Cornucopia?

Aktuellt

Ny e-novell/ljudbok: Valet av Lars Wilderäng - Berget och Oscar nu också som ljudbok

Midsommarhelgen är nu räddad där du kurar under din varma filt eller gömmer dig under regnkläderna. Nu finns min nya e-novell, den säkerhets...

2018-06-04 16:17

Regeringen vill ta 622.5 miljarder av skattebetalarnas pengar

Regeringen med sosseriet och Miljöpartiet meddelade idag att man vill konfiskera 622.5 miljarder kronor av skattebetalarnas pengar. Därtill ska man dra in ytterligare 90 miljarder kronor från skattebetalarna på andra sätt.
Vill ta 622.5 miljarder kronor från Sveriges skattebetalare.
Regeringen gjorde idag ett utspel om en sk historisk satsning på att ta ca 700 miljarder kronor från de som producerar något av värde i Sverige, dvs privatpersoner och företag. Se pressmeddelande.

Man kallar att ta pengarna från svenska folket för att "nu gör vi den största järnvägssatsningen i mordern tid". Vad nu vi betyder från regeringens sida, när det är folket och företagen som betalar?

Pengarna ska gå till fyra spår mellan Stockholm och Uppsala, samt järnväg mellan Skelelfteå och Umeå, samt mellan Älmhult och väster om Karlshamn och dubbla spår mellan Gävle och Kringlan.

90 miljarder ska dras in genom ytterligare trängselskatter, avgifter och sk medfinansieringar, dvs privata projekt.

Verkligheten är dock att det bara handlar om 32% ökade anslag till järnvägen till 148 miljarder kronor av dessa ca 700 miljarder. Faktiskt höjning av anslagen till järnvägen är alltså bara 35 miljarder under en tioårsperiod och inget annat.

Man räknar alltså in tidigare nivåer i den framtida satsningen för att få den att låta större än vad den egentligen är. I själva verket är 289 miljarder kronor bara drift och underhåll, dvs vanlig daglig skötsel, och resterande satsningar är redan tidigare utannonserade. Rätt patetiskt att kalla drift och underhåll för satsning, men det är ju bra att regeringen på detta vis medger att man struntat i drift och underhåll under sina fyra år i regering.

För att summera gör alltså regeringen utspel om satsningar inför valrörelsen, satsningar de ignorerat att göra under fyra år i regeringsmakten. Men dels är det egentligen mycket mindre satsningar än angivet och dels är det inte regeringen, utan du själv som betalar för detta.

På något vis får man det också till att Sverige ska bli världens första fossilfria land, när man avser att t ex bygga fler motorvägar och ett antal broprojekt. 
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

63 kommentarer:

  1. Det blir väl ungefär 140kkr per skattebetalare.

    SvaraRadera
  2. En liten stilla fundering: Tycker du att vägar och järnvägar ska vara privatägda och privatfinansierade, eller anser du att staten ska ansvara för transportinfrastrukturen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att regeringen ska sluta säga att de satsar, när det är skattebetalarna som står för fiolerna.

      Radera
    2. Jag vet ju att vi aldrig förstått varandra Lars men den där kommentaren var ovanligt ogenomtänkt för att vara dig. Hur menar du egentligen? Är det ordvalet du stör dig på?

      Känns bara som samma gamla vanliga sosse-hat. Var ju inte som att Fru Reinfeldt satsade sina egna pengar på Nya Karolinska. Eller Maud Olofsson som satsade sina egna pengar på kolkraftverk, SAAB eller danska brevlådor. Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst...

      Politiker är en speciell sorts patrask, oavsett "färg".

      Radera
    3. Lars, varför skulle regeringen sluta säga det? Ingen borgerlig eller socialistisk regering kan hålla sig från att kalla underhåll och investeringar för "satsningar". Alla som inte är barn förstår väl att det är skattebetalarnas pengar man använder.

      Radera
    4. Daniel, jag har aldrig påstått att Reinfeldts gjorde något med egna pengar. Du ägnar dig åt halmgubbar.

