Cornucopia?

Aktuellt

Boksigneringar: Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka, Göteborg

Dags för lite boksigneringar nu i julhandeln. I år blir det signeringar i Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka och Göteborg. Datum enli...

2018-05-31 17:24

Sosseriets skattehöjningar på drivmedel

Sosseriet försöker skylla de höga bensin- och dieselpriserna på Donald Trump, men i verkligheten är större delen av prishöjningen vid pumpen sosseriets skattehöjningar på bränslen.
Skatt på drivmedel 2014 och 2018, inklusive moms på skatten.
Sosseriet har med stöd av Miljöpartiet kraftigt höjt skatten på drivmedel sedan man tog över regeringen 2014.

Detta är den stora anledningen till att bränslepriserna stiger även om sosseriet gärna vill skylla på svagare krona och förstås Donald Trump. Nu är det förstås inte Donald Trump som försvagar den svenska kronan, utan om det är någon politik som ligger bakom svagare svensk krona så är det den svenska regeringen och därmed sosseriet själva.

Skatten på drivmedel är belagd med moms, så de faktiska ökningarna är 25% större än siffrorna utan moms. Det är förstås även moms på det riktiga bränslepriset, men skatt plus moms på skatten ligger nu på 8:425 SEK enligt SPBI. Av resten av priset vid pumpen är förstås 20% moms, så betalar du 16:- SEK per liter är (16-8.425)*0.2+8.425=9.94 SEK eller 62% av priset skatt som går rakt ner i Magdalena Anderssons fickor att spendera på sosseriets och Miljöpartiets hobbyprojekt.

Prismekanismen fungerar förstås delvis och tvingar fram snålare bilar eller helt bensinfria bilar som elbilar, vilket ur ett peak oil förstås är välkommet.

Fast det väsentliga är att det är Magdalena Andersson som ligger bakom större delen av de höjda bränslepriserna och ingen annan. Fortsätt för all del att tanka, så sponsrar du regeringens ekonomiska utlägg med 62% av det du betalar vid pumpen.

Fossilskatterna går inte till att bekämpa klimatförändringar eller förbättra miljön, utan till direkt miljöförstörande åtgärder som att öka Sveriges befolkning via exempelvis höjda barnbidrag, eller för den delen till statens egen konsumtion av fossila bränslen. Den dagen för många slutat köra fossilt kommer kilometerskatt att införas, förslagsvis i storleksordningen 5:- SEK per mil, eller vad man nu betalar i skatt för en bensinbil vid 0.5 liter per mil i förbrukning. Degen måste in.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

56 kommentarer:

  1. Så jag som kör bensinbil betalar 1,38kr mer per liter i skatt jämfört med 2014.

    Priserna har ju stigit mycket mer än så - skulle inte kalla 1,38 av 4 för "större delen".

    SvaraRadera
    Svar
    1. 20% av resten är också skatt i form av moms. Så (4-1.38)*0.2+1.38=1.904. Nåja, strax under större delen.

      Radera
    2. Jag har så dåligt minne men hur lågt sjönk bensinen runt 2015?

      Har för mig att det sjönk ner mot 12 kr/litern? (Och då hade väl redan skatten höjts lite sedan 2014?)

      Radera
  2. Det står "Flygbensin", men brukar man inte kalla det för "Flygfotogen"? Eller är jag helt föråldrad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. SPBI:s benämning rakt av.

      Radera
    2. Det kallas för bensin men är mer likt fotogen.

      Radera
    3. Flygbensin används till kolvmotorförsedda flygplan, flygfotogen används till jetmotorer och andra gasturbiner

      Radera
    4. Skatten är på allt flygbränsle som används till icke-kommersiella ändamål, både bensin och jetbränsle (dvs privatflyg, klubbflyg och hobbyflyg). Skillnaden är att då det gäller bensinen betalar man direkt vid pumpen, medan jetbränslet skall man skicka in en begäran att man vill betala skatt i efterhand.

