Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-10-13 10:01

Grälliansen Stockholm: Makten och trafikkaos framför allt

Igår gjorde den så kallade Alliansen upp med Miljöpartiet om makten och trafikkaos framför allt i Stockholm. Miljöpartiet får igenom i princip hela sin miljöpolitik i Stockholm i utbyte mot att den grönblå grälliansen sparkar ut den rödgrönrosa tidigare ledningen från huvudstadens stadshus. Miljöpartiet framstår som tydlig vinnare, men det blir inte värre för stockholmstrafiken än om de rödgrönrosa fortsatt härska. Detta visar att MP är mogna nog att fokusera på enbart miljöfrågor i utbyte mot maktdelning med Alliansen. Sådan mognad visas dock ej upp på riksdagsnivå, där barnen fortsätter leka i sandlådan.
Södra länken cirka klockan 15:20 en fredag eftermiddag. Notera 145 Wh/km i snittförbrukning de senaste femtio kilometerarna, vilket inkluderar motorväg genom Södermanland, och Essingeleden. Med den förbrukningen blir det en räckvidd på 689 km med fulladdad Tesla. SoFo i vitt.
Miljöpartiet får alltså igenom sin miljöpolitik för Stockholm. Det innebär ett eskalerande trafikkaos i staden, inte pga ökad trafik, utan på grund av politiska beslut.

Jag kör en del (el)bil till SoFo, dvs hipstraste Trendsöder, söder om Folkungagatan. Dit kommer man antingen via Gullmarsplan-Skanstull efter att ha köat i den numera överbelastade Södra länken, eller via Hornstull, Hornsgatan och Ringvägen, i de fall man hellre köar i stan än i en tunnel. Södra länken hanterar också biltrafiken från Nacka, Värmdö och Södertörn, inklusive Nynäshamn.
Köer upp till Södra länken från Nynäshamn.
När den byggdes var den ett under av smidighet och förbättrade trafiksituationen enormt. Idag är den en stillastående bilkö i rusningstid. Med Tesla på autopilot är det inte särskilt jobbigt att stå i bilkö dock, eftersom bilen sköter allt med start, stopp, avstånd, nödbromsningar när någon knör etc åt dig, men det tar förstås tid. Istället kan man t ex läsa en bok eller papperstidning eller surfa men bilens webläsare. Handhållen kommunikationsutrustning är dock förbjuden, så foton får som förare bara tas med kameror utan inbyggd kommunikation.

Lösningen stavas Östra länken, dvs en bro/tunnelförbindelse över via Djurgården/Gärdet, som ansluter till Lidingöledens (?) tunnlar.

Detta säger nu Grälliansen nej till. Kommunerna sydost om Stockholm ska isoleras bakom ett trafikkaos.

Ska man nu just till SoFo, så kan man istället åka via Hornstull och Hornsgatan.
Hornsgatan. Där alla vill bo.
Även här har Miljöpartiet och Grälliansen en lösning för att hindra biltrafik till SoFo, nämligen miljözon på Hornsgatan. Detta är ett välkommet besked. Jag kan därmed utan att köa blåsa på denna väg med Teslan till SoFo, eftersom det bara blir elbilar och gasbilar som får köra här. Ringvägen brukar rulla på rätt bra. Så det är en välkommen lösning att ta elbil via Hornstull till Nytorget, istället för att åka via Södra länken och Gullmarsplan.
Det heta pulserande utelivet på Nytorget en vacker vårdagslördagskväll.
För de 99+% av stockholmarna som kör fossilt blir det dock trafikkaos när halva Södermalm alltså stängs av från omvärlden.

Men Centralbron då? Den ska grälliansen gräva ner, dvs kasta in även den förbindelsen i trafikkaos.
Stillatående bilkö på Centralbron. Fundera på hur trafiken kommer fungera där medan man gräver ner bron?
I övrigt ska trafiken norr om Stockholm ökas, genom att Bromma flygplats ska läggas ner ("inte förlänga avtalet"). Bromma som just nu genomgår en stor renovering. Miljövänligt att kasta bort den. Och att tvinga trafik - kollektiv som icke-kollektiv - att åka till Arlanda eller Skavsta istället, anses alltså vara miljövänligt. Detta samtidigt som flygbolaget BRA satsar stenhårt på hållbart flygande, med snålare plan och rent av biobränsle. Drar mindre per mil och passagerare än att köra fossilbil.
Nybyggda ankomsthallen Bromma.
Däremot ska det läggas en miljard kronor på cykelbanor. Och alla tak i Stockholm ska bli gröna för att binda upp CO2, och det ska sättas upp solceller, samt 4 000 laddstolpar för elbilar mot dagens ca 200 laddstationer (med upp till 210 laddstolpar per station, rekordet verkar vara Högalidsgaraget vid just Hornstull).

I utbyte för detta kommer Grälliansen sänka rätten för föräldralediga till att endast sätta sina äldre barn 30 timmar i veckan på uppfostringsanstalt under föräldraledigheten, från nuvarande inget tak alls. Gratulerar. I min kommun är/var den siffran 15 timmar, så det finns en del att jobba på för Grälliansen här.

Det blir inte heller något Vinter-OS i Stockholm. Bra besked för svenska skattebetalare.

Beskeden är alltså positiva - Miljöpartiet kan åtminstone lokalt i Stockholms kommun släppa sin övriga politik och enbart fokusera på sitt signum miljö. Tänk om Grälliansen kunde agera så här moget på riksdagsnivå. Släpp alla överutmaningar, låt Miljöpartiet diktera miljöpolitiken, och kör borgerligt på resten.

