Cornucopia?

2018-04-29 13:05

Nya pendeltågscentralen i Stockholm är faktiskt riktigt bra

Dags att vara lite positiv för en gångs skull, och faktiskt konstatera att nya pendeltågscentralen i Stockholm är riktigt bra och ett rejält lyft mot tidigare. Till skillnad mot Västlänken torde de flesta finna detta vara en förbättring, men vad säger ni tågpendlande stockholmare själva?
På väg ner.
För de som inte känner till Stockholm så pendlar många till jobbet i sk pendeltåg i den generellt utmärkt fungerande Stockholms Länstrafik, SL. Man betalar nu rent av en enhetstaxa även för enkelbiljetter på typ 42:- SEK oavsett var man åker, vilket också förenklar saker och ting.

Från pendeltågen vill man ofta ta sig till tunnelbanan, en slags annat tåg, som likt pendeltågen till större delen av sina sträckor går över mark utom inne i centralaste Stockholm. Dessa spår är inte sammanbyggda, utan separata.

Förr gick man av pendeltåget på Stockholms Centralstation, och fick gå en bra bit för att komma till den sk T-Centralen, varifrån man fortsatte med tunnelbana.
Mer rulltrappor.
Detta innebär att man var tvungen att först gå ut genom en sk spärrvakt och sedan gå in igenom en ny spärrvakt (en slags anordning som är till för att identifiera bönder från stockholmare). Dessutom fick man en massa motion eftersom det var flera hundra meter att gå. Underjorden på Centralen var en slags stressad motorväg för gående som tog sig från pendeltåg till tunnelbana och tvärt om.
Enda negativa är väl att Pocketshop längst ner i T-centralen inte har mina böcker. Skämmes. Gå in och fråga efter Stjärnklart.
Nu har dock skattepengar (ja, kollektivtrafiken är till största delen betald av skattepengar, inte av de som nyttjar den) byggt en ny pendeltågcentral (och även ett nytt underjordiskt stopp vid typ Odenplan), som är integrerad med tunnelbanan, även om man måste ta sig betydligt längre ner i berget. Därmed kan pendeltågsresenärerna undvika Stockholms Centralstation, och man behöver inte gå ut och in genom de där spärrvakterna.
Perrong numera med inbyggt skydd mot "obehäriga på spåret" och tillhörande "polisen hittade en avliden man vid station X". Kanske vore något även för tunnelbanestationerna?
Överlag en mycket fin och till synes duglig skapelse. Stora ytor, ljust och förstås fräscht. Dock minskar kanske behovet av att t ex använda Södra Station när det är enklare att bara ta tunnelbanan till T-centralen och gå på pendeltåget där, vad vet jag? För de som tågpendlar med ordinarie tåg utanför Stockholms län får förstås ingen förändring mot tidigare, annat än mindre trängsel både på spår och bland folk på Centralen förhoppningsvis leder till färre driftstörningar?

Nu är jag dock mer intresserad av vad faktiska pendlare och stockholmare tycker om den nya pendeltågscentralen. Bättre förr, eller en förbättring.

Ena nackdelen är att Pocketshops nya storsäljande butik där nere i underjorden av någon outgrundlig anledning inte har mina böcker. Gå in och fråga efter Stjärnklart, så kanske de skärper till sig. Andra nackdelen är frånvaron av trappor för oss som vill gå upp och ner och inte ta rulltrappan.

Jag återkommer med något negativt blogginlägg framöver. Ber om ursäkt för detta avbrott i ordinarie publicistisk linje.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel och pseudonym sparas av Googles Blogger-system.

57 kommentarer:

  1. Djärvt och storslaget men för futuristiskt i min smak. Utmärkningen nere på perrongerna är en katastrof. Man vet inte var och när tågen kommer eftersom det skyltas bara några minuter innan tågen kommer. Sedan är 1/3 av perrongen inte aktiv. Hamnar du i fel ände hinner du inte med tåget. Skyltarna mot T-banan förvirrar också. En del av den futuristiska förvirringen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Samtliga saker är tydliga tecken på att man blivit gammal.

      Radera
  2. Bra att fler tåg kan gå, synd att fler tåg inte går. På min linje gick tågen före citybanan var 7 minut, nu är två tåg per timme borttaget så ibland kan man behöva vänta 15 min. Tydligen beror det på att leveranser av nya tåg försenats, får hoppas på bättre flyt om nåt halvår.
    Synd att tunneln enbart har två spår vid Odenplan (jmf med tidigare Karlberg som hade 4), vilket ofta skapar tågkö för att komma in/lämna station Stockholm City.