      Radera
    5. Lars, förklara vad du menar då så jag förstår?

      Radera
    6. Halmgubbe är ett argumentationsfel när man hittar på något om motståndaren och angriper detta, t ex att du hittar på att jag inte skulle kritisera Fru Reinfeldt eller Maud Olofsson för deras slöserier med skattebetalarnas pengar.

      Jag angriper regeringen, oavsett färg på regeringen. Man angriper makten, inte de utan makt.

      Radera
    7. Är väl inget "sosse-hat", bara fakta och det spelar ingen roll om det är till höger eller vänster! det där andra år väl en typisk modell på att dra ut med det ena eller det andra. Om någon äger ngt om vänster eller höger så är det "hat", om någon säger ngt om nya fläktar så år det ngt som stör ordningen. Visar mkt väl på hur en struktur fungerat i våra hjärnor. Tillräckligt mkt propaganda så såller sig flocken till de behövande utan en egen tanke! Titta bara på det DEMOKRATISKA val som fick fram HITLER! Mitt råd är, tänk själv, följ INTE gruppen, stöt och blöt och till slut stå utanför. 99% säger att om du inte röstar har du inget tt säga till om men låt då de som inte röstar få sin vilja fram "jag vill stå utanför, jag ställer ingra krav, jag begär inget från stat" ... Laissez faire eller på svenska, låt mig va!

      Radera
    8. Angriper makten, så länge den är politisk ja. När förekom det senast en kritisk artikel om diverse Wallenberg eller hr Bennet?

      Radera
    9. Så klart, Wallenberg dylika arbetar på en FRI marknad, politikere på en OFRI marknad där de dikter villkor, därav "Laissez Faire". Politiker behöver individer som Wallenberg, Wallenberg behöber politiker!

      Radera
    10. Så enkelt är det. Om det inte finns företag kommer det inte att finnas något annat heller; sen kan man ju reta sig på att vissa lyckas väldigt bra och blir föremål för vänsterns propaganda men tänkande människor inser ju att det vore förödande för ett land utan en fri marknad.

      Radera
    11. Fast nu var det ju i huvudsak frågan om makten och hur den kritiseras. Fri eller ofri marknad så kan man knappast hävda annat än att Wallenberg&co i praktiken har ganska mycket makt. Det är alltså inte bara politiker som har makt.

      Att det måste finnas "företag" för att man ska producera värde öht är helt felaktigt - t ex kan jag ställa mig vid en svarv och göra en pinnstol och sälja till grannen utan att ha ett företag.

      Att värde således skapas genom arbete är vänster som höger överens om. Sen är skiljelinjen mellan vänster och höger mest hur det värdet ska fördelas. Men det är en annan diskussion.

      Radera
    12. @Nick Gee:

      Är du förresten helt säker på att det var demokratiska val som gav Hitler makten?

      Radera
    13. JA till 100 %, kolla history och val!

      Radera
    14. Ben D. Lycka till med försäljningen på den fria marknaden av pinnstolar...

      Radera
    15. Bra svar, där fick du verkligen tyst på mig.

      Radera
    16. Bullshit, det var Hitlers ubermensch-liga viljekraft som gav honom makten.

      Radera
    17. Inte för att dra det i långbänk som politiker älskar mend Ayn Rand sa för länge, länge sen att kommunismen/socicilasm

      Radera
    18. Ja, det låter ungefär lika vettigt som allt annat Rand sa.

      Vet du om hon sa det före eller efter hon började inkassera en massa Medicare efter att ha rökt sig till lungcancer?

      Radera
    19. Exakt! och vet du vad, det var hennes FRIA val att röka, inte någons regering eller stat. Vad söker du, till slut säger DE till dig att DU inte får skriva FRITT!Tror inte hon var med om ngt Medicare, fanns inte på hennes tid som var lite mer fri än din typ av levnad!

