![]() |
Polisbil. |
Notera att blogginlägget nu passerat 200 kommentarer, så de nedersta kommentarerna syns inte.
Gårdagens samordnade och uppenbart organiserade brandattentat mot bilar i bland annat Göteborg, Trollhättan och Lysekil, används redan av den sk SD-svansen på Internet för att utöva valpåverkan. Vem och varför bränderna anlades spelar alltså mindre roll, med med viss symmetri mot MP:s profiterande på sommarens skogsbränder passar SD-svansen nu på att nyttja bilbrandsattentaten.
Gårdagens samordnade och uppenbart organiserade brandattentat mot bilar i bland annat Göteborg, Trollhättan och Lysekil, används redan av den sk SD-svansen på Internet för att utöva valpåverkan. Vem och varför bränderna anlades spelar alltså mindre roll, med med viss symmetri mot MP:s profiterande på sommarens skogsbränder passar SD-svansen nu på att nyttja bilbrandsattentaten.
Det spektakulära i gårdagens angrepp är att de gjordes i dagsljus, att de filmades, att det sker en månad innan valet, och att det inte förekom några oroligheter som motiverar detta. Kriminologen Manne Gerell (en man att följa på Twitter för framtiden, bedömt en person som kommer göra avtryck i takt med stigande ålder) påtalar att detta egentligen bara hänt i Malmö 2016 tidigare, och även då saknades förklaring till hur och varför. Man sökte medel för att få forska kring varför omfattande bränder skedde utan övriga oroligheter eller upplopp, men fick inte pengar från MSB för detta.
Här utdrag ur text om anlagda bränder (till kommande bok om brottslighet i Malmö) där jag tar upp just det att sommaren 2016 bröt mönstret, och vi har ingen bra förklaring till det: pic.twitter.com/PjmEbfIYpb— Manne Gerell (@ManneGerell) August 14, 2018
Imo mkt ovanligt - som sagt något liknande i Malmö sommaren 2016, känner ej till det annars. Har ingen bra förklaring till det som skedde då i Malmö heller. Bryter mönstret.— Manne Gerell (@ManneGerell) August 14, 2018
Att det är så många bilbränder på olika platser i en stad på kort tid är inte så vanligt - om det inte är stora upplopp. Men påminner om det som hände i Malmö sommaren 2016. Vi sökte pengar av MSB för att försöka förstå det som då hände, men blev inget med det.— Manne Gerell (@ManneGerell) August 14, 2018
Jag har tagit del av filmer från Trollhättan, som inte finns publikt på nätet (källskydd), och modus operandi är samma där som på Frölundafilmerna. Dagsljus, svartklädda maskerade personer, bangers, relativt lugnt uppträdande. Grupper om 6 - 10 personer (jag lyckas räkna sju på en film från Frölunda som visar en ordnad exfiltrering på kolonn av enhetligt svartklädda personer). Dock färre bilar på filmerna från Trollhättan, då de berörda parkeringarna på Kronogården var relativt tomma på filmen.
På filmerna från Frölunda ser man 6-8 personer svartklädda maskerade samtidigt. En ledare som verkar dirigera, ofta en vakt, som eventuellt också filmar det hela. En person med bensindunk. Övriga uppträder två och två, och verkar inte bryta stridsparen, försöker eller lyckas krossa rutor, bensinbäraren häller in bensin, sedan slängs knallskott ("bangers") som antänder. Knallskotten drar också till sig uppmärksamheten och får folk att filma. Särskilt i Frölunda är filmerna utmärkta, pga filmade från höga höjder med god översikt, även om några av filmarna har en del att önska kompetensmässigt. Attentatspersonerna visar inga glädjeyttringar på filmerna, utan uppträder lugnt och systematiskt, om än inte med "militär disciplin". De verkar inte vara rädda för eld eller att bilar plötsligt ska explodera - det senare kanske för att man initialt inte sätter fyr på bränsletanken, utan på inredningen, och inte kommer vara kvar när tanken smäller. Utbildning eller erfarenhet, eller bägge.
Var detta då samordnat och inte efterapningar (eng copycats). Svaret kan bara vara ja.
Tidslinjen i rapporteringen är följande:
21:00 Hjällbo, källa Polisen
21:02 Frölunda, källa Polisen
21:02 Lysekil, källa Polisen Tillägg: Lysekil handlade om en brinnande moped enligt Bohusläningen, kan nog avfärdas
21:09 Malmö, källa Polisen
21:15 Trollhättan, källa Polisen
På fem platser startades bränder inom några minuter utan att media rapporterade om det. Uppträdandet var alltså lika i åtminstone Trollhättan och Frölunda. Enstaka annan händelse Malmö/Lysekil kan vara en slump, men bedömt 3-5 av dessa måste vara organiserade och samordnade. Att få på sig svarta kläder, få fram bensindunken, stoppa på sig knallskott i kläderna, och samla sig på samma plats tar mer än fem minuter. Inte ens polisen lyckas inom 5-10 minuter infinna sig vid Frölunda Torg, och då ligger polisstationen tvärs över trafikleden. Det tar ca 5 minuter att gå till brandplatsen från polisstationen. Typ. Korrigering: Polisstationen stängde 2012 och verksamheten flyttades till Mölndal.
21:30 Nyhet källa Ale-Kuriren/Ale Media
21:35 Falkenberg källa Polisen
Fem minuter efter nyhetsrapportering är snabbt jobbat. Detta talar mot att Falkenberg är copycats. Kanske tog man fel på klockan, missade bussen eller ngt. Eller så hatar man slumpen.
22:19 Helsingborg, källa Polisen
22:30 Malmö, källa Polisen
23:00 Trollhättan, källa GP
23:00 Gårdsten, källa GP
23:00 Tynnered, källa GP
23:30 Trollhättan, källa GP
Från 23:00 kan vi förmoda att nattens forstatta bränder är efterapningar. Då ska det även förekommit stenkastning mot räddningstjänsten i åtminstone Trollhättan, men baserat på filmerna från Frölunda har attentatsmännen redan exfiltrerat under ordnade former.
Man kan lansera hypoteser. De flesta faller på sin orimlighet.
Sannolikast är att detta är lokala förmågor, som samordnat. Frågan är varför de agerar. En del hävdar att det beror på att tullen just beslagtagit 100 kg kokain. Men det är knappast "importören" som själv springer ut på gatorna.
Däremot kan man betala andra gäng för att dra ut på gatorna, kanske de importören använder som langare? Hur många gängmedlemmar kan du hyra in för säg 100 000:- SEK? Kanske med löften om kompensation om någon blir gripen, så länge vederbörande inte golar. Annars har uppdragsgivaren polare på kåken om någon gripen golar.
Då det inte funnits filmer av denna detaljnivån tidigare kan vi inte jämföra med hur de mer normala nattliga attentaten ser ut. Dessa peakade klockan 01:00 förra året. Gårdagskvällens angrepp inleddes samordnat ca 21:00.
