Cornucopia?

Aktuellt

Höstregn nu förbeställbar hos Bokus och Adlibris

Min kommande techno-thriller Höstregn, den andra och avslutande delen av Höstsolserien är nu förbeställbar hos Adlibris för 189:- SEK och B...

2018-06-22 11:19

EU går vidare med handelskriget mot USA

EU-kommissionen gick igår vidare med att sälla sig till USA och Donald Trump med att kasta grus i det ekonomiska maskineriet, genom att införa "balanserande åtgärder", dvs strafftullar mot USA. Handelskriget går alltså vidare och politikerna gör sitt bästa för att skynda på lågkonjunkturens ankomst.
EU-kommissionär Cecilia Malmström (L).


Handelskriget mellan EU och USA trappas alltså upp och EU-kommissionen inför strafftullar mot USA som svar på Trumps stål- och aluminiumtullar.

Det pratas mycket om det skulle vara tull på Harley Davidson-motorcyklar, jeans och whiskey, men listan med varor som drabbas är mycket längre än så (PDF). Det de flesta kommer drabbas av är antagligen tullarna på ris (tänk Uncle Ben's), majs, och apelsinjuice.
Freedom Tower i World Trade Center i New York.

Åtgärderna kallas för balanserande. Sveriges EU-kommissionär Cecilia Malmström, som ansvarar för handelsfrågor säger:
"Vi ville inte hamna i detta läge.. Men USA:s ensidiga och omotiverade beslut att införa tullar på stål och aluminium från EU innebär att vi inte har något annat val. Reglerna för den internationella handeln, som vi har utvecklat under årens lopp hand i hand med våra amerikanska partner, kan inte överträdas utan ett svar från vår sida. Vår reaktion är måttfull, proportionerlig och i full överensstämmelse med WTO:s regler. Det säger sig självt att om USA avlägsnar sina tullar kommer våra åtgärder också att tas bort."
Gott och väl att man spinner loss i sandlådan, men konsekvenserna i praktiken för världsekonomin blir inte balansering utan obalanser när handelshinder gör att ekonomins kugghjul snurrar långsammare. Kort sagt kommer handelskriget att skynda på lågkonjunkturen, så alla blir förlorare.

USA kommer trappa upp sina handelshinder, och EU kommer svara och så fortsätter det rakt ner i lågkonjunktur. Nu ska man inte skylla konjunkturavmattningen på detta, då den hade kommit oavsett, men det kommer gå snabbare och svackan kommer bli djupare än annars.

Ännu ett skäl att kliva bort från börsen, om man nu inte redan har gjort det utifrån konjunkturmodellen eller dödskorset.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

55 kommentarer:

  1. Undrar allvarligt om Malmström har koll på saker och ting...
    Hur många "amerikanska jeans" och T-Shirts tillveraks fysiskt i USA egentligen?

    Sanningen är ju att de till 99,9% tillverkas i Indien, Pakistan, Vietnam eller fr.f.a Kina även om det är just "amerikanska" varumärken...

    https://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-har-kina-tagit-over-som-varldens-jeansfabrik/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fakta !

      Skall i övermorgon bekräfta dessa fakta genom att kontrollera i VMT-butik ( Varu Märkes Torsk )att så är fallet.

      Jeans och T-shirts inköpta på H&M eller Ge-Kås i Ullared är det definitivt!

      Radera
    2. Det finns i alla fall ett tiotal märken som tillverkar sina jeans i USA. Detta har väl ingen större ekonomisk betydelse mer än för de tillverkare som drabbas, utan får mest ses som en pik mot Trumps "Make America great again".

      Ville man orsaka större skada så hade man kunnat sätta 25% tull på ex. flygplan, jordbruksmaskiner, maskiner för industrin, mjukvaror och tjänster.

      Radera
    3. @Edis:
      Vilka då?

      Amerikanska "CASE" eller "John Deere" har sina fabriker i Europa.

      "John Deere" köpte upp tyska "Lanz" som före VK2 var det stora traktorfabrikatet i Sverige jämte Volvo BM ...

