Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-10-25 05:26

Tesla gjorde vinst på 2.8 miljarder - positivt kassaflöde på 6.7 miljarder

Tesla gjorde en vinst på 2.8 miljarder SEK tredje kvartalet 2018 och hade ett positivt kassaflöde på  6.7 miljarder SEK efter att ha betalat av obligationer. Det positiva kassaflödet från verksamheten var 12.7 miljarder kronor.
Tesla Model S.
Till hatarnas och blankarnas förskräckelse visade Tesla alltså både vinst och positivt kassaflöde under tredje kvartalet. Därmed har en grupp väldigt högljudda jantar gjort bort sig rejält. Bland annat har de inte förstått att stigande antal bilar på lager är en naturlig följd av ökad försäljning och ökad produktion, en okunskap som nu straffat sig.

I den lokala valutan USD visade verksamheten upp ett operativt kassaflöden på +1 391 MUSD, fritt kassaflöde på +881 MUSD och själva kassan ökade med +740 MUSD. Detta trots att man betalade av obligationer på 82.5 MUSD.

Vinsten (GAAP) blev +311 MUSD.

Siffrorna avser enbart tredje kvartalet. Själva rapporten kan ni läsa här (PDF).

Elon Musk levererade alltså det han skrev i våras - att bolaget skulle visa upp vinst någon gång under andra halvåret 2018. Ett uttalande han inte backat från och som nu alltså infriats.

Man skriver att man förväntar sig fortsatt vinst (GAAP) och positivt kassaflöde från verksamheten även under fjärde kvartalet, och man förväntar sig med detta betala tillbaka 230 MUSD i konvertibler innan årsskiftet utan att kassan ska minska jämfört med tredje kvartalet ("at least flat").
"As we have transformed from a 100,000 per year unit carmaker into a ~340,000 unit per year carmaker, our earnings profile has flipped dramatically. Sufficient Model 3 profitability was critical to make our business sustainable – something many argued would be impossible to achieve. Due to the ingenuity and incredible hard work of our team combined with an innovative vehicle design and manufacturing strategy, we have achieved total auto gross margin of ~25%."
Aktien steg under gårdagen, men rapporten släpptes alltså efter börsen stängt och marknadens reaktioner på återstår att se.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

59 kommentarer:

  1. Imponerande. Själv sugen på en Model 3, men när kan man tänkas få en om man reserverar nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reservationerna är avarbetade i USA nu tydligen (undantaget de som vill ha korträckviddsmodellen) och man tar nu bara direktbeställningar. Går det lika fort i USA tar det väl ett halvår från säljstart, kanske framåt sommaren?

      Radera
    2. Första leveranserna till oss i Europa är under första kvartalet nästa år och jag tror också att om man reserverar idag så kan man ha en Model 3 framåt sommaren.

      Radera
    3. gjord den 17 oktober 2018. Leverans - Början av 2019

      Radera
    4. "Början av 2019" står det för alla som reserverat oavsett när reservationen lades (jag la min 2016-04-01) så när leveranser börjar till Europa lär det visa sig hur det blir. Gissningsvis kommer det även här mer att bero på vilken version man vill ha än exakt när man reserverade. Själv tänker jag inte heller köpa en bil för en halv miljon innan jag provkört den.

      Radera
    5. @Stefan, det lär ju börja med prioriterade marknader först. Norge kanske, då följer kanske Sverige med av bara farten.

      Radera
    6. Det nämndes att första beställningarna i Europa kommer bli innan årsskiftet.

      Radera
  2. F!
    TESLA är snygga, fräcka och visar att det går att tillverka elbilar som fungerar...
    Men NÄR kommer de att tillverka bilar för vanliga människor som betalar dem själva och inte har dem "leasing på firman" typ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bengt, ingen tvingar dig att köra något annat än en 10000 mils begagnad Skoda.

      Radera
    2. Men hörru!
      Jag är INTE Bengt !!
      Och "bengan" gillade väl inte alls TESLA ?

      Radera
    3. Jo, du är Bengt. Hej då!

      Radera
    4. Man måste inte köra 100% el utan få har den långväga livsstil som bloggaren har. Utsläppen är väl 99.9% för resor under 3 mil eller nåt sånt. Då räcker det med en beggad laddhybrid om man har miljösamvete alt vill få billigare drivmedelskostnader.

      Sen lär inte Leaf/Ioniq m.m. kosta massvis beggad heller. De där tre gångerna per år man åker till släkten, stugan eller fjällen kan man hyra en bensinbil om elmotorn inte klarar det.

