Cornucopia?

2018-03-23 12:12

Regeringens förslag: Endast de rikaste ska få köra bil centralt

Regeringen gick idag ut med att de tillåter förbud mot äldre personbilar i Sveriges städer. Endast de rikaste ska få köra bil centralt, medan de som inte har råd med en nyare bil, eller i värsta fall en mycket dyr elbil, inte ska få köra bil i våra stadskärnor.
Stockholms framtida trafikbild? Under en miljon kronor göre sig knappt besvär.
Regeringen går alltså vidare med sitt förslag om sk miljözoner, där privatpersoner som inte har råd med en ny bil inte ska få köra. Därmed blir det fritt fram för individuella kommuner att inrätta hinder för privatbilism om man inte har en nyare bil.

Det blir tre olika möjliga miljözoner.

Den första begränsar tunga fordon, vilket redan görs i åtta kommuner. Kraven skärps dock här.

De två nya miljözonsmöjligheterna är dels att endast dieselbilar Euro 5 och Euro 6 eller bensinbilar (inklusive hybrider i alla dess former och gasbilar) som klarar Euro 5, kan vara de enda tillåtna bilarna.

Dels blir det ett förbud där endast elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 ska få framföras.

I praktiken innebär mittenzonen förbud mot dieselbilar äldre än 2015 och bensinbilar äldre än 2009. I den allra finaste zonen blir det i princip endast elbilar.

Förslaget är förstås inriktat för Stockholm, där tanken är att mittenzonen ska införas för hela innerstaden innanför tullarna och den hårdaste zonen ska gälla för exempelvis Gamla Stan och en del andra platser.

I praktiken blir det ett förbud för fattiga människor, som inte har råd med en nyare bil, att köra bil centralt i åtminstone Stockholm. Den ekonomiska segregationen ska ökas till att inte bara omfatta kreditvärdigheten för att belåna sig till en bostad, utan även kreditvärdigheten för att belåna sig till en ny och dyr bil.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth tänker på de små barnen:
"Barns rätt att andas ren luft väger tyngre än rätten att köra alla bilar på precis alla gator."
Läs mer på regeringens hemsida om hur fattiga inte ska få köra bil centralt. Det finns ju kollektivtrafik.

Vad som händer med andrahandsmarknaden för äldre fordon lämnas som en övning åt marknaden. Min egen diesel från 2005 är förstås inte värd något längre, problemet blir att man måste hosta upp en massa pengar för att i framtiden få köra in i stadskärnor i Göteborg och Stockholm. Varför man nu skulle vilja det?

Å andra sidan - polisen har knappast tid att ägna åt att kontrollera miljözoner och potentiellt 10 000-tals lagbrytare. Det är inte så att de kontrollerar dubbdäcksförbuden idag.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel och pseudonym sparas av Googles Blogger-system.

91 kommentarer:

  1. Tja, privatbilism I centrala Stockholm kanske inte är helt oproblematiskt? Bättre att göra så här än att lägga skatt på bränslet som drabbar alla oavsett var man kör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker du då att man kompenserar de som INTE bor i staden med billigare bränsle? Med tanke på att trafik och kommunikationer på landbygden sackar efter vad gäller fungerande och hållbara alternativ (alla är ju inte rika) så vore det en intressant tanke.

      Radera
    2. Tja, klart om man inför något med differentierande skattesatser skulle det säkert uppkomma en massa intressanta effecter I gränsområden med mackar på "rätt2 sida gränsen.Min tanke var mest att om man höjer skatt på bränsle så slår det på trafik oavsett var man kör, medan tränsgselskatter/förbud kan inriktas för att minska trafik där behovet är mindre/alternative finns.

      Radera
    3. Varför skulle det ena utesluta det andra.. Eller det tredje för den delen. Svampen måste kramas ur allt hårdare och det här är ännu bara i början misstänker jag. Kulor måste in.