      Radera
    5. Flygbensinen hamnar på sisådär 22 kr/liter och uppåt

      Radera
    6. "Flygbensin" för propellerdrivna flygplan med kolvmotorer kallas även för "Av-Gas" (Aviation-Gasoline)

      Hjelmco Air var och är stora på detta bränsle på fr.f.a mindre flygfält. Detta bränsle köpte Hjelmco tidigare - före November 1989 - i stora mängder från DDR som köpte råolja från Sovjetunionen för inhemsk valuta, raffinerade denna och sålde de färdiga produkterna vidare för västvaluta...

      http://www.hjelmco.com/upl/files/61389.pdf

      Radera
  3. Finns redan en utredning som behandlar hur fordon som ej går på fossila bränslen skall beskattas. Det stämmer rätt väl med 5kr/mil i fordonsskatt. Eller ca 15000 årligen i bilskatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jupp så blir det nog, degen ska in som det heter...

      Radera
    2. Först måste de vänta lite så tillräckligt många hinner köpa en elbil innan de påför dem en hutlös skatt..

      Radera
    3. Ja det är ju ingen som helst skatt på elen till att börja med, eller?

      Radera
    4. Visst lär staten vilja dra in skatt men om man tror att avgasbilar kommer undantas från eventuell kilometerskatt så lär man lura sig själv.

      Avgasbilar lär få fortsätta se höjda skatter på fossilbränslen plus behöva betala kilometerskatt.

      Radera
    5. Frågan är väl bra dels hur man skall kunna gömma skatten så den inte syns och hur man skall kunna ta reda på hur långt en bil gått under året? Är det förenligt med EU rätt att ta ut svensk km skatt även när man kör utomlands?

      Radera
    6. Staten brukar väl inte gömma skatter? Hur långt den gått rapporteras ju vid bilprovningen så det behövs inte några ny tekniska lösningar. Avräkning vid ägarbyte får säljare/köpare göra upp om. Om bilen kör utomlands eller på privata vägar behöver inte vägas in. En fördel som äldre avgasbilar har är att de nog är lättare att fuska med, backa km-räknaren. Tror att storstadspartiet MP lätt skulle vilja rösta igenom ett sådant förslag.

      Radera
    7. Axel, På den tiden när vi hade kilometerskatt så användes inte bilens km-räknare utan dieselbilar tvungna att ha extramonterade kilometerräknare, naturligtvis plomberade.

      Idag skulle det kanske räcka med att bilprovningen läser av bilens OBD, men då måste den monteras plomberat så att ingen kör med dubbla såna.

      Radera
    8. @Richard: vJupp! Pensionsräddningen måste fortgå!
      ;-)

      Radera
    9. @Axel Staten älskar att gömma skatter så de inte syns, hela blogginlägget är ju en upplysning om hur lite bensinen egentligen kostar och hur hög skatten på drivmedel är!

      Gissa varför priserna är med moms i affären, varför arbetsgivaravgifterna inte ingår i din lön, osv. osv.

      Folk i gemen har ingen som helst aning om hur höga skatterna är, ett vanligt svar är att skatten är 30% och det tycker de är rätt ok och inga problem att höja lite.

      Radera
    10. Och med de nya reglerna för bilbesiktning så är första gången bilen skall in efter 36 månader, staten lär inte vilja vänta på pengarna så länge, de tycker tom att det är fullt rimligt att jag skall betala in moms innan kunderna betalt mig!

      Radera
  4. Finns det något parti som vill ta bort lite skatt från det fossila bränslet?
    Kan ju vara en bra morot att locka till sig veliga väljare med.
    Lite som att muta folket med billig Alkohol om de röstade ja till EU.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det något parti som radikalt vill minska statens utgifter?

      Inget av de som sitter i riksdagen idag har ju några sådana ambitioner.

