Cornucopia?

2018-04-01 19:56

Så hur ska miljözonerna tillämpas?

Regeringens föreslagna möjligheter för kommuner (främst Stockholm) att förbjuda vanligt folk att köra bil i stan, något som framöver endast rika ska få göra, sägs tydligen (med förstaaprilvarning) drabba en halv miljon bilar i Stockholm, som blir förbjudna. Men hur ska dessa miljözoner beivras?
Hosta upp en miljon för en Tesla och du får köra i Stockholm.
Det ser alltså ut som att Miljöpartiet vill orsaka massiv kapitalförstöring genom att enbart i Stockholm förbjuda en halv miljon bilar att köra i staden. Endast de rikaste ska få köra bil centralt i Stockholm.

Dock förväntar man sig i sedvanlig anda att folk ska följa lagstiftningen, för inte anslås det några resurser för att tillse att miljözonerna följs. Någon som åkt fast för att köra med dubbdäck på dubbdäcksfria gator? Hm?

Polisen kommer inte ägna sig åt det här, utan då faller det på kommunen. Och vem i kommunen ska stoppa bilar, med vilka befogenheter och vilket lagrum?

Nej, miljözonerna blir som vanligt helt onödiga slag i luften då lagen inte kan tillämpas och beivras. Och Sverige har nu gått vidare från gamla DDR-Sverige, där alla satt med mössan i hand och snällt följde vartenda påbud. Så glöm miljözonerna - lagar som inte kan tillämpas är meningslösa och ska inte stiftas.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel och pseudonym sparas av Googles Blogger-system.

119 kommentarer:

  1. Jag är i denna fråga en renodlad egoist, så jag skiter totalt i detta, jag behöver inte åka in till city i Göteborg, i fjol var jag och hämtade en bekant vid centralstationen. Någongång i sommar får jag väl åka in till **bokhandeln för att köpa en signerad bok av bloggaren.

    SvaraRadera
  2. För h:e. Man behöver inte vara rik för att ha en elbil! Men man har betydligt mer nytta av sina pengar, fattig som rik om man inte dör pga dieselavgaser som det är uträknat att ett antal gör. Sluta nu spjärna emot o köp en elbil alt elcyket:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok vilken elbil kostar 20 tusen? Får en bra liten bensinare för dom pengarna.

      Radera
    2. Det säger att dieseln var så miljövänlig att man fick skatterabatt nu skall den förbjudas. Vägar man Gambia sina pengar på politikers löften? Ja om man skiter ut pengar kanske man kan, men behöver man vända på slantarna kanske man inte är så benägen att köpa ny bil, isht om man har intecknat sin ekonomi på en miljöbil som nu blir förbjuden...

      Radera
    3. En som jag i alla fall inte litar på är den som tror att en stadsjeep som gick på diesel skulle varit bra för miljön... om du inte skiter pengar så kanske du borde tänkt till lite innan du köpt ny bil.

      Radera
  3. Kanske kan ta via trängselskattsystemet.

    För mig som medlem i bilkooperativ inne i Gbg är det här ett problem. Hoppas på lång implementering så bilparken hinner med. Bil behålls normalt 5-6 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antingen det eller så får de sätta lapplisorns på att lappa alla gamla bilar.

      En konsekvens av detta lär bli att antalet bilar som ägs av målvakter mångdubblas

      Radera
    2. Mer business för de mindre nogräknade av våra nysvenskar alltså!

      Radera
    3. Mnils;

      Mindre nogräknade nysvenskar betalar i alla fall sin tv-licens.

      Det borde väl du också göra om du nu vore mer nogräknande?

      Radera
    4. Jag har betalt min fisk licens istället för min tama hälleflundra Eric.

      Radera
  4. Vad/vilka intressen ligger bakom kampanjen mot diesel?

    SCB – Statistikdatabasen – Luftförereningar – Nox - Utsläpp från vägtrafik (1990 – 2016) visar att utsläppen minskat till ca 1/3 under perioden. Partikelmängden under samma period har legat ganska stabil eller sjunkit något. Är det något jag missat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Volvos största marknad finns i USA..
      Där kör man inte personbilar på diesel... 😁

      Radera
    2. Det beror på att det amerikanska skattesystemet betraktar dieselfordon som lastbilar. Det finns dock en ganska aktiv lobbyverksamhet för att skilja personbilsdieslar från nyttofordon i syfte att få ner bensinförbrukningen. Ironiskt nog av miljöskäl...

      Radera
    3. Volvo ägs av kineser.

      Kina planerar förbud mot bensin och diesel pga de enorma problem (hälsa och miljö = kostnaderna för sjukvård och hotet om en missnöjd befolkning) som dessa utsläpp medför. De satsar med full kraft på elbilar.

      https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/kina-planerar-forbud-mot-bensin-och-dieselbilar/

      En gång i tiden var det miljöpartister som stod för bakåtsträvandet. Dags att slå spiken i kistan för det gamla fossila samhället och låta utvecklingen ta ett språng framåt.

      Radera
    4. Exakt vad har Volvos ägarförhållande med USA:s skattesystem att göra? Volvo sålde inga dieslar i USA när Ford ägde heller.

      F.ö. anser jag att "Frihet" har fel nick. Socialister förstår inte vad frihet är.

      Radera
    5. Petter Wilhelm;

      Ojoj. Exakt hit hit och exakt till punkt och pricka dit. Nu såg jag knappt ditt inlägg och desto mindre svarade jag på exakt just det.

