Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-04-18 07:29

Tesla höjer produktionsprognosen för Model 3 - kvartalsvinst väntas Q3-Q4

Tesla (NASDAQ:TSLA) har stängt ner produktionen av sin volymmodell Model 3 för att skala upp produktionslinan till treskift dygnet runt, istället för nuvarande dagsskifte vardagar. Samtidigt höjer man prognosen för veckoproduktionen för andra kvartalets slut från 5 000 till 6 000 bilar mot dagens 2 000. Bolagets VD Elon Musk säger nu att man kommer visa vinst redan tredje eller fjärde kvartalet i år.
Månadschart Tesla. Logaritmisk skala.
Det har alltså av domedagsprofeterna basunerats ut att Tesla stoppat produktionen av Model 3, men det visar sig alltså handla om att uppgradera produktionslinan från femdagars dagsproduktion till full treskift dygnet runt. När man väl framöver ska producera dygnet runt kan inte uppgraderingar göras utan att produktionen stoppas, så det kommer nog bli fler produktionsstopp framöver.

Electrek har publicerat ett internt brev från Teslas VD Elon Musk kring det hela. Man är nu inne på tredje veckan med produktion över 2 000 bilar, med senast 2 250 på en vecka och ska klara av 6 000 bilar i veckan i "burst mode" till sista juni, även om man inom felmarginalen oftare ligger närmare 5 000 bilar. 6 000 bilar i veckan är en höjd prognos.


Apropå vinst så är åtminstone säljarorganisationen i Sverige lönsam. Bolaget heter TM Sweden AB och har från en omsättning på 4.5 MSEK år 2013 och noll anställda gått till 605 MSEK år 2016 och 72 anställda. Resultatet efter skatt var drygt 3 MSEK.  Rimligtvis har omsättningen fortsatt öka under 2017, men förra årets siffror finns inte ännu. Det ser alltså ut som att säljorganisationen som sig bör bär sina egna kostnader och inte är en subvention av koncernen. Man sålde 838 bilar i Sverige 2016, vilket är i linje med 605 MSEK då omsättning är utan 25% moms och en Tesla Model S/X kostar i snitt någonstans över en miljon.

Sedan är aktien övervärderad ändå, men man ska som sagt skilja på värdering och verksamhet.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

29 kommentarer:

  1. http://adventuresinfinance.realvision.libsynpro.com/62-powering-down-beginning-of-the-end-for-tesla

    SvaraRadera
  2. Kommer nya orealistiska utspel från Tesla nästan varje dag nu. Desperationen är påtaglig. Snarare nyemission q3-q4 som gäller.

    SvaraRadera
  3. OT men bomarknad: https://www.svd.se/oro-bland-maklare-har-aldrig-sett-ut-sa-tidigare

    SvaraRadera
  4. Hoppet är det sista som överger människan.

    SvaraRadera
  5. Oljan kostade 45 dollar fatet i juni 2017 och nu över 70. Det måste vara en bra utveckling från Teslas synvinkel. Fortfarande förstås ett problem om det tar 2 ton fossilbränsle att producera ett Teslabatteri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har inte blandat ihop äpplen och stekspadar nu?

      Jag pendlar till jobbet 5 dagar i veckan och gör av med runt 50 liter bensin i veckan - det blir ca 2 ton fossilbränsle på 40 veckor. Det är väl inte så farligt för ett batteri som fungerar i 10-15 år?

      Eller menar du 2 ton koldioxid?


      Radera
    2. All bikproduktion ger CO2. Bra att folk inser det. Synd att se tror det bara gäller Tesla.

      Radera
    3. Dyrare fossilbränsle innebär dyrare batteri. Frågan är bara hur mycket dyrare.

      https://www.nyteknik.se/fordon/stora-utslapp-fran-elbilarnas-batterier-6851761

      Om man kör kanske 4.000 mil per år som du gör(?) så är frågan hur länge batteriet håller innan det måste bytas.

      Radera
    4. Skillnaden är väl att det finns inget alternativ till min bil - den går bara att tanka med bensin som släpper ut fossil CO2.

      Köper jag en ny bensin-bil så kommer den fortfarande släppa ut fossil CO2. Med en elbil så finns möjligheten att tanka fossilfri el.

      Likaså vid tillverkningen av en ny bensinbil så kommer det släppas ut massa CO2 innan bilen lämnar fabriken.

      Jag har läst rapporten om att det ska ta 2-5 år att köra in CO2-kostnaden för en Tesla men då jämför man ju tillverkningsutsläpp mot förbrukningsutsläpp.

      Skulle det vara rättvist så skulle man ju jämföra tillverkninsutsläpp + förbrukningsutsläpp i kanske 5 år för bensinbilen är ju inte heller utsläppsfri vid tillverkningen.

      Man kan också ifrågasätta hur mycket fossil CO2 i tillverkningen som det verkligen släpps ut. Förmodligen går det att använda stora delar fossilfri el vid tillverkningen som t ex vid en ny batterifabrik i Mellersta/Norra Sverige.