      Radera
    2. Demokraterna i Göteborg har några såna förslag. De kommer ta över Götet det här valet och landet nästa om de håller vad de lovar...

      Radera
    3. Man kan ju alltid hoppas, problemet är ju den stats-styrda bidragsdiande pressen som gör det väldigt svårt för alternativa synsätt att komma fram.

      Radera
    4. KLP vill sänka statens utgifter och intäkter kraftigt. Denna ambition inkluderar punktskatter som dessa.

      Radera
  5. 5500 dör per år av den fossila trafikens luftföroreningar, främst kväveoxid, enligt IVLs utredning.

    Tycker att detta visar att skattetrycket för övergång till annat än fossila transporter ännu är lågt. Skatten räcker knappast till sjukhusvården för de som drabbats av luftföroreningarna.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. I runda slängar lika många dör varje år för att de faller ur sängen. Vill du propagera för att sova på golvet också?

      Att påstå att si eller så många dör pga utsläpp från trafiken är kvalificerat trams. Bevisa för mig på ett oomkullrunkeligt sätt att dessa människor; ett dog för att de andades in partiklar från specifikt trafik och två, de inte skulle ha dött ändå.
      Och kom inte dragandes med någon "utredning" från "Institutet för studier i hur mycket kan vi inbilla människor"

      Radera
    2. 9000 dör av luftföroreningar enligt Volvo i dagens DI i London.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Men att straffbeskatta bort bränslet i Sverige är ju inte så smart.
      Vi har bland dom lägsta utsläppen i världen.

      En bra liknelse för att visa hur jag menar:
      Du sitter i en liten båt mitt i havet. Runt din båt cirkulerar 10 st stora vithajar. Dvs ramlar du i är det kört.
      Du har två hål i skrovet. Första hålet (sverige och större delen av europa) är 5mm i diameter. Det andra (asien) är 25cm i diameter. Du har material att täta båda hålen men det tar 5 minuter per hål. Vilket hål börjar du med?

      Radera
    4. Skulle ett påstående, som en journalist på DI hävdar kommer från Volvo, vara någon form av bevis, menar du? Ok. Kan du nu bevisa att dessa 9000 dör av partiklar från biltrafik, eller kan det vara så att koleldning, oljekraftverk och diesellok har något med saken att göra? Sluta tramsa dig nu och svara på exakt hur många av dessa människor som garanterat inte hade dött om London inte hade haft biltrafik?
      ALLA människor kommer dö någon gång av någon anledning.
      DET är ett oomkullrunkeligt påstående.

      Radera
  6. Så utan skatter skulle bensinpriset bli runt 6 kr, vilket ger en bränslekostnad på 3 kr milen för en normalbil.

    En tydlig indikation på att en bil med förbränningsmotor är helt överlägsen annan transportteknik, alltså tåg och kollektivtrafik, på korta och medellånga sträckor. Dvs på typiskt pendlingsavstånd vilket också är den vanligaste resan.

    Dagens transportpolitik är socialism i ett nötskal, hög skatt på väl fungerande teknik, dvs bilar, lägg skattepengarna på dålig teknik, dvs kollektivtrafik, tåg och västlänkar.

    Gör livet sämre för proletariatet, nomenklaturan själva åker taxi eller flyger.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, 5500 dör av luftförorenimgar varje år enligt IVL.
      Det finns många källor till luftföroreningar , fossila bränslen är en.

      Merparten som dör pga trafiken dör pga partiklar. Där dör ca 1000. Lika många dör pga vedeldning.

      Partiklar får du av all trafik.

      Hur många dör där fossilbilar ersätts med elbilar som får elen från kolkraft?
      Vindkraften kommer inte fungera med mindre det byggs ett flertal backupverk med ex gasturbindrift.

      Färre, eftersom elbilen-kolkraftvernet har högre verknimngsgrad och bättre rening förmodligen.

