Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-05-08 19:06

Här står det nu en lånebil från Tesla

"Du ska inte tro att du är något." - 1:a Jantelagen
Nu står det en lånebil från Tesla på min uppfart och laddar. Mer om det nedan.
Tesla Model S 90D (Premium? Soltak iaf och autopilot) står och laddar hemmavid.
Det står alltså en Model S och laddar framför ladan just nu. Det är en lånebil från Tesla, och inte min egen.

Någon formellt egen Tesla blir det inte, men jag ska vilken vecka som helst få en begagnad demobil av Model S 100D som tjänstebil via leasing på firman. Jag tröttnade på att vänta på att Model 3 skulle komma till Sverige. Med de ännu ej prissatta funktioner jag inte bara villhöver, utan som lantis också behöver, dvs fyrhjulsdrift och höjbar luftfjädring för grusvägen hemmavid, så kommer antagligen inte prisskillnaden bli så stor mellan Model 3 och Model S. Därtill spelade faktiskt svenska kronans rörelser in i beslutet. Vem vet vad en Model 3 kostar om ett år i SEK? Så nu är åtminstone priset på en Tesla inlåst via leasingkontraktet.

Däremot har det varit en del utmaningar på vägen för att få denna demokörda Model S. Den skulle levererats förra veckan, vilket redan det var senare än utlovat, men nu blev det inte så pga en skadad framruta, som måste beställas från det europeiska centrallagret. 

Så nu har jag en lånebil för kommande tjänsteresor i maj, vilket det blir några officiella, och några ej utannonserade, som förhoppningsvis leder till bloggreportage.

Återförsäljarorganisationen Tesla Motors Sweden AB har expanderat extremt snabbt. Från en omsättning på 5 MSEK 2013 till 432 MSEK 2015 och 606 MSEK 2016, ständigt med vinst. Expansionen har fortsatt under 2017 och 2018 i takt med stigande försäljningsvolymer, och kommer öka ännu mer inför Model 3 nästa år. 2014 var man 10 anställda och var 2016 uppe i 72. Idag är man garanterat ännu fler. 

Detta gör förstås att man är en ung och ambitiös organisation, men det krävs fortfarande en del erfarenhet under bältet för att reda ut en del utmaningar. Men man kan åtminstone inte anklaga organisationen för att vara "male, pale, stale" med vita medelålders gubbar. Snabb expansion tar dock tid att sätta sig, och expansionen kommer inte ha lugnat ner sig ens nästa år.

Nu bör min tjänstebil anlända med ny framruta vilken vecka som helst. Även om organisationen hos Tesla är slimmad och modernt uppbyggd från grunden med tillhörande IT-stöd och processer, så verkar det finnas en del att önska kring just-in-time-leveranser av reservdelar från centrallager i Europa. Känns lite som Försvarsmakten alltså.

Kan dock konstatera att denna Model S är den bästa bil jag någonsin kört, efter ca 7 mil under pedalen än så länge. Att sätta sig i mitt 13 år gamla dieseltröskverk efteråt är som att transporteras tillbaka från en iPhone X till en Nokia 8110, "Bananen". Konstigt vore kanske annars?

Tesla har nu ett större antal lagerbilar för omedelbar leverans i Sverige, både Model S och Model X. Om ni använder den här länken när ni köper en Tesla Model S eller Model X (ni kan använda den muntligt vid besök i butik) så får ni obegränsad gratis Supercharger-laddning, vilket annars inte ingår numera. Länken är en sk affiliate-länk, så använder ni den och faktiskt köper en Tesla S eller X, får jag belöningar i form av t ex en radiostyrd bil (eller något sånt). Om man som första förhöjda leasingavgift stoppar in maximala 40% av priset ex moms blir månadskostnaden för leasingen ca 1 500:- - 2000:- SEK inklusive miljöbilspremie, beroende på val av modell och utrustningstillval.

Det känns iaf bra att efter tretton år och tio års slit med blogg och böcker att faktiskt ha råd med en ny bil, om än som leasing och prissänkt demobil.