      Radera
    5. Bo T: "Beräkningen är gjord utifrån antagandet att elmixen som används i batterifabriken består till drygt hälften av fossil kraft. I Sverige består kraftproduktionen till övervägande del av fossilfri kärn- och vattenkraft varför lägre utsläpp hade kunnat uppnås."

      Kör inte Teslas batteriproduktion på 100% förnyelsebar energi?

      Radera
    6. Mängd utsläppt CO2 kan kvitta, även om politiker och media har snöat in på det. Nyttan med en elbil är att den kan köras utan avgaser och därmed undvika fall av cancer, hjärtkärlsjukdomar mm. i städer.

      Radera
    7. Mängden CO2 i atmosfären kvittar för min del. Jag är orolig för peak-oil och den energibrist som kan uppstå den dagen. Eller om oljeproduktionen i världen störs av en eller annan anledning.

      Min poäng var att det drar en massa energi att tillverka batterier och att den energin kommer att bli dyrare när fossilenergin blir dyrare.

      Elbilar är en osäker försäkring mot brist på fossil energi. För brist på fossil energi leder till brist på all energi. Vi sitter fast i fossilträsket tills energiproduktionen i sin helhet är omställd.

      Radera
    8. Jepp. Tur att solenergi är den energikälla som är vanligast (och billigast) vid nyinstallation, globalt sett. Peak Oil har nog redan hänt.

      Radera
    9. Stefan
      Det stämmer men problemet är att solen inte lyser dygnet runt så det behövs andra källor för energi eller möjligheter att lagra energin som behövs när solen inte lyser-

      Radera
    10. Fast jag anser dock att all energi som vi verkligen behöver och som inte kan ersättas av förnyelsebar energi bör komma från kärnkraft.

      Radera
    11. Energin kan lagras i batterier. sjöar och vattendrag. Solen lyser dygnet runt på jorden, det är ett globalt problem som säkerligen kommer ha globala lösningar.

      Med DAGENS förbrukningstakt räcker väl uranet typ 200 år? Om vi skulle öka på kärnkraften kommer det räcka ännu kortare. Inte ett jättehållbart alternativ.

      Radera
    12. Jag tror transmissionsförlusterna är för stora för att transportera el för att ha direkt sol elektricitet 24/7.

      Lithium ion batterier är ännu lite dyra för grid storage men priserna per KW sjunger snabbt, vissa prognoser är under 100$ per KW runt 2025.
      Dock kommer nog Vanadium batteri teknik vara den dominerande batterier tekniken som används i framtiden för grid storage.

      Uran finns i obegränsade mängder i havsvattnet som är lönsamt att utvinna vid en nivå betydligt högre än dagen men det påverkar inte slutpriset på elektricitet nämnvärt i ett kärnkraftverk.

      Radera
    13. Milda Webben vi kommer att få betydligt mer el överfört med högspänd likström över hela EU och lite till. Bara direkt solel under överskådlig tid verkar helt osannolikt.

      Litium-Jon utvecklas snabbt men mängder av andra batterier som bygger på mer vanliga atomer är också på väg samt ser ut att bli mycket billigare fast med begränsningar som tyngre eller med större volym.

      Färskt exempel är RMTI-universitetet i Melbourne som har lyckats att i stället för litium använda kol och vatten.

      Fast våra vattenmagasin är nog billigaste batterierna.

      Fission är död. Ekonomin knäcker nya kraftverk med dagens pris för vind och sol. Fusion kanske kommer bli lönsamt med de senaste två årens stora framsteg.

      Vänliga häslningar

      Nanotec

      Radera
    14. Ja fission kraft är rätt dyrt per KW i jämförelse med de flesta andra sätt att framställa el, men om man vill komma bort från CO utsläpp så tycker jag det är bättre att köra förnyelsebart + fission ist för förnyelsebart + tex kol

      Radera
  6. Tesla är ledande, Tesla är först, Tesla får ta smällarna, utvecklingskostnad m.m., andra biltillverkare ligger lite efter, men de ser vilka misstag som görs och kan ta tillvara de bästa bitarna.De stora biltillverkarna har försäljningsorganisation och verkstäder, de har inköpsrutiner och underleverantörer sedan lång tid. Tyvärr, tack för hjälpen Tesla, men nu tar vi över, Toyota, VW, BMW m.fl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tesla är långt ifrån först och långt ifrån bäst. Dock stressar dom ut undermåligt, dyrt skräp medan dom andra tillverkarna lugnt kan luta sig tillbaka och bygga riktiga bilar undertiden innan dom gradvis går över till el via hybrid. Volvo lanserade t.ex C30 electric 2010.
      Dock är inte elbilar framtiden så får se hur långt dom går i utfasningen av bensin och dieselbilar i väntan på att regeringen inser att vi kan vara självförsörjande på klimatneutral biodiesel/bensin eller att vätgas tar över.

