Cornucopia?

2018-05-16 06:55

Teslas produktion av Model 3 nu över 4 000 i veckan

Uppgifter inifrån Teslas tillverkning uppger att produktionen av Model 3 nu passerat 4 000 i veckan och allt tyder på att planen om 5 000 per vecka till slutet av juni uppnås. Teslas nästa Gigafactory ska byggas i Kina. Miljardären Ron Baron har gått in i Tesla och konstaterar att kassaflödet beror på uppförandet av nya fabriker och inte den operativa verksamheten.
Veckochart Tesla.
Produktionen av Model 3 ska nu ha nått 4 290 fordon på sju dagar rapporterar sajten Teslarati efter senaste uppgraderingen, som rapporterades som "produktionsstopp" i media. Tillverkningslinan kommer stoppas igen i slutet av maj för ytterligare kapacitetsuppdatering, vilket väl rimligtvis återigen kommer annonseras ut som ett misslyckande. Inget talar dock för att man inte kommer nå målet om 5 000 Model 3 per vecka i slutet av juni, eller en årstakt på 260 000 Model 3.

Det är ungefär i samma härad som antalet bilar som tillverkas på Volvo Torslanda. Tillkommer Model S och X med ungefär 100 000 bilar om året för en kommande årstakt om ca 360 000 bilar. Volvo säljer dock runt 600 000 bilar om året, men har fler bilmodeller i fler segment. Med kommande Model Y (modellinjen lyder alltså S-3-X-Y) kan Tesla nå en produktion i linje med Volvo om några år. Jantelagen till trots blir det i så fall rätt snabbt jobbat tillväxtmässigt av Elon Musk och Tesla, med tanke på att den första bilen leverades år 2008 mot Volvos år 1927.

Baron Capital och miljardären Ron Baron har gått in i Tesla och avfärdar kassaflödesproblematiken med att bolaget faktiskt bygger fabriker och infrastruktur. Den operativa verksamheten går med vinst, och som jag påtalat här på bloggen tidigare så kostar det att expandera tillverkning. Ron Baron till CNBC:
"People say, 'Gee, they're spending a lot of cash.' Of course, they're spending a lot of cash. They're building factories. [...] The capital he's going to need to produce new vehicles is much less than other companies are going to be spending and they'll be using less labor."
Baron Capital är långsiktiga buy-and-hold och förväntar sig 20x avkastning på de 1.62% av tillgångarna man stoppat in i Tesla. Kort sagt förväntar man sig att Tesla kommer lyckas fullt ut och i framtiden bli en av världens största biltillverkare. Å andra sidan så är man investerare, som kan analysera själva och inte några som köper eller säljer på klicksökande tidningsrubriker ivrigt påhejade av blankare.

Teslas VD Elon Musk har nu bekräftat att Teslas nästa Gigafactory kommer byggas i Kina. Så de som går i taket över att Tesla använder sitt kapital till att investera i produktion och infrastruktur kommer kunna fortsätta tjuta längre fram i tiden. Rekommendationen till dessa är rimligtvis att investera i någon verksamhet som inte expanderar och alltså inte har expansionskostnader.
Herr bloggaren tömmer en flaska Pepsi på autopilot (hårdvara 1) i lagliga 120 km/h på E6 genom Halland. Handen på ratten är förstås ett krav, liksom ögon på vägen. Trots den äldre hårvaruversionen i lånebilen från Tesla är jag helt nöjd med autopiloten och vågar utan problem lita på den även i dessa hastigheter på motorväg. Jag bör "få" min riktiga bil på fredag enligt senaste beskedet och den ska ha AP 2.0 eller 2.5.
Själv tycker jag fortfarande att Tesla är för högt värderade och avvaktar oavsett konjunkturavmattningen och tillhörande generella sättningar på börsen innan jag plockar in några nya aktier, Tesla eller ej. Och när jag gör det kommer jag förstås inte skriva det på bloggen då jag inte har något som helst att vinna på att skriva om enskilda aktieinvesteringar, annat än att någon  backtrader hittar ett 7 år gammalt blogginlägg vid en tidpunkt då man hade gått back på en aktieinvestering om man helt saknar t ex stop-loss eller mål med sin investering. Internetexperter tror som bekant att man aldrig någonsin säljer något man köpt, så då är det enklare att inte nämna de egna aktierna alls.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

65 kommentarer:

  1. Hmmm... Kina... Biltillverkning..
    Min gamla "kinamoppe" höll nästan exakt 1000 mil innan den lade av totalt. Elektriska kablar tunna som hårstrån... Plastkåpor av "plast" - troligtvis återvunnen - och uppblandad med "fyllnadsmaterial" - Den s.k "Duroplasten" i gamla Trabanter från DDR höll bättre att skruva i !
    Allt byggt på en ram av med tjära och spillolja(?) "rostskyddade" rör..