      Radera
    4. Vadå bara det "rika" Det finns begagnade elbilar för 150-200 tusen. Man måste inte handla en sprillans ny Tesla. O sluta gnälla o gilla läget, detta tror jag är det bästa sättet att tvinga fram en snabbare utveckling o förhoppningsvis även påskynda begravningen av den gamla otto-motorn :-) Om 10 år är det ingen som tänker på hur mycket vi saknar de stinkande, bullrande fordonen. Såklart bör veteranfordon få leva vidare, de blir ju allt färre med sin halveringstid(rost, brist på reservdelar) så totalt sett är deras utsläpp försumbara.

      Radera
    5. Lord Titus: 150k är bra mycket mer än jag skulle lägga på en bil... Mycket mer än många kan lägga.

      Radera
    6. Japp det är mycket pengar men inte en miljon som en Tesla kostar. Har själv privatleasat en Leaf. Totalkostnad 26 kr per mil. Det är denna kostnad som är intressant i bilägandet. Inte att bilen kostar 150 tusen. En gammal 740 tar soppa för 12-14:- per mil. Ska besiktigas, repareras skatt osv så det kostar en del per mil den oxå.

      Radera
    7. Men om du får en skraltig men fungerande 740 för1500 så gör det inget om den drar soppa för 14kr milen. Det är verkligheten för oss fattiga

      Radera
  2. Det slår ju även mot yrkestrafik. Tex hantverkare. De har inte alltid bensinbilar för dieseln ger fördelar som andra motorer mig veterligen inte ger. Och de behöver också komma fram.
    Sen kan ju rent teoretiskt elbilen vara laddad med brunkolsel också. Blir ju lite märkligt, fortsätta exportera utsläppen som vanligt då?

    Egentligen är miljözoner inte en dum idé, men det handlar om hur hela systemet fungerar. Här verkar man elda på som fan för att vara snabbt på plats. För som du skriver innebär det risk för att frånkopplar land - stad ännu mer.
    Plus det gör om man skall vara sådan att de som bor på fina adresser kommer kunna bo i en fin postindustriell (och låt oss inte glömma poststrukturell) miljökuliss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det handlar nog också om vilken stad man vill bygga, den modernistiska staden var ju bilcentrerad och det är knappst hålbart det heller. Hur skattas firmabilar idag,man kanske skulle kunna införa skattelättnader?

      Radera
    2. Förvisso, helt korrekt att det handlar vilken stad man vill bygga. Men iom att vi har rätt stora avstånd i Sverige både lokalt och regionalt och har byggt redan för det, måste man ha lite finess i förändringarna.
      Alla kan inte cykla tex.
      Och finns det planer på infartsparkeringar då för de som kommer långväga?
      Sen finns det de som hävdar att den bilcentrerade staden visst är möjlig i framtiden med ny teknik, lättare material, elladdning och självkörande bilar tex. Jag anser att en del av det är fantasier, men forskning pågår ju.
      Man har lite olika förutsättningar över olika delar av Europa och EU.

      Radera
    3. Alla kan nog inte cykla och att en betydande del av befolkningen vill bo I egna hus är nog relativt naturligt. Men det man kunde titta på är te.x. behöver man ha så stora tomter som man har nu? Kunde man utnyttja marktytan batter med mindre enplansvillor? Fler radhus? Samma I staden, den modernistiska staden är ju ganska gles, även miljonprogramsområdena är glesa, vilket gör att de blir svåra att kollektivtrafikförsörja och bilberoende. Det vore intresant om det gick att konvertera manga hus-i-park-områden till mer kvarterstadslikaditomoch bygga bort/om SCAFT-planerade områden. Både piska och morot.

      Radera
    4. Som hantverkare/servicetekniker är regler för zon 2 vardag för många redan i dag.
      Om slutkunden är medelstort/stort företag eller offentlig verksamhet så är det ofta redan miljökrav i upphandlingar som gör att det inte går att åka allt för gammal bil.

