Cornucopia?

Aktuellt

Boksigneringar: Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka, Göteborg

Dags för lite boksigneringar nu i julhandeln. I år blir det signeringar i Stockholm, Vänersborg, Skövde, Kungsbacka och Göteborg. Datum enli...

2018-03-21 18:01

Bra jobbat av SJ - 40% inställda tåg

Järnvägen och SJ fortsätter gå från klarhet till klarhet. Vid resan till och från Falun valdes förstås järnväg. Tyvärr innebär det byten och än så länge har hela 40% av tågen varit inställda, så det är lite spännande huruvida om och när man når destinationen. För att inte tala om att man missar sista bussen hem...
Stora Torget Falun.
I möjligaste mån ska man förstås undvika att resa med tåg om det innebär byten. Med den höga sannolikheten att tåg är försenade eller helt inställda, så går sannolikheten att komma fram mot noll när antalet byten går mot 3-4 stycken.

Uppresan till Falun innefattade bara ett byte i Örebro, men började med fem minuters försening vilket gjorde det osäkert huruvida jag skulle hinna byta tåg. Det gick dock bra den här gången.

Värre var det med hemresan. Redan under gårdagen började olika appar och SMS meddela att först ett av tågen hem var inställt. Dock var det inte inställt på SJ:s webplats och man kunde fortfarande boka biljetter till det inställda tåget, som bara skulle ersättas av bussar mellan Borlänge och Stockholm, vilket implicerade att det fortfarande skulle gå Falun - Borlänge. Sedan började det dyka upp ytterligare SMS att även tåget Borlänge - Örebro var inställt. Så två av tre tåg var alltså inställda vilket drar upp antalet inställda tåg till 40% på den ursprungligen planerade resan.

Nu sitter jag på ett sjätte tåg, så andelen inställda är nere på 33%, men jag har två byten innan jag är på tåget till Göteborg, och sannolikheten att dessa ska fungera är förstås nästan noll och intet.

I slutändan går det inte någon buss de dryga fyra milen hem när väl det ombokade tåget når Göteborg sent, utan man får helt enkelt hosta upp 1500 - 2000:- SEK i taxi om man vill hem. Ungefär lika dyrt som ett hotellrum i Göteborg. 

Eller någon annanstans på vägen. När man väl spelar SJ-roulette med sista tåget hem så finns det inga toleransnivåer för fler sk driftstörningar från SJ:s sida.

Man kan iaf inte påstå att det inte är spännande att åka tåg. Man vet aldrig om eller när man kommer fram.

Slutsatsen med SJ:s höga felnivåer är att man endast bör ta tåget om det går ett direkttåg mellan avreseorten och destinationen. Om ens då. Inte konstigt att man beskattar flyget, som ändå oftast fungerar.

Uppdatering: Tåget är försenat till Sala och bytet till Katrineholm, efter att ett mötande tåg fått problem mellan Avesta och Sala. Så det är inte säkert att jag klarar bytet. I så fall landar felet på tre av sju tåg och 43%. Sista ordet är inte sagt än dock, då det kan finnas några sekunder att byta tåg på i Sala.

Uppdatering 18:59: Nu blev det signalfel mellan Avesta och Sala. Konduktören, förlåt, tågvärden ropar ut att vi måste stå här och vänta medan föraren fyller i blanketter för att få tillstånd att köra mot stoppsignal. Jag killgissar lite vilt att det inte blir ett byte i Sala över till Katrineholm. Och om det blir byte i Sala för att de fördröjer tåget så kommer jag inte hinna med bytet till Göteborgståget i Katrineholm.

Uppdatering 19:09: Blev inget byte i Sala förstås, så 43% misslyckade tåg än så länge. Därmed kommer jag inte med sista tåget till Göteborg och kommer inte hem idag. Ursprunglig bokning var näst sista tåget till Göteborg. SJ är snälla och låter oss åka till Stockholm som kompensation.