      Det är väldigt få människor som behöver en xc60/x5/annan konsultsläde för att sitta och pendla 1-2h till sitt skrivbordsjobb. Även om man intalar sig att de där extra 200-300k är värt det för komfort under de tidigare nämnda långvägaresorna som görs årligen.

      Radera
    5. Kan konstatera att om jag skulle ha en andra elbil, så skulle den ha kort räckvidd. T ex en Ioniq eller en Model 3 Short Range (iofs 35-40 mil på den senare). Behöver definitivt inte två långfärdsbilar. Och som du säger kan man hyra en fossilbil om man nu ska ta en enormt lång körning som inte går att hantera med el.

      Nu har jag dock kvar min gamla fossilare som dragbil, skräpbil och gårdsbil. Någon andra elbil blir det bara om den har dragkrok (Model Y?). Kör för övrigt bara några mil åt gången med dragkrok - inte husvagn - så räckvidden för el med drag är inget problem.

      Radera
    6. Jag förstår dig Lars, köra omkring i högklackat och nätstrumpor måste vara jobbigt så att man bara kör korta sträckor så är förståeligt. :p

      Men ibland när man surfat på bytbil o dyl så kommer det ju upp en del hybrider med dragkrok.

      Radera
    7. Förstod inte kommentaren.

      Radera
    8. Drag som i dragshow.

      Radera
    9. Ha! Lysande humor. Långt över mitt huvud.

      Radera
    10. För att svara på "Inte Bengts" kommentar så byter ägare till billigare Toyota och Honda-modeller sin bil till Model 3. Tesla Model 3 säljer nu bättre än t.ex. Toyota Camry och Corolla.

      Radera
    11. Ett annat svar på Bengts fråga är väl att Sloda kommer säkert snart med en egen elbil. De har ju erfarenhet av stt bygga bilar som får sladd
      https://m.youtube.com/watch?v=yXD5_oAImZ0

      Radera
    12. https://teknikensvarld.se/skoda-startar-rs-division-for-elbilar/

      https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180302/nya-uppgifter-skoda-superb-som-laddhybrid-fixar-sju-mil-pa-eldrift/

      Radera
    13. gbd
      Var det inte du som tyckte det blivit bättre efter modereringen?
      Ändå sitter du och snöar in på Bengt och Skoda och går rakt i fällan.

      Radera
    14. Det har blivit bättre. Ingen människa är perfekt eller helt igenom rutten. Bengt kan ha en poäng i att kanske inte alla kan eller vill köpa ett premiummärke. Om jag förstod Cornu rätt så var det främst för hur BH framförde sina punkter och en del andra saker som bannade honom.

      Radera
    15. Naturligtvis har Bengt en poäng i det men grejen är ju att han har gjort sig till talesperson får "verklighetens folk" och jag tror att det är det som folk stör sig på.

      Radera
    16. Bengt kanske borde skaffa en anonymiseringstjänst?
      Själv så saknar jag stackarn lite!

      Radera
    17. Om Johannes K inte är Bengt kan han alltid skicka ett e-brev med en selfie på sig själv, hållandes sin legitimation intill ansiktet.

      Radera
    18. Lars!

      VEM tror du att du "är"?

      / J

      Radera
    19. @Stefan: +1. Sen ang JK/BH så har han inte postat lika asmycket och hållit sig i roll relativt bra tills idag, då han verkar ha glömt bort sig.

      Radera
  3. Kul och bra men också lite otäckt.
    Blir intressant att se vad som händer med övriga biltillverkares aktiekurser.
    För är Teslas aktie värd sitt pris tycker jag de andra borde vara väldigt övervärderade.
    Och särskilt Volvo Cars har väl kunder som skulle kunna tänka sig att köpa Tesla istället?
    Kan vara väldigt tur för Sverige att det numera är Kineser som äger firman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är lite otäckt. Var tusan har övriga biltillverkare hållt på med de senaste 10 åren? Det känns som det är först i år de vaknat upp lite yra och börjar presentera bilar för marknaden. Tidigare har det varit den ena "Tesladödaren" efter den andra men då bara prototyper med lite påhittade data som ändå inte har varit bättre än befintliga Teala-modeller.

      Radera
    2. Kan ju tilläggas att medan Tesla gick till vinst (ökade vinsten om man så vill), så minskade Daimler/Mercedes-Benz sin vinst enligt dagens rapport. Så Tesla åt ett håll, fossilkonkurrent åt andra.

      Radera
    3. Det skall bli kul att se om Tesla köper bättre bilfabriker för vrakpris och konvertera dem för teslaproduktion.

