Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-10-11 15:56

Vardagen för en vanlig elbilsägare

Hur ser vardagen ut för en vanlig elbilsägare, som äger en icke-Tesla och som pendlar till jobbet istället för att jobba hemma eller åka på långa tjänsteresor? I själva verket rätt bekvämt och bekymmersfritt.
Nya Nissan Leaf

Jag är ingen representativ bilist. Dels jobbar jag hemma och pendlar alltså inte dagligen till jobbet. Dels gör jag en hel del långa tjänsteresor, plus att jag bor på landet med några mil till diskretionär service, även om jag har allt annat lokalt i byn.

De övriga jag känner med elbilar i byn råkar också i egenskap av världsledande i sina områden också jobba hemifrån, när de inte åker på tjänsteresa inom Sverige eller via närliggande Landvetter flygplats. Sedan finns det även en butiksägare med elbil, och ytterligare 2-3 stycken BMW i3 eller Nissan Leaf av äldre modell, med för mig okända ägare. Totalt får jag rena elbilar i byn till två Tesla Model S, en Tesla Model X, tre Nissan Leaf (äldre modellen) och en BMW i3.

Men hur ser livet ut om man har en vanlig elbil, och mestadels pendlar till jobbet?

Ett exempel kan vara den energisnålaste elbilen, Hyundai Ioniq, som har en räckvidd på runt 21 mil i praktiken, eller nya Nissan Leaf med kanske 30 mils räckvidd.

På morgonen går man ut och kopplar ur bilen ur laddstationen man har installerat i villans garage, carport eller vid parkerinsgplatsen, och  sätter sig i sin förvärmda eller förkylda bil. Bilrutorna behöver alltså inte skrapas ens den kallaste vinter, eftersom man förvärmer bilen med nätelen. Antingen manuellt via en app (Nissan) eller via timer (Ioniq).

Sedan kör man barnen till dagis och/eller skolan vilket ger en omväg till jobbet, och totalt kör man sex mil till jobbet.
Interiör nya Nissan Leaf.
Där parkerar man bilen som en vanlig bil, om nu inte arbetesplatsen har elbilsparkeringar.

Efter jobbet sätter man sig i bilen och åker hem igen. Bilen är återigen uppvärmd eller nedkyld i förväg, via bilens app (ej Ioniq i Sverige, men väl Nissan), även om det dragit energi från batteriet, på låt oss säga tre kilometers räckvidd, eftersom du inte hade en inkoppling på arbetsplatsen.

Partnern har plockat upp barnen eller så har de gått hem själva från skolan. Fem mil hem alltså. Av 21-30 mils räckvidd har du förbrukat 11-12 mil.

Du gjorde eventuellt en avstickare på två mil för att handla något, och valde då det köpcentrum eller butik som erbjöd en elbilsladdare. Det är visserligen bara en 22 kW växelströmsladdbox och för din Ioniq blir det således bara 7 kW med den inbyggda laddare. Du laddar alltså på din halvtimmes butiksbesök 3.5 kWh, eller 3.5 mil för en Ioniq. För din Leaf, som också bara har 7 kW laddar inbyggd ger det drygt 2 mils extra laddning.

Väl hemma har du alltså åtminstone halva batteriet kvar. Det räcker för att köra barn till och från deras träning, utan problem och utan att behöva ladda hemma. Du kopplar rutinmässigt in dig ändå, om inte annat för att kunna förvärma bilen innan barnen ska iväg, men du laddar i övrigt inte.

Laddningen drar istället igång på natten, antingen för att du har timmätning, eller för att du inte vill att dessa 7 kW ska konkurrera med matlagningen, tvätten och annat som drar ström kvällstid. Du har ju bara 16 A huvudsäkring på villan. Sedan drar laddningen igång på det prisoptimala klockan 01:00 på natten. Med 7 kW laddning laddar du din Ioniq, som förbrukat 15 kWh, full på drygt två timmar, och din Leaf på tre timmar.

Sedan vaknar du på morgonen, går ut till din förvärmda/förkylda bil och upprepar processen.

När ni sedan till helgen ska åka 35 mil för att hälsa på mormor i sommarstugan, så stoppar ni en stund vid en snabbladdare på en OK/Q8-mack efter att ha kört cirka 19 mil, och tar en kaffe till de vuxna och en glass till barnen medan minstingen går på toaletten. När glassen är uppäten och toabesöket avklarat kör ni vidare till mormor och sommarstugan, där bilen laddas i ett 16 A jordat utvändigt vägguttag över natten. Med 3.7 kW laddning tog det cirka åtta timmar att ladda Ioniqen och tolv timmar att ladda Leafen. Sedan kör ni hem igen och stoppar för ett toalettbesök på OK/Q8-macken halvvägs.

