Cornucopia?

2018-05-12 16:14

Trump vill vill åttafaldiga importtullen på Volvobilar

Donald Trump vill åttafaldiga importtullarna på europeiska bilar, från dagens WTO-baserade 2.5% till 20%. Detta kan förstås vara ett hårt slag mot Volvo Cars och Göteborg.
Trump Tower.
Handelskrigen ser alltså ut att eskalera, sedan Donald Trump föreslagit en åttafaldigad importtull på fordon, främst riktade mot europeiska biltillverkare som inte producerar sina fordon i USA rapporterar Wall Street Journal.

Skatten är idag 2.5% baserat på WTO-fördragen, men Trump vill ensidigt frångå WTO och höja tullen till 20%.

För svensk del kan det naturligtvis slå hårt mot Volvo Cars bilförsäljning i USA, då de flesta bilar tillverkas i Göteborg.

Man vill också ha hårdare utsläppskrav för importerade fordon än för amerikanska fordon, samt införa nationella utsläppskrav.

Samtidigt kan man fundera på om EU kommer svara med motsvarande tullar på amerikansktillverkade bilar. Exempelvis Tesla, där ett 20%-igt tullpåslag kan landa på ett sexsiffrigt belopp även för exempelvis massmarknadsbilen Model 3. Man ska komma ihåg att ovanpå tull kommer det i praktiken även moms - måste importören höja priset med 100 000:- SEK pga höjd tull, så tillkommer även 25 000:- SEK i moms ovanpå detta.

Man ska förstås fundera på varför Trump föreslår detta. Man vill förstås få över produktionen till inhemsk i USA, och om tillräckligt många biltillverkare gör detta kanske tullarna uteblir. Det är också en politisk process i införandet som kan fördröja den kraftiga höjningen.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel och pseudonym sparas av Googles Blogger-system.

56 kommentarer:

  1. Han krattar inför förhandlingen som med de andra tullarna, affärsmän brukar göra så. Hoppas Cecilia är bra på affärsförhandling. Sedan kan det vara för "America first" och inte dom andra först...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så verkar det vara. Mönstret är tydligt. Trump börjar alltid med ohemult överdrivet ensidigt gynnande "utgångsbud" för att tvinga den andra sidan att ta förhandlingarna på allvar. Sedan slutar det med ett win-win för bägge sidor.

      Radera
    2. Man får ju mer att förhandla om då s.a.s.
      Frågan är hur han ska förhandla med konjunkturtoppen. Alla signaler pekar på överhettning. Blir ett kul 2019.
      Som Littorin sa, ett skitår.

      Radera
  2. Oj, EU tar idag ut 10 procent importtull på bilar tillverkade i USA medan USA tar ut endast 2,5 procent på bilar tillverkade i EU. Snacka om att USA blir blåsta och att Trump gör rätt som sätter hårt mot hårt!

    När det gäller Volvo kommer den nya fabriken i USA börja spotta ur sig bilar redan i år vilket ju är bra tajming.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den typen av detaljer brukar sällan förekomma i debatten.

      Radera
    2. +1
      Precis importtullarna är ofta högre i de länder usa exporterar till än att importera samma vara till usavice, sen börjar folk undra varför usa vill höja sina importtullar..

      Radera
  3. 2016 stod USA för 13,9% av importen av Volvobilar. Volvo går väl inte omkull på det. Bara att dra ner på konsulterna. Det kanske till och med blir billigare.

    SvaraRadera
  4. Konstig analys då Volvo Cars öppnar ny fabrik i Charleston inom kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/h%C3%A4r-byggs-volvos-f%C3%B6rsta-personbilsfabrik-i-usa-1.4095103

      Radera
    2. Är förmodligen billigare att tillverka bilarna avsedda för den amerikanska marknaden i USA. Volvo verkar ju gå som tåget nuförtiden, så fabrik i Kina är nog inte helt otänkbart heller. Volvo är ju trots allt Kinesiskt. Fabriken i Götet kan väl producera för Europa...

      Radera
    3. I artikeln står det att de ska tillverka S60. Importtullar kommer att påverka andra modeller med andra ord. Det skulle inte förvåna mig om man får dra ned på personalen i Göteborg.

