Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-05-14 11:48

Tesla Model S i verkligheten - 530 km i räckvidd?

Efter att ha kört lite i verkligheten med en Tesla Model S 90D lånebil, så landar jag i att räckvidden är imponerande vid distanskörning och min kommande S 100D kan ha en räckvidd på upp mot 530 km på en laddning. Och Model 3 har nu börjat levereras utanför USA.
186 Wh/km 191 km Ödeshög - Sätila i 26 gradig sol.
Körningen från superladdaren i Ödeshög till avfarten i Bollebygd företogs helt med autopiloten (egentligen automatisk styrning, assisterat filbyte och adaptiv farthållare), egentligen helt utan några problem. Autopiloten tvärbromsade rent av en gång när en annan bilist inte tittade i backspegeln ordentligt vid filbyte, men fortsatte sedan som vanligt. Mer om autopilotfunktionerna i senare inlägg. Kort sammanfattning: De levererar och höjer säkerheten på flera plan, samt bidrar till en mycket bekväm stressfri körning.

Elbilar ska dra mer energi vid varmare väder på grund av behovet av kylning och bäst räckvidd får man i svalare temperaturer. Det var strålande sol hela resan och vid ankomsten till Sätila hölls en temperatur utomhus på 26 grader. AC:n i bilen var inställd på 20 grader. Två vuxna personer i bilen och baksäte och bagage var fullastade. Gissningsvis åtminstone 100 kg bagage, så detta kunde motsvarats av en familj om två vuxna och två barn, och är oavsett inte några vikter som fjäskar med energiförbrukningen.
Snittförbrukning på 152 Wh per km de sista 50 km, varav 28 km motorväg i 110 km/h och 22 km 70-landsväg. Backar och omkörningar märks tydligt på den varierande förbrukningen. Den stora initiala dippen var nog 70- och 80-motorvägen genom Borås.
Den initiala 70 km-sträckan Ödeshög - Jönköping är mestadels 120 km/h motorväg och delvis 110 km/h, samt 90 km/h motorväg genom Huskvarna och Jönköping. Därefter tilltar kuperad terräng hela vägen till i höjd med Bollebygd, inledningsvis ca 44 km trefilig 100-väg. Sedan har man ca 55 km motorväg i 110 km/h, undantaget genom Borås där det är 70 km/h.

Slutligen är det 22 km/h genom kurvig 70-landsväg utan mittlinje och således rätt utmanande för autopiloten, som lägger sig mitt i vägen i sådana fall och kör chicken-race mot mötande trafik till men för förarens psykologiska hälsostatus. 

Sista sträckan på 70-väg var alltså inte med autopilot.

Denna uppenbara realistiska kombination av motorväg, trefilig 100-väg och en kortare avslutande del landsväg gav en förbrukning på 186 Wh/km.

Nu var detta en Model S 90D, vilket kan sägas få 483 km i räckvidd vid dessa körförhållanden. Min kommande 100 D väger antagligen lite mer om inte batteritekniken krympts under utvecklingen (sannolikt då batteriutrymmet inte blivit större), men 10% mer i räckvidd kanske är realistiskt. Då landar man på 531 km i räckvidd på en perfekt full laddning. I verkligheten finns det knappast perfekt utplacerade laddare, precis som man ser till att tanka innan man drabbats av soppatorsk i en fossilbil.

530 km är över den magiska siffran 466 km, vilket enligt Google är avståndet Göteborg-Stockholm över Jönköping. Dock är det mer motorväg på den sträckan än Ödeshög-Sätila.

Men räckvidden blir likväl imponerande och över förväntan. Sajten Egotrip anger t ex 290 km i räckvidd vid motorväg och 20 grader utomhus för Model S 90D, dvs 310 Wh/km och 362 km vid 90 km/h eller 248 Wh/km.

Fyra faktorer kan jag tänka mig påverkar här - dels hade jag range mode aktiverat, vilket innebär att klimatanläggningen prioriteras ner. Dels körde jag på autopilot på motorväg och trefilig 100-väg, vilket rimligtvis innebär en datorbaserad optimerad energiförbrukning. Dels höll autopiloten hastighetsgränsen. Dels var det lite 70-vägar som drar ner det hela.