Alternativet hade varit denna miljöpolitik, men rödgrönrosa styre i Stockholm. Då är det förstås bättre att bara välja miljöpolitiken.

Fast på riksnivå är det fortsatt dagislek i sandlådan som gäller. Till synes mer än 30 timmar i veckan.
Här någonstans ska En Helt Ny Stad (tm) byggas.
Att sedan Stockholms fortsatta genomförande av Miljöpartiets lokalpolitik slår stenhårt mot Nacka, Värmdö och Södertörns kommuner, är de kommunernas problem. Deras invånare får väl börja cykla till jobben på andra sidan Stockholm. Synd bara att Nynäshamns kommun är utpekad som en kommun där man ska uppföra En Helt Ny Stad (tm) med ytterligare 100 000+ invånare för att kunna hantera befolkningstillväxten.

Som boende utanför Göteborg är det bara att poppa popcorn och konstatera att det inte bara är Göteborg som kastas in i trafikkaos via politikernas beslut. Vi ute i provinserna gratulerar och välkomnar vår överhet i Stockholm.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

99 kommentarer:

  1. Bra inlägg. När jag var föräldraledig i Malmö kommun hade man 15h/v. Vilket innebar 5h tre dagar i veckan. Det var väldigt sällan vi kom upp i så många timmar under dessa 16 månader. Man har väl skaffat barn för att umgås med dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, föräldrar ska väl inte sitta fast i sina barn till 18-årsdagen, det skulle nog inte bli några välfungerande individer av dem isåfall.

      Korrekt sätt att se det på är snarare: Barnomsorg är till för att frigöra föräldrarna till arbetsmarknaden. När en dagispersonal möjliggör att flera föräldrar kan arbeta skapas en samhällsekonomisk vinst. Att dagis dessutom är bra för barnens utveckling, framförallt om de börjar dagis före ett års ålder, är en bonus.

      (långtidsstudie över flera decennier gjord i Sverige som visar att dagisstart före ett års ålder det bästa för de allra flesta barn: https://www.dn.se/nyheter/tidig-dagisstart-det-basta-for-de-allra-flesta-barn/)

      Radera
    2. Det dummaste jag läst på länge. Vi pratar alltså om andra/tredje/etc barnet, där en förälder redan är hemma. Varför ska då det/de andra barnen gå på förskola? Vi pratar alltså om barn i åldern 1-6 år. Förskola heter det för övrigt, men du verkar inte som den skarpaste kniven i lådan. Förlåt, men jag ger dig upplysning, ta det som du vill.

      Radera
    3. Ja det gäller ju att skola in våra barn i det socialistiska PK-samhället så tidigt som möjligt. Själv har mina fyra barn aldrig behövt sätta sin fot på ett dagis tack ock lov.

      Radera
    4. Du missförstod mig, jag tycker alltså inte att föräldrar som är föräldraledig ska kunna lämna på dagis. Som jag skrev är barnomsorgen till för att frigöra föräldrar till arbetsmarknaden, och det sker ju inte om föräldern ändå är föräldraledig med andra barn.

      Jag vet att politiker (främst på vänsterkanten) för personal i barnomsorgen är måna om att kalla det för "förskola" istället för det äldre begreppet "dagis". Jag kallar det fortfarande för "dagis" eftersom "förskola" ger en antydan om att det främst är till för att barnen ska lära sig saker där. Men som sagt är det främst till för att frigöra föräldrarna till arbetsmarknaden.

      Du kanske ska fundera ett extra varv innan du kommer med synpunkter på andras intelligens.

      Radera
    5. Till Unknown, att tänka ett extra varv är redan en åkomma jag besitter..

      Alltså med det sagt så ber jag om ursäkt för jag missförstod dig. Men är du tror att barnen inte lär sig något på dagis/förskola är din begränsning. Om det är främst eller inte är väl en halmgubbe om nåt.

      Angående intelligens hade ju Cornu ett bra inlägg för någon dag sedan;

      IQ 70 brukar räknas som förståndshandicap som jag tolkar det. Dvs en med IQ 100 (eller 98 som är snittet i Sverige) känner sig intellektuellt överlägsen. Hur tror du då en med iq 145+ är gentemot någon med 115?

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öh, nej. Är du inte läskunnig.

      Om 10-15 år går det inte längre att begränsa klimatförändringarna, så de slår fullt ut enligt prognoserna till år 2100.

      Jorden går vare sig under 2100 eller om 10 år, däremot kommer vi få omfattande klimatförändringar.

      Lär dig läsa. Och förstå enkla texter.

      Radera
    2. Beskedet är också att om vi inte kan begränsa klimatförändringarna de närmaste 10-15 åren så är det sedan fritt fram att fossila på maximalt, för det är ändå kört.

      Radera
    3. Finns det beräkningar på vad som händer om människan kör på maximalt? För tyvärr ser det ut att bli så. Bakomliggande problemet är att det är för mycket människor på jorden. Snillen spekulerar brukade alltid kommentera det, nu för tiden får dom inte säga så tydligen? Gissa Stockholms invånarantal år 1600. Minns det talet och googla. Många länder på jorden har dubblerat invånarantalet sista 30 åren. Ohållbar utveckling.

      Radera
    4. Stockholm år 1600? 10 000? 5000? (Jag gissade, kollade inte upp). Var väl runt 100 000 på 1800-talet.

