Cornucopia?

Aktuellt

Boksigneringar: Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka, Göteborg

Dags för lite boksigneringar nu i julhandeln. I år blir det signeringar i Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka och Göteborg. Datum enli...

2018-09-12 10:02

Den svenska fattigdomen och flygplatsreklambilar

På flygplatser världen över hittar man utställda lyxbilar som ska attrahera välbeställda affärsresenärer. Men i Sverige, där befolkningen är näst fattigast i Västeuropa, ställer man ut Fiat 500.
Fiat 500 på Bromma flygplats. Från 119 000:- SEK i nypris.
Svenska folket är som bekant ett fattigt folk. Några förmögenheter att tala om finns inte hos de flesta och i median är vi näst fattigast i Västeuropa. Endast i Portugal hittar man fattigare hushåll. Få platser blir skillnaderna så tydliga som på flygplatser.

Flyg är ju glamoröst och det reser mycket affärsfolk. Så att ställa ut bilar i ankomst- och avgångshallarna är en populär marknadsföringsåtgärd. Uttråkade resenärer kan kolla in lite snygga linjer.

Och bilarna är glamoröst inriktade. Dyra modeller, som få har råd med.

Fick förmånen att göra en layover i München pga åska vid hemresan från Mont Blanc. Och vad fanns utställda här i Bayern? Jo, förstås de lyxigaste BMW-bilar man kunde finna.
Elhybriden BMW i8. Från 1 400 000:- SEK i nypris enligt Skatteverket. För två säten.
 Inga småbilar så långt ökat kan se, utan bara lyxmodeller.

Men icke i Sverige.

På Bromma flygplats har man ställt ut en Fiat 500. Den kostar från 119 000:- kronor i nypris visar en enkel googling. BMW i8 på flygplatsen i München kostar från 1 400 000:- SEK om man ska tro Skatteverket.

Så hur ser det ut i Göteborg, Volvos hem. Hittar man kanske en Volvo XC90? En V90? En S90? En C90 (finns det?)?
Volvo XC40.
Nej, istället ställer man ut Volvo XC40. En småbil. Man ställer inte bara ut den en gång. Utan två gånger.
Och en XC40 till.
Volvos billigaste så kallade SUV (Stads- och Urban- Volvo) ställs alltså ut två gånger på Volvos hemstads flygplats. Inte något vräkigt lyxåk alltså, utan det billigaste Volvo hade att uppbringa i biltypen.

Snacka om misär och fattigdom och en indikator på hur illa det är ställt med svenskarnas ekonomi i jämförelse med andra länder. Men lite gratis marknadsföring fick Fiat och Volvo nu iaf.

Ingen form av ersättning har utgått för detta blogginlägg, och jag har betalat mina flygbiljetter själv.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

95 kommentarer:

  1. Sveriges median wealth 45 vs Tysklands 47 hmm

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Sverige flyger alla, inte bara direktörer. Därav fiaten.

      Radera
  2. Xc40 ser ju ut att vara en fin bil, lätt att parkera ? kanske tjänar man mera på att ställa ut en bil som faktiskt säljer istora volymer istället för ett lyxigt objekt som bara några få kan köpa?

    När man ändå går och väntar har man ju faktiskt tid att titta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vill betala 6-7000 kr per år i skatt för att äga den?

      Ser fram emot att få se bilstatistiken framöver. Tror inte att man kommer att slå förra årets volymer, för att uttrycka sig milt.

      En Dacia Duster TCe 125 kostar 4000 kr / år. Ingen kommer undan, det är som vanligt de mindre bemedlade och medelklassen som betalar.

      Radera
  3. Det stavas: Bonus MALUS.

    En vanlig Volvo V90 kostar nu nästan 1000 kr / månad i skatt tack vara Miljöpartiet och alla som la ner sina röster.

    En av mina bilar kostar numera (om jag skulle köpa ny) 1500 kr / månad bara i skatt.

