Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-03-29 09:01

Tesla-aktien föll vidare

Tesla-aktien (NASDAQ:TSLA) fortsatte falla under gårdagen. Även bolagets obligationer drogs med ner och ger nu en hyfsad ränta.
Dagschart Tesla. Logaritmisk skala.
Teslas kreditbetyg nedgraderades, vilket slaktade bolagets utställda obligationer, så till den grad att de numera ger ca 7% i ränta. Det påverkar alltså inte Teslas kostnader för obligationerna, men avspeglar att Tesla nästa gång de behöver pengar kommer behöva betala ränta på sina lån. Emissionen av obligationer gav i princip nollränta förra året.

Själva aktien föll återigen ca 8%, närmare bestämt -7.67%, och aktien är nu tillbaka på nivåer som sågs för ett år sedan.

Samtidigt ska man inte blanda ihop ett företags verksamhet med dess aktiekurs och frågan är om farhågorna att detta ska påverka verksamheten besannas eller ej. Det går mycket rykten kring detta. 

En fortsatt korrigering av Teslas aktiekurs är nödvändig, då bolaget varit alldeles för högt värderat. Men för varje dollar aktien faller och för varje hundradels procent högre ränta obligationerna inbringar, desto sannolikare blir det att de kan lyckas med framtida finansiering. Förr eller senare når man en attraktiv nivå och snacket om konkurs är kraftigt överdrivet. Det här är inte ett bolag utan verksamhet. Enda problemet är egentligen att få fart på produktionen av Model 3 och de stora investeringar i produktionen som man gjort för att klara detta.

4-Traders rapporterar en prognosticerad konsensus-p/e på 35 för år 2020.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

42 kommentarer:

  1. Jag skulle inte utesluta konkurs. Det finns många bolag som har haft verksamhet som har gått omkull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bör nog titta på hur många år ett bolag kan krisa innan det går i konkurs.

      Radera
    2. Musk har ju projekt i olika bolag som är intressanta för de framtida kommunikationssystemen på många plan. Han kommer garanterat att kunna få finansiärer att ställa upp om det krisar, och jag kan tänka mig att även den amerikanska staten har intresse i att aktiviterna fortsätter. Hur många andra techbolag finns det som är villiga att ta risk och ge sig in i branscher som tåg bilar och rymdfarkoster? Konkursrisken torde vara minimal, och obefintlig om man avser stopp på aktiviterna.
      Däremot kan det bli en otroligt sur resa för existerande aktieägare, som i värsta fall får se en kraftig utspädning vid en nyemission till exempel.

      Radera
    3. Tesla bilar är väl en bisyssla som blev lite mer än det var tänkt?

      Radera
    4. Musk är en gambler som satsar allt. Går något snett så kommer det inte finnas marginaler. Det ökar risken för konkurs.

      Elon har ju ett utmärkt rykte nu, men sådant kan ändras. Tänk Refaat El-Sayed, Jonas Birgersson eller Ivar Kreuger.

      Radera
    5. Musks bolag har redan evererat. Det är skillnad på att säga att man ska skjuta upp en satellit och att faktiskt göra det. Och de har ju faktiskt lanserat bilar och en lastbil. Givetvis kommer något att gå snett, men de exempel du nämner har ju antingen inte levererat någon omsättning alls, enbart framtidsplaner, eller sysslat med bedrägeri. Ser inte riktigt parallellen här.

      Radera
    6. Ivar Kreuger skapade världens största tändstickstillverkningsföretag med tiotusentals anställda och Jonas Birgersson en konsultbolag med 3000 anställa i 13 länder.

      När det gäller bedrägeri, så var det inte så man såg på saken när de var hyllade. Refaat El-Sayed blev väl utsedd till årets svensk.

      Radera
  2. "Enda problemet är egentligen att få fart på produktionen av Model 3."

    Knappast.

    Teslas bilar kommer vara konkurrensutsatta i mycket högre grad inom bara ett år. De har haft marknaden (nästan) helt för sig själva med kraftiga förluster, hur skall det gå när de får riktig konkurrens? Uppenbart att de kraftigt underskattat hur komplicerat det är att bygga bilar.

    Har svårt att förstå hur "entrepenörer" som Ek och Musk kan vara så omhuldade. De har hittills samma track record som boo.com.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åfan, har boo.com levererat serieproducerade sportbilar och dominerat satellituppskjutningsmarknaden utan att jag har märkt det?