År 2017 peakade bilbränder 01 på natten. Men relativt vanligt även tidigare under kvällen. pic.twitter.com/QLvPkdEvJ1— Manne Gerell (@ManneGerell) August 14, 2018
Samma tillvägagångssätt kan den som vill ägna sig åt valpåverkan ägna sig åt. Odla kontakter i gäng. 2016 kan varit ett testskott och test av metodiken.
Vill man få filmer för maximal valpåverkan betalar man förstås ett sådant här samordnat attentat i dagsljus på en måndagkväll, när polisen normalt har låg beredskap, och drar till sig uppmärksamheten med knallskott för att maximera mängden filmer. Det betyder inte att avsikten var valpåverkan, men resultatet blir att SD-svansen använder detta de kommande veckorna för valpåverkan.
Själva partiet SD kommer bedömt inte använda attentaten. Det överlåter man åt Internetsvansen, den moderna varianten av SA-trupperna. Sedan får vi se hur många procentandelar detta i teorin kan ge i opinionen.
Tydligt är att de initiala attentaten inte följer det normala nattetida mönstret, utan helt avsiktligt, organiserat och samordnat skedde i dagsljus framför kameror. Vad som egentligen hänt lär vi inte få reda på, lika lite som vi fick reda på något om Malmö 2016.
Vad vi vet är att sedan USA:s presidentval har medvetenheten om påverkanskampanjer online ökat rejält och till stor del desarmerat detta vapen. Därför behövs nya angreppsvektorer för att uppnå effekt. Att sprida dessa filmer är ett sådan tillvägagångssätt. Nu återstår att se om attentaten systematiskt kommer repeteras på olika platser i landet fram till valhelgen. Kanske behövs det inte ytterligare attentat för valpåverkan, då filmerna redan finns.
Cui bono. Vinnarna på detta bor inte på Orten.
Tillägg: Fler som borde veta.
Tillägg: Fler som borde veta.
Jag var reporter för GT när det var bilbränder och kravaller i Tynnered och Hisings Backa för snart tio år sedan. Jag har sett sånt ske live, men det här är helt annorlunda mot vad jag någonsin sett ske i förorten. Det här tyder på tydlig ledarskap, i förorten brukar kaos där...— Markus Hankins (@markushankins) August 14, 2018
Tillägg: Senaste utvecklingen. TV4 hävdar att polisen bekräftat flera gripna för grov mordbrand. Nedanstående tweet intressant.
Har just pratat med familj i bilbrandsdrabbat område i Göteborg. Sonen säger sig känna flera av de inblandade. Säger att ungdomar erbjudits pengar för att delta i attackerna. Har uppmanat honom ta kontakt med polisen. Fiskar vidare. Återkommer om jag får napp.— Evin Rubar (@evin_rubar) August 14, 2018
"Sonen" säger att han varit med när andra ungdomar pratat om att man kan få pengar. Han har dock inte varit med och sett någon erbjudas/få pengar.— Evin Rubar (@evin_rubar) August 14, 2018
Polisen i Göteborg säger att de inte har några uppgifter om betalning för deltagande.
Tillägg: De ungdomar som skjutsats hem till föräldrar var i Trollhättan, där bränderna gick över i upplopp, rapporterar Expressen/GT. Polisen rubricerar även det hela som uppvigling då de bedömer att attentaten samordnats via sociala medier, så polisen tror nu att det var organiserat. Man kan inte heller se någon anledning till attentaten, ingen oro som föregick det hela.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDetta är gjort av böss, slödder, pack och drägg som INTE vill underordna sig samhällets vanliga regler för hyfs , uppförande och normalt beteende eller uppträdande.
SvaraRaderaOM detta skulle vara iscensatt av "främmande makt" (Små gröna män) som en påverkansoperation inför valet, så skulle detta snabbt komma fram då dessa skit- och snorungar som inte fått en ordentlig UPPFOSTRAN sätt skulle läcka ... Inte minst med tanke på att de som fått pengar för detta skulle "bräsa" (skryta) om saken för sina "kamrater"...
Att dessa drägg också är SD:s absolut bästa valarbetare torde heller inte vara någon "hemlighet".
Om polisen behagat gripa en enda av buspojkarna så hade kanske anledningen kommit fram...
RaderaJo, men flera är kända av polisen sedan tidigare och polisen har redan pratat med föräldrarna. Så det mesta är redan utrett.
RaderaOm man tror att det är främmande makt eller SD anhängare så tro jag man är ute och cyklar, troligast är det "bruzzorna" som bara vill "kauzza" lite.
RaderaEn del av de som var på platsen har identifierats av polisen:
https://www.expressen.se/gt/ungdomar-identifierade-efter-stora-brandkaoset/
Helt klart så är det bilhatande miljöpartister som gjort detta!
RaderaInte en enda el-cykel är uppeldad men massor med bilar!
"Det florerar teorier i sociala medier om att bränderna skulle vara organiserade av utomstående personer, med politiska motiv. Det avfärdas av Ulla Brehm.
Radera– Det finns inget som tyder på det. De personer vi har sett i anslutning till bränderna är lokala ungdomar som är kända för oss sedan tidigare och vi tror inte att någon annan har styrt dem."
/Ulla Brehm, polisens presstalesperson i väst.
Så foliehattarna kan somna om..
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polisen-uppmanar-vuxna-att-ga-ut-i-kvall
Är det inte bara en vanlig dag i Sverige? Utslaget på årsbasis är det inte många bilar som brunnit. Nu blev det bara många på en gång.
SvaraRaderaEller som Malmös kommunalråd brukar säga: "Det händer mycket positivt också, det är fel att svartmåla".
RaderaNu ska vi inte bli arga utan gråta lite tillsammans istället.
SvaraRaderaVarför? Brandförsäkringspremierna på bilar i Orten?
RaderaPassar ju MP bra, får ner antalet tyska motorstarka gamla bilar på en variabel till. Högre skatt, högre avgift.
Cui bono som sagt. Knepigt e de.
Ergo: Försäkringspremierna skiljer sig åt beroende på VAR du bor, vilken bil du kör och vem du är...
RaderaYngre man 20-29 med BMW i "hooden" vs man 45-50 med Opel/Skoda i bättre villaförort och skadefri i 20 år skiljer REJÄLT!
Fast media har ju skrivit att det var minderåriga ungdomar som identifierats för attentatet...
SvaraRaderaIngen har gripits, attentatspersonerna var välbyggda och vuxet stora. Ärligt talat har ingen en aning om vilka det var.
RaderaIngen i media alltså.
RaderaPolisen har ju identifierat flera och talat med föräldrarna enligt GP. De var inte okända för polisen. Spara på folien nu.
RaderaJa, polisens röntgenkameror, som ser genom maskeringar och enhetlig svart klädsel var ju på plats. Och NFC levererar DNA-analyser på några timmar nu, trots att attentatsmännen hade handskar och att det normalt tar veckor eller månader att få analyssvar.