    Men det är vad det svenska folket vill ha, så klaga inte.

    SvaraRadera
  4. En Volvo XC40 T5 kostar nu 7046 kr i skatt per år.

    En Toyota RAV4 2,0, som är en "normal" bil går på 6000 kr / år.

    Tack Miljöpartiet och Alliansen som la ner sina röster.

    Decemberöverenskommelsen är inte DÖd.

    SvaraRadera
  5. Fast Volvo XC40 är ju deras senaste släpp så det kanske inte är så konstigt?! Nästa lär ju bli nya V/S60.

    SvaraRadera
  6. Just XC40 ställs nog ut för att den är Volvos nyaste.

    Såg en ny V60 på Kastrup med traktormotor. 795 tdkk...

    Allt är inte bättre på andra sidan sundet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skoj för Volvo XC60 har i princip samma grundpris som XC40.

      VW Tiguan är ett så mycket bättre köp i den klassen.

      Radera
    2. Man kan sätta ett högre pris om bilen enbart ska köpas av bemedlade män 40+ till sina yngre fruar som vill ha en SUV men samtidigt något smidigt och chickt att rulla ner till nagelsalongen med.
      Eller nåt, typ.
      Volkswagen är nog ett bra val, men ack så tråkiga de är.

      Radera
  7. Kan kommentera detta med ny bil....
    Är själv 38år och har aldrig köpt en ny bil pga att det skulle skada/belasta min ekonomi, pendlar 10 mil om dagen till jobbet och brukar köpa bilar med äldre årsmodell men som har gått lite... dock skulle jag gärna vilja köra ny bil och då inget liten leksaksbil utan ialla fall i mellanklassen.
    tyvärr så blir det inte så mycket pengar över så att man kan kosta på att köra en ny bil och byta vart 3 år.
    självklart kan man ju alltid låna, men jag är gameldax och brukar köpa kontant. Inte lätt att spara ihop 300-500 tusen till en ny bil, trots att jag har en ledande befattning på jobbet så tjänar man inte så många tusenlappar mer än de som har ansvarsfri tjänst.
    I sverige handlar det om att vara två och vad din sambo tjänar för att man ska få god ekonomi..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snack. Jag sparade ihop min första melon på egen hand. Den andra med sambon. Den tredje fixade bostadsbubblan..

      Jag gillar meloner. Gröna på utsidan ,röda innuti som ett känt parti nästan på väg ut ur riskdagen.

      Jag tror det du menar är att det är skillnad på att ha råd och att ta sig råd. Hade inte heller köpt en sprillans ny bil pga värdeminskningen. Lagom gammal alltså.

      Sedan kanske man inte kan köpa ny bil för 400 k vart tredje år OCH ha en rock n roll livstil?
      En bra jämförelse är vad det kostar att leasa.

      Radera
    2. De allra flesta som kör runt i fräsiga nya bilar har inte betalt dem med egna ihop-arbetade pengar!

      Radera
    3. Och innan detta blev nyfattigsverige räckte det med att en i familjen arbetade.

      Radera
    4. Man kan ju rannsaka sig själv om vad man egentligen behöver. Det finns bra nya bilar för runt 200k. En kompromiss mot att spara ihop är att låna men betala av den relativt snabbt, typ 1-3 år eller så.

      Radera
    5. Japp. Många leasar. Ännu fler lånar på huset.

      Just bil är väl klokt att köpa kontant om man har cash. Vet en som betalar av på en stulen och krashad bil. Försäkringen täckte ju inte allt.

      Radera
    6. Helt rätt, att lägga 400 tkr på en fyrcylindrig bil är ju bara tragiskt. Bättre då med något förståndigt för 200 tkr och lite roligt i livet på andra sätt.

      Radera
    7. Din 400 kkr bil är snabbt bara värd 200 kkr.också.
      Om du reser för 200 kkr har du lika mycket kvar i pengar.