      De enda som ligger bakom kampanjen mot dieseln är väl alla som lurats till att tro att diesel är bättre än vad den är. När Storbrittanien och Frankrike planerar framtida förbud mot dieseln så beslutade även Kina att detta fossila bränsle var utdömt och dumt att investera i. Därmed måste även Volvo ändra sin inriktning.

      Jag visste inte ens att USA, som är kapitalismens högborg hade något krav på att betala skatt över huvudtaget?! Varför har de det? Det vill jag ha ett exakt svar på.

      Socialism är individens frihet. Exakt så är det om det ska vara exakt.

      Radera
    6. Jaja, "frihet" har en postmodern verklighetsuppfattning. Däri ingår att lägga betydelse i orden efter eget tycke och smak. Om betydelsen ligger någorlunda i linje med vilken betydelse andra lägger i orden är av underordnad betydelse antar jag.

      På så sätt blir det meningslöst att diskutera med sådana. Den kommer inte förstå vad man skriver och deras svar kommer ändå inte avspegla deras avsikt. Det är bättre att försöka kommunicera med random kinds, där finns iaf Google translate...

      Radera
    7. Frihet, att någon annan inte bestämmer över dig, dina pengar, åsikter. Dvs inte som socialism

      Radera
    8. Anonym;

      Vilken feg analys. Haha. Du hade ingen särskilt stor kapacitet för att kunna diskutera du inte, det märker jag det. Höhö. Anonym, gå nu och göm dig i nån garderob.

      Radera
    9. Joakim;

      Om jag förstår din frihet rätt så menar du att alla människor föds ofria?

      Radera
    10. "frihet" att man när man får en straffspark skjuter på mål så bollen blir svår att fånga är god taktik och inte särskilt fegt.

      Anledningen till att det inte går att diskutera med dig är att du helt enkelt definierar orden annorlunda än alla andra. Jag vet inte ifall du tolkar det jag skrivit som alla andra, men då får de va så: de andra fattar nog vad jag menar...

      Radera
    11. Anonym;

      Vem definierar orden annorlunda? ”Frihet, jämlikhet och solidaritet” har varit den demokratiska socialismens paroll sedan den föddes.

      Målet för alla demokratiska socialister är befrielsen från andra människors överhöghet. Frihet för individer, men inte på bekostnad av någon annan individs frihet.

      Sen när individers frihet kolliderar är det viktigt att hävda den svagares parts rättighet att också ha sin frihet. Annars hamnar vi i borgares s.k. frihet - frihet enbart för vissa på bekostnad av andra.

      Du känner väl till att socialdemokraterna (SSU) har en partitidning som heter ”Frihet”? Tidningen grundades redan 1917.

      Det är du som tolkar ordet annorlunda. Inte jag.

      ETC skrev också om ”Frihet” för några år sedan:

      https://www.etc.se/ledare/socialism-ar-individens-frihet

      Radera
  5. För egen del så undviker jag Göteborg, Malmö och Stockholm. Tillbringar bara minimalt med tid i dessa städer och undviker helst att åka dit. De få gånger som jag åker dit är det mer tvång, i tjänsten eller ett sjukhusbesök. Kan jag tacka nej eller hastigt bli "sjuk" så jag slipper åka blir jag inte ledsen.

    Inget lockar mig i dessa städer, jag är för gammal för deras nöjesliv och affärerna lockar inte alls. Så varför skall jag åka dit annars?

    Låt de som vill åka dit betala trängselavgifter och bli förbjudna att åka i en vanlig bil. Låt miljömupparna binda ris till sin egen rygg! För egen del har jag rent miljösamvete. För att minska min koldioxid-påverkan planterar jag bara lite mer träd och kväveoxiderna i avgaserna blir som gödsel när de regnar ned. Då minskar jag bara lite på den konstgödsel jag använder. Här på västkusten är det mer än 8 kg N/ha (Halland 14 kg), normalt gödslar man en åker med 60 kg N/ha om man odlar vall. Skogen växer också bra här och behöver inte gödslas! Ett stort tack till alla bilister! ( källa: https://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla-indikatorer/Indikatorsida/?iid=100&pl=1)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rent kulturellt har "storsstaden" spelat ut sin egen roll. Det finns ingen anledning att åka dit längre, mer än att den höga koncentrationen av folk som gör dem till rese-nav(Arlanda).

      Radera
  6. Men hur ska dessa miljözoner beivras?

    -Well, med kameraövervakning och automatiska nummerplåtsavläsning, sedvanlig teknik alltså.. tänk trängselskatt-kameror, fast överallt, nu även INNE i stan!
    Mmmmm, värsta fredasmyskänslan på köpet.. Snacka om ökad övervakning ock krypande DDR-känsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härliga synergieffekter för övervakningsstaten. Ökade intäkter och ökad övervakning.

      Radera
    2. DDR försvann inte 9 November 1989...
      Det tog bara färjan från Sasssnitz till Trelleborg... 😁

      Radera
    3. Bara att falskskylta :-)

      Radera
    4. Alla godkända bilar att framföra innanför miljözonen bilar lackas gröna, så man vet att de är gröna.

      Övriga lackas svarta eller saltbesprutas så de blir bruna så det syns hur vidriga de är och att ägaren är fattig eller snål.

      När de gröna bilarna blivit några år lackas de om eller brunbehandlas.

      Radera
  7. Städer är ett problem. Det blir trångt. Det blir för mycket av det dåliga. Fler ska bo, arbeta och handla på landsbygden istället. Knapra av städerna allt eftersom och bygg där det finns plats. Låt staden dö ut. I mindre städer runt om i landet töms stadskärnorna på affärer som flyttar ut till stora köpcentra utanför staden. Där får bilar och folk plats. Det fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart lär köpcentra dö ut de med. Näthandeln tar över allt mer.