    Överlag är det dock bra, gamla Centralen behövde helt klart avlastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade också varit najs med en ”direktrulltrappa” upp till Sergels Torg. Jäkla massa rulltrappor man ska parera innan man ser dagsljus.

      Håller med föregående kommentar om att skyltningen kunde vara bättre.

      Radera
    2. "kan man behöva vänta 15 min"

      Skämtar du? På många ställen i landet kan man inte ens pendla, har man tur går det en buss på morgonen och en på kvällen. Du klagar på att man kan behöva vänta 15 minuter? Tillåt mig skratta! LOL

      Radera
    3. 15 minuter är ju en hel eeeeeeeeevighet för oss Sthlm-are som knappt har tid att andas när vi suckar djupt åt lantisar som står på fel sida i rulltrappan och gör oss sena till något viktigt möte.

      Ja, vi hufvudstadsbor är ju så oerhört viktiga hela tiden. Men det visste ni väl redan?

      Vår statsminister har i alla fall förstått att det är just därför det är så viktigt att saker fungerar ute på landsbyggden, så vi "storstadsbor [kan] åka ut och kanske få koppla av".

      Radera
    4. Med tanke på den mängd folk som ska slussas runt i systemet så behöver det egentligen gå ännu tätare i rusningstrafik, svårt för utsocknes att förstå.

      Radera
    5. A nonym har förståss rätt. Det räcker med ett inställt tåg i rusning för att det inte skall gå att komma på nästa då det är för fullt. Inte sällan jag behövt vänta in mer än ett tåg innan det kommer ett som jag kan klämma mig in i.

      Sen får man stå och njuta av diverse kroppslukter. Ännu bättre på sommaren när det står någon svettig typ med armhålan i fejjan på en. Det finns liksom roligare sätt att utbyta kroppsvätskor på. Privilegiet att byta diverse virus med varandra ingår också det utan extra kostnad i SL-medlemsskapet.

      När terrorister sedan slår till är det vare sig bilpendlarna på Essingeleden eller de som bor på landet som är i riskzonen, utan vi kommunaltrafiksåkande gångtrafikanter i storstan.

      Den generella förväntan i storstan är dessutom att allt skall gå fort hela tiden, förutom när man betalat tusenlappar för en avslappningsworkshop eller ett yogapass på något hippt söderställe. Då är det bäst man skyndar sig att slappna av. Klockan tickar ju.

      Det kanske inte är konstigt att många stadsbor drömmer om ett liv på landet. Men det kanske bara är ett fall av "gräset är grönare på andra sidan"?

      Hälsningar, Torbjörn den stressade

      Radera
  3. Jag har hittills bara åkt en (1) gång med pendeltåget till nya stationen och även jag fann skyltningen förvirrande. Trots det tog det inte alltför lång tid att ta sig upp från pendeltåget och till "min" tunnelbaneperrong.

    SvaraRadera
  4. Föredrar Roslagsbanan, på den är folk hela och rena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det på Lidingöbanan också. Saltsjöbanan ligger lite efter dessa båda på grund av Fisksätra.

      Radera
  5. Det känns som att stå och vänta på tåget i botten av en säck.

    SvaraRadera
  6. Den ligger för långt ned och det är för många rulltrappor om man ska någonstans speciellt om man ska till markplan.
    Nuförtiden byter jag alltid vid Odenplan om jag ska till City för det är mycket enklare, hatar nya City.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att den ligger så långt ner beror mycket på att de gröna, röda och blå tunnelbanelinjerna ligger ovanpå. Varje gång man ska bygga nya spår vid centralen får man gräva djupare.

      Radera
    2. Atombombs- och apokalypssäkert med djupa linjer! ;-)

      Precis som Moskvas tunnelbana och även säkert också "Pyjongjangs"

      Radera
  7. P-tåget är så mycket mindre effektivt vid stationerna än t-banan. T-banan öppnar respektive stänger när folk gått av och på, sedan åker det. Ett p-tåg kommer in till stationen och sedan står det där med öppna dörrar och bara väntar på bättre tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Pendeln borde ta efter t-banan och bli lite rappare vid stoppen.
      Därtill borde pendeln bromsa senare, kraftigare och med uträknad tajming. Borde man kunna optimera med en form av autopilot.