Återkommer förstås med lite blogginlägg om högt och lågt kring Tesla, inklusive autopiloten.

Jantelagen följer nedan i kommentarsfältet:
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

113 kommentarer:

  1. Varför tar du den "på firman" istället för att köpa den själv med ena en gång beskattade pengar ?

    Och, vilket parkerings-mafisoso-företag anlitar du för att beivra P-överträdelser ? Tänker på den blå skylten på ladan / uthuset ...
    ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt förmånligt att ta just elbilar som förmånsbilar genom firman. Detta då förmånsvärdet för elbilar är sänkt, vilket gör att skatten blir lägre. Dessutom får man dra av halva monsen.

      Radera
    2. Reseavdraget lär vara förmånligt också.
      Kanske Cornu kan utveckla fördelarna med elbil?

      Radera
  2. Hur preppar du för eventuell batteriexplosion?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur preppar du för bränslebrand i din fossilbil?

      Radera
    2. Rätt enkelt. Jag har inte bensintanken rakt under mig. Den sitter bak och ger mig några sekunder att avlägsna mig från fordonet. Litiumbatterierna är rakt under dig och brinner betydligt våldsammare än bensin.

      Radera
    3. Problemet är ju att bränder uppstår i ett fåtal olyckor. Inte säkert att du kan gå därifrån.

      Ingen av de två dödsolyckorna med ca 250 000 sålda Tesla har skett pga brand, vid bränderna har uppenbarligen förare och passagerare lyckats ta sig undan i god tid.

      Radera
    4. Bensin bilar brinner lättare och häftigare än batteribilar. En batteribrand är visserligen lite svårare att släcka men den har ett betydligt lugnare förlopp så det finns gott om tid att ta sig ut.

      Fossilbilsbrand efter krock:
      https://youtu.be/0zKNBVVrWos

      Elbils brand efter krock (obs långtråkigt):
      https://youtu.be/uJeUL--RZ4w

      Radera
    5. Diesel är ett bra bränsle när man vill undvika bränder. Rekomenderas.

      Radera
    6. Elbilar är bara rena EFTER tillverkningen då man kör , Kina som har den absolut största produktionen av elfordonsbatterier släpper ut massor som inte registreras någonstans , det renaste är nog att köra bensinbilar på E85 som är relativt giftfritt om avgasrening är okej !

      Radera
    7. Ja, idag är ju bensinen nästan 45% dyrare per liter än E85 ...

      Radera
    8. Lysande kommentar bengt, och vad kostar en liter el i jämförelsen?

      Radera
    9. Oljan upp ytterligare 2% på Trump-Iran-avtalet.

      Radera
    10. Lokala Preem automatstationen
      Bensin 95: 15,61
      Etanol E85: 10:16

      Bensin är ca 53,6% dyrare just nu. Kör alltså SAABen på E85. Det har jag iofs gjort även när det var något dyrare av ren principsak då jag inte kan motivera en elbil p.g.a. ekonomi nu.

      Radera
    11. Batteribilar ger faktiskt mindre CO2 utsläpp än en dieselbil, även om den körs på den sämsta elen nämligen polsk el, om man räknar med HELA livscykeln. Det som oftast glöms bort (IVL) är att både dieselbilar och diesel måste produceras också.

      Kostnad?
      En elbil drar typiskt 2kWh/mil i motorvägsfart, det blir alltså ungefär lika många kronor. Om man inte har en Tesla då, för då ingår laddning på Superchargers under långfärd (med referal-länk).

      Radera
  3. Vet folk i bekantskapskretsen som köper ny bil nu innan "bonus-malus" införs 1:e Juli och även passar på innan kronan sjunker än mer...

    Dock, vilket jag skrivit om tidigare. Tesla är inte ett fordon för mig men smaken är ju som baken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du gillar väl Trabant bäst har jag förstått.

      Radera
    2. Dacia Turbo > Trabant

      Radera
    3. Stämmer!
      I Berlin i somras såg jag fler Trabanter än Teslor!
      Skall jag vara riktigt ärlig så såg jag inte en enda Tesla öht i Berlin!

