MENA kan man skapa ordet Mensa, MENA saknar just ett "S" för att bli Mensa. Ifall du har problem med mens så kan jag tyvärr inte hjälpa dig, jag är inte så modern utan i detta fall biolog. Lycka till!

      Radera
    9. Vad nu Mensa har med detta att göra?

      Radera
    10. Inte mycket faktisk förutom att jag skrev att jag är utmanad. Så kanske man inte upplever sig själv ifall man är medlem. Jag vet inte.. Jag känner mig inte kränkt bara missförstådd ;-)

      Radera
    11. Var med om när min sambo körde (min autopilot) på autobahn, fyrfilig väg. Tillvänster kommer det upp en bil som börjar blinka blått, och föraren vinkar med handen att sänka farten. Sen visar hen demonstrativt hur man skall köra genom att stegvis byta 4 filer till höger och sen ut igen för att köra om. Ja, autobahn har hastighetsbegränsning nästan överallt nuförtiden. Och kvinnor är riktigt bra på att inte få böter. :-)

      Radera
  7. Tesla X och S är ju ganska fula bilar, objektivt sagt ;-). 3:an däremot ser ju betydligt bättre ut. Att Cornu fortfarande tror att en 3:a kommer att kosta ifrån 550k är ju minst sagt utmanande..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men det är ju en efterkonstruktion. Jag har alltid pratat om low range, med andra ord förstås. Jag har använt orden/ordet från-pris. 550k för en high-range låter faktiskt "för" billigt, vi får då~: 550/470/390 -60k. Så milpris på 28kr/mil som ungefär B.H.:s Skoda. Undrar ifall Bengt inkluderat Öststatstjejer i det priset för att visa upp Ullared. Trevlig kväll!

      Radera
    2. De andas en hel del amerikansk 90-tals-Toyota ja. Modell 3 vet jag inte vad den liknar, lite gullig iaf.
      Ej följt priset på trean, vad kommer det mer realistiskt landa på vid kontantköp ifall vi utgår från att växelkursen står still?

      Radera
    3. Vad gäller priset, ingen aning. Jag gissar mest. Själv så räknar jag med 420K för en low-range utan några tillval. Anledningen till att jag reserverade en Tesla är varken status eller för miljön. Jag är en enkel kille/gubbe som räknar på milkostnad vs risk att behålla fossilbilen. VW chefen har sagt att 2020 ska de ha deras VW ID till kostnad av en välutrustad Golf diesel (270k?), så 420k känns utifrån det samt att Elon vill producera en bil för massorna/mig billigt. Vi får se.. men konkurs blir det nog inte utan snarare kö till att få sin leverans.

      Radera
    4. Glöm inte att fylla på blinkersolja då och då..

      "..Spesiellt tilpasset Tesla og tyske statusmerker .."

      https://www.facebook.com/Skruvat/posts/ny%C3%A5rsl%C3%B6fte-k%C3%B6p-blinkersolja-/1528670020520583/

      Radera
    5. Är det Bengt, välkommen tillbaka!

      Radera
    6. Haha! Tänkte precis samma sak, Niklas. Snyggt försök, Bengt.

      Radera
    7. Nej, jag heter inte Bengt utan Erik H och bor strax utanför Växjö
      Har alltid faktiskt gillat Tesla och Elon Musk för hans tro och obändiga vilja på att bygga en elbil som fungerar!

      Tyvärr är de fortfarande lite dyra och de andra företagen, exv. VW som visst lär (försöka) komma med något nästa år för 250 000:- Volts-Wagen - ligger långt, mycket långt efter.

      https://teknikensvarld.se/volkswagens-elbil-neo-ska-kosta-under-250-000-kronor/

      En gång i tiden, tidigt 90-tal ägde jag faktiskt dock just en VW Golf Diesel..!
      mvh

      Radera
  8. Ärlig fråga:
    Hur länge klarar sig en Tesla utan internet?
    Är det något system som måste ha kontakt med internet för att den inte ska gå någon form av fault-mode?

    SvaraRadera
  9. Intervju av Elon Musk
    https://www.recode.net/2018/11/2/18053424/elon-musk-tesla-spacex-boring-company-self-driving-cars-saudi-twitter-kara-swisher-decode-podcast

    Den visar vilken sjukt hög risk som ligger i Tesla aktien. Musk säger att han behövde arbeta 120 timmar i veckan för att man ska kunna klara produktionen. Han pratar om 10 000 saker som måste komma på plats och ett fel i kedjan skulle riskera allt.

    Tänk nu att han skulle bli utbränd eller få en sjukdom som gör att han inte kan arbeta på 3-6 månader. Då är det game over. Konkurs.

    Det är helt vanvettigt att driva ett företag som han gör.

    SvaraRadera
  10. Ni som har köpt Tesla-produkter stöttar en organisation som behandlar sina anställda som skit:

    https://www.revealnews.org/episodes/working-through-the-pain-at-tesla/

    SvaraRadera