Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-05-12 14:58

Rekordpris för både bensin och diesel

Både bensinen och dieseln slår just nu prisrekord här i Sverige och har aldrig tidigare kostat så här mycket. Detta trots att oljepriset varit det dubbla. Anledningen är förstås den svaga kronan, samt regeringens skattehöjningar - skatter som dessutom automatiskt ska höjas varje år.
Drivmedelspriser 2001 - 201805p. Data: SPBI, och Circle K för april 2018 och preliminärt maj.
Blyfri 95-oktanig bensin kostar just nu 15:86 SEK per liter och dieseln 15:66 SEK hos Circle K:s bemannade stationer.

Utifrån branschlobbyorganisationen SPBI:s prisstatistik har priserna aldrig förr varit så här höga. Detta med reservation för att priset nu i maj är det senaste, och inte ett färdigt medelpris för månaden.

Oljepriset har visserligen stigit, men har samtidigt förr kostat det dubbla. Däremot är nu kronan samtidigt väldigt svag och regeringen har höjt skatterna på bränslet. Dessa skatter ska också automatiskt höjas varje år framöver.

Priserna på fossila drivmedel har stigit cirka 33% sedan 2015. Någon inflation att tala om har vi dock inte.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

55 kommentarer:

  1. Känns bra att du kör Elbil nu va? :)

    SvaraRadera
  2. På något sätt skall väl ändå högkonjunkturen slås ihjäl, varför inte det klassiska stigande bränslepriser?

    SvaraRadera
  3. Allt blir dyrare=inflationen går upp= konsumtionen går ner....

    SvaraRadera
  4. Jag kör 3000mil om året med bilen, plus att jag har ett skogsbruk och förbrukar runt 500liter om året.
    Om bränsle priset går upp några kronor, så ska jag nog klara den kostnadsökningen. men jag tycker nog att både gårdsförsäkringar, bilförsäkringar, osv börjar röra på sig uppåt i vårt inflationslösa samhälle.

    SvaraRadera
  5. Min hybrid tar mig 2,5 mil per liter. Kör max 2000 mil om året -> 800L -> 12,5kkr med dessa priser, eller 6,30kr per mil. värdeminskningen på bilen är större än så, så bränsle är fortfarande en mindre kostnad i bilägandet, åtminstone för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 0,4 liter per mil alltså, det borde inte vara möjligt att en modern hybrid drar så mycket bränsle. Det är ju marginellt mindre än tex en skoda fabia (icke hybrid). Som sagt, det är en gåta varför det inte finns bilar som drar 0,2-0,3 ännu.

      Radera
    2. Som jag sagt tidigare, 0,37 på sommaren och 0,43 på vintern. Enligt reklamen 0,35-0,39, så det stämmer hyfsat bra. Alltså ingen laddhybrid. I huvudsak rörelseenergi som när man motorbromsar eller bromsar som tas tillvara och laddar batterierna. Min tidigare diesel hade liknande prestanda utan hybrid, men den fick pisk av miljöpartiet så jag bytte till ett prisvärt alternativ. Fick två nya hybrider till priset av en halv Tesla.

      Radera
    3. Nu tog du väl i lite ändå Sandow. Eller kör du uteslutande 10 mils-pass i stadiga 70km/h?

      Radera
  6. Det är bra för klimathotet, så att det inte blir för varmt som idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimatets öde vilar självklart i händerna på svenska folket :)

      Radera
    2. Kollektivt självmord fördröjer processen i en vecka eller så.

      Radera
  7. Fy f-n vad bilskatten på elbilar blir hög.

    En vanlig bil bidrar med ca 15-20000/år i skatter på bränsle o fordon.

    Där hamnar bilskatten bilskatten på elbilar (oavsett om du kör eller ej)

    SvaraRadera
  8. Jag kan inte hitta källan men svenskarnas smärtgräns sas väl nås först vid 26,50 eller var det 28,50 kr per liter bensin?

    För att nå förra regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 krävs än större höjningar. Då ska priset upp med ytterligare 26 kr per liter plus inflationen sen 2013.

    https://www.svt.se/nyheter/bensin-for-42-kr-litern-om-miljomal-foljs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge Milöpartiet några fridagar, så får du dina priser snart!