      Radera
  8. Jag väntar fortfarande på att kunna använda tåg/buss ute på landsbygden. Jag vet att jag betalar för det (ser det på skattesedeln) men jag har ingen nytta av det då tågen antingen är sena eller inte kommer alls. Bussarna är proppfulla med ungdomar och nysvenskar och det finns inte plats för en arma Kalmarit.
    Skulle till Vetlanda från Kalmar med buss (Fanns inga tåg). Halvvägs ville jag hoppa ur i farten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bo i städer är effektivt och för övrigt miljövänligt. Jag är för infrastruktursatsningar som inkluderar hela vårt lands yta. Men man skall inte tro att samhällets infrastruktur kostnader för landsortsbor är mindre än för stadsbor. Det finns bra vägar överallt i sverige, även där endast några få åker på dom. Och det är bra, men totalt sett är kostnaden för detta större för samhället än för stadsbor som klumpar ihop sig och trängs på färre vägar. I verkligheten så är det stadsborna som finansierar vägarna till de som vill bo på landsbygden och inte tvärt om. Inget som helst fel på det. Viktigt att det finns möjligheter överallt i landet för framtida och befintliga affärsmöjligheter. Men tro inte att landsbyggds bor är förfördelade för det är dom inte.

      Radera
    2. Patrik Lind: Då stänger vi av all tillförsel av varor och el till Stockholm från landsbygden och så får vi se hur länge staden klarar sig.

      Radera
    3. Patrik Lind: Du menar alltså att jag med min skatt ska både betala för att stadsborna ska åka fint med tåg och buss OCH att jag ska betala mer i bensin (jag är tvingad att ha bil) bara för att vi -måste-värna-om-miljön-.
      Jag tycker så här: ska du/ni i städer utnyttja mina pengar för att kunna åka kollektivt så ska ni bekosta min bensin som jag tvingas betala mer. Vad sägs om en stadsskatt? som går oavkortat till landsbyggden? Där du som stadsbor tvingas betala X-antal 1000lappar som du aldrig kommer få något tillbaka av. Att vi "har bra vägar" på landsbygden är skitsnack. på 90talet kanske men har du åkt på småvägar i Småland eller Öland? ser ut som om ryssen redan varit här och bombat. Finns inte många vägar utan stora hål i som inte blir reparerade...

      Radera
    4. Förr i världen var ströckan Nässjä - Vetlanda - Åseda - Kalmar huvudvägen för tågen eller kursvagnarna från "Tokholm" till Kalmar!

      Annars så föredrar jag "Kustpilen" Linköping - Berga - Kalmar längs med ÖCB !

      Radera
    5. Betalande för citybanan var Trafikverket, Stockholms Stad (kommunen), Stockholms län (landstinget), SL (landstingen), samt ett par kommuner/landsting i Mälardalen/Östgötaregionen.

      Att Trafikverket (din skatt) var med beror på att åtta av tio tågresor i Sverige går via de spåren.

      Vill du ha en förbättring i Kalmar ska du främst vända dig till Kalmar län. Inte Stockholm.

      Radera
    6. Vi som kör bil i Stockholm och Göteborg har ju förmånen att betala extra skatt (sk vägtullar) som enligt uppgift skall gå till nya vägar i dessa områden. Hittills nära 2 Miljarder kr för Stockholm. Så det är dyrare att köra bil där än på landsbygden. Det märkliga är att skatteverket inte betraktar det som skatt, utan som en avgift, vilket gör den avdragsgill om man kan göra bilavdrag.

      Radera
    7. Nä, intäkterna från trängselskatten går numera direkt in i de "svarta hålet" som kallas för statsbudgeten.
      Pengarna är INTE öronmärkta längre!

      Radera
    8. Enligt trafikverket om Göteborg:

      "Av skatteintäkterna ska 14 miljarder kronor användas som delfinansiering av det Västsvenska paketet, en satsning på kollektivtrafik, vägar och järnvägar för 34 miljarder kronor."

      Radera
    9. Och om Stockholm:
      "Trängselskatten syftar till att minska trängseln, förbättra miljön och bidra till att finansiera infrastruktursatsningar."

      Radera
  9. Nya pendeltågscentralen är i mitt tycke fin och byten fungerar smidigt med möjlighet till hiss direkt från pendeltågsperrong till t-baneperrong.

    Men! Projektet Citybanan i sin helhet bör diskuteras utifrån en helt annan infallsvinkel, nämligen alternativkostnad. Man har byggt 6km järnväg inkl två underjordiska stationer för att stockholmare ska kunna åka lokaltåg till en kostnad av 18,5 miljarder SEK varav staten, dvs alla skattebetalare i hela riket, stod för 75% av notan över trafikverkets budget. Citybanan, ett projekt som i alla kostnad-nyttoanalyser som genomförts visat på negativ nettonytta, har således trängt undan en rad lönsamma projekt ute i provinserna och förflyttat positiva sysselsättningseffekter till huvudstadsregionen.

