Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-08-31 09:38

Konjunkturtecken: Nu ska Landvetter flygplats byggas ut (igen)

Ett tydligt konjunkturtecken på överhettningen och den förestående konjunkturnedgången  är att varje gång det konjunkturen toppat ska Landvetter flygplats utanför Göteborg byggas ut. Nu verkar man åtminstone övergivit planerna på ytterligare en bana.
Byggplank med information om "framtidens flygplats".
Tre saker är säkra när konjunkturen viker - nya köpcentrum byggs, nya rekordhöga byggnader byggs. och den sk Göteborg-Landvetter flygplats byggs ut. Eller åtminstone planer på utbyggnad presenteras.

Denna gång verkar man faktiskt inte bara ha planer, utan rent av satt spaden i marken på Landvetter. Tidigare planer på ytterligare en landningsbana är dock övergiven.

Rätt intressant när vi samtidigt ska sluta flyga och beskattar flyget. Statligt ägda Swedavia, styrda från Miljöpartiets näringsdepartement bygger alltså ut Sveriges näst största flygplats. Det är det där med läpparnas bekännelse.

Nåväl, lagom till nya köpcentrum, nya för orten rekordhöga byggnader och utbyggda flygplatser är färdiga har vi lågkonjunktur, recession, total misär, varnagel och tandagnisslan land och rike runt.

Och där någonstans vänder konjunkturen sedan uppåt, så dessa nya kreationer står förvisso redo att ta sig an nästa konjunkturcykel. Så kanske är inte timingen så dålig som det kan verka vid första anblicken?
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

41 kommentarer:

  1. ... och den våta men hysteriskt orealistiska drömmen om snabbtåg i 350 km/h från Göteborg till Borås via Landvetter lever också ...

    "Moderna" städer skall ju se ut som något (jävla) Dubai med skyhöga "Babels Torn" och "glassiga" flygplatser dit man skall åka med snabbtåg och shoppa, shoppa, shoppa...
    Innan man flyger till Thailand via Dubai för att shoppa shoppa shoppa..

    Även dagens järnvägsstationer eller med ett modernare" språkbruk "resecentrum" liknar ju numera mest shoppingarkader och där man knappt kan köpa biljetter om man inte (i Sverige åtminstone) har (lånade) "plastpengar" på kort..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och varje flygplats bygger de om så att man efter ”security” måste genomlida en snitslad bana förbi parfym, ( man storknar av lukten, stackars allergiker) sprit, godis och kläder.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Samma idioti förekommer i Eskilstuna kommun (S). Där man vill investera stora pengar i Kjula flygplats strax utanför Eskilstuna. Samtidigt finns flygplats i grannkommunerna Västerås och Nyköping. Hybris och något för skattebetalarna att betala dyrt vid nästa lågkonjunktur.
    Man har också främjat för utbyggnad av det stora köpcentret Tunapark som byggt ut de senaste året. Nu den senaste tiden lägger fler butiker ner i centrala stadskärnan och butiksdöden breder ut sig. Ytterligare en butik i morse går i kk. Carlings.

    https://www.ekuriren.se/ledare/tondovt-om-kjulaflyget/
    https://www.ekuriren.se/jobb-pengar/carlings-slar-igen-butiken-i-centrala-eskilstuna/

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Carlings" är "Dressmans" ungdomskoncept och som ägs av norska Varner-gruppen

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Varner-Gruppen

      Radera
    2. Externa köpcenter är ju skräckexempel på ett ohållbart samhällskoncept där man ska bo i en förort och använda bilen flera mil per dag till jobbet, till köpcentret etc istället för att jobba mot sk. "walkable cities" där man diversifierar staden med odlingar, arbetsplatser, affärer osv..

      Radera
    3. Det "externa" köpcentrat Backaplan i Göteborg är dock ypperligt placerat. Dels med enkla motorvägsanslutningar _och_ dels är det också en stor kollektivtrafikknutpunkt i Göteborg och en plats där flera regionbussar, även långväga stannar. Med den kommande järnvägshållplatsen "Brunnsbo" kommer läget att bli ännu bättre.

      Radera
    4. Odlingar i städer. Jo tjena...

      Skall de vara ekologiska också?