Trots solen, värmen och range mode var det inga problem alls med klimatanläggningen utan resan var mycket behaglig. Autopiloten bidrar till välbehaget och en stressfri färd, men mer om det senare.

I övrigt kan man ju konstatera att om de sista femtio kilometernas 152 Wh/km gäller vid 70-väg så kommer man 657 km utan laddning via småvägar och en Model S 100D.

Engadget skriver nu att massmarknadsmodellen Tesla Model 3 nu officiellt börjat levereras utanför USA, i form av initialt Kanada. Faktisk verklig räckvidd på autopilot imponerar, och den energieffektivare Model 3 med ännu modernare hårdvara bör leva upp till förväntningarna.

Kan konstatera att jag aldrig kört Stockholm-Göteborg utan en enda paus, så en räckvidd på 530 km blir rent akademisk. Man kommer ladda på vägen oavsett. Vid full 100 kW superchargerladdning får man vid 186 Wh/km över åtta mil ytterligare räckvidd vid ens en tio minuters bensträckare och besök till kiosk eller toalett och kan alltså med god marginal över köra Stockholm - Göteborg. Vid en halvtimmes lunchpaus blir det förstås ännu mer laddat.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

32 kommentarer:

  1. Ett problem som man kan förutse när elbilar blir populärare är kö vid laddningsstationerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var bara två lediga platser i Ödeshög, vilket också innebar lägre strömstyrka. Inför Model 3 behöver man bygga större laddstationer, gärna med olika in- och utfart så det går att köa. De som byggs nu verkar dock ha betydligt fler platser än första generationens laddplatser.

      Radera
    2. Stationerna kommer dessutom att ta rätt mycket plats om de skall kunna serva många bilar parallellt så i större orter kommer de förmodligen att ligga en bit utanför, alternativt att existerande parkeringar vid köptempel och liknande utrustas med laddare.

      Radera
    3. Antar att en hel del befintliga bensinstationer nu även kommer att sätta upp laddstolpar.. :-)

      Laddnding, kaffe och bulle för en 2-hundring, glass till barnen och var 6:e laddning gratis!

      Radera
    4. Incognito Bengtsson, byggs generellt bara superchargers utanför tätort, t ex i cirklar 10+ mil från Stockholm eller Göteborg. Dels billigare fastighetspriser gissar jag, dels för att man laddar på destinationen via vanliga laddare (inklusive Tesla-märkta destinationsladdare).

      Radera
  2. Har inte lyckats greppa det här med autopilot i bilen. Trycker man bara på en knapp och ställer in hastighet så vet den vad den ska göra? Eller måste det vara kopplat till gps? Vad innebär assisterat filbyte?

    Sitter man alltså bara på arslet och kan läsa morgontidningen eller sitter man på helspänn med händerna på kvart över nio men rör ingenting?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ungefär. Dubbelklickar med autopilotspaken bara. Dock verkar den inte vilja svänga av från befintlig väg, men det kan bero på hårdvarunivån i lånebilen, eller så finns det inte (i Sverige).

      Man måste dock ha minst en hand på ratten, annars varnar den och kör till slut in till vägkanten, stannar och slår på varningsblinkers.

      Assisterat filbyte innebär att du som förare måste ta ett aktivt beslut att köra om på motorväg och säga till autopiloten när detta ska ske. Annars lägger bilen sig förr eller senare bakom en lastbil och tuggar på i 90 km/h.

      Genom assisterat filbyte (två händer på ratten och blinka) så stängs inte autopiloten av, vilket hade skett om du svängt manuellt. Adaptiv farthållare bibehålls dock oavsett.

      Inte insatt i om alla funktioner finns i Sverige, t ex har Tesla en video där bilen både blinkar, svänger, byter fil mm och slutligen parkerar, men föraren har inte händerna på ratten så det talar för att det inte är standardmjukvaran (i Sverige).

      Radera
    2. Tror min lånebil är äldre och har autopilot 1.0-hårdvaran. Min riktiga tjänstebil ska ha 2.0/2.5-hårdvaran. 2.0-hårdvaran kom i oktober 2016, så det är lite osäkert om lånbilen är på den nivån.

      Radera
    3. I övrigt, de som tjatar om självkörande bilar och att de ska ta över inom några år är redigt söta och opålästa.

