Cornucopia?

2018-04-10 16:24

Postorterna med flest och längst Teslaägande

En lista över postorterna med mest och längst Teslaägande blir som en lista över Sveriges gräddhyllor, och förstås en del större postorter. Nedan finner ni dessa fördelat på enligt Tesla uppgivna insparade CO2-utsläpp från elförbrukningen utifrån körsträckorna.
Ton CO2-besparingar via Teslas elbilars elförbrukning per postadress.

Tesla redovisar hur mycket Teslaägarna har reducerat CO2-utsläppen per postadress via åtminstone sina hänvisningslänkar, som Teslaköpare kan ge till andra för att få kickback och förmånserbjudanden till nya köpare.

Listan anges i besparade pund (eng lbs) CO2. Jag har räknat om dessa till ton CO2 ovan.

Postorterna blir i mycket en lista över svenska gräddhyllor med en del större postorter inblandade, plus en del högoddsare (Vara?). T ex hittas Djursholm och Bromma på tredje plats och fjärde plats efter stora postorter som Stockholm och Uppsala.

Hela listan nedan, sista siffran anger sparade ton CO2 än så länge. Siffrorna är en produkt av hur många mil Teslabilarna på respektive postort har kört. Tesla har förstås koll på detta via bilarnas telematik och har samkört ägarnas postorter med körsträckorna.

1 Stockholm 2499
2 Uppsala 393
3 Djursholm 283
4 Bromma 254
5 Solna 250
6 Sollentuna 209
7 Helsingborg 206
8 Lund 155
9 Halmstad 126
10 Danderyd 111
11 Kungsbacka 109
12 Kista 107
13 Karlstad 107
14 Nacka 100
15 Limhamn 99
16 Sundbyberg 89
17 Varberg 88
18 Sigtuna 88
19 Stocksund 85
20 Vaxholm 75
21 Vallentuna 75
22 Huddinge 68
23 Sundsvall 61
24 Onsala 59
25 Tullinge 55
26 Lomma 54
27 Billdal 50
28 Landskrona 48
29 Torslanda 48
30 Lerum 48
31 Kalmar 46
32 Johanneshov 44
33 Kullavik 43
34 Karlskrona 42
35 Vejbystrand 40
36 Vellinge 40
37 Uddevalla 39
38 Enskede 38
39 Göteborg 38
40 Laholm 37
41 Ljungskile 37
42 Knivsta 36
43 Huskvarna 35
44 Trelleborg 34
45 Staffanstorp 33
46 Nykvarn 32
47 Stenungsund 31
48 Segeltorp 30
49 Falsterbo 29
50 Vara 27

En del postnummerområden är relativt små, t ex Göteborg, som till skillnad mot Stockholm är ett postnummerområde för i princip bara de centralaste delarna av staden. Sveriges näst största stad kommer som postnummerort först på 39:e plats sett till Teslaägande. Gräddhyllan Stocksund i Danderyds kommun har långt mer Teslaägande än centrala Göteborg.

Och nej, de som hävdar att CO2-åtgången i tillverkningen av batterierna förtar eventuella besparingar ignorerar att det inte är energifritt att producera en fossilbil. Man jämför milförbrukning för fossilbilar  med tillverkningsförbrukning för elbilar, vilket förstås är fel. Lite som att jämföra matutgifter med hur mycket man betalat för en bostad.

En komplett gruva-till-skroten-analys omfattar förstås både milförbrukning och tillverkningsförbrukning för bägge typerna av bilar, men som alltid finns det folk som måste hitta något att gnälla över. Även om det är fel och de är så begåvningsutamande att de inte skaffat sig en analys.

Dessutom kommer litiumbatterier att kunna återanvändas. Nissan har exempelvis redan börjat erbjuda rekonditionerade batterier till ägare av äldre Nissan Leaf som vill fräscha upp sin batteribank. Än så länge ska detta bara vara i Japan, men en rekonditionerad batteribank f ska kosta 25 000:- SEK och en helt ny 50 000:- SEK för de äldsta 24 kWh-modellerna av Leaf. Den utbytta batteribanken tas då in och rekonditioneras för att återigen säljas och installeras i en äldre bil.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

14 kommentarer:

  1. Hur räknas postnummer egentligen? I vår ort finns det ju minst ett tiotal postnummer på samma postort..

    SvaraRadera
  2. Taxi Vara har Tesla.

    F.ö. är det nog folk som har ett ledigt förhållningssätt till pengar som kör Tesla, t.ex. anställda i finansbranschen (som ju badar i andras pengar och som måste kompensera det dåliga samvetet över det genom att köra 'miljövänligt') varför Tjockhult är så överrepresenterat i listan.

    SvaraRadera
  3. Firma- o tjänstebilar åt dem som kallar sig för direktörer och som låter den egna firman skattegynnat betala det egna bilinnehavet.. 😁
    Samtidigt som man lite drygt förnuftigt kan förbereda "proletärerna" för att de minsann inte tänker på miljön och baaarnen när de kör sina gamla Volvo från 90-talet och inte har råd med en Tesla för en mille ... 😁

    SvaraRadera
  4. Många av orterna i listan ligger i samma kommun. Exv Kungsbacka, Onsala, Kullavik

    En bättre siffra skulle kunna vara "Teslakvoten", dvs antalet Teslor / antalet kommuninvånare.. 😁

    SvaraRadera
  5. Stockholm säger inte så mycket. Stora skillnader mellan stadsdelarna.

    SvaraRadera
  6. Hur är det nu, när bilen är leasad (företagsleasing) så är det väl där som leasingföretaget har sitt säte, som räknas i detta fallet.

    SvaraRadera
  7. Sverige har till nästan 100% fossilfri elproduktion tack vare i första hand kärn och vattenkraft , så varifrån kommer CO2 minskningen ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att inte släppa ut CO2 från förbränningsmotorer (bensin, diesel).

      Radera
  8. Djursholm och Stocksund ingår i Danderyd kommun.

    SvaraRadera
  9. Och vad är vitsen med insparade CO2-utsläpp? Vad vinner man på det?

    Om man vill påvisa miljövänlighet hade det varit mer intressant att redovisa hur mycket man reducerar NOx- och partikelutsläpp, speciellt i stadsmiljö. Då skulle man se de verkliga fördelarna med elbilar.

    SvaraRadera
  10. Att postnummerstockholm blir stort spelar inte så stor roll, de delar som inte är innerstaden skulle jag bli förvånad om det ägs en enda Tesla i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bromma på plats 4 och Kista på plats 12? Båda Stockholms kommun

      Radera
  11. Minskad oljeförbrukning inom trafiken (ca 48% av oljeförbrukningen) leder till minskade oljepriser vilket kommer leda till ökad förbränning av billig olja för att producera el till de snordyra elbilarna vilka tillverkas genom enormt smutsiga processer. Cirkeln är sluten. *ridå*

    SvaraRadera