RaderaLars, ibland så har du fel och vet inte mest. Trots att det är jobbigt och väldigt svårt att inse. Polisen har span på dessa grabbar och kontaktnät som ger de information. De behöver inte röntgenkameror för att lösa detta.
RaderaFast om du läser vad polisen faktiskt sagt så hade de identifierat några ungdomar på plats (när de anlände), men vet inte om dessa antände. Filmerna visar tydligt hur de svarta avlägsnar sig långt innan polisen är där. Att lokala kids kommer fram för att titta på betyder ju inte att de fjuttade på.
RaderaFör övrigt påstår jag aldrig att jag vet mest eller ens har rätt. Det är en halmgubbe från din sida.
RaderaFlashback vet säkert som vanligt
RaderaVarför skulle polisen ljuga om att de vet vilka killarna är och att de pratat med familjerna? Vem tjänar på den lögnen?
RaderaDet är ingen lögn men om man läser artikeln noga så ser man att det är Krongården i Trollhättan där polisen talat med föräldrar/ barn och det har heller inte gjorts några gripanden. Polisen arbetar uppenbarligen utifrån att det är ungdomar som tänt på bilarna. Problemet är att detta är ett nytt mönster där en betydligt större mängd bilar bränns och där samtliga är ”ungdomar” är identiskt uniformerade vad jag kan se. Detta är i sig oroande och på en helt annan skala än de ”normala” bilbränderna i augusti innan skolan börjar. Normalt är det kanske en två bilar här har de förberett sig för att bränna betydligt fler bilar.
RaderaOrossamtal med föräldrarna görs bara för barn. Barn grips ej för skadegörelse.
RaderaInte deras fel. De har ju ingen gård!
RaderaDu kan ha hittat något, det är liten chans att det är kokainbeslag som orsakat detta över flera områden. Men, det är carbeque-time. Orsaken är osäker till en bättre indikator kommer.
SvaraRaderaSäkert flera flugor på en smäll där, försäkringsbedrägerier, protest mot kokainbeslag ihop med allmänt roande kravall-protest mot samhället och polisen.
RaderaI Augusti 2007 förekom det flera bränder i rad, dock inte lika samordnat, i Göteborgsförorten Lövgärdet..
SvaraRaderahttps://www.metro.se/artikel/18-%C3%A5ringar-%C3%A5talas-f%C3%B6r-br%C3%A4nder-p%C3%A5-l%C3%B6vg%C3%A4rdet-xr
https://www.youtube.com/watch?v=mJL_l91_w9Y
https://www.youtube.com/watch?v=913raJT0GJA
Folk verkar ju hålla på med all möjlig efterbliven skit på sociala medier (typ utmana varann att begå självmord och sånt) så min gissning är att "koordineringen" skedde via sociala medier, eventuellt via nån korkad utmaning eller liknande.
SvaraRaderaSnyggt jobbat Ben. Vad kallade du det den här gången?
Radera"Momo".
RaderaKLF!
RaderaNej, det var Mumu. Och Tammy Wynette.
RaderaInte dem, utan Kristianstadortens lagerhusförening förstås. Www.klf.nu
RaderaMåste ju få tag i någon i nån av grupperna.
SvaraRaderaHelt otroligt om 18-50 män kan utföra brott helt öppet utan att polisen får kontakt eller kan få tag i dom. Särskilt om dom inte hör hemma i dessa områdena.
Kanske är Moderaterna som gör en valfilm? Sist fick de ju kritik för att de hade bilbränder från Kanada.
SvaraRaderaJa det kan ju inte vara Sossarna som gör valfilm för då hade de bara bussat in vita Svenska huliganer som statister.
RaderaSamhället MÅSTE agera! Det måste till mycket mer grillkorv och armband. Fler fritidsgårdar med nya fräscha biljardbord och pingisbord. Inte konstigt att de eldar bilar när de inte får korv och kan spela pingis!
SvaraRaderaVattenkanoner...!
RaderaFinns i de flesta civiliserade europeiska länder som DE, NL, B, FR, CH, A, CZ, PL m.fl.
Kan du förklara hur en vattenkanon hade hjälpt i det här fallet?
RaderaSläcka bränder?
RaderaVattenkanon ger ett visst personskydd för bransoldaterna också, kan vara bra om polisen inte är där och skyddar.
Om inte annat så för att skydda polisen/brandkåren/ambulansen när de rycker ut och blir utsatta för stenkastning...
RaderaSå, man ska ha en vattenkanon mot några stenkastare? Har du tänkt efter nu Bengt?
RaderaAtt Räddningstjänsten, som i princip inte har lagrum att utöva våld, själva ska använda vattenkanoner är så urbota korkat att jag inte ens ids kommentera saken.
Utöva självförsvar får de väl ändå göra.
RaderaJag tror till och med propotionalitetsprincipen är till vattenkanonens fördel.
Så, brandmännen ska avbryta en livräddande insats och bemanna vattenkanonen? Låter som en skitbra plan.
RaderaAnnars har jag en radikal idé: Att folk ska göra det jobb de är utbildade för.
@Ben,
RaderaÅt du taggtråd till frukost?
Vattenkanoner använder man regelbundet i tex Berlin. De har en hel styrka med sådana "tanks".
RaderaPrecis, det finns ju utbildade skyttar som kan skjuta de som kastar sten och sätter fyr på bilar. Jag lovar, det hade bara behövt göras 1 enda gång sen hade dom slutat hålla på med sån skit!
Radera"Så, brandmännen ska avbryta en livräddande insats och bemanna vattenkanonen? Låter som en skitbra plan."
RaderaBen, du kanske inte läser nyheterna? Brandmän kan ibland inte utföra sitt jobb för att det anses för farligt.
Ja, det är helt riktigt att det ibland är ett problem. Jag ser inte att jag har bestridit det nånstans faktiskt. Samma sak gäller f ö ambulanspersonal - de kan ibland komma till en brottsplats innan polisen.
RaderaDet jag inte håller med om är att det är rätt lösning att beväpna brandmän, socialarbetare eller ambulanspersonal. Jag skulle tro att de flesta som arbetar inom dessa yrken håller med.
Ryssland.
SvaraRaderaMozambique.
RaderaFör att slå sönder en laminerad bilruta krävs minst en stulen "busshammare!
SvaraRaderaKnappast. Finns mindre och smidigare verktyg som går att köpa på typ wish för några dollar.
RaderaInte alls, räcker med skärvor från ett tändstift.
RaderaTändstift funkar ju!
RaderaJag har köpt min hammare på Biltema.
Radera"Vad fan håller dom på med" är Löfvens budskap. Regeringens svar blir såklart i sedvanlig ordning: Höj skatterna.
SvaraRadera2017 hade vi 1457 bilbränder, 1998 380 st. Så situationen är lika katastrofal oavsett om en rysk konspiration eller liknande ligger bakom nattens händelser.
Kommer mer skatt på tändvätska så löser sig problemet.