      Och än idag kan man faktiskt se en del "Fortschritt" i produktion trots att det nu var närmare 30 år sedan DDR gick i graven...

      Radera
  2. USA's nästa drag blir tullar bla på bilar och lastbilar från EU. Det kommer slå på Sverige. Dags att gå ur EU, så slipper vi barnsligheterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säger inte emot, men du tror inte att Sverige skulle drabbas av de tullarna ändå?

      Radera
    2. Så då är det bara att förhandla handelsavtal på egen hand då med övriga EU och Usa. Tror du vi har en stark förhandlingsposition?

      Radera
    3. Exv. Volvo har fabriker för tillverkning av både PV och LV i USA...

      Radera
    4. Det började med ståltullar. I det fallet slipper Sverige strafftullar med sitt specialstål. Är vi utanför EU så slipper vi escaleringen i flera steg. Någon sorts usa-tull kanske slår på oss iallafall som sagt, men vet inte vad det kan vara.

      Radera
    5. Från vilka länder importerar Sverige bilar egentligen ? ;-)
      Tja, Tyskland, Tjeckien, Frankrike..
      De "koreanska" och "japanska" fabrikaten har fabriker för den europeiska marknaden i bl.a Slovakien, Turkiet och GB..

      Den mest importerade amerikanska (USA) bilen idag torde vara .... **** trumvirvlar **** ....
      TESLA !!

      Radera
    6. Sjunkbomben: Sverige betalar 50? Miljarder till EU varje år. Handelsavtal med EU och USA skulle vara mer fördelaktiga än så! Och så slipper vi EU-diktaturen! Finns något gäng(ej valda) med Thomas Weissman som bestämmer EU's finanspolitik. EUs finansminstrar har ingen talan utan tar order från denna grupp. Allt enligt Greklands förra finansminister.

      Radera
    7. Nu var det frågan om handelsavtal och möjligheter för små länder att få till bättre avtal. Avgiftens storlek kontra intäkter är en annan fråga.
      Tyvärr har jag svårt att bedöma hur EU styrs då jag inte har samma insyn som Greklands förra finansminister.

      Radera
    8. Spartacus, Sverige betalar ca 25 miljarder kronor netto (se www.europaportalen.se/teman/sveriges-eu-avgift). Då är det oräknat det vi "tjänar" på den frihandel vi har inom EU och de handelsavtal EU gemensamt förhandlat. Att Sverige skulle kunna förhandla fram fördelaktigare avtal på egen hand är högst osannolikt. Vi får väl snart se hur enkelt de är att förhandla fram fördelaktiga avtal när Storbritannien skall försöka inom några år...

      Radera
    9. Den mest importerade USA-byggda bilen torde vara BMW, som även är USA's största bilexportör då deras anläggning i Spartanburg exporterar runt 75% av sin produktion om drygt 400 000 bilar.

      Att man har fabriker i olika länder innebär inte nödvändigtvis att alla produkter för en viss marknad tillverkas där, och dessutom brukar leveranserna till dessa fabriker ske globalt, vilket gör att handelshinder och tullar kan vålla väldigt stor skada. Exempelvis så nu Airbus gått ut med att en avsaknad av handelsavtal med Storbritannien efter Brexit hotar deras verksamhet i landet som idag tillverkar vingar till deras flygplan. Även om man i slutändan ror ett handelsavtal i hamn, vilket är långt från säkert, så kommer osäkerheten att orsaka stor skada för utländska investeringar i landet.

      Radera
    10. Den mest sålda BMW:n i Sverige är dess 3-serie vilken tillverkas i Dingolfing och München i Bayern.
      Rekommenderar ett besök hos BMW i München och då inte bara för BMW utan även M i stort!

      Att tillverka en mindre serie i USA med Europa specifikationer torde vara ett undantag i den normala produktionen...