      Radera
    5. Här en bra artikel i New York Magazine:

      http://nymag.com/intelligencer/2018/10/un-says-climate-genocide-coming-but-its-worse-than-that.html

      Radera
    6. Lite OT, men IPCC (sist jag kollade) anger klimatkänsligheten till 1.5-4.5 grader. Det förra är hanterbart det senare skulle få enorma konsekvenser.

      Radera
    7. Klimatförändringshotet börjar gå in i ett akut läge. Vi behöver inte bara kolskatter som kan finansiera en teknisk omställning, utan också ett globalt förbud mot etablerandet av nya kolgruvor, oljeborrhål och gashål. Kanske ett tjugofemårigt eller femtioårigt förbud, som givetvis kan förlängas. Många redan öppnade kolgruvor bör säkert också stängas långt innan de är tömda. Medborgarinkomst bör utgå till de som blir arbetslösa och inte redan har en väldigt bra arbetslöshetsförsäkring.

      Radera
    8. Det finns något skäl till att rymden ter sig så öde och det är sannolikt att det finns "ett stort filter" som intelligenta planetära civilisationer vanligen inte tar sig igenom. Allt tyder på att det är våran tur nu. Det är på allvar.

      Radera
    9. Jorden finns kvar,våra barn får tyvärr uppleva mänsklighetens undergång.

      Radera
    10. Det och att signaler är svåra att upptäcka på avstånd, civilisationer uppstår inte så ofta (1 gång på 4 Går på jorden varav 90 har emitterat radiovågor) och OM man sitter på en grön fin planet med en härlig biosfär kniper man käft så ingen kommer och rensar upp med sin egen biologi. Det måste vara otroligt mycket lättare att skicka iväg sporer än att terraforma en planet som bara knappt är lämplig för ändamålet.

      Radera
    11. @Rickard,
      Det spelar ingen roll om en civilisationer är tyst eller gallskriker. Ingen civilisation kommer någonsin att invadera en annan civilisation. Avstånden är helt enkelt för stora, och det tar för lång tid att överbrygga dem med någon form av farkost. Räknar man lite på det inser man att det inte är möjligt att uppnå ens en bråkdel av ljushastigheten, så alla former av interstellära resor med levande varelser ombord tar helt enkelt orimligt lång tid.

      Radera
    12. Cornu visar åerigen han är icke läskunnig... tycker synd om honom som jag tycker synd om alla offer för propaganda. Önskar kärlek till alla...tolerans är det viktigaste vi kan visa... vilket cornu has svårt med....som de flesta liberala demokratihatare

      Radera
    13. @Elk brew, jag vet.

      Det enda som möjligen kan göra är att skvätta sin djupfrysta säd i hopp om att det rotar sig någonstans, någongång.

      Om vi knäcker fusion innan vi knäcker oss själva kan vi möjligen domesticera vårt solsystem och en bit ut.

      Radera
    14. Och stöter man på ett gruskorn på vägen så är det kört, omräknat i kiloton TNT atombombsekvivalent.

      Energi i TNT:
      4,1x10^12J/kt TNT

      Rörelseenergi för ett gruskorn:
      E_k=(mc^2/sqrt(1-v^2/c^2))-mc^2

      1 gram at:

      0,9c => mc^2 * 1,3 = 117*10^12 => 29kt
      0,8c => mc^2 * 0.67 = 60*10^12 => 14kt
      0,7c => mc^2 * 0,40 = 36*10^12 => 8,8kt
      0,6c => mc^2 * 0,25 = 22,4*10^12 => 5,5kt
      0,5c => mc^2 * 0,15 = 13,5*10^12 => 3,3kt
      0,4c => mc^2 * 0,09 = 8,1*10^12 => 2kt
      0,3c => mc^2 * 0,046 = 4,1*10^12 => 1kt
      0,2c => mc^2 * 0,021 = 1,9*10^12 => 0,46kt
      0,1c => mc^2 * 0.005 = 0,45*10^12 => 0,1kt
      ...
      0,01c=> mc^2 * 5*10^-5 = 0,9*10^9 => 0,0004kt
      ...
      0,001c=> mc^2* 5*10^-7 = 45 *10^6 => 0,00001kt

      Så att ens försöka sig på att resa med en rymdfarkost till en annan stjärna verkar vara lite av ett självmordsuppdrag.

      Radera
  3. Fast alternativet för alliansen var ju att låta de rödgröna fortsätta och då hade de fått genomföra ännu mera tokigheter. Att alliansen lurat mp att börja med miljözoner i deras starkaste fäste på söder är näst intill genialiskt. Många kommer ångra sin röst när de lådcyklar runt i snöblandat regn oktober till mars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, SoFo-folket kanske blir nöjda med att slippa biltrafiken. De kan ju ta taxi.

      Radera
    2. Uppenbart att du inte är läskunnig och överutmanad. Pinsamt

      Radera
  4. Jag är oerhört tacksam att jag lämnade Stockholm bakom mig och skaffade mig ett riktigt liv. Det är barnmisshandel att låta ungar växa upp i det där. Kan nån ringa socialtjänsten och tvångsomhänderta alla stadsungar och flytta ut dem ut i landet så de får en möjlighet till ett bra liv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vilket sätt är det barnmisshandel?

