Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-10-28 12:18

Rikspolischefen vill fokusera på brott - inte sociala uppgifter och djur

Under gårdagens lördagsintervju i Public Service sade nye rikspolischefen Anders Thornberg att polisen ska bekämpa brott och inte ägna sig åt sociala uppgifter eller bortsprungna djur. I praktiken förespråkar han ett återinförande av kommunal ordningspolis, men kanske ska det ske via en ny nivå av befogenheter för privata ordningsvakter/väktare/säkerhetsvakter.
Rikspolischef Anders Thornberg.


Polisen tar idag hand om exempelvis 60 000 redlöst berusade varje år, trots att de inte har begått några brott. För deras egen säkerhet låser man in dem i sk fylleceller, vilket ju är en sorts frihetsberövande och maktutövning som kräver stöd i lagen. Samma sak med att köra hem fulla ungdomar till sina föräldrar, vilket också är ett frihetsberövande.

Polisen tillkallas också för lösspringande hundar eller jordbrukets tamdjur om dessa rymt, liksom till viltolyckor med så kallat klövvilt, vilket polisen måste dras in i.

Vidare ägnar sig polisen också åt transporter av frihetsberövade i vidare bemärkelse, en uppgift man kan tycka borde ligga på kriminalvården, även om den myndigheten också transporterar frihetsberövade.

Rikspolischefen tycker att polisen ska bekämpa brott och att någon annan - oklart vem - ska ta hand om det sociala och logistiska.

Detta är fullt rimligt. Sedan den kommunala ordningspolisen avskaffades har det visat sig att staten skiter i många kommuner, som allt oftare hyr in privata ordningsvakter till stökiga offentliga platser vissa tider i veckan eller kontinuerligt. Det logiska vore att återinföra en kommunal polis, med jurdiska befogenheter att frihetsberöva personer som inte begått brott - skjutsa hem fulla ungdomar, avvisa folk som bryter mot lokal ordningsstadga om t ex alkoholkonsumtion på offentlig plats, eller ta hand om och placera redlöst berusade i fylleceller. Kriminalvården kan ta över transporterna, och lösspringande djur bör ärligt talat vara antingen ett ansvar för djurägarna, eller kommunjägarna, som kan få ökade befogenheter att omhänderta förrymda djur, samt landets eftersöksjägare. Varför ska polisen dras in, när det är eftersöksjägarna som har kompetensen för viltolyckor? Hela djurproblematiken borde kunna hanteras av det frivilliga civilsamhället.

Låt polisen bekämpa brott och lämna social ordning på allmän plats till kommunerna. Men se till att instifta så de av kommunen anställda eller inhyrda ordingsvakterna kan få ytterligare befogenheter för detta.

Det är uppenbart att polisen inte ges resurser av saten  till att sköta alla sina uppgifter - låt då istället kommunerna i den mån de behöver eller vill ta över det som inte handlar om kriminalitet. 

I nästa steg borde även möjligheten till trafikövervakning och beivrande av brott mot trafikregler kunna privatiseras eller kommunaliseras. Det är idag möjligt för privata bolag att utfärda parkeringsböter, eller böter för obehörigt brukande av allmänna färdmedel. Steget till att kunna bötfälla de som bryter mot hastighetsgränser eller felparkeringar (=ej samma som att parkera utan att betala) är vare sig långt eller orimligt.

Helst kan man rakt av återinföra kommunal polis, men vill vi inte det får det gå den privata vägen. I många andra EU-länder har man flera olika poliskårer - kommunal, regional, statlig, nationell, halvmilitära karabinjärer mm, med tillhörande olika befogenheter och ansvarsområden. Det borde gå utmärkt att ha detta även i Sverige. För uppenbarligen lider svenskt rättsväsende och ordningshållande av vissa utmaningar. Att tro att nuvarande system kan klara av det utan omfattande reformer är inte bara naivt, utan helt uppenbarligen fel.