      Annars så verkar en "Lada Largus" vara en sådan där riktigt "förnuftig" bil! Robust och byggd för Sovjetryska vägar..
      Och så länge Putin sitter vid makten är jag inte speciellt orolig för tillgången på fossila drivmedel.

      Radera
    4. Jag såg också fler Trabanter än Teslor i Berlin i höstas.
      Kan ju bero på att jag bodde på Zimmerstrasse bredvid Trabi Museum.

      Radera
    5. Mit Trabi fährst du in beiden Richtungen, west und ost. Trabi sind wie T-72 Panzer, ein unsterblicher Halter!

      Radera
    6. "Gute Fahrt mit Trabant" som det hette... :-)

      I jämförelse med en Audi A2 var ju Trabanten ganska liknande konstruerad. Båda hade en "bur" - som Audi kallade för Space-Frame av stålpr-/alu-ofiler som på vilken man klistrat karosseridelar av duroplast resp. aluminium

      Radera
  4. Var inte glädjedödare nu! Se i stället fram emot Bloggarens kommande rapporter och kommentarer kring kelgrisen.

    SvaraRadera
  5. Ska bli mycket intressant att följa. Just för att du även producerar egen el - bränslet till bilen - själv.

    SvaraRadera
  6. "Det känns iaf bra att efter tretton år och tio års slit med blogg och böcker att faktiskt ha råd med en ny bil, om än som leasing och prissänkt demobil."
    Väl talat och grattis!

    SvaraRadera
  7. Har skjutit elbilsprojektet på framtiden. Vi var en kort period överens om att nästa bil blir en elbil, troligen Tesla 3. När jag skulle betala bokningen gled planerad leverans över i 2019, och min bättre hälft började ifrågasätta hela grejen. Till slut bestämde vi att denna bil blir den sista med termisk motor och köpte en lagerbil, enkelt och smidigt.
    Hela processen med bokningen och bolaget som man inte vet om det existerar fram till leverans, och priset på bilen som man inte heller vet, blev lite för krånglig för oss den här gången. Tycker att de åtminstone borde annonsera priset i varje land, eventuellt med reservation för valutakorrigeringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kommer Tesla fortsätta existera, allt annat är bara BS drivet från de som har tagit negativa positioner, men det är lång leveranstid 2016->2019 för en Model 3.

      Radera
    2. Musk hade lite skrammel liggandes i fickorna, så han köpte aktier för 10 miljoner USD i bolaget igår.

      Radera
    3. Dock är det ju så att Tesla är det mest blankade bolaget på US stock market. På andra plats har vi en annan kär favorit, Apple.
      Spännande fortsättning väntar.

      Radera
    4. Risken för konkurs i meningen att verksamheten upphör tror jag är noll. Däremot finns risk att de inom ett par år får starta om, och därmed stryka alla skulder, inklusive bokningsavgifter.
      Innan vi vet vad en Tesla 3 kostar att tillverka under vettiga omständigheter är prognoser om kassaflöden enbart byggda på att vi har eller inte har förtroende för bolaget.
      Vad som är lite speciellt är att en order idag på en bil som kostar 50000 USD i USA med lång räckvidd ser väldigt intressant ut, men kommer den kosta 450000 eller 600000 när den kommer hit?

      Radera
    5. Onekligen ett hett ämne, 259 kommentarer på artikeln.
      https://www.wsj.com/articles/tesla-continues-to-burn-through-cash-1525293204

      Radera
  8. Wow, det trodde jag inte om Cornu. Kul med lite flärd mellan alla beklaganden om utsugande politiker och företag som har mage att höja sina priser då och då.


    Det ska bli spännande att följa "ägandet" :)

    SvaraRadera
  9. Tankar från taket får ny innebörd.
    Respekt och grattis!

    SvaraRadera
  10. Intressantast med Tesla tycker jag nästan är de självkörande funktionerna. Återkom gärna med ett inlägg om den biten när du kört ett tag.

