Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-09-20 09:56

London skippar specialkorten och kortladdning i kollektivtrafiken

I London behöver man inte längre ha något specialkort för att kunna åka tunnelbana eller buss. Inga laddningar av kort heller. Istället duger det gott och väl med ett kontaktlöst betalkort, inklusive att automatiskt som mest betala för en tjugofyratimmarsbiljett om man åker så mycket.
Spärrvakter i Londons tunnelbana på Heathrow. 


Köerna med turister framför biljettautomaterna kvarstår i London, då många inte verkar insett att man inte längre behöver köpa biljetter eller ladda några Oyster-kort. De funktionerna finns förstås kvar, men nu räcker det annars med ett trådlöst betalkort.

Det är bara att hålla fram ditt Mastercard vid kortläsaren när du går in respektive ut ur tunnelbanan, så hanteras allt automatiskt. Inga konstigheter alls.

Och om du slår i taket och hade åkt billigare genom att köpa ett 24-timmarskort, så blir det också automatiskt din maxtaxa den dagen. Så inte ens detta behöver man planera. 

Mycket föredömligt, särskilt med tanke på hur totalt oförståeligt de svenska betalsystemen för kollektivtrafiken är utformade. Kortladdningar, särskilda kort, kunskap om vad för zonbiljetter du behöver för den specifika resan. Stockholms SL har åtminstone avskaffat zonerna helt och kör platttaxa oavsett hur långt du ska, men så ser det inte ut i de mysterium av obegriplighet som gäller större delen av resten av landet.
En annan sak man har i Londons tunnelbana är kartor. Överallt. Uppskattas som utomsocknes och vore något för SL att lära sig av. Stockholms tunnelbana verkar mest vara utformad för lokalbefolkningen genom att så effektivt som möjligt gömma undan kartorna, eller dölja dem bakom andra passagerare.
Naturligtvis finns det säkerhetsproblem med de trådlösa korten (som har enkla lösningar), men de ändras inte av att du enkelt kan använda korten till kollektivtrafiken.

Nu inväntar vi bara att man kan operera in sitt NFC-chip i lämplig kroppsdel, och koppla detta till din bank, så slipper vi korten helt. En sak kan vi vara säker på - den uselt upphandlade  och obegripligt utformade betalsystemen för svensk kollektivtrafik kommer garanterat vara sist på bollen.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

50 kommentarer:

  1. Så här?
    http://www.thepropgallery.com/the-tripods-mind-control-cap

    SvaraRadera
  2. Det spelar ingen roll hur usla betalsystemen är för trafiken i sig är ännu uslare
    Främst är det Trafikfelet, men exempelvis Skånetrafiken har nu problem med att alltför många tågset hinner inte servas och repareras i tid.

    Problemet är nog inte bara kostnaderna utan organisatoriskt i offantlig sektor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl helt enkelt inte meningen att någon skall åka kollektivt, de som framhärdar skall naturligtvis straffas maximalt för sin envishet.

      Radera
  3. Varför inte som i Berlin, Dresden, Prag och många andra centraleuropeiska städer ?

    Öppen spärrlinje men med många kontrollanter ute i trafiken ? Kontrollanter som inte likt Västtrafiks är som lysande "vitsippor" med sina vita mössor/kepsar och därmed lätt igenkännbara för fuskåkarna.

    Varför heller inte många automater som säljer PAPPERSBILJETTER för KONTANTER - även MYNT och som man sedan stämplar i automater där det tydligt anges VAR och NÄR man stämplat sin biljett... Som i Berlin, Dresden, Prag och många andra centraleuropeiska städer.

    Något som inte minst äldre och funktionsvarierade skulle uppskatta till skillnad från dagens okritiskt och oreserverat "über-digitaliserade" samhälle där sårbarheten är stor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men i Sverige skall vi ju vara så "moderna" och "med vår tid" och just über-digitalisera hela samhället okritiskt, reservationslös och utan tid till vare sig eftertanke eller reflektion...

      istället för den anglosaxiska traditionen att derivatisera allt, optioner, platspengar på kreditkort och låna på framtiden skulle vi istället anamma ett mer centraleuropeiskt tankesätt med sparande, amorteringar och KONTANTER !!

      https://www.youtube.com/watch?v=O4-V8_r0y-o

      Radera
    2. Helt efterblivet med automater som i Prag som dessutom är trasiga 50% av gångerna. Superbt i alla städer som är som Stockholm där man kan köpa biljetter i var och varannan småbutik på hörnan.