      Radera
    2. Människor vill träffas, umgås och _känna_ och _klämma_ på varorna och produkerna! Lukta på nybilsdoften, höra klangen och inte skramlet när dörren stängs..
      Människor vill prata med varandra över en kopp kaffe, ge tips, råd och erfarenheter och olika varor och tjänster öga till öga, mun till mun.

      Torgen i städerna där dåtidens produkter "marknadsfördes" spelade denna roll! Ur dessa torg utvecklades städer. Idag spelar köpcentra en motsvarande roll

      Radera
    3. Bengt;

      Ändå går alla omkring med ögonen ner i en mobil i dessa köpcentrum? De sitter och dricker svindyrt kaffe med en laptop?

      De vill få tips och råd.. av försäljare? Jo, de tipsen kan jag nog klara mig utan. Erfarenheter får de inte när de springer på köpcentrum med med mobilen i högsta hugg. Lukt? Köp wunderbaum om du ska ha lukt, det blir billigare. Klang och skrammel? Bippande och samma skitmusik som strömmar ur högtalare. Gnälliga ungar, stressande kaffelatte mammor och prackande försäljare som hånflinar. Nej tack. Jag klarar mig. Snabbt in och snabbt ut om man måste dit.

      Radera
    4. @Frihet!

      Man behöver inte gå med "gamnacke"! ;-)
      Och dyrt kaffe behöver man heller inte köpa! "Donken" brukar ha billigt kaffe fullt i klass med vad de fina chica mondäna cafeerna har!

      Men! man vill klämma, känna och lukta på varorna som bjuds ut! Precis som på romartiden!
      För annars så skulle inte köpcentra likt Ge-Kås i Ullared bära sig!

      Du kommer väl ihåg hur det gck med skojeriet Boo.com ?
      ;-)

      Radera
    5. Capal Carsi - Stora Basaren - i istanbul, gränderna i Sarajevo, Khnez Mihailova i Belgrad, Ka-De-We i Berlin, Sergelgatan och Biblioteksgatan i Stockholm, Backaplan i Göteborg eller köpcentrat uppe i Långflon uppe i norra Värmlands spets...

      Alla svarar det mot ett behov av att människor träffas, diskuterar och känner, klämmer och luktar på de varor som bjuds ut!

      Radera
    6. Jag hade t.om. en bok om Boo.com, som var före sin tid. Nu är det istället HM som är efter sin tid. Grundarna bakom fiaskot Boo.com (som också låg bakom framgången Bokus om jag inte minns fel) fick för mycket pengar att röra sig med (vanligt fenomen i IT-bubblan). Men! Idag har bredband slagit igenom, människorna vant sig med tekniken, tekniken blivit mer tillgänglig och istället har vi fått en köpcentrum-bubbla. Eller snarare en konsumtionsbubbla.

      Radera
    7. Man kan inte känna på materialens kvalitet, sömmar och "dörrstängningsklang" dvs hur gediget eller inte det är genom bredbandet!

      Gå till H&M och känn hur pass "gediget" tyget är, hur pass väl sömmarna är sydda (eller limmade)
      ;-)

      I morgon Onsdag skall övertecknad tillsammans med kamrat, regering och ättelägg åkta till Ge-Kås i Ullared i A2:an med takbox.. ;-)

      Där kanske man kommer att träffa en bekant man inte sett på många herrans år.. Kan du det via bredbandet hemma @Frihet ? ;-)

      Radera
    8. Jag köper det jag behöver och sen behöver jag inte så mycket mer. Sen är det bara att beställa samma sak via nätet om det till slut blir utslitet.

      Känna på tyger och lukta på dofter det är inte min grej. Men vi är alla olika.

      Kaffe kan jag få på den lokala konsumbutiken, då har jag även råd med fikabrödet som inhandlas i butiken. Det doftar förvisso gott med konsums nybakat. Men oftas intas kaffet på jobbet eller i hemmet. Billigast så. Folk får komma hem till mig om de vill prata, då kan de få en gratis liten sup också. Det har man inte råd att bjuda på ute. Och då blir det något mer pratsamt än vad det blir på ett trist köpcentrum.

      Radera
  8. Det här handlar om melonpartiets överlevnad. Något radikalt behövde göras. Den som inte fattat att detta spiller riktigt ordentligt på S har nog inte alla hästar hemma. Det är regeringen Löven (S) som står bakom att sänka andrahandsvärdet för 1,4 miljoner bilägare. Där den absoluta majoriteten tillhör dem som får parkera bilen utanför stan om de önskar besöka den. Landsbygden folk är det som drabbas, förmodligen en stor del socialdemokrater. Vi storstadsbor åker sällan in i stan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sån skit du snackar.

      Dieselavgaserna orsakar bl.a. trögtänkta ungar så du är antagligen ett levande bevis på dieselavgasers påverkan.

      ”Professorn: Dieselavgaserna skadar barns hjärnor”

      https://www.svt.se/nyheter/utrikes/professorn-dieselavgaserna-skadar-barns-hjarnor

      Ska jag som skattebetalare ute i friska luften på landsbygden nu även behöva stå och betala i all framtid för varenda ny generation av trögtänkta blådårar som ni i städer producerar fram? Va? Bara för att du ska envisa dig med att köra en dieselbil som t.om. det tidigare fossilälskande Volvo numera har stoppat all fortsatt utveckling av?!