      När man flyttar linor till USA tror jag även att Volvo passar på och skär lite extra i personalkostnaderna. Det är ju bara att läsa artikeln ovan. I USA-fabriken finns inga fackpampar som ska ha en massa pengar i caymanöarna för att arbetarna ska gå till jobbet. I USA anställer Volvo inte fackanslutna.

      I Sverige styr facken och om fackpamparna inte får sina miljoner på Caymanöarna, solsemestrar, fina viner och liknande mutor så går man ut i strejk och stänger ned produktionen.

      Industrin i Sverige har varit lamslagen sedan de korrupta fackpamparna stängde ned hamnen i Göteborg. "Den svenska modellen" (dvs pengar till fackpampar och socialdemokraterna) blir det här landets död.

      Radera
    4. Volvo har redan tillverkning i Kina.

      De ska börja med S60 men planen från Volvos sida är ju att man ska "lokalproducera" alla bilar. Så de som ska säljas i Asien kommer antagligen produceras i Kina, de som ska säljas i Europa kommer antagligen produceras i Sverige/Nederländerna, de som ska säljas i Nordamerika kommer produceras i USA.

      Hurvida de räknar med att dra ner på produktionen i Sverige är osäkert då de ska ha rätt fullt upp redan idag. De räknar med att volvo bilarna ska sälja som smör.

      Radera
    5. Det verkar helt enkelt som Volvo och antagligen andra företag redan räknat med att det kommer vara en handelsmässigt fragmenterad värld. I vilket fall så finns det ju olika nyttor av att ha utveckling och produktion på flera ställen sedan länge i ekonomiska produktionskedjor.

      Radera
  5. Sen 2015 håller man redan på att bygga en fabrik i USA planerad start för produktion är i slutet av året. Anledningen till att man gör den här flytten är för att man relaterat till miljömål vill producera sina bilar där man säljer dem så de ligger lite på förhand när det kommer till de nya tullarna.

    SvaraRadera
  6. Det är en fullskalig handelskonflikt igång med jordbruksprodukter. Inte bara renodlade jordbruksprodukter, som soja (Där kineserna undviker amerikanska soja till förmån för sydamerikansk, m.m.) utan är amerikanska jordbruksmaskiner... och VOLVO är väl kinesiskt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm... Hur många amerikanska jordbruksmaskiner säljs i Sverige ?
      Det stora flertalet jordbruksmaskiner i Sverige är ju tillverkade i Europa och "Fortschritt" var ju ett av de få företag från forna DDR som lever vidare under nya ägare!
      Och tjeckiska "Zetor" och polska "Ursus" lever ju också vidare...

      Radera
    2. Aha.. jag uttryckte mig luddigt. Då den amerikanska handelskonflikten mellan USA och Kina dragit in mer produkter än järn och aluminum och även amerikanska jordbruksprodukter, även maskiner, som kineserna nu undviker att köpa för att slippa de tullar som man infört i Kina så kontrar kanske USA med att lägga tull på fler kinesiska produkter - som kinesägda företags produkter från andra delar av världen...

      Radera
  7. Volvo har haft en fabrik på gång i USA i decennier och nu står den snart klar så en sådan tull vore ganska ointressant...

    SvaraRadera
  8. EU har redan 10% tull på amerikanska bilar och förlängde nyligen ståltullarna mot Kina, men det talas lite om. Svenska politiker är som bekant EU-kramare, det är i Bryssel de ska avsluta karriären, och tas problemen med EU upp så kanske det blir som Storbritannien.

    Skulle inte förvåna mig om partierna har gjort en uppgörelse om att aldrig skylla på EU. Ofta när man hör regeringen lägga fram konstiga förslag, eller de inte genomför något de lovat tidigare, så är det EU som har kommit med ett direktiv eller att förslaget går emot tidigare EU-bestämmelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig skyll på EU, ett av de största problem EU har är ju att det bara får skit av politiker på nationell nivå som gärna vill ta åt sig bra saker och skylla dåliga på EU

      Radera
    2. Det kan ju också vara så att de inte tycker sakerna EU kommer med är så dåliga utan faktiskt vill ta åt sig äran för dem själva...