      Radera
    3. Det kan i Prag också!

      Eller menar du att man även är "efterbliven" med automater i Berlin, München, Dresden, Leipzig, Nürnberg, Wien, Bratislava ( @Ben Dover: Pressburg ) eller Budapest ?

      "Tokholm" är INTE världens "navel" även om för många tycks tro detta!

      Radera
    4. He Hey! Sluta! Vi har en myndighet för digitalisering som nu ska föra oss in i 1990-talet! Sluta vara så neggo!

      Radera
    5. Varför?
      För att på vissa sträckor kommer det behövas ett våldmonopol för att få drägget att visa giltig biljett eller kastas av med handfängsel in o väntande piket.
      Arbetsmiljön skulle bli katastrofal i mes Sverige.
      Och vips är kontrollanterna borta och vips har vänstern fått som den vill, gratis kollektivtrafik via skattesedeln.

      Fast iofs hade det inte varit så dum idee. Eftersom biljettavgifter bara delvis finansierar kollektivtrafiken varför inte löpa linan ut?

      I förhållande till all annan inefftivitet inom offantlig sektor så. Det frigör ett antal onödiga tjänster där man kan erbjuda tjänster inom vårdsektorn.

      Synd om alla studenter i Tokholm som inte kan sitta och tentaläsa mot betalning i spärrvaktskuren dock.

      Radera
  4. Jaha, men kan man betala med kontanter då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västtrafik i Göteborg har numera bara "moderna kontantfria" butiker...
      De har heller inte information tyska, inte ens på webben men väl på andra betydlgit mer exotiska språk..

      Radera
    2. Mer exotiska? Har du något exempel, tyskan är ju relativt exotisk här, jämfört med många andra språk.

      Radera
    3. Eftersom jag kan tyda kyrilliska och latinska bokstäver och Känna igen Thailändska men inte två tre av dem som Västtrafik har information på...

      Radera
  5. Jag är själv ideologiskt väldigt liberal, minarkist/nattväktare eller vad man nu vill kalla det. Men en av de oliberala tankarna jag är mest bekväm med är fri kollektivtrafik. Vad är nackdelen med att göra det gratis? Det lär göra mer för klimatet än elcykelsubventioner och all annan jävla idioti som det pysslas med i miljöns namn. Rent nationalekonomiska motverkar det väl syftet att ta betalt för en tjänst vars enda syfte är att minska privatbilism?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre hade varit att se till att det fungerar. Som det är nu så är det tveksamt ifall de som betalat för sig får plats i kollektivtrafiken här (kan ju finnas fråkare som förlitar sig på det faktum att ingen kontrollant kan ta sig fram i vagnen ändå).

      Folk väljer väl inte bilen för att det är billigare utan för att man kommer fram snabbare, smidigare och mer tillförlitligt då. Folk är alltså villiga att betala om det funkar bra och är bekvämt att resa.

      Radera
    2. Jobbar man inne i stan är det en ganska saftig kostnad att ratta bil till och från jobbet med tullar och alla köer. Säg 21 arbetsdagar i månaden och man är uppe i 1000-1500 i tullar, lägg sedan på 1 mil halvknackig stadskörning/köbildning och du är uppe i 1600-2100, sedan tillkommer bilägande i sig som är långt från gratis. Skulle gissa att man sparar i storleksordningen 5000kr/mån att gå över till kollektivt om man jobbar i innerstan. Ska man handla saker kan man lösa allt via leverans nu för tiden och om man verkligen behöver bil är hyrbil ett kostnadsrimligt alternativ.

      Radera
    3. Andelen och antalet som idag fortfarande för egna beskattade pengar tar bilen till arbetet inne i sta'n torde man kunna räkna på händernas fingrar.

      De ytterligare som bl.a VästLänken sägs "ges möjlighet" att kunna resa kollektivt torde vara än färre...

      Radera
    4. Är kollektivtrafiken gratis kan du inte klaga ...

      Radera
    5. Kollektivtrafiken skall vara

      * Hel
      * Ren
      * Trygg
      * Snygg

      .. något den i Sverige oftast inte är tyvärr..

      Radera
    6. Har du ett jobb, Bengt, eller är du bidragsparadit? M tanke på att du skriver här 24/7/365.

      Radera
    7. "Bidragsparasit"?? ;-)
      Å nä!