      Radera
    2. Förbud i Stuttgart början på slutet för dieselmotorn:

      ”Flera andra tyska städer, bland annat München, överväger också att införa dieselförbud. Domstolens beslut i Stuttgart kan nu få dem att förverkliga planerna.

      Diskussionen går likadant i andra stora städer som lider av dålig luftkvalitet. Paris, Madrid, Mexico City och Aten planerar att förbjuda dieselbilar i centrum senast år 2025.”

      https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/28/forbud-i-stuttgart-borjan-pa-slutet-dieselmotorn

      Vem tror du sänkte andrahandvärdet på dieselbilarna? Jag tror att tillverkarna gjorde det genom att fuska med utsläppsvärdena. Skyll inte på Löfvén eller någon annan. Skyll på en smutsig bilindustri.

      Radera
    3. EU kommissionen visste om fusk med avgaser länge innan avslöjandena men valde att blunda. Så de har ett stort ansvar inklusive Löven. Men det är väl bortglömt nu och de fega framstår som hjältar i debatten.

      Radera
    4. Rudolf Diesel..

      Länkar till Wikipedia-artikeln på engelska eftersom tyvärr alldeles för få idag förstår det tyska språket..

      https://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Diesel

      Radera
  9. Du har precis crowdsourcat problemet. Aldrig bra, om man inte vill ha svaret. Kanske finns det en och annan miljöpartist som blir inspirerad. Mitt svar:

    Böter, och varje gång man bli påkommen igen så dubblas böterna. Når man når ett tillräckligt högt belopp så får man körförbud och indraget körkort. Samtidigt gör man en app där man kan kolla av om en bil får köra i en miljözon genom att foto registreringsplåten. Sen anställer man arbetslösa som får gå runt på stan och fota. Ju mer lönsamt det blir för staten, desto fler kontrollanter kan man ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver inte ha anställda; Med appen som du nämde kan man ge medborgarna en belöning för varje bil som anges, då får vi ett härligt angiverisamhälle och människor får möjlighet till extrainkomst.

      Radera
    2. Det var min initiala tanke, men då skapas det incitament att sätta dit andra, t.ex genom att photshoppa bilder. Om man anställer, så har de något att riskera om de missköter sig.

      Radera
    3. Tänk om man hade haft sådana appar i DDR.. 😁

      Radera
    4. Det går att lösa, appen är en egen kamera app och använder mobilens GPS för positionering. Startar inte om telefonen är rootad

      Sen 150 sek per påkommen bil och folk kommer leta mer dieselbilar än Pokemons :lol:

      Kanske dessutom kräva att två personer har flaggat samma bil för att man ska få pengar. Efter första flaggningen kan man skicka push notiser till närbelägna letare som får verifiera fyndet. 50kr för det.

      Böter på 1500 och staten tar 1300 i fickan :)

      Radera
    5. Ministeriet för "statens miljösäkerhet" skulle ha många "frivilliga medarbetare"...
      ;-)

      Radera
  10. Dubbdäcksförbudet har resulterat i att inga taxibilar i Stockholm kör med dubbdäck. Svårare än så är det kanske inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här på Värmdö har alla taxibilarna alltid dubbdäck. Annars kommer de inte upp för backarna. Värmdö Taxi hör numera till Taxi Stockholm.

      Radera
    2. Samma där jag bor, 3 mil norr om fjollträsk

      Radera
    3. Så, för att även boende utanför tullarna ska förstå..
      Poängen är att all yrkestrafik i CITY snabbt anpassas efter reglerna. Det är kanske tillräckligt bra, och att tanken aldrig varit att polisen ska jaga privatbilister med dubb.

      Radera
  11. Jag kommer köpa nån gammal diesel, som är över 30 år, sen ska jag in i centrala stockholm och spy ut mina avgaser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lär inte drabba någon fattig så kör hårt.

      Radera
  12. Dieselfordon som klarar utsläppsgränsen enl EU6-normen (alla fr o m årsmodell ca 2015) kommer att få köra fritt i Tyskland. För äldre dieselbilar har fem olika konkurrerande eftermonteringssatser för "AddBlue" verifierats av TuV. De har ett bedömt pris på 1 300 - 3 300 EUR och ger en reducering av NOx på 50-90%. Man avvaktar nu lagstiftning på denna punkt, varefter satserna kan börja masstillverkas och säljas. Det finns förslag i Bundestag att ägaren, tillverkaren och staten skall ta en tredjedel av kostnaderna var. Källa: Tyska motortidskriften "Auto", nr 7/18.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att om några år när man lurat på folk dessa bilar och tillbehör så blir det krav på miljömässigt 7 så är vi tillbaks till samma ruta igen. Frågan är hur många gånger man kan lura folket innan den får nog?

      Radera
    2. Saken handlar inte om vad Tyskland bestämmer sig (tyska motortidningen är för lvrigt starkt beroende av annonsintäkter från tysk bilindustri som investerat allt för stora summor i dieselmotorer) för utan vad Kina beslutar. Och de har redan beslutat sig för att slå spiken i kistan för bensin och diesel. Det är där framtiden ligger, inte i Europa.

      Radera
    3. @Frihet
      Har du inte tänkt på vad några kompanier tüska diplomingenjörer och "herr doktor doktor" kan åstadkomma ?
      ;-)

      Fast själv vänar jag på att den elektriska Trabanten med 400 km räckvidd, 100 km/h, 4 personer och med ett pris på 179 900:- skall gå i produktion!

      "Auferstanden aus Ruinen!" ;-)

      https://www.youtube.com/watch?v=4apT3011XlQ&t=133s

      Radera
    4. Nicolaus Otto, Rudolf Diesel, Carl Benz, Ferdinand Porsche, Jörgen Skafte Rasmussen, Werner Lang...