      Vad ger mest upplevelse?
      Smaken, baken osv ..

      Radera
    8. Ja, summan av ens laster brukar vara de samma. Själv hade jag köpt bil för 200, roat för 50 och sen sparat resten. Sistnämnt brukar kunna underlätta att skaffa nästa bil o.s.v.

      Radera
    9. Varför inte köpa bil för 400, och sen roat/spara 200?

      Radera
    10. Rickard: hade inte din sambo en t par meloner redan när ni träffades;)

      Radera
    11. # Spara in de tre lattena per vecka

      # Spara in tre paket cigaretter per vecka

      # Spara in det månatliga "ute gånger" (bio, pizza, disco/nattklubb, Taxi)

      Årlig besparing ca 35 000
      Efter 4 år kan man köpa en hyfsat ny beg bil
      Efter ytterligare 4 år behövs det mindre för att byta upp sig
      :-)

      Radera
    12. 35000 kr kan man nog spara ihop på bra kortare tid....

      Radera
    13. Hur då?
      Mitt exempel ovan var bara en snabbis

      Radera
    14. Hur då? Ja, hur tror du att man sparar? Genom att lägga undan av sitt överskott.

      Radera
    15. Jag röker inte, köper inte latte, och går inte "ut." Har Bengt några andra spartips för bilköp?

      Radera
    16. Japp!

      * Skippa Netflix, HBO m.fl betalkanaler mm

      * Skippa TV:n öht !! Förutom att man slipper få propagandan från (S)(V)T uppkörd i ***** så stjäl den tid och pengar !
      Fick faktiskt ett brev idag ifrån Radiotjänst i Kiruna som undrade varför jag inte betalade min TV-licens och tog del av oberoende fri public-service ?
      ;-)

      TV-licens .... ****skrattar******

      Radera
    17. TV är jäkligt dyrt (dö ComHem och Cmore). Alkohol är dyrt. Gym är dyrt men kan ändå vara värt det, förebygger dålig hälsa. Skaffa en cykel och gå till simhallar, det ger bra motion till liten peng. Internetsurfa minimalt på mobilnätet, håll dig till wifi, och se över telefonkostnaderna i stort.

      Ska man spara ännu mer pengar så får man istället betala med tid. Handla mat med kort datum till nedsatt pris (pensionärerna brukar dammsuga mataffärerna på sådant fram till kl 14). Köp begagnade prylar. Apples produkter är att rekommendera för okunniga då de är lätta att underhålla och folk sköter i regel om dem, svårt att gå fel. Wikipedia har alla modeller med alla funktioner listade.

      Radera
  8. Bilar är inte längre en statusprodukt/livsstilsmarkör bland högutbildade, utan snarare en markör för egoistisk livsföring. Hög status bland högutbildade är att cykla (på en dyr cykel) till jobbet. Inser dock att bilar fortfarande kan vara statusmarkör på landsbygden. Vi andra har gått vidare till en mer medveten konsumtion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror väl på var man jobbar. Utan Luther och katekesens självspäkande leverne vill väl ingen cykla ifall det är smidigare att köra?

      Radera
    2. Nej, vem vill ha motion? Härnäst: hydraul-assisterade samlag.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Ja, sköter man sitt med sängpartnern får man väl den motion man behöver?

      Radera
    5. Uppenbarligen inte eftersom din mamma ändå är jättetjock.

      Radera
    6. Marcus Hansson, det är främst vänstervridna innerstadsbreffboende som är överbelånade ch inte har råd med bil, bensin och parkering ovanpå sin rockn roll livstil som tänker så.

      @Ben Dover, smart med hydraulsystem ifall det läcker fungerar det som glidmedel!

      Radera
    7. Fel. Jag umgås bara med högavlönade med liberala åsikter. Social paria att flyga och lackförsegla bilar.

