Cornucopia?

Aktuellt

Höstregn nu förbeställbar hos Bokus och Adlibris

Min kommande techno-thriller Höstregn, den andra och avslutande delen av Höstsolserien är nu förbeställbar hos Adlibris för 189:- SEK och B...

2018-07-05 12:36

Jaguar I-Pace - dyr Teslaimitation för lönnfeta 55+ med flint

Jaguars Teslaimitation I-Pace har nu anlänt och jag försökte förgäves få en närmare presentation från Jaguars säljare, men eftersom jag inte var lönnfet flintskallig 55+ så fick jag inte det. Igen.
Jaguar I-Pace. 


Jaguars I-Pace är den första av de etablerade biltillverkanas Tesla-imitationer att nå kunderna, efter att bilbranschen i premiumsegmentet efter Model S introduktion lagt åtta år på att försöka ta fram kopior.

I-Pace kopierar Tesla på punkt efter punkt, men är mindre än Model S och SUV-kollegan Model X, fast till ungefär samma pris, och utan Teslas snabbladdningsnätverk. Vad man dock har är en etablerad säljorganisation, som endast bryr sig om dig om du är male, pale, stale, dvs vit man med flint och lönnfet kalaskula som hänger ut över bältet och är 55+. I Jaguars värld kan inte någon annan än denna målgrupp ha köpkraften att skaffa sig en bil i detta prissegment, och coolare yngre människor som exempelvis inte otränade författare och bloggare i 48-årsåldern, med håret kvar, får hålla sig till Tesla.
Fronten andas Volvobrutalism och luftmotstånd.
 På punkt efter punkt har Jaguar efterapat Tesla, vilket vi lär få se när såväl BMW och Audi kommer med sina rena elbilar framöver.

Man har inställningsbar luftfjädring, precis som Model S och Model X.

Man har en frunk, dvs istället för en fossilmotor har man ett litet bagageutrymme fram, tillräckligt stort för att få plats med en Jaguarförsäljares jacka.

Man har dörrhandtag som antingen är extremt fula, eller så fälls de likt Tesla in i bilen vid körning.
Backspegel.
Man har grym acceleration, och klår rent av Model X 100D med några meter, men inte Model X P100D. Fast rimligtvis inte den pga luftmotståndet och vikten snabbare Model S. Värt att notera att det inte skiljde mycket mot Model X 100D, trots att Teslas bil väger betydligt mer.

Man kan förvänta sig motsvarande prestanda på Audi och BMW:s kommande elbilar. Tesla har satt standarden för hur en premiumelbil ska uppföra sig.
Jaguar I-Pace
Man har förstås också en stor touch-skärm, likt Tesla. Sedan Model S introduktion ses gigantiska skärmar på allt fler bilar, även om biltillverkarna missar Teslas kontinuerliga mjukvaruuppdateringar och alltså inte riktigt greppat konceptet.
Jaguar.
Vad Tesla inte har är fejkade motorljud inne i kupén, vilket Jaguar har. Som inte går att stänga av. Tydligen ska man i en Jaguar ej avnjuta en tyst resa.
I-Pace
Jaguar.
Det räcker alltså inte att krypa och kräla över en I-Pace för att Jaguars säljare ens ska säga hej. I varumärkets male, pale, stale ingår inte kunder som har håret kvar. Är du intresserad av en I-Pace rekommenderas att du rakar upp åtminstone ett huvudspår, samt stoppar en kudde innanför skjortan, så kanske säljarna är lite på hugget.

I vintras satte jag upp mig på Jaguars intresselista online. Jag har fortfarande inte fått något mail från dem, och således missade de mig som alternativ när det väl var dags att skaffa tjänstebilen. Jag lider inte direkt, men upphörs aldrig att fascineras över gubbigheten hos bilmärken som Jaguar och i synnerhet deras säljare.

Med det sagt så verkar I-Pace säkert vara en trevlig bil. Den är lika dyr som en Model S, men lika liten som en Model 3, fast den är en SUV, dvs motsvarar den ännu ej lanserade Tesla Model Y. Kort sagt får man mer bil för pengarna om man väljer Tesla. Plus ett snabbladdningsnätverk med 120 kW-laddare istället för den "industristandard" på 43 kW (mer än två timmar att ladda en I-Pace full) som säljarna skröt med för de hängbukar man bemödade sig att prata med.

När man som jag dessvärre förbannats med ett utseende och fysik som är kanske 10 år efter min kalendermässiga ålder, så är helt enkelt Jaguar inte ett alternativ, förrän möjligen när jag är gammal nog för pensionen. Men alla bilmärken har ju sina målgrupper och sin image. Det är bara att respektera valet av kundkrets.

I åtminstone Sverige går det inte att avgöra köpkraften på någons utseende. Möjligen personens smak och tycke. En IT-miljonär kan komma in hos bilförsäljaren i jeans och en ironisk t-shirt. Eller så kan det vara en bloggare med rejält bra pagerank hos Google.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

39 kommentarer:

  1. Jämför en Opel Insignia Kupe med en Tesla..
    Eller en Ford Mondeo kupe..
    Tänk dig sedan Opeln eller Forden med eldrift...