    Men det blev ju iaf ganska fint för Stockholmarna..

    SvaraRadera
    Svar
    1. .. ändå är kostnaderna för Citybanan bara "peanuts" i jämförelse med Vä(r)stlänekn och nyttan för Citybanan också den enorm i jämförelse med Ebberöds Bank dvs Vä(r)stlänekn !

      Radera
    2. Västlänken är kostnadsberäknad till 20 miljarder mot Citybanans 18,4 miljarder som faktiskt bara överskreds en 1 ynka procent. Kostnaderna är således ganska lika. Västlänken finansieras dock "bara" till 50% av staten så där blåste stockholmarna er.

      Radera
    3. Citybanan är främst ett projekt för att lasta av de två spåren vid Stockholm Södra där 80% av Sveriges tågtrafik passerade. Tror man att det är ett pendeltågsprojekt är man ute och cyklar ganska rejält.

      Radera
    4. Om man nu ska vara sådan så finns det ju ett annat stort infrastrukturprojekt i Sthlm som man kanske kan fundera på ang nödvändighet.

      Radera
    5. Och över "getingmidjan" fanns redan innan 24 tåglägen per riktning och timme vilket räckte mer än väl för de 4 fjärrtåg och 10 regionaltåg som trafikerade den under maxtimmarna. Beläggningen med icke lokaltrafik var således blott 58% vid maxtrafik.

      Anledningen till att Citibanan byggdes var att stockholmarna inte tyckte att övriga tåglägen räckte till för en för dem anständig turtäthet på pendeltågen.

      Radera
    6. Vilken väl är en rimlig önskan, om man vill försöka få fplk att åka mer kollektivt. Men visst det är ju intressant att staden tidigare lyckades börja bygga tunnelbanan och spårvägsnätet utan statsstöd. (Men det är väl ett inte ovanligt scensario i centraliserade länder jmf t.ex. Storbrittannien där städer i Stockholms storlek men som inte heter London, har väldigt svårt att få pengar till infrastruktur medans huvudstaden får i princip allt de pekar på (nästan). Jämför sedan med decentraliserade länder som Tyskland.

      Radera
    7. Byggdes för att rädda en mur på Riddarholmen.

      Radera
    8. shh. Do not mention the Snabbtåg...

      205 miljarder har Trafikfelet, på politisk uppmaning räknat ut det till.

      Fast första estimaten låg högre...

      På tal om undanträngningseffekter :)

      Radera
    9. Även om det går mycket pendeltåg på sträckan så är det trafikverkets räler och en mycket sårbar punkt.

      Tycker det är kul att vi har ett par privatbyggda järnvägar i Stockholm som fortfarande är aktiva som kollektivtrafik. Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Lidingöbanan är alla byggda med privata pengar.

      Radera
    10. @gbd crvx
      Det är säkert en önskan man kan ha om man pendlar i morgonrusningen. Det som kan ifrågasättas är att berörda endast finansierar 25% av projektet.

      Att mycket gick att genomföra tidigare beror på att Stockholm, ur minnet, har en medelskattekraft ca 15% över riksgenomsnittet vilket de tidigare kunde använda lokalt. Idag omfördelas detta via det kommunala utjämningssystemet till primärt Skåne och Västra Götaland. Att Malmö sen har en lägre skattekraft per invånare än Pajala eller Jokkmokk beror till stor del på beslut fattade på riksnivå varför en omfördelning kanske inte är helt orimlig.

      Radera
    11. Det finns ett modernare exempel på en privatbyggd järnväg som dessutom är företagsekonomiskt lönsam. Arlandabanan. Då kostar en enkelbiljett 280kr för de 19km den transporterar dig. En fingervisning om vad tåg faktiskt kostar.

      Radera
    12. Fast tåget på Arlandabanan kör större delen av sträckan på det skattefinansierade rälsen, det är bara sista sträckan på 19 km (som för övrigt även SJ kör på och alltså är med och betalar) som är "privat". Dock korrekt i sak, men inte hela bilden. Tror inte det hade varit så lönsamt att bygga privat järnväg hela vägen till Stockholm C.

      Radera
    13. @Cornucopia?
      Korrekt tillägg. Kostnaderna för att köra på Ostkustbanan, den statliga delen, är relativt försumbara i sammanhanget för operatören vilket gör att att av biljettpriset går huvuddelen till tågbolagets verksamhet och infrastruktur. Så ja, en helt privat bana hade gett ett betydligt högre biljettpris.