Kom också ihåg att förre rikspolischefen Dan Eliasson påtalat att statsapparaten och offentlig service är dimensionerad för åtta miljoner människor och inte tio. Detta går alltså inte att åtgärda utan att utöka de operativa organisationerna, i synnerhet som politikernas uttalade mål är att vi ska bli ännu fler.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

24 kommentarer:

  1. Äntligen! Låt oss göra ett byte rätt av, staten tar tillbaks skolan kommunen över tar de aktuella delarna av polisen

    SvaraRadera
  2. Jo, detta är nog ett bra förslag. Men man ska nog inte inbilla sig att allt kommer bli bättre för det. De resurser som krävs kommer ju inte uppstå ur tomma intet bara för att ansvaret omfördelas.

    Men polisen är nog en för stor myndighet med för många ansvarsområden. Då blir det liksom ingen ordning med något. Många medborgare verkar också leva i föreställningen att kommunen är ansvarig för allt från dåligt väder till skoskav. I alla fall i min lilla kommun, som saknar polisstation, ställs ofta kommunala politiker och tjänstemän till svars för buskörning i villaområden och skräniga ungdomsgäng i centrum. Så ge dem då befogenheterna att göra något åt detta kan man tycka. Det finns ändå en viss logik i att lokala ordningsproblem också löses lokalt.

    SvaraRadera
  3. Transporter av s.k LOB ( fyllon) alt PL13 fall ( ordningsstörande ) från nöjesställen tar en ansenlig tid av PMS. Ett ärende med hämtning där Ordninsgsvakt frihetsberövat någon ( privata aktörer i form av cajtbolag i de flesta fall ) rapportskrivning , överlämning till Arrestvakt ( som i 9 fall av 10 är privata vaktbolag ) tar minst 1,5 timnar för en patrull som vestår av 2 Poliser Dvs 60000 ärenden /år motsvarar , lågt räknat, ca 180 000 timmar Polisarbete /år och är egentligen bara en transport mellan två privata aktörer...
    Det har lagts förslag om att Ordningsvakt skall ha befogenhet att transportera till Arrest. Har motarbetats av framförallt PMS själva om jag förstått rätt.
    En uppluckring av LOV områden där ordningsvakter får verka, i form av att ex kommunen får bestämma detta istället för PMS skulle tillsammans med transportmöjligheter Ge stora möjligheter. Problematiken med förvar/arrest måste också lösas. Annars landar det återigen inom PMS och blir ofunktionellt.
    Lösningar finns, förslag finns, PMS är motsträviga men gnället ändå öppet.

    SvaraRadera
  4. Kan inte polisen anställa ett gäng kattjagare och fyllejagare. Det behöver inte vara utbildade poliser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en betydligt enklare lösning. Skrota lagar som kräver kattjagare och låt markägarna åter bli kattjägare.... Istället för att alla skall lägga sig i vad medmänniskan gör och ringer myndigheterna i tid och otid så låt folk sköta sina affärer själva. Och hjälp folk som inte klarar sig själva, vilket borde vara prio ett istället för inget prio alls som det nu utvecklas till... tanken att man kan lagstifta fram ett fungerande samhälle när det sviktar är en helt rubbad inställning som man prövat förr, inte bara i Sverige utan även i vår närhet. Särskilt under 1900-talet....

      Radera
    2. Nu vet jag att många hatar katter, men vad polisen gör är att omhänderta bortsprungna djur, oftast hundar. Att jag skrev kommunjägaren innebär inte att de istället ska skjutas, utan att uppgiften att omhänderta bortsprungna djur läggs på denne istället.

      Att skjuta andras egendom är kriminellt. Även om man hatar katter.

      Radera
  5. Levandet på gamla meriter och system når sin gränser över hela samhällskroppen. Naturligtvis måste minst ett till lager ordningsvakt införas, och decentraliserat, för att också motverka de katastrofala effekterna av polisens centralisering.

    Tyvärr går det inte att finansiera (lafferkurvan!) och tyvärr går det inte att bemanna (tomma stolar på polisutbildningen).