      Radera
  3. Jaha, det vi ser nu är en repris på förra försöket till globalisering som eliten försökte sig på i början av 1900-talet. Global handel är ett noll-summespel. Vissa länder har överskott i sin handel vissa har underskott. De med underskott kan inte upprätthålla underskott hur länge som helst, utan inför till slut handelstullar. Andra länder svarar då oftast också med tullar. Då tappar ekonomin momentum. Och i vissa fall när processen gått för långt, blir det krig. Som WW1. I skolan får vi lära oss att det var "skottet i Sarajevo". Vilket såklart är nonsens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Global handel är inte ett nollsummespel och handelsbalansen justerar sig själv på sikt så länge man inte fifflar med växelkurserna.

      Det är för övrigt självskadebeteende att försöka upprätthålla ett överskott i handelsbalansen under en längre tid, lite som om ett företag satt underpris på sina produkter för att sedan stoltsera med hur mycket de säljer - trots att de hade tjänat mer på att sätta ett högre pris.

      Global handel är egentligen något som alla tjänar på, även dem som går med underskott. Det kan dock vara tufft då "justeringen" kommer och de tidigare billiga importerade varorna, vilka man levde väl på, blir dyra.

      Radera
    2. Edis, hur kan du påstå "Global handel är inte ett nollsummespel". Hur tänker du då?

      Radera
    3. Spartacus, läs en introduktionsbok i ekonomi...

      Det är t ex bättre att odla apelsiner i Spanien och så byter vi det mot något som vi är bättre på i Sverige, exempelvis stål. Det gör både Sverige och Spanien rikare istället för tvärtom där vi odlar apelsiner i Skåne och spanjorerna tillverkar stål av sämre malm.

      Radera
    4. Edis:"Global handel är egentligen något som alla tjänar på".
      Jag skulle nog skriva "något alla skulle kunna tjäna på....".
      Amerikanska medelklassen har det sämre idag jämfört med 70-talet. EU har stora problem. Samtidigt jobbar folk i Kina för 40$/månaden. Indier svälter fastän de jobbar för Hennes & Mauritz. En T-shirt kostar knappt 1krona och säljs i Sverige för 150kr. Varken du eller personen i Indien tjänar något medans Hennes & Mauritz tar allt. Stefan Persson och Kamprad blev multimiljarderärer som grossister. Svenska löner finansierar sjukvård, skola etc. Öppna gränser resulterar i en kollaps av Sveriges system. Utan tullar, ingen välfärd.

      Radera
    5. Heasm66:
      Klart länder ska ha handel. Det är knappast det jag talar om. Din "introduktionsbok i ekonomi" verkar inte ha hjälpt. :)

      Radera
    6. Och pratar du få om med ditt svammel om att global handel är ett nollsummespel?

      Radera
    7. Heasm66: håller med om "komparativa fördelar".
      Vad jag menar med: "Global handel är ett noll-summespel. Vissa länder har överskott i sin handel vissa har underskott."
      Är: vid ett köp/handel av en vara krävs en transaktion med en säljare och en köpare. Köpare/säljare är en Nation i detta fall. Summeras alla transaktioner, dvs all handel, köp och sälj, blir det noll. Dvs ett noll-summe-spel.

      Radera
    8. @Spartacus:

      150 spänn för en T-shirt ???
      Du måste vara galen som betalar sådana rövarpriser...

      Själv betalade jag 79,90:- för 5 st. T-Shirt senast på Ge-Kås i Ullared.

      Utan IKEA hade en stor del av den polska träindustrin inte funnits och Polen fortfarande varit ett typiskt jordbruksland. Idag är Polen på god väg att bli ett land som Tjeckien.

      Radera
    9. @Spartacus

      Uppenbarligen så har du inte förstått vad ett nollsummespel är. Ett nollsummespel är ett spel där man inte kan vinna utan att någon annan förlorar. Global handel är motsatsen till ett nollsummespel, dvs alla vinner på handeln.

      Dem som tillverkar billiga tröjor i Kina tjänar på detta, den som importerar tröjan till Sverige tjänar på det och så jag förstås då, eftersom jag får tillgång till en billigare tröja. Mitt välstånd avgörs trots allt inte av siffran på lönebeskedet utan vad jag kan köpa för denna summa. Detta visas inte minst av den globala utvecklingen med att allt fler får det bättre ställt samtidigt som andelen svårt fattiga minskar.