Helger ni bara åker till stan för bio, fika, eller shopping, behöver ni aldrig stanna vid en laddbox eller snabbladdare, utan laddar likt vardagar hemma, även om ni föredrar köpcentrum med elbilsladdning. Inte för att det behövs, utan för att ni gillar att få några kronors gratis laddning med parkeringsavgiften.

För besväret betalar du en privatleasing på någonstans från 4776:- SEK för en Hyundai Ioniq med noll kronor i insats. Lägre med första förhöjd leasingavgift ("instats").
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

82 kommentarer:

  1. Vet inte riktigt vad denna bloggartikel säger mig. Ingenting antagligen.

    Had varit intressant att läsa för tre-fem år sedan. Men inte idag när snart t.om. Volvo börjar producera el-bilar och man ser diverse el-bilar i princip varje dag man åker till jobbet. Visst är det bra att det fungerar att köra elbil (jag testkörde själv fram och tillbaka till jobbet för två år sedan) men... vad vill du egentligen säga med artikeln? Jag skulle aldrig leasa en bil överhuvudtaget. Efter två månader med din leasingkostnad så har jag tjänat ihop till min bil. Och den fungerar finfint. Den kan jag sen byta in när jag köper en annan bil och få en värdeminskning med någon tusenlapp på. Visst kanske jag byter in den mot en begagnad elbil till ett bra pris om något år eller två men aldrig köper eller leasar jag en ny bil. Det är ju som att kasta pengarna i sjön.

    SvaraRadera
  2. Om vi skulle ha ca 1 miljon elbilar i framtiden i Sverige, hur många nya kärnkraftverk måste vi då bygga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En reaktor ska räcka åt alla nuvarande personbilar i Sverige om de vore elbilar.

      Radera
    2. Den ström som oljerafenaderierna tidigare förbrukar räcker gott och väl för att ladda elbilarna. Sedan laddas i huvudsak bilarna på natten då industrin inte förbrukar så mycket...

      Radera
    3. Om vi antar att de 1 miljon bilarna i ditt exempel har en laddeffekt på 11kW per bil och alla pluggas in för att börja laddas på samma gång (t.ex. ikväll kl12) så blir totaleffekten 11 miljoner kW eller 11 GW + nätförluster. Olkiluoto reaktorn som byggs i Finland just nu är på 1,6 GW. Antalet personbilar i trafik i Sverige är väl omkring 5 miljoner.

      Radera
    4. Resonemanget utgår från att alla laddar max hela natten.
      Om du tänker i stället att medelbilen färdas 1200 mil om året 36 km om dygnet behövs laddas ca 8 kWh hela natten. Säg 10 h ungefär 1 kW per bil. 5 ampere säkring räcker.

      Radera
    5. Ps kom ihåg att skilja på effekt i W från energi i Wh.

      Radera
    6. En elbil som körs 1500 mil per år förbrukar ca 2.3 MWh. 5 miljoner bilar förbrukar alltså 12 000 GWh. En reaktor på 1.6 GWh producerar detta på 33 dagar.

      Reaktorn du nämner behöver alltså gå med 9% kapacitet i snitt för att ladda 5 miljoner elbilar ett helt år. (med reservation att det är tidigt på morgonen med frukostbestyren i full gång)

      11 kW laddeffekt kan låta mycket men jag med normalkörning laddar med 11 kW ca 2-3 timmar per vecka.

      Radera
    7. Man kan måste dimensionera kraftverken enligt maxlast (worst case) och inte antalet kwh eftersom man inte kan styra när bilägarna får ladda. 10000 kr frågan är alltså vad är worst case? Hur många bilister kommer att ladda på samma gång och med vilken effekt

      Radera
    8. @troglodyten En reaktor på 1,6 GW producerar maximalt 1,6 GW x 33d x 24h = 1267 GWh på 33 dagar

      Radera
    9. Finns mycket annat som också drar mycket och som vi uppenbarligen klarar av att hantera. https://cornucopia.cornubot.se/2018/06/elbilsladdning-mycket-storre-utmaning.html

      Radera
    10. @Anders Tur att jag friskrev mig då om beräkningarna, pga frukostbestyr och småbarn! Då är det hela reaktorn som krävs.

      Å andra sidan:
      5 miljoner elbilar a 70(?) kWh kapacitet ger upp till 35 GWh lagringsutrymme för de svajigare kraftslagen. Det är inte orimligt att elbilar kommer att ingå som en buffert för kraftproduktionen där laddningen kan styras utifrån kapacitet, och t.o.m. hämta energi från batterierna tillfälligt. Försök har gjort i bl.a. Kalifornien.
      Jag skulle alltså vilja hävda att med ett minimum av intelligens kan vi eliminera samtidig laddning som överstiger nätets kapacitet, utnyttja överskott från t.ex. vind- och solkraft när dessa överproducerar och även generellt använda inkopplade elbilar som lagringsbuffert, även om detta skulle kräva en större insats.