      Radera
    14. Finns ju inget självändamål med två banor på samma sträcka. Arlandabanans avstickare till Arlanda fanns ju inte innan och är förstås mkt attraktiv.

      Radera
    15. @Ocke: Skattekraft, trots detta så är har stora delar av Stockholm lägre kommunalskatt än övriga landet. För några år sedan (iofs under valår) så föreslog ju den moderata ledningen att förlänga hagsätragrenen till Älvsjö för ca 3-4miljarder, direkt ur egen kassa och trots alla statsbidrag så Stockholms stad råd att inverstera 8 miljarder och landstinget 16 miljarder (Dock allt inte på infrastruktur), så egentligen borde det finnas pengar, förutsagt att man la undan lite varje år.

      Radera
  10. Håller med om att perrongerna är onödigt långa vid Odenplan, kanske finns det någon förklaring? De borde byggt ett till spår vid Odenplan som går under jorden till Östra station och på sikt vidare norrut. Men på det stora hela fungerar det bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långsiktiga planer/visioner vill ju låta Roslagsbanan glida ner till Odenplan och därefter City som tredje och fjärde parallella spår (dock smalspår, för så gullig är Roslagsbanan). Men dit är det ju lång tid förstås.

      Radera
    2. Tja ett långt RB-tåg har väl ca 450 sittande och ett signalsystem som klarar ungefär samma turtäthet som tunnelbana, så så gullig kanske den inte är. Det är väl mest problem med plankorsningar där den är mest trafikerad. (Förlängningen till centralen istf för fridhemsplan kan man väl också anmärka på.)

      Radera
  11. Det enda negativa är att mobiltäckningen är bedrövlig, speciellt i högtrafik när det är fullt med folk.

    I övrigt ett mycket bra bygge. Kanske lite snävt då det bara är 2 spår via Odenplan, men vem vet vad som finns i tunnlarna i form av stickspår/utbyggnadsmöjligheter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker pendeltågen generellt har usel täckning längs sina dragningar. Åker man ofta till Uppsala vet man att 90% av sträckan ett svart hål för mobilen. Jobbigt när man försöker få lite jobb gjort på vägen.

      Radera
    2. Det är förberett för en till plattform som färdigställs när/om det finns trafikunderlag.

      https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Odenplan_(pendeltågsstation)

      Radera
  12. Stationen är fin visst ,,,men varför låta T-centralen och Odenplan vara knutpunkter för spårtrafiken? varför förlade man inte nord-sydgående linjer utanför själva innerstaden? de flesta 08:or bor idag utanför Stockholms innerstad
    Stockholm behöver en ringled både för spårbunden trafik samt motorfordon
    Exempelvis skulle det blivit bättre om Västra länken hade byggts istället och parallellt dragit även spårtrafiken längs denna nord-syd.

    SvaraRadera
  13. Spärrvakter är där för att 08or ska betala för sig annars plankar (struntar i att betala som går under ringa bedrägeri i brb) de. Lantisar betalar i mycket högre grad.

    Den stressade motorvägen mellan T-centralen och centralstationen kallas faktiskt för stressgången av en anledning. (Används av bl.a myndigheter och landstinget).
    Lite kuriosa för den som bryr sig.

    SvaraRadera
  14. Ett riktigt lyft. Har inte varit i centrala Stockholm på över ett år och var förvånad över mina positiva känslor när jag klev av pendeln.

    SvaraRadera
  15. Odenplan känns som en rejäl förbättring mot Karlberg.

    SvaraRadera
  16. Det blev några fel i artikeln, bland annat beskrivningen av vad SL står för, Storstockholms Lokaltrafik.

    https://sl.se/globalassets/villkor/villkor-eng.pdf

    Och så gällande sammankoppling mellan järnvägsnätet och tunnelbanenätet, se exempelvis https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?t=39693

    SvaraRadera
  17. Stationen är kanon liksom Odenplan.

    Nu väntar vi bara på att tågen ska gå enligt tabell och att man slutar upp med korta tåg.

    SvaraRadera
  18. Var där nere förra veckan precis när ett brandlarm gick.
    "Detta är ett viktigt meddelande, lämna omedelbart stationen, detta är ett ...." och sedan började det larma.

    Att befinna sig så långt ned i backen när det börjar brinna är inget jag rekommnenderar. Rulltrapporna stängdes förstås också av för att undvika syretillförsel.

    Får verkligen hoppas att inga terrorister smider några planer för dessa stationen, de är ett alltför enkelt mål :-/

    SvaraRadera