      Radera
    10. Edis, jag hade tänkt skriva något liknande men du formulerar det så bra så det är bara att hålla med...

      Radera
    11. Du måste haft en dålig lärare om du fick lära dig att ww1 berodde på skottet i Sarajevo

      Radera
    12. Vad det gäller upptakten till 1:a världskriget kan jag varmt rekommendera Barbara Tuchmans "The Guns of August". Det sägs att JFK läste och inspirerades av den under kubakrisen.

      Radera
    13. Håller med om att handel är ett nollsummespel.
      Några komparativa eller absoluta produktionsfördelar finns överhuvudtaget inte.

      De lappländska vinodlingarna är rentav mer effektiva än de franska.

      Autarki är den enda vägen framåt för välstånd.

      Radera
    14. Jordnära, Nu vet jag inte om du skojar men annars antar jag att du lever som du lär och lever i ett självhushåll med noll handel med omvärlden. Kommentarer här på internet skriver du givetvis på en egenhändigt byggd dator eller telefon producerad av råvaror du själv grävt upp och förädlat.

      Inga nationer som i alla fall ideologiskt bekänt sig till eller praktiskt levt/lever enligt autarki såsom Nazityskland, fascistiska Portugal, fascistiska Spanien eller Nordkorea har varit speciellt framgångsrika.

      Radera
    15. Det handlar mycket om hur man säljer in koncepten. Det är därför gröna Island heter Island och vita Grönland heter Grönland, och Vinland heter USA(?).

      Radera
    16. heasm66, det är tydligt att du inte förstår den övertydliga ironin i mitt förra inlägg.

      Radera
    17. Jo jag lämnade en brasklapp i början som öppnade för att du ironiserade...

      Det skrivs så mycket dumt i kommentarstrådar så det är inte alltid lätt att veta (se ovan för exempel).

      Radera
    18. Ok. Försöker igen, nu med exempel angående påståendet:
      "Global handel är ett noll-summespel. Vissa länder har överskott i sin handel "vissa har underskott."
      Ex: USA säljer Patriot till Sverige för 10 miljarder. Sverige säljer Volvobilar till USA för 20 mijarder. A) USA gör totalt en förlust på -10 miljarder. B) Sverige gör en vinst på +10 miljarder. A+B = -10 +10 = 0. Det är således ett nollsummespel.

      Radera
  4. Föreslog inte Trump - 0 tullar? Ville inte EU ta det?

    SvaraRadera
  5. EU har just nu handelstullar på kinesiskt stål på 42-71%.
    Tänkte visa länken, men såg att vi inte ska ha länkar(eu regler?), så googla "EU förlänger antidumpningstull mot kinesiskt stål" "affärsvärlden".
    Tullarna ligger på mellan 48,3 procent och 71,9 procent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När FIAT köpte sovjetiskt stål på 70-talet som betalning för VAZ/LADA fabriken i Togliatti - uppkallad efter en gammal italiensk kommunist - så var det valsade stålet / tunnplåten tillverkad av stora delar skrot vilket innehöll ädlare metaller..
      Resultatet av att stålet rostade snabbare än snabbt och att Alfa-Sudderna var rostiga redan före det att de hade lämnat fabriken!

      Hur är det med det kinesiska stålet ?

      Radera
    2. Det stål som kommer från Kina är nog rättså outspätt då de producerar närapå hälften av världens stål. Dessutom har de nog inte fått igång någon vidare återvinning som i Sverige än. Således "Virgin steel"

      Radera
  6. Redan för 18 år sedan förutspådde "The Simpsons" det som nu händer. I det avsnittet hade Trump blivit president och kört USAs ekonomi i botten. Skillnaden är väl att han kanske lyckas köra hela världens ekonomi i botten.

    SvaraRadera
  7. Tja, med alla vilda strejker i svenska västkusthamnar så har väl Sverige i praktiken infört ett slags (försenings)-tullväsende på leveranstider redan för flera år sedan.