      Radera
    4. @Cornu 13:03
      Tack! Det är ju det jag sagt länge nu. Att fullautonoma fordon ligger mycket långt bort.

      Radera
    5. Ja, det har jag vad jag vet sagt hela tiden. Vi pratar 2030-2040 kanske, och bara specialtillämpningar. Att budfirmor eller taxibilar skulle ersättas av robotar är bara att glömma.

      Radera
    6. Finns filmer på youtube som visar hur förare satt fast vattenflaska på ratten med kardborrband vilket simulerar att de har en hand på ratten.

      Radera
    7. Filmen du refererar till är en utvecklingsversion. Skillnader mellan länder är mycket små. Funktionen Ramp-on Ramp-off är inte släppt ännu någonstans, men väntas komma snart, liksom att bilen själv byter fil när den anser det befogat. Tveksamt om det kommer till AP1 dock. Av bilden i tidigare inlägg att döma är lånebilen utrustad med AP1 (ingen kamera i sidoblinkersarna).

      Bilen detekterar händer på ratten genom att känna moment i ratten, därför funkar vattenflaska, apelsin och liknande. Man kan släppa ca en minut, sedan måste man anbringa ett litet moment. Mjukvaran är ännu inte så bra att man helt kan slappna av, men blir allt bättre. Eventuellt kalasande på tex hamburgare under färd blir betydligt enklare och mindre söligt.

      Radera
    8. Waymo kör runt level 4 autonoma fordon i Phonenix här och nu.

      https://www.investors.com/news/technology/self-driving-car-waymo/

      Det räcker med att man lyckas få till ett operativsystem för självkörande bilar som funkar, så kan man börja rulla ut det i massupplaga. Och med robottaxi så behövs max 20% av dagens bilmängd. Jag skulle tippa på en övergångperiod (S-kurva) från 2020-2030 där manuella fossilbilar nästan totalt ersätts av elektrisk robottaxi.

      Radera
    9. "Det räcker med att man lyckas få till ett operativsystem för självkörande bilar som funkar..."
      Ja... Det var "bara" det då...

      Radera
    10. @Gork !

      Testar i Phoenix Arizona... Bahhh !!!
      Kontant fint torrt varmt soligt väder och breda amerikanska vägar där folk inte ens kör fort..

      Nej, en riktig "utmaning" för att testa självkörande bilar vore på "Ruhrschnellweg" i högtrafik eller mellan "Hamburg - Stillhorn" och "Maschener Kreuz" också det i högtrafik och gärna i November, December eller Januari med snö, blåst, regn , mörker , 0-gradigt och fullt av "öst-reggade" långtradare...

      Radera
  3. Intressant och som jag skrivit tidgare.

    Tesla är en "dörröppnare" för en större massmarknad av elbilar och visat att det går att bygga elbilar med "standardkomponenter" som redan finns på marknaden.

    Men, Tesla kommer att förbli ett uppköpt nischbilmärke när de stora tillverkarna får igång massmarknaden och då till priser som verklighetens folk kan betala !

    SvaraRadera
  4. Intressant läsning. Räckvidden är ju makalöst bra och tanke på de flesta inte kör dagligdags sådana rutter, typ Göteborg-Stockholm, utan rör sig inom kortare avstånd. Enda jag är tveksam till fortfarande är batteriernas livslängd. Men det får väl framtiden utvisa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har kørt 8500 mil sen april 2016 med en S85D och hade vid 90% laddning 384km ræckvidd som ny, nu visar den 375, alltså en minskning på 9km. Du kan sjælv rækna ut procenten dær. Sæger inte dette ær exakt då detta ær utifrån datorns beræknade ræckvidd men jag tar mig fortfarande samma långa resor norge-sverige med længsta bit utan laddning på 32 mil ( ja detta gørs æven på vintern i många minusgrader).

      Radera
  5. Skattesmitare där!

    Lite off topic men en privatperson som kör elbil med en förbrukning om 200Wh/km betalar ca 1,1kr milen i skatt relaterat till drivmedlet. Övriga privatpersoner som kör en normala bensinbilar som drar 0,7l/mil betalar ca 7kr milen i skatt för drivmedlet.