      Det är möjligt att du kan odla lite bär till dina storstadsdrinkar, eller mera korrent ett par störar med humle till några liter öl.

      Därempt om storstadsbor slutade knarka och hälla ut mediciner och annan skit i avloppet kunde man göra något av de humana restprodukterna. Flerbostadshus lämpar sig väl för insamling av detta mha septitankar i källarna(släng ut alla svindyra cyklar på gården utanför och spärra in alla cykeltjuvar)

      Radera
    5. Ja alltså i mindre städer kan man i princip ha gång alt. cykelavstånd till odlingar. Jag själv är uppvuxen i Falkenberg och det var 10 minuter med cykel sen var man ute på "styckena"...

      Radera
    6. Haha, cykla?
      Nej tack, jag kör min bil med stor bensinmotor (dessutom ganska ineffektiv eftersom den är gammal) istället. Cykla du Allan, så kör jag.

      Radera
    7. @ BB,
      Enligt infödda Falkenbergare bor jag utanför sta'n. 30 minuters promenad till centrum som har allt för normala dagar och behov.

      Radera
    8. @Bengt 10:13
      Synd då att Backaplan kommer försvinna (som köpcentrum).
      Kolla på bilderna här:
      http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/stora-planer-f%C3%B6r-hisingen-1.7938503
      och här: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/s%C3%A5-blir-nya-backaplan-1.5667077

      Tala sedan om vad du INTE ser, (tips: det har med bilar och volymös shopping att göra).

      Radera
    9. Lugubert:
      Bra, antar jag. Men jag gillar att äta nötkött i stora mängder. Gärna importerat från USA. Jag gillar att köra bilar med meningslöst stora motorer. Jag gillar inte allt prat om genus, klimatförändringar etc.
      Så, gå, cykla, var glada, så kör jag. Det är roligt och praktiskt att köra bil. Tyvärr är politiken genomsyrad av massa vänsterhippietrams och det gör mig anti. Anti allt som har med MP, V, Fi etc. att göra. Lyckligtvis finns det många fler som jag, de flesta utomlands dock.

      Radera
    10. Yes ni har helt rätt det handlar inte så mycket om vad varje individ gör egentligen utan för mig handlar det om att förbereda sig på den framtiden jag tror kommer, vilket innebär att jag fullständigt skiter i vem som gör vad idag om ni nu tror det..

      Radera
  4. Idioti att hålla på med flygplatsbyggen i peak oil tider, satsa istället pengarna på att förbättra standarden på järnvägen. Höghastighetsjärnväg är också fullständig idioti. Nya kärnkraftverk däremot är det enda nya vi behöver bygga, inte förbifart Estockolmo, nya flygplatser, nya motorvägar eller annat nonsens. James Howard Kunstler tycker jag har en sund bild av framtiden gällande energi och ekonomi och där ligger ju USA ännu värre till än oss faktiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. JHK är en personlig favorit...

      Radera
    2. Det där med peak oil har du nog fått om bakfoten. Förvisso är det oundvikligt, MEN det finns inte mycket som tyder på att nu är peak oil tider - oljeproduktionen ökar ju stadigt.

      Vi behöver nog bättra på standarden för både väg och järnväg - den som påstår något annat pendlar bevisligen inte längs skånes västkust. Både E6 och tågtrafiken här fungerar rätt dåligt (men det är klart man skall väl cykel-pendla helsingborg-malmö antar jag).

      Radera
    3. Anonym... Peak Oil är väl den tidpunkt där vi har pumpat upp mer än vad som finns kvar och inte tidpunkten för att det tar slut. Vad skulle det ha att göra med produktionstakt? Snarare så innebär en hög produktionstakt att det går fortare innan det tar slut. Oavsett så är det idiotiskt att Elda upp Oljan som vi kommer behöva för framtida oljebaserade produkter. Allt kommer inte gå att göra från Gummiträd eller ersätta med sockerrör eller andra cellulosamaterial.

      Faktum är att man i världen sedan 70 talet hittar mindre och mindre nya olje och gasfällt som är ekonomiskt försvarbara att ta i bruk för att gå till energi. Fracking och oljesand är det svårt att få ekonomi i och det är först nu med högre oljepriser som det är möjligt.

