Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-10-09 14:15

St1 kickar ut 7-eleven pga elbilar - elbilen hot mot svenska fordonsunderleverantörer

Bensinmackskedjan St1, som tagit över Shells mackar i Sverige, kickar nu ut 7-eleven ur sina butiker. Anledningen är en förtida anpassning till elbilar. Dessa är också ett hot mot svenska underleverantörer inom bilindustrin och åtminstone ett Bengtsforsbolag ställer nu om till enbart produktion för hybridbilar.
Ingen bensinmack behövs.
St1 ska alltså "fasa ut samarbetet med 7-eleven" rapporterar Dagens Industri. Detta då det är butikerna som är lönsammast och i framtiden med allt mer elbilar kommer lönsamheten förskjutas ännu mer bort från pumpen till butiken. 

Rätt proaktivt kan man tycka, med tanke på att det fortfarande bara finns någon procent elbilar i Sverige och några procents försäljning, medan den befintliga fordonsparken tar 15-20 år att fasa ut under normala omständigheter.

Överlag har bensinmackarnas butikskoncept utvecklats enormt, till fräscha butiker med goda öppettider och god service. Man bör nog se kickandet av 7-eleven ur perspektivet med vad Circle-K gör med sina stationer just nu, dvs man behöver höja konkurrenskraften och erbjudanden över 7-elevens rätt stora fantasilöshet. Elbilar är nog snarare en ursäkt som låter bra i tiden. Med tanke på att St1:s VD är en av de som hävdat att Tesla ska gå i konkurs, så är det ju lite speciellt att ställa om till elbilförares behov.

Själv stannar jag ofta med elbilen på 7-eleven eller Circle-K för lunch eller fika, även om jag inte laddar, utom när laddstationen ligger i anslutning som Teslas Supercharger-station i Ulricehamn. Spontant känns det som att bensinmackarna är de som slagit ut gatuköken utanför tätorterna, inte de stora snabbmatkedjorna. Korvkiosken i all ära, men det är modernt, rent och fräscht på bensinmackarna.

Sveriges Radio rapporterar om oro hos den svenska bilindustrins underleverantörer, som inte levererar komponenter till elbilar och riskerar slås ut framöver. Ett företag i Bengtsfors ställer därför om enbart till hybridbilskomponenter, i den mån detta skiljer sig från rena fossilbilar. 

17% av ungefär hundra respondenter bland de svenska underleverantörerna säger sig kunna få omfattande problem pga omställningen till elbilar.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

27 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    3. Det kommer försvinna enormt mycket jobb med självkörande elbilar, men vi blir knappast fattigare för den skull. Det är bara de som blir av med jobben som får det lite kämpigare om de inte lyckas få fatt på ett nytt jobb. Långtradarchaufförer kan möjligen behövas ytterligare ett tag för pålastning, avlastning och övervakning av lasten mm, åtminstone där det är frekventa stopp.

      (Kommentar i repris)

      Radera
    4. Det kommer att ta mycket längre tid än du tror med att införa förarlösa fordon. Du är troligen död när det har hänt i stor skala, hoppas jag. Förare kommer att finnas kvar även när fordonet körs autonomt, precis som piloter i flygplan.

      Radera
    5. Ja, det kommer ta lång tid. Decennier.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Va bra att du kan ladda bilen i Ulricehamn Då kan du ju köra upp hit till Norrland, hitta nånstans att ladda bilen med el som försörjer din Tesla i södra Sverige

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.uppladdning.nu visar gott om laddplatser i "Norrland". Trodde inte ni var så glada i att man klumpar ihop halva Sverige och kallar det Norrland, utan föredrar t ex Västerbotten, Norrbotten etc?

      Radera
    2. Tesla har t ex snabbladdare i Gävle, Sundsvall, Ö-vik, Umeå, Skellefteå, och det kommer i Storuman och Töre. Sedan finns det flera hundra destinationsladdare och övriga snabbladdare. Sedan vet jag att ni har motorvärmaruttag norr om Dalälven, vilka går att använda för laddning.

      Radera
    3. https://www.uppladdning.nu/Map.aspx?ln=sv

      Radera
    4. Fast unknown kan ha en poäng. Det kan nog komma att finnas en nischmarknad för hybrider.

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort innan den skrevs.

    SvaraRadera
  8. Så samtliga kommentarer är bortplockade. Jag är en handlare på landet med 4 ST 1-pumpar Intressant om de skall sparka ut mig ur butiken. Med två kontakter stänger jag av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dels gällde det bara Sverige, dels gällde det bara 7-eleven. Driver du en 7-elevenbutik?

      Radera
    2. Nej jag äger min butik men nu harjag fått lite info från nån som är insatt i frågan. Han kom direkt från en retailkonferens i Köpenhamn. (Brorsan). K-Circle är världens största retailers i världen. ST1 vill kämpa om den platsen, men då måste de driva butikerna själva. Därför åker 7-11 ut. En elbilskund tillbringar 25 min på ett besök och köper massor. En bensinkund stannar max 5 min och är utfattig efter tankningen. Enkel kapitalism. Det är butiken som är karusellerna och bränslet no win.

      Radera
    3. Jäkligt intressant kommentar faktiskt. Och korrekt. Vi elbilskunder köper ju massa fika/mat/godis etc istället för att bli ruinerade på att tanka, och stannar i 25 minuter. Eller 15. Bra kunder.

      Radera
    4. Åländsk surgubbe; Cornucopia;

      Själv sitter jag i en rostlagad bil som jag köpte kontant. En bil man inte vågar köra i onödan med = går lite soppa. Med en termos, bullpåse med fruns nybakade bullar, och ibland lyxar jag till det med att plocka upp några godisar som ungarna tappat på golvet eller klibbat sig fast i baksätet. En gång kom en st1-snubbe förbi med 10 godispåsar och frågade om jag ville ha - de hade tydligen nypremiär vid pumpen. Om de är gratis tar jag alla tack sa jag. Sen hade jag en implastad karamell till kaffet i ett halvår framöver.

      Sen går man in på macken och gör sina behov. Ingen har nånsin nekat mig en toa inne i butiken trots att den bara är för kunder. Vad ska de göra? Ska jag skita på mig vid chipspåsarna eller måste jag pissa i en kaffemugg? Sen ställer man sig och bläddrar i en tidning, fyller upp däcken, tvättar rutorna, slänger skräp, pratar med lite folk och river slutligen av lite papper vid pumpen att ta med.

      Radera
  9. St1 gör helt rätt. Fossila bränslen är framtiden. Elbilar är för dyra och få kommer ha råd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till skillnad från andra bilar blir de nya elbilar billigare för varje år.

      Radera
  10. Prova med 2,5 promille av bilparken, 15051 elbilar av 6122121 påställda personbilar totalt
    Notera att det procentuellt sett är fler avställda elbilar än vanliga bilar.

    Däremot så är nybilsförsäljningen uppe i drygt en procent, 4017 elbilar av 293870 bilar totalt i år.

    SvaraRadera