      Radera
    2. Smärtgränsen, det är när folk lägger sig ner och dör/ger upp va? Tror det behövs en seriös debatt om vad smärtgränsen i detta fall innebär för landet och dess befolkning. Inte för att våra politiker bryr sig.

      Min egna tjugo år gamla skrutt, med lyx som fyrhjulsdrift och manuella fönstervevar (det senare en lyx som speciellt andras barn uppskattar. De kan bestämma själva. Det har de aldrig fått förut) drar 075 på sommaren och 085 på vintern blandad körning. Ingen som helst idé att köpa en nyare bil märkligt nog. Självklart har jag några entusiastfordon också, troligen äldre än de flesta här, och de drar ungefär som en halvny bil de med. Skrämmande.

      Radera
  9. Jag har försökt att sära på modellbeteckningen till - Dies el, på min tyska bil. Men bilen går inte på det. Nu hoppas jag att det snart kommer riktiga elbilar med 4WD, dragkrok och högre frigång i en rimligare prisklass än Tesla X så jag kan byta. Mercedes har en EQC på gång. Skulle vara lagom om den får bra dragvikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väntar på Outback hybrid, eller nästa generation Legacy.

      Radera
  10. Det jag tycker är märkligt är att bilarna fortfarande är så extremt törstiga.

    En volvo xc 60 sägs förbruka 0,73 l per mil i blandad körning, detta enligt officiella siffror. Då kan vi lugnt lägga på 10% i verklig förbrukning. Kanske 0,7 på landsväg. Konstigt nog drog gamla 740 lika mycket - 0,7 på landsväg. Men visst, man får mer prestanda och elektriskt lull-lull nuförtiden. Dock konstigt. En småbil borde absolut kunna gå att köra fyra mil per liter, nu får man vara glad om man kommer halvvägs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En 740 som klarar sig på 0,7 l/mil är väldigt snålställd och orkar inte mycket.

      Den främsta anledningen till att stora bilar inte drar mindre är för att de har mer motorstyrka och väger mer.

      Radera
    2. Ett mysterium att man inte väger in förbrukning mer när man köper bil, men kan ju vara att i jämförelse med det enorma värdetappet blir det inte så farligt.

      Radera
    3. Richard Ohlin: den 740 jag körde för tio år sedan var inte modifierad på något sätt. 1989 års GL. Den drog ganska exakt 0,7 liter per mil, i landsvägsfart. I stan sköt förbrukningen upp till ca 1 liter per mil.

      Sedan är det ju en konst att köra bränslesnålt också.

      Radera
    4. Min 945:a gick sällan under litern, på E85 ville den ha 1,2-1,3. Kanske dags att börja tanka E85 igen.

      Radera
    5. @Sandow: Körde också en sån (740 kombi). Mkt bra bil! Tog tid innan man fick upp värmen men sedan kändes det som att färdas i tygsoffan hemma i vardagsrummet för under 1 l/milen. Köpte bilen för 10 000, servade den själv och reservdelar till små reparationer jag gjorde hittade jag på skroten till en billig slant. 4 år senare sålde jag den för 10 000 kr. Mkt billig bil. :)

      Radera
    6. Ahhh.... Kommer att tänka på min gamla VW Golf DIESEL 83:a som både var lätt-mekad och som man lätt kunde köra på 0,4 l/10 km

      Om nu någon undrar vart alla Europas gamla Golf (DIESEL) Mk1, 2 o 3 från 70- och 80-talet tagit vägen så finns de på bilskrotarna i Bosnien!
      Fantastiska mekaniker där tar två-tre gamla Golf och bygger en helt "ny" bil av dem! "Bosse Bil-doktorna" kan dra något gammalt över sig!

      Radera
    7. Regular: jag brukar väga in bränsleförbrukningen eller har iaf gjort det, men resultatet blev att det hade föga inverkan på val av bil av den enkla anledningen att bränslekostnaderna är försumbara på marginalen.