Uppdatering 19:40: Fanns inga hotellrum i Stockholm, så vi som ska till Göteborg ska istället gå av i Sala, vänta en halvtimme på perrongen tills nästa tåg till Katrineholm, där man antingen ska sova på hotell (för det finns så många hotell i Katrineholm) eller sättas i en fullsatt taxi och åka bil i fyra timmar till Göteborg. Blir bra det här!

Uppdatering 06:27: Sov över i Stockholm, tog tåget 05:59 till Göteborg. 06:25 stoppade det "på grund av tekniska problem" i höjd med Järna. Står ett annat stoppat tåg bredvid, så det verkar vara totalstopp. Av åtta tåg har nu alltså 50% misslyckats.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

70 kommentarer:

  1. Fast det är väl banverket som är skyldigt till mycket av prblematiken just I vinter, även andra bolag har ju fått ställa in. Håller ändå med om att fler än tre byten, oavsett färdsätt är lite riskabelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trafikverket. Och deras entreprenörer.

      Radera
    2. Förlåt mig, glömde bort att banverket slagits ihop med vägverket.

      Radera
    3. Är ju bara åtta år sen... :) Men det var första april.

      Radera
    4. Problemet med tåg är att rälsen inte är byggd för problem. När det blir problem på en vägsträcka leds trafiken om via andra vägar. Den typen av järnvägsnät behövs om man vill få upp kvalitén. Dvs det behöver vara ett rutnät med många möjligheter att svänga av från rutten och ta en annan sträcka förbi problemområdet. De kompletterande sträckorna behöver inte kunna klara höga hastigheter, bara ha förmågan att låta tågen passera problemet.

      Eftersom det är ovanstående som är lösningen är det riktigt klantigt att istället satsa pengarna på ett fåtal höghastighetsbanor som kommer bli helt utslagna så fort en kontaktledning rivs ner.

      Radera
    5. 8 år är ett ögonblink I stofiltid. :-)

      Radera
    6. Iblandekonomi: låter som ett ganska naivt förslag.

      För det första hjälper inte det om problemet ligger i en växel.

      Sen gissar jag att störningarna i trafiken skulle få det att kuka ihop ändå.

      För det tredje så förutsätter det en kompetent trafikledning. De klarar ju inte av att göra det bästa av situationen vid störningar (eller det kanske bara är lokaltrafik som drabbas av den inkompetensen).

      Radera
    7. iblandekonomi har rätt. Det finns ingen redundans på järnvägen längre, det har man lagt ner, och anläggningen nyttjas mer än vad den är byggd för, så skiter det sig så står allt stilla. Här är den senaste kartan. Dålig grafik, horribelt färgval och de har glömt att skriva "Bana i system H utmärks ej särskilt.
      Bana som är trafikeras som sidospår, byggspår, är nedlagd, har
      indraget underhåll eller trafikleds av annan än Trafikverket, finns ej med.
      Bakgrundsfärg anger vilket produktionsplats (PP) som banan tillhör."

      Rikskartan järnväg 2017
      Rikskartan järnväg 2013/2014 (oklart vilken)

      Störningar är betydligt lättare att hantera om det finns alternativa vägar. Dubbelspår ökar också tåligheten. Sådant skiter man dock i. När Hallandsåstunneln byggdes bestämde man sig för att skrota den gamla banan runt. Helt efterblivet. Den kunde ha fungerat som lokaljärnväg med stopp för Pågatåg i riktiga Förslöv, Grevie samt riktiga Båstad. Det blev ganska mycket rabalder om detta i Båstad då Skånetrafiken hade gjort upp planer för trafik på sträckan och det var ju en uppenbar chans för kommunen att få bättre förbindelser. De korrupta kommunpolitikerna vek dock inte en tum. Och Trafikverket ville bara slippa betala. Så marken såldes till diverse byggherrar som senare belönade politikerna med fina "uppdrag". Båstad är numera en fattig avkrok som invaderas av överklassen om somrarna, ungefär som Gotland. Det blev ett sidorspår.