RaderaKan ha varitett test för att se hur blåljusen agerar. Nästa gång gör man det i syfte att avleda, eller så var detta avledningsmanövern för nåt annat...
SvaraRaderaEfter dessa avskräckande åtgärder lär det inte upprepas;
SvaraRadera"polisen säger att man har en god bild av vilka det är som varit aktiva i oroligheterna.
– Vi har redan på morgonen börjat föra orosamtal med föräldrarna till de ungdomar som var aktiva. Vi valde att inte gripa några på plats"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/inga-gripna-for-nattens-brander
Om de är typ 18-20 så är de ju myndiga.
RaderaKanske ringer polisen min mor på äldreboende och vill ha orossamtal om jag gör något dumt :)
I en fullt utvecklad bananrepublik har man paramilitär personal ute på gatorna, att vi inte har det är orsaken till att det inte blir ordning och reda på gator och torg, skulle vara bra om Annie Lööf tar tag i frågan innan hon önskar 30 miljoner invandrare.
SvaraRaderaFröundakillarna gick iaf runt själva torget sen och stod ovanför spårvagnshållplatsen ett bra tag, drog upp gatstenar och skrek till folk att de skulle gå hem. Sen rörde de sig uppåt förbi den där replokalen, mot biblioteket, badet och de nybyggda husen uppe på kullen medans fönster krossades. Kändes inte speciellt taktiskt, och de gav inte intrycket av att vara speciellt organiserade. Att inte polisen lyckades omringa dem där är bara bedrövligt.
SvaraRaderaPolisen har identifierat och ska ha samtal med förövarnas föräldrar.
RaderaI Trollhättan ja
RaderaJag sökte efter bilbrönder, detta kom upp...
SvaraRaderahttps://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/halften-av-bilbranderna-ar-forsakringsbedragerier
Enligt nyhetsrapporteringen: ".. haft samtal med föräldrarna.." Tror nog INTE att detta har så stor effekt då dessa böss och slödder skiter fullständigt i vad föräldrarna säger åt dem... nej, MEN när de råkar bränna ner "fel" bil - "bruchans" svarta BMW exv... ja DÅ kommer de att både svida och göra ONT !! MYCKET ONT !!
SvaraRadera.. eller någon bil tillhörande... tja, en polsk hantverkare...
RaderaSicket rent rasistpladder du bedriver. Tröttnar du inte på dig själv?
RaderaDetta är INTE "rasistpladder"!
RaderaDet är FAKTA !!
Nej, Bengt Hansves tröttnar aldrig på Bengt Hansves tydligen, ytterligare ett sätt han är helt unik på bland jordens 7 miljarder invånare.
RaderaAnekdot från min kompis som jobbade som vakt på en klubb i Kalmar:
RaderaEn ung kille i 19-20års ålder var en av de jobbigaste personerna de hade med att göra. Han slogs, drack och svor åt alla. Han var inte främmande för att ta till våld mot andra heller.
Min kompis som hade ringt till Polisen flera gånger såg att det inte hjälpte.
Han kom på att hans pappa ägde en lokal pizzeria. Han åkte dit och beställde en pizza och bad om att prata med pappan.
Där berättade han för pappan ALLT vad hans son har gjort, hur han beter sig och han visade några filmklipp på sonen som spottade på vakterna.
Pappan blev chockad och sa "jag lovar att han inte gör om det igen".
Nu har det gått några år och jag vet vem den killen är. Jag kan bekräfta att han inte är ute och skriker längre och han är vänlig mot andra. (ja han bakar pizza nu och är den gladaste pizzabagaren jag vet)
Med det ville jag säga: javisst kan det funka att myndigheter/poliser och andra pratar med föräldrarna! Men då ska det vara vettiga föräldrar som tar tag i sina barn och får ordning på dem!
Jag kan tänka mig att killen jag skrev om innan fick sig några slag av far sin.
De personerna kommer ofta från kulturer där man respekterar sina föräldrar mer än tex polisen. Där är familjen både domare och polis.
Den glade bagaren?
RaderaNågon betalade för tillräcklig mängd av flash bangers och brännbar vätska som ordnats fram på flera ställen samtidigt.
SvaraRaderaÄr det dyrt eller? Verkar finnas gott om sånt i förorterna...
RaderaSåg en kommentar på reddit från en person som filmade detta och enligt honom så hade de först stått och skrikit att de skulle elda upp husen.
SvaraRadera"En liten uppdatering: Enligt en av mina kompisar som bor i ett av de gråa husen stod först gärningsmännen och skrek till de boende att de skulle elda upp deras hus. Efter mycket skrikande och annat hamnade de plötsligt på andra tankar, de sprang då och tände eld på alla bilar de kom åt. Det var molotovs som användes, vissa bilar hällde de bensin på innan de tände eld på dem."
Kanske ytterligare ett sätt att få uppmärksamhet och få boende att börja filma?
Din jävla idiot. Det handlar inte om någon sd-svans utan om att vanligt folk nu är jäkligt upprörda. Alla pratar om detta nu. Alla.
SvaraRaderaMycket effektivt som sagt.
RaderaDu har utvecklats till att bli lika förljugen som Gudrun Schyman. Tappat all kontakt med verkligheten. Spottar på vanligt folks berättigade ilska genom att tala om sd-svans. Inga argument, bara polemik, skällsord och lögner.
RaderaVem är störste idioten. Den som skriver eller den som läser?
RaderaRe Cornu
RaderaKan du utveckla?
Personan läkaren Gustav från Öckerö, som även påstått sig jobbat som politiskt sakkunnig åt SD, fullkomligt avskyr mig och bloggen. Ändå läser han.
RaderaKlassisk inavelsbygd det där, bra då att det tydligen finns tangentbord som är anpassade för folk med sex fingrar och simhud.
RaderaMåste väl förresten kännas kymigt att kritisera andra kulturers kusingiften om man kommer från Öckerö där ens familjeträd ser ut som en jävla tjärtall.
Raderahahahahahahaha Ben: vad jag älskar allt du skriver! Saknat dig under sommaren!
RaderaFörresten sa du inte att även vi Kalmar hade simhud? :)
En bra Kalmardialekt video:
https://www.youtube.com/watch?v=gqpan35ZsZo
https://www.youtube.com/watch?v=KegULBb65IY <----Han brukade sälja sina demokasetter inne på toaletten på Kalmars stadshotell.
RaderaOM jag förstår dig rätt nu så har du turistat i stan? Inte på nån toa hoppas jag :P
RaderaHar lite kompisar därifrån bl a så man har hört en och annan story om Nightflight och sådär.
RaderaNu kommer väl SUNFLEET med anledning av bilbränderna höja priserna igen :/
SvaraRaderaJapp!
RaderaSpeciellt om du bor eller tänker åka till "Frööööööölunda"...