      Radera
  3. Jomenvisst, fast pengarna går ju ändå till något vettigt, sen kunde det ju vara än bättre, mer pengar borde nog läggas för att se till att tåget funkar som alternativ, dvs, kommer, håller tiden, det finns rimligt prissatt "hyrbil" vid stationer. Tåget har faktiskt varit det enda som funkat under vissa väderkatastrofer, som snöovädret i Sthlm 2016. Man måste skapa ekonomi för tåget, det gör man ju genom att haussa de rätt trista mindre "stora" städerna. Det blir för dyra totalkostnader att bo utanför, köper du en ny BR kan du gå din väg till tåget.


    Nässjö, Hallsberg och Avesta borde ju med den tanken, vara väldigt pippis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norra Sverige hade stora problem efter att ha köpt in italienska tåg; de klarade inte kylan och blev stillastående.

      Radera
  4. Sist jag kollade var sverige en demokrati. Så med vi så menas vi som bor här. Regeringen och dess val är följden av folkets röst. Lite löjligt att kalla skatt för konfiskering.
    Konfiskerar man pengar när man satsar på försvaret också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helt korrekt uppfattat. Skatt är stöld, politiker är parasiter.

      Radera
    2. Om 3 personer hotar dig på gatan och vill ha din mobil så kallas det rån. när staten gör det kallas det demokrati.

      Radera
    3. Varför ville staten ha din mobil Perstorpsbo?

      Radera
    4. De behöver inte ta din mobil de har FRA.

      Radera
  5. Men är det inte så att egeringen eller några regeringar eller stat aldrig har betatal. De pengar som finns är från indrivna skatter, regeringar/stat har väl aldrig haft EGNA pengar som de varit villiga att bolla med!? Det är alltid du och jag some betalar, extra mkt vid dåliga idéer vilket de flesta är! Nick

    SvaraRadera
  6. Som skäl för byggandet av sprillans ny järnväg Umeå-Skellefteå brukas anges att trycket på stambanan är högt. Det är sant. Ståltåget Luleå-Borlänge, Papperstågen, alla möjliga godståg, timmertågen och alla fisktåg från nordnorge. Men....... Hade man varit ute efter att lösa transportproblematiken på stambanan hade det billigaste alternativet varit att bygga dubbelspår där och göra mötesfritt. Det näst billigaste alternativet hade varit att uppgradera inlandsbanan för tung godstrafik och elektrifiera den. Nu väljer sossarna istället den dyraste och mest komplicerade lösningen som dessutom inte är fulländad och inte betyder särskilt mycket att lösa trängseln på banan heller. Röstfiskande i sossekommuner är vad det handlar om. Ett mycket kostsamt sådant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur skulle detta vara bättre alternativ, båda alternativen ligger i sämre kvalitet och skulle ge järnväg med sämre kapacitet?

      Radera
    2. Där har du fel. Kapaciteten Boden till Bastuträsk ökar ingenting med detta beslut och därmed kan man inte öka på mer trafik.
      Att bygga helt ny järnväg på helt obruten mark innebär miljarder i omkostnader för markinlösen och framdragandet av totalt ny infrastruktur. Ett dubbelspår på stambanan skulle kunna ske inom befintlig fastighet och användande av befintlig matning av el t.ex. Det gör att man löser problemet mycket billigare än att dra ett helt nytt spår. (Dålig användning av pengar)
      Problemet är att stambanan idag är ett enkelspår med mötesplatser. Vissa av mötesplatserna är dessutom för korta vilket innebär att tågens längd är kortare än vad de kunde vara. Ett dubbelspår skulle få trafiken att flyta utan avbrott och den andra grejen är att längden på tågen skulle kunna öka.

      Radera
  7. "90 miljarder ska dras in genom ytterligare trängselskatter, avgifter och sk medfinansieringar, dvs privata projekt."

    Vi har hört att det på vissa ställen är trångt på spåren så jag utgår att det är trängselskatt för järnvägstrafik som avses.

