Cornucopia?

Aktuellt

Prognos: Kraschen i Stockholms bostadsbubbla - om 90-talets nedgång upprepas

Utvecklingen för Stockholms lägenhetsprisindex speglar än så länge väldigt exakt utvecklingen för lägenhetspriserna på Östermalm under 90-ta...

2018-08-22 13:37

Tesla Model 3 har nu 52% av marknadsandelarna i USA

Tesla Model 3 hade i juli 52% av markadsandelen i sitt segment i USA, och säljer alltså mer än konkurrenterna sammanlagt.
Källa: Tesla
Teslas massmarknadsmodell Model 3 är en mellanstor premium sedan och konkurrenterna är Audi A4, BMW 3-serien, Mercedes C-klassen, Lexus IS och Jaguar XE. Volvo räknas inte som premium i USA, om nu någon undrade.

I brevet i anslutning till senaste kvartalsrapporten konstaterar Tesla att man nu nått över 50% - närmare bestämt 52% - marknadsandel bland nybilsförsäljningen. Model 3 säljer alltså mer än samtliga konkurrenter. Tillsammans.

Tidigare var man bara enskilt största modellen i segementets nybilsförsäljning, men nu är man alltså större än de övriga sammanlagt. Förklaringen ligger förstås i den ökade produktionstakten. Marknadsandelarna i USA kommer bli större i takt med att man når målet med 10 000 tillverkade Model 3 i veckan, även om en del av denna produktion nu levereras till utlandet.

I rättvisans namn är inte premium mellanklass sedan direkt den vanligaste bilen i USA, men det bådar gott inför kommande Model Y, som förväntas vara en SUV-version av Model 3.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

40 kommentarer:

  1. Skulle inte Model 3 vara en bil för massorna, "a low cost family car" och inte en premiumbil?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man producerar bara 75kWh versionen än så länge som jag sett komma 45 mil motorvägskörning med autopilot. 50 kWh version kommer om ca 6 månader och ska ju ligga på runt 35 000$ vet dock inte om det är före eller efter den amerikanska skatterabatten på 7 500$

      Radera
    2. Det verkar vara en bil för massorna med tanke på vilken bilmodell man hade innan man köpte Model 3. De bilar som oftast byts in mot Model 3 är Honda Accord, Honda Civic, Toyota Prius, Nissan Leaf, och BMW 3- Serien. De som köper Model 3 kan alltså tänka sig att lägga lite mer pengar vid inköp för att i totalkostnaden antagligen spara pengar.

      Radera
    3. Priset $35000 ska vara före den amerikanska skatterabatten - som för övrigt kommer att börja fasas ut vid årsskiftet.
      Man bör dock komma ihåg att priset även är exklusive moms och andra skatter samt frakt och tullar.

      Radera
  2. Kul med stark försäljning, hoppas det blir lite vinst snart så Elon kan sluta försvara sig mot blankare :)

    SvaraRadera
  3. ...Och när kommer den till Sverige? 2025?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om ett halvår ungefär...

      Radera
    2. Så de inte det typ 2016?

      Radera
    3. Bilen presenterades i mars 2016 om det var det du tänker på. Första leveranserna i USA var först tänkta till 2018 men pga det stora antalet reservationer så tidigarelades första leveranserna till 2017. Leverans till Europa var tänkt till slutet av 2018 men senarelades till början av 2019. En orsak till detta kan vara att de vill att så många köpare som möjligt i USA ska kunna nyttja det statliga stödet som börjar trappas ned för Tesla-bilar eftersom de levererat mer än 250k elbilar i USA nu.

      Radera
  4. Heja heja, vi är störst i ett icke-existerande marknadssegment! Tjoho!

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas den är mer premium än vad model S var 5 år sen, redan då kändes en 5 år gammal volvo (nu 10 år) som mer premium än S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är faktiskt intressant: Tesla jämför konsekvent försäljningssiffror mellan model S och 7-serien/A8/S-klass, trots att de inte alls är i samma storlek eller nivå av lyx. Allt för att slippa jämföras med mer populära mellanklassare. Nu gör de samma sak, och jämför med 3-serien/A4/C-klass trots att man prismässigt snarare konkurerar med de populärare 5-serien/A6/E-klass...

      Radera
    2. Att en 5-prisklassens bil säljer mer än 3-klassens, torde väl vara väldigt bra?

      Radera
    3. Det är lite fult att å ena sidan jämföra sig med ett smalt utsnitt konkurrenter, och vilja framställa det som att man har en dominant marknadsposition, samtidigt som man också skriver så här:

      The popularity of Model 3 is a true testament to the product. Based on trade-ins
      that we’ve received so far, we can see that the total addressable market for Model 3 is much larger than mid-sized premium sedans.
      We are drawing customers from many other segments, including non-premiums sedans and hatchbacks.