Brandrisktillägg! ;-9
Tror snarare att alla får vara med och betala. Något annat vore osocia...(osvenskt) :)
RaderaPolisen verkar ju ha koll på vilka de här brottslingarna är. Väljer förstås att inte gripa, utan istället PRATA med föräldrarna lol. Man kan alltså också fastslå att det inte rör sig om något ryskt specialförband såvida inte polisen valt att hantera det hela genom att ringa de ryska soldaternas morsor i Omsk och Nizhnij Novgorod. Vilket iof inte heller skulle förvåna.
SvaraRaderaSkulle aldrig vara ett ryskt specialförband, varifrån får du sådant trams. Man köper alltid in lokala förmågor. När ryssarna skickar in eget folk, som på fotbolls-EM, så rör de sig i större vanliga folkmassor och försöker dra igång oroligheter, så de kan gömma sig i folkhavet. De uppträder inte ensamma på detta vis.
RaderaDet finns alltid en orsak för händelsen, dess organisering, dess tid och plats samt att medel (flash bangers, brandfarliga ämnen etc.) ordnats fram och bekostats av någon.
RaderaDenne någon är säkerligen minst två steg bort från själva bränneriet.
Sputniknews rapporterar ju "Flaming Rage: Dozens of cars set on afire by arsonists in Sweden". Dom verkar ha bra koll.
RaderaDet är ett 20-tal utländska medier som rapporterat. Först ut var Daily Mail. Så möjligheten är stor att det var brexiteers som eldade bilar och ville uppnå.... Nåt.
RaderaDe unga och "lokala förmågorna" kan nog inte i längden hålla käft om vem som betalt dem !
RaderaGolare har inga polare.
Radera@Bengt: Frågan är vad man helst vill ha betalt i: SEK eller RUB eller kanske TRY :O
Radera@Toni!
RaderaSpelkonsoltillbehör!!
Men när någon ung "förmåga" plötsligt "kommit upp" sig och "bräsar" med nya dyra prylar etc. så kommer frågorna.. Och svaren..
och VEM vill inte skryta om vilka "inflytelserika" kompisar man har... Vilka socialt våldskapital man har tillgång till ..
;-)
Undrar om Stefan och Vladde blir valbara i Mortal Kombat XI. Grym fight...Hadookaaah! Vladde skickar fireballs och Stefan försvarar sig med Patriot.
RaderaOm ryssarna vill destabilisera Sverige så skulle de inte stödja operationer som stärker SD, utan se till att lägga allt krut på att få upp opinionssiffrorna för Centern, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.
RaderaKan det vara Riksbanken då? Det finns ju en stark korrelation mellan Sverigebilden och kronans värdering. Detta skulle ju kunna ge inflationen en skjuts uppåt ifall kronan faller på dom här nyheterna.
RaderaTja, om vi nu antar att det är rysk påverkansop så har det som kommit fram från USA-valet 2016 varit att RF verkar ha verkat både på höger- och vänsterkanten för att öka polariseringen.
Radera@Toni:RB istf RF? Nu får du sluta skylla på invandraren Ingves, det börjar bli tröttsamt.
Radera@gbd: Lika tröttsamt som det blir att skylla ett elavbrott på RF?
RaderaÖka polariseringen? Det sköter politikernas mångkulturella samhällsprojekt alldeles utmärkt utan någon yttre hjälp från vaken det ena eller andra hållet.
Radera@Cornu: ja jag säger inte emot, inget i ditt inlägg mostsäger det jag skrev. Sen om snorungarna är inhyrda av Ryssland, eller någon annan, eller om de har organiserat detta själva kan vi inte veta i nuläget. Polisens teori är att de själva har organiserat det, enligt artikel på SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polisen-har-gripit-misstankta-for-bilbranderna
RaderaGår det att få tag i dessa uppmaningar på sociala medier?
SvaraRaderaFrån dessa bör man kunna avgöra om det är uttråkade ungdomar som tror sig föra en klasskamp eller så eller bara vill förstöra? Dessutom kan man förstå se vilka konton som varit aktiva.
Hade det varit ryssen hade jag förväntat mig betydligt större svans på nätet som ylar sd 2018 ex här på bloggen. Vilket får mig att tro att det är organiserad brottslighet som hämnas/testar gränser/lägger dimridåer.
SvaraRaderaDet ylas SD 2018 rätt friskt på andra håll. Här är det bara överutmanade som fortfarande ylar om SD och liknande.
RaderaDet är så klart ryss jävlar, ingen tvekan.
RaderaVänsterextremister?
Raderahttps://www.youtube.com/watch?v=cCxPOqwCr1I
Raderamen det känns tryggt att Löfven blev arg i alla fall - hade det varit Eliasson hade han frågat vad de stackars förövarna hade varit med om?
SvaraRaderaNu kommer man bygga fler fritidsgårdar i Västsverige - och starta en hjälplinje dit oroliga föräldrar kan ringa. Allt kommer att lösa sig.
På sikt kommer regeringen att tvingas förhandla med dessa grupperingar om vapenvila i utbyte mot straffrihet osv. Dags att poppa pop-corn helst på behörigt avstånd förstås.
När kommer staten att peka ut Ryssland och införa nya sanktioner? Det finns bara en källa för allt det onda i världen och det är Ryssland.
SvaraRaderaVid tidigare bilbränder har det talats om försäkringsbedrägerier. Finns det någon sådan aspekt nu?
SvaraRaderaKnappast
RaderaFör några dagar sedan eldades en POLISBUSS upp utanför POLISSTATIONEN på Wieselgrensplatsen på Hisingen...
SvaraRadera"Gängen" ville väl visa att de pekar långfinger åt "Aina" och det är DE som "bestämmer"...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7015505
Konspiratoriskt trams. Ortens unga gjorde detta för uppmärksamhet i en tid de vet att det kan få denna.
SvaraRaderaAtt detta gynnar SD kan i längre loppet bekräfta deras världsbild, men det är sekundärt.
Vilka löjliga påhitt.
De som gjort det vet nog inte ens att det är val och att det är kontraeffektivt för vänstern/sossarna som deras föräldrar troligen röstar på för att få bidrag och ta in släkten..
RaderaSom jämförelse...
SvaraRaderaI Jumi 2016 var jag i Belgrad i Serbien och satt på "donken" på "Terazija" mitt emot "Hotel Moskva"..
Fotbollslagen "Partizan" o "Röda Stjärnan" hade spelat derby och ett av lagen förlorat... Dess MYCKET BESVIKNA supporters gick Terazija fram och skrek ut sin ilska och sorg. Kraftigt bevakad av stentuff svartklädd polis med Kalajsnikovs, schäferhundar, kravallbilar, hästar mm. Efter 15 min var det över och inte en blomkruka var omkullvält...
Då fanns en förväntan om att en part kunde bli besviken på grund av en synbar orsak.
RaderaDet som hände här kom från ingenstans utan synbar orsak. Orsak finns för koordinerat mordbränneri men den är inte synlig än och gick inte att förbereda sig inför.
Men ditt cp, då hade de ju redan slagit varandra sönder och samman inne på arenan i typ en timme medan snuten bara tittade på.