    SvaraRadera
  8. Trängselskatten skulle gå tillbaka till regionen hette det. T.ex. höjdes den i Stockholm 2017 för att delfinansiera tunnelbaneutbyggnaden för 25 miljarder.
    I Göteborg finansieras Västsvenska paketet med trängselskatt. Så att öka intäkterna utöver dessa projekt med ytterligare 90 miljarder är omöjligt. Vid en viss avgiftsnivå så kommer faktiskt trafiken och därmed intäkterna minska eller planerar man statliga trängselskatt på alla statliga vägar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Har man väl infört en skatt vet man inte var den slutar" sade bondeförbundaren Gunnar Hedlund.
      Trängselskatten är här för att stanna; en ny mjölkko för staten - den släpper man inte!

      Radera
  9. @Sjunkbomben!

    Trängselskatten går idag INTE specifikt destinerad till VP utan direkt in i statens stora svarta hål och ökar på så sätt räntekostnaderna.

    Men Västlänken kommer aldrig att byggas eftersom det den 9:e September kommer ett val

    Dock..
    Staten skall äga, investera i och drifta infrastruktur som är strategisk och till nytta för hela landet eftersom hela landet skall leva!

    Tyvärr har nyliberala ideer om New Public Management fått för stort genomslag i Sverige till skillnad från mer stabila och konservativa länder på kontinenten

    Det är en viss skillnad på myndighetsutövning och att sälja dammsugare! Tyvärr har en del omogna och lite väl nyliberala inte förstått detta eller också har för lite livserfarenhet !

    SvaraRadera
  10. Tror som tur är inte regeringen får många röster på detta. Lövfen & Co har pratat så mkt om satsningar, bl.a. på järnväg under hela mandatperioden.
    Men det folk ser är att tågen går bokstavligen inte går längre, vårdköerna har ökat kraftigt, äldreomsorg saknar enormt mkt platser, polisen lägger anmälningar på hög, skolresultaten i utsatta områden har blivit katatsrofala.

    Och andelen personer som har ett riktigt jobb har aldrig varit så få.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sosssarna i Gbg har kollapsat tack vare västlänken. Gissar att onödiga tågsatsningar kan få samma effekt på riksplanet.
      S kommer ännu mer uppfattas som ett slöseriparti vilket gemene väljare inte gillar.

      Radera
  11. Vilken idioti.

    Elbilar kommer stå för en stor del av nybilsförsäljning innan vi når 2029. Redan nu står elbilsförsäljningen för mer än hälften av nybilsförsäljningen i Norge[1].

    Bilar har massa fördelar jämfört med tåg, och ännu mer när de blir självkörande.

    Miljömupparna har dock byggt hela sin karriär på att vara emot bilar och motorvägar, och när ny teknik kommer som kan ta bort utsläpp där bilarna kör, så är de fast i gamla lösningar. Det här går även emot grön ideologi, som säger att samhället ska vara decentraliserat. 700 miljarder järnväg är raka motsatsen till det. Ett vägnät som växer organiskt och där människor kan välja andra vägar om det uppstår problem är det decentraliserade. Jämför med Internet och packet switching vs circuit switching.

    [1] https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6854521

    SvaraRadera
    Svar
    1. 700 miljarder är hela infrastrukturplanen och innefattar även vägar så hjälper även elbilarna. De gör ett syftningsfel i andra meningen i pressmeddelandet.

      Radera
  12. Stockholm-Uppsala. Varenda gång plöjer dom ner pengar i samma sträcka. Finns massor av spår att rusta upp förutom den linjen. Narcissister i Regeringen? Förresten, varför investera otroliga summmor på en gammal 1800 tals teknik som är otroligt dyr. Bättre och investera i Hyperloop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hyperloop är ett obeprövat koncept, inget annat.

      Om jag har fel så får du gärna visa mig var dessa Hyperloop-linjer finns som kör kommersiellt idag och hur mycket billigare dessa är...

      Radera
  13. Trodde nog dom mena 700 miljarder på försvaret till 2029!

    SvaraRadera
  14. Efter att ha läst pressmeddelandet reagerar jag på följande.