    SvaraRadera
  11. Bra där! 3 saker som imponerade mest på mig är :
    1. Den Omedelbara tillgången till kraft när man trycker på gasen.
    2. Antispinsystemet.. ger makalöst grepp.
    3. Autopiloten. En helt ny upplevelse

    Mycket glädje!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan jag kom ihåg hur man aktiverade autopiloten nådde jag småvägar, där den bitvis inte fungerar så bra. Men autoparkeringen var riktigt najs. Dock rätt nervöst när man ser bilen hålla på att backa rakt in i en annan bil, bara för att sedan stanna, korrigera, köra framåt och fortsätta backningen.

      Radera
  12. Grattis Lars, det är du värd efter allt skrivande och föreläsande! Jag kände igen det där du skrev om att sätta sig i sitt gamla tröskverk och då var det ändå bara en KIA Ionic jag lånade förra sommaren och min nuvarande bil är en 2016 Astra. Jag blev helt frälst i elbil på ett par dagar. På med dina jättesolglasögon och ut och cruisa lite runt samhället nu. ;-)

    SvaraRadera
  13. Vilket Jante???
    Grattis. Framför allt eftersom du har egna solpaneler.
    Däremot blir det stavfels påpekande: "villhöver"...är det nytt ord för "vill behöva"? ^^

    Jag har inte ens körkort fortfarande..lite pinsamt. Typiskt fd miljö-08. Skall bli av dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Word.
      Villhöva. Faktiskt bra uttryck.
      Lite som glömihåg.

      Radera
    2. Villhöver är till skillnad mot behöver, något man vill ha,men inte egentligen behöver. Typ "behöver en bil, villhöver en Tesla".

      Radera
  14. Har lånat grannes BMW i3 några gånger. Bara den imponerar mycket. Lustig känsla att inte behöva starta motorn. Inget brum eller vibrationer. Bara att "lägga i växeln" framåt och trycka på gasen så åker man iväg, vilket hörs som att bilen enbart rullar. Gillar att ha elbilar framför mig i trafiken - inga avgaser, de kommer snabbt iväg.

    En annan granne har haft en Tesla S. Jag har inte kört den. Men de gillade den skarpt. Den enda nackdelen var att frun tyckte att den var för stor. De tänkte byta till Tesla 3, men orkade inte vänta så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den normala anledningen till att folk framför inte kommer iväg torde vara bilister som inte vet vad den där pedalen längst till höger är till för, eller vad den där gröna lampan betyder...

      Radera
  15. Intressant intervju.
    Keynote from Tony Seba, best-selling author and serial entrepreneur, at rEVolution 2018 in Amsterdam.

    https://www.youtube.com/watch?v=ox5LtxqQNHw&feature=youtu.be

    SvaraRadera
  16. Har den Bioweapon Defense Mode?
    Ingen jante här, kul!

    SvaraRadera
  17. I omgångar är jag inne på elbil men inser alltid i slutändan att de låter så jävla mesigt. Behöver något som spottar och fräser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En grålle då kanske?

      Radera
    2. Det räcker väl att gå in på den här bloggen så har du 100 arga herrar som spottar och fräser.

      Radera
  18. Coolt, det här är värt många poster framöver!

    Kan man ladda direkt från solcellerna? Alltså finns det någon vinst i att inte konvertera strömmen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får bäst betalt för den el man själv konsumerar, så ladda (i lagom takt) när solen lyser är förstås att rekommendera. Oavsett kommer cellerna ge ungefär lika mycket som bilen förbrukar på ett år, så relativt sett blir det ingen brist på energi i systemet på helåret pga min elbil.

      Radera
    2. Skogaholm: en vinst är kanske att laddningen kräver betydligt högre spänning än vad normala solceller ger...