    Och att folkpartistiska EU-plutokrater är inkompetenta visste vi redan.

    Cirkulera - Inget nytt att se här!

    SvaraRadera
  8. hycklande av Malmström med tanke på att EU har haft högre tullar mot USA än tvärtom och nu vill Trump likställa handelshindren eftersom han tänker som en affärsman gör istället för som en politiker.
    Problemet är att EU-byråkraterna framförallt är politiker.

    Kina är på sätt och vis västvärldens ekonomiska fiende - vi har låtit oss förföras av deras listighet och nu sitter vi i skiten.

    Kommer Kina snart att ta över den politiska dominansen eller sitter den enbart i USAs militärmakt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer - Det är ok att EU har tullar mot USA, men när USA inför tullar mot EU då är det inte ok. Trump är affärsman och kommer att göra USA GREAT AGAIN!

      Radera
    2. Du kan inte bara titta på tullar vs tullar. Tullar är också ett sätt att motverka andra länders subvention av vissa industrier för att motverka "dumpning".

      Radera
  9. Sverige drabbas av dessa sanktioner indirekt (fordonsindustrin) precis som man drabbas av sanktionerna mot Ryssland (Kubal genom Rusal)... att man belönar detta med ett köp av Patriot är helt otroligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6938265

      Vår enda aluminiumproduktion idag, jag tror inte att enbart återvinning räcker för att fylla behovet.

      Radera
  10. Hoppas USA inför 100% tull på bilar, eller varför inte 200%? Så korkat av EU att starta ett krig de aldrig kan vinna. EU har så många idiotiska regler att många amerikanska bolag orkar inte ens försöka ta sig in på marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amerikanska bolag torde vara högt exponerade mot EU, tullar skulle svida rejält. Tänk bara på alla Amerikanska tech/IT-bolag osv. EU likaså. Ingen vinnare, bara förlorare.

      Radera
    2. @Carmania:

      Har du hört talas om danska bilavgifter ?
      ;-)

      Radera
    3. @Bengt
      Ja. Danmark har höga importskatter på bilar (100% på nya och 80%på begagnade bilar), men å andra sidan har de inga vägskatter och deras bränslekatter är lägre än Sveriges.

      Radera
  11. Nu går allt åt helvete! Börs ned 30 % och bostäder ner 20%.

    SvaraRadera
  12. Förslaget från tyska biltillverkare att slopa tullar på bilar splittrar säkert EU men om det blir strid kring jordbrukspolitiken i EU lär the shit really hit the fan.

    SvaraRadera
  13. Var inte hon cecilia på Soros lista över svenska politiker han jobbade med?

    Eller var det fake news?

    SvaraRadera
  14. Var idag påen liten runda bland de stora jeans-mode-butikerna i sta'n ( Gbg ) i akt och mening att ta reda på var dessa jeans var tillverkade någonstans.

    H&M:s egna jeans var till 99% tillverkade i Bangladesh, likaså på Kapp-Ahl. JC:s blåbyxor var tillverkade i Pakistan, Indien och i Indonesien.
    "Spanska" Zara:s jeans hade också enblandad härkomst. turkiet , Pakistan och Bangladesh beroende på tvättning och graden av sönderrivenhet..

    Billiga "Lager 157" med Ullaredspriser hade också jeans i stora mängder modeller och tvättnignar. Till 100% från Bangladesh och likaså dess T-Shirtar ( från 30:-/st. ) som också var 100% Bangladesh

    De lite mer fashionabla och dyrare varumärkena sim Diesel etc. var oftast tillverkade i Turkiet även om ett par dyra italienska ( nästan 2000:- ) faktiskt var tillverkade i Italien. ( maffiafabrik på Scicilien ? )

    Slutligen då de klassiska "amerikanska" Levi's och Lee
    levi's - Made in Poland !!
    Lee - Made in Turkey..

    Så detta med att EU skulle plocka fram stora tullsläggan och belägga "amerikanska" jeans meoch T-Shirts med tull kommer bara att vara ett slag i luften av ren okunnighet !!

    SvaraRadera