    Så tyvärr kommer laglösheten endast öka, öka, och fortsätta öka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går lätt att finansiera med mer hastighetskontroller. Åtminstone i 08 kör vi alla för fort och en del extra snabbt. Borde med små resurser ta in böter för många gånger lönerna.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Det finns egentligen enbart en utväg. Som exempel kan trafikreglerna vara. Rensa upp i floran av hastighetsbegränsningar. Max 50 i tätorter och personligt ansvar vid särskilda platser. Förbud att köra förbi skolbussar som blinkar (typ USA). 70 kilometer i timman på grusväg. 90 km i timman på asfalterade vägar och 120 km i timman på motorväg... Som det var tidigare... Dvs, förenkla regelverket över hela linjen, i alla samhällsfunktioner. Den härva av hastighetsbegränsningar som nu är har gett en fullständig anarki på vägarna...och är därmed ett typexempel på hur övriga samhället också funkar.

      Radera
  6. Redlöst berusade över 18 år kan ligga kvar i busken där de påträffas så kanske de tar det lite lugnare med alkoholen nästa gång.

    SvaraRadera
  7. Knark säljs öppet på gatorna och har växt Polisen över huvudet, lika bra att ge upp och legalisera ?

    SvaraRadera
  8. I Spanien fungerar det bra. De oförargerliga Policía Local sköter enklare uppgifter medans de skräckinjagande ser till att folk sköter sig. Jag såg ett par poliser från Guardia Civil som stod med armarna i kors iförda rånarluvor och betraktade en anti tjurfäktnings demonstration. Någonting i deras uppträdande gjorde att demonstranterna lugnade ned sig.

    SvaraRadera
  9. Det är de folkvalda politikerna som vill ha det så här och svenska väljare verkar vara nöjda med utfallet då de får fortsatt förtroende. Tror inte de kommer erkänna sig som naiva även om Steffe försäger sig ibland.

    SvaraRadera
  10. Polisen har ju svikit människorna. Inte minst i förorterna(sovorterna). Närpolisreformen, som var ett försök att återinföra lokal polis, misslyckades av flera skäl. Inte minst för att poliserna själva ansåg uppgiften för social(unga poliser vill åka radiobil och rycka ut istället för att röra sig bland och lära känna familjer med t.ex problem. Här är grundfelet. Gå tillbaka till UK där man idag har god kontroll på och lär sig samtidigt stävja ungdomsbrottsligheten tack vare sitt sociala kunnande som lokalpolis(och har respekten också). Ett total-fiasco i Sverige som är huvudorsak till dagens grova kriminalitet bland unga men också för deras framtida brottskarriärer. "Hårda tag" genom tidig närvaro så slipper vi skrika efter hårda straff senare. Lokalpolisen ska förstås få status även via lönekuvertet. En god investering!

    Privata ordningsvakter eller övrig privat hantering bara som extra-stöd. Polisen måste återupprätta respekten. Det sker inte genom privat outsourcing på lokal nivå.

    SvaraRadera
  11. Alla som säger att den grova brottsligheten i landet inte ökat sedan 50-80-talet blåljuger. Flera s.k forskare bedriver också propaganda i syfte att lugna medborgarna.
    När gränserna öppnades vällde det in brott bokstavligen. Som tur är de flesta dock inte direkt utsatta för den brottslighet som finns. Indirekt är vi dock hårt drabbade men det vågar inte våra ansvariga utveckla och formulera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förklara gärna hur du "Perspektivrik" kommit fram till att i princip alla kriminologer ljuger.

      Radera
    2. Ang. mord sedan 1950-talet så har det stora änglamakeriet (c:a 20 % då) försvunnit helt, fylleslagsmålen minskat stadigt men mördandet ligger ändå kvar på nära samma nivå, så annat mördande har tillkommit. Inget som mediala verigebilds-kriminologer nyanserar med.

      Radera
    3. Jobbet behövs göras och stora företag och tex sjukvården hanterar både stora och små problem och kunder med olika sorters personal. Naturligtvis är det snabbast och enklast att bygga på existerande struktur och utöka verksamheten till att också hantera katter och fyllon med nya personalkategorier. Så är det i de flesta andra länder. Som skattebetalare är det likgiltigt om kommun eller stat betalar bara jobbet
      blir gjort.

