Cornucopia?

Aktuellt

Höstregn nu förbeställbar hos Bokus och Adlibris

Min kommande techno-thriller Höstregn, den andra och avslutande delen av Höstsolserien är nu förbeställbar hos Adlibris för 189:- SEK och B...

2018-07-01 08:41

Dans med Teslas API

Teslas bilar har ett API för fjärrstyrning och fjärravläsning av vissa funktioner. Det går exempelvis att använda för att låta fyra Tesla Model X utföra synkroniserad dans på Kungälvs Supercharger-station.
Vissa funktioner i Teslas bilar går att fjärrstyra via Teslas app, och därmed finns det ett programmeringsgränsnitt mot bilen för fjärrstyrning, dvs ett API

I funktionerna i den officiella appen finns att styra klimatanläggningen, vilket är väldigt praktiskt då det gör att du kan sätta dig i en nedkyld eller uppvärmd bil när du ska åka iväg, och detta utan att ha slitit på batterierna eftersom bilen är inkopplad och då i första hand använder nätelen. De flesta menar att Teslas vinterpaket (finns numera i premiumtillägget) är onödigt, eftersom bilen är torr och varm redan när man sätter sig i den. Andra funktioner är att låsa och låsa upp, öppna bagageluckorna (fram och bak) eller aktivera bilen för nyckellös körning - tappar man bort nyckeln kan man alltså köra bilen ändå, eller aktivera detta om någon utan nyckel ska hämta bilen på distans. Det går också att slå på parkeringsbetjäntläget (valet mode) som bland annat begränsar farten till 40 km/h, med tillhörande lösenord för att låsa upp. Självpresenterande dörrar kan öppnas. Man kan blinka med lamporna och tuta med tutan. Laddning kan startas och stoppas, och laddningsluckan kan öppnas respektive låsas upp, och så går det förstås att se var bilen befinner sig. Eventuell sollucka kan styras. En av autopilotfunktionerna finns också, då man styr summon ifrån appen, dvs köra fram bilen ur ett garage eller parkeringsruta utan att sitta i bilen. Denna kräver dock att nyckeln befinner sig i bilens omedelbara närhet för att visa att man faktiskt ser vad man gör.

Teslas JSON-API är inte officiellt dokumenterat eller öppet, men är förstås kartlagt av ambitiösa programmeringskompetenta användare och Tesla har inte stängt det, vilket gör att det finns olika tredjeparts appar till Tesla.

För Model S hittar man API:t här. Model X har ytterligare funktioner för främst måsvingdörrarna. Utöver ovanstående funktioner kan man få ner en massa data kring bilen och även ändra i användargränssnittets inställningar.

Därmed öppnar sig utmärkta möjligheter för automatisering. Är elpriset lågt kan man automatiskt starta laddningen, respektive stänga av laddningen när priset stiger. Är det varmt kan man öppna solluckan (eller bagaget eller dörrarna i de fall man har sk självpresenterade dörrar) och stänga den igen när det är risk för regn. Eller kanske ladda bilen när solcellsanläggningen ger ström och stänga av laddningen när den inte gör det? Eller automatiskt koppla förkylning/föruppvärmning till möteskalendern och användarens GPS-position?

Eller så låter man fyra Model X göra en synkroniserad dans på Teslas Superchargerstation i Kungälv enligt ovan. Vilket garanterat irriterar någon läsare enormt, därav detta inlägg.

Vill du köpa eller leasa en Model S eller Model X och få gratis superchargerladdning använd denna länk vid köpet.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

39 kommentarer:

  1. Är Tesla en bil som körs aktivt av en förare eller en dataspelsapp för någon dataspels-app för någon finnig körkortslös hipster från Södermalm ?
    ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart nödvändig funktion.

      Radera
    2. Mb kan du minsann byta färg på instrumentbrädan med en knapptryckning. Enligt reklamen!

      Själv har jag riktiga kromlister på min.

      Radera
  2. ".. De flesta menar att Teslas vinterpaket (finns numera i premiumtillägget) är onödigt, eftersom bilen är torr och varm redan när man sätter sig i den..."