      Radera
  5. Efterbliven och meningslös åtgärd i vanlig MP-anda, alla kommer att köra parallellgatan Lundagatan i stället så inte lär luftkvalitén förbättras nämnvärt. Men allt som kan eliminera miljöpartiet är i grunden bra antar jag, de är ett levande bevis på att vilja och förmåga inte är korrelerade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vid Hornstull är väl Hornsgatan en flaskhals? Alternativet är Söder Mälarstrand, men då kommer man inte riktigt till Ringvägen, iaf inte från närmaste hållet, utan får köra runt hela Södermalm.

      Radera
    2. Kommer du söderifrån, kör rakt förbi hornstull/hornsgatan ca 100 m, ta första lagliga höger, se upp för spandexkrigarna. Sedan är det fri fart (nåja upp till 30). Kör parallellt ända till Zinkensdamm/Ringvägen, snabbaste vägen.

      Radera
  6. Tja, fast i Stockholm finns det ju ett kollektivt alternativ.

    SvaraRadera
  7. Mjo, det blev en intressant lösning. Moderaterna i Stockholm behöver ju inte riktigt ta hänsyn till moderaterna i Nacka vad gäller Östra länken riktigt väl? Fast samtidigt ansåg Nacka kommun väl att Östra länken blev för dyr så som finansieringsförslaget såg ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast mycket av kollektivtrafiken avgörs väl i landstinget och där är det väl solid borgerlig majoritet?

      Radera
    2. Tänker du på att man hade ett uttalande att pengarna som skulle typ gått till Östra Länken skall istället gå till kollektivtrafik?

      Radera
  8. MP horar med alla. Först vänsterkanten sen högerkanten. Tänkte skriva opportunister, men MP är inte ens det. Dom är ett riktigt kaosparti. Ren och skär galenskap. Prioriterar snöröjning på cykelbanor före gator med biltrafik! Stänger ner gator och vägar så människor inte kan ta sig till sina jobb. Påstår att dieselbilar är miljöbilar för att året efter införa dieselförbud zoner. MP vill också stänga ner all kärnkraft och olje/kolkraft asap.(räkna med strömlösa dagar). Alla bilar som använder diesel/bensin plus alla flygplan skall förbjudas direkt. MP primerar också kriminella och ljugande asylsökande. Etc etc. Ett vansinnesparti helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alliansen tar sitt ansvar för att ansvarsfullt styra Stockholm.

      Radera
    2. Fast skilj på MP och eksilda MP-politiker. Ett parti kan vara vansinnigt och ha vettigt folk och tvärtom.

      Å ena sidan förefaller de rätt maktkåta, ja. Å andra sidan är det kanske så likt det som står i blogginlägget att de måste nischa sig och kunna vara kompis med olika sidor när tillfälle ges.

      Radera
    3. Att de röjer cykelbana före bilbana är en myt.
      /cyklist

      Radera
    4. Nej D. Jag har full koll fast jag inte cyklar, cykelbanan går vad det verkar först!

      Radera
  9. Alliansen är patetisk. Ljög för folket innan valet om att de varken tänkte samarbeta med SD eller stödja en S-regering. Nu står de där med brallorna nere och måste dock välja ett av dessa alternativ ändå. Detta visste de förstås från början. Det "vuxna" hade ju varit att inte ljuga och istället deklarera öppet före valet hur de tänkt agera. Ta sida helt enkelt och kampanja för det alternativet, sen låt svenska folket avgöra i val. Nu har man valt att ljuga och mygla. Jag tror det kommer straffa sig. Särskilt för Annie och Jan, men även de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som sker i Malmö stad och dess styre kanske ger en fingervisning om vad som händer på riksplanet på tisdag?

      Radera
    2. Antagligen. Jag tror att stafettpinnen kommer gå vidare till Stefan Löfvén nästa vecka, och han lockar då över C att bli stödparti åt en S-regering. I L blir det dock intern revolt då Björklund försöker följa med över blockgränsen, och således blir det endast C som byter lag. Om Annie hade någon heder i kroppen borde hon i såfall avgå och låta någon annan ta över som partiledare pga hennes kraftiga uttalanden mot att låta S regera. Hon skulle ju "äta upp sin sko" om C blev ett stödhjul åt S.

      Radera
    3. @Somebody
      "Busch Thor konstaterar att teoretiskt skulle Sverige kunna ha en Alliansregering redan på onsdag och en ny statsminister i Ulf Kristersson. Nu blir det inte så efter dagens besked från Centerpartiet och Liberalerna."

      nyheteridag.se/busch-thor-besviken-och-ledsen-pa-c-och-l/

      Det blir samma i 4 år till, det var alltför många som lät sig luras denna gången också..

      Radera
  10. Tänk om det blir så på riksnivå också.
    Hur blir det med lantbruket då?
    Det har ju klassats som en miljöförstörande verksamhet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken för att det blir Alliansen + Mp på risknivå tror jag är liten av den enkla anledningen att matematiken inte går ihop. De för nämligen inte majoritet och kan bara överleva om någan av V, S eller SD ger dem passivt stöd. Att S och V skulle släppa fram (eller avstå från att fälla budget) för en moderatledd regering är nog liten. Likaså ossanolikt att Sd skulle låta dem hållas då de inte får något i utbyte.

      Radera
  11. Miljöpartiet har haft rätt i att ekologin är fundamentet för allt, men har jönsat till politiken på otaliga sätt. Om vi skall ha en framtid behöver vi en solid socialliberaldemokratisk ekologism.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta en titt på mitt proto-parti EkoSoLiD som nog faktiskt har en hel del av värde att säga om var vi bör gå och var vi inte kan gå. Vi behöver en mellanväg mellan rå kapitalism och änglasång. Facebook.com/ekosolid

      Radera
    2. Hur ställer ni er till u-hjälp?

