Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-10-15 11:04

Bloggens kränktshetsindex vecka 41

Dags för ett försök till ett nytt återkommande inslag på bloggen i form av kränkthetsindex. Alltså de fem blogginlägg den gångna veckan, som genererat flest kommentarer i förhållande till sidvisningar.
Kränk.
En del inlägg drar väldigt mycket kommentarer, men inte särskilt mycket trafik. Det finns inte nödvändigtvis ett samband mellan dessa.

Mest trafik den gångna veckan fick inlägget om en vanlig elbilsägares vardag, och det fick även hela 82 kommentarer. Men i förhållande till trafiken gav det ändå bara ett kränkthetsindex på 8.03.

Detta är ingenting mot kränkthetsindex - antal kommentarer genom antalet sidvisningar, multiplicerat med 1000 - på hela 17.74 för inlägget om att jag aktiverat förhandsgranskning av kommentarer. Det inlägget toppade dock inte listan.

Kränkthetsindex den förra veckan ser ut som följer:

1. Grälliansen Stockholm - Makten och trafikkaos framför allt Index 17.87
2. Aktiverat förhandsgransning av kommentarer Index 17.74
3. Ren S-regering enda alternativet? Index 14.21
4. Ingen synbar påverkan av förmoderering Index 15:02
5. Riksdagen höjer sina egna löner med 2.2% Index 12.37

Tittar vi på förhållandet kommentarer och sidvisningar så finns det en stark korrelation på 0.52.
Sidvisningar och kommentarer nya inlägg vecka 41.
Förhållandet är dock antagligen att ett inlägg som läses av fler ger fler kommentarer, och inte tvärt om - kommentarerna är ett resultat av trafiken och inte det som driver trafiken. Annars skulle inlägget med flest kommentarer också haft flest visningar. Exempelvis ökade trafiken med 10% förra veckan trots kommentarsmoderering.

Lärdomar kan vara att diskutera Stockholms lokalpolitik och trafiksituation ger många kommentarer, men inte så mycket sidvisningar. Bättre då skriva inlägg om hur vardagen för ägaren av en vanlig elbil kan se ut.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

35 kommentarer:

  1. Glöm inte att det finns kränkt, sekundär kränkt och kontrakränkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du blir kränkt över att någon blir kränkt. Grunden för alla diskussioner på Internet.

      Radera
    2. Krängt-kränkt-När du blir sur över att Lars marknadsför en produkt/tjänst på sin blogg. :)

      Radera
    3. Om man inte blir kränkt då? Är man okränkt då? (det mesta i tillvaron bör man ju ta med en klackspark numera...)

      Radera
    4. Om du inte blir kränkt, dvs. okränkt, men jag blir kränkt över att du inte blir kränkt, blir jag då kontra-o-kränkt, eller?

      Radera
  2. Om man laddar om sidan för att se om det kommit fler kommentarer, räknas det som en ny sidvisning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja.

      För att isolera ner detta måste vi titta på unika besökare per enskild sida kontra antal sidvisningar per enskild sida.

      Radera
    2. Om du tittar på unika besökare så måste du väl rimligen jämföra med unika kommentatorer?

      Sen är frågan om man skall räkna med de som är kontrakränkta. I annat fall borde man kanske bara räkna direkta kommentarer och inte svar på kommentarer.

      I vilket fall räknar man unika kommentatorer och unika läsare så får man en kvot som nästan garanterat är under 1 (annars har man ju haft många som kommenterat utan att läsa).

      Radera
  3. Har du med kommentarer från en viss Torslandaherre i beräkningen? Misstänker att med/utan ger en inte obetydlig påverkan på beräkningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hen är bannad, inte med, men hittas m lätt identifierbara nya och gamla konton spridandes lögner om mig på annat håll.

      Radera
    2. Hur gör du för att hitta honom? Tekniska bevis eller känns han igen på ngt annat sätt t.ex. stilistiska bevis?

      Radera
    3. Tja, ”det” får du väl ”fundera på”.

      Radera
    4. Stilism och valet av ämnen (mig). Extra intressant är när man noterar att äldre konton tidigare varit aktiva i trådar för sexköpare. Lägg ihop det m myckna reseskildringar från länder m viss lagstiftning, så framträder bilden av en ensam människa. Tragiskt.

      Radera
    5. Jo, tragiskt. Helt ot men det är ju ändå måndag, har fu sett den finska serien på svt play om tjejer som gör lumpen?

      Radera
    6. "Bra" "kartlagt" "!"

      Radera
    7. Det var inte svårt att hitta dessa kommentarer som skrivs med samma stilistik... :)


      Radera
    8. Kul med lite BH-jakt. Gissar på att nicket JasonV på sveriges haveristforum #1 är en lämplig kandidat. Fler förslag?

      Radera
    9. S*tilamannen är en annan kandidat. Eller nej, det är ingen kandidat, det är han...

      Radera
    10. Bh-jakt är väl inget syfte i sig. Det är ju Cornus blogg men om han lyckades producera ett alter ego som uppförde sig som folk skulle nog ingen bry sig.

      Radera
  4. Vilket alternativ ger mest inkomst för bloggaren, d.v.s. gör denne mest okränkt?

    SvaraRadera
  5. Alternativ 1: Många visningar, men få kommentarer.
    Alternativ 2: Få visningar, men många kommentarer.

    SvaraRadera
  6. Polisen har tydligen gjort en razzia hos Opel. Kränkande om något.
    Enligt polisen håller Opels bilar kriminellt usel kvalité, medan Opel menar att det är deras chefsdesigner som polisen förföljer, på goda grunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fake news

      Opel har god kvalité men ingen status om man känner att det är viktigt.

      Har själv en Insignia i hushållet som fungerar problemfritt, har även en BMW som ropar ständigt på service eller är i behov av dyr vård.

      https://riwal888.blogspot.com/2012/01/dekra-report-2012-astra-and-insignia.html

      Radera
    2. @Miggs
      Blev du kränkt nu? 😉

      Radera
    3. En Opel som ungerar "bra", och en BMW som är "dålig". Inte direkt något att bygga en studie på.

      Radera
    4. En bilkränkning är bland dom värsta kränkningarna, borde uppmärksammas mer i media.

      Insignian har fortfarade god kvalité 2018 enligt DEKRA,

      Even with increasing vehicle ages and at higher mileages, the Insignia has kept its good position from previous years

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Om finansminister Maggan får veta att någon uppfunnit ett nytt index så kommer den nya skatten som ett brev på posten - var försiktig Lars.

    SvaraRadera
  9. Kränkt : / https://prnt.sc/l6cymf

    SvaraRadera
  10. Jag blir kränkt av att alla är så jävla lättkränkta...😁😁

    SvaraRadera
  11. Ett klassiskt boktips i ämnet. "Ingen tar skit i de lättkränktas land". David Eberhard. Tyvärr slutsåld på Bokus.
    http://www.norstedts.se/bocker/112112-ingen-tar-skit-i-de-lattkranktas-land

    SvaraRadera