Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-07-03 08:21

Tesla föll på uppnådda produktionsmål

Tesla-aktien rusade initialt på uppnådda produktionsmål för andra kvartalet, men slutade sedan måndagshandeln på minus. Nytt produktionsmål är nu 6 000 Model 3 till slutet av augusti månad.
Dagschart Tesla. Logaritmisk skala
Totalt producerade bolaget 55 339 bilar under andra kvartalet, vilket är en ökning med 55% sedan första kvartalet. Även produktionen och leveranser av toppmodellerna Model S och X slog rekord, trots att det billigare alternativet Model 3 alltså går att boka. Model S och X har en leveransprognos på över 100 000 bilar för 2018. För tillfället är 11 166 Model 3 på väg till kund och 3 892 Model S och X.

Produktionen av Model 3 låg på 28 578 varav 5 031 sista veckan i juni, mot 24 761 Model S och Model X.

Man förväntar sig att enbart den tredje av de fyra Model 3-linorna inom kort ska kunna producera 5 000 bilar i veckan och nästa produktionmål man kommunicerar är 6 000 Model 3 per vecka mot slutet av augusti.

Bolaget upprepar att bolaget ska redovisa både vinst och positivt kassaflöde för både tredje och fjärde kvartalet trots handelskrigets ökade kostnader.

Pressmeddelandet hittas här.

Aktien rusade initialt i öppningshandeln, men föll sedan tillbaka och slutade på minus. Man kan alltså förmoda enligt buy the rumour (rumor med USA:s enklare stavningsregler), sell the news att det uppnådda produktionsmålet var väntat av marknaden och följdes av vinsthemtagningar, då aktien var upp ca 30% sedan i maj.

Notera att veckoproduktionen av Model 3 inte kommer öka dramatiskt under tredje kvartalet, med målet på 6 000 bilar mot slutet av augusti. Att man ändå upprepar att man kommer visa vinst och positivt kassaflöde talar för att man redan vid 5 000 Model 3 i veckan nu kan se att man gör vinst och har positivt kassaflöde, även om det inte kommer synas i Q2-rapporten.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

15 kommentarer:

  1. Din vurm för Tesla kan jag på inga sätt förstå. Bolaget kommer kånka inom ett år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fel!
      Tesla kommer som varumärke att bli uppköpt..!

      Radera
    2. Fascinerande analys. Med burnrate Q1 så tar pengarna tidigast slut om ett och ett halvt år, och du förutsätter alltså att man inte kan ta in några som helst pengar via nyemissioner. Du är rätt erfaren på det här med aktier och bolagsanalys?

      Radera
    3. Frågan är hur burnrate såg ut i Q2?

      Jag har läst en del historier om hur skrothögen bara växer utanför Tesla-fabriken. Kvalitetskontrollen är helt avgörande naturligtvis, eftersom det vore förödande att släppa ut felaktiga bilar till kunderna. Men om man tvingas kassera material i stor utsträckning så är det klart att burnrate påverkas. Man bränner pengar på att producera skrot. Likadant det här med att den automatiserade bilproduktionen med robotar står stilla, medan bilarna byggs manuellt i ett tält på gården... är det verkligen lönsamt?

      5000 st bilar på en vecka, ja om det nu är så viktigt så är det väl bra, men till vilken kostnad? Räcker pengarna verkligen i ett och halvt år till?

      Radera
    4. Här är en som kan analys...

      https://aswathdamodaran.blogspot.com/2018/06/twists-and-turns-in-tesla-story-boring.html

      "Promising the market that the company will turn the corner on profitability and be cash flow positive soon may signal Musk's faith in his own story, but they do more harm than good for the company's long term value. I know that it is inconceivable for many investors to think of Tesla without Elon Musk at its helm, but this is a company in clear need of checks and balances, either from a strong management team or a powerful board of directors. Unfortunately, neither exists at the company now, and if you are bullish on Tesla, that should scare you."

      Radera
    5. Tja, Tesla gor sig av med inhyrd personal och anstaller egna i europa.

      Radera
  2. Har de ingen industrisemester där fabriken stängs ner på Tesla?

    SvaraRadera
  3. Du säger att "vinsthemtagningar" är anledningen till att aktien backade.

    Mja, eller så var det för att bolagets chefsingenjör sa upp sig...

    SvaraRadera
  4. Anser att det mest givande underlaget är vad som hände med dina inlägg sedan du fick ta på en Tesla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. *Tag, men det där fungerande kanske också.

      Radera
  5. "Notera att veckoproduktionen av Model 3 inte kommer öka dramatiskt under tredje kvartalet, med målet på 6 000 bilar mot slutet av augusti"
    Ehh...jo...
    En takthöjning på 20% På en dryg månad ÄR en dramatisk höjning även om Tesla har en hög grad av automatisering. Ffa kan kvalitetsarbetet påverkas negativt då all marginaler minskar.

    SvaraRadera
  6. Spännande ingenjörspush det här, får se om det är en hållbar produktionstakt som skapats eller om man är lite för aggressiv. Reaktionen på börsen idag är ju lite lätt skeptisk, eftersom det ryktades (ja, det var säkert illvilliga blankare eller nåt sånt) att man hoppade över vissa kvalitetstester för att nå över den magiska siffran "5000".

    Sånt som bromsar, till exempel. Business insider rapporterar:

    "Elon Musk appears to have asked engineers at his Fremont, California factory to remove a standard brake test, called the brake and roll test, from the tasks Model 3 cars must complete in order to move through production, according to internal documents seen by Business Insider."

    Men men, detta är säkert onda rykten och det ligger ingen som helst sanning bakom. Eller?

    Det blir kul att se om man lyckas fortsätta växa i den här takten!

    SvaraRadera
  7. "Elon Musk ordered Tesla engineers to stop doing a critical brake test on Model 3s

    Musk appears to have asked engineers at his Fremont, California factory to remove a standard brake test, called the brake and roll test, from the tasks Model 3 cars must complete in order to move through production."
    https://nordic.businessinsider.com/tesla-elon-musk-orders-engineers-to-stop-brake-and-roll-testing-2018-6?r=US&IR=T

    Inte nog med att Tesla inte uppnådde målet, de har också fuskat.

    Noterar också att Teslas head of engineering slutar efter Mush tog över,
    https://www.cnbc.com/2018/07/02/reuters-america-tesla-engineering-head-doug-field-steps-down.html

    SvaraRadera
  8. Helt obegripligt hur så många kan vara anti-tesla
    de bygger elbilar och infrastruktur för elbilar - det borde vara ngt kul och annorlunda men många självpåtagna analysproffs blir helt rabiata och ser konkursen runt hörnet. Företaget har prånglat hojarna i typ 15 år och det har hållit hittills..
    jag säger som den gamla tv-reklamen - *Elon , how can you know so much*

    SvaraRadera
  9. https://twitter.com/brodieferguson/status/1015257852456255488

    på tal om nyemmision, det går rykten om att Tesla inte kan göra NE nu pga Wells notice. Vänligen

    SvaraRadera