      Trafikledningen är inte dimensionerad för större störningar (längre?), så när det skiter sig ska en enda person dirigera om tiotals tåg, och det kan ta tid, och under tiden blir det fler tåg.

      Radera
  2. Annars kan du åka med TÅGAB Göteborg - Dalarna ( Falun / Mora via Borlänge ) direkt UTAN byten !
    De kör via gamla BJ genom Bergslagens djupa skogar med lite äldre men lite robustare tågmaterial !

    https://tagtidtabeller.resrobot.se/tidtabell/tag75a_13447.pdf

    http://www.tagakeriet.se/person.htm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du kollar här så verkar trafikverket vara skyldiga, dvs rälsen har inte hållits öppen.

      https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6911020

      Radera
  3. Ursäkta om det jag skriver låter fel, har nu druckit 1,5 glas rödvin.Jag menar inget illa varken mot bloggskrivaren eller nån annan.

    Hur DUM i huvudet är man om man åker med SJ? Jag menar om man känner att man har en tidpunkt man ska framme, varför väljer man SJ? När tillcohmed Hanna Lindström flyger (!!!) då borde väl ändå alla andra flyga.

    https://cornucopia.cornubot.se/2018/01/gron-ungdoms-ordforande-okej-att-flyga.html

    Dyrt, JA! Jobbig? Förmodligen! men man kommer iaf fram och slipper känns sig rånad på sina pengar. SJ borde ha slogan "skyl dig själv" för att du åker med oss.

    I min närhet och de jag har kontakt med (följer) på sociala medier och som har använt sig SJ de senaste 50-11 åren har jag inte hört något positivt. Alltid förseningar eller inställda resor.

    Varför detta självskadebeteende att välja åka tåg????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ingen flygplats i Falun.

      Radera
    2. Tåg åker man om man inte ska någon stans, det är ju upplevelsen som hela grejen med tåg!

      Radera
    3. Slår ett slag för de gamla klassiska långfärdsbussarna.

      Radera
    4. Finns flygplats i Borlänge med avgång 16.45 till Landvetter på onsdagar. Dock ett helt annat pris än tåg (knappt 4000:-).

      Radera
    5. Corn; Jo men som Christer skriver finns det i Borlänge. Sen tar man bussen. Super nära ju!

      Radera
  4. Ja, det är ett elände med SJ men så har det nästan alltid varit. Det har funnit ljusare perioder med SJ men som helhet är det ett enda elände sedan tidigt sextiotal. Försenade tåg, inställda tåg och plastiga mackor som ätes med bittert kaffe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bitter kaffe drucket av bittra människor.

      Radera
  5. Det är ju tusentals tåg som har stått still i vinter. Märkligt nog är det vinter i Sverige och då fungerar ju inte tågan. Det kan ju t.o.m bli snö på spåren och då går tågen sönder. Vad är det för folk som jobbar där? Eller ligger huvudkontoret i Afrika.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6911020

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta nya tåg i Sverige idag är inte längre tillverkade i Sverige.
      Sista svensktillverkade tåg(sätten) lär ha varit en serie X2 (000) som tillverkades i Kalmar.

      Nej idag är en stor del av tågtillverkningen hos Bombardier, som köpte upp Adtranz vilka var det sista bolag som ägde ABB Kalmar Trains , och som flyttade all tillverkning till Görlitz i f.d DDR. Ett företag som de köpte av Treuhand när DDR föll samman men som tillverkat tåg sedan 1840-talet och innan 45 under namnet WUMAG

      Idag är detta faktiskt ett av de få företag som överlevt DDR och är lönsamt!

