Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-06-24 21:34

Oslos lösning för tunnelbanan - inga spärrvakter

I Norge har man löst problematiken kring svindyra IT-system för kollektivtrafiken, genom att helt enkelt struntat i spärrvakterna i deras sk "tunnelbana". Istället kör man enbart med väldigt frekventa kontrollanter i kollektivtrafiken.
Spärrvakter i Oslos "tunnelbana".
När man införde en slags tunnelbana (likt i Stockholm finns det sektioner där den går under mark) i Oslo, så monterades det upp spärrvakter man skulle använda sina biljetter i. Men tydligen blev det någon kombination av för dyrt eller en tvist om vilken leverantör av mjukvara man skulle välja.

Så med lite #ruter i norrmännen struntade man helt enkelt att använda de installerade spärrvakterna. Istället har man frekventa kontroller ombord. Tror jag ungefär vid 50% av alla tillfällen jag åkt kollektivt i Oslo råkat ut för kontrollanter. Allt från unga tjejer i 18-årsåldern (buss), till senast 4-5 vältränade muskelberg (tunnelbana) och något däremellan (spårvagn).
Vintertid hittar man ofta folk med skidor på tunnelbanan i Oslo. Eller terrängcyklar. Så här års inga skidor.
Kanske har norrmännen räknat på vad IT-system kostar, inte bara i anskaffande, utan också i drift, och konstaterar att en integration mellan nuvarande system och spärrvakterna kostar mer än vad en bunt med muskelberg till kontrollanter kostar?
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

25 kommentarer:

  1. I Sverige tycker vi att det är mindre kränkande att bli kontrollerad av en maskin än av en människa av kött och blod. Den svenska mjäkigheten förnekar sig aldrig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Skåne finns inga spärrvakter. Kontroller är i princip 100 %. När det är riktigt fullt i vagnen blir det förstås lite svårt.

      Radera
  2. Även i Helsingfors tunnelbana har man heller inte några spärrar, bara en markerad spärrlinje på golvet och tydliga skyltar vilka på härlig finlandssvenska förklarar att man inte får vistas bakom dessa spärrlinjer utan giltigt färdbevis (lippu på finska)
    SJÄLVKLART kan man köpa sitt färdbevis i stämplat papper/kartong i automat för kontanta pengar också !
    Tätt förekommande och mycket hövliga kontrollörer

    Dvs nästan precis som i Berlin på U-Bahn och S-Bahn med automater, öppna spärrlinjer och ofta förekommande kontrollanter vilka ofta är äldre nästan lite "lodiga" herrar i civila kläder men som vid kontroller plockar fram sitt ID-kort som bärs i snodd runt halsen

    I Belgrad blev det "karta kontrola" på spårvagnen av en äldre lite rundnätt "babusjka" i 60 årsåldern i jeans och tantkofta men med ID-kort i snöre runt halsen. Snabbt som attan smet några ynglingar 17-19 år av då de såg henne ... Respekt !

    Sverige är INTE ett föregångsland i saken !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föregångsland hit och föregångsland dit. De länderna har valt att ha sk öppen spärrlinje även det med sina för- och nackdelar. För att det ska funka krävs ju att de resurser man sparar på spärrvakter till del används för kontroll istället.

      Radera
    2. Fördelen är att myndighetspersoner, oavsett funktion lugnar ner läget.

      Bus minskar, nerskräpning minskar osv. De behöver inte gå runt med automatvapen, det räcker de visar sig. Detta har vi glömt i Sverige eftersom alla ambulerande kontrollpersoner verkar försvinna i besparingarna.

      Radera
    3. Säkert, min invändning var mest mot att så kategoriskt hävda att ett sätt är bättre än det andra. Det finns nog både fördelar och nackdelar med vart system, och bra och dåliga sätt att tillämpa dem.

      Radera
    4. System med spärrlinje har säkert när de införts sålts in som en effektivisering så åtminstone förr så har det säkert behövts biljettförsäljare/spärrvakter vid stationerna, men att kontrollen på tågen behövs mindre. (Att det kanske inte alltid är så är ju en annan sak)

      Radera
  3. Men hur skulle det kunna funka i Sverige? Här blir väl folk kränkta och vägrar helt enkelt att vare sig visa upp biljett eller betala böter. Med vilken rätt ska nån j-la kontrollant komma och begära att få se mina identitetshandlingar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har ordentliga ordningsvakter som fångar upp buset när det slängs av på nästa stopp.därefter ordentliga böter.

      Radera
    2. De som är "bus" struntar väl i böterna för det mesta. Ibland kan man driva in det efter lång tid när busmakaren försöker få ordning på sitt strulliv men ofta går det inte och jag vet inte om det är positivt för rehab? Vidare gäller ju detsamma för bara vanliga fattiga, kanske de inte har råd med biljett, har inga kreditlinor, men behöver likförbenat åka, kanske för en ny jobbintervju, visst, de kommer nog att betala böterna men det tar ju konsumtion från någon som behöver den.

      Lite lagom med kontrollanter och sen nolltolerans mot störande avvikande beteende såsom skrik och skrän, tiggeri, fylla, annan tydlig påverkan som stör ordning, religiösa och kulturella absurda särkrav på miljön, nedskräpning etc. Det ska ju en spärrvakt, eller jag föreslår benämningen "stationsföreståndare", omse, med hjälp av väktare och i slutändan polis.

      Ofta är det faktiskt knepigt att hitta biljett, det är inte sällan som folk får åka gratis här för att de glömt fylla på, eller kortet funkar inte, alternativt de har ingen aning om nåt för de bor inte här/åker sällan kollektivt. Jag blev kontrollerad en gång på väg till Fruängen, efter Hägersten. Väktare var med. Alla jag såg hade tydligen biljett.