      Radera
    3. Du har ställt den frågan en gång förut ca 22/8 ser jag. Jag skrev då ett svar på ungefär 1,5 A4-sidor, som jag dock av olika skäl inte postade. Jag behöver säkert se över det jag skrev då innan jag postar något. Tror inte jag har ork för det idag. Det är ganska komplicerade frågor, inte minst om det inte bara handlar om vad man tycker om enprocentsmålet.

      Radera
  12. Undrar hur det blir när peak olja och peak resurser börjar bita ordentligt. Om inte förr lär trafiksituationen lösas då.

    SvaraRadera
  13. Jag tror att Alliansen är körd på grund av sprickan som finns inom Alliansen i den nya politiska dimensionen gällande invandring, integration/assimilation, och kulturpolitik. Denna har blåst upp till en lika viktig dimension som höger-vänsterskalan gällande skatter och stor/liten stat och den skär rakt igenom Alliansen. Alliansen måste antingen enas i dessa frågor eller splittras och nya block formeras.

    SvaraRadera
  14. Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av en mängd utmärkta förslag:
    - nej till Nobelhuset
    - nej till OS 2026
    - nej till Österleden
    - nej till Applebutiken i Kungsan
    - nej till Bromma flygplats
    - nej till dieselbilar i innerstaden.
    Nej till allt, helt enkelt. Passar oss mörkblå konservativa.

    Sedan är det inte sant att 99+% av oss Stockholmare kör fossilt. Vi är ganska många som tar oss fram kommunalt, inte av miljöskäl utan därför att parkeringsavgifter, biltullar och annat elände gör det oattraktivt att ha bil i innerstaden. Det finns säkert folk i kranskommunerna som blir sura över bilbegränsningar, men de har inte rösträtt i Stockholms kommun så det spelar ingen roll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avser 99% av personbilarna.

      Radera
    2. Det är trevligt att höra att även mörkblå konservativa åker kommunalt. Men visst, parkeringsavgifterna är rätt höga.
      Kan hända att någon med alltför ideologisk färgade glasögon ser detta som en bevis på att höjda parkeringsavgifter (dvs svårare villkor för bilister) fungerar = således bäst att fortsätta med höjningar av parkeringsavgifter.

      Radera
  15. Tror inte att miljözonen ger så mycket effekt som MP tror. Den äldre bilparken är nog oftast andrabilar elle nyttjas av folk som kör lite, dvs bilar som har de flesta milen bakom sig. Mest ett slag i luften som sannolikt drabbar svaga och äldre grupper med liten körsträcka.

    Min bil från mitten av 90 talet använd ca 300 mil om året. Man gör sig nog av med många bilar i statistiken men sannolikt inte lika många ” äldre bilmil” innanför murarna.

    Tror dock biltillverkarna gärna lobbar lite för milözonerna.

    SvaraRadera
  16. Det sämsta med uppgörelsen är att det nu blir ännu mer cykelbanor.

    Som om vi inte hade nog, och det säger jag som fotgängare. Risken att bli påkörd av en cykel har ökat kraftigt de senaste åren. Ta t.ex situationen vid Skussen där cyklarna far fram härs och tvärs utan möjlighet att få stopp på dem med ett trafikljus. Känns som att vara i Afrika.

    Det som är bra är att man inte bygger Nobelhuset. Även miljözoner ser jag relativt positivt på. Det hindrar faktiskt att farliga utsläpp når människor utan att man stänger ner trafiken.

    Att stoppa utbyggnaden av trafikleder är så klart dåligt. Om nu MP verkligen trodde på elibilar och utsläppsfria fordon, så skulle det inte vara problem att bygga ut.

    Att lägga ner Bromma vore katatrof och en deal breaker. Vad säger att vi i framtiden inte kan få mer miljöriktiga flygplan? Bebygger vi Bromma tar vi bort möjligheten till en flygplats nära city.

    Att bli sv med centralbron vill jag se, men det måste ersättas med en tunnel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl bra med mer cykelbanor. Jag både cyklar och går ofta vid slussen. Och visst är det en livsfarlig djungel både för cyklister och gångtrafikanter men det beror ju på att bilar, cyklister och gångtrafikanter måste samsas på samma yta. Om man bygger avskilda gång och cykelbanor som man gjort på vissa andra ställen så uppstår ju inte detta kaos och det måste väl ändå vara bättre än alternativet att inte satsa på fler cykelbanor och ha kvar det kaos som nu råder.

      Radera
    2. Om man kunde trolla fram ny mark för cykelbanor så vore det väl inte ett problem, men så är ju inte fallet. Man minskar på väg- och trottoarutrymme. Ett exempel är när man byggde cykelbana på stallgatan. Som fotgängare fick man då tränga ihop sig på en 50 cm trottoar på andra sidan och nästan bli överkörd av bilar i ett halvår-

      Att MP vill ha cykelväg är för cyklar är mer miljövänliga, men man måste se på saker långsiktigt. Om 10 år så kommer bilar släppa ut mycket mindre avgaser och på sikt inga alls.

      Radera
  17. Trots min uppväxt och kärlek till Sthlm så kan jag faktiskt förstå många som inte begriper hur man kan bo här.
    Trots privilegiet att bo på 200 kvm i Lärkstan kan jag också känna längta efter att bo i en annan miljö. Det är dock inte helt enkelt att bryta upp när barn och familj är så rotade i den här miljön.
    Men Stockholm har tyvärr till stor del tappat sin charm och mysighet. Jag funderar...var i landet skulle man hellre vilja bo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Malmö? En pang pang stad.