      Radera
  4. Nu har det gått ett tag sen Cornu i varje inlägg noga betonade att vurm för fordonen inte nödvändigtvis måste gälla aktien.

    Är Teslas aktie köpvärd?

    SvaraRadera
  5. Tänk att svamprökande bildirektörer kan leverera bestsellers.

    SvaraRadera
  6. Tror ni Elon trollade alla med sina försäljningstweets eller var det ett error i hashdimmorna?
    Resultatet blev väl hursomhelst att ett gäng blankare blöder rejält och varje företagsledare med lite självrespekt vill väl se blankare dö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elon har insett att vägen till lycka är att bli anti-PK och shitposta sin väg till framgång enligt trumps recept. Kanske därför han börjat trolla fortnite samt posta sina anime-böjelser och generellt blivit en dank meme merchant.

      Radera
  7. Läs gärna några funderingar om rapporten: https://wolfstreet.com/2018/10/24/what-i-think-about-teslas-financials/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkvärd, absolut! Det är legio att alla vd´ar(eller CFOs) manipulerar böckerna. Frågan är bara vilka som går över "gränsen"?

      Radera
    2. Onekligen har Wolf en poäng. Det krävs ofta en närmare analys av böckerna för att utröna detaljer kring den enorma svängningen av fritt kassaflöde på 3 månader(med ht förlustnivån tidigare kvartal. Q-rapporterna saknar detalj-noter men den här typen av förändring kräver å andra sidan en förklaring(som kanske kommer de kommande dagarna). Som revisor har du det ansvaret!

      Radera
    3. 82%, en dramatisk försäljningsökning på ett kvartal från ett annat. Tesla dubblar nästan intäkterna med 2,7 Mdr USD på 3 månader. Otroligt! Kassan ökade under samma period med ca 0,8 Mdr USD. Ändå dubblas nästan kundfordringarna men bara med +0,5 Mdr USD från Q2(vilket är en minuspost i kassaflödes-analysen). Leverantörsskulderna påstås ökat i samma magnituder. Övrigt rörelsekapital påstås även det i stort oförändrat under kvartalet.

      Om man dubblerar(+82%) försäljningen och inga motsvarande ökningar syns i kundfordringar(och övrigt rörelsekapital +/-)så bör kassan öka med i stort sett vinsten(brutto). Bruttomarginalen har under perioden ökat till 25%. Kassan räknat utifrån den operativa verksamheten bör då ha ökat med 2,7*0,25, dvs med 0,7 Mdr USD. Återstår att avräkna för omkostnader samt finansiella operationer.

      Denna hastiga överslagsberäkning antyder att allt verkar i sin ordning. Förutom att försäljningen är makalös.

      Aktien ser ut att ha vänt upp från april-botten(250 usd/fib 38) och startat en första ny våg(I) av lägre dignitet än uppgången i våg 1(5 vågor) från börsnotering till toppen 390 usd september 2017. Dubbelbotten av våg I nu under oktober kan innebära att Tesla är på väg att påbörja den "lönsamma" våg III i våg 3.

      Kan någon illustrera en tänkbar försäljningsprognos och vinstmultiplar framöver?

      Ser ut som ett KÖP oaktat värderingen!

      Radera
    4. Är så otroligt trött på "här och nu"-analyser som härskar på marknaden.
      Liknar inte ens kvartalsekonomi längre utan ännu värre.
      Frågan man bör ställa sig angående Tesla och andra bolag är hur marknaden ser ut om 5-10 år. Allt ligger i vilka vinstmarginaler Tesla kan uppvisa i framtiden. Det som händer just nu är egentligen bara brus som folk går igång på nåt helt otroligt och sedan spelar nån sorts Messias med sanningen i kortleken.

      Radera
    5. Har ej följt Tesla överhuvudtaget men visst känner man av det du pekar på. Men man får det man skördar, dvs när branschen växer som den gjort och antalet förvaltare bara växer i takt med omsättning och kapital.

      Radera
    6. Marknaden om 5-10 beror inte minst på tillgången av billig el om fossilt bränsle ska utrangeras rekordsnabbt av FN-folket(Lövin m.fl och kommande beskattningsplaner och el-utbud/behov). Hur påverkas samhällsekonomin? Konjunkturcykler, ränta och skuldsättning!

      Radera
    7. Enligt Munro tar det minst 4 år innan konkurrenterna kopierat Tesla 3.
      Värt att notera att enligt Munro finns det klara förbättringar att göra framöver i robotisering av Tesla med högre kvalitet och lägre tillverkningspris. I princip en bil som byggs i ett stycke och inte som nu i flera delar.