      Radera
    3. Eftersom att Lars antagligen laddar med trefas hemma så kommer det att fungera perfekt att ladda efter invertern inte direkt mot solcellen

      Radera
  19. Wow! Grattis till ditt köp. Jag tror du kommer vara nöjd länge. För min del tar det emot att den saknar dragkrok. Det är väldigt användbart även om den inte skulle orka dra släp några längre sträckor innan batteriet tar slut. Men du kanske har kvar ditt ”gamla tröskverk” för den uppgiften?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tröskverket är kvar som gårds- och släpbil. Ska försäkras ner. Periodvis rent av ställas av om man vet att den inte behövs på ett tag.

      Radera
  20. OM jag skall "byta upp" mig från min "5 nollor" så skall det vara till en ny Skoda Octavia Scout!
    En 4WD kombi med Euro 6 diesel , hasplåtar och hela kittet av svart plast likt Volvo XC

    Som gammal scout spelar ju också namnet in ! ;-)

    Jag "dreglar" inte speciellt efter Tesla men jag kommer att intresserad både följa och läsa om de vidare äventyren här med vehikeln

    SvaraRadera
  21. Grattis!

    Har haft en S90D i ett drygt år och är jättenöjd, trots en del strul. En egenskap som man verkligen lär sig uppskatta är de frekventa uppdateringarna över internet. Idag är bilen mycket bättre och har fler funktioner än när den levererades.

    SvaraRadera
  22. Jag har förstått på tidigare inlägg att du gillar Tesla så grattis! Skall bli intressant att följa din rapportering om bilen, eftersom jag upplever din blogg som ganska objektiv vad gäller ekonomi och teknik (men inte politik).

    SvaraRadera
  23. Jag tycker att du ska skriva klart din kommande bok istället för att glida runt i diverse lyxbilar! (inte aaaalls avundsjuk)

    SvaraRadera
  24. Grattis,
    Jag är allt lite avis.

    Går det att få funktionen power to grid blir jag än mer sugen på en elbil.

    SvaraRadera
  25. Grattis till en fin bil, slit ska löna sig :)

    SvaraRadera
  26. Snyggt Lars! Det behövs fler som du som visar vägen till framtiden :-)

    SvaraRadera
  27. Grattenäran! Har gått i samma tankar när trean tar sån tid på sig, men ekonomin har satt stopp så reservationen ligger kvar. Fast, hade inte en x passat bättre i skogen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. S med luftfjädring kan höjas upp tillräckligt för att klara mina vägar, och D har 4WD. Snarare behövs en bra landsvägsbil, och väghållningen på S ...

      Radera
  28. Välkommen i klubben! Fick leverans i Februari 2017, faceliftad S90D, bästa bil jag haft. Bara ett problem, tunna front rutor i kombination med grövre korn i vintersandandet=3 stenskott ovh ny ruta. Kompenseras av axet..

    SvaraRadera
  29. 13 år? Praktiskt taget ny ju.

    SvaraRadera
  30. Grattis! Fasen va kul! Rapportera gärna om bilen. Hur långt kommer man på en laddning i 90km/h jämfört med 110km/h osv. Framtiden är här! Bara hyperloop kvar nu då!

    SvaraRadera
  31. Elon's love is pure
    https://sniffpetrol.com/2018/05/08/ask-a-total-prick-from-a-tesla-forum/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbar läsning för Teslablankarna.
      Kan berätta att Toyota levererade en bra rapport idag men ett sånt osexigt bolag vill väl ingen höra talas om längre.

      Radera
    2. Sen att pengarna i bolaget är slut innan året är slut är ju absolut inget problem utan bara positivt. Pengar är ju gratis har jag hört. Win Win.

      Radera
    3. Du är inte så bra på aktieanalyser, Stefan? Pengarna räcker längre än så.

      Läs mitt inlägg om kvartalsrapporten.

      Radera
    4. Att du orkar.
      Ungefär som att jag skulle skriva till dig att du inte är så bra på blog och författande?

      Radera
    5. Skoda går som... tåget -.. och kommer med sin Vision E...

      https://www.youtube.com/watch?v=08dmZirGuNo

      Och Skoda säljs inte med "flådiga" concept stores eller showrooms i dyra citylägen utan i mycket modesta plåtlador i något grått industriområde...