    Va ?? Kostar ett "vinterpaket" med värme mm extra ??
    För i h-lv-t- !! Sådan skall ju vara standard i Sverige !! Ett land där det _faktiskt_ även på västkusten kan bli -20 grader och VEM vill då sätta sig i en iskall bil oavsett den går på bensin / diesel eller el ?

    ALLA mina bilar har haft elektrisk motorvärmare!
    Och den som inte vet att fukt även kryper in i en elbil torde ha bott ha bott för länge i Kaliforniens ökenklimat ! (eller bara kört FIAT på semestern på Kreta)

    De stora tyska, japanska och franska tillverkarna har ju en industri i Lappland för just vintertester...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi vet alla att du alltid uttalar dig om saker du inte kan något om.

      Vinterpaketet innebär värme i ratten, värme i sätena i baksätet, och uppvärmda vindrutetorkare.

      Radera
    2. Ursäkta!

      Hade inte en aning om att sådana _självklarheter_ som värme i ratten, baksätesvärme och uppvärmda vindrutetorkare inte var standard i Tesla..
      ;-)

      Sådant som man INTE skall behöva betala extra för i ett Sverige-specat fordon!

      Radera
    3. Tesla har uppenbarligen inte vintertestat sina fordon i Arjeplog!
      Trist!

      http://www.argentis.se/aktuellt/plogad-isbana-blev-borjan-pa-en-jatteindustri/

      Radera
    4. Inget av det du nämner är standard i en Volvo heller...

      Radera
    5. Håll dig du till Skoda, Bengt. Så du får dina uppvärmda vindrutetorkare och uppvärmda ratt.

      Radera
    6. Nu skall jag uttala mig om något jag inte upplevt själv. I stora delar av USA är det väl betydligt kallare än i Sverige på vintern? Tex i fd biltillverkarområdena.

      Radera
    7. Jupp, inlandsklimatet i USA och Kanada är betydligt mer brutalt än i vintern i Arjeplog. Men Arjeplog är lättillgängligt för europeiska biltillverkare.

      Radera
    8. Som (nöjd) Skoda-ägare kan jag meddela att rattvärme tyvärr inte är standard. Det är få bilmärken och modeller som har det som standard.

      Radera
    9. Bengt, hade din 16 år gamla Audi vinterpaket som standard? Eller din moped?

      Radera
    10. Jag har rattvärme och rumpvärme i baksätet på min "Horch"!
      Däremot inte uppvärmning av vindrutetorkarna...

      På min gamla Golf DIESEL hade jag moddat vindrutespolningen så att den var upptejpad på kylarslangen mellan motorblock o kylare = varmt spillvatten!

      Radera
  3. Elon Musk förstår PR värdet av att av kul grejer som ovan.

    På de flesta andra företag skulle det bli utskällning om man la till något liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På de flesta andra bilföretag skulle det bli mer än "utskällning" om man inte vintertestat fordonen!

      Radera
    2. Tesla är vintertestad. Det finns fler platser med vinter än Arjeplog, Bengt.

      Radera
  4. "uppvärmda vindrutetorkare" - Tesla vinner igen. De andra stora biltillverkarna hamnar på tippen. Volvo verkar har problem med vindrutetorkarna när man googlar! Speciellt kyla.

    SvaraRadera
  5. Är Teslan din käraste egodel?

    (Sorry Lars, men ibland får omdöme och åsikter stå tillbaka för tillfälliga vitsmöjligheter.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min först och enda och därmed käraste egodel, absolut.

      Radera
  6. Trevligt och innoativt. Funderar på hur jag ska få ihop till en 100D. Skulle man kunna resonera att man kan ha en 100D dubbelt så länge som en traditionell bil så ser kalkylen rimligare men är det så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Starta ett företag inom HVB-branschen...

      Radera
    2. Vet ej. Känns inte som att man behöver en annan bil än S100D. Räckvidden är för mig (som i princip enbart kör landsväg/motorväg och aldrig i stan) är bättre än den bästa körcykeln (även den officiella). Hårdvaran ska klara full självkörande när mjukvaran och juridiken finns. Övrig mjukvara uppdateras och moderniseras kontinuerligt. Bilen är uppkopplad. Superchargernätverket blir hela tiden större. Det finns säkert någon framtida innovation man går miste om utifall man äger bilen länge, men vad exakt den innovationen ska vara vet jag ej.