      Den som tågluffat på 80-talet har nog åkt med en vagn tillverkad av VEB Waggonbau Görlitz och än idag rullar många av detta företags vagnar omkring på Europeiska spår.
      Den sovjetiska järnvägens Europaanpassade vagnar var av fabrikaent VEB Waggonbau Görlitz med den smalare Europeisk profilen och bredd jmft med den mycket breda ryska / sovjetiska)

      https://de.wikipedia.org/wiki/Waggonbau_G%C3%B6rlitz

      Radera
    2. De sista svensktillverkade tågen var X31 från Kalmar Verkstad.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. X31, dvs de s.k "Öresundstågen". bara snäppet sämre än de plastiga Reginorna - X50-X54

      Tågoperatörerna som kör med Re - dvs BR 185 - ett standardlok idag för den Europeiska kontinenten är ju inte direkt "specade" för -40 där de tillverkas av Bombardier i Kassel...

      För någon dag sedan var BJS, dvs Bergslagernas Järnvägs Sällskap med chartertåg på Gbg C mot Storlien.
      Idel ädel robusta svenska 40- och 60-talsvagnar dragna av ett analogt Ma-lok som visst lär rulla där nutidens "moderna" lok lägger av med all sin digitaliserade elektronik... ;-)

      Radera
    5. Majoriteten av allt rullande materiel i Sverige är tyskdesignat, och framför allt loken är tämligen missanpassade för svenska förhållanden.

      Radera
    6. De "bästa" loken behåller de dock själva för slitgöra i den omfattande regionaltågstrafiken (RE/REX).. !

      Där kör man så gott som uteslutande med de s.k "Trabant-loken", BR 243/143, 212/112. Lok som både designade och tillverkade under DDR:s sista år...

      Radera
    7. Vi skrev nästan förbi varandra.

      Regina och dess tekniska föregångare X31 är inte så tokiga ändå. Farthållaren är grym. Tror faktiskt de fixade motorknackandet till sist.

      Betydligt värre är det med X60-familjen, den så kallade Coradia Nordic. Där kan vi snacka plast. Namnet är en efterhandskonstruktion och syftar enbart på marknadsföring. Men alla blåsta inköpare går på säljsnacket och tror de är designade för nordiska förhållanden när de verkligen inte alls är det. Dörrarna fryser, fotstegen klarar varken snö eller grus, bromsarna fryser (!), slirskyddet är i det närmaste obefintligt pga snål transformator och motorströmfördelning, motorkylningen var snålkass på åtminstone första generationen X60, pådrag- och bromsreglaget är typ oreglerat så att hela ekipaget rycker en massa, klimatanläggningen för kupén är ett skämt som lever sitt eget liv och elektroniken får spel titt som tätt. Men de var ju billiga, och det är ju det viktigaste nuförtiden.

      Liknande är det med TRAXX-loken ("185"). Designade efter någon stel Deutsche Bahn-standard i bästa DDR-anda för att vara billiga. De är typ bra byggda, men utformningen lämnar en del att önska, speciellt för svenska förhållanden. Känslan är något av kinesisk kvalitet. Dåligt slirskydd, dåliga strålkastare, dåliga boggier, sand som funkar dåligt i Sverige och buffertar som bara kan användas en gång (!).

      Jaså, Ma rullar fortfarande? Vet inte hur många gånger jag hört att de skulle skrotas.

      Så går det.

      Radera
    8. Fast nu är det välinte tågen,utan rälsunderhållet som var problemet här?

      Radera
    9. Coradia Lirex hette den då den kom till Stockholm.

      Radera
    10. X60 - dvs de nya pendeltågen i Sthlm, Gbg o Malmö - kallas även för "plastkondomen" inom järnvägskretsar..
      ;-)

      Radera
    11. Trabant-loken med sin analoga DDR-teknik ställs dock av ett efter ett eftersom det inte längre finns någon tillverkare av de reservdelar de behöver..
      ;-)

      Radera
  6. Jag har alltid, likt den förre gamle GENERALDIREKTÖREN för SJ , den tungt (S)-märkte Lars Peterson , med mig en chokoladkaka, en banan och en termos med kaffe när jag åker tåg lite längre sträckor!