    Tag gärna en sväng förbi Ge-Kås i Ullared nästa gång! De har numera även fria laddstolpar för elbilar! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis som iPhone tillverkade i Kina är av usel kvalitet och faller sönder efter en vecka? Herregud.

      Radera
    2. Jag var orolig när Volvo blev kinesiskt. Men de verkar lyckats faktiskt. Kina behöver inte betyda dålig kvalitet bara för att man kan handla skit på Wish.
      Jag tror att Kina investerar och kommer att investera i premiummärken för att komma bort från "billigt skit" ryktet.

      Precis som Dubai byggdes för att komma bort från oljan kommer nog Kina att köpa premiummärken för att komma bort från skräpet.

      Jag kanske har fel men just nu känns det så. Speciellt när de försöker köpa tex fotbollsspelare för 100tals miljoner per år.

      Radera
    3. Ja, man köper upp fabriker i Europa...
      För OM fordon tillverkade i Kina skulle "passera" kvalitetskraven så skulle dessa fabrikat redan vara här!

      Radera
    4. Utländska tillverkare i Kina har givetvis egen personal på plats för att säkra upp kvalitet och produktion.
      Finns ingen kvalitetsskillnad på bilarna tillverkade i Kina resp Europa hos exvis VW eller Volvo.

      En helt annan sak är att skall man följa narrativet på den här bloggen, så är alltså Tesla en kinabil inom kort.

      Radera
    5. Att folkrepubliken skulle tillåta någon större mängd utländsk personal förutom nyckelpersonal är knappast troligt. Däremot så om man vill ha kvalitet så tar man nog inte de som just kom från landsbygden. Dock så kommer man ju då att förlora en hel del kostnadsfördelar.

      Radera
    6. Jag vet för ett faktum att VW och Volvo har personal på plats för uppföljning av produktionskvalitet. De är, som du helt korrekt påpekar inte många, men de är där likväl. Dessutom sker både PSI och PDI i hamnarna av utländsk, (i Kina), personal.

      Radera
    7. Jo, nyckelpersonal, men den stora massan kommer ju att vara kineser. Men det blir väl som med många andra asiatiska märken, kvaliten, ryktet och kvaliteten kommer att stiga.

      Radera
    8. Absolut. Men min poäng var att en europeisk bil tillverkad i Kina av kineser är inte på något sätt sämre än motsvarande bil tillverkad i Europa, av europeer.
      Äkta kinabilar däremot...

      Radera
    9. " Kineser bygger bättre bilar än svenskar"
      https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-designchef-kineser-bygger-battre-bilar-an-svenskar-6914412

      Radera
    10. Varför finns det då INTE några kinesiska varumärken på bilar till försäljning i vare sig Sverige eller Europa som helhet ?

      Radera
    11. Det kommer nog pss som koreanska bilar för 30 år sedan eller japanska 50 år sedan.

      Radera
    12. BYD har ju e6 till salu i Europa men den är inte billig: http://bydeurope.com/vehicles/e6/index.php

      Radera
  2. Hur långa produktlivscykler tror du är långsiktigt lönsamt för biltillverkare? Model S tillkännagavs för tio (10) år sedan. Är uppföljaren på gång så presumtiva egenföretagsleasare slipper den daterad designen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Porsche 911 började tillverkas för 55 år sedan.

      Radera
    2. Verkligen ett intelligent svar.

      Radera
    3. Angrip budbäraren när du inte har något på fötterna och fel i dina antaganden. Prototypen av Model S som presenterades för tio år sedan har inte mycket gemensamt med en nytillverkad Model S, varken i utseende och än mindre i teknik.