      * Jag arbetar med just betalningssystem.
      * Jag är specialintresserad av kollektivtrafik och dito betalsystem.
      * Jag "bjuder på" mina erfarenheter av just betalsystem i kollektivtrafiken inom och utom Sverige.
      * Detta inlägg var alltså som ett "Kinderegg"!
      * Vissa blogginlägg intresserar mig inte alls och därför skriver jag knappast i dem.
      * VAR är @Ben Dover? Skriver inte hen också ibland många inlägg?

      Radera
    8. Bengt: märks att du inte har erfarenhet av fånetrafiken iaf. Det du nämner är ganska underordnad betydelse. På min önskelista står:

      * Tåget skall dyka upp
      * Skall dyka upp enligt tidtabell
      * Det skall gå att få plats på tåget

      Helst skall man stundom få en sittplats, men fånetrafiken missar regelbundet på dessa punkter med diverse bort förklaringar....

      Radera
    9. Tråkig fråga. Det är många man undrar över.

      Bengt, om än upprepande, har ett städat språk och ofta förslag till förbättring. Så skräm inte bort ännu än av dina intressanta kommentatorer. Precis som att man inte behöver hålla med om vad inlägget handlar om behöver man inte hålla med om vad kommentatorerna säger. Men det kan vara intressant att veta vad andra tänker och tycker.

      Städa bland dem som har ett otrevligt språk istället och sabbar diskussionerna med detta. Gissar att medianförmögenheten sjunkit rejält här på grund av språk och stämning.

      Radera
    10. Finner det mest intressant att Bengt inte verkar ha jobb, familj eller vänner, eftersom han skriver här dygnet runt och ofta postar första kommentaren inom någon minut.

      Radera
    11. Lars !

      Undanbeder mig vänligen men bestämt oförskämdheter!
      Eller säger/påstår du samma saker om en viss "Ben Dover"?

      Radera
    12. Bengt är väl en bot? Precis som Ben Dover, lite random inlägg om någons morsa, nån gammal bok och den avslutande kommentaren att alla har fel.

      Radera
    13. Lite citationstecken på Bengt-botten också. Att Ben jobbar är ju tätt tydligt, han kör ju inte dygnet runt som Bengt. Bengt jobbar väl m Västtrafiks betalsystem, förklarar varför det är som det är, om personalen kommenterar bloggar 24/7/365.

      Radera
    14. Ben botten körs väl från crontab för att öka trovärdigheten på inläggen.

      Även datorer kan ja ha kontorstid, se bara på de som hanterar bankernas betalningar.

      Radera
    15. Din mamma! Har ni läst Bibeln? Det är en bok, gammal.

      Ps ni har fel.

      Radera
  6. I Danmark har man centralt bestämt att man skall använda ett och endast ett biljettsystem oberoende av vilken "länstrafik" det är som kör!

    "Sydtaxan" i södra Sverige är ett embryo till detta men Västtrafik som öst ut över 500 mille på ett system från ERG i Australien - många fina "studieresor" dit - ville ju inte vara med på det tåget...

    Förr kunde man på Skånetrafikens gamla "Scandpoint"-system även åka på deras kort i östergötland .. ;-) Men det blev nog vissa fel i det efterföljande billingsystemet.. *S*
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sydtaxan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nederländerna kör ett gemensamt biljettsystem för hela landet sedan minst 1994 (när jag bodde där en period). Synnerligen praktiskt, men knappast troligt att man kan införa något liknande i Sverige inom överskådlig tid (dvs aldrig...)

      Radera
    2. Reg Skåne, blekinge, Halland och Kronobergs län fungerar betalkorten överallt, men Reg Skåne har ju snart ersatt korten med QR koder i nya appen så frågan är hur det blir med det.
      Utveckling går inte alltid framåt.

      Radera
    3. Precis! Hur svårt ska det vara att ha ett biljettsystem för hela landet? Sen kan man för all del ha olika zoner och skyffla pengar mellan landstingen för att göra det 'rättvist'

      Radera
  7. Jag rekommenderar "bloggarn" att göra en långweekendresa ner till Centraleuropa nu i höst! Värmen håller i sig långt in i Oktober och skulle det bli regnigt och kallt slinker man bara in på en "Kavarna" och tar sig en kaffe serverat av kypare tillsammans med ett glas vatten.

    Passa samtidgt på att "studera" kulturen, kollektivtrafiken, biljettystemen mm men räkna INTE med att du kan betala med "plast" annat än på flygplatsen.
    Helst skulle dock resan ske med tåg men jag förstår att det finns andra bokningar som måste pressas in.