      Men det är många som är ivriga att vinkla på sämsta tänkbara sätt i stället för att se möjligheterna. Som de där civilingenjörerna med sin s.k. debattartikel som ville hävda att laddning av elbil skedde med kolkraft. På grund av elbilarnas miljöeffekt borde det vara rimligare att säga att de laddas med vattenkraft, medan t.ex. all onödig belysning etc. är den som produceras med kolkraft. Släck ljuset när du går ut ur rummet så kan vi slippa en hel del kolkraft.

      Radera
    11. Anders: jag tror att du tänker fel där. Förvisso stämmer det att man måste ha effektbalans, men man måste ta hänsyn till att elbilar egentligen är rätt flexibla när det kommer till NÄR de skall laddas.

      Om du t.ex. skall ladda bilen över natten spelar det mindre roll om du drar 1kW hela natten eller drar 8kW under en timme. Detta kan utnyttjas så att man inte behöver dimensionera nätet för eventualiteten att alla skall ladda samtidigt.

      Om man antar att alla har elbil så är det ju rimligt att anta en del annat också. T.ex. så kan man anta att laddningen sker så pass smart att man styr effektuttaget på ett optimalt sätt. Så att man helt enkelt inte bidrar till att det blir spikar i effektuttaget utan snarare tvärtom.

      Radera
  3. Det är nog svårare för vissa.
    Medianlön marks kommun 272 kkr x2,för båda jobbar, är 554kkr
    Snitt boendekostnad är 26% i Sverige ger 402 kkr kvar
    Barnomsorg för två barn max 5% av bruttoinkomst 28 kkr ger 374 kkr kvar.
    32,69 kr i kommunalskatt i Mark blir på 554 kkr =181 kkr ger 193 kkr kvar
    Två elbilar pga. skilda arbetsplatser kostar 115 kkr vilket ger 78 kkr.
    Kvar, om året, för småutgifter som mat, försäkringar, kläder och liknande.
    Inte mycket kvar till fika på stan.Det dröjer nog tills median Svensson är där.

    SvaraRadera
  4. Jag funderar på elbil, men tyvärr finns ingen som passar mina behov, saknar dragkrok och möjlighet att fästa takräcke, men det kommer väl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Audi e-tron, kommer i slutet av året. Får dra 1800kg. Priset kanske avskräcker?

      Radera
    2. Vi får se om pensionerna höjs .

      Radera
  5. Vi behöver alltså mer och bättre kärnkraft av ytterligare en anledning. Yes! 😀

    SvaraRadera
  6. Elbilarna kommer att sjunka rejält i pris, bara man lyckas få bättre och billigare batterier, tillverkningskostnaderna är mycket lägre än för ett fordon med ottomotor, elbilen har inte många rörliga delar. Troligtvis kommer det att finnas ett litet antal tillverkare av elmotorer, all elektronik är billig i stora serier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om bara om någon ny uppfinning kommer så kan vi transportera oss som i Star treak istället. Men fram till dess är råvarorna dyrare för att tillverka batterier än förbränningsmotorer.

      Radera
    2. Hur går det för dem som bor i hyreshus? De fins inte om du inte bor i något nybygge som kostar 20.000 i månaden för en etta. Har aldrig sätt en laddstation i dem områden jag rör mig i? Innan allt nånsen med hur bra det är med batteri bil så måste de tänkas om. Det finns helt enkelt inte laddstationer! Eller menar ni att dem som bor i hyreshus ska sova på okq8 varannan dag? Tror inte dem tycker det är ok.

      Radera
    3. Här finns det verkligen behov av förbättringar. Varje lyktstolpe skulle kunna användas.
      Det kanske skulle funka med induktiv laddare typ vattenkokare som klarar 2 le.

      Radera
    4. Du ser troligen inte alla ladduttag för att du inte tittar efter dem. Håller med om att det kan vara svårare idag för en hyresgäst att få till laddstolpe vid parkeringen. Beslutet ligger ju hos hyresvärden. De flesta bor dock inte i hyresrätt och om man ser till bilägare är det troligen ännu färre som bor i hyresrätt. Hyresvärdarna kommer sedan se till att det finns laddplatser när fler och fler kräver det.

      Radera
    5. Med egen erfarenhet kan jag säga att det inte är något problem. Jag bor i lägenhet och har förmånen att ladda i garaget i huset. Garaget renoverades under tre månader och jag hade då inte möjlighet att ladda där utan fick använda snabbladdare under 30 - 40 minuter per vecka. Inga problem.

      Radera
    6. Den som bor i lägenhet och måste bilpendla har valt en dålig kombination. Trängre och brist på trädgård vägs upp av att transportbehoven går att lösa med gång, cykel eller (om det verkligen kniper) kollektivtrafik. Fossilbilen plockas bara fram på helgerna för långkörning, alternativt hyrs bil från okq8 när behovet uppstår. It's as simple as that.