      Radera
    4. Läste någon gång en marknadsföringskurs på universitetet där det i litteraturen avhandlades ett case om vilka faktorer som korrelerade med ökad försäljning hos biltillverkare. Den enskilda faktor som korrelerade överlägset bäst var korta modelllivscykler och om jag minns rätt ansågs 4-5 år som max innan en större facelift. Har dock inte kvar källan.

      Men det känns rimligt. En fyra år gammal välskött bil är ofta rätt fräsch så varför gå till bilaffären om allt du kan köpa är en likadan? Samtidigt är det ganska tråkigt att gå till bilaffären och köpa en likadan bil som grannen redan haft på uppfarten i fem år.

      Så att Tesla for nog börja fundera på en ersättare till Modell S inom en inte allt för avlägsen framtid. Tittar vi på t ex "Porsche 911" angivet ovan så har den kommit ut i ny modell var 3-5 år efter 1989..

      Radera
    5. Tillägg

      Tesla anses fortfarande som ett fräscht varumärke vilket säkert kan leva på ett tag till men om 10år är de en etablerad tillverkare bland andra.

      Radera
    6. Tesla kör ju med löpande uppdateringar och inte årsmodeller. Facelift Jim för 3 år sedan då man bland annat gjorde sig av med fiskmunnen. Prototypen som visades 2008 skiljer sig också åt från produktuonsbilarna som började levereras 2012 så jag misstänker att ny facelift kommer ungefär var fjärde år. Att säga att dagens Model S är samma som prototypen 2008 är alltså fel.

      Radera
    7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    8. Att säga att dagens Model S är samma som prototypen är fel men att den endast fått ett par mindre facelifts sedan första leverans 2012 är rätt.

      Radera
  3. Av alla idiotiska argument så är nog detta det värsta:

    "People say, 'Gee, they're spending a lot of cash.' Of course, they're spending a lot of cash. They're building factories. [...] The capital he's going to need to produce new vehicles is much less than other companies are going to be spending and they'll be using less labor."

    Tror man verkligen att inga andra biltillverkare investerar i nya fabriker, nya bilmodeller, forskning och utveckling? Volvo Cars som exempel har de senaste åren byggt flera nya fabriker i Kina, byggt ut fabriken i Torslanda, bygger för närvarande en ny fabrik i South Carolina, USA. Och samtidigt går Volvo Cars med vinst.

    Tesla har varit, och är, en teknisk pionjär vad gäller elbilar, ingen tvekan om det, men att de skulle ha ett unikt lönsamt system för biltillverkning som ingen annan biltillverkare har tror jag inte på. Det finns ingenting i deras produktion eller bilkonstruktion som skulle kunna ha en revolutionerande inverkan på tillverkningskostnaden. Än så länge lever Tesla på hypen, ett starkt varumärke och det faktum att de har en unik produkt på marknaden här och nu. Det kommer inte att vara för evigt.

    Men det är roligt att ta del av Tesla-ägares åsikter om Tesla! Det finns enligt min uppfattning inga bilägare som är mer fanatiska för sitt bilmärke än just Tesla. Vilket i sig är ett ganska intressant fenomen som marknadsanalytiker och varumärkesspecialister kan lära mycket av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit ett av de mer bisarra ar gumenten, att Musk skulle på något sätt revolutionera tillverkningskostnader och utklassa bolag som tex Toyota..

      Det som gäller nu är finansiering och byggstart omgående för ny anläggning att bygga modeller Y i, annars är det helt över.

      Radera
    2. Skillnaden är väl att etablerade biltillverkare redan har flera fabriker, omsättning och pengar i kassakistan, medan Tesla expanderar väldigt aggressivt från noll, lite som Spotify. Möjligen har de mutat in ett halvlyxsegment, men konkurrensen även där kommer att bli hård. Massmarknaden för folkbilar kommer de förmodligen inte att ta med tanke på konkurrensen från Asien.

      Radera
    3. Och halvlyxsegmentet tas över av i stort sett samtliga etablerade tillverkare nu i slutet av 2018.. lastbilen kommer förstås aldrig byggas och pickupen trodde väl inte ens Teslaranerna på..