      Radera
    5. @gbd crvx Absolut. Man kan nog göra en hel del här och var. Det beror på var i pratar och vad många boende vill också idag, inte riktigt bara att peka och bygga. Stadsbyggnad är något som många har åsikter om när det börjar komma till det praktiska. :)

      @Stefan OK. Kanske bara jag som känner hantverkare som jobbar mer åt det privata.

      Radera
  3. Är det någon som talat om vad kryssningsfartygen släpper ut som besöker några av våra städers centrum varje år??
    Nu ska det vinnas MP roster för att rädda makten, märkligt att dets ska behöva ta 3,5 år
    Tragiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hört talas om SECA-områden? SCR-anläggningar? Scrubbers?

      Radera
    2. Man renar rökgaserna o sen pumpar man ut skiten i havet istället. Ja jätte mycket bättre!

      Radera
    3. Kryssningsfartygen installerar Climeons värmeåtervinning så att hela fartyget drivs av värmen från dansgolvet och sänghalmen när det ligger i hamn.

      Radera
    4. Det har naturligtvis gjorts utredningar om vad som orsakar dålig luftkvalitet. I Göteborg finns det enbart problem med kvävedioxid. Dessa produceras till stösta delen av tung trafik. Hamnen och färjorna bidrar ej i stor utsträckning.

      I utredningen i länken så framgår det att om all tung trafik genomfördes med Euro VI så uppnås utsläppsmålen.
      Om lätt trafik (dvs bilar) till 50% blev helt utsläppsfri så uppnås INTE målen.
      Utredningen föreslår enkla åtgärder för att minska tung trafik (tex att leda den utanför stan istället för i den), samt ekonomiska incitament för att få transportsektorn att snabbare gå till Euro VI.

      Men politikerna verkar istället satsa på att förbuda personbilar istället, något som alltså inte löser problemet i samma utsträckning som att satsa på att få bort utsläppen för tung trafik.

      Med dessa fakta i hand kan man i alla fall konstatera att politikernas intresse inte ligger i att värna om medborgarnas hälsa till lägsta kostnad och uppoffring för den enskilda medborgaren i alla fall.

      Radera
    5. Sidan 40:
      http://www.lansstyrelsen.se/VastraGotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2017/2017-28.pdf

      Radera
    6. @Melmac - om du vet vad SECA innebär så borde du också veta vad det är för oljor man kör på. Det innebär dessutom att det som eventuellt pumpar överbord (finns också slutna scrubbersystem) är av sådan extremt utspädd art att det inte har någon inverkan på vattnet. Att kemiska reaktioner mellan rökgaserna och vatten inte heller är samma sak som mellan rökgaserna och luftinblandning kanske inte heller är relevant?

      Som skrivet ovan; satsa på det som betyder något: lastbilar. Vet man dessutom vad EURO 5 / 6 innebär i utsläpp så vet man också hur löjlig debatten är om man vänder blicken ut i världen och ser vad som rullar där. Partiklar i innerstäderna är dessutom lokala problem som snabbt löses med ringleder vilket i tex Göteborg inte finns då de självupptagna stockholmarna i riksdagen bara satsar statskassan på egen infrastruktur...

      Radera
  4. Vad sjutton har man i stan att göra, nästan alla butiker/köpcentra ligger utanför stan, staden är till för de väldigt rika och de som är väldigt fattiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag, och många med mig, åker inte ut till förorterna för att handla i först taget. Det finns massor av butiker i stan, så varför åka ut till förorterna? Den enda butiken skulle väl vara Ikea för någon småsak – jag köpte suverän garderobsbelysning där.

      Radera
    2. Butikerna i stan är små och har litet utbud. Många av de stora kedjorna har bara butiker utanför stan. Dessutom är det rätt smidigt att hitta allt man behöver på ett ställe. Täby centrum över kungsgatan alla dagar i veckan

      Radera
    3. Om man vill handla i stora kedjebutiker är det nog en bra idé att åka ut till förorten. Jag skulle också hellre åka till Täby C än Kungsgatan, men jag är varken intresserad av Täby C eller Kungsgatan.