      Radera
    7. Det kan man tycka.
      Tog ca 30 minuter med bil inkluderat promenader till och från parkeringar.
      En timma och tio minuter med kollektivtrafik, när jag bodde i hyreslägenhet på gräddhyllan Örgryte och jobbade på Volvo Cars i Göteborg.
      Det är mycket tid man gärna spenderar på annat. :)

      Radera
    8. Unknown: jag tror det är något som kommer lösa sig när elbilar blir vanligare. Det är ju inte ett problem som är olösbart precis. Men tills dess så är det ju elbil inget rimligt alternativ för de som bor i hyresrätt.

      Radera
    9. Sven-Erik: varför är det en dålig kombination?

      Jag tycker helt enkelt att du har en verkligt skev bild av verkligheten. Vi bor i hyresrätt och det funkar bra, men nej transportbehoven går INTE att lösa med gång och cykel (det skulle ta mig 3h enkel resa till jobbet att cykla för att inte tala hur lång tid det skulle ta att gå).

      Ser inte hur det skulle vara ett problem att använda bilen dagligen för att man bor i hyresrätt. Vi gör faktiskt det. Snälla upplys oss om vad vi har för problem med det.

      Radera
    10. @Anonym Problem är det bara om du upplever det som ett problem. Vill du kombinera det sämsta med att bo i lägenhet (omöjligt med laddplats, trångt) med det sämsta med att bo i villa/radhus (pendlingsavstånd) är det upp till dig. Jag och min familj prioriterar annorlunda.

      Radera
  7. Killgissar att 95% av de som bilpendlar har mindre en tre mil till jobbet. Med en ren pendlarbil så skulle det räcka med 10-12 mils räckvidd och därmed en betydligt billigare bil.

    SvaraRadera
  8. Som ägare till en ioniq privat och fyra på firman så kan jag hålla med om må-fr beskrivningen. Vi har dock en fossilkombi i familjen för längre turer.

    SvaraRadera
  9. Om man har 80km enkel vägen och saknar möjlighet att ladda på jobbet.
    15km till närmaste "stad" där det inte finns laddmöjligheter vid någon av de tre stora affärerna. (Coop /Willys/Ica Maxi).
    Dessutom arbetar för en lön ink tillägg på ca 30k före skatt.. Då är elbil bara att glömma va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror på hur mycket av din inkomst på en elbil. Du behöver onekligen en elbil med rätt lång räckvidd även på vintern. Ifall du blir världsledande inom ditt område, så löser det sig säkert med lönen.

      Radera
    2. Det är när du kör långt som elbil är det som lönar sig. Den som har 80 km till jobbet kommer alltså spara mer pengar på elbil än den som bara har 10 km. Det är hemma som du vill kunna ladda och kan du göra det är problemet löst.

      Radera
    3. Har du kollat om det funkar med renault zoe? Kör du närmare 3500 mil om året kanske du får reseavdrag på 60? Då är bilen betald på tre år.
      Laddningen hemma behöver lösas det räcker nog inte med en fas 230.

      Radera
  10. Ryck upp dig ur den ensidighet vad gäller elbilar nu Lars! Church oj Jobs, fet katt och så vidare. Har följt din blogg i snart tio år med intresse, hoppas på tio till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer - kan han vara sponsrad?

      Radera
  11. Ryck upp dig ur din ensidighet vad gäller elbilar nu Lars! Church of Jobs, fet katt och så vidare. Har följt din blogg i snart tio år med intresse, hoppas på tio år till.

    SvaraRadera
  12. Och om det blir - 20 och inte har mycket batteri kvar, då måste man sänka temperaturen, musiken, mobilen och sätta på extra tjocka jackor för att inte frysa, så att man kan komma fram. Och det blir lite senare förstås, ty kör man 120 km/t töms batteriet snabbare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur funkar en fossilbil i -20 när bränslet tar slut? Brukar du köra utan att tanka när det behövs, eller varför är detta ett problem med just elbilar?

      Radera
    2. som småprepper har man väl reservdunk i bagaget ;)

      Radera
    3. En mer relevant fråga: Hur påverkas verkningsgraden hos elbilen av vinterklimat?

      Radera
    4. Min fosilbil kan jag köra 80 mil mellan tankningarna även på vintern, med bra värme, extralysen, bra stereo. Hur kan det vara svårt och förstå att körsträckan vintertid endast är ett specifikt problem för elbilar?

      Radera
    5. @Kent: Jag har normalt många hundratals mil mellan besök på laddstationerna. Jag har aldrig gjort avkall på något under vintern, tvärtom så kommer jag till en uppvärmd bil oavsett var jag parkerar och behöver inte skrapa några rutor. Med elmotor i bilen har jag dessutom mycket lättar att starta och köra på halt väglag. Hur kan det vara svårt och förstå att vintertid inte är något problem alls för elbilar?