      Radera
  11. Ska bli spännande att se vilket parti som blir först ut att kräva massiva skattesäkningar på bensin och el. En fråga som kan ge minst 5% extra väljarstöd. Gissningsvis är M, Kd eller Sd kandiater, ingen av deras befintliga väljare skulle överge dem pga en sådan fråga, men det skulle kunna locka över en hel del nya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SD vill i.a.f inte höja skatten men väl öka reseavdraget/milersättningen

      https://nyheter24.se/nyheter/politik/863364-sverigedemokraterna-bensinskatt-tunnelbana

      Radera
    2. Tror oavsett inte att frågan kommer dominera valrörelsen i högkonjunktur. Möjligen kan Kd i desperation köra den.
      Jag skulle säga att den stora gruppen väljare som drabbas av höga energipriser är lantisar i villa. Typiskt S eller M väljare beroende på hur lantliga lantisarna är. Är det villaförortslantisar så är det M-väljare i villa och är det glesbygds/småstadslantisar så är det S-väljare.
      Därför går C, Mp och V bort för skattesänkningar då de har storstadsväljare målgrupp. S går bort pga att man bygger sin makt på dessa partier. Återstår då M som kan ta väljare från S samt Kd/Sd som kan ta väljare från båda ovan.

      Frågan i sig är en underskattat symbol för högt skattetryck. De flesta skatter är dolda i moms eller dras direkt på lönen och de flesta tänker nog inte så mycket på dem.
      Men bensinskatten står alla fem miljoner bilägare i Sverige och funderar på ett par gånger i månaden när man tankar, så valslogan "om du hade röstat på parti x så hade denna tank kostat hälften så mycket" skulle fungera bra. Trots att bensinskatten är en rätt försumbar i det stora hela.

      Radera
    3. Passerde Grums och Gruvöns pappersbruk idag. Bruket gick för full maskin och man byggde ut. Den svenska kronans låga kurs gör att virkespriserna stiger och man gör grönt guld...

      Men, Grums är också en villa- husort och ävenså ett starkt SD-fäste. SD har ett starkt fäste bland villalantisar där man jobbar 5-skift och tjänar rejäla löner. På uppfarterna tronar gärna en Volvo eller tysk och man betalar bensinen själv !

      Radera
  12. Och VILKA privatpersoner tankar på Circle-K, Shell etc ? Det är väl bara "firmabils- och tjänstebilskunder" är min analys...

    Jag tänker på verklighetens f!olk som kör en 5-6 år begagnad f.d tjänstebil och som inte kör mer än det nödvändigaste för att få familjepusslet att gå runt.

    Dessa tankar på obemannade automatstationer som INGO, St1 etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är privat person. Jag tankar på C-K. Jag tankar t om. deras dyrare Plus Diesel. Jag köper alltid ny bil. Jag äger min bil till 100%. Jag har aldrig köpt en begagnad bil i hela mitt liv.

      Radera
    2. Öh, jag tankar alltid på den mack som är närmast när jag behöver tanka. Alla mackar tar bankkort nuförtiden, så man behöver inte köra omvägar för att tanka.

      Och varför skulle man välja en mack framför en annan? För att tjäna en krona eller två? Knappast intressant utom för debila som kör upp vinsten för att via omvägar komma till sin mack.

      Radera
    3. Nej, man kör inte långa "omvägar" för att tanka "billigt" men man kan passa på att tanka på den billigare macken när man ändå har vägarna förbi.
      :-)

      Radera
    4. Tyvärr har ju påhitt av "Södermalmarna" som "pumplagen" gjort att många små mindre mackar där utrustningen varit avskriven sedan länge fått lägga ner.

      Alla nyare bemannade mackar äger INTE sin pumputrustning utan det gör bensinbolagen. Tankarna däremot lämnar de mer än gärna till de enskilda mackägarna så de slipper ev miljösaneringskostnader

      Glesbygden är som alltid den stora förloraren...

      Radera
    5. Som tur är finns både "Svenssons" i Alvhem och Uno-X - "Hagströms" i Sjövik kvar med sina mackar och (slitna egna) utrustning.
      Två riktiga "lanthandlar" med det mesta man kan behöva för livets "nödtorft" och ävenså både bensin och diesel till BRA priser!