      Radera
    4. Sätter en peng på att Teslas konkursbo köps upp av större tillverkare som sedan integrerar både varumärke och produktion i sin egen linje

      BARA man tar bort den FULA "flipperspelsskärmen" !!

      Radera
    5. Det blir intressant att se på när de stora bildrakarna går in i elbilsmarknaden på alvar. Det är väl nu dom tycker marknaden är tillräckligt mogen. Att exempelvis Tyska biltillverkare inte kan bygga elbilar. Konkurrensen kommer självklart att hårdna på marknaden och jag är tveksam att Tesla skulle bli en vinnare där.

      Radera
    6. Korrekt analys. Tesla har en mycket bra strategi där man direkt har gett sig in i premiumsegmentet med en unik produkt, som därmed går att ta bra betalt för. Samma strategi som Apple.

      Det är inte på något sätt säkert att man kommer lyckas bygga annat än premiumbilar för sommarbruk som nu, i mellanklassegmentet där bilar är en stor kostnad för kunden så är det andra faktorer som är viktiga. Dvs kvalitet, allsidighet och prisvärdhet.

      Radera
  4. De enda som verkar gilla Tesla är utomstående personer. Hur många som jobbar på Tesla gillar verkligen företaget? Ett bevis på att arbetsmoralen kanske inte riktigt är på sin peak är att många höga chefer lämnar företaget, möjligtvis p.g.a. en dålig styrelse och VD.

    https://quoththeraven.podbean.com/e/quoth-the-raven-30-tesla-executives-keep-leaving-in-droves-wtf-is-going-on/

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och självklart vill Herr Wilderäng inte diskutera detta, han kör på rakt in i kaklet med sin Tesla.

      Radera
    2. Bra att han leasar den då! Men ärligt talat går det inte Elins väg just nu.

      Radera
    3. Ska du inte posta artiklar om "Tesla krockar" också? Folk byter jobb, big deal. Uppenbarligen var det någon som tyckte att personen gjort så bra jobb att vederbörande gav ett bättre erbjudande.

      Ser fram emot att någon postar varje gång en Volvo krockar.

      Radera
    4. Här har du en övningsuppgift: Lista alla chefer som slutat på Apple sedan iPhone lanserades. Hur tycker du det har gått för Apple? Diskutera i små grupper.

      Snarare är den här överfokuseringen på "naturliga händelser" som olyckor, eller chefsavgångar, ett tecken på något annat. Nämligen medialt intresse, ej att blanda ihop med att bolaget skulle vara konkursmässigt. Och vad för bolag är det som får medialt intresse på den navelluddsnivån?

      Radera
    5. Du har väl inte gift dig med företaget, Lars? Klart man bör påpeka saker som är nyhetsvärda. Allt är inte rosigt i företaget.

      Kan säkert gå bra om de följer samma bana som ex Amazon (aggressiv tillväxt tills marknadsdominans uppnås), men man kan ju vara skeptisk till om det är lika enkelt i biltillverkarbranschen och om kapitalmarknaderna fortsätter vara välvilligt inställda.

      Radera
    6. Vi får t ex se hur Teslas kommande omorganisation och konsultrensning ska utföras. Det är en intressant managementstil som Elon har så detta kommer bli roligt att följa.

      Allt sammanfattas fint på skuldmarknaden, där räntan på Teslas företagsobligationer nu ligger på cirka 7,5%. Blir mycket spännande att se om man vill fortsätta växa produktionen snabbt (dvs nyemission / nya obligationsemissioner) eller om man lugnar ner sig tills man blir kassaflödespositiva (Q3?).

      Radera
    7. Tycker bolaget är övervärderat, vilket jag skriver. Svårt gifta sig m ett bolag utan att äga aktier i det. Som jag ofta skrivit - blanda inte ihop en förträfflig produkt med dess aktie.

      Radera
    8. Inte bara övervärderat, även riskfyllt vilket du ju tonar ner genom att vifta bort ledningsförändringar och kapitalbehov.

      Det är inget gott tecken att priset på Teslas obligationer sjunker / räntan stiger, låtsas inte om något annat. Det betyder något.

      Radera
    9. Har inte låtsats som något annat. Med det sagt så stiger väl alla räntor i USA?