      Radera
    6. Hmm, bara för att det blir kallt ute betyder det inte att det är kallt hela tiden inne. Så om man rent magiskt värmer upp batteriet så blir det ju bättre. Och ja, batterier blir varma när man belastar dem, det är därför de har kylning. Så argumentet att de inte skulle fungera i kyla är, snällt sagt, helt efterblivet och infantilt.

      Radera
  13. Har inte gått hela vägen till ren el men införskaffade i våras en Volvo V60 D6 som används som en ren pendlarbil. Med 2 mil till jobbet räcker bilens räckvidd på 5 mil precis för mig. Om jag däremot måste göra något ärende under dagen till en plats som inte erbjuder laddning så räcker inte elen hela vägen hem igen. Har också märkt att räckvidden kortas ganska rejält nu när vädret börjar bli kallare så vi får se hur vintern blir.
    En positiv bieffekt av att köra laddhybrid är att man helt plötsligt börjat köra lagligt då man måste ha en ganska lätt högerfot om man bara vill köra på el. V60n får dra 1800 kg men då antar jag att man kan glömma att köra på el.

    SvaraRadera
  14. Appropå Twslas säkerhet med Model 3:
    https://teknikensvarld.se/nhtsa-tillrattavisar-tesla/

    SvaraRadera
  15. Antagligen är det väl sällan ett jätteproblem så länge man har lite marginal med räckvidden och har koll på laddställen. Men att påstå att det inte är ett större orosmoment med elbil än en fossilbil i dagsläget är väl att ta i?

    En normal personbil har dels större räckvidd på en tank, fler tankställen, kan tankas fullt på 5 minuter på valfri bensinmack och kan ha en reservdunk i bagaget om det verkligen skulle knipa. Man brukar inte heller överraskas av betydligt högre bränsleförbrukning en dag med -20 än vid +20, iallafall inte så nämnvärt att ens normala pendlingssträcka skulle påverkas det minsta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns fler landställen än bensinmackar. Typ 20-50x så många. Så många att man måste filtrera.

      Radera
    2. J-a autocorrect. Laddställen.

      Radera
    3. Jag har haft mer räckviddsångest och problem med räckvidden i mina avgasbilar än i min elbil. Vintern har över huvudtaget inte varit något problem för mig i min elbil men kan inte säga det samma för avgasbilarna. Nu har jag dock en elbil som har samma snittförbrukning på vinterhjulen som på sommarhjulen. Mina avgasbilar drog dock mer på vintern.

      Radera
    4. Och om det kniper räcker det att hitta ett vanligt 220V vägguttag, dessa har observerats över i stort sett hela landet under senare tid.

      Det tar lite längre tid men det går. Gör om det med en bensin/dieselbil med soppatorsk och utan reservdunk.

      Radera
    5. I princip ja.
      Alla jag känner har Ekström där de bor och jobbar.
      Sen är det sällan tillgängligt.

      Radera
    6. @Axel Svensson, av ren nyfikenhet, kan du beskriva omständigheterna när du fick räckviddsångest och problem med räckvidden i din avgasbil? Skulle vara intressant att veta i vilken situation en avgasbil kan ge upphov till mer räckviddsproblem än en elbil. :)

      Radera
    7. @psevenson Visst! Kan börja med att anledningen till samma räckvidd på vinter som sommar är att jag på vintern kör med 19" fälgar och generellt med lägre hastighet och färre kraftiga accelerationer. Nu till problemen med mina avgasbilars räckvidd. Dels beror detta på att jag inte varje morgon startade med full tank i avgasbilarna och sedan kunde det hända att jag inte tänkt till att jag dagen efter skulle vara tvungen att ladda och därför ofta var ute i sista minut, inte har tid att köra till bensinmacken för att tanka. Ett annat scenario var när jag körde med min Toyota RAV4 på autobahn i Schweiz. Där ligger mackarna oftast inte i närheten av autobahn utan det krävdes ofta att man körde in i samhällena. Detta kombinerat med att bilen drog drygt 1,2 l/mil bensin, hade en tank på ca 55 liter och bensinmätaren och indikatorn visade på tomt eller blank räckvidd när det kanske var 3-4 liter kvar gjorde att man blev osäker hur långt till man kunde köra samtidigt som man inte hade en aning om var bensinstationen låg. Med elbilen har jag rätt exakt angivelse hur långt till jag kan köra på det sätt som jag nyss kört. Vill jag ha längre räckvidd så sänker jag bara farten. Finns det extra finns möjligheten att öka farten. Detta tillsammans med kunskapen om var jag kan ladda gör att jag i princip aldrig får någon räckviddsångest. Toyotan och övriga avgasbilar som jag har haft gav ju istället upp att ange räckvidd när jag behövde den som mest.