      Radera
    8. @Marcus
      Högavlönade utan varken fritidshus, jordegendomar eller fritidsintressen utanför kollektivtrafiknätet? Låter roligt.
      Eller det är taxi genom livet? Taxin har ju fördelen att den är mindre egoistisk än att köra själv.

      Radera
    9. "Gammal man krassliger han osv"

      Radera
    10. Mina liberala vänner har bil men inte i syftet statusmarkör utan i syftet transport till främst de skäl du anger (-jordegendomar). Vi bosätter oss med cykelavstånd till jobbet och lägger stora pengar på just cyklar. Ni kan skratta åt det men det är ett paradigmskifte bland högutbildade. Medveten konsumtion är en stark trend som du bör följa om du har det minsta intresse av investeringar. En köpstark grupp som inte går igång på valnötspaneler, hästkrafter, tretonsbilar och lackförsegling. Konstigt, eller hur?

      Radera
    11. @Markus Trist att dina "högutbildade" och "liberala" vänner har så lågt i tak att man blir paria utan en "dyr" cyckel.

      Är du någon ny sorts attack-center-partist?

      MVH högutbildad ;)

      Radera
    12. Han skrev väl inget om paria?

      Men nog är det en trend, det byggs ju t o m hus utan bilparkering.

      Radera
    13. @Ben, Hydraul-assisterat är det väl redan idag? Eller har du en pneumatisk?

      Radera
    14. Nej, jag har två steatopygiska dvärg-eunucker som handräckning när jag besöker mitt harem.

      Radera
    15. Har du tagit tillvara på de som blev över då du bytte styrservo på din citroen?

      Radera
    16. Steatopygia. Äntligen har jag lärt mig nåt nytt på denhär bloggen!

      Radera
    17. @Marcus Ja, jag ser genast att exempelvis du och jag har exakt noll gemensamt: champagnetestare på obskyr egen sajt, cykla i centraleuropeiska berg, vara pseudo-kritisk kulturpersonlighet med flanellskjorta (och obligatorisk Mac med klisterlappar). Då förstår jag att du och dina jordägande vänner klarar att leva på latte och cykla runt i Göteborg.

      Radera
    18. Nej nej, de två fick slåss till döden med varsin slö brödkniv för att fira min förstfödde sons födelsedag. Väldigt uppskattat med lite gladiatorspel på barnkalas.

      Radera
    19. Läckert med en dvärg-duo! Du lever verkligen livet!!

      Radera
    20. Ovanstående så klart till gbd crvx.

      Radera
    21. Även om ditt inlägg hamnde fel, så kan jag meddela att även jag uppskattar en gladiatorduell, så tack!

      Radera
    22. https://sverigesradio.se/avsnitt/1145533

      Radera
    23. Den har jag inte missat! På tiden, Nessle har väl varit med flera ggr.

      Kan dessutom meddela att Kalle bodde i en ombyggd vulkverkstad på Backarna engång i tiden, och jag bodde i samma kvarter.

      Radera
    24. Har gbd crvx redan gått på rusdryckerna? Och har han ens en småbil. Låter obizzart.

      Radera
    25. Alldeles riktigt!
      Idag är det bara bruchan i hooden som bräsar med BMW

      Vi andra ser nyktert på valet av fordon och landar nästan alltid i en Skoda

      Radera
    26. "champagnetestare på obskyr egen sajt, cykla i centraleuropeiska berg, vara pseudo-kritisk kulturpersonlighet med flanellskjorta (och obligatorisk Mac med klisterlappar)."

      Jag har en obskyr egen sajt, jag klättrar i centraleuropeiska berg, är en pseudo-kritisk kulturpersonlighet med polotröja (och obligatorisk Mac med klisterlappar).

      Radera
    27. Meh, du är ju inte identisk med Marcus. Cykel != klättra.

      Radera
    28. Cykling (och mikrobryggeriöl) är det väl rätt stor hipstervarning på.

      Men, det är väl hipstertyper som ratar bilen och försöker leva miljövänligt också.