      Det är en ny stor SUV-våg i USA, det såldes ~400 000 vanliga bilar och ~900 000 pickups/SUV under juli. Tesla har en marknadsandel på 1.5%. Det är en mer rättvisande bild än att jämföra sin försäljning med några i USA extremt obskyra europeiska miniatyr-sedaner.

      Radera
    4. Jag har en 3-serie som jag byter mot en TM3 nästa sommar.

      Vi känner inte till prislappen i Sverige (beror bl.a. på valutan) men den kommer sannolikt vara i nivå med jämförbar BMW (standard range= BMW 330, long range= BMW 340).

      Efter att ha besökt USA denna sommar och fått möjlighet att prova en TM3 kan jag också säga att det är en mkt skarp konkurrent till BMW 3-serie.

      Det finns detaljer som BMW gör bättre men som helhet får den stryk av Teslan.


      Radera
    5. Jag gick från en Nissan GT-R R35a & en Volvo V70 till en Tesla Model S (bytte bort båda bilarna). Firma bil förvisso, men hade utan problem kunnat välja en BMW eller Volvo om jag viljat. Men Tesla har en lyx ingen annan leverantör kan erbjuda idag faktiskt.

      Jag medger att en BMW eller Merca har båda fler och större knappar, även materialvalet är i snitt bättre på dessa stora märken. Men skillnaden är inte "radikal".

      Men Tesla har flera "radikala" skillnader. Redan för 4 år sedan gick det att köpa en bil som bara blir bättre och bättre för varje månad som går. Bilen gick från att vara den enda riktiga elbilen med vettig räckvidd till att efter något år bli den enda med en bra "autopilot" (inom situationstecken för den kör inte själv överallt utan behöver såklart hela tiden övervakas). Den är otroligt tyst på småvägar och i staden med teknik i form av en gigantisk skärm med förbetalt Spotify och internet.

      Till allt detta kommer gratis laddning så länge du äger bilen på valfri supercharger, helt fantastiskt.

      Jag brukade avsky elbilar, jag ansåg att det bara var folk som ville vara "annorlunda" som hade dessa bilar som såg ut som UFOn med konstiga vingar och udda linjer. Sedan kom Tesla som tillochmed fick mig att sälja min ögonsten GT-Ren.

      Teslan är både praktisk och snabb. Samt väldigt häftig.

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Tur att Elon övervunnit medias aggressioner,hittills iaf.
    Men mer skitsnack kommer såklart,"media" fortsätter med sitt MO.

    SvaraRadera
  8. Tänker på Etanol när man pratar om Tesla. Så mycket snack det var om Etanol och få förstod att det var trams som vanligt för lura in "miljö medvetna" eller bättre sagt lättlurade. Sluta bli naiva bensin och diesel tills den är slut sen häst och åsnor som för..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker nog allt du inte kan jämföra etanol med eldrivna bilar (och andra fordon). Tesla har ju på mycket kort tid banat iväg för en helt ny utveckling (dessutom i rätt riktning). Glöm inte heller Teslas batterifabriker som kommer ha stor betydelse för fortsatt drivande utveckling och tillgång. Dessutom har Tesla blivit en blåslampa på konkurrenter. Nu handlar det ju inte i första hand om att hela världen skall köra på el, utan man kan nog se elbilar och andra elfordon som ett komplement till förbränningsmotorn.

      Radera
  9. Bilklassen börjar bli rätt ovanlig i Europa också. BMW och Mercedes har dubblat försäljningen på 20 år men halverat antalen av just dessa typer av bilar. BMW är helt extrema, de har halverat försäljningen av hela 3-serien, inklusive kombimodellen, halvera 7-serien och minskat 5-serien, inkl kombimodellen med en tredjedel.
    Och samtidigt dubblat den totala försäljningen.
    I USA säljs ungefär lika många X5 som hela 3-serien sammantaget, den utvecklingen lär väl accelerera ännu mer nu eftersom X5 är USA-tillverkad.

    SvaraRadera
  10. Vem har bestämt att Model 3 är en premiumsedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tesla själva. För att det passar dem i just det här fallet.

      Radera
    2. Jag har en BMW 3-serie idag. Årsmodell 2016.
      Jag har ett stort bilintresse och har kört många nya s.k premiumbilar.

      Efter att ha provat en TM3 denna sommar så skulle jag vilja säga att den definitivt är premium, men att den är det på ett nytt sätt.

      Om du får chans att åka bilen kan jag lova dig att du efteråt kommer omdefiniera din definition av premium.

      Du kommer fundera på om BMW, MB och Audi egentligen är premium...







      Radera
  11. Om BMW 3-serie, Audi A4 och Mercedes C-klass är premium sedan, vad kallas då segmentet med A6 och E-klass, för att inte tala om A8 och S-klass/Maybach?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är självklart också premiumsedaner men större, vad är konstigt med det? Segmentet Tesla Model 3 konkurrerar i kallas väl "mindre premiumsedaner"?