      Tyvärr styrs marknaden inte av dom som kan någonting utan av de politiker som vill plocka snabba poäng på sin och andras okunskap.

      Radera
    2. Nåväl, vi får se hur det går på batterifronten, går utvecklingen åt rätt håll så kommer det att produceras en massa billiga elbilar om några år. Vi kan jämföra med kulspetspennan, datorn, telefonen, kameran, trögt i början, men sen sätter det fart.
      Digitalkameran gick trögt i början, flera som var delaktiga i utvecklingen sade att det inte gick att fotografera med korta slutartider, det kommer att ta lång tid innan filmen försvinner, men vips så var den gamla kameran borta.

      Radera
  7. Jag förstår inte hur man med sådan lätthet kan svänga sig med prognoser om 5000-6000 bilar per vecka när man i verkligheten ligger runt 2000 bilar per vecka. 150% ökning på drygt två månader?

    Är det någon här som arbetar med industriell produktion som vet vad det innebär att gå från femdagars enskift till fullt treskift? Vad händer med maskiner och verktyg när man går upp till treskift? Hur skall man hinna rekrytera och utbilda personal? Hur skall leverantörerna hänga med? Hur skall man upprätthålla kvaliteten?

    Elon Musk är förstås inte omedveten om detta:

    "Any Tesla department or supplier that is unable to do this will need to have a very good explanation why not, along with a plan for fixing the problem and present that to me directly. If anyone needs help achieving this, please let me know as soon as possible. We are going to find a way or make a way to get there.

    The reason that the burst-build target rate is 6000 and not 5000 per week in June is that we cannot have a number with no margin for error across thousands of internally and externally produced parts and processes, amplified by a complex global logistics chain. Actual production will move as fast as the least lucky and least well-executed part of the entire Tesla production/supply chain system."

    Elon Musks utfästelser om kvalitet är om möjligt ännu mer komiska:

    "Most of the design tolerances of the Model 3 are already better than any other car in the world. Soon, they will all be better. This is not enough. We will keep going until the Model 3 build precision is a factor of ten better than any other car in the world. I am not kidding.

    Our car needs to be designed and built with such accuracy and precision that, if an owner measures dimensions, panel gaps and flushness, and their measurements don’t match the Model 3 specs, it just means that their measuring tape is wrong."

    Nu har jag förstått att detta är Elon Musks sätt att driva på företaget och sina anställda. Att med höga mål sätta press på organisationen. Även om man bara når hälften så långt på dubbla tiden, så har det i Musks ögon varit en framgång.

    Så vi kanske kan räkna med 3500 st Model 3, med lite halvtaskig karosspassning, per vecka i slutet på Q3? Räcker det för att Tesla skall gå med vinst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tesla M3 var den bäst säljande elbilen Q1 i USA.

      Radera
  8. Dagens DN https://www.dn.se/ekonomi/motor/nytt-stopp-for-teslas-folkliga-modell-model-3/

    SvaraRadera
  9. Tja, det tesla gjort är man visat att det går at ttillverka en elbil som ser snygg ut och inte som en "bastard" mellan en brittisk mjölk-/glassbil, en Volvo 343 L och en Trabant 601 S (två-takt) med skottkärrehjul...

    Men, när de "riktiga" tillverkarna kommer med sina elbilar kommer Tesla att vara en ytterst liten nischtillverkare i lyxsegmentet. precis som bilindustrin var före Henry Ford och Ferdinand Porsche!

    En elbil kapabel att transportera 4 personer 400 km i 100 km/h och kosta mindre än 179 900:- Eller säg 16 999 €

    http://www.zeit.de/mobilitaet/2014-09/trabant-elektroauto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så kan det KANSKE bli men fortfarande har Tesla en stor fördel och den är ett eget UTBYGGT laddnätverk. Ingen annan är i närheten av detta och kommer inte heller att vara det inom de närmaste fem till tio åren. Även om Ionity nu börjar bygga för MB/BMV/AUDI/VW så är de 500 laddstationer efter bara i Europa. En bil som Jaguar iPace har en räckvidd som är bra om du startar från fullt batteri men när du ska köra längre än detta så blir det att förlita sig på 50KW CCS och då blir det inte roligt.

      Radera
  10. Man blir lite överraskad av hur många avundsjuka människor det finns som inte vill att det ska gå bra för Tesla.
    Jag skulle älska att ha råd med en Tesla men tyvärr är jag inte så framgångsrik :)

    Är det bara jag som minns att innan Tesla så fanns det ingen marknad för elbilar? Iaf enligt bilbolagen själva så fanns det ingen efterfrågan.. det var partikelfilter och gasbilar som erbjöds.
    Varför envisas man med vätgas-förslagen? finns det en enda serietillverkad vätgasbil än?

    F.ö så hoppas jag på att vi får se fusion bli modernt iår igen ..

    SvaraRadera