      Radera
    29. Ja, jag såg nu att Cornu hade fått med byte av klädesplagg, men då kommentarer inte kan ändras får det vara...

      Radera
    30. Med tanke på att de har ganska lika marknadsandel (BMW 5,6% Skoda 4,6%) så vet är det nog inte så att bara invandrarungdom i förorten köper den.

      @least: rusdrycker är inte inblandat, däremot så var det nog inte så hälsosamt att får pp-härdare injicerat i mima ädlare delar. Tur att din mamma var nära och inte em pudding i plastic padding. Då hade det kunnat gå illa.

      Radera
    31. Plastic padding härdare i mr magic är nog inte så farligt. Leder endast till lättare missfärgning som kan fås bort med lite färsk BP-bensin.

      Radera
    32. Jag är inte hipster på långa vägar men jag har cyklat genom centraleuropeiska berg - Elbsandsteingebirge och gillar udda ölsorter!

      Radera
    33. Är du inte rädd att den Svenska essensen ska tunnas ut?

      Radera
    34. Den svenska essensen, är det såna där smaker från Saturnus dimman blandar med hembränt och häller upp på systemet-flaskor?

      Radera
    35. Uuuh, jag tror inte att jag vill veta hur den "Svenska essensen" utvinns.

      Radera
    36. @Bengt: Vill man uppleva vorsprung durch technik så är det endast Horch Pkw som gäller...

      Radera
    37. @Toni !

      Audi, VW, Seat, Skoda...
      Badge-Engineering... ;-)

      Okej att toleranserna för delarna som stämplas AUDI är mindre och snävare och att ljudisloeringen är tjockare men annars samma bil!

      Radera
    38. @Bengt: Audi är kvalitetskänsla till ett rimligt pris. Bara när man stänger dörrarna så låter ljudet perfekt och väghållningen är superb (inte som Skodan) ;)....Visst finns det många liknande delar. Är man nöjd med att det låter lite konstigt ibland men man tar sig fram ändå är Skodan jättebra. :)

      Radera
    39. Japp! AUDI känns "tajtare" och har en något dovare solid "klang" när man stänger dörrarna och en distinktion i växelföringen även efter 15 000 mil. Fr.f.a i jämförelse med "frankofona" fabrikat..

      Men någonstans går gränsen för vad det får kosta!

      Radera
    40. Ja men en 1-2 år gammal lågmilar Audi klass A4 (jämförbar med Octavia) vs. en helt ny Octavia tycker ja ändå det är värt att betala 30 lök mer för Audin.
      Skoda är ju fortfarande en bra bil men det jag menar är bara att Audi är en kvalitetsbil i premiumklassen som inte kostar skjortan som t.ex BMW. Det är ändå förhållandevis bra priser på Audi och sen får man inte glömma andrahandsvärdet på Audi. Efter 5 års ägande är det inte helt omöjligt att ägandet av Audi varit billigare :)

      Radera
    41. Glöm inte den osynliga cykelhjälmen Hövding (med härliga Östra hamnen som scen).

      @least @Söderslätt Det går utmärkt att ta sig till de flesta fritidshus och fritidsintressen med kollektivtrafiknätet i Skåne.


      Feta mammor! Steatopygia! Vulkverkstäder! Pseudo-kritiska kulturpersonligheter! Plastic padding! Mr magic! BP-bensin! Vilken härlig müstråd såhär mitt i veckan. Ja jävlar...

      Radera
    42. I BiH finns det en "Wulkanizer" i varje gathörn!
      Och om han inte kan fixa det så känner han otvetydigt 30-11 andra fixare som med några få verktyg från motsvarigheten till "Bil-Tema" kan bygga ihop en "ny" VW Golf DIESEL Mk 1 o 2 från två-tre krockade dito...