      Ekonomiskt är det ju bättre med Bengt Hansves 5 år gamla begagnade Skoda.

      Radera
    3. Skulle väl vara dragkrok då, finns på Model X. Men där har jag min gamla rishög, alt kan man hyra när man behöver maximal last- och dragkapacitet. Bagaget i Model S är stort nog för full semester för två vuxna (4+ stora resväskor), utan att fälla sätena. Fäller man sätena är lastkapaciteten brutal pga stor bil.

      Radera
    4. 2-3 år beg iofs.
      Och om man heller INTE vill vara uppkopplad momentant så...
      Tänk om Stasi i f.d DDR hade haft ALLA Trabanter, Wartburg, Volga, Zchiguli o Volvo uppkopplade momentant...

      Radera
    5. Jag måste ha plats för 6 personer. Finns väl bara två alternativ på elbilsmarknaden Prius med "nödbaksäte" eller 100D.

      Radera
  7. "JSON-api". Detta får mig att sakna dina inlägg om Bitcoin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hört att BMW satsar på ett endpoint-API istället, medan Volvo går för ett klassiskt svenskt call-response.

      Radera
  8. Påminner om den amerikanska bilkulturen med så kallade "lowriders", bilar vars fjädring ersatts av hydraulcylindrar så man kan få bilen att gunga och hoppa, gärna till tonerna av hiphop och r'n'b.

    I det här fallet har man valt ett mer klassiskt musikstycke som kanske bättre passar Tesla-ägarna. Säkert jättekul för tekniknördar men för oss som inte fattat grejen ser det bara utomordentligt töntigt ut... ;)

    SvaraRadera
  9. Undrar lite om det finns möjlighet att påverka bromsar, styrning eller gaspådrag via API hos moderna bilar, inte bara Tesla alltså. Har för mig att jag läst något någonstans om nån som hackade en personbil och kunde kontrollera eller kanske bara aktivera bromsarna via telenätet. Otrevlig tanke.

    SvaraRadera
  10. Det verkar vara en trend att skippa security i ca 1/3 av inbyggda systemen nu för tiden (Källa: https://barrgroup.com/embedded-systems/surveys/2018). Jag är helt övertygad om att detta "JSON-API" har säkerhetshål i sig. Hur länge dröjer det tills det blir hackat och någon kör in en Tesla i en folkmassa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att det denna väg inte går att komma åt bilens körfunktioner så vore det rätt uppseendeväckande. Och de flesta funktionerna går ej att fjärrstyra på en bil som kör, utan bara när parkeringsbromsen är ilagd.

      Däremot kan det finnas andra ingångar, som inte är kända. Finns en Tesla Model X med i Höstsol ...

      Radera
    2. Kolla själv om du ser några uppenbara säkerhetshål.
      https://www.theinquirer.net/inquirer/news/3032649/tesla-open-sources-some-of-its-autopilot-source-code

      Radera
    3. Det största säkerhetshålet är förmodligen användare med för enkla passord, typ mytesla och liknande. Annars verkar ju requesten gå via "https://owner-api.teslamotors.com" och inte direkt till bilen. De bör ha någon sanity check där så att det åtminstone är rimligt att det är en legal request, ungefär som banker och kreditkortsföretag har viss sanity check.

      Radera
  11. Tänkte skaffa en elbil till hösten men tycker att det är oklart vad man som privatperson kan få för leasingavtal på teslorna när man följer länken.. Vad är det billigaste per månad man kan få en grundutrustad model s för vid privatleasing?

    SvaraRadera
  12. Gällande produktionen
    https://electrek.co/2018/07/01/tesla-model-3-production-rate-5000-units-employees-celebrate/

    SvaraRadera
  13. Den där grejen gjorde de på taket till Nordstans P-hus på nyårsafton precis innan fyrverkerierna. Det var ganska fräsigt faktiskt.

    SvaraRadera
  14. Majoriteten av funktionerna som nämns i artikeln har jag haft i min Volvo-app sedan 2016, och tror inte att de ens var nya då.

    Med det sagt är jag självklart ändå lite sugen på en Tesla :)

    SvaraRadera