      Bästa är att använda Fosila material inom industrin och förädla. Till energi kan vi använda annat. Tex kärnkraft, om miljörörelsen skulle se den vägen så skulle forskning kunna ta fram metoder där man minskar mängden farliga restprodukter eller tom reaktorer som kan oskadliggöra dessa partiklar.

      Detta är dock en självsanering för när oljan lider mot sitt slut kommer det bli hög konkurrens och då är frågan om vi som kör bensinbil vinner över industrin som behöver tillverka plastprodukter.

      Radera
    4. Tja jag har säkert fått mycket om bakfoten själv jobbar jag mest åt "praeparatus supervivet" hållet och det innebär ju att försöka förbereda sig på det värsta men hoppas på det bästa ☺

      Radera
    5. Chris: nej, peak oil är den tidpunkt då produktionstakten når sitt maximum. Varför tror du att man kallar det PEAK oil för?

      Allan: Det verkar som du förutsätter att dina förhoppningar slår in i dina förberedelser, och förutsätter att vi har en tidsmaskin så vi kan hoppa fram till tidpunkten där dina förhoppningar slår in. I mina öron låter inte det som någon bra förberedelse för det värsta...

      Radera
    6. Hehe mina förhoppningar är ju att samhället kan förändras i tid för att kunna "mjuklanda" i ett post-peakoil samhälle men risken är ju att det kommer bli ekonomisk kollaps, svält, krig etc... James Wesley Rawles take på det hela är ju att flytta ut i periferin och bo på sin bug out location men där är jag inte riktigt ännu..

      Radera
    7. Allan: om man bortser från behovet att sätta mat på bordet, tak över huvudet under tiden så kan det ju ganska mycket kvitta om samhället "mjuklandar" eller inte när väl peak oil inträffar.

      Även den välförberedde behöver äta och sova under tiden fram till den förmodade kraschen.

      Radera
    8. Förbifarten måste byggas nu vad vi än tycker, det är trist men så är det. Farten på tågen är helt OK idag, den behöver inte öka, det är väldigt dyrt, däremot kan ju kanske tåget gå lite fortare i snitt utan att man behöver överdriva investeringarna på ställen där det är rätt finfint redan.

      Det man bör göra är att följa bloggaren i stort, eget vatten/avlopp, vedeldning, solpaneler. Att bo långt ut i ingenting har däremot väldiga nackdelar så länge inte plundrarna tömmer allt när storstäderna. Sen kan man ju leka med riktiga zombievärldstankar...

      Radera
  5. Det är dock inte inrikestrafiken som driver flygplatserna. Inrikes minskar stadigt medan utrikes ökar. Inrikestrafiken på ARN/GOT är bara 25% av totala volymen.

    SvaraRadera
  6. För längre resor så finns det inget vettigt alternativ till flyg, så det verkar rimligt att bygga ut.

    Hyperloop kanske, men det kommer ta minst 10-15 år att bygga ett nät av sådana. Vad ska vi ha inna dess?

    Järnväg ska vi inte bygga. Elbilar finns redan och priset på dessa kommer gå ner under de närmsta 5-10 åren. De kommer också bli självkörande, vilket gör de mer likt en tågkupé. Tåg kan åka snabbare än en bil, men då man inte får dörr till dörr, så blir det i praktiken ingen tidsvinst.

    Om 15 år kan det också bli så att bilar med endast manuell styrning inte tillåts på vissa vägsträckor. Då kan man höja hastigheten till 200-300 km/h. Det blir spiken i kistan för tåget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Ok Ray Kurzweil ☺ nädå är man så positiv till framtiden så förstår jag det resonemanget men jag har en dystrare bild av den sk. elbilsrevolutionen.. Teknik hjälper inte om det inte finns energi och jag tror vår tid av "happy motoring" kommer få ett ganska abrupt slut i och med peak oil faktiskt..

      Radera
    3. Vad är senaste skattningar på att drabbas av peak oil? Än så länge är det politikerna som orsakar höga bensinpriser i landet.

      Radera
    4. Jag skall till jobbet på måndag, tisdag, onsdag osv mer eller mindre alla arbetsdagar de närmaste 5-10 åren. Jag hjälps inte mycket av någon teknik som kanske, eventuellt, troligen inte finns i en obestämd framtid.