      Skulle inte förvåna mig om den nya tidens individuella fordon också har sitt ursprung någonstans 500 km söder om Malmö...

      Radera
  13. Om allt innanför tullarna blir en zon så kan man koppla ihop det med biltullsstationerna och om man kör in genom en tull in mot innerstaden så kommer det hem en "bot" på tex 2000 kr om det är en ej "godkänd" bil.

    Enkelt och kostnadseffektivt sätt så länge inte massa innerstadsbor bestämmer sig för att köra gamma bilar och endast hålla sig innanför tullarna utan att passera dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja drakoniska avgifter kopplade till biltullarna måste vara den enkla lösningen. Fö åker ju inte vanligt folk särkilt mycket bil i Stockholms innerstad idag utan de flesta tar sig runt på annat sätt. Dom lantisar jag känner parkerar dessutom hellre bilen 10 mil från innerstaden och tar tåget sista biten än försöker krångla sig in på smågator och betala svindyr parkering. Tror därför inte det här är någon valfråga förutom för enstaka bilopportunister. Utvecklingen går framåt och snart kanske tom risiga bilgator som Hornsgatan vid Zinken och S:t Eriksgatan blir en aning bättre.

      Radera
    2. Är ni medvetna om hur enkelt det är att undvika betala trängselsavgifterna? Fråga mig, jag vet. Har gjort det i tio år, aldrig blivit stoppad. Hitler i sin bunker som sitter och dirigerar styrkor som inte finns.

      Radera
    3. Hmm, Mongo! Hur skulle man inte göra..? Svara gärna med, typ: jag skulle inte vinkla skyltarna nedåt etc.

      Radera
    4. Typ något åt det hållet. Med bonusen att man aldrig fastnar på fartkameror heller.

      Radera
  14. Avgaserna och gamla bilar flyttas lämpligen ut till betonggettona och förorterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billig BMW bruchan.. Billig .. 😁
      Fina fälgar med... Med den får du feta guzz bruchan... 😁

      Radera
    2. ...och massor med carbecue fester.

      Radera
  15. I DE o AT får bara fordon med grön miljöplakett köra i de flesta städer.
    Gamla fordon som inte klarar av emissionskraven är portade med resultat att dessa är prisdumpade i "öst"
    Nu har dock även PL o CZ infört miljözoner varför länder som MNE, SEB etc. blivit marknader för fordon med lägre klassning än Euro 4

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även i Frankrike har man numera miljözoner med plaketter för olika fordon med olika emissioner och som styr vem som får köra var och när.
      Men, detta system är väldigt splittrat lokalt och mer förvirrande än det som finns i DE och AT

      Radera
  16. Det finns ju gott om erfarna bilbrännare i stockholmsområdet - kanske kommer S/Mp/V att omvandla detta till ett legitimerat yrke och organisera deras bilhat till att under kontrollerade former jaga olagliga bilar istället.

    SvaraRadera
  17. Apropå diesel..

    Kommer ihåg de många resorna i baksätet i folkvagnen från Göteborg ner mot släktingarna i Skåne och ofta vidare till kontinenten (DDR, Polen) på 70-talet.

    Uppför Hallandsåsen - ja, detta var före motorvägens tid - fick folkvagnen växlas ner till 3:an och de tunga långtradarna av fabrikat som inte var Scania eller Volvo utan hade TIR-skyltar spydde ut höga svarta "kvastar" av svart dieselrök när de på låga växlar sakta segade sig uppför..

    1977 byttes folkvagnen ut mot en Passat och på den nya motorvägen trycktes gasen i botten och de sega långtradarna var ett minne blott!

    Idag är vi tillbaka men numera har de rökspyende långtradarna ersatts av långtradare från "sydost" med extra stora fuldieseltankar och ofta en förare med köpt körkort , som inte kan vare sig svenska engelska eller tyska och som struntar totalt i vad kör och vilotidsregler heter...

    https://www.youtube.com/watch?v=IEP0zWUZLP4

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deutrans, Sovtransavto, Hungarocamion...
      ;-)

      Radera
  18. Men det är väl inte för o jävlas..? Klimatet behöver räddas till varje pris och der är bara att betala, for det handlar om att få in så mycket pengar som möjligt för att rädda det. Hoppas Kina, USA och resten hjälper till att driva in mer avgifter/skatt så att det inte blir för varmt/kallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så man förbjuder de bilar som påverkar klimatet minst? Lysande klimastrategi där, men det är ju i linje med Miljöpartiets strategi i övrigt...

      Radera
    2. Elbilar och hybrider är exempel på bilar som påverkar klimatet mindre än dieselbilar. Men diesel påverkar människors hälsa desto mer.

      Dieselbilar är utdöende. Det är Kina och Indien som styr utvecklingen av framtidens bilar och då är det främst eldrift som är framtiden. Varför envisas med att vara bakåtsträvare?


      Sälj din dieselbil nu innan det är försent

      https://www.etc.se/ledare/salj-din-dieselbil-nu-innan-det-ar-sent

      Radera
    3. ETC är ingen sanningssägare. Tror inte dieselägarna ska drabbas av panik. Kommunerna ska ta besluten och där är många emot förbud. Så det tar tid. Bästa är att köra sin dieselbil så långe den funkar, och det kommer att finnas en fortsatt marknad utanför tullarna.

      Radera
    4. Bengt;

      Nej, sanningsenliga kanske de inte alltid är, men de kan ha rätt ändå. Och nu är det inte enbart ETC som anser så i detta fall. Om jag hade dieselbil (som dödar omkring 3 miljoner människor årligen pga luftföroreningar) så skulle jag få panik.