      Osexigt ? Javisst , men en viss smålänning förstod redan för 70 år sedan att detta kunde man tjäna pengar på , mycket pengar!

      Radera
    6. Bengt
      6 stycken rena elbilar samt 4 hybrider ska Skoda har klar till 2025. Kommer även fortsättningsvis vara knivskarp konkurrens i bilbranschen.

      Radera
    7. Stefan, som jag skrev i blogginlägget:

      1. Om pengar skulle brännas som Q1 utan ökade intäkter, så skulle pengarna räcka mer än ett år.

      2. Negativa kassaflödet Q1 är relaterat till utbyggnaden av fabrikskapaciteten.

      3. Negativa kassaflödet belastades stort av tillverkade Model 3, som levereras först Q2 och kommer ge kassaflödestillskott Q2. Faktisk burn-rate är mycket lägre.

      4. Kassaflöde beräknas positivt under hösten.

      Slutsats: Pengarna tar inte slut i år. Däremot kan man behöva refinansiera eventuella obligationer som löper ut, om man inte vill betala av dem ur kassan.

      Radera
    8. Kort sagt är du slarvig Stefan och läser bara blankar-rubriker. Skaffa dig en analys istället.

      Radera
    9. Hur var det nu med jantelagen Lars?
      Nu är det så att jag lever på mina analyser, ändå kan du inte låta bli att klanka.

      Radera
    10. Självklart hoppas jag Tesla fixar detta, Musk behövs i världen är och är en härlig profil. Dock är finansieringen ett stort problem som även du är inne på. Men det här är bortaplan både för dig och mig. Det är supersvårt att analysera amerikanska bolag som svensk. Marknaden är långt borta. Det är ju inte precis så att man kan slå en signal till Musk och snacka och diskutera bolaget på broken english.

      Radera
    11. Är du säker på att du inte blandar ihop din kompetens med en lång trendande marknad?

      Jag blir lite orolig över din förmåga när du är så här slarvig och bara går på populistiska rubriker. Jag anser att Tesla-aktien är övervärderad, så blankarna gör nog rätt. Men du bör nog inte lita på rubriker vad gäller "konkurs".

      Radera
    12. Absolut! :-)

      Det Musk har gjort är att en elbil INTE behöver se ut som en bastard mellan en engelsk mjölkbil, en Trabant med tvåtaktsmotor och en Volvo 343 L 1977 med små skottkärrehjul utan istället mer lik en Bentley Continental..
      (vilket kännaren vet ägs av det "socialistiska" företaget som tillverkar FOLK-bilar.. )

      Men, jag tror inte att Tesla kommer att bli stort uan fortsätta vara en nischtillverkare i lyxklassen. Ev uppköpt av av ett visst delstatligt företag som tillverkar FOLK-bilar..

      Idag är det dock "Segerdagen" i Moskva och för några dagar sedan återinsvors Putin som president igen !

      https://www.youtube.com/watch?v=k3gHcI6l7WI

      Radera
    13. 26 år på marknaden är ändå 26 år så jag är ingen rookie.
      Tror vi är tämligen överens om att i upptrend kan vem som helst lyckas (och skryta med det), men det är i nedtrend glidarna slås ut.

      Vad gäller Tesla tycker jag bolaget är svåranalyserat. Konkurs har jag öht aldrig nämnt.

      Radera
  32. Kul med ny bil! Grattis!

    Sambon och jag köpte nu - för ett par veckor sedan - hennes och min första "nya" bil (och vi har bägge passerat "dryga 40" med god mariginal).

    Det blev ingen Tesla - men vi blev löjligt glada ändå av allt tekniskt "lullull" det är på en ny bil - som man inte är van vid från våran tidigare typ 18 år gamla Ford Focus.

    Så... Grattis, eller vad man säger. Och kul! Hoppas du och nya bilen får många och roliga äventyr tillsammans.

    SvaraRadera
  33. Klokt att leasa med tanke på hur snabbt utvecklingen går och osäkerheten på andrahandsvärdet om 5 år eller så.