RaderaBara en lite inflikare: I Serbien går det 635 poliser på 100 000 invånare och i Sverige går det 195 poliser på 100 000 invånare. Hur det påverkar förmågan att agera tänker jag inte spekulera i.
RaderaGazaremsan och Västbanken har väl typ dubbla Serbiens siffror och där verkar det ju gå bra.
Radera@Ben Dover: Israel har drygt 300 poliser på 100 000 invånare. Dessutom är det ett oroligt område. Dom borde ha minst lika många som Serbien.
RaderaSer man till Numbeos crime rate index ligger Sverige på 2a plats i Europa.
Har du någonsin varit i kontakt med Svenska polisen så förstår du nog varför vi har problem. Dom är för få. Men du är väl inte uppvuxen i en förort.
Så du håller med om att antalet poliser inte är ett bra mått då, eller hur kan Israel klara sig med 300 om Serbien behöver det dubbla?
RaderaI Malmö håller vi inte på med det där med "förort" så jävla mycket, Rosengård ligger liksom 10 minuter från centrum.
Dom klarar sig då dom är extremt effektiva och har en duktigare underrättelsetjänst än SÄPO. Att F.d. Jugoslaviska länder fortfarande har kvar en extremt hög polistäthet är en kvarleva från Titos Jugoslavien där man hade noll tolerans mot kriminalitet och har inget med behov att göra men det gör helt klart Poliserna synligare på gatorna. Det tar inte 2 timmar för Polisen att komma i Serbien eller Kroatien om du ringer och säger att du hittat en blodig om medvetslös man. Det tog det när jag bodde i förorten.
RaderaToni, nu sköter ju inte Israel det polisära vare sig på Västbanken (annat än i judiska områden) och definitivt inte i Gaza.
Radera@Unknown: Palestinska myndigheter har ingen armé då detta inte tillåts så därför har dom en hög polistäthet för att kompensera för detta. Dessutom är det löjligt att jämföra GAZA med Sverige. Jämför Sverige med Österrike. Österrike ligger nästlängst ner på listan på European Crime Rate och Sverige ligger nästhögst upp.
RaderaSå, jag ställer samma fråga igen: Du håller med om att polistäthet inte är ett bra mått då?
RaderaHela Malmö är en förort! Det är därför alla svenskar med vett flyttar till bättre kommuner.
RaderaJa, men en positiv bieffekt är i alla fall att det inte finns den där cp-ghettoidentiteten som Tony kör med så mycket i Malmö. Folk som bodde i villa på Jägerso hamnade lik förbannat i Rosengårdsskolorna, och bodde man på Videdals villaområde så började stan plötsligt bussa hälften av Rosengårdsungarna till ens skola osv.
RaderaDet är märkligt att man vågar göra flera aktioner på olika platser och kunna känna sig säker på att inte polis snabbt kommer på plats. I andra länder kommer polis när man ringer efter dem, och de kan komma i stort antal när liknande saker händer. I andra länder finns också risken att en patrullerande polisbil av en tillfällighet råkar köra förbi. I Sverige är det exotiskt att se en polisbil. Ännu mer exotiskt att se en polis till fots som inte aktivt jobbar med en händelse.
SvaraRaderaKillgissar att det finns kanske 4-5 polisbilar i tjänst i Stor-Göteborg en vanlig måndagskväll. Om ens så många. Regionala insatsstyrkan i beredskap, eventuellt jour i hemmet 60 minuters inställelsetid.
RaderaDet är ju uppenbarligen på tok för lite iallafall. För det första bör befolkningen kunna förvänta sig att polisen kommer hyfsat snabbt vid allvarliga händelser. Sen utöver det behöver det finnas ett visst överflöd som kan köra omkring och titta till otrygga områden där det ofta förekommer brott. Och kanske ha tid med att prata med affärsinnehavare och andra för att bygga relationer.
Radera@Unknown: Har du varit i kontakt med Polisen någon gång? Det har jag då jag bort i orten.
RaderaKan ju ha med detta att göra också även om det inte är hela sanningen:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_number_of_police_officers
Det optimala är ju ett flertal stök samtidigt. Om polisen har resurser till att lugna ett halvt utanförskapsområde så får övriga, eller alla, fritt fram.
RaderaOm denna sorts konspiratoriskt struntprat ska få fäste på denna blogg så kan det bara sänka dess trovärdighet. Det vore synd.
SvaraRaderaMed det sagt så frågar sig vän av ordning var bloggarens insinuationer om att Mp tände på skogsbrånderna och överlät åt sin svans på SVT (deras Völkischer Beobachter) att göra politik av det?
Hursomhelst är den troligaste förklaringen upoenbar: Det hela har organiserats av lokala förmågor i form IS-återvändare med militär erfarenhet. Syftet kan jag bara spekulera om. Möjligen att rekrytera och att stresstesta samhällets beredskap som med i eskalering av inbördeskrig?
Du är väl så artikulerad själv när det gäller konspiratoriskt struntprat med de ”uppenbara” insikterna du förmedlar kring IS. :)
RaderaVarför inte låta lite polsk eller serbisk "specialpolis" få praktisera i Sverige ?
RaderaDet gick ju mycket bra att låta polska brandmän komma och hjälpa till så varför inte också polisen ?
Svenska polisen har säkert mycket att lära. Genus-helvetes-tramset, halal-korven och saften och bullen får dock lämnas kvar hemma på stationen !
@ Abbe,
RaderaAtt angreppet skedde metodiskt och organiserat är inte en teori utan bevisat faktum.
En konspirationsteoretiker kan försöka bygga ett luftslott inbegripande riksdagspartier, ryssar eller utomjordingar kring detta.
En sansad person konstaterar att den troligaste förklaringen inte är en konspirationsteori utan har att göra med de hundratals militärt utbildade och kriminellt aktiva terroristerna som bor i de aktuella områdena.
Anders, den teorin är betydligt mer sannolikhet än tex en rysk konspiration. Men naiviteten har inga gränser så låt oss annars fortsätta stoppa huvudet i sanden, negligera och påstå det är "lite busiga pojkstreck".
RaderaNu väntar jag på att AB:s orakel Anders Lindberg går ut med den hemska sanningen: Bil Sweden, dvs branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, vill öka nybilsförsäljningen.
Det enda syfte för påverkansoperation man rimligen kan se i detta, är att SD:s motståndare vill misskreditera dem genom något så här uppenbart. Vore bränderna utförda av högerextrema så vore det ju betydligt smartare att dölja brotten så mycket som möjligt och att inte koordinera dem . Alla vet ju redan att förortsligisterna tuttar på bilar året runt och speciellt innan skolstart.
SvaraRaderaMärkligt att allt detta hände samma dag som V-ledaren intervjuvades i P1 och där han uppmanade ungdomsförbundet att fortsätta hävda sina demokratiska rättigheter!
SvaraRaderaJa, lite märkligt kan man tycka!
RaderaTror inte på slumpen, som Leif GW brukar säga.