      Radera
    8. Är Unknown och Axel Svensson samma person? ;)

      Att du fick mer räckviddsångest i avgasbilen berodde alltså på att det var svårare att komma ihåg att tanka, än att komma ihåg att ladda? Dessutom visade avgasbilens tankmätare fel, och din mobiltelefon hade inte tillgång till google maps eller liknande funktion som visade närmaste bensinstation? Jag tycker det låter mer som ett utslag av personlig förvirring än som någon avgörande skillnad på avgasbil kontra elbil.

      Radera
    9. Ja, Unknown 12866954200974591130 och Axel Svensson är samma :) Håller på att skapa G Suite-konto och hade därför bråkat med Google-kontona. Att koppla in bilen när man kommer hem är ju självklart så det är inget jag behöver tänka på. Att lite oregelbundet någon gång i veckan komma ihåg att köra och tanka är inte lika självklart.

      Avgasbilarnas mätare visade inte fel, de gav bara helt upp att visa hur mycket som fanns kvar i tanken när det inte fanns mycket kvar. Var samma sak i de tre senaste avgasbilarna för mig. Någon Google Maps fanns inte i någon av avgasbilarna men det har jag i min elbil. Ville inte heller sitta och fippla med mobil under körningen. Schweiz-resan var visserligen för ett tag sedan så den var föra Google Maps-tiden.

      Möjligt att modernare avgasbilar numera kommer med Google Maps och klarar av att mäta kvarvarande antal deciliter i tanken. Jag kommer aldrig mera köpa en avgasbil så jag det får någon annan upplysa om. Faktum kvarstår dock att jag inte varje morgon kan gå ut till en färdigtankad bil utan att behöva ta omväg till bensinstation varje dag och lägga kanske 10-15 minuter extra per dag, tid som jag inte behöver lägga på en elbil för att få den färdigladdad. Elbilen ger mig som sagt var mindre räckviddsångest än de avgasbilar jag ägt.

      Radera
    10. @Axel Svensson, det var nog den mest krystade förklaring jag läst till varför en avgasbil skulle ge mer räckviddsångest än en elbil. Om man inte förstår att bilen måste tankas när varningslampan för låg bränslemängd tänds borde man kanske inte ha körkort. Är man dessutom så dum att man åker till bensinstationen varje dag för att toppa upp tanken på sin avgasbil, och sedan beklagar sig över hur lång tid det tar, får man faktiskt skylla sig själv. Jag inser förstås att du inte är representativ för de flesta elbilsägare och tur är väl det. :)

      Radera
    11. Du blir mer och mer aggressiv mot det du läser så till den grad att du inte verkar förstå vad du läser. Jag skrev ju aldrig att jag åkte till bensinmacken varje dag, bara att om man, likt elbilar, skulle vilja kliva in i en bil med full räckvidd varje morgon så är man tvingad att åka till macken varje dag.

      När jag körde avgasbil så lade jag inte på minnet hela tiden hur mycket som fanns i tanken. Normalt så kör man ju och tankar när lampan tänds som du skriver. Det hände dock att lampan inte hade tänts på dagen innan och sedan kunde det slumpa sig så att man var ute i precis rätt tid så vida man inte måste förbi macken. Valet är då att komma försent eller chansa. Hur lång räckvidd har du kvar när lampan tänds?

      Jag inser dock att du aldrig haft en elbil i din ägo. Du verkar ha svårt att förstå att räckviddsångest för elbilar är vida överskattat av avgasbilsförare och mycket ovanligt för elbilsförare.

      Radera
    12. Jag tycker du verkar mer aggressiv än jag. Dina invändningar blir mer krystade för varje inlägg du skriver. Av vilken anledning skulle man behöva ha en fulltankad avgasbil varje morgon? Jag känner inte en enda person som kör slut på en tank på en dag. De flesta avgasbilar har en reserv på minst 5 liter när lampan börjar lysa. Man får vara bra stressad och tankspridd om man inte klarar av att hitta närmaste bensinstation med den marginalen.

      Att de flesta elbilsförare, speciellt de som kör Tesla, inte har räckviddsångest har bloggförfattaren tidigare redogjort för så det är jag inte speciellt förvånad över. Däremot tror jag att räckviddsångesten du påstod dig lida av i avgasbilen är en tämligen unik företeelse, oavsett bilmärke.

      Radera
    13. Det är inte jag som skriver "personlig förvirring", "inte förstår" eller "dum". Sak samma, du verkar inte vilja förstå.

      Du ser inte problemet med att ha exakt samma indikation för 0 km räckvidd som 6-7 mils räckvidd?

      Du ser inte fördelen med att starta dagen med full eller nära full räckvidd varje dag?

      Känner du inga personer som kör längre än 6-7 mil på en dag?

      Radera
    14. Du ser inte problemet med att ha exakt samma indikation för 0 km räckvidd som 6-7 mils räckvidd?