    SvaraRadera
  34. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  35. Tur att en Tesla inte duger åt mig, då slipper jag skylla på att det är för dyrt.
    - ca 25 mil verklig räckvidd vid körning i motorvägshastighet är för kort
    - Model S kan inte ha riktig dragkrok
    - Model X kan inte ha takbox

    Vad blir den verkliga milkostnaden för att köra Tesla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 25 mil? Här har du siffror och då är det bortdraget 2 mil för att ha marginal.

      https://cornucopia.cornubot.se/2018/03/praktiska-rackvidder-pa-elbilar-under.html

      T ex 316 km för Model 3 i 20-gradig värme och 110 km/h. Min tjänstebil blir en S 100D, vilken har 323 km i räckvidd vid de omständigheterna. Plus 20 km om man skippar marginalen.

      Radera
    2. 25 mil verkar väl rätt optimistiskt? Det är inte alltid 20 grader och det blir svårt att ha så lite som 20 km marginal, i synnerhet om man kör i lite obekanta omgivningar.

      Radera
    3. har nu kørt 8500 mil med min "gamla" S85D (2016) inkluderat enkelstræckor i nordnorskt klima, europaresa ner till Nice (inkl autobahn och så hem till familjen i Sverige. Om du nu inte gillar Tesla så ær det ok men hitta inte på!

      Radera
    4. Hej! Jag har kört en Tesla Model S 85 i över fyra år och kör lätt 30 mil i motorvägsfart. Körde 37 mil på en laddning i blandad körning (motorväg och landsväg) från Norge till Sverige i somras och hade 7 % kvar när vi kom fram. Då använde jag farthållaren och låg inte på accelerationspedalen i onödan.

      Det är en vanesak att köra med en elbil. Du pluggar in när tillfälle ges och snabbladdar under längre resor. I Norge går det utmärkt att ladda vid var- och varannan bensinstation och då ofta med 3-6 snabbladdare så det blir sällan köer eller spelar ingen roll om någon är ur funktion (i Sverige är det katastrof på den punkten). Teslas superchargers finns i hela central och västeuropa nu och i Sverige kommer du snart så långt som till Töre i Kalix och därifrån är det inga problem att nå Kiruna om du har en Tesla Model S 85 eller som i Cornus fall ett ännu större batteripack. Via den norska sidan kommer du ända upp till Nordkap via Sørkjosen Supercharger (därifrån dock lite planerad körning med laddning innan Honningsvåg, stigningen kommer ta mkt kräm ur batteriet!)

      Tycker Cornu gjort ett utmärkt och klokt och val. Själv har jag inte fyrhjulsdrift då det kom efter min 2014 års modell men har klarat tuffa vinterföhållanden i norra Sverige och i Norge under vinter, det är dock viktigt med rätt däcktryck och dubbdäck särskilt med bakhjulsdrift för bra vägrepp och längsta möjliga räckvidd. Bra att påminna sig om att vara extra försikig med accelerationspedalen under vintertid... det är drag i en elbil och särskilt en Tesla Model S!

      Nu väntar jag på att eventuellt ta leverans av en Model 3 med fyrhjulsdrift, mer lagom size för mina behov. Men ska ju provköras först...

      Mvh
      Johan

      Radera
  36. Tesla försäljare: vår Demo S modell kostar 900 000 000 000kr

    Cornu: Ja men om jag skriver postivt om Tesla på min blogg (med en liten nudd av negativitet om nån trasig ruta) kan jag köpa den för 100 000 000 000kr?

    Tesla försäljare: Say no more fam! Take it! Vi skickar med en enhörning på köpet!


    Ser framemot fler inlägg om hur fantastisk Tesla är!

    (Förlåt om jag skämtade grovt. Tycker bara att texten är skriven som en annons för hur perfekt Tesla är)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är olagligt att göra. I varje fall jag fått ersättning framgår det tydligt i inlägget.

      Får inte ett öre från Tesla, inga rabatter, ingenting. Kritiserar omogen organisation och redovisar att de inte kunnat leverera min bil i tid.