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Peterson_(generaldirekt%C3%B6r)

    SvaraRadera
  7. Bil, inget annat inom 2-300 mil.
    Annars får det vara.
    Det där med att vara utelämnad till "slumpen" eller i Cornus fall SJ´s kaotiska soppa, det försöker man undvika nuförtiden. Likaså är det viktigt att kunna välja sina medpassagerare.

    SvaraRadera
  8. Hej

    Det måste har varit länge sedan när det då positiva talesättet: "Det går som tåget" har uppstått.

    Hur sa Ian Wachtmeister: "Allt var inte bättre förr men mycket är sämre nu."

    Själv har jag alltid tyckt om att åka tåg...längsta resan var Beijing-Moskva...utan byte dock!
    Lycka till Lars!

    SvaraRadera
    Svar
    1. RZD kan det där med att köra tåg! Hela Sovjetryssland och dess ekonomi är uppbyggt på att järnvägen fungerar även om termometern kryper under -40..

      Man har t.o.m ett särskilt järnvägsdepartement med egna högskolor! Naturligtvis är dess högste chef en kompis till Putin... ;-)

      Radera
    2. Ja titta bara på hur mkt högskoleutbildningar som finns för järnväg i Sverige. Konstigt?

      Radera
  9. Svensk järnväg är en nyliberal elefantcirkus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ett fint exempel på hur det blir när man låter politiker och staten driva saker, Postnord är ett annat.

      Om de sedan är kommunister eller nyliberaler kvittar - det blir lika fel ändå.

      Radera
    2. Posten och SJ funkade vill jag minnas. Kanske är det något annat än "staten" som är problemet.

      Jag gissar att man lagt ut delar på privata företag utan vettig ansvarsdefinition som gör att helheten funkar.

      Radera
  10. Vem fan åker tåg nuförtiden? Det är klart som fan att de beskattar bilar och flyg, det är så socialism fungerar. Beskatta det som fungerar, så kanske det blir lika dåligt och dyrt som socialisternas lösning. Se sedan till att de beskattade medlen används i någon meningslös verksamhet som AF, Migrationsverket eller valfri påhittad myndighet som inte utför något vettigt. Vad klagar ni på? Ni har valt att det skall vara på det här sättet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag !

      Fär ett antal år sedan hade jag t.o.m årskort !

      https://www.youtube.com/watch?v=WcsjQo2WfaE

      Radera
    2. Förutom att bilar och framför allt flyg subventioneras.

      Radera
    3. Subventioner? Ja, om man betraktar allt som inte är beskattat till döds som subventioner så får jag väl hålla med. Men när det står att det dragits 53% skatt på senaste lönebeskedet, så börjar man fan i mig undra varför socialisterna inte ens kan få ett gammalt j-a ångtåg att fungera. För det är vad ni sitter och romantiserar om. Ett transportslag som på sträckor över 100 km saknar allt existensberättigande. På samma nivå som att åka zeppelinare fylld med vätgas över Atlanten. Men det finns säkert något apskaft som tror Zeppelinare är framtiden också.

      Radera
    4. Seså, ta nu din medicin idag och sitt inte här och jaga upp dig.

      Radera
    5. Jag åker tåg. Trots fånetrafikens nycker kommer man hem i tid oftare (det är alltid någon ratsurfande fåne som ställt till det på motorvägen).

      Radera
  11. Att komma sent till möten med ursäkten att SJ är sena är inget som längre accepteras i mina kollegiala kretsar. Det är i grunden väldigt sorgligt med tanke på hur bra fortskaffningsmedel det egentligen är (skulle kunna vara).
    Utgår ibland från Örebro och åker upp till Gävle/Hudiksvall, men har slutat ta den "snabbaste vägen" rakt norrut - åker numera alltid över Sthlm även om det på pappret innebär 1h längre restid.