      Radera
    2. Karlskrona är en otroligt vacker stad med skärgård. Även landskapet kring Vättern, så valfri håla i närheten av Jönköping längs kusten.

      Norrut skulle jag aldrig kunna flytta, jag avskyr kylan nog som det är i Stockholm. Klarar inte inlandet (utom vid de stora insjöarna) och skåne är bara en stor åker.

      Radera
  18. Det var väl ett bra ben att kasta till MP i utbyte mot makten. Många blir upprörda över miljözoner men extremt få påverkas negativt i praktiken. Det är helt enkelt realpolitik, nu blir det ett borgerligt styre.

    SvaraRadera
  19. Bilpendling där ensamma ingenjörer sitter i tretonsbilar är ohållbart, men cykling är inte enda svaret. Elmopeder har lång räckvidd och små elbilar, typ Uniti, tar mindre plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu överdriver du allt. Drygt två ton väger H3:an in på. Perfekt vid fickparkering, bara att "flytta" lite på elbilarna.

      Radera
    2. 2 ton, löjligt, äter du veganskt också?

      Https://youtu.be/AjdLJbJBgUM?t=242

      Radera
    3. Nä jag är inte vegan. 2132kg, googla hummer+h3+weight

      Sen väger den såklart olika beroende på utrustning och motor. V8:an flyttar iaf fint på elbilarna ;-)

      Radera
    4. Följde länken nu. Nu förstår jag din kommentar :-) , här pratar vi dieselkraft och gasturbin.

      Radera
  20. De flesta besked tycker jag är mycket bra, östra förbindelsen bryr jag mig inte jättemycket om då jag bor på rätt sida om staden. "Lidingöleden" heter för övrigt Norra Länken. Förbifart Stockholm är den gamla Västra Länken. Det negativa med att ej bygga östra förbindelsen är att man bryter upp gamla blocköverskridande överrenskommelser kring hur Stockholms trafiksituation ska utvecklas avseende bilar, järnväg och kollektivtrafik. Men en stor del av MPs framgångar i just Stockholm beror på dennispaketet och den lyckade kampanjen Ur led är tiden. Så jag förstår att de vill lägga ner det.

    Som boendes i kranskommun tycker jag att det är fullständigt efterblivet att den ändå rätt vackra staden Stockholm till 50% ska vara en parkeringsplats. Förstår inte att det fortfarande ska vara så år 2018 när man kan ta sig till samtliga punkter inom länet väldigt smidigt med kollektivtrafik. För yrkestrafik anlägger man såklart lastplatser, dessa finns redan.

    Avseende cykeltrafiken så behöver även kranskommunerna ta ett steg till. I många är cykelinfrastrukturen helt efterbliven alternativt icke-existerande och cyklister är förpassade till bilvägar, osäkert för den cyklande, irritationsmoment för bilisterna.

    Snopet för M dock som gick på val i Stockholm främst på östra förbindelsen, typ varannan valaffisch de hade handlade om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Vackra Stockholm är i ju förlängningen i paritet med Skansens friluftsmuseum och borde därmed K-märkas och sparas till eftervärlden som världens åttonde underverk. Således bort med alla bilar, bussar, tunnelbanor och liknande, och låt stadsborna lajva museum. Tänk att lajva slussendebatten varje Söndag. Vilken publikmagnet!

      Radera
  21. Eftersom storstäderna är de platser i Sverige med högst koncentration Mp-väljare är det väl bara logiskt, konsekvent och rättvist att det är där man drabbas värst av följderna av det man själv röstar fram. Att man lyckas med det åtminstone i Sthlm tycker jag är alldeles utmärkt. Så får vi se hur det går i nästa val...

    SvaraRadera
  22. Undra hur de tänker när laddhybrider inte ska få köra i viss zon. Det är väl bara att sätta ett krav på att de ska gå på 100% el när de kör i zonen. Om de inte gör det så 10.000 kr i böter.

    SvaraRadera
  23. Just nu i rikspolitiken: C och L sänker Sverige. Medan Lööf sätter sig som en fotboll i ena krysset, fast fel kryss, svirrar Björklund som vanligt runt som en överförfriskad bananfluga med beslutsångest utan någon som helst förmåga att komma till skott med något som helst.

    SvaraRadera
  24. Fy F! vad BRA att man inte behöver bo i Sthlm! Verkar ju sjuuukt stressigt ...

    TESLA OT: Finns det inte någon black-panel på TESLA - som på SAAB på 90-talet - så att man bara ser det viktigaste i synfältet?

    Den där stora TV:N (pekskärmen) i mittkonsolen tror jag kan distrahera en hel del och vad skall man med hur man är positionerad på vägen (?) till? är det inte viktigare med hastighet oavsett om man kör med autopiloten påkopplad eller inte?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite trafikfarligt att ha navigeringstjänsten så långt ner. Jag föredrar att ha den väldigt nära synfältet på vägen. Således har jag mobiladaptern lägligt monterad väldigt nära synfältet för vägen. Google maps och Waze är oumbärliga iom att de håller reda på trafiken i nära realtid, och tillhandahåller även prognoser för restid beroende på trafiken, samt alternativa vägval och dess restid. Oumbärligt för oss som kör varje dag från ena sidan Sthlm till andra.