      Radera
  5. Stackars boendeparkerare i mittzonen. De med dieselbilar äldre än 2015 etc kommer att tvingas att sälja sin bil. Gott om plats blir det. Dags att sänka parkeringsavgifterna mao(i miljöns tecken t.ex) vilket även det gynnar de rika. Och vad ska de privata rika parkerings-ägarna tycka?

    Inte ett dugg förvånad att det är vänstern som gör detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför har man inte tidigare tagit höjd efter bilbeståndets ålder och infört regler som istället fasar ut riktigt gamla bilar stegvis. Men det är klart. Inte lätt att komma överens! Fast å andra sidan handlar detta mer om den plötsliga dieselpaniken. Det var ju inte länge sedan alla rekommenderades en dieselbil. Man kan inte skylla allt på reningsbluffen och låta de fattiga betala en gång till(de som alltid investerar sist i cykeln).

      Radera
    2. Fattade jag det rätt innebär det att en dieselbil Euro 5 kanske inköpt ny så sent som 2015 inte kan framföras i centrala delar av städer från och med 2022? Isf innebär det att dessa i praktiken tvingas sälja sin "värdelösa" bil efter att den körts i 7 år. Inte nog med att de fattigaste förlorar mest(% av inkomsten) på dels värdeförsämringen, dels att de måste sälja och köpa nytt.

      Radera
  6. När jag bytte bil senast 2015 så valde jag bort disel. Utbudet var mindre men jag ville ha en bensindriven bil. Jag trodde inte på de "rena diselbilarna". Nu tänkt byta bil ev senare under året och börja uppmärksamma en trend där nybilsköparna ratar disel. Oavsett klassifisering ex Euro 6. Så det kanske är läge att fynda bland nybegagnad diselbil nu om många jagar bensinare? Trender går fort ibland och det kan lätt bli överreaktioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Så det kanske är läge att fynda bland nybegagnad diselbil nu om många jagar bensinare? Trender går fort ibland och det kan lätt bli överreaktioner."
      Exakt min tanke.

      Radera
    2. En beg Skoda Diesel med Euro 6 typ.. ;-)

      Radera
  7. Vad skall man köra bil i innerstaden för?
    Enda anledningen är att åka in för nöjeslivet (se tidigare bilder på bloggen) och då kan man ändå inte köra hem.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Symbolpolitik, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan (som inte längre är en genomfartled) d.v.s. väldigt få bilar berör i praktiken.

      Radera
    2. För att, exempelvis, man bor utanför staden och har bekanta som bor i staden? Med bil tar det mig runt 20 minuter att ta mig in till Stockholm. Jag kan åka när jag vill och kan stanna precis utanför. Så hela restiden blir runt 20 minuter.

      Med kollektivtrafik tar det mig kanske runt 40 minuter - minimum. Jag kan inte heller välja när jag ska åka och jag kommer ha stora väntetider. Lägg därtill att jag måste antingen välja att åka hem innan klockan blir allt för mycket, ta taxi eller sova över.

      Så vida jag inte ska alkohola, och det inte är frågan om att jag måste åka vid rusningstrafik, så väljer jag till 99% att ta bilen om jag ska in till stan. Det är smidigare och spar tid.

      Radera
    3. Då åker du inte in framöver då?
      I kalkylen måste också läggas tullar och p-platsavgift. Att åka in kl 17 för att åka kl 20 tror jag kostar mig 50-70 kr. I praktiken gäller idag tullfritt och efter p-tidsmätningen för dödliga privatbilister.
      Kan man umgås 19-22 funkar det ju idag. Aja, du vet vad jag menar. Minst MP-lid.





      Radera
    4. Man kör bil i staden för att hälsa på hipsterungarna på söder och för att slippa åka kommunalt, som ju går som tåget.

      Radera
    5. Jag behövde köra möbler till min mor som bor i stan exempelvis... Har aldrig någonsin kört i stan av nöjesskäl.