      Ta en närmare titt på dessa artiklar:

      Rekordmånga försöker sälja sina bilar efter dieseldebatten

      ”Redan år 2020 kan dieselbilen komma att förbjudas i storstäderna.
      Det kommer att påverka andrahandsmarknaden.”

      https://www.di.se/nyheter/rekordmanga-forsoker-salja-sina-bilar-efter-dieseldebatten/

      Köpa bil 2018: Här är 10 viktiga saker att tänka på

      https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/kopa-bil-2018-har-ar-10-viktiga-saker-att-tanka-pa/

      Jonas Fröberg: Vågar du köpa en dieselbil?

      ”Ska du köpa en begagnad dieselbil: pruta. Men framförallt: titta på laddhybrider och elbilar.”

      https://www.svd.se/vagar-du-kopa-en-dieselbil-svaret-ar

      Teknikens Värld:

      ”Laddhybrider, vätgas, rena elbilar och snåla bensinbilar låser upp nya möjligheter. Det gör inte dieselbilarna som det ser ut idag. Därför är dieselns dagar räknade.”

      http://teknikensvarld.se/ar-diesel-och-dieselbilar-pa-vag-bort-433289/

      Aftonbladet (1 mars 2018):

      ”Dieselbilarna fortsätter att tappa i intresse.

      På ett år har försäljningen av nyproducerade dieselbilar rasat med 19,7 procent.”

      https://www.aftonbladet.se/bil/a/oRVPzB/forsaljningen-av-nya-dieselbilar-rasar

      Radera
    5. @Frihet, håller med om att att nybilsmarknaden kommer att dö ganska snabbt, därom ingen större tvekan. Och att priserna går ner på begagnat. Men vi har fortfarande en stor marknad för begagnat utanför eventuella miljözoner i flera år framåt. Och det är också slöseri med resurser att inte köra slut på relativt miljövänliga Euro5 bilar. Att tillverka nya bilar stjäl också mkt energi.

      Radera
    6. Bengt;

      Det finns säkert en stor marknad. Men att köpa en diesel är att jämföra med att köpa en SAAB under Victor Mullers tid. Visst finns det kvar ett visst värde på bilen, men när folks förtroende sviktar så faller försäljningen snabbt. Folk som ska köpa en begagnad diesel kommer att pruta på det de kan pruta på för de kommer att få det ännu svårare att sälja den dag de ska sälja.

      Vem väljer en dieselbil om man kan få en elbil för en något dyrare penning men som är mycket billigare i längden att köra med? Dessutom mindre verkstadskostnader? Elbilarna sjunker snabbt i värde och går allt längre. Det kommer många nya modeller under kommande åren. Få kommer att välja en fossildriven bil när elbilar snart går runt 80 mil och kostar ungefär som vanliga bilar i inköp. När de kan fungera som reservbatteri till huset. Då skiter folk i äldre bilar och kör sin gamla bil tills de har råd att köpa elbil alternativt ser sig om efter andra transportsätt. När de fossila bränslena efterfrågas allt mindre så blir de snabbt mycket dyrare.

      Begagnatmarknaden för fossila bilar kommer att haverera så småningom och det blir snart mycket dyrare att hålla fast vid dessa bilar.

      Radera
    7. Du får en bra diesel för 50k. Visa var man hittar elbil för fom pengarna som går 100 mil på en laddning? Vet du vad däck kostar till BMW i3? Eller en Tesla? Elbilar är inte billigare att serva eller äga. Dessutom kommer elpriserna öka om fler skaffar elbilar. De kommer också beskattas om färre betalar skatt på petroleum ty sosseriet vill ha mer pengar.

      Radera
    8. Unknown;

      Vi diskuterar inte om dagsläget. Men i en nära framtid 2019-2020) har batterikapaciteten ökat ytterligare och elmotorer blivit ännu effektivare. 2008 fick du fortfarande en bra knapptelefon för en bra peng, men nästan alla ville plötsligt ha en smartare telefon med iOS eller Android. Ledande Nokia föll hårt och alla andra (t.om. Svenska Doro) tvingades anpassa sig till den nya mobilmarknaden. Vad tror du själv händer i Sverige under 2019-2022 när Volvo börjar presentera elbil efter elbil?

      Nu är det Leaf som sålt bäst av alla elbilar och inte lyxmärken som BMW eller Tesla.

      Nu ska jag ta på mig glasögonen jag inte har och ta en titt... få se här... till Nissan (Continental) kostar ett däck 864 kr på bythjul så det var väl inte så dyrt? Billigare än till min nuvarande bil. Ajaj. Kanske snart borde byta bil?

      En fördel med elbilar är att de laddas med el. Och en fördel med el är att du kan producera den själv med hjälp av solceller. Eller så kan ditt företag producera den åt dig. Du kanske kan tanka gratis om du åker till jobbet? Försök att producera fram fossila bränslen själv.. och en sak kan jag liva dig. Det är mycket dyrare att köra omkring på fossila bränslen än på el.

      Radera
    9. "frihet" skillnaden är att folk inte byter bil vart annat år, långt ifrån. Men verkligheten stör väl inte din "verklighetsuppfattning"?

      Radera
    10. Jalla jihad hamid

      Så länge det finns kommunister och annat pack som glatt flyger och åker bil helt på andras bekostnad påstår jag att det är dubbelmoral. Jag tänker bryta mot alla miljöregler av princip och vill också gärna binda fast dig vid avgasröret för att du skriver så mycket dumt.