RaderaSällan har man hört något så vidrigt som när Sjöstedt sa i P1-intervjun, att ungdomsförbundet enligt lagen om yttrandefrihet har rätt att med megafoner störa ett politiskt möte, och att det är polisens sak att avgöra var gränsen går. Tveksamt dock om gängen hunnit organisera kuppen i anslutning till detta.
RaderaDet snällaste man kan säga är väl att pyromantikerna har planerat detta länge, men avvaktat eldningsförbudets upphörande.
Videon som visar bilbränderna på Frölunda torg i Göteborg togs ner på Facebook efter att den på en timme fått över 150 000 visningar.
SvaraRaderaVarför?
Kanske vederbörande som lade upp den tröttnade på kommentarerna?
RaderaNu är det som det är och det har hänt.
SvaraRaderaVad är nästa grej, vad kommer då?
Inget speciellt. Det eskalerar och sprider sig. Snart i ditt hood också om det inte redan hänt. Och vi agerar som grodor i en kastrull.
RaderaFinns lite videos samlat på Zerohedge, för enkelhetens skull.
SvaraRaderaFörmodligen en påverkans operation dirigerad från något land nära dig.Vissa av ynglingarna var säkert påverkade av vodka att de lyckades fly utan att gå på grund är ett under.
SvaraRaderaLars, är det inte ganska löjligt hur du lyckas skipa ditt inlägg till att vara en "nazistattack" mot SD och dess väljare, när det till hög sannolikhet är troligtvis är organiserade kriminella element av icke-europeisk bakgrund och samhällssyn ligger bakom?
SvaraRaderaPsyops är i högsta grad verkliga, och jag uppskattar på sätt och vis din egenskapade "technothrillerparanoia" eftersom du är en av få som belyser sådana perspektiv. Men där jag tycker du går fel är att attackera SD som är det enda genuina botemedlet vi har mot det som är påtagligt sjukt i samhället och ett autentiskt problem - inklusive det absurda neomarxistiska medieklimatet. Problemkomplexet som innefattar både trygghetsaspekten och informella inskränkningar mot yttrandefrihet, nedmontering av svenskbegreppet inom museivärlden etc, är inget som t ex moderaterna med är i närheten av att vilja adressera.
Jag kommer rösta på SD i år, och jag är trots detta starkt övertygad pro-NATO och pro-EU och anti-Ryssland. Tills de andra partierna vaknar till liv på allvar finns det inga alternativ, och det är med för en yttepyttechans för "Swexit" och liknande. När det brinner på våra bakgårdar, bör vi också leta där efter svaren, så även du. Vad kan främmande makt utnyttja om inte djupa divisioner i samhället till följd av flagrant polemik av typen "dödsknarkarnazist" som du så lättvindigt drar dig med? Vad jag kan se är de allra flesta som är förbannade på sociala medier, helt vanliga "Svenssons" som möjligen är lite lägre på "agreeableness" och vågar säga vad de tycker, och inte förfogar över ett stort socialt kapital som de måste vårda över risk för repressalier från arbetsgivare mm. Ut med packet, som de skulle säga.
1+
RaderaHar du inte ens läst inlägget. Kokainimportör som hyr gäng är det jag lägger fram. Sedan passar det utmärkt för en valpåverkande operation och nyttjas av sådana som dig som det.
RaderaSe om du har läsförståelse för följande mening: "Det betyder inte att avsikten var valpåverkan, men resultatet blir att SD-svansen använder detta de kommande veckorna för valpåverkan."
RaderaDu försöker problematisera bilbränderna på så vis att det orättfärdigt gynnar SD, eventuellt via augmentering från en främmande makt. Tycker det är rätt uppenbart att detta är din egen "attackvektor" via inlägget för att grumla upp bilden.
RaderaJag anser dock att du karaktäriserar oärligt, när 80+ bilar och troligtvis exponentiellt många fler medborgare drabbats av detta ca 21:00 på en måndagskväll. Du målar ut om "SA" och liknande, men faktum är att vanligt folk blir upprörda över fundamenta på deras bakgård. Tro fasiken att det gynnar SD. Jag hoppas verkligen att det är renodlat organiserade kriminella bakom aktionen - eller ännu hellre ungdomar med brist på fritidsgårdar - och inte återvändande IS-krigare som stresstestar eller liknande.
Att använda verkligheten för valpåverkan = opinionsbildning.
RaderaÄven i England är dom medvetna om det svenska valet, en påverkansoperation genomfördes mot parlamentet, ser vi en internationell konspiration.
SvaraRadera"Vi sökte pengar av MSB för att försöka förstå det som då hände, men blev inget med det."
SvaraRaderaSå det fanns inga pengar till forskning på MSB? Eller fanns det, och pengarna gick till annat?
Denna fråga bör ställas till MSB. Och de bör svara på den, och vad den alternativa användningen av forskningsmedlen medfört för nytta.
Pengarna gick väl till genusforskning... det är antagligen enbart män som bränner bilar så mer feminism är lösningen!
RaderaIntressant att följa medias rapportering kring skogs- respektive bilbränderna och vad detta bör få för konsekvenser politiskt och i valrörelsen. Ett klassiskt Rorschachtest.
SvaraRaderaAlla som läst andra inlägg av mig vet att jag är starkt emot Rysslands aggressiva utrikespolitik och deras krig i Ukraina och Georgien. Men man ska inte ropa varg i onödan för då kommer även Ryssland att använda det i sin psyops när de faktiskt genomför verkliga operationer. Kan det vara så att slöddret är betalt av Ryssland som en påverkansoperation mot det svenska valet? Ja det är möjligt. Men det känns i detta fallet mer troligt att det är rent kriminella element som ligger bakom, t ex som en hämnd för kokainbeslaget eller något annat.
SvaraRaderaFinna epokgörande kunskapssökande svensk forskforskning om anlagda bränder i Malmö.ForskningsreSultatet var att det brann mest i nogozoner och att de som anlade hade låg socioekonomisk status. SVENSK kriminologis standarsresultat nr 1A.
SvaraRaderaOch lösningen brukar vara att det behövs fler fritidsgårdar...
RaderaDet var ju ändå snällt av dem att vänta tills eldningsförbudet var upphävt!
SvaraRaderaStraffet för olaga grillning är väl å andra sidan högre än för bileldning i orten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaVEM bygger bilarna ?
SvaraRaderaVEM bränner dem ?
https://www.youtube.com/watch?v=DUDx6NEqdJQ&t=164s
Min granne i radhusen på andra sidan fotbollsplanen ute i "Tosslanda" kom från "Jugoslavien" på andra hälften av 60-talet för att jobba och bygga bilar på Volvo...
Han kommer att rösta SD ...
Bengt: De flesta "Jugoslaver" kommer att rösta SD.
RaderaSynd att han kastar bort sin röst. Han borde rösta på äktnationalistiska Alternativ för Sverige istället. Tipsa honom!