      Radera
  4. Skulle bli dyrt med väktare+polis (om vi har poliser nog) för en så omfattande kontroll.

    SvaraRadera
  5. Detta är ännu en mätpunkt i hur långt ned på U-landsskalan det arma landet Sverige glider.
    De stackars kontrollanter jag sett i Stockholms tunnelbanan på senare tid håller sig på röd och grön linje norr om Slussen.
    Ser man bilderna i Mitt i Stockholms reportage "SL dubblar till 14 000 kontroller per dag" från 28/3 2018 (googla så att inte bloggaren råkar ut för problem) så är bilden talande - en kontrollant uppbackad av motsvarande muskelberg. Den gång under detta år jag själv råkat ut för kontroll har det varit två muskelberg närvarande. Kan inte vara speciellt kostnadseffektivt.

    SvaraRadera
  6. Tycker SL fungerar bra i Sthlm vad gäller betalning. Åker bara en handfull ggr per år och har haft samma självladdande kort i flera år nu. Inte en enda glitch, allt har fungerat som förväntat. Tycker vidare att det är sunt att vi satsar på det vi är bra på i Sverige, att ta fram tekniska lösningar som fungerar bra. Sverige är på många sätt ett föregångsland vad gäller publika tekniska system, exempelvis bankid för access till allehanda servicar (även SL) på nätet, samlad hantering av räkningar (Klarna, Kivra). Att man måste ha en massa kontrollanter visar bara att man har misslyckats.

    SvaraRadera
  7. Biljettkontrollant borde vara ett utmärkt jobb för personer som har svårt att få andra jobb. Det kräver ingen speciell kompetens och det fungerar utmärkt att jobba deltid. Har man gott om folk till detta så kan kontrollanterna dessutom se till att det är välstädat, lugnt och tryggt och att personer som stör medpassagerarna får en tillsägelse. Kontrollanterna bör kallas trafikvärdar eller liknande och alltid vara trevliga mot trafikanterna och svara på frågor och liknande.

    Personer som bråkar med kontrollanterna kan man nöja sig med fotografera och lägga in i databanken över personer som ska straffas senare om man är kort på personal med våldskapacitet. En stor mängd kontrollanter innebär också att förstärkning alltid finns till hands.

    SvaraRadera
  8. SL har redan ambulerande biljettkontrollanter UTÖVER systemet med bemannad spärrvakt + mekanisk biljettkontroll vid inpassage. Slöseri helt enkelt. För mig är det väldigt tydligt att biljettkontroll vid inpassage inte fungerar eftersom de ändå har frekventa kontroller innanför spärrarna, alltså måste de dyra spärrarna bort. Enda funktionen de fyller är att försvåra resan för betalande kunder. Idioti.

    (jag cyklar numera vart jag än ska i stan, året runt - allt för att slipp SL)

    SvaraRadera
  9. Nu monterades ju de där spärrarna så sent som ca 10 år sedan för en hiskelig kostnad (100 miljoner eller nåt) och grunden till att de börjat monteras bort igen är att de klämde folk som inte var snabba nog att passera, därav krävdes att samtliga spärrar ständigt var bemannade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det krävs för att ha koll på stationerna, de som ligger öde visa tider blir öde, passagerare som blir sjuka eller utsätts för brott lämnas åt sitt öde, och de som har konstant trafik har konstanta små problem och övervakning behövs kontinuerligt.

      Radera
    2. Fast i Oslo är som regel alla stationer obemannade.

      Radera
    3. Jo, det funkar men är det optimalt att fokusera på biljett?

      Radera
  10. Många städers tunnelbanenät bygger på "hederssystemet". Köpenhamn, Wien och tror jag i princip alla tyska U-bahn har inga spärrar vid nedfarten utan kontroller sker frekvent ombord (personligt rekord: tre kontroller på samma färd mellan de nio stationerna mellan Lufthavnen - Kongens Nytorv).


    Före 1970-talet hade f.ö. vissa svenska SJ-stationer perrongspärrar. Antingen visade man upp sin tågbiljett eller så löste man en egen perrongbiljett för att få komma ut till plattform:

    http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=97529

    Ett citat här som kan kanske vara på sin plats och som kan ställas mot dagens passagerarströmmar vid Lund C:

    "Mellan Malmö och Lund kostade en vanlig enkelbiljett i 2 klass redan 1965 2.80, men för den som åkte hela sträckan var det svårt att fuska eftersom kontroll skedde både vid in- och utpassering. Något som just vid Lund orsakade en hel del köande när det ensamme spärrvakten skulle kontrollera resenärsströmmar i två riktningar."

    SvaraRadera
  11. Borde inte fysiska anställda vara dyrare än installerade system eller har någon firma ett enormt sockrat avtal där dom får % på antal passerande :)

    Jag tycker nog att vi kan ha nuvarande system med en fysisk spärrvakt, det ger också lite kontroll över stationen med en person på plats.

    Dörrarna gör det också svårare att planka vilket är bra.

    Jag ser ingen anledning att ändra på systemet annat än om det skulle bli helt gratis. Vad skulle skillnaden bli om man hade gratis för resenärerna och drog in på alla kontrollanter och alla spärrvakter?

    Vill också ha tillbaka 24hr tunnelbana i Stockholm, dom gjorde väl det under ett par år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det inte vara svårt med underhållet på 24h-tunnelbana. Städer som har det har väl ofta fyrspår så att de kan underhålla med bibehållen trafik.

      Radera