      Radera
    8. Intressant Stefan. Ska blixtläsa lite om Tesla nu när ketchup-rörelse kan vara på väg! Har du själv aktien?

      Radera
    9. Nej.
      Tesla Ford GM Fiat stiger 3-8% idag. Tesla mest på rapport.

      Radera
    10. Tesla rapporten Highlights: Här en typisk struktur-post som man kan ha svårt att hantera:

      "Our total GAAP operating expenses decreased to $1.11 billion in Q3, which was 11% less than in Q2. Excluding one-time restructuring and other costs, operating expenses decreased by 5% sequentially as we are seeing the benefit of our ongoing cost reduction efforts"

      En bokföringsåtgärd men likafullt viktig för att bedöma avvikelser i marginaler etc. Lite osäker på hur posten påverkat brutto-vinsten här! Krävs lite mer data ur rapporten en bif pdf.


      Radera
  8. Lars W
    Tesla var svagt ner igår men vände upp på efterbörsen när rapporten släpptes.
    Nu får vi se om Elon räddar Nasdaq från den sämsta månaden sen år 2011. Det var panik i sluthandeln.
    Om Tesla överraskade positivt så var det tvärtom för AMD som sjönk med 20% i efterhandeln.
    Nästa vecka börjar buy backs i staterna vilket eventuellt kan stabilisera börserna over there.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget går som sagt ner spikrakt från början till slut. Men detta handlar om C-vågen vilken alltid är likt en fallande kniv. Sedan finns det aktier som inte är i fas med index. Det kan röra sig om en rätt stor andel(50% i mitten av hela nedgången och kanske 10-20% i botten) när vi pratar om icke-sekulära nedgångar(C-vågen). Hittills finns det inget som talar för att vi är i början på en sekulär björnmarknad. När rapportperioden är slut nästa vecka i USA lär nämnda andel finna köpare men som helhet kommer det bara i bästa fall leda till 1 av högst 3 större rekyler under C-vågen. Det är ivf min erfarenhet.

      Radera
    2. DAX t.ex har nu nått till sitt svagt lutande stöd från A-vågens botten(A-B-kanalen). Detta stöd brukar "alltid" ryka efter ett kortare uppehåll. Då återstår slutrörelsen som är mest dramatisk. DAX ner till minst 9774(-13%)

      Radera
    3. Härligt att Tesla verkar sätta alla "olyckskorpar" på plats!

      Radera
    4. DAX. Bayers köp av Monsanto var en katastrof, sen får ledningen säga vad dom vill.

      Radera
    5. Även om Bayer står för stor andel av index är chartets "utveckling utan Bayer" densamma.

      Tydligen blev åkte Bayer´s advokater på motstånd från domstolen häromveckan. Därav den misslyckade rekylen.

      Radera
    6. Fib 61,8 från 2003 är 62 Euro. H&S riktvärde är 62,5. Själv tror jag 58 är rimligt(äldre H&S samt Fib 261,8) mht till 13% ner till på DAX!

      Radera
    7. Ser ut som S&P500(FAANG) kan rekylera upp 3,76% de närmaste dagarna. Upp till 200 EMA :) i en klassisk sista rekyl(rörelse runt 200MA vid genombrott) innan det brakar löst igen.

      Radera
  9. Kör upp en Tesla i Trumps feta arsel. Jag undrar när han fattar att el är framtiden och att kol och fossila bränslen just inte har någon framtid?

    SvaraRadera
  10. @TeslaCharts: "Chief accounting officer quit after a month on the job and you suddenly get an accounting miracle. Right."

    SvaraRadera
  11. Intressant med Tesla är att de framförallt är ett IT bolag, de har lyckats använda datorer för att göra batterierna bättre (datorer övervakar och man använder mjukvara för att hantera batterierna smartare). Där är de traditionella biltillverkarna efter
    Men vad Tesla inte är bra och och där de fortfarande kan förbättra mycket är bilens konstruktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De luckas i alla fall göra sina bilar snabba (vad man nu har för nytta av det) och säkra. Du syftar på att de kan förbättra passform och detaljer?

      Radera
  12. Man måste ändå gilla Left; kaxig, en jävel på att gräva fram skit och prestigelös nog att göra en offentlig helomvändning under galgen precis i rätt tid för att tjäna pengar på det. Hur många stjärnor i hedgefondvärlden hade kunnat göra det?

    SvaraRadera