      Radera
  9. Jag är nyligen hemkommen från Kalifornien. 90% av bilarna man ser på gatorna där är japanska, koreanska eller tyska. Den överlägset vanligaste bilen är Honda Accord i en snygg sedan-version, tätt följd av Hyundai Sonata och Nissan. Kombiversioner finns knappast. SUV-ar är inte så vanliga som man tror.
    De amerikanska märkena verkar redan nästan ha slagits ut. Det finns några mellanklassare av Buick, Ford och Chevrolet som man ser, samt en och annab Tesla S. Några Volvo syntes också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Semestrade i Kalifornien för två år sedan. Noterade att när amerikanarna åker på semester tar de trucken med flakmonterad trailer-drag, och med en mindre bil på släp efter trailern. Men visst, många småbilar.

      Radera
    2. Antar att de flesta ".. japanska, koreanska eller tyska.." bilarna du såg i USA även var tillverkade i USA..

      "Japanska" Toyotas bilar för Europamarknaden är till största delen tillverkade i Storbritannien eller Turkiet!

      Radera
    3. Ja, Toyota har sex produktionsanläggningar i USA. Man dimensionerar helt enkelt efter behovet i en global marknad. Precis så får väl Volvo också göra, hur svårt kan det vara?

      Min Toyota producerades i UK.

      Radera
    4. Åk till mellanvästern så garanterar jag att du får se en annan bilpark än i CA.

      Radera
    5. Många av bilarna som säljs i USA tillverkas numera också i Mexico, vilket även gäller de inhemska märkena. Sedan, även om importmärkena tillverkas lokalt i USA så är i regel en stor andel av komponenterna importerade. I regel så anses därför biltullar meningslösa såvida man inte också har bildelstullar.

      Radera
    6. Anledningen till att du såg så många Asiatiska bilar i CA är bl a därför att CA har en helt annan miljöpolitik än resten av landet. Där är utsläppskraven höga och stora trucks och större bilar kostar skjortan att äga. Därför köper man mindre bilar som klarar av de stora miljökraven. Inget konstigt egentligen ur svenskt perspektiv men det är typ det Trump vill stoppa. Köp amerikanskt till varje pris. Även om bilarna tillverkas i usa så tas ju vinsten till något annat land. Ser man till att befolkningen köper amerikanskt gynnar det ekonomin mer. jobben är kvar i landet och vinsten är kvar i landet. för att inte tala om patenten etc....

      Radera
  10. Att EU har 10% importtull på Amerikanska bilar är ofta glömd info. Lätt att ”glömma i Trumphatet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var ser du Trumphatet?

      Radera
    2. I princip all MSM (då menar jag ej begreppet "män som har sex med män") samt i fickarum, kön på butiken. Förvånad att du missat detta.

      Radera
  11. Fake news, Lasse. Volvo Cars har en fabrik i USA. Stålarna kommer rulla in. Gissar att de är väldigt glada över att de byggde fabriken i just USA och inte i shithole country Mexiko som var på modet tidigare. Beslutet att lägga en fabrik i Nordamerika kom dessutom långt innan Trump blev vald.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oavsett lär det ju påverka jobben i Göteborg :)

      Radera
    2. Långt ifrån säkert, tror inte att Volvo (läs Geely) är så dumma att de bygger fabriker som konkurrerar ut varandra. Snarare är det kapacitetsbrist i Göteborg som gör att de investerar i nya fabriker i USA och Kina. Alla seriösa biltillverkare har fabriker i Nordamerika och Kina, det är fakta.

      Sen var det ju inte "jobben i Göteborg" som Lars oroade sig för. Han skriver fake news för att försöka destabilisera Trump-administrationen och svärta ner USA-bilden. Rubriken "Trump vill vill åttafaldiga importtullen på Volvobilar" är nämligen rent fake news.