      Radera
    2. Jag har bara studerat rapporter för Göteborg med avseende på partiklar. Där visar mätdata att det är samma partikelhalt i bakgrundsmätningar som i stan, dvs partiklarna kommer utifrån och ej från trafiken.

      Det enda lokala miljöproblem som existerar som kan sammanlänkas med fordonstrafik är kvävedioxidutsläpp, som då orsakas främst av tung trafik men till viss del av bilar. Euro6 kommer lösa detta problem inom 5-10 år.

      Sen bör det vara fritt fram att helt avveckla den dyra och ineffektiva tåg och kollektivtrafiken och sänka skatten på drivmedel.

      Vill man skynda på utvecklingen för lägre kvävedioxidutsläpp så är det bästa tillvägagångssättet att lägga ner tåg och kollektivtrafiken och lägga pengarna på att höja skrotningspremien för äldre dieselfordon (före euro5).

      Radera
    3. Jo men det är brist på väg och parkering, många kan inte köra bil, är fulla, koksade, medicinerade, bara farliga vid ratten, har ingen bil.

      Annars håller jag med dig fullt ut utanför ett väldigt tätbefolkat område där resor sker med viss normalvariation.

      Radera
    4. Antalet dödade av vedeldning var ju bara antaganden och hittepå. Detta refererades sedan i ett antal rapporter och blev sedan sanning med förbud för vedspisar som följd.

      Den som anar en konspiration kan tänka sig att veden skall sedan bli en allmän tillgång i rrsursbristens EU, som ingen får använda för privata behov. Ungefär som malm, husdjur, fordon som militären kan behöva och annat som staten/eu finner värde i.

      Inget kommer så långt som till propaganda, lagar och förordningar genom dumhet, någon måste ha intresse i frågan.

      Radera
  7. Var det inte Mercedes som gjorde en jeep som skulle gå på komprimerat luft eller nåt sånt? det skulle jag vilja ha. Dock så var det endast en prototyp. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte svårt göra en motor som går på tryckluft, men du kan ju räkna på hur stor tank du behöver.
      En 40 liters gasflaska, maxtryck 200 bar bär på 0.4 MJ,
      40 liter bensin innehåller 2700 MJ

      Men det hindrar ju inte en och annan uppfinnarjocke att med några års mellanrum lura riskkapitalister på pengar med motorer som sägs gå på luft.

      Luft som dessutom inte är gratis att komprimera, utan tvärtom lider va ganska stora förluster i kompressorerna.

      Radera
    2. Luft är generellt svindyrt. Pneumatik är döende av den anledningen.

      Radera
    3. Fanns (finns) ånglok som "kör" på trycksatt ånga i en tank...

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Eldstadsl%C3%B6sa_%C3%A5nglok

      Radera
  8. Det har jag sagt hela tiden, att elbilar inte alls kommer att bli billiga att köra (dock kan de ju vara bra på andra sätt), någon form av skatt kommer att införas så att det blir MINST lika dyrt som det är nu med bensin/etanol/diesel.

    SvaraRadera
  9. senaste åren har det väl varit en hel del HVO (av varierande ursprung) i dieseln.... under ett par år fick bensinbolagen fullt avdrag på skatten för den inblandningen. Sen blev det lägre avdrag, men då blev bolagen samtidigt ”duktigare” på att blanda.. sen just i år ändrades det väl till lite krångligare system, men säg 2014-207 iaf, så har bolagen stoppat massa extra pengar i fickorna. (Det borde i teorin borde ha lett till kraftigt lägre priser...Kartell någon?) Gäller i mindre omfattning även bensinen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skattebefrielsen du nämner gäller endast co2-skatt, ej energiskatt eller moms. Denna kompenserar dock endast för den högre tillverkningskostnaden, därav ingen större marginalskillnad för bolagen. Fortfarande staten som har högst marginal, även för dessa så kallade ”skattebefriade” drivmedel.

      Radera
    2. Du ljuger eller är okunnig.