      -Vad menar du med exakt samma indikation? Alla avgasbilar jag har kört har en visare som indikerar bränslenivån. Det vill säga, när varningslampan börjat lysa kan man fortfarande se hur mycket som är kvar av reserven. Att veta ända ner på hundratalet eller tusentalet meter vilken räckvidd man har kvar ser jag ingen poäng med. Gör du?

      Du ser inte fördelen med att starta dagen med full eller nära full räckvidd varje dag?

      -Nej, vad är fördelen med det? Av vilken anledning tyckte du det var viktigt att starta varje dag med en fulltankad bil på den tiden du körde avgasbil?

      Känner du inga personer som kör längre än 6-7 mil på en dag?

      -Jovisst. Alla privatbilister jag känner vet hur långt de skall köra varje dag. Skall de köra 6-7 mil och bara har 5 liter kvar i tanken brukar de stanna och fylla på bränsle. Det tar ungefär 10 minuter av deras dyrbara tid. Jag har aldrig hört någon beklaga sig över detta. Har du?

      Radera
    15. Du ville först att jag skulle förklara varför jag har haft mer räckviddsångest i mina avgasbilar än i min elbil men sedan dissar du anledningarna för att dina avgasbilar inte fungerar på samma sätt som mina...

      Samtliga avgasbilar jag har haft har slutat att ange räckvidden när det är några liter kvar i tanken. Det har antingen bara varit en nål som visar på noll eller streck i antal km kvar i tanken trotts att det är en hel del räckvidd kvar i tanken. En mer exakt angivelse hur långt man kommer leder självklar till mindre oro hur långt man kommer. Du verkar inte bry dig om mina erfarenheter från avgasbilar men varför frågade du efter dem då?

      Fördelen med att alltid ha full eller nära full räckvidd i bilen varje morgon är ju att man alltid vet hur långt man kommer och behöver inte bry sig om detta. Snittet för vilken räckvidd som mina avgasbilar hade på morgonen är kortare räckvidd än vad jag har i min elbil varje morgon.

      Jag har hört många som har sagt att de var lite sena för att de var tvungna att stanna och tanka. Det kan visserligen vara en undanflykt för att slippa säga att man startade för sent men det är ändå ett faktum att med elbil så slipper man de där 10 minuternas omväg på några kortare körningar (dvs under 10 mil typ). Man behöver aldrig förbi någon mack eller planera för att man måste stanna och tanka på dessa resor.

      Visst behöver man stanna på längre resor för att ladda när man har elbil men man behöver ju själv stanna och ta en bensträckare. Har man barnfamilj som jag har så är det desto mer nödvändigt och det är i princip alltid bilen som får vänta på oss, inte vi på bilen.

      Jag förstår dock att du inte är ute efter att höra eller förstå varför jag har upplevt mer räckviddsångest i mina avgasbilar än i min elbil, även ifall du själv skriver "de som kör Tesla, inte har räckviddsångest".

      Radera
    16. Axel, jodå jag var intresserad av att förstå hur någon kunde uppleva mer räckviddsångest i en avgasbil än en elbil. Det var därför jag frågade! Ditt behov av att varje morgon ha en bil med full räckvidd och dina svårigheter med att avläsa bränslenivån på en avgasbil framstår för mig som väldigt krystade förklaringar på något som jag är övertygad om att de flesta bilister inte upplever som ett problem överhuvudtaget. Jag utgår från att du är uppriktig, och baserat på din beskrivning tror jag att dina upplevelser av räckviddsångest i en avgasbil är ganska unika. Men jag har fått svar på min fråga, så jag tackar för det!

      Radera
    17. Jag har inget behov av att ha färdigladdad bil varje morgon men i och med att jag har det på min elbil så blir det som du skriver i princip aldrig någon räckviddångest för mig. Detta gäller troligen de flesta elbilsägarna. Detta ska sedan jämföras mot mina avgasbilar som aldrig var fulltankad på morgonen.

      Snittet var väl runt halvtank, tankade i oftast aldrig nära hemma när jag var påväg hem. Här tror jag inte heller jag skiljer mig.

      Huruvida det är vanligt eller ej att avgasbilar slutar ange räckvidd eller kvarvarande mängd bränsle vet jag dock inte. Det jag vet är dock att detta gällde för mina tre senaste bilar, en Opel, en Toyota och en Kia.

      Radera
  16. Lite för tror jag...
    Jag ser garanterat 5ggr fler mackar om dagen än laddstationer. Men visst rör mig väl i utkanten av framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Laddstationerna är ej skyltade av Trafikverket, vilket mackarna är. Myndigheten vägrar skylta upp var man kan ladda (sant, har bloggat om det).

      Du har som fossilbilare helt enkelt ingen aning vad du talar om.

      Radera
    2. Det finns ca 4000 laddstationer i Sverige. De har 1-50 laddplatser vardera (de största finns i vissa p-hus i Stockholm).