    SvaraRadera
  8. Det jag skulle vilja se först är att man använder ETT kort. Som det är nu måste man ju ha med sig en halv kortlek för att "klara sig".

    Det finns mig inget hinder att ha kombinerat kort för allt: körkort, kreditkort, tågkort, medlemskort till intresseföreningen osv.

    SvaraRadera
  9. I senaste versionen av Fitbit så har du ju möjlighet att lägga in ditt kort och betala mha klockan som redan sitter strategiskt placerad på handleden, så jag ser inte riktigt behovet av att placera ett chip i kroppen.

    SvaraRadera
  10. För oss som reser i tjänsten är det ett problem att man inte kan få något kvitto om man betalar direkt med sitt kort. Om man för över pengar till ett Oyster Card får man ett kvitto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reser man i tjänsten kör man på tjänstekortet för allt utom rent privata inköp såklart.

      Om inte ens arbetsgivare är en total snålröv.

      Fördelen här med kreditkorten är ju att man får en specad faktura.
      Kan bli problems med momsen dock utan fysiskt kvitto. Återigen , en icke snålrövsarbetsgivare bryr sig inte och struntar i småbeloppen som lite tunnelbanebiljetter.

      Radera
    2. Jo, då är det nog enklare med oyster card, men det är mer en fråga om problem för arbetsgivaren. Problemet ligger i att det blir mer jobb att boka upp detta korrekt och frågan är ifall kvitton skulle underlätta (då skulle de ju behöva bokföra varenda j*via passpassage genom spärrarna).

      Radera
  11. Har ingen alltså sett att chippande av svenskar redan pågår? Ex:

    "The company offers to implant its workers and startup members with microchips the size of grains of rice that function as swipe cards: to open doors, operate printers, or buy smoothies with a wave of the hand.

    The injections have become so popular that workers at Epicenter hold parties for those willing to get implanted."

    https://www.telegraph.co.uk/technology/2017/04/04/cyborgs-work-swedish-employees-getting-implanted-microchips/

    Snart sker det på BB ska ni se. Allt som sedan behövs är ett betalsystem to rule them all.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja för varje anekdot visar precis alltid vartåt allt kommer att gå. Så bara för några få, på ett enskilt företag, tycker det är en kul grej så kommer det införs på BB? Kör du samma resonemang på allt du möter?

      Radera
  12. Berlin tycker jag är en bra stad att resa kollektivt i , inga spärrlinjer, tätt mellan tågen, billigt , nästan inga tiggare och hyfsat rent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer i stort sett. Dock blev jag smått lurad av biljettsystemet när jag var där senast. Anlände en onsdagkväll och hemresan gick med vändande flyg söndag kväll. Köpte därför ett 4-dagarskort för resan in till hotellet och för att använda fram till och med återresan till flygplatsen söndag afton.
      Döm om min förvåning när konduktören/kontrollanten på lokaltåget på väg till flygplatsen på söndagen barskt informerade mig om att biljetten var ogiltig. Den gällde minsann inte 4 dygn, utan 4 dagar - vilket som jag nyttjat den skulle tolkas som onsdag, torsdag, fredag, lördag.
      Fick hjärtat i halsgropen och med kännedom om de drakoniska straffen i Stockholm ställde jag förskrämt frågan vad som nu skulle drabba mig. -Du måste köpa en biljett av mig för 3 Euro, blev svaret. Så jo, även om de kan uppfattas bryska tyskarna, så är de fan smidiga och vettiga också :-)

      Radera
    2. Nicht light Nicht light NICHT LIGHT! var det första jag hörde när vi anlände Rostock, så det kan vara lite olika.

      Radera
    3. Ah, du menar NICHT LICHT? (Undrade lite först...).
      Min far fick en gång nog och skrek allt vad han orkade åt en blinkande tysk:
      AUTOMATISCH!!! :-D

      Radera
  13. Hallå?! Nej!!

    SL kommer garanterat vara först på bollen med ett biologiskt nfc kort som kommer vara enda sättet att betala med innan det är fullt implementerat. Det kommer vara helt oanvändbart, kosta minst 20 miljarder att implementera per station och Meningslösa Partiet kommer skryta om hur bra det är och sedan köra sina skitiga bilar i stan istället för att åka SL

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Detta är inte direkt något nytt. Dock är ett automatiskt påfyllt Oysterkort att rekommendera så man slipper sönderbombade kontoutdrag varje för dag man åkt.

    SvaraRadera