      Radera
    3. Informationen finns där ute. Bara att kolla själv. Men foliehatten håller säkert huvudet svalt när det är varmt ute, så för all del, behåll den på.

      Kram på dig!
      //Torbjörn

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Hur många dör av olika ideologier,religioner och felinformation? Droger dödar många både legala och illegala droger. Det enda vi vet säkert är att dödligheten för oss som art är 100%. Det finns inte forskning om de flesta faror som kan drabba oss, men att leva är utan tvekan farligt.

    SvaraRadera
  12. Eftersom numera skatten årligen höjs med KPI PLUS 2% så är ju en prisexplosion oundviklig på sikt ändå. Stark dollar (aka svag krona) och högre oljepris skyndar bara på det oundvikliga.

    SvaraRadera
  13. Sverige har de ledare folket har röstat fram.

    SvaraRadera
  14. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-bensin/

    Se den röda linjen som väl ska representera skatt (dock utan moms) då. Känns ju inte som om den ökat dramatiskt, eller för den delen sjunkit nåt särskilt under borgerliga mandatperioder. Kopplingen till "sosseriet" känns rätt svag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir ni aldrig trötta på att bråka om huruvida S eller M är mest socialdemokratiska?

      Radera
  15. Bränslena har blivit miljövänligare, bilarna har blivit miljövänligare. Ändå höjer man skatten på bränsle! Koldioxidbeskattningen bör ju för att vara logisk minska om utsläppen minskar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men energiskatten finns kvar oavsett miljöprestanda. Den betalar du för övrigt även på el.

      Men att skatteintekten gått ner kan inte staten acceptera (oavsett om den har ”blått” eller ”rött” styre). Därav ökade skatter i takt med att fordon blir mer bränslesnåla och bränslen mer miljövänliga.

      Den konstanta skattehöjningen är med andra ord ett direkt resultat av de faktorer du nämner.

      Radera
    2. Detta är fullt logiskt för en statsapparat som måste försvara sin fortsatta existens.

      Radera
  16. Hej vänner jag heter Camila Rodela och jag är från Michigan, United State. Jag är här för att vittna om DR.OGAGA ​​KUNTAs goda verk i mitt liv. Min man och jag har varit gift i 27 år med två barn. Bara för två år sedan kom allting till slut. Jag ville ha min man tillbaka och jag bad honom men han lyssnade aldrig, så jag stötte på flera vittnesmål om denna speciella stavningskastare. Några människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och också stava för att få ett bra betalt jobb så vidare. Han är fantastisk, jag kom också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Vera, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin ex älskare och i slutet av sitt vittnesbörd släppte hon sin email.After att ha läst alla dessa bestämde jag att ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. Och han berättade för mig vad jag behöver göra, jag gjorde det och min man kom tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi var ännu lyckligare än någonsin tidigare DR.OGAGA ​​KUNTA du är en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man. Om du har något problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskastare, prova honom när som helst, han är svaret på dina problem. Du kan kontakta honom via email: [email protected] och få dina problem att lösa mig. Han kan lösa följande problem och mycket mer.
    (1) OM DU VILL DIN EX-BACK
    (2) DU ÖNSKAR ATT KONVINTERA DIN HUSBAND FÖR ATT STOPPA DIVORNET
    (3) DU ÖNSKAR ATT FRAMFÖRAS I DIN KONTOR
    (4) DU ÖNSKAR MÄN OCH KVINNER ATT KÖRA FINNA DIG ATTRAKTIVA
    (5) OM DU ÖNSKAR ATT TÄNKA EN BARN
    (6) du vill vara rik
    (7) DU ÖNSKAR DIN HUSBAND FÖR ATT ÄLSKA ENDAST DIG FÖR RESTEN AV HANS LIV
    (8) DU BEHÖVER GOD LUCK SPELL
    (9) DU BEHÖVER EN LOTTERIPELL
    (10) DU BEHÖVER EN JOBB
    [email protected]

    SvaraRadera