      Radera
    11. Är det inte brist på de jordartsmetaller som behövs för batterier? Förstod det som att dessa knappast skulle räcka om alla skaffar batteridriven bil.

      Radera
    12. Det är framför allt kobolt som det är brist på just nu och inom överskådlig framtid för den typen av NCM batterier som de flesta biltillverkare använder/kommer använda.

      Radera
    13. Skall jag då som just nu tittar på en något år beg Skoda Octavia kombi DIESEL Euro 6 börja snegla på något japanskt eller koreanskt rullande "flipperspel" ??
      Aldrig i livet !

      Radera
    14. Bengt; skoda lanserar flera elbilar under de kommande åren så njut extra när du köper din DIESEL för det lär bli den sista - om du inte skiter pengar vill säga.

      Joakim; Milda Bebben;

      Jag klarade mig fint utan bil när jag bodde i Stockholm (både i gränskommunerna och i innerstan). Det gick att ta buss, cykel och tunnelbana. Eller använda benen. Nu finns det väl stora möjligheter till att gå med i bilpooler, låna av en vän och hyra en bil för en dag eller så med. Man kan kommunicera via datorn och handla på nätet. Jag har aldrig fattat varför en storstadsbo ska behöva ha en terrängbil eller ens bil överhuvudtaget. Det är väl nån skev bild av ”frihet” ni tryckt i er från reklamen? Men då fattar jag inte varför man ska trycka ihop sig i en trång, dyr, vitmålad steril lägenhet och höra sjuka grannar vråla hejvilt om man tror att frihet enbart handlar om att få sitta i bilköer varje morgon och kväll. Och sen bli för fet och isolerad så ni måste att ta bilen till gymmet för att se folk och komma i form igen. Ni gör som ni vill men folk ute i landet som betalar för er lyxtillvaro börjar tröttna på allt slöseri. Vill ni strö pengar omkring er så får ni snart börja ta ur er egen ficka.

      Varför ska vi ute i landet som faktiskt behöver en bil för att hålla Stockholms ekonomi rullande även betala för er som inte behöver använda bil?

      Radera
    15. Harmlös fjant;

      ”Tänker bryta mot alla miljöregler”... din tanke och verkligheten är två extremt skilda saker så det lär väl knappast påverka någon annan än dig.

      Vad du ”vill” och vad du ”kan” är också två väldigt skilda saker.

      Dina problem kan du få reda ut själv. Att din mamma band fast dig vid avgasröret när du varit stygg och låtit din hjärna skadas av dieselutsläpp är inte mitt problem. Det är avskyvärt men det får väl samhället ta hand om. Men jag förhindrar gärna att fler drabbas för det tar rätt mycket skattepengar i anspråk och de pengarna borde kunna gå till bättre saker. Därför förespråkar jag elbilar - de är inte lika farliga för hjärnan.

      Radera
    16. @Frihet!
      Eftersom min egentliga "dröm-bil" bara existerar i några få prototyper så har ju ett alternativ B, dvs Skodan ovan !

      Detta är nr. !

      Fast själv väntar jag på att den elektriska Trabanten med 400 km räckvidd, 100 km/h, 4 personer och med ett pris på 179 900:- skall gå i produktion!
      Men den skulle ju utklassa allt vad Teslor heter.. ;-)

      "Auferstanden aus Ruinen!" ;-)

      https://www.youtube.com/watch?v=4apT3011XlQ&t=133s

      Radera
    17. Frihet:

      Nissan leaf går inte 100 mil på en tank. Och den kostar 350 tusen spänn, inte 50 tusen. Batterierna blir inte så bra att man kan köra 100 mil inom 2 år i en leaf heller. Eller har du kokat ihop ett magiskt batteri själv?

      Har en kompis som kör på hemgjord frityrolja i sin dieselbil. Kostar 1kr/milen. Själv kör jag på RME helt fossilfritt.

      Radera
    18. Unknown;

      Jag tror nog att man kommer 100 mil i en Leaf redan idag, men man får stanna och tanka på vägen. Bilkostnaden är inte enbart inköpspriset. Nej, men när folk börjar märka att utvecklingen går snabbt fram och priserna går ner blir det en dominoeffekt. Bilar kostar att tillverka. Säljer fossila bilar sämre så blir produktionen dyrare och tvärtom - elbilarna blir billigare. Snart har du två likvärdiga bilar och ska välja mellan. Vad skiljer sen? Jo, driftskostnad, service och andrahandsvärde. Valet blir rätt lätt. Då kollapsar försäljningen av bilar med bensin och diesel.

      Men du får väl köra fram som familjen Flintstones om du så vill. Mångfald förgyller även på våra vägar.

      Radera
  19. Tar väl x antal år och införa och då har ett antal bilar fallit för åldersstrecket ändå. Om 10 år har bilflottan ändå förnyats till stora delar. I de föreslagna områdena är det inte många som kör bil ändå, värre om det utökas till genomfartslederna.
    Men sätter de upp kameror så uppstår en kostnad, de inför säker en avgift för miljözonspassage för alla bilar...

    SvaraRadera
  20. Bra! Då får man ännu en anledning att slippa åka till schtaaaaan!

    SvaraRadera
  21. Reglera storstäderna mera!!! :)))
    Snart bara elektrifierade transporter i storstäderna och Dan Eliasson Bakom rodret på MSB... Vad skulle någonsin kunna gå fel???

    SvaraRadera
    Svar
    1. En intressantare fråga att ställa sig är väl vad som gick fel när du växte upp?

      Radera
    2. Samma fråga till dig.