      Men du läser som du vill.

      Tesla betalar vare sig för reklam eller sponsring. Mina säljare har försökt. De betalar inte ens för reklam i media, utan förlitar sig på bra produkt och att nöjda kunder ska sprida evangeleiet.

      Radera
    2. ".. evangeliet.."
      Som med produkterna från Apple dvs. ;-)
      Amen!

      Radera
    3. Tesla är en bra bil idag, men kanske inte om fem år.

      Radera
  37. 4 personer, 100 km/h, 400 km räckvidd, 179 900:-
    Den kommer! Det sätter jag en peng på!
    Snart är vi där... :-)

    https://www.zeit.de/mobilitaet/2014-09/trabant-elektroauto

    SvaraRadera
  38. Bilen går på miljövänligt uran från Ryssland. Jag är inte avundsjuk och inte bitter.

    SvaraRadera
  39. Som tur är ser det ut som om "morotsrökarna" i MP kommer att åka ut den 9:e September men vad händer om...

    http://www.nt.se/asikter/ledare/da-slocknar-svenska-elnatet-om5280632.aspx

    SvaraRadera
  40. Grattis, jag var säker på att det skulle bli något "förnuftigt" som en Leaf.
    Jag är avis, har planer på att köpa en själv när de kommer ner något till i pris.

    SvaraRadera
  41. Grattis och visst vill jag också ha, men kör för lite. Min dotter tänker köpa elbil så snart hennes bostadsrättsförening fattat beslut om hur el ska debiteras. Årsmöte strax och hon bor bara 700 m från sitt barndomshem. Räknar med att få låna hennes bil ibland.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  42. När man kraschat Teslan, kan man ju alltid ha användning för batteriet:
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=NpSrHZnCi-A
    Bygga in det i sin gamla Porsche 911, Dubbel glädje...
    Hälsar
    Dan

    SvaraRadera
  43. Närmast totalt perfekt contrarian indicator. När Åsa-Nisse uppe på skogen skaffar Tesla är det dags att belåna gården för att blanka så mycket det bara går.

    SvaraRadera
  44. Bra köp! Själv skulle jag behöva en Model X, får väl bli bättre på blankningen

    SvaraRadera
  45. Så om man lägger in drygt 250 - 300k i första förhöjd leasingavgift så får man en leasingavgift på 1500 - 2000 kr i månaden? Hur långt avtal gäller det?

    Grattis till nya bilen. Har många bland mina egenföretagarkollegor som kör Tesla. Själv kör jag för lite (eller rättare sagt åker för ofta till Stockholm C) för att det ska löna sig. Däremot kanske jag plockar ut en Zoe efter 1/7.

    SvaraRadera
  46. Wow, den bilen kostar exakt 10 gånger mer än vad jag någonsin tänker betala för en bil. Tråkigt då den ser rolig ut att äga.

    SvaraRadera
  47. Skrattar !
    Öppnar mailen nu i kväll och ser att jag fått ett mail ifrån.... Tesla! där jag bjuds in på provtur och om jag är en S, X eller # (modell)

    Roligt ! Även om jag inte själv signat upp mig för att få nyhetsbrev ifrån Tesla men jag tar gärna emot det!

    Erkänner! Jag har provsuttit men det som "stör" mig är fortfarande den blaffigt stora "pekskärmen" / dataspelsskärmen...

    SvaraRadera
  48. Har haft nya Leaf i sex veckor nu. Men behåller Subaru för att flytta får (tog över en liten besättning Gotlandsfår i vintras), dra dyngkärran och hämta virke mm.

    Samt kanske de allra besvärligaste nollgradiga dagarna på grusvägen hemma.

    SvaraRadera
  49. Grattis till nya billösningen!

    Har inte förutsättningarna när jag byter bil denna gången - men om 3-4år så kommer jag nog titta på elbils-alternativ. Kanske finns det såväl fler alternativ som en ännu större beg-marknad.

    Kör försiktigt! :)

    SvaraRadera