      På "Hagströms" kunde man till i September förra året tanka sedelautomat !
      ;-)

      Radera
    6. Ok, hur mycket kan man tjäna då på erbjudande från en viss kedja? Och då tänker jag bara på bensin, inte på varm korv, biltvätt och liknande som får debila att köra dreglande omvägar. Handlar det om 1 kr eller 10 kr per tank? Eller mer, eller mindre?

      Radera
    7. Stämmer inte in på mig, mer som HampusGurra isf. Det kostar mer att åka omvägen till nämnda mackar.

      Radera
    8. Vissa av oss är helt enkelt anmärkningsvärt okänsliga för marginalförändringar. Det finns inte på min världskarta att byta tex 1/SEK liter mot att jag måste lägga tid på att flytta bilen. Samma resonemang som tex extrapriser i mataffären. Kvalitet - sure. Några procent i pris? Totalt ovärt.

      Radera
    9. Håller med min namne. Var och en tankar naturligtvis var hen vill. Men man behöver varken vara debil eller köra dreglande omvägar för att tanka lite billigare på en en obemannad automatstation. Kan jag tjäna en tia på det så tankar jag där när jag kör ändå kör förbi. Tror de flesta resonerar så om man betalar bränslet själv.

      Radera
    10. Ok Bengt Eriksson, då kanske du kan svara på hur mycket du sparar på att tanka där tu tankar?!

      Radera
    11. Förövrigt handlar det mycket om psykologi, där man har olika konton för olika saker. Sålunda kan vissa utan problem svälja några hundra på systembolaget och sen köra omvägar för att spara en krona på bensin. Olika mentala konton, och det gäller i princip allt. Helt debilt.

      Radera
    12. Tankade idag på Uno-X/Tapp i Sjövik - nordöstra spetsen av Lerums kommun - för 14,99:-/l (BF95) när jag ändå hade vägarna förbi...
      :-)

      Ja, jag betalar bränslet själv !

      Radera
  13. Åh fan, har E85 gått ner så mycket i pris igen? Då börjar det löna sig för mig att tanka det istället för bensin igen.

    Man kan annars konstatera att priset på bensin alltså stigit med 2,6% per år sedan 2001, ganska nära inflationsmålet.

    SvaraRadera
  14. Det blåser upp till "perfect storm" för sosseriet, så inget ont utan det har något gott med sig. Semestern närmar sig och drivmedelspriserna är på topp, charterbolagen vill göra prispålägg på redan betalade resor, med hänvisning till kronfallet. Minnet sägs vara kort, men det lär nog vara till september.

    SvaraRadera
  15. "Vi har råd"

    Vi måste bara höja en massa skatter o spara in på vård, försvar etc etc.

    SvaraRadera
  16. Bensin och brännvin kan aldrig komma upp i sitt rätta värde!

    SvaraRadera
  17. Nej, jag bara förundras över att ingen tillverkar bilar som drar betydligt mindre. Det är ju helt förkastligt ur både miljö- och ekonomihänseende. Att tillverka smarta, säkra småbilar som drar 0,2-0,3 borde inte vara något problem.

    Det är ju helt absurt att bilmotorer idag har 1. Vätskekylning 2. Luftkylning 3. Oljekylning. Ett stort problem är alltså hur man ska hantera spillvärme (dvs energi) som borde gå till att driva bilen framåt eller driva bilens elsystem. De mest moderna bensinmotorerna har idag inte ens 40% verkningsgrad - 60% av bränslets energi blir alltså meningslös spillvärme som man måste hitta på sätt att hantera för att motorerna inte ska överhettas och skära!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkningsgraden är ganska hyfsad faktiskt. Jämför med kolkraftverk som knappt kommer högre (och där har man ju alla stordriftsfördelar man kan önska sig)...

      Radera
  18. Gött. Hoppas att packet ställer bilen hemma nu då

    SvaraRadera
  19. Svinbra! Bensin ska kosta lika mycket som det förstör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja? Hur mycket förstör egentligen bensinen?

      Radera
  20. Var det inte i år som det skulle bli ransonering på diesel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2022 verkar det som enligt denna artikel: http://www.privataaffarer.se/borsguiden/ravaror/ransonering-av-diesel-hotar-324363 men det kanske dieselskandalerna och de nya billigare elbilarna stoppar. I Kina infördes dock ransonering av diesel redan 2007.

      Radera