    Att staten stillasittande kommer att acceptera detta skattebortfall när elbilar fått lite bredare genomslag är helt orimligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De väntar bara på att tillräckligt många skaffat elbil och så att säga är inlåsta i systemet - sedan kommer skatterna! Staten kommer att vara tvungen att göra detta i takt med att skatteintäkterna från fossila drivmedel sjunker. Jag har för mig att Cornucopia skrev om det för ett tag sedan - det var någon i regeringen (troligen en miljöpartist) som öppet medgav att man tittar på utformning av nya skatter för att kompensera bortfallet.

      Men än så länge är det billigt att köra elbil!

      Radera
  6. Kan du göra ett test där du växelvis gasar plattan i mattan upp till 140-180 km/h för att sedan bromsa hårt ner till 50-80 km/h, så kallad BMW körstil, eller autobahn körstil, och mäta räckvifden under dessa förhållanden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inga trafikpoliser längre(de jagar elefanten i rummet), så man kan alltid blåsa på över hastighetsbegränsningen(alltså 150 när det är 120). Vad blir räckvidden då?

      Radera
  7. Själv föredrar jag rejäl se-e-e-gdragning och lång uthållighet / räckvidd framför blixtrande accelerationer 0 - 100 på 4 sekunder..
    Som en diesel alltså! ;-)

    Ävenså att köra gamla E3 / E20 med betydlgit mer varierad väg och betydligt fler lokala fik och billiga mackar längs vägen än standardiserade Shell / Circle-K mellan Gbg - Sthlm...

    Mitt "rekord" på denna aträcka är ca 6 timmar non-stop (70-80 km/h) med den gamla manuella Golf DIESELN utan vare sig AC eller elektriska fönsterhissar men med kasettstereo och kaffe på thermos !

    Det fantastiska "Brännebrona Motell" med sin futuristiska "Googie-arkitektur" är bara det pricken över i:et !

    SvaraRadera
  8. Jag har testat en del med hemautomation för att styra diverse olika saker. Bland annat bytte jag elleveranör till Tibber. Vet inte om detta blir en besparing men kanske kan nyttka lite olika saker på sikt. Har ingen elbil själv men sett att de har stöd för smart laddning av Tesla och VW. Bilen laddas alltså då elpriset är som billigast. Kanske något för dig att testa @Cornucopia?

    https://store.tibber.com/se/store/tesla/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tydligen Storun Vindkraftverk just nu som leverantör. Ibland har den bytt flera gånger per dag.

      Radera
  9. Hyundai Kona Electric kommer i höst. 47 mil enligt WLTP-cykeln. Förmodat mindre än halva priset mot Model S. Och så får du en bil som håller.

    SvaraRadera
  10. Cornu, har du läst det:

    https://www.tio.ch/ticino/cronaca/1258893/bruciato-in-auto--le-fiamme-forse-causate-dalle-batterie

    Är kanske bättre att inte ha en olycka.

    Hälsningar från Kiel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis Kiel, bättre att inte ha en olycka (oavsett bil). Kiel, har du läst detta?

      http://teslaclubsweden.se/teslan-som-brann/
      http://teslaclubsweden.se/trettonde-branden-pa-ett-ar-alla-bilar-aterkallas/

      Lite gamla artiklar men ändå fortfarande aktuella.

      Lite nyare artikel som dock inte handlar om någon krock men ändå dödlig utgång:
      https://www.nytimes.com/2018/05/13/business/deadly-convenience-keyless-cars-and-their-carbon-monoxide-toll.html

      Radera
  11. Hej,

    Tack för ett bra och intressant inlägg. Ser fram emot fler inlägg som handlar om Tesla bilar och energi. Det är ett mycket intressant område där det sker mycket utveckling som inom en snar framtid kommer påverka oss alla på ganska så bred front.

    SvaraRadera
  12. Har jag missat något eller varför står det på displayen att du bara har 31% batteri kvar? Din tur blir totalt bara 35,5 kWh och du borde därför ha en bra bit över 50% laddning kvar!
    Eller hade du inte laddat fullt vid förra laddtillfället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var inte fulladdad. Fanns typ 2-laddare på hotellet, men jag hade ingen kabel med lånebilen.

      Radera