      Radera
    2. Brände inte Boo.com typ någon miljard utan att ens kunna leverera en enda plagg tillverkat av tredje part?

      Sedan är SpaceX inte Tesla, men det är Musk och har levererat betydligt mer än Boo.com. Fast till rymden.

      Radera
    3. Det är nu jag ska avslöja att jag faktiskt köpte och fick levererat kläder från boo.com.
      Har en "beach bag" som skeppades separat som belöning för man lagt en order. På den tiden varje postleverans kostade 150 kr.

      Så fri frakt 150x2 och kläder till hava priset av vad det då kostade i Sverige.

      De hade alltså en verksamhet i 1-2 månader.

      Radera
    4. Men SpaceX och Tesla har mycket riktigt stora verksamheter.
      Verksamheter som har en en omsättning som ökar och affärsplaner som kan justeras mot lönsamhet om man offrar tillväxt.

      Radera
    5. Japp, kan intyga det, de skickade även ut fräsiga orangea (var de va?) frisbees med boo.com-loggan. Hemsidan var inte direkt funktionell, men det gick ju att beställa grejer. Och de levererades, osv. Så rent väsentligt så fungerade boo.com ett litet tag.

      Radera
    6. Enligt Wikipedia så verkar boo.com ha fungerat typ nov 99-våren 00 nån gång vilket kan stämma eftersom jag köpte en jävla mössa av dem, det borde ju varit den kalla säsongen.

      Radera
    7. Menar självklart vinst. Vem som helst kan starta upp en kroniskt förlustdrivande verksamhet med externt kapital - inget att vara imponerad av.

      Radera
    8. @Marcus Hansson: Tvärt om. Krävs mycket stark kompetens för att attrahera mycket kapital till förlustdrivande verksamheter, och det är få som klarar det.

      Man kan ju prova att gå in till grannen och be denne investera i sitt senaste affärsupplägg och se vad som händer, eller banken för den delen.

      Radera
    9. Var det den här Ben?
      https://www.kalaskungen.com/partyteman/barnkalas/barnkalasteman/super-mario-bros/nintendo-super-mario-boo-mossa?gclid=Cj0KCQjwnfLVBRCxARIsAPvl82G0ezKDocetlLX-Ng8jbRBUcIqVdL5xo3vMDjrZokh5HN7JAr8cZ_UaAs-1EALw_wcB

      Radera
    10. Nej, det var en ganska ordinär stickad sotarmössa, eventuellt av märket Kangol eller nåt annat halvcoolt märke. Sedermera bortslarvad nånstans.

      Radera
    11. Marcus, Tesla är i allra högsta grad redan konkurrensutsatta. För det är väl inte endast elbilar som kan lösa människors transportbehov?

      Ska vi dra ditt argument till absurdum kan vi även säga att Apple inte är konkurrensutsatta på marknaden för iPhone-mobiler.

      Radera
    12. [Infoga skämt om att hitta mössan hos någons morsa]

      Glad påsk!
      https://goo.gl/images/jc2bH8
      https://goo.gl/images/eFjjPv

      Radera
    13. Alltid lika pinsamt när okritiska Tesla-ägare hyllar det kroniska förlustbolaget. Ni är väl konsumenter i första hand, inte tilldyrkare?

      Tesla-ägare, veganer och crossfit-utövare. Gäsp.

      Radera
    14. @Marcus
      Som bensinbilsägare, gravt osund och icke-tränad antar jag att det inte var mig du syftade till. Förövrigt påpekade jag ju endast ett enkelt fel i ditt argument, helt utan att ”hylla det kroniska förlustbolaget”. Om du sedan inte vill ta åt dig av kritik eller utveckla din argumentationsnivå och istället försöka dig på någon form av personangrepp så är det visserligen din rätt, men det ger (i min mening) inget meningsfullt utbyte.

      Radera
  3. Varför så snäll mot Tesla?

    "Men för varje dollar aktien faller och för varje hundradels procent högre ränta obligationerna inbringar, desto sannolikare blir det att de kan lyckas med framtida finansiering."

    Att priset på Teslas obligationer faller ska snarare ses som tvärtom, företagets obligationer faller i kurs för att de är _mindre attraktiva_ än de var tidigare. Man blir därmed tvungna att erbjuda högre ränta för att få investerare intresserade. Detta är såklart alltid ett varningstecken.