      Radera
    2. Bor och arbetar i Stockholms län. Inte varit innanför tullarna på ett par år. Vad ska man där att göra? Måste man dit går det ju att öka kommunalt med avgångar mm var 5-10 minut från hela länet

      Radera
  25. Och där bytte C och L sida och gick från att vara smygsossar till att öppet ta ställning för en sosse-regering. Förväntar mig att Sosse-Annie nu äter upp sin sko. Förväntar mig också att C och L åker ur riksdagen i nästa val. Ska bli skönt att bli av med dem. Förhoppningsvis kan nu M och Kd börja prata med Sd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De får 44%. Alla andra blockerar.

      Radera
    2. Nej de tar inte ställning för en S-regering, de vill fortfarande se Alliansen+S. Vi får väl lycka dem till för de verkar inte förstå vad ett nej betyder. Farsen fortsätter för nu ska Löfven misslyckas och sedan är vi tillbaka på ruta ett, och först då blir det intressant.

      Radera
    3. Helt rätt SIWOTI. Än så länge följer vi exakt manuset från valnatten. Först ska Löfvén röstas bort (färdigt), sen ska alliansen provtryckas (färdigt), sen ska Löfvén provtryckas (på gång), sen blir det nya bud med M eller M+KD eller nåt liknande (efter att Löfvéns sonderingar misslyckats).

      Alternativt om Löfvén lyckas få C+L att acceptera en roll i en Löfvén 2.0-regering med stora kompromisser i frågorna om t ex arbetsmarknad och bostadsmarknad och skattepolitik. Det vore ett helt acceptabelt utfall men tveksamt om sossarna vågar släppa fram så mycket mitten/högerpolitik.

      Det blir nog bra så småningom. Mandaten i riksdagen ligger där de ligger, så L+C har möjlighet att ändra sig framöver, kanske t ex efter partiledarbyte. Och oavsett vad -- Vänsterpartiets ställning har sällan varit svagare, vilket i sig är riktigt skönt.

      Radera
    4. Joakim

      Japp, alla realistiska alternativ är bättre än avgående regering, man får glädjas åt det lilla.

      V:S inflytande kommer minska men går S för långt högerut för att blidka liberalerna så kommer S tappa till V.

      Mitt tips är dock fortsatt C och L i opposition.

      Radera
    5. Alla tiders. Jag har dessutom inget emot om det skulle vara så att det till exempel blev en "neutral budget" (dvs bara pris/löneuppräkningar och väldigt okontroversiella beslut) om man inte orkar fixa en ny regering innan mitten av november. Det skulle på ett föredömligt sätt visa att riksdagspolitikernas påverkan på den faktiska ekonomin är rätt liten.

      Radera
    6. C åker inte ut. Blir nu S/L/C/MP med passivt stöd av V, alt möjligen även C/L som passiva

      Radera
  26. Öht har Daniel Hellden skött sig uppdrag galant hittills så jag hoppas på mer av den varan. Privatbilismen måste begränsas till det absolut yttersta till förmån för lokaltrafik och yrkestrafik som faktiskt fungerar samt ordentligt utrymme för fotgängare och cyklister. Finns exempelvis hur mycket ytor som helst i innerstan med starkt subventionerade parkeringsplatser som kan användas mycket mer effektivt till annat. Trött på att se rader med parkerade fordon överallt bredvid trådsmala trottoarer och cykelbanor samtidigt som bil-idioterna gäller om att de inte får tillräckligt med utrymme. Det är fan helt jävla bisarrt hur kränkta de kan bli. Låt privatbilismen bära sina egna kostnader fullt ut istället så skulle nog fler helt plötsligt inte behöva bil länge, när de tänker efter.

    Du sitter inte fast i trafik. Du ÄR trafik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bilarna är parkerade kanske innebär att ägarna åker kommunalt, det är väl bra att låta bilen stå om man kan.

      Vill du åka tunnelbana med sotaridioten? Alla yrkesgrupper som behövs i staden kan kanske inte åka tunnelbana.

      Rörmokaridioten eller snickaridioten kanske inte kan fixa allting med en liten yuppieportfölj. Ambulansidioterna eller brandkårsidioten kanske inte heller gör ett bra jobb om de ska åka kommunalt eller cykla. Känns hedenhös.

      Ska det funka så gäller det att alla hjälps åt i trafiken, medtrafikanterna är inte mottrafikanter och är sannolikt inte i trafiken för att jävlas.

      Radera
    2. Och glöm för den delen inte bort alla sjuka eller gamla idioter som som behöver ta sig fram och få med sig en matpåse hem. Det är inte bara yrkestrafiken som kan behöva bil.

      Radera
    3. Hmmm det är nästan så att vi skulle behöva något system för att låta gamla och sjuka åka taxi till kraftigt subventionerat pris, om de inte klarar av att åka kollektivt.. Kanske nåt för dig, som är så engagerad i deras väl och ve, att engagera dig i!

      Och kan du inte vara bussig och höra av dig till "cyklande rörmokaren" att deras business inte fungerar allt då de inte kör bil till sina jobb. Gör gärna det snabbt då de själva i tidningsintervju efter tidningsintervju påstår att det går alldeles utmärkt med bonusen att de tar sig snabbare fram mellan sina upodrag så de aldrig behöver stå i bilkö.

      Roligt att du nämner ambulans/brandkår. Hela poängen med att sparka ut den ensamåkande privstbilismen är att nyttotrafik och utryckningsfordon ska få plats. Det får de inte idag nämligen.