      BP-bensin ? Skall det vara bensin så skall det vara "Euro-Benz" ;-)

      https://www.youtube.com/watch?v=ikNTOdHJbGI

      Radera
    43. Detta är anekdotiskt så klart. Mitt umgänge är framgångsrika, högutbildade akademiker typ civilingenjörer och läkare. I min valkrets är Liberalerna kraftigt överrepresenterade och SD, Mp och V kraftigt underrepresenterade. Höginkomsttagare, jämställda med två partners som gör karriär på lika villkor. Så här funkar sociala markörer hos oss: Cykla på 8-kilos CX till jobbet: hög social status. Sitta ensam i tvåtons tysk bil till jobbet: låg social status. Elscooter till jobbet: hög status: Tesla till jobbet: låg status. Interrailsemester med familjen: hög status: flyg till NYC med familjen: låg status. Nattåg till Åre på vintern: hög status: Flyg till Whistler på vintern: låg status. Köpa prylar: låg status. Framgångsrik på konditionsidrott: hög status. Dricka latte: låg status. Dricka espresso: hög status.

      Konsumtion för denna köpstarka grupp är främst bra mat, dyra viner, dyra cyklar och aktiva fritidsupplevelser med lågt klimatavtryck. En stor tysk, lackförseglad bil är extremt pinsamt för oss men jag kan först att man som lågutbildad (typ simpel civilekonom) kan tycka att det är fräckt.

      The times they are a-changin.

      Radera
    44. Framgångsrik och ödmjuk, menar du. Nog för att jag kan hålla med om behovet att äga bil i städer över en viss storlek så är det inte alltid möjligt att vara billös för många. Sen förstår jag inte aversionen mot lackförsegling. Det är väl tänkt att minska användandet av miljöskadliga kemikalier.

      Radera
  9. Mjaee, med tanke på att folk enl. bloggare åker skateboard från Bromma så är väl Fiat 500 en bra ersättare på ålders höst mot regn, kyla, rusk ?
    Den är förmodligen också utrustad med klimatanläggning för klimatångesten.

    SvaraRadera
  10. Fristen av Primo Levi:

    "då såg vi ett litet fordon, en Fiat 500 A, en rostig och skamfilad Topolino med usel fjädring.
    Den stannade /-/ Ut krånglade sig med stor möda en makalös gestalt, vilken först inte tycktes ha något slut men som till sist visade sig vara en mycket lång, korpulent och rödblommig man, iförd en uniform som vi aldrig tidigare sett: en sovjetisk general, en generalissimus, en marskalk. När han väl var helt utanför bilen höjde sig den lilla karossen en dryg handsbredd och fjädrarna föreföll att andas ut. Mannen var tveklöst större än bilen och det var obegripligt att han hade kunnat få rum i den. /-/
    Denna himmelska budbärare, som i en gammal skraltig bil färdades ensam genom leran, var marskalk Timosjenko i egen hög person, Semjon Konstantinovitj Timosjenko, hjälten från den bolsjevikiska revolutionen, hjälten från Karelen och Stalingrad. /-/ han sa,jo det var sant: vi skulle snart ge oss av; >>kriget slut, alla hem<<."

    SvaraRadera
  11. Om man ser till priset per kilo eller meter-bil, så är varken 500 eller XC40 billiga bilar för de fattiga. Hade dock varit hemskt om det hade stått en Skoda eller en Dacia på flygplatserna.

    SvaraRadera
  12. I Ängelholm borde det finnas ett KungsÄgg utställd på Aeroporto, rätta mig om jag har fel!

    SvaraRadera
  13. FIAT 500 tillverkas om jag inte nu missminner mig av Zastava i Kragujevac i Serbien...
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zastava konkade i maj 2017

      Radera
    2. Fiat 500 (flera modeller) tillverkas i Italien, Polen, Serbien och Mexico.

      I Serbien tillverkas bara 500L som är ganska ovanligt jämfört med 500 och 500X.