    Teslas verksamhet bygger på massiva injektioner av eget kapital via nyemissioner, för att snabbt kunna komma upp i en kritisk massa av produktionskapacitet. Det har man misslyckats med, eftersom man gång på gång skjuter upp prognosen för produktionen. Förr eller senare tröttnar investerarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det jag skriver. Att de kommer behöva betala ränta nästa gång de finansierar sig.

      Radera
    2. Fast det blir inte mer _sannolikt_ att de lyckas för det, vilket jag tycker texten ger intryck av att mena.

      Att företag eller stater kan finansiera sig utan att betala ränta (till exempel svenska staten eller svenska bolåneinstitut) är på grund av att de anses _oerhört säkra och attraktiva investeringar_. En icke-attraktiv investering har högre ränta, som till exempel Oscar Properties preferensaktier eller grekiska statsobligationer under "Greklandskrisen". Samma sak gäller Teslas obligationer.

      Skulle snarare säga att ju högre räntan blir på Teslas obligationer, desto _mindre_ är sannolikheten att investerare nappar, eftersom man då kan räkna ut (vid en viss räntenivå) att rörelseresultatet får svårt täcka räntorna ens om man räknar in framtida tillväxt. Tänk lågkonjunktur.

      Radera
    3. @Joakim Persson: Jag håller med. När räntan är tillräckligt hög blir konkursen självuppfyllande. Omöjligt att göra vinst med för höga räntor och omöjligt att attrahera pengar när alla inser att det är omöjligt att göra vinst.

      Radera
    4. Rolig sammanfattning av läget för Elon o Tesla: https://www.captiongenerator.com/960112/Hitler-finds-out-he-is-invested-in-Tesla-bonds#.WrvrWTJkwY4.twitter

      Radera
  4. Om man får gissa Teslas framtid så tror jag märket lever vidare uppköpt av någon etablerad tillverkare, Teslas varumärke andas premium och borde vara intressant, men som fristående tillverkare när övriga biltillverkare trappar upp sin försäljning och utveckling och konkurrensen hårdnar lär inte Tesla överleva som fristående bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller snarare tvärtom. De går igenom en kritisk fas nu. När och om de tar sig igenom den kommer ingen annan tillverkare kunna köpa dem. Svårt att se IBM köpa Apple liksom.

      Dessutom kan man ju betrakta fenomenet att de redan har lanserat premiumbilar utan att ha tidigare erfarenheter. De har onekligen haft en kortare learning curve än alla jämförbara bolag.

      Sedan kan man ändå förstå skadeglädjen. Musk sa ju tidigare att det mest ineffektiva som finns är en traditionell bilfabrik, och nu har han själv en fabrik som nödtorftigt bygger 1000 bilar i veckan, för hand eftersom monteringssystemen inte fungerar.
      Men allt det går ju på sikt att lösa, lite inkörningsproblem modell större bara.

      Radera
    2. Skulle inte förvåna om Tesla hamnar slutligen i kinesiska händer.

      Radera
    3. Jag känner inte att Tesla andas premium,ja har även provkört en. Kändes mer som Toyota, Honda eller liknande. När jag tittar på den känns den inte alls premium heller. Titta och provkör en Porsche så ser/känner du skillnaden.

      Radera
    4. Den känns dyr. Ägarna vill väl mest impa på grannen och andra. Jag är dock inte speciellt impad.
      Jag skulle tro att när ex AUDI kommer med sin rena elbil senare i år får de smaka på konkurrens.
      Troligtvis både billigare, snyggare och bättre.

      Radera
  5. Har svårt att förstå varför de kan producera S och X sedan flera år men inte 3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. S och X har samma plattform och mycket gemensamma delar. De tillverkas i relativt låga volymer och säljs till ett högt styckpris, runt en miljon kronor till slutkund beroende på utförande. Model 3 är en helt ny konstruktion, med en helt ny automatiserad produktionslina, och är tänkt att tillverkas i 4-5 gånger större volymer och till en tredjedel av priset, jämfört med S och X.

      Massproduktion med bibehållen kvalitet och funktion är betydligt svårare än småskalig produktion, och en kunskap som de flesta biltillverkare förfinat under flera decennier. Detta hade Elon Musk tänkt sig bemästra på bara några månader. För att parafrasera bloggförfattaren kan man väl säga att Tesla har skaffat sig en överutmaning!

      Radera
    2. Okej. Det är en effektivare produktionsmetod som drar ut på tiden. Tack.