      Radera
    3. Unknown;

      Vad som gick snett när jag växte upp har visat sig vara en stor tillgång.

      Radera
    4. "frihet" som komisk underhållning för oss andra eller för att du tycker det är en tillgång att slippa väga in verkligheten i dina betraktelser?

      Radera
    5. Anonym;

      Du får nog studera filosofi om du ska försöka förstå något om verklighet.

      Radera
    6. "frihet" jag förstår endel om verkligheten, men för att förstå dig få man väl studera Alice i underlandet eller liknande...

      Radera
  22. Min 41 år gamla Renault omfattas inte av de här reglerna med undantag av Gamla stan. Men jag använder mest min cykel när jag ska ta mig runt. Snabbast och billigast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäller det inte veteranfordon? Tjohoo ska skaffa en Trabant och köra 10% inblandning och ryka ner muppsen!

      Radera
  23. "miljözonerna blir som vanligt helt onödiga slag i luften då lagen inte kan tillämpas och beivras."
    Varför skulle inte detta kunna beivras? Kan man beivra dubbdäck på Götgatan borde man väl kunna fixa det hela. Jag kan tänka mig att MP kan anslå ett antal 10-tals miljoner av våra skattepengar för att utveckla ett datasystem som fixar det hela eller ansluta det till trängselskattesystemet. Alternativt kan man väl tänka sig att polisen vore mycket intresserad för att få att snygga till brottsstatistiken.
    För en miljöfjant är inget omöjligt, tänk bara på feministisk snöröjning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De behöver inte anslå några miljoner. Lägg ut det på entreprenad så ska ni se att de bötfäller varenda bilist med dieselbil. För en entreprenör är inget omöjligt, tänk bara på stockholmarnas snöröjning lagd på entreprenad.

      På 80-talet fungerade snöröjningen i stockholm fint.

      ”Man kände för området. När man gick därifrån ville man att det skulle vara snyggt. Så är det ju inte i dag. Det är bara pengar som styr. Göra så lite som möjligt. Lura beställaren.”

      Problemen började 1993 under borgerligt styre när det av ren principsak skulle konkurrensutsättas. På 2000-talet såldes de sista resterna av Stockholm Entreprenad ut till Peab, som misskötte snöröjningen sedan dess.

      Finns rätt väl beskrivet här:

      http://mikaelnyberg.nu/2014/12/12/snosvang-med-peab-drift-och-underhallning/

      Radera
    2. Skönt att man inte är en osjälvständig borgare i nån storstad som beroende av att andra ska sköta snöröjningen åt en nu när borgarna haft makten på tok för många gånger och satt systemet ur spel.

      Nej. Jag sköter min snöröjning frömst med hjälp av egen handkraft med glädjande nog även lite hjälp man får av barn och fru. De är också arbetare och inga borgare så dem kan man lita på.

      Radera
    3. Dina kooperativfantasier skulle passa bra i Nordkorea, men ändå inte. Du skulle bli våldtagen för att du försöker tänka själv.

      Radera
    4. Blodigeln;

      Tänk att så få ord kan säga så mycket om en människa. Arma stackare.

      Radera
  24. Jag bor i tokholm och har inget som helst intresse av att köra bil i innerstan. På sikt hoppas jag att all privatbilism försvinner från stadskärnan, i takt med att förbifart sthlm och östra länken etc tillkommer.

    SvaraRadera
  25. Hur ofta man kör in till centrala Stockholm är inte poängen. Det viktiga är att en massa bilar kommer drastiskt minska i värde och Sverige är i princip en enda marknad. Om några 10 000 storstadsbor samtidigt MÅSTE sälja sina diselbilar går botten ur marknaden. En fråga som jag funderar på hur leasingavtalen brukarse ut? Vem blir sittande med svarte Petter efter tre år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har tex varit inflöde av finska köpare som hoppas på en bra affär (de har ju stark valuta i ryggen också). För att inte tala om resten av sverige.

      Sen vet jag inte varför vi måste hålla bilmarknaden under armarna. Det kommer givetvis vara tryck nedåt men upprinnelsen till det hela är ju att högklassade "miljövänliga" dieselbilar har visat sig inte hålla vad de lovar pga fiffel från tillverkarna. Det är väl fifflande tillverkare som folk borde bli ilskna på. Det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att köra privatfordon i innerstan.

      Radera
    2. Det är ingen mänsklig rättighet att köra bil överhuvudtaget. Inte att cykla heller!

      Radera
    3. Båda upplägg med restvärde och utan förekommer. Med finansiell leasing äger du själv normalt risken och vid operationell leasing tvärtom (om du inte har en deal med säljaren).

      Radera
  26. "Hålla under armarna" är inte samma sak som att avstå från att aktivt skjuta marknaden i knäna. Och det är en biltillverkare som fifflat, övriga har följt det usla regelverk som politikerna är ansvariga för. Den fifflande tillverkaren har åtgärdat de flesta bilarna på den svenska marknaden så de följer samma usla regler. Konsekvenserna av den förda politiken förstör värdet på människors ägodelar i form av bilar och är alltså ett övergrepp på deras äganderätt. Och äganderätten är en mänsklig rättighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde varit en längre utfasningstid, ex 5 år.

      Radera
  27. Tysklands miljöminister vill tvinga biltillverkarna att finansiera ett program för upprustning av gamla dieselbilar så att de klarar de nyaste utsläppsreglerna

    http://www.spiegel.de/auto/aktuell/fahrverbote-svenja-schulze-fordert-diesel-nachruestungen-a-1200976.html

    SvaraRadera