      Radera
  12. Nu får Tesla kamma sig lite. Menar man verkligen att mid-size premium sedan inte inkluderar amerikanska konkurrenter som tex Cadillac CTS och ATS och Lincoln MKZ? Det skulle vara som om Volvo Car skulle börja räkna marknadsandelar och bara ta med amerikanska konkurrenter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cadillac och Lincoln har ju väldigt liten marknadsandel även i USA. Även med dessa modeller är Model 3 dominerande i USA. Ser man till kategorin "US Small & Midsize Luxury Car" så lär väl Model 3 ha cirka en tredjedel under augusti månad. Då räknas alltså även BMW 2-, 3- 4- och 5-serien liksom Audi A3, A4, A5, A6 och A7 och Mercedes C/CLA/CLS/E-klass in. Försäljningen av Model 3 är helt dominerande i USA. Hög tid för konkurrenterna att vakna, de borde vaknat för många år sedan och haft modeller ute idag men så är tyvärr inte fallet. Audi har väl nästa år en konkurrent till Model S, dvs modellen som Tesla lanserade 2012. Hoppas att vi inte behöver vänta 6 år på en konkurrent till Model 3 från Audi...

      Radera
  13. Market share is vanity
    Profitable is sanity
    Cash flow is reality...

    Men det är klart jag skulle vilja ha en!

    SvaraRadera
  14. Goodcarbadcar har lite mer relevant statistik. Där är small & mid-size luxury cars sales lite drygt 60 000 i juni i US. Av det är lite drygt 6000 Model 3! Det är även i den statistiken den bäst säljande modellen! Skarvandet från Tesla är bara onödigt. Även med relevanta mått mätt gör de en fantastisk resa.

    SvaraRadera
  15. De fortsätter att lyckas göra en "Apple", vilket borde vara mindre förbryllande den här gången. Det är först på senare år det svängt lite - blivit lite elitistiskt att prompt använda Android - tidigare hade vi länge den bisarra situationen att Apple höll en enorm global kundkrets som ansåg sig lite finare och därför gärna betalade lite extra - genom att köpa den absoluta mainstream-telefonen.

    I fallet iPhone var det ju alltså en telefon även de fattigaste köpte (fattiga i rika länder). Det är alltså vad jag ser framför mig att Tesla kan lyckas med här framöver. I nämnda segmentet har vi ju redan situationen att kunderna känner sig exklusiva genom att köpa den obestridliga mainstream-modellen.

    SvaraRadera
  16. Är det här Peak Tesla? Dom börjar väl så småningom ha betat av reservationerna för M3, fabrikerna är på maxkapacitet och kapital saknas för att investera i mera kapacitet.

    SvaraRadera
  17. Det är imponerande, men just den här jämförelsen känns väldigt godtycklig.

    SvaraRadera
  18. Det är unga dugliga kvinnor i karriären som köper i segmentet - jämför med Apple Iphone 4. man förstår samtidigt att alla konkurrenter försökt snacka ned Tesla.....

    SvaraRadera
  19. Elon kommer in, har aldrig byggt bilar och bygger en ny sorts bil/ar som sopar mattan med konkurenterna. Väldigt imponerande. De stora biltillverkarna som har pengar och kunnande känns väldigt efter och motsträviga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det väl inte han som bygger, men har nog lyckats plocka ihop ett team som valt ut väldigt bra medarbetare som både har kompetens och avsaknad av befintliga tillverkares bagage.

      Sedan får vi se hur det utvecklar sig. Orkar Musk driva på och förvalta Tesla efterhand som man inte slår lika mycket i underdogposition, har han fått till en organisation som klarar det?

      Oavsett har han satt fart på elbilen som koncept, precks som Apple gjorde med persondatorn och smartphonen.

      Radera
  20. Jämförelsen blir lite orättvis eftersom kön varit så lång på Model 3. När Tesla levererat ikapp är det troligt att man etablerar sig på en lägre marknadsandel än juli månad 2018 då produktionen anpassas till kommande flöde av beställningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just den här tolkningen av nyheten som blir fel. Ska Tesla bli lönsamma behöver man få upp volymen långt över det lilla segment de själva kallar "Mid Size Premium Sedan". Det är inte det som är Teslas konkurrenter. Tesla tillverkar 7000 bilar i veckan. Deras konkurrenter säljer varje vecka 1.5 Miljoner bilar. Det är klart att varje köpare där inte är en tänkbar Teslakund, men BMW säljer t.ex. ~50 000 bilar i veckan. Volkswagen säljer ~200 000.

      Det är på den marknaden Tesla måste konkurrera, och då kan man inte jämföra sig med ett litet segment som står för mindre än 10% av de andra tillverkarnas försäljning.

      Eller så har du rätt, och det kommande flödet ligger kvar på en låg nivå. Då har Tesla problem. Men jag tror bilen är mycket populärare än så!

      Radera
    2. Mängden kunder som kan tänka sig att betala 1,5 miljoner för en bil - egna eller firmans pengar - är INTE oändlig!

      Radera