      Radera
    3. Exakt. Hade den effektiva produktionsmetoden fungerat hade Tesla producerat betydligt fler Model 3 och aktiekursen förmodligen sett annorlunda ut! Tid är pengar.

      Radera
  6. Klyschan om att ”det är annorlunda nu” har aldrig känts mer aktuell - hur kan bolag växa till miljardvärderingar (tsla, spotify, amazon,twitter) utan att göra vinst på mer än ett decennium? nåja jag tycker iaf att Musk är underhållande och gör rätt saker - utan honom hade vi inte haft varken elbilar eller rymdprogram eller jättebatterier till solcellerna.. och att tänka på att han gjort det här i snart 20 år .. att han orkar med alla nej-sägare - jag skulle gett upp för länge sen...

    SvaraRadera
  7. Jag tror inte att Tesla går i konkurs. De bedriver trots allt en fungerande verksamhet och tillverkar produkter som det finns stor efterfrågan på. Problemet är att marknaden för produkten fortfarande är för liten och olönsam i ett större perspektiv. Och det råder fortfarande osäkerhet om när marknaden mognar så pass att man kan nå lönsamhet för elbilar.

    Jag skulle tro att Tesla kommer att brytas upp i olika företag, och att biltillverkningen kommer att säljas till kinesiska ägare inom en inte alltför avlägsen framtid, kanske om 1-2 år.

    SvaraRadera
  8. Moody's beskriver läget ganska väl i sina kommentarer till sänkningen av Teslas kreditvärdighet.

    Om allt går enligt plan kommer Tesla behöva ta in finansiering om ca 2 miljarder USD ganska snart och därefter lika mycket till under 2019. Om allt går enligt plan vill säga... Samtidigt pekar mycket på att det inte går enligt plan och att Tesla inte kommer att nå utlovad produktionstakt om 2500 bilar/månad vid utgången av mars. Bloomberg som följer antalet utgivna VIN (Vehicle Identification Number) approximerar att det just nu produceras ca 1000 Model 3 per månad. Kan leda till dålig stämning och sänkt aktiekurs om det visar sig vara sant.

    Det som däremot kan orsaka riktiga problem är om leverantörer och underleverantörerna tappar förtroendet och börjar kräva betalt i förskott. Det var det som fick Toys 'R' US att gå under vilket berördes på bloggen nyligen. Underleverantörer/leverantörer brukar också vara avsevärt mer hype-resistenta och navigera på död räkning i jämförelse med aktie- och obligationsägare..

    SvaraRadera
  9. Tror det är väldigt svårt för dem att långsiktigt konkurrera med de gamla etablerade biltillverkarna. En lösning är ju så klart att de blir uppköpta av någon biltillverkare om värderingen kraschar totalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns garanterat någon kinesisk biltillverkare som mer än gärna lägger vantarna på Tesla. Frågan är om jänkarna är beredda att betala mer.

      Radera
  10. Jag gillar Musk! Han är en visionär och entreprenör som driver oss framåt. Problemet har ju varit att värderingen skenat iväg! Vilket är obegripligt och symptomatiskt för den finansiella era vi befinner oss i. Jag menar sannolikheten att Tesla skulle på sin relativt korta livstid, sätta upp en fungerande produktionskedja för massproduktion utan några problem eller förseningar, var ju i princip noll!

    Sen måste ju priserna ner rejält på elbilar så småningom för att det ska vara intressant ur ett större perspektiv och för att så småningom kunna konkurrera med andra biltillverkare. Jag menar, 400 tusen för ett fordon, bör inte vara rimligt för en medelsvensson. Det vill säga mer än en årslön. Men visst, idag är det gratis att låna pengar. För egen del är det dock helt obegripligt att låna stora belopp till ett fordon som ska ta en från A till B.

    Så Tesla är, trots sin senaste modell, fortfarande en lyxbil. Det vill säga en liten lirare på den stora spelplanen av fordon. Det blir svårt att pressa priser och konkurrera med de andra stora tillverkarna och fortfarande behålla lönsamheten tror jag. Här finns ju trots allt redan en logistisk grund att stå på för de andra tillverkarna.

    Tesla kommer säkerligen ta sig igenom det hela och ut på andra sidan, så länge vi har en marknad med bibehållen riskaptit. Det betyder dock inte att Tesla för den skull kommer vara mer än ett udda märke. Detta gör att Tesla förmodligen fortfarande är på tok för högt värderad.

    SvaraRadera