      Radera
    10. Morgan Stanley sänkte väl Tesla med 30% igår? Känns rimligt. Fast jag har för mig att sänkningen bara var till dagens kurs och inte en sänkning från dagens kurs. Skulle gärna se att aktien föll ca 30% till annars, så kan den kanske vara köpvärd.

      Största risken som jag ser är konjunkturrisken - att konjunkturen i USA viker precis när skördetiden ska komma och att försäljningen rasar. Det är inte så att man har finansiella muskler att klara av en lågkonjunktur utan kapitaltillskott. Men konkurs blir det knappast, bara finansieringsrunda.

      Radera
    11. Fast Teslas största risk är att kapitalmarknadssentimentet vänder och att man misslyckas med nästa finansieringsrunda. Ska man expandera i nuvarande takt så behöver man mer kapital med viss sannolikhet. Då vill man inte vara med om en kreditmarknadskrasch eller börskrasch. Men det är en öm tå för ledningen, "Boring bonehead questions" -- vilket i sig är en varningsflagga som heter duga!


      Ja, på toppen har vi ju då konjunkturrisken att nybilsförsäljningen rasar. Detta syns ju annars tydligast på företag som BMW (P/E 8 2018) och VW (P/E 6,5 2018).

      Det andra lite roliga är som sagts konsultrensningen, ett agerande som tyder på att man börjat jaga kortsiktiga kostnader. Här är risken stor att man slår sönder saker genom att enbart fokusera på kostnad och inte utveckling!

      "Please note my comment below about contractor companies and consultants. I extended the performance evaluation deadline to provide more opportunity to demonstrate excellence, but now time is up.
      Please send a note to HR before Monday justifying the excellence, necessity and trustworthiness by individual (not just the contractor company as a whole) of every non-Tesla person who has badge access to our buildings or network access to our systems.
      By default, anyone who does not have a Tesla employee putting their reputation on the line for them will be denied access to our facilities and networks on Monday morning. This applies worldwide.
      Time to scrub off the barnacles."

      En minst sagt radikal approach.

      Radera
    12. Jupp. Havstulpaner. Sådant som biter sig fast jävligt hårt och saktar ner allt.

      Radera
    13. Idag är det IKEA:s "Bo-Klok" koncept som gäller och INTE flådiga svindyra OP etc.
      Likaså är det Skoda, Opel, VW och Nissan som gäller för verklighetens folk och inte exklusiva tillverkare som vill platsa upp i lyxsegmentet ...

      Helt enkelt mer av "Ge-Kås" i Ullared än dyra varumärkes- och "flag-ship-store" på Biblioteksgatan som gäller!
      :-)

      Radera
    14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    15. Ja, karln är uppenbart frustrerad av konsulthärket som drabbar alla stora organisationer -- men tyvärr förmodligen för att man har brist på pengar och inte vill gå till marknaden och be om mer.

      Ddet som är intressant är hans "botten-upp"-approach där anställda ska sätta sin heder på spel och garantera konsulternas nödvändighet. Det vill säga, ledningen har själva inte koll på vilka konsulter man har tagit in och vad de är bra för (i sig ett underbetyg men kanske inte konstigt med växande organisation). Vi får se hur det slutar.

      Radera
    16. Vilken ledning i ett bolag med 10 000-tals (?) anställda har koll på alla konsulter? Det är en avdelningschefsfråga på sin höjd, undantaget konsulter på ledningsnivå.

      Oavsett, intressant grepp, får se hur det slutar.

      Radera
    17. Man kan också vända på det. Jag har varit med om sk "cost save" där man kickat ALLA konsulter, oavsett om de kan motiveras på låg nivå. Detta är ett sätt att se till att inte markomanagera där det faktiskt existerar motiverbara behov.

      Radera
    18. Ja, sånt där händer titt som tätt i stora företag.

      Under tider av kostnadsbesparingar eller konjunkturkriser. Inte i tillväxtfaser.

      Givetvis är det första/andra linjens chef som har bäst koll på "sina" konsulter eller på outsourcade team mm. Det man säger är att dessa inte gjort ett tillräckligt gott jobb (ganska vanligt förstås) men att man inte tänker lösa det "top-down" utan "bottom-up". Men jag anar viss ingenjörsfrustration i Elons kommunikéer, typ "varför löser ni inte bara problemet? Jag ska visa hur man gör!". Funkar i källarfirman men hos en biltillverkare? Sånt här petande i kombination med den erkänt höga stressen inom Tesla är en hyfsad riskfaktor.