    Regeringen avser lägga 125 miljarder kronor på drift och underhåll av det statliga järnvägsnätet under den 12-årsperioden 2018-2029. Under samma period enligt den nationella transportplanen är intäktsmålet för banavgifterna 27,4 miljarder kronor. Den totala ramen för vidmakthållande (drift & underhåll) av järnvägen blir således 125+27,4= 152,4 miljarder varav banavgifterna utgör 27,4/152,4 = 18%.

    Är det verkligen OK att ett transportslag blott står för 18% av kostnaden för sitt eget vidmakthållande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Järnvägen är väl för tågen vad vägarna är för bilarna. Vägarna bär inte sig själva heller om man ska räkna på det sättet.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. https://www.regeringen.se/49c85a/contentassets/16577670d2c147cb9db90a39e70a549f/kapitel-6-inkomster

      Här kan du läsa i tabell 6.4 att skatten på vägtrafik 2018 beräknas uppgå till 21,1 miljarder kr och 2019 till 21,9 miljarder kr. Notera att det är exklusive energiskatter, koldioxidskatt m.m

      Radera
    4. @Freddo

      Regeringen avser satsa 164 miljarder på vägnätet under 12 år. 164/12 = 13,7 miljarder/år

      Fordonsskatten inbringade 2017 13,3 miljarder till statskassan enligt Skatteverket. Vägtrafiken bär således relativt exakt sina egna kostnader för vidmakthållande enbart via fordonsskatten.

      Som C-F är inne på tillkommer sedan en rad andra skatter/avgifter på vägtrafik även om bränsleskatter exkluderas.

      Där fick du lära dig ngt nytt Freddo.

      Radera
    5. Gött, att någon rättar en när man inte tänker till innan man skriver.

      Radera
  15. Det är ingen ide att bygga eller reparera järnvägen längre. Felet på växlarna beror på dåligt stål som inte tål värme eller kyla längre. Enligt trafikverkets presschef Bengt Olsson på Aktuellt i kväll.
    Ingenjörskonsten verkar gå åt fel håll? När det inte går att göra hållbart stål längre.

    https://www.svtplay.se/video/18111879/aktuellt/aktuellt-4-jun-21-00-1?start=auto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om stålkvaliteten blivit så undermålig att den går sönder hursomhelst, bör ansvarig minister/byråkratchef avgå omedelbart! Fara för 3:e man!

      Radera
    2. Svenska flumskolan börjar ge resultat.

      Radera
    3. Var säger han det? Jag har tittat igenom inslaget och han nämner kyla och värme (vilket är rimligt, stål kan bli sprött vid stark kyla och mjukt vid värme) men inte att stålet skulle vara av sämre kvalitet än tidigare. Om man ska anmärka på något så är det väl påpekandet från experten om att med nuvarande utbytestakt av växlar måste växlarna hålla i 400+ år istället

      Radera
    4. @gbd crvx

      Har det inte funnits kyla och värme i Sverige eller andra ställen i världen förr. Vad jag vet har vi sådant väder bl a i norden. Har fungerat förr. Varför inte nu? Verkar fungera bättre i andra länder.

      Radera
    5. En kall vinter och ökad trafik kommer att förkorta livslängden, snarare än sämre stålkvalite. Har man sedan skjutit på underhållet och kör tills det går sönder så blir det gler förseningar.

      Radera
    6. Det är väl gamla växlar som går sönder? Dvs de är konstruerade, tillverkade och installerade innan Pis(s)a skolan slog genom på svensk konkurrenskraft.

      Radera
    7. Spårgubben på banverket som de intervjuade igår sa att nuvarande låga utbytestakt på växlar gjorde att de fick hålla i 400 - 500år.
      En annan banverksgubbe högre upp i hierarkin hävdade att de höll i princip hur länge som helst bara man bytte ut slitdelar och det verkar ju vara så man gör för närvarande, man byter ut slitdelar när växeln havererar.

      Borde inte vara någon större insats att lägga in alla växlar med ålder i en databas och logga varje gång ett tåg passerar, med lite big data analys av materialet så borde man kunna förutsäga rätt bra när det är dags för underhåll. Men det är väl inte så man jobbar i staten?