      Radera
    3. Isak: Jag känner till flera företag som bygger fabriker i andra länder som ska ta över produktion från en fabrik som redan existerar. Syftet är alltså inte att konkurrera utan att ha en produktion närmare marknaden samt om möjligt sänka produktionskostnaden, tullkostnaderna samt skattekostnaderna. När allt är klart och den nya fabriken är launchad drar man givetvis ner på personalstyrkan på fabriken som tidigare hade hand om den produktionen.

      Radera
    4. Ett sådant scenario förutsätter att man inte lyckas öka volymerna i Europa. Volvo expanderar kraftigt just nu och ska sälja 800000 bilar worldwide år 2020 enligt sin vision. Det är drygt 200000 bilar från nuvarande nivå.

      Återigen, detta är egentligen off topic. On topic är att Lars Wilderäng försöker smutskasta Trump med skräckpropaganda som är rena falsarierna.

      Radera
    5. @Isak : Kanske du bör lära dig vad Fake news är? Börjar bli trött på den där harrangen så fort någon inte gillar vad någon säger.

      Exempel på fake news : Hillary driver en barnsexhandelskedja i källaren på en pizzeria.

      Exempel på icke fake news : Trump föreslår höjda tullar på importerade bilar och andra emissionsregler för utländsktillverkade bilar.

      Kan du gissa varför A är fake news och B inte är fake news?

      Radera
  12. Trumps strategi är det gamla bilhandlarknepet, att gå ut med det dyraste värsta först, sen backa lite så verkar det inte så dyrt längre, det som man tyckte var otänkbart från början.

    SvaraRadera
  13. EU riskerar att franska bilbyggare drar ut på gatorna i demonstrationer om dom måste konkurrera på lika villkor, inte underligt att Macron gör krumsprång runt Trump och även Volvo drabbas när bilmarknadens marginaler pressas ner i EU av billigare import.

    SvaraRadera
  14. Volvo är en kinesbil och tillverkar en del bilar i Muteborg vilket kommer upphöra i samma ögoblick som lönsamheten försvinner vilket inträffar när Sverigne drabbas av den värsta lågkonjunkturen i historien. Så vem bryr sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var inte så negativ. Inget kan gå fel i Sverige av den simpla anledningen att vi är bättre än övriga världen i alla avseenden.

      Radera
    2. Det vanliga gnället. Folk sa säkert samma sak 2011. Vad hände sen?

      Radera
    3. Toni: På tal om att vi är bäst: Om du inte sett Fredrik Härens fantastiska föreläsning så MÅSTE du se den. Gammal som gatan (2006-2007) men ack så aktuell även idag.

      Två delar:

      Del 1:
      https://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI

      Del 2:
      https://www.youtube.com/watch?v=ohHNONAbheE

      Radera
  15. Riksbanken har bestämt att räntan ska vara -0,50% (vi har haft den nu över 2 år) och sen anpassar man målet, KPI, KPIF, variationsband, KPIF-XE ...

    SvaraRadera
  16. Volvos största marknad är i Kina. De är mycket små på USA-marknaden så det lär inte märkas så mycket om det skulle bli problem med tullarna

    SvaraRadera
  17. Jag har lösningen på problemet, EU 5% importtullar på bilar, USA 5% importtullar på bilar,

    Det var ett lätt problem att lösa, lika för båda parter.

    SvaraRadera
  18. "För svensk del kan det naturligtvis slå hårt mot Volvo Cars bilförsäljning i USA, då de flesta bilar tillverkas i Göteborg."

    Att bloggarjäveln inte uppskattar en av Sveriges största arbetsgivare är känt sedan länge, men du kan väl åtminstone försöka ta reda på sanningen?

    Nej. De flesta volvobilarna tillverkas inte i Göteborg. Faktum är, att sedan Ghent-fabriken i Belgien öppnade 1967, så har de flesta bilarna tillverkats utomlands.
    Idag har Volvo Cars fyra aktiva "Complete Plants". En i Sverige, en i Belgien och två i Kina. Om tre månader öppnar Charlotte i NC, USA, ("CP") och om ett år ungefär öppnas en tredje "CP" i Kina. Därtill tillkommer sammansättningsfabriker i Indien och Malaysia.