      Det är helt enkelt så att man inte rimligen kan avstå från nödvändiga investeringar i en optimistisk tro att det kommer finnas en bättre lösning på problemen i framtiden. Det kommer det kanske förvisso alltid att finnas, men man kan för den sakens skull inte skjuta allt på obestämd framtid.

      Radera
    5. Ja ifall man tror att dom nästkommande 10 åren kommer vara som dom tidigare 10 åren är man ganska korkad faktiskt, vilket gör att jag personligen oavsett diverse profeter på detta forum försöker ta höjd för börskrash, peak oil etc...

      Radera
    6. Varje decennium har varit annorlunda än de föregående decenniet så det är inget nytt där. Att vara korkad är att varje decennium avstå från att lösa befintliga problem pga antagandet att det kommer finnas bättre lösningar nästa - det hade ju bara lett till att alla problem förblivit olösta och skjutet till "nästa decennium" i evighet.

      Skall man gå på din linje så blir en sak som skiljer sig de kommande 10 åren att det blir betydligt jobbigare att ta sig till jobbet iaf. Skall man cykla 5 mil, eller sitta i oändliga bilköer eller skall man stå och hoppas på att tåget kommer?

      Radera
  7. Hmmmm.... Apropå bilden från Landvetter flygplats..

    3 bilar varav en polismålad på liten "speciell" parkering...
    Polisen har "egen" parkering oftast, står aldrig bland "populasen" och sedan att de två "civila" bilarna är SAAB 9-5 kombi varav en har extraljus gör att jag "killgissar" på att Saabarna också är "civilia" polisbilar..

    SvaraRadera
  8. Hur skulle det vara att istället satsa på bättre järnvägsförbindelser från Västsverige till Köpenhamn och Kastrup? Det måste vara en investering som är robustare mot kommande höjningar av den svenska flygskatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västkustbanan i Varberg (8 km) och mellan norra Helsingborg - Ängelholm (24 km) ska byggas ut till dubbelspår och vmax 250 km/h under de kommande fem åren:

      https://www.trafikverket.se/varbergstunneln

      https://www.trafikverket.se/nara-dig/Skane/projekt-i-skane-lan/angelholmhelsingborg-romares-vag/


      Sen är det tyvärr ett rätt tragiskt faktum att Västkustbanan fortfarande inte är helt dubbelspårigt trots 40 år (sic!) av byggande och planering från de första sträckorna som byggdes till dubbelspår vid Halmstad (planeringen för de sista 3 km närmast Helsingborg C norrut har knappt börjat ens en gång)

      Radera
    2. Ett annat tragiskt faktum är att det Anno 2018 inte är byggt motorväg hela vägen mellan Sveriges två största städer. Det går att åka "mötesfritt" via Rv40/E4, men det är inte motorväg eller ens motortrafikled.
      Nu läste jag idag att man avser att bygga motorväg på E4 förbi Ljungby så då kan man ju iaf åka motorväg mellan Malmö-Gävle resp Malmö-Strömstad.

      Radera
    3. @Herbert!

      Varberg: Den s.k "Domus-tunneln" har man ju tjötat om så länge att Domus har hunnit att läggas ner...
      Sedan så har just Varberg inte ngt större externt köpcentra eftersom man har generöst med P-platser i innerstan eller dess närhet och man parkerar gratis mot P-skiva!

      Helsingborg:
      Du tänker på sträckan genom "Pålsjö Skog".. ?

      https://www.youtube.com/watch?v=czGJPyETD6c

      Har väl lite att göra med planerna för en eventuell HH-tunnel och ytterst att det på dansk sida skulle medföra tung godstågstrafik längs "Guldkustens" golfbanor och hjorthägn.. ICKE populärt...

      Radera
    4. @PW !!

      Den stora brusande och obrutna Kontinentalautostradan löper längs Sveriges västkust! :-)

      Radera
    5. Varbergs köpcentrum ligger i Kungsbacka, Kungsmässan och Hede Outlet. Det är inte P-skivan som drar :)

      Förresten är P-skiva grejen i KBA också.

      Radera
  9. Härryda järnvägsstation låg på gångavstånd från flygplatsen, men den stängdes några år efter att flygplatsen öppnade. Någon samtrafik flyg-tåg har aldrig förekommit, märkligt nog.

    SvaraRadera