      Radera
  8. Blir det undantag för veteranfordon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt min tanke! Annars kommer träffarna på Sveavägen inträffa ändå..

      Radera
    2. De kommer nog upphöra automatiskt när sveavägen byggs om och blir mindre tvåfilig genomfartsväg och mer gång och cykelvänlig med 1 fil i vardera riktning för bilar.
      Det kommer ske innan miljözonen införs.

      Radera
    3. "Veteranfordon föreslås få undantag från miljözonsbestämmelserna i klass 2 men inte i klass 3 för tysta och emissionsfria fordon. Det är kommunerna som föreslås få föreskriva och pröva undantag".

      Radera
  9. Borde finnas en möjlighet att uppgradera många dieselbilar till åtminstone Euro 5. Finns ju för tyngre fordon. Får se om en sådan marknad öppnar sig till ett rimligt pris.

    SvaraRadera
  10. Polisen bryr sig noll om detta. Men, det gör inget. Kamerorna kommer att läsa av skyltarna på bilar som inte uppfyller kraven. Sen får man en böteslapp, bara att betala in.

    SvaraRadera
  11. Noterar att du läst tråden på bubb.la BBS om att angripa vänstern från vänster, väl utfört!

    SvaraRadera
  12. Är ganska positivt inställd till förslaget. Bilavgaser är ett problem i storstäder, Bättre att bara tillåta utsläppsfria bilar (vilket inte inkluderar sådana som drivs på biobränslen) än att höja bensinskatter, förbjuda motorvägar eller ha biltullar, vilket brukar vad MP vanligtvis föreslår.

    Man kan börja med att göra Gamla Stan utsläppsfri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju i princip noll trafik i Gamla Stan pga Slussenbygget. Extremt lite bilar, och ja, jag körde bil där härom veckan.

      Radera
    2. Det är bra att börja liten skala och sen utvidga det. Finns ju en hel del tekniska detaljer att lösa. Hur vet man om en bil saknar utsläpp?

      Radera
    3. Bilavgaser får du väl även av bensinbilar? Det mesta av partiklarna kommer ju dessutom tydligen ifrån tung industri i norra/östra kontinentala europa

      Radera
  13. Övervakningen fixar man lätt med de tullstationer som redan finns på plats i Stockholm, bara att bötfälla på löpande band med 4500 % påminnelseavgift.

    Vore man konsekvent i sitt resonemang så är förstås dessa bilar lika "dåliga" i hela landet, varför inte ett totalt förbud eller som MP lärt sig, en hög punktskatt så att det är individen som får ta konsekvensen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konsekvesnerna blir mycket större om de kör där tiotusentals människor rör sig.

      Radera
    2. Utsläpp är också mer problematiska i koncentrerad form. Våra kroppar klarar av att hantera mindre doser av många gifter som i större dos t.o.m. kan vara dödliga.

      Radera
    3. Jag bara utmanar argumenten!
      Hur mycket kan man komprimera avgaser? Zon 3 är 0 i utsläpp inom zonen d.v.s. elbilar m.m. har sina utsläpp där elen produceras. Skulle man då tänka sig en konstruktion där avgaserna lagras i en tank så länge man befinner sig på fel ställe och sedan kan detta släppas ut på landsbygden t.ex. Sarek där dieselbilar inte gör någon skada....

      Radera
    4. Nja, det håller ju inte, lagen ska väl kunna gälla länge och man måste inte införa drakoniska regler. Just nu är väl en diesel ett kanonköp om man vet vad man gör?

      Radera
  14. Ja, "Posers" som bara MÅSTE tala om för sin omvärld att de är så ekologiskt foträta, "goda" och att de minsann tänker på MILJÖN - vår tids heliga graal - och BARNEN inte minst så att de kan banna och skuldbeläggande förebrå dem som inte har råd med en ny Tesla för en mille eller mer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller så kan man ju alltid välja bort bilen...