      Radera
  27. Problemet håller på att lösa sig då fler och fler flyttar sina kontor från city till lägen dit det är möjligt att transportera sig från andra ställen än boenden i innerstan. Problemen dök upp när fler och fler skulle jobba i city och de löser sig när arbetsplatserna flyttar ut. Större företag kommer att ha satellitkontor på flera sidor om stan för att lättare kunna locka de anställda som kan driva deras verksamhet framåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker trenden är att norra sidan vinner alla nya stora arbetsplatser. Inte sett någon som bygger två kontor, däremot mer hemarbete

      Radera
    2. Exakt. Bor norr om stan, jobbar norr om stan när jag inte sitter hemma. Extremt smidigt.
      Appropå ditt tidigare inlägg.
      Har varit inne i stan 4 ggr det senaste året. Vad farao skall man dit och göra? Förfallet tilltar för varje gång man kommer in. Gick Vasagatan fram runt 21 nu senast. Blev jäkligt otrevligt bettitad av de flockar av ensamkommande som numera har gjort detta till sitt stamtillhåll. Brrrr... Flydde hem till Täby med stor glädje i bröstet. När packet till slut tar över innerstan och situationen blir ohållbar får vi väl helt enkelt spränga Stocksundsbron och göra en fet gated community av Danderyd/Täby, så kan du sitta kvar där inne och njuta.

      Radera
    3. Men det är mindre roligt att hamna söder om söder...
      Eller i österled. Var i city igår så jag vet hur det är. Minsann.

      Kontoren hamnar hela tiden i norr, i förlängningen är södra sidan illa ute.

      Radera
  28. OT: Annie Lööf är nu närmare statsministerposten än någonsin. L och C hugger Kristersson i ryggen för att skitnödigt stänga ute SD. Kristerssons chans att bli statsminister är därmed utraderad, något som vi "skräniga foliehattar" (Lars beskrivning) såg komma från 10 mils avstånd.

    Nu går turen till Käbbelsvetsaren men det vore harakiri av Alliansen att släppa fram honom en gång till, detta fattar en femåring.

    Nyval kan vi glömma, SD:s fiaskoresultat och MP:s "stolpe in" är man ytterligt nöjda med från de etablerade partiernas sida.

    Annie Lööf är då alternativet som återstår. Hon är kompromissen som kan tolereras av S och M. Hon är fjäsch, hon är fjamåt, hon är kvinna. Dessutom globalist ut i fingerspetsarna och totalt befriad från samvete.
    Fjamåt, go'vänner! ;)

    SvaraRadera
  29. Vi har idag fattat ett principbeslut att flytta från Värmdö. Med detta beslut kommer det inte längre att vara möjligt att arbeta inne i Stockholm.
    Fram till att nya pendlaravstjälpningsplatsen i slussen och tunnelbanan till Nacka byggs är det ohållbart, redan nu, med köer, och då menar jag bussköer.
    20 minuter i kö för att kunna kliva av! Det blir väl 40minuter om ett år..

    SvaraRadera
  30. Alliansen+MP i Stockholms kommun innebär också fortsatta skattemedel till illegala invandrare.

    @Per Larsson: Det är inte kommunen som handhar SL, det är länets uppgift(får se om SL tas på sängen igen om det regnar eller kommer löööf på spåren).

    Bannemig som man nästan ombeds rösta SD i nästa val!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske sagt det förr men 2010 när SD kom in i riskdagen så röstade jag inte på dem, jag insåg vad som skulle hända, och vi såg, ingen var vuxen, här gällde det att ta ställning mot SD. Inte att fundera på vad som hade orsakat... 2014 var man ju mer eller mindre tvungen att rösta SD.

      Radera
  31. C+L och SD kommer rösat Nej till en ren M(+KD...) regering.

    Vad för planet lever dessa partier på?

    Sossarna kommer aldrig stödja en Allianseregering även om de skulle anamma 100% sossarnas program. Det skulle skapa en praxis som de aldrig kan leva med, dvs vara största parti och största traditionella block utan att få regera.

    SD svävar också uppe i det blå. De sa innan valet att de ville ha en M(+KD) regering, men nu duger inte ens det, Det är detsamma som att säga det bara kommer rösta på sig själva som regeringsparti, alla andra konstitutioner röstar de ju Nej till.

    Visst, C+L kan göra upp med S men det innebär att de får en politik som är längre från vad de skulle få med Ulf. Vad SD tänker på förstår jag inte. Att rösta Nej till Ulf är detsamma som att släppa fram en regering med en mindre stram migrationspolitik än M.

    Låsningarna är större än jag trodde.

    Extra val och att några partiledare avgår verkar vara enda lösningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SD säger nej därför att UK vägrar tala med dem, än mindre är UK beredd att ge SD något som helst inflytande. Inte ens för den migrationspolitik M redan kopierat från SD.
      JÅ har sagt hela tiden att SD inte kommer släppa fram någon regering som inte ger dem inflytande. Att JÅ sagt att han vill se en M/KD-regering, är bara för att han anser att det vore den bästa chansen för SD att få inflytande.
      SD är inte problemet. Den s.k. "vuxne i rummet", UK är problemet.

      Radera
  32. Extraval tack, och om Åkesson spelar sina retoriska kort rätt (vilket han aldrig gör, han har pondus som en dörrmatta) så kan kanske liberalerna åka ut p.g.a. att man släpper fram mer skadlig socialistisk politik i 4 år.

    SvaraRadera