    Igår på Ge-Kås laddparkering stod det tre Passat GTE, en BMW 530e och en norskreggad Tesla.. (foto finns om intresse finns!)
    ;-)

    SvaraRadera
  2. Ungefär som min upplevelse när jag funderade på att köpa en Volvo, fick bli en bil med riktig fyrhjulsdrift istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev en Subaru Impreza istället. En trevlig bil även om japanerna verkar ligga 10 år efter de europeiska biltillverkarna vad gäller finish i kupén. Men någonstans ska man väl spara in de 80 000 den var billigare än v40:n

      Radera
  3. Luftfjädring har ju varit en ganska stor grej för Jaguar sedan början av 00-talet?



    Inget av det Tesla har kommit med är ju särskilt nyskapande - det har redan funnits sedan tidigare inom området. Det Tesla har lyckats med är att paketera allt i en skön förpackning som fungerar väldigt bra i helhet.

    Skulle jag välja mellan Model S och i-Pace skulle det nog bli en Model S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citroën har haft det sen 1954. Inget nytt precis.

      Radera
    2. Hydraulisk fjädring. Det satt hydrual klockor som skötte om balansen till hydraul systemet.
      Rolls royce hade ett integrerat system som både skötte fjädring , bromsar.
      luftfjädring har funnits på tunga fordon i många år tex trailer dragare.

      Radera
  4. Jag tycker den är snygg, precis som del flesta Jaguarer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker den mer ser ut som en ihopsjunken SUV.

      Hade hellre sett att den hade sett ut som en E-PACE eller en F-PACE.

      Nu släpper de något som ser ut som ett mellanting mellan en Sedan och och SUV.

      Radera
    2. Synd bara att de inte tog bort grillen som ju inte behövs längre. Fast det är klart, om man har champagne i frunken kanske det är bra.

      Radera
    3. Incognito: grillens utformning är en del av varumärket, sånt tar man inte bara bort sådär...

      Radera
  5. Är det elektriska fortfarande av fabrikat "Lucas" eller har man förstått att satsa på någonting annat ?
    ;-)

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Lucas_Electric

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lucas, mannen som uppfann mörkret...

      Radera
    2. Säger folk som aldrig ägt en bil med Lucas elsystem. Haft flera engelska bilar där elen är det som trasslat minst.

      Radera
  6. De tester jag läst i branschpress har I Pace slagit förlustbolaget Teslas Model X i alla tester, dessutom 100k billigare. Personligen tycker jag Model X är extremt ful och I Pace har helt ok formgivning. Drivlinan är f.ö. utvecklad av e-AAM i Trollhättan - kanske något att skriva om istället för okritiska inlägg om förlustbolaget Tesla och poänglösa roadtrip-laddningar.

    SvaraRadera
  7. Det som talar mest mot förlustbolaget Tesla är dock det sektbeteende som varumärket laddats med. BMW har problem med att deras varumärke förknippas med lågutbildade män med konservativa, grabbiga värderingar, Jaguar och Mercedes må vara magneter för gubbar men förlustbolaget Tesla är nog ändå värst. En kundkrets av välutbildade egenföretagaringenjörer (som jag själv) som trots detta intar ett helt okritiskt förhållningssätt till förlustbolaget Tesla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket absurt fokus på vad bolag gör för vinst eller ej. Är det alltså ett kriterium för dig när du köper bil att mata tillverkaren med så mycket som möjligt av dina pengar? Då förstår jag att du stör dig på Tesla. Vi som bara är intresserade av att äga och köra den överlägset bästa bilen på marknaden kan fortsätta köra Tesla.

      Radera
    2. WORD! Hade du hellre sett att Tesla inte hade lagt pengar på att utveckla nya produkter och bygga batterifabrik? Vinst i denna typ av bolag är helt ointressant, Amazon är väl det bästa beviset på att man måste investera aggressivt om man skall bli störst i världen! Att det är välutbildade egenföretagare som kör Tesla är väl ett tydligt bevis på att man lyckats med sin produkt! Alla andra inskränkta människor som måste ha en bil som går 100mil och klagar på att de är så dyra för att de inte har förstått att en elbil i många fall är billigare än en fosilbil om man gör en vettig kalkyl! Det är tydligt att återförsäljarna inte vill sälja dessa bilar och därför kommer det ta längre tid för tex BMW att sälja sina kopior. Har redan gjorts undersökningar där forskare besökt bilhållare och inte många försökte sälja elbilar utan i vissa fall avrådde man istället att köpa en elbil av det egna märket! Med en sådan säljorganisation kommer man inte bli världsledande!

      Radera
  8. Jag köpte min nya fullutrustade XC60 i solblekta mjukisbyxor och ett urtvättat linne med guns & roses motiv! Hade däremot inga problem med att få försäljningsfolk att bry sig om mig, kanske annan attityd på Volvo.

    SvaraRadera
  9. Ser riktigt trevlig och tuff ut. Kul att den har såpass bra terrängegenskaper också, alltid trevligt att ha marginalerna på sin sida, speciellt om man bor lantligt.