      Radera
    2. Livspusslet !! Livspusslet !!
      Men vill dessutom åka NÄR man vill! Med VEM man vill och VART man vill !

      Radera
    3. Haha, de är de roligaste att knäcka. Vänder alltid på deras resonemang och låtsas upprörd över något som de missat att göra för miljön och målar upp vilka hemska egoister de är. De hämtar sig aldrig. Det gör nämligen ont att ramla ned från en piedestal.

      Radera
  15. I Norrland kommer man även i fortsättningen kunna köra med DIESEL !!
    Såtillvida inte nu någon "ekologiskt foträt södermalmare" kommer med beskäftiga bannbullor och beskäftigt får för sig att skriva invånarna på nästan likt de gjort om varg och vargjakt..

    Däremot i städerna ser jag gärna ett system liknande det i DE och AT där de allra flesta städer redan idag bara tillåter fordon med "Grön plakett" att köra

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Feinstaubplakette

    https://de.wikipedia.org/wiki/Verordnung_zur_Kennzeichnung_der_Kraftfahrzeuge_mit_geringem_Beitrag_zur_Schadstoffbelastung

    Man har även på G en blå plakett för Dieselfordon med Euro 6

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Sverige inför nu ungefär samma system som dina favoritländer. Det är väl bra?

      Radera
    2. Får man som turist åka med sitt gamla slagskepp i Tyskland och österrike?

      Radera
    3. Om man kör bil i Tyskland skaffar man en sådan dekal som Bengt pratar om.

      https://www.dekra-automotive.se/en/miljodekaler

      Mer info här

      Radera
  16. En tanka är ju att förslaget ju närmast är skräddarsytt för herr Frigolit som visst lär köra omkring - mer än 2000 mil/ år - i en gasdriven VW Passat Kombi...
    Detta till trots att herr Frigolit bor mycket centralt i Stockholmsområdet med landets bästa kollektivtrafik utanför husknuten..
    ;-)

    SvaraRadera
  17. Underligt många icke-stockholmskunniga här. Nyliberalen, eller anstrukne, om jag nu får ge det epitetet, skatt är stöld balanserar lite och funderar, många andra ser halmgubbar, olika konspirationer, det som är korrekt är ju det uppenbara, utformas zonerna dumt och du får med vägar som den vanliga människan måste åka på för att förflytta sig norr-syd, då är det illa, det är den moderna MP-taktiken, prisa ut problemen så de inte finns. Det blir bara orättvisa och dravel. De som betalar med skattade pengar och har låg inkomst råkar bara illa ut.
    Det här ger ju per se inga vidare inkomster till staden eller staten, det är inte poängen alls.

    Jag har numer minst 1000kr i månaden i bilkostnader om den inte åker alls, skatt, försäkring och p-plats. B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl bara att erkänna snart att vid en viss befolkningstäthet så fungerar inte personbilen särskilt bra som transportmedel. Trängsel och avgaser är helt klart stora nackdelar i städerna.

      Läget är förstås inte så farligt i Sverige, men testa en resa till de stora städerna i Indien eller Kina... Eller ett mindre extremt exempel, Los Angeles. Det är inte särskilt roligt att köra eller åka bil i något av de ställena.

      Vet inte om miljözoner är det bästa sättet, men trängselavgifter och höga parkeringsavgifter hjälper förstås till också. Det verkar fortfarande vara rätt billigt att parkera i Stockholm...

      Radera
    2. Jo, det är problem med trängsel och avgaser i stan, det logiska är väl att flytta verksamheter som egentligen inte behöver ligga i stan? Samma urbana problem kommer alltid, man får bygga en megacitystad nånannanstans så kan vi ha lite museum här i Sthlm nu. Riva de moderna storsvenskarnas brutalistiska humana ful och fuskbyggen!
      Vem är egentligen baserad i innerstaden numer? De som utan bil åker taxi.