      Radera
  16. En rapport från en tågresa Kastrup mot Göteborg igår den 4 Juni:
    Tågets avgångstid från Kastrup ska vara 8:42, men p.g.a ett växelfel i Danmark ankommer tåget först 9:10.
    Vid Öresundsbron meddelas att "vi kör nu med reducerad hastighet på grund av ett långsamtgående tåg framför oss". Observera att enligt tågföretagets vokabulär är 0 km/h lika med reducerad hastighet.
    Kort före ankomst till Malmö central meddelas att Göteborgståget omdirigerats till att gå mot Hässleholm.
    Alltså blir det att stiga av. Någon prognos när nästa tåg mot Göteborg ankommer Malmö central finns inte meddelas i högtalaranläggningen. Som ett under dyker det upp ett tåg 10:08, vilket är enligt tidtabell.
    De bakre vagnarna på detta tåget ska kopplas av i Helsingborg, så det gäller att välja några av de första vagnarna om man vill fortsätta mot Göteborg. Någonstans vid Landskrona meddelas att det blivit något fel i de första vagnarna, så om man vill fortsätta mot Göteborg måste man nu gå bakåt i tåget och välja vagnarna som skulle kopplats av i Helsingborg. För nu är det de främre vagnarna, som ska kopplas av. Givetvis är det näst intill fullsatt när man äntligen lyckats släpa sitt bagage genom tågsetet, så det blir till att stå upp resten av sträckan. Efter Helsingborg meddelas att eftersom Pågatågen är inställda kommer Öresundståget att stanna på alla småstationer som Pågatågen normalt stannar på. Så den totala förseningen Kastrup Halmstad slutar på 1 timme och 5 minuter. Ska bli intressant att se om det går att få biljettpengarna tillbaka, eftersom en del av förseningen inträffat i Danmark och en del i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Punktligheten är så otroligt risig hos Skånetrafiken.

      Se punktlighet.

      81% för Öresundstågen, och då räknas det som "punktligt" om man är 3 minuter sen.

      Jämför med Japan, där punktligheten innebär att tågen är försenade med mindre än 0,9 minuter per år för snabbtåget. Inte en rättvis jämförelse kanske, men något att sikta på...

      Radera
    2. Man kan ju iofs välja att kika på vad som är Skånetrafikens fel eller inte. Spårfel, nedrivna ledningar och folk på spåren är nog de vanligaste anledningarna. Är det Skånetrafikens fel? Eller är det Skånetrafikens fel om SJ-tåg kommer försenade norrifrån. Eller om det är strul på Danska sidan?

      Vill bara att folk tänker.... påstår inte alls att Skånetrafiken är fläckfria... men tycker äpplen skall kallas äpplen och päron för päron...

      Japan är kul... där bad de precis om ursäkt för ett tåg gått en halvminut för tidigt.... ;-)

      Radera
    3. Ja, som kund är det förstås ointressant om det är Skånetrafiken eller SJ eller trafikverket som gör fel. Man kan bara konstatera att ansvar saknas och heder och ära i kollektivtrafiken saknas.

      Annat är det, som du påpekar, i Japan. Där förväntas tidtabellen hållas, och så är fallet nästan alltid, medan det i Skåne bara är fallet ibland. Det går att ordna närmast fläckfri kollektivtrafik men det kräver en annan organisation osv än vad man mäktar med i Skåne.

      Radera
  17. De gamla kungarna ryckte eungefär 15% av det du hade, råg, vete etc. Maffian tar endast 12% från dina stålar när du åker till Las Vegas. De båda vet att om du rycker mer du vill ha en revolution eller kunder som EJ besöer. Idag, med den lagliga maffian, lagliga kungen eller de som bestämmer (kung ej, politiker ja), rycker mer än 80% totalt. Säg mig hut kan detta fungera och accepteras!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, vi har en exceptionell situation sedan några decennier.

      Radera