      Exempel. På Landvetter flygplats finns det två bensinstationer (eventuellt bara en numera). Det finns nio laddstationer, största m 20 laddplatser.

      Radera
    3. I hela Sverige är antalet bensinstationer ca 2500-2600. Alltså fler laddstationer - ibland på samma plats. På vissa orter och platser - jmf Landvetter flygplats mer, andra mindre.

      Till detta kommer ej publika laddare, t ex hotells laddare som inte alltid annonseras publikt, plus hotell där man kan få låna trefas eller enfas om man frågar.

      Radera
    4. En avgörande skillnad är förstås att bensin/diesel-stationerna kan omsätta ett större antal användare per plats. Det tar ju bara några minuter att tanka bränsle medan elbilarna verkar behöva 20-30 minuter för meningsfull laddning.

      Antalet elbilar i Sverige är fortfarande väldigt litet och det är inte svårt att föreställa sig vilka framtida köer som kommer att uppstå när majoriteten av fordonen drivs på el och alla vill stanna och ladda. Inte minst under trafikintensiva helger som jul och nyår, eller på semestern. Hotellen kommer kanske inte vara lika generösa att "låna ut" enfas eller trefas till alla som frågar i framtiden.

      Men visst, självklart skall man se möjligheter istället för att se problem! :)

      Radera
    5. Det är ju knappast så att utbyggnaden av laddstationer står stilla, den verkar snarare accelerera nu när det börjar bli möjligt att tjäna pengar på dessa. Detta gäller inte bara Sverige utan hela Europa. Flera söktjänster för hotellrum har lagt till filter för laddplats så detta håller på att bli en konkurrensfaktor för hotellen precis som "fri" WiFi var en gång i tiden. De som inte kan erbjuda laddplats kommer garanterat få färre som kan tänka sig att boka rum än de som erbjuder laddplats. För mig är detta ett av de viktigaste villkoren vid val av hotellrum. Gratis behöver dock platsen inte vara men kravet är att det går att ladda.

      Radera
  17. Ja, en elbil skulle idag kunna fungera för våra behov. Bor i en kranskommun till Gbg och pendlar med buss varje dag.

    Men... kostnaderna för en ny sådan är ju närmast det dubbla jämfört med vad en motsvarande ny VW Golf kombi som jag kör idag. Och sedan är väl mitt förtroende för fabrikat som Nissan inte det största. Inte heller Renault (med elbilen "Zoe") ligger väl på topp..

    Annars är ju en bil ingenting annat än en större hushållsmaskin likt en tvätt- eller diskmaskin som behövs för att få det s.k livspusslet att gå ihop.

    Mitt första inlägg på denna blogg som jag följt i drygt ett år. Håller just nu på att (försöka) läsa klart "Höstregn"
    Radhusproletär, ekonom på underleverantör till stor fordonstillverkare, gift med dagsifröken, två barn och intresserad av aktier med hög direktavkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej gbd crvx!
      Nej , jag är inte "bengan"!
      Lite trist att han blivit blockad för en del av hans inlägg var super.. Och en del riktiga bottennapp..

      Och vart fan har Ben Dover tagit vägen? Han har fått mig att asgarva flera gånger juh..

      Nej, tidig lunch och sedan hemgång! Skiter fullständigt i dagens AW

      MvH Johannes

      Radera
    2. Hej gbd crvx!
      Nej , jag är inte "bengan"!
      Lite trist att han blivit blockad för en del av hans inlägg var super.. Och en del riktiga bottennapp..

      Och vart fan har Ben Dover tagit vägen? Han har fått mig att asgarva flera gånger juh..

      Nej, tidig lunch och sedan hemgång! Skiter fullständigt i dagens AW

      MvH Johannes

      Radera
    3. @Unknown: Inköpspris är ju bara en del av totalkostnaden. Ta en titt på www.teslakalkylen.com/ t.ex. för att räkna på vad totalkostnaden blir. Du kommer nog bli förvånad.

      Radera
    4. Jag och K tjänar inte sååå mycket och så är det huslån och två barn som kostar..
      Vill heller inte leasa heller..

      MvH J

      Radera
  18. Just det där med förvärmning retar jag mig på att Passat GTEn inte har, annat än via bensin. Känns trist nät sladden ändå är inkopplad att göra avgaser i onödan.

    SvaraRadera
  19. Aj F..!
    Tesla verkar gå om både AUDI och MB försäljningsmässigt i USA

    "..Tesla säljer nu fler personbilar i USA än både Audi och Mercedes. Detta kvartal ser elbilstillverkaren ut att gå om även BMW, rapporterar Forbes. .."

    http://www.gp.se/ekonomi/tesla-k%C3%B6r-om-mercedes-och-bmw-n%C3%A4rmar-sig-vw-1.9956296

    Fast att TESLA är så j-vl- svindyr beror väl mest på att TESLA idag _kan_ta_ut_ dessa priser..

    SvaraRadera