      Avgaserna kommer att försvinna mer och mer, tyvärr så drivs ju marknaden av politiker som inte riktigt fattar, hybrider är grejen att kräva, kan de bara gå på el i stan, 4-6 mil, räcker det långt vad gäller avgasproblemet. Trängsel, ja, så är det. Det finns ingen p-plats, nästan oberoende vad nån tar för den.
      Får man bara stå 6tim, men gratis, är det mer rättvist mot de fattigare. Avgaserna löser sig om man bara pressar i kanten, som det här förslaget gör utan att implementeras. Klart de flesta bilar ska få åka överallt. Tiden löser det om besluten blir kloka, som att kräva elmotor och kanske biodriftmöjlighet.
      Inte för att jag gillar etanol per se men varför drivs inte alla bensinare med etanol, om man vill?

      Det ska vara jobbigt att ha bil i staden.

      Radera
  18. Socialdemokratin borde inte straffa hederligt folk för att dom köpt bilar i god tro.

    Så länge socialdemokratin fortsätter med att överge sina kärnväljare för boboerna (som ändå röstar på MP och inte är tillräckligt många för att bära upp ett statsbärande parti) kommer förfallet fortsätta. I den här sången visar den gamle kommunisten Renaud vad han tycker om hipster/bobo/välutbildadeallmänsnällvänster Även om man inte hajar franska hajar man föraktet)
    https://www.youtube.com/watch?v=LZzR7-apnKA

    Nulli secundus

    SvaraRadera
    Svar
    1. För inte så länge sedan kunde man se resultatet i valkretsarna 2014 på val.se
      Det är tyvärr borttaget nu och ersatt med väl vald statistik.

      Men du kunde tydligt se vilka som var kärnväljare åt s.

      Någon driftig kanske kan begära ut datan och läs upp en egen sida?

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Rösta på oss så säkrar vi upp att du får bidrag som vi suger ut från företag, arbetare och bilägare? Valboskap tror jag det kallas.

      Radera
  19. Skulle tro att detta och biltullarna är den definitiva spiken i kistan på handeln i innerstaden. Skall vi tippa på en detaljhandelsdöd i innerstaden? Att alla köpstarka gör sin inköp på marknader och gallerier utanför stadskärnor, miljöområden och biltullar?

    Är det inte så i USA att hela stadsområden saknar livsmedelsaffärer och detaljhandel, det enda som finns är snabbmatsbutiker? De invånarna som finns kvar blir fetare och fetare, speciellt de som inte har egen bil och kan ta sig till storhandelsområden utan får leva på BigMac.

    Innerstäderna kommer att bli helt döda utanför kontorstid, förutom nöjeskvarteren med krogar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpstarka har råd med nya bilar. Innerstäderna blir mer renodlade mot lyx, så får populasen handla i köpladorna istället. Pågår ju redan.

      Radera
    2. Ohälsosam snabbmat håller på och försvinna från Stockholm. Nu senast slog McDonalds på Nybrogatan igen. Pizzerian i Fältöversten är borta, likaså den på Östermalmsgatan. Antal pizzerior per capita är nog fler i valfri byhåla än i Stockholms innerstad.

      Radera
    3. Det bor många som är köpstarka i innerstan, och de lär inte åka ut till förorterna för att handla så länge utbudet de efterfrågar finns i stan. Vad finns det i förorterna som inte finns i stan, förutom gigantiska ICA-butiker?

      Radera
    4. Svar på frågan: Var finns i förorterna?

      I samhällen utför storstaden finns frisk luft, trevliga människor och bra skolor och samhällsservice.

      Ett exempel: Efter ha haft kontakt med hemtjänsten i Göteborg för en nära anhörig, bestämde vi att flytta den anhöriga ut ifrån Göteborg till ett kommunalt äldreboende i vårt samhälle. Några i personalen har här jobbat i över trettio år på samma ställe, de anställda är våra grannar. Det är en viss skillnad mot ny personal varje dag i Göteborgs hemtjänst. Personal som du inte får tag på, som du inte kan ringa, som är anonyma...

      Jag vet var jag vill bo när jag blir gammal!

      Radera
  20. Innebär det att vägunderhåll för dessa zoner tas från annan källa än bilskatt ?

    SvaraRadera
  21. Det är skillnad på lort och pannkaka. Klassamhället blir tydligare och tydligare. 1900-talets reformer rullas tillbaka, snart står vi där med mössan i hand igen.

    SvaraRadera
  22. "Tillåter förbud" måste vara årets 1984-formulering! +1

    SvaraRadera
  23. Andra förbud som riktar sig mot fattiga:
    Krav på godkänd fordonsbesiktning
    Krav på körkort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Besiktningsbizen blev ju rätt upprörd när de förslog besiktning mer sällan. Mycket av det som kollas har inget med nödvändig icke-livsfarlig funktion att göra.
      Hat mot de fattiga. Sån är världen. Vill du ha en säker värld? Betala då detta åt de fettiga. Propagera för socialismens seger!

      Körkort är ju ett option. Nu har jag det av bekvämlighetsskäl, jag har haft det hela mitt vuxna liv utan avbrott, men det var redan då dyrt och ett pengamjölkande. Dessutom utestänger man misshagliga från möjligheten att transportera sig, om dessa transporterat sig lite för full eller lite för fort. Eller något annat. Krockat. Är sjuka, diabetiker, många epileptiker. Psyksjuka. Misshagliga.

      Radera
  24. Bilindustrins lobbyister sa till EUs tjänstemän: vi har skådat ljuset, dieselmotorer kan göras snåla och rena!!! Ja sa tjänstemännen gör det så ska vi fixa regler så diesel blir prioriterad.
    Ekonomen sa blir dyrt med rening, går det att kostnadsreducera? Ja det går sa IT om vi fuskar. Bra sa företagsledningen det ökar vinsten och bonusen.
    Men satt det inte en liten rackare någonstans och kom på fusket!! Vi kräver kraftfull åtgärder sa politikerna men inte så kraftfulla att bilindustrin får problem för det går inte, dom är för stora för att falla.
    Jag vet vem jag tycker ska fixa reningen på min bil och det är inte jag för ja köpte en bil som lovades vara både ren och bränslesnål.

    SvaraRadera
  25. Är det inte så att det i själva verket handlar om massa billån ska nollas. Förlusten ska medborgarna suga i sig.
    Sen kan man sälja nya bilar, leasing och lån igen.

    Folk kommer inte protestera i Sverige! Svenska folket protesterar ju inte ens emot skatter som går till det egna folkets avveckling!
    I Eu verkar en del protestera i grupptalesmål mot biltillverkare, de verkar även vara öppna för svenska medborgare.

    SvaraRadera
  26. Detta är idioti från miljöömupparna MP, dom har förhandlat med Svetsarn och kåt som en bock som han är på makten har han valt att köpa förslaget.. tragiskt..

    SvaraRadera
  27. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  28. Jag är inte raggar men... det börjar dra ihop sig för att skaffa en riktig pickup. Cumminsdiesel. Köpa lägenhet på Söder.

    SvaraRadera
  29. Lika bra att förbjuda båtmotorer, gräsklippare o.s.v. De har ju inga krav på sig. Så då kan gräsmattor klippas med sax och lie som i Nordkorea, vips så har vi arbete åt de dåligt utbildade som har kommit hit.

    SvaraRadera
  30. Dags att bygga om bilen till en Smokey Yiunucks Hot Vapour.

    0,2 l/mul, 3% NOX i avgaserna.

    I love the smell of nitrogendioxide in the morning!

    SvaraRadera
  31. För övrigt, den bästa bilen är en betald bil.

    Hur stor andel utav bilarna som syns i trafiken ägs av banken eller finansieringsbolaget ? Hur stor andel är leasade, hur stor andel är hyrda för ett eller flere år ? Och dessa människor med deras lånta fjädrar, hur många fler "minsta belopp att betala" utgör deras vardag var månad ?

    SvaraRadera