      Radera
    4. @Olle;

      Propaganda har staten alltid använt för att inte medborgarna ska "ställa staten till ansvar" med all oro det för med sig(inkl överdrifter, polarisering med risk för våld). När något går i fel riktning behöver staten tid på sig att korrigera misstag. Propaganda är därför ett redskap. Propaganda behöver inte handla om att någon myndighet alltid får direktiv att t.ex "göra på ett visst sätt". Ett liknande ex. är när en regering säger till F-kassan att minska antalet sjukskrivna. Hur tror du de gör det? Genom att bryta mot huvuduppdrags-direktiven förstås, dvs helt enkelt dra in ersättningar.

      De flesta vet att Sarnecki är ett av statens propaganda-vapen. Ett riktigt lackmus-test är han på hur staten arbetar. I så gott som alla fall där media(public service) tillfrågar forskningen om tillståndet ang våld i landet tillfrågas Sarnecki. Varför tror du?(okey, kan var bekvämlighet vilket då är inkompetens).

      "när polisen försvinner ökar alltid brottsligheten" stämmer nog ganska bra.
      Öppnar man upp gränserna samtidigt med att östgränserna försvunnit ökar förstås brottsligheten "alla" kategorier. Alla brott anmäls inte heller eftersom de görs inom ramen för den organiserade brottsligheten(som ökat dramatiskt).

      Radera
  12. Nackdelen med ett sådant system kan ju vara revirstrider och att saker ramlar mellan stolarna. En annan nackdel kan nog vara att de kommuner som har stora behov i vissa fall antagligen inte har de resurser som krävs och vice versa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast bra vitamininjektion till svenska deckare att The Feds därmed kan dyka upp och "take it from here".

      Radera
  13. Vi måste skikta upp polisen. Det kan inte behövas tre års akademiska studier på högskola för att vara ordnings- och trafikpolis.

    Dela upp utbildningen i:
    -Ordnings- och trafikpolis – grundläggande polisutbildning ett år. (Kommunal polis)

    -Kriminalpolis, grundläggande polisutbildning ett år + utbildning i kriminalteknik, utrednings- och förhörsteknik. (Statlig polis)

    -Insatspolis (Piketen/NI) Dugliga ordnings-, kriminal- och trafikpoliser som visat duglighet och har genomgått minst GMU/Värnplikt. Samutbildning genom Försvarsmaktens försorg med MP, SOG och andra SF-enheter. (Statlig polis).

    Ordnings- och trafikpoliser som under sin tjänstgöring visar duglighet till avancemang som insatspolis, chef, kriminalutredade osv. vidareutbildas efterhand genom polishögskolans försorg.
    -Kriminaltekniker, forensiker osv. civil högskoleutbildning
    -Koka kaffe, tvätta polisbilen, sortera posten osv. uteslutande civilpersonal
    -Hämta katter, fyllegubbar, vanvårdade barn, missbrukare osv. kommunal uppgift. Socialen huvudansvar, handräckning av kommunal polis.

    Utländska kriminella element utvisas omedelbart, inhemskt bus hålls inlåst från gripande till dom dom; Polisen får färre brottslingar att hålla reda på.
    Med ny teknik, som drönare, kroppskameror, digitala rapporteringsverktyg osv. kan polisen på fält göra snabba loggar och anteckningar som civila sedan sammanställer som rapporter. Ha polis som sitter och skriver papper i två timmar för att man gripit en klottrare, borde gå att lösa.

    SvaraRadera
  14. Sluta med detta dravel
    Inom polisen idag är det minst 20% som inte gör saker som kräver polisutbildning.De håller på med administration projekt är kommunikatörer
    I Expressen för när veckor sedan beskrevs att det finns ca180 kommunikatörer i Svensk polis,men vi kan inte bemanna mer än1 polisbil i området södra Lappland
    Sug på den
    Varför behöver polisen polisutbildad personal som presstalesmän. De får ett manus att hålla sig till
    Nej börja se över organisationen Anders Tornberg
    Jag jobbar själv inom polisen och ser vad som sker och har skett en totalt misslyckad organisation
    Hur mycket harexempelvis NOA svällt sedan 2015?

    SvaraRadera