      Radera
    19. Är ju inte säkert att en tesla är ett dåligt köp. Blir säkert värdefulla samlarbilar så småningom sen när bolaget tesla körts i sank

      Radera
  5. Kan man inte skilja på kostnad och investering ska man nog hålla sig ifrån aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde att CAPEX räknades som en kostnad.

      Radera
    2. Nä, avskrivningar på CAPEX ("investeringar") är en kostnad. CAPEX innebär förstås pengar ut (negativt kassaflöde), men man får ju något för pengarna (t ex en fabrik eller en maskin) som är en tillgång för företaget.

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. ....."Och när jag gör det kommer jag förstås inte skriva det på bloggen då jag inte har något som helst att vinna på att skriva om enskilda aktieinvesteringar,".....


    Tro mig du behöver inte skriva vad du investerar i. Vi vet...50-11 blogginlägg i veckan som handlar om Tesla...

    We got it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fånig inställning för övrigt, antingen rekar man köp eller sälj.

      Radera
    2. Jag spyr och föraktar alla "Tesla är bäst" inlägg i detta blogg. Dock så älskar jag det mesta LW skriver. Jag är en person som säger vad jag tycker. Jag illar 90% av allt LasseW skriver, men Tesla och Solengeriinläggen gillar jag inte alls. Då ger jag mothugg. Sen ger jag cred till LW när jag tycker han skriver det jag personligen uppskattar.
      Jag gör likadant med mina nära vänner. Gillar jag vad de gör, uppmuntrar jag dem. Gillar jag inte vad de gör får de skit :P

      Radera
    3. Jag älskar att trolla knast som du som känner att en inbillad suveränitet är hotad ("manlighet"?) och har ett tvångsmässigt behov av att rapa ur sig en massa grundlöst kränkthetsgnäll för jämnan, speciellt när det gäller i grunden tämligen opersonliga och opolitiska saker som energi och transport. Dina tårar dricker jag till frukost. Det kommer bli en bra dag.

      Radera
  8. Kan hogst ovetenskapligt meddela att jag noterat en markbar okning av antalet Model3 pa vagarna har i San Francisco de senaste veckorna. Kanske tillfalligheter men gissningsvis korrelation med tillverkningstakten! / Utlandssvensk i SF

    SvaraRadera
  9. En sak som talas alldeles för lite om vad gäller Tesla är nätverket av Supercharger som de byggt ut. Till och med lilla landet Sverige har utrustats med detta. Här slår sig de etablerade bilmärken sig på bröstet om sina kommande elbilar men ingen har en färdig infrastruktur för laddning. Det är pinsamt så trög gamla bilbranschen är.

    Det de flesta har mest synpunkter på med elbil är detta med laddning. Det är inte elbilen i sig. Just detta fattade Tesla tidigt. Alltså, hade inte bilar varit en så pass hög kostnad för var och en skulle Tesla knockat konkurrenter helt så som Apple gjorde när iPhone kom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klok observation. Instämmer.

      Dinosariebiltillverkarna är inte alltför sugna på att gå över till elbilar då de ju tjänar multum på all service som fossilbilarna kräver. Jag blev varse så sent som för några dagar sedan hur jäkla många olika vätskor, slangar och packningar som behöver bytas under en bils livstid. Detta vill de nog inte överge i första taget. Så Tesla kommer nog klara sig bra ett tag till.

      Radera
    2. Fast det det finns nog slitdelar i elbilar som man kan sätta "original" på också.

      Radera
  10. En större tysk biltidning har undersökt Teslas servicenät i Tyskland och tycker att det är...
    BEDRÖVLIGT tunt ...

    En större svensk biltidning har testat SUV:ar i det lite mindre och mellanstora segmentet. Vinnare är Skoda Karoq och Skoda Kodiaq i resp. segment och detta med acklamation

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köp en Skoda då. Den kanske har integration med din Ericsson-telefon?

      Radera
    2. Hahaha, tack för det skrattet så här på förmiddagen! 😀

      Radera