    PS känn dig inte kränkt Cornucopia, almedalen är en erkänd magnet för de mindre begåvade.

    SvaraRadera
  10. Nuu lyssnar jag på peeetter försvaaarsminister.. extremt seeeeeeeg

    SvaraRadera
    Svar
    1. inget ont om honom men e så otroligt slow

      Radera
  11. Ser fram emot ett eget topic om mr hultqvist

    SvaraRadera
  12. skulle aldrig rösta på henne men jag tycker magda e rätt het

    SvaraRadera
  13. glömde snygg bil själv fick jag gratis en golf årsmodell 90 så snart skattefri o så skulle jag få den helt fixad, nytt avgassystem, kamrem rost etc


    hur lycklig e jag för en gammal bil ? väldigt tacksam...noll skulder, hatar skulder---

    SvaraRadera
  14. Elon lider av sitt uttalande ang media,bara att se hur Di kommenterar numera.Efter "incidenten" ska han tydligen behandlas därefter.

    SvaraRadera
  15. Bortser från allmän tesla-evangelism för att säga att jag trodde att du skämtade ang "Vad Tesla inte har är fejkade motorljud inne i kupén, vilket Jaguar har. Som inte går att stänga av. Tydligen ska man i en Jaguar ej avnjuta en tyst resa."

    Alltså... En sån idiotisk idé! Vad fullständigt dumt! Hur kunde en sån idé öht lämna ritbordet? What in the actual fuck, liksom??

    Om man inte kan tänka sig att det är sant: https://youtu.be/aiFsB6RlfQw?t=11m22s

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaguar förknippas ofta med motorintresse och körglädje, då vill man ha respons när man trycker på gasen. Det höjer också säkerhetsnivån allmänt, Tesla har ju stora problem med köpare som kör ihjäl sig, tror Jaguar vill undvika det.

      Radera
    2. Inte mer problem än andra tillverkare, snarare mindre.

      Radera
    3. Fejkat motorljud är något av det sjukaste bilindustrin har hittat på. BMW har det till och med på vanliga bilar med förbränningsmotor - påhittat sportigt ljud som kommer ur bilens högtalare!

      Det är en annan sak om man gör som italienska Maserati och Alfa Romeo, där man stämmer avgassystemet för att få fram det önskvärda ljudet - men då är det fortfarande bilens motor som alstrar ljudet.

      Jag skriver önskvärt ljud eftersom ljudet för många är starkt förknippat med körupplevelsen av en lite sportigare bil. Men att lägga på ljud på en elbil är faktiskt helt sjukt. Och det där videoklippet från Jaguar låter bara hemskt! Vem f-n vill ha det? Jaguar har massor av bensindrivna bilar att erbjuda om man vill ha ljud från motorn.

      Radera
  16. Känner inte igen bemötandet från Jaguar trots att jag är vältränad och bara drygt 40. Måste säga att de var hyfsat bra jämfört med andra jag stött på. Hedin i Götet då alltså. Men generellt är bilförsäljare okunniga och jävligt lata.. Synd att det inte är lika lätt att pruta på nätet annars skulle jag gärna sluppit att ha med bilförsäljare att göra!
    Största problemet med Jaggan är förmånsvärdet tycker jag. Klarade av månadskosten men förmåsvärdet blev nästan dubbelt mot kollegans BMW 330e. Inte riktigt jämförbara bilar så klart men ändå. Gillar annars I-pacen mycket, grym intedning och stolar vilket jag tycker är viktigt.

    SvaraRadera
  17. En Tesla X taxi står och raggar kunder på Strandgatan bakom Almedalen o bortom Donners plats... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tesla taxin "flaxar" nu med måsvingarna, vänder upp via Danziger gränd och kör Strandgatan bort

      Radera
  18. Som en lodis hemmavid i min lilla by som knattade in till lokala Fordaffären fick ingen hjälp och åkte till Volvo. Fick hjälp och köpte en splitt ny 740 med pengarna han hade i väskan. Volvo försäljarna ringde så klart Ford och berättade alltihop.

    SvaraRadera
  19. male, pale, stale är väl medelålders maläten man åå svenska..

    SvaraRadera
  20. Åhh vad kränkt Lars är! Försäljaren uppfattade inte att Lars hade pengar, men som Lars med sina excel-ark visar, så har han jättemånga sidvisningar på sin blogg. Tror nog inte att försäljaren blir så ledsen av att Lars köpt en beggad bil någon annan stans.

    Och som 48-åring så är du male, pale, stale. Oavsett om du har hår eller ej. Inget fel med det, så klanka inte ner på de som tillhör den gruppen.

    SvaraRadera
  21. Får man häva ur sig hur mycket dynga som helst?

    SvaraRadera
  22. Kränkt vit besserwisser sprider fantasier om Tesla och dynga om andra.. hehe otroligt enspårig trångsynt inlägg. Förvånar inte visserligen. :)

    SvaraRadera
  23. Ska bli skönt när tyskarna levererar nåt som klår den formidabla skapelse du omhuldar till förbannelse.
    Hellre ett tredje världskrig än mer Tesla fanboyism.

    SvaraRadera