      Radera
    3. Tillverkaren av fr.f.a lätta lastbilar F.A.P har också konkat...

      https://en.wikipedia.org/wiki/Fabrika_automobila_Priboj

      Radera
  14. Vår nuvarande bil som vi köpte för nån månad sen. 70 000kr, 4000mil, 2011,Japansk. 1 ägare. Vi betalade kontant.

    Färgen är sosseröd vilket jag inte gillar men man kan inte få allt när man köper begagnat.
    Här ska det inte belånas till bil.
    Nu kan vi köra den i 5-6 år utan större omkostnader.
    Att jag skulle betala 3-400 000 (eller mer) för en bil är helt uteslutet.
    Skaffar hellre utlandsboende någonstans i så fall eller investerar i nåt annat.

    Lån=dumhet

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack tack. Jag har den stora äran att vara tillsammans med en kvinna som är likadan som mig.
      För snart 20 år åkte vi mellan Gävle och Stockholm och blev omkörda av en bmw. I baksätet hade vi hennes far som är en mycket förståndig man.
      En murare av det gamla slaget. Både jag och hon sa: "wow vad snygg den är"V (Bilen) och han svarade: " vad kan den göra som den här inte kan?"
      Då körde vi en skruttig bil.
      Sedan dess tänker vi alltid innan vi köper bil:"Vad kan de nya göra som den här vi tittar på inte kan, vi kan bara kör 90 i den iaf".
      Det är vårt riktmärke.
      nya bilar och lån är för de oförståndiga eller "brusshhor".
      Att jag skulle tex köpa en ny bil eller en elbild som bloggarn skulle inte falla mig in i tanken.
      Jag köper mer än gärna 5-10 gamla bilar som fortfarande är riktigt bra som fortfarande har gott om liv i sig utan att behöva spendera för mycket. Jag har aldrig varit poppis och har inget behov av att vara det nu när jag är gamm´el. Jag kör gärna sosserött-fult.....men ekonomiskt :)

      Radera
    2. Så du menar att de som köper en ny bil är "oförståndiga" då de prioriterar annorlunda än du själv gör?

      Du anser med andra ord att att du är rättesnöret för förståndigt leverne.

      Radera
    3. "Du anser med andra ord att att du är rättesnöret för förståndigt leverne."

      Absolut! Trodde det var självklart!

      Skämtåsido. Nej jag menar inte att alla är oförståndiga utan jag menar att de som LÅNAR pengar till att tex köpa bil eller till att resa är de som är oförståndiga. Det handlar inte att man inte prioriterar som jag utan det är ren logik.

      Bilar och konsumtion=kontant, annars låt bli....

      enkelt eller hur?

      Radera
    4. Respekt * 2 mr.Knowit All !

      Bytte nyligen bank men innan dess hann en representant för min gamla bank att ringa upp mig och frågade "..om jag inte skulle ta ett lån ?.."

      Till vad då ? Replikerade jag..

      "..Ja, till en resa kanske, Thailand är fint.."

      "Nej tack!" Blev mitt korta svar
      Ridå!

      Radera
  15. Ja när jag klev in på DOHAS flygplats för ett-par tre år sedan så visade man Bentleys senaste modeller. Är det där nere pengarna finns?

    SvaraRadera
  16. Arlanda har haft många fina Volvo, så det är nog skillnad på vad det är för folk på olika flygplatser mer än skillnad mellan länder..

    SvaraRadera
  17. Å andra sidan borde väl alla ni begbilköpare som raljerar över idiotin att köpa ny bil skänka ett varmt tack till alla de begåvningsvarierade som gör det. Annars skulle ni inte ha några begbilar att köpa.

    SvaraRadera
  18. Cykel och Renault R 4.

    SvaraRadera
  19. Begriper inte vidskepelserna från 50-talet om att flyg skulle vara glamoröst, är ju närmast fångtransport.

    Vad gäller Fiaten i Bromma så är det väl lite lyx med en minibil när staden är lika efterblivet byggd som Los Angeles.

    SvaraRadera