    SvaraRadera
  12. Jag har inget minne av att det var såhär på 70-talet, tror tom att det funkade på 80-talet. Vad är det som hänt? Som jag minns det var det förr LOK (RC?) med skovlar framför hjulen som drog vagnar och det fungerade jämt. Är det fordonen som gör det eller är det koppartjuvar som stjäl både signalledningar och strömledningar? Är det dåligt underhåll av banor och räler? Är det administrativ inkompetens?

    Det verkar ju enkelt att köra ett tåg på räls som ligger där och går dit den går.

    Det är bara sorgligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär allt som du nämner, plus det jag nämnde lite högre upp, plus lite till.

      Medan resandet har fördubblats sedan 80-talet har mängden spår ökat endast tämligen marginellt och personalen minskat kraftigt. Det finns inga buffertar i systemet längre, ett system som måste ha buffertar för att fungera bra. Man försöker köra buss på järnvägen och hävdar med en dåres envishet att det inte är något fel på kartan.

      Trafikverket kallas ibland elakt för Vägtrafikverket, då vägdelen är den som dikterar. All kompetens har försvunnit då de strikt ska agera upphandlare och inte aktör, men det har lett till att de inte ens har kompetens att upphandla längre. Personalomsättningen är hög numer. Det finns dock strån av hopp. Det är en schizofren och starkt politiserad myndighet som inte sällan talar emot sig själv, nu senast angående höghastighetstågen.

      Cornu har faktiskt skrivit lite om det tidigare. Visselblåsare om järnvägen - några hundra döda om året är målet

      För en djupare förklaring rekommenderar jag varmt boken Det stora tågrånet. Det är en riktig ögonöppnare, men ha överseende med överdosen av politiskt pekpinneri.

      Själv har jag gett upp och lämnat branschen efter att jag insåg att inget kommer ändras så länge Volvo finns kvar. All "politik" inom infrastruktur, energi och miljö går ut på att värna Volvo. Därför håller man på med dårskap som inte har i allmän trafik att göra som En Trave Till, elvägar, kolonnkörning och 90-tonslastbilar när det redan finns en lösning för allt sådant som är mycket säkert, nämligen järnvägen.

      Men skulle järnvägen fungera bra skulle det vara dåligt för Volvo och jobben på kort sikt och därmed "ansvariga" politiker. Och det är det allt handlar om. Vågar de inte ens skrota ränteavdraget ska vi inte räkna med någonting för järnvägen. Allt prat är bara till för att blidka opinionen. När det väl kommer till kritan kommer de dra sig ur. HH-tågen eller någon annan större järnvägssatsning kommer inte bli av. Möjligen kan det genomföras på sämsta möjliga vis så att det inte ger "önskat" resultat och skapar ett alibi för att fortsätta skita i järnvägen. Allmänheten fattar ändå ingenting, de köper lögnerna och fulspelet. Allt som hörs är nyliberaler. Järnvägen är ju den verksamhet som fungerar bäst i socialistisk anda och sämst i nyliberal, och sådana fadäser och sprickor i den totalitära ideologin kan inte tolereras, så de kämpar med näbbar och klor för att vilseleda och maskera det.

      Radera
    2. Regeringens nyfunna intresse för järnvägen i Norrland bär syn för sägen. Egentligen är de inte ett piss intresserade av järnvägen i Norrland just för att det är så uppenbart att den kan ta stora marknadsandelar från vägarna. Men i stundande valtider värvar man röster genom att låtsas hoppa på tåget.

      Radera
    3. Tågtrafiken i Serbien tror jag fungerar som den gjorde i Sverige på 60- och 70-talen.

      Man kör med analoga rumänsktillverkade lok som är en licensbyggd ASEA-maskin motsvarande Rb-loken - En föregångare till Rc - i en 4-axlig (441) och en 6-axlig (461) variant vilken inte var så skild ifrån Ma men då för 50Hