Cornucopia?

Aktuellt

Ny e-novell/ljudbok: Valet av Lars Wilderäng - Berget och Oscar nu också som ljudbok

Midsommarhelgen är nu räddad där du kurar under din varma filt eller gömmer dig under regnkläderna. Nu finns min nya e-novell, den säkerhets...

2018-03-05 13:51

Facebooks nya algoritm - halverad trafik från Facebook

Redan nu syns resultaten av Facebooks nya algoritmer, som prioriterar ner externa länkar om dessa inte är betalade för. För bloggen är resultatet tydligt. Trafiken från Facebook (utan klickmonster) i form av antalet användare har nu åtminstone halverats under februari.
Arkivbild.
Av bloggens trafik dominerar alltjämst sökmotorer, främst Google, som står för 33.69% av läsarna de senaste tretton månaderna. Detta inkluderar de som rutinmässigt skriver in bloggen i sökmotorn istället för i adressfältet, där det senare genererar 31.52% av trafiken. Externa länkar från andra sajter står för 2.88% och ger alltså extremt lite trafik.

Tidigare så vanliga länkningar har ersatts av sociala medier, som stod för 30.47% av besöken.

Facebook dominerar stort bland inlänkarna från sociala medier, och gav 66.31% av den sociala mediatrafiken, följt av Twitter med 24.78%.

Av och till råkar jag skriva ett klickmonster som får enorm trafik, ni hittar dem antagligen längst ner på bloggen som mest lästa inlägg. Som ni ser i grafen nedan skedde detta i februari och augusti 2017, samt i januari 2018.
Intrafik i form av antal användare via Facebook februari 2017 - februari 2018.
I januari ändrade Facebook sina algoritmer så externa länkar, men också sk sidor och grupper på Facebook, inte ska visas i samma utsträckning längre, om man inte betalar för det.

Undantaget klickmonstermånaderna så var mars - december medeltrafiken mätt som antalet unika användare från Facebook i snitt 32 407. December hade 22 116, men är normalt en svag månad på grund av julledigheterna - de flesta läser bloggen under arbetstid vardagar och har ett liv utanför jobbet.

Februari visade dock upp endast 11 118 användare från Facebook, eller ner otroliga 65% (eller 62% om man justerar för att februari bara har 28 dagar) och en ganska exakt halvering från december. 

Kort sagt är det tydligt att Facebooks betydelse för att driva trafik till externa sajter nu kraftigt minskat. Att t ex följa en nyhetskanal på Facebook (jag har ingen - all trafik är spontanlänkningar av läsare) kommer inte längre göra att externa länkar visas i Facebook-flödet speciellt ofta, om kanalen nu inte betalar för det.

Som tidigare påtalat i ett annat inlägg - äger du inte tjänsten så äger du inte heller dina användare. De som satsat hårt på att rekrytera följare på Facebook för att dra trafik och uppmärksamhet kan se åratal av rekryteringsarbete bortkastat. Om man nu inte börjar betala Facebook för att visas.

Uppgifter till bloggen gör gällande att annonspriserna på Facebook också stigit nu. Tidigare slutsatser att Facebooks betydelse nu kanske toppat och sociala mediers förestående död kan vara på väg att besannas. Och nyrekryteringen av unga går inget visare för Facebook heller.

Bloggens trafik har varit stigande fram till januari 2018. Med nedgången i trafik från Facebook under februari så har även total trafik dippat till endast 126 503 unika användare på en månad. Delvis kan det förklaras av minskad trafik från Facebook, och delvis på grund av 28 dagars månad.

Tappet via Facebook påverkar främst antalet användare. Facebookbesökare är oftast sk nya läsare, dvs som inte besökt bloggen tidigare. Ordinarie trafik verkar fortsatt stigande.
Antalet besök är till skillnad mot antalet besökare fortsatt stigande trots Facebook.
Veckotrafiken var i stort sett oförändrad mot normalt förra veckan. Då hade bloggen 45 011 unika besökare, som besökte bloggen 161 200 gånger och tittade på  371 088 sidor.

Tack för att du läser bloggen, även om jag framöver går miste om Facebook-användare som bara besöker bloggen en gång. Du som trogen läsare är värd så mycket mer än dessa. Tack för att du finns.

Facebooks minskade betydelse för sidor och externa länkar kommer göra att diverse valrörelsestrateger och sociala mediaexperter måste ompröva sina planer för valet 2018. Ska partierna nå ut räcker det inte med stora mängder följare i sociala medier, utan nu behöver man även betala för att få uppmärksamheten.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

7 kommentarer:

  1. Mycket intressant! Affärsmodeller måste ständigt omprövas mht till efterfrågan(som onekligen visar tecken på att avta). FB´s strategi måste även omfatta t.ex EU´s hot att reklambeskatta(inkl vinst)digitala gränsöverskridande affärsverksamheter. Verkar logiskt att då öka socialt innehåll(som de kallar det) och avgiftsbelägga den kommersiella delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med TTIP på plats hade man kanske kunnat stämma Sverige inkl EU som jurisdiktion. Varför inte? Fundera på det! Verkar som alla de profetior från internets barndom från 90-talet nu börjar torna upp som en "perfect storm". Det gäller allt från övervakning, fake-news, hat och brottslighet, säkerhetsbrister inom alla områden etc etc... Den första euforiska fasen är över?

      Radera
  2. Jag läser främst bloggen genom Feedly, hur räknas besök från rss-tjänster?

    Du skulle antagligen få fler besök på sidan om du bara exponerar inledningen i rss-flödet och tvingade de som vill läsa hela posten till riktiga sajten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser löpande alla bloggar jag bevakar via Feedly, men hos Cornu (och några till) vill man ju läsa även läsarkommentarerna. Och då läser jag ju via webbläsaren, så det blir ett ”vanligt” besök i statistiken.

      Radera
    2. Jag läser också vi RSS, har gjort det i 9-10 år Tack för intressanta artiklar

      Radera
  3. "Tidigare slutsatser att Facebooks betydelse nu kanske toppat och sociala mediers förestående död kan vara på väg att besannas."
    Hur ser det ut med att folk bara betalar facebook istället? Kan det inte bli så helt enkelt? Annars tar ju facebook bort detta bara, om det skulle leda mot deras död :). Så länge folk använder fb i miljardtalet så är det nog ingen fara för FB-döden :).

    SvaraRadera