    Beslutet om Charlotte togs långt innan Trump blev president.
    Det handlar helt enkelt om att komma närmare kunden och att kunna plocka bort en del logistikkostnader samt valutasäkring. Att man dessutom slipper ev tullar, är bara bonus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försvara Lars lite här, trots att han inte förtjänar det.

      XC90 som är deras bästsäljare i USA tillverkas i Göteborg sedan 2002. Sedan något år tillbaka görs dessutom den viktiga XC60 i Sverige. Alltså, de flesta bilar som går på USA-export görs i Göteborg.

      Trumps eventuella tullar blir dock en ickefråga när den nya USA-fabriken slår upp sina portar inom kort. Då kommer USA-bilarna tillverkas lokalt, påhejade av MAGA-supportrar. Vem vet, The Donald kanske twittrar någonting om "the fantastic Volvo Car Corporation from Switzerland helping us to Make America Great Again". :-)

      Radera
    2. Nästa nya XC90 kommer inte byggas i göteborg alls, den byggs i fabriken i Usa. Volvo Cars i Olofström kommer dra ner på personal då de får mindre att göra efter V40 läggs ner i höst.

      Radera
    3. @Isak
      Förstår inte riktigt vad det är du försvarar. Ja. Som det är nu byggs huvuddelen av de bilar som går till USA i Göteborg. Undantaget är S90 som till 100% byggs i Kina sedan ett år tillbaka, samt XC40 och S/V60 Classic som till 100% byggs i Ghent. Men LW skrev att "...de flesta bilar tillverkas i Göteborg."
      Det framgår inte att LW specifikt avsåg de volvobilar som säljer bäst i USA.
      Nya XC90 såväl som nya XC60 tillverkas även i Chengdou som även de har en viss export till USA.

      @Kermit
      För nästa generation XC90 (från 2021) gäller att de bilar som säljs i USA skall också byggas där. Det gör att Torslandas produktion av XC90 kommer minska med ca 30% eller ca 15% av totalproduktionen, men det kommer mer än väl kompenseras genom ökad produktion av nya V60. Att Olofström drar ner på volym beror till största delen på att alla de sex fabrikerna kommer i huvudsak att producera sina egna plåtdetaljer, undantaget Torslanda och Ghent som inte har plats att bygga ut sina pressverk. Dagens V40 kommer f.ö. byggas i ett år till. Nästa lansering för Volvo är nya S60. (Vilken f.ö. kommer byggas till 100% i Charlotte.)

      Radera
    4. Volvo väljer att satsa i Gent.."Enligt uppgifter som IF Metall har fått, har Volvos styrelse fattat beslut om att investera 1,4 miljarder i Gent för att bereda plats åt Lync &Co som bygger en ny bil av Geely. Facket är oroligt för att förlora ytterligare pressverksamhet som en följd av investeringen i Gent.


      http://www.svenskverkstad.se/800-kan-mista-jobbet-hos-volvo-cars

      Radera
    5. @Petter: LW kanske skrev slarvigt och egentligen avsåg USA-bilarna och inte Volvos totala produktion. Det var bara det. :)

      Men som du säger, det är nog okunskap som ligger bakom. Han var lite väl ivrig att misskreditera Trump så han faktakollade inte.

      Radera
    6. Att rapportera om Trumps utspel är väl inte att misskreditera honom. Det är nyhetsrapportering. Och ja, jag avser bilar som från Sverige exporteras till USA (idag). Det är kontexten, naturligtvis.

      Radera
    7. Bra. Då har vi rett ut vad som syftades. Alltid mycket enklare att diskutera när alla har samma ingångsvärde. Men i vilket fall så är det inte så att Torslanda står och faller med USA-produktionen.

      I övrigt tycker jag att det är bra att LW lyfter fram EU:s politik gentemot omvärlden. I det här fallet tullarna gentemot USA.
      Och Trump må ha gel och brister, men han gör iaf det han lovat. Sedan finns det alltid olika sätt att göra saker på, men det är egalt för Mr & Mrs Jones när maten skall på bordet.

      Radera
  19. USA har fått en president utan silkesvantar

    SvaraRadera