RaderaBrinnande skog : MP gynnas
SvaraRaderaBrinnande bilar : SD gynnas
Vad skall man bränna för att gynna S?
Pengar,så man kan söka mer bidrag, det gillar bidrag(s)partiet. I övrigt semestern slut, typisk svensk regnig sommar och mer bilbränder. Och där försvann Mp ur riksdagen.Gott så.
RaderaArbetsplatser?
RaderaSå om man tycker detta är för djävligt och kommenterar det på sociala medier så tillhör man helt plötsligt en SD svans. Snacka om stigmatisering.
SvaraRaderaEnhetlig svart klädsel, svart ja men i övrigt svårt att se att den är enhetlig på filmerna, vad letar vi efter i detta fall någon uniformerad fascist brigad?
Lika lätt som det är att komma i tid till jobbet eller skolan är det ju att samordna bilbränder och villiga bilbrännare finns det ju gott om.
Tror du tar åt dig lite väl mycket.
RaderaAlla i SD:s svans sprider detta, men alla som sprider detta är inte SD:s svans. Oavsett så gynnar detta SD.
En idiot är en idiot.
RaderaDen politik som förts många år nu har skapat de här återkommande situationerna, de enda som protesterat mot den utvecklingen är SD.
RaderaKonstigt om SD inte gynnas när de andras politik visat sig leda till katastrof inom ännu ett område.
– Vi ska jaga dem, säger Dan Windt, chef för lokalpolisområde Storgöteborg Syd, till SVT.
SvaraRaderaTar vi det en gång till: ".. Vi ska jaga dem..."
Trodde jag faktiskt inte att den genus- och "..QWERTYXYZ..." certifierade svenska polisen fick säga...
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/flera-gripna-efter-br%C3%A4nder-i-g%C3%B6teborg-1.7666899
De kanske igentligen är laglydiga killar som inte bränt bilar på hela sommaren. Men nu när grillförbjudet upphävdes kände de att de har lite att ta igen. Vem vet?
SvaraRaderaYtterligare en (ej underbyggd) teori är att någon betalar unga kriminella personer för att starta bränder som en avledningsmanöver av något slag, kanske för att flytta olagligt gods, transportera efterlysta äldre kriminella från punkt A till B eller begå någon annan typ av riskfylld brottslig operation?
SvaraRaderaEnligt polisen på nyheterna på radio så är dom gripna "ungdomar" boende i området och anledningen verkar inte ha varit annan än att ställa till jävelskap, som vanligt. Dom har inte fått betalt av vare sig ryssar eller SD. Årets sämsta blogpost. Fem foliehattar av fem.
SvaraRadera+1
Radera"Det går inte att se skogen på grund av alla träden"
Var står det att de skulle fått betalt av ryssar eller SD? Det står att de kan fått betalt av en kokainimportör.
RaderaHär fungerar nog kamratuppfostran bland grannarna bäst när det blir känt vilka individer det rör sig om i nämnda område.
RaderaTyvärr finns det risk för att andra hakar på sådant här i andra delar av landet för att få respekt, de lägger säkert upp klipp på varandra i någon slags "challenge"
Jag tycker detta kvalar in som terroristbrott enligt 2003:148 "avsikten med gärningen är att in jaga allvarlig fruktan hos en befolkning"
SvaraRaderaSå börja plocka in dessa individer för terrorism, tror de snart ångrar sig rejält när de inser att deras framtida liv kommer begränsas kraftigt inom Schengen och USA.
De har väl ändå inget intresse av att lämna bidragsparadiset Swedistan?
RaderaJa, vi stämplar genast in ett stort rött T i deras pass om de söker och får ett... ;-)
RaderaT som i "Terrorist"!
Lite anekdotiskt då att jag har en f.d. numera pensionerad yrkeskollega som sedan snart två decennier sedan är bosatt i Sydostasien och frikostigt sprider sina synpunkter om både det ena och det ena och det andra på internetsajter. Hans senaste reflexion då att dessa anlagda bränder är initierade av nuvarande regering för att ge Statsminsiter Löfvén tillfälle att utlysa undantagstillstånd och ställa in valet i september! Han får många gillatryck!
SvaraRaderaTilläggas då att han och jag kan under lugna former diskutera vad som sig timat i maskinrummen i svenska handelsflottan under decennier men att vi konstaterat att våra politiska åsikter går isär!
Än så länge går det inte framåt i spekulationerna.
SvaraRaderaÄr det någon som betalar slöddret att agera? Så säger info som denne Evin Rubar förmedlar i sitt tweet i inlägget ovan.
På annat håll sägs det vara sura invandrare som inte alls gillade att NMR fick tillstånd av polisen för sin manifestation och då uppmanade till detta.
Eller så var det något annat. Det finns alltid en orsak och den var inte att en massa slödder på olika platser parallellt fick för sig att nu borde vi bränna bilar kl.21.00 för att det är så kul att leva rövare.
Lars Wilderäng & Stefan löfvén, måste vara sveriges bästas brottsutredareteam, eftersom de kom fram till samma slutsats: "Nästan som en militär operation".
SvaraRaderaI Lars fall, har han ju uppfyllt sitt mål att locka läsare till sin blogg och skapa valpåverkan. Vad Stefan tjänar på att som statsminister uttrycka sig så klantigt genom att negligera polisens arbete är väl i sedvanlig ordning, fiska röster åt SD. Stefan måtte ju vara en SD-betald infiltratör, (eller rysstroll).
Ett mer allvarligt perspektiv på bilbränderna är att de boende inte har någon som helst gemenskap och gått ut i en gemensam trupp och brottat ner (om inte annat jagat iväg) buset. Hade samma sak hänt på 90-talet eller tidigare hade buset hållits fast av grannar tills polis anlände. Det är en tråkig sverigebild att se medborgare blivit så rädda och kuvade.
Det står "om än INTE med militär disciplin". Det betyder att det inte är militärt.
RaderaInte så lätt att vara du.
kriminella gäng tar kontrollen över sina lokala områden och gör detta som en maktdemonstration för att skrämma grannarna till tystnad. Är dessutom gärningsmännen under 15 år så är det i princip riskfritt, på sin höjd en orosanmälan men det lär knappast vara deras första heller.
Radera"Nästan som en militär operation" är inte heller militärt?
RaderaHuvudet på spiken av:
SvaraRaderaDoktor Syn 2018-08-14 12:00
Om ryssarna vill destabilisera Sverige så skulle de inte stödja operationer som stärker SD, utan se till att lägga allt krut på att få upp opinionssiffrorna för Centern, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.
Destabilisering bygger väl på att man hetsar alla mot alla.
RaderaSå som det verkar ha gått till vid det amerikanska valet.
Haha typ dagen efter att Lasse yrade om att SD målar upp en "skräckbild" med massiv kriminalitet, upplopp och otrygghet i mångkulturens spår händer det här!
SvaraRaderaNu är man en SA-trupp om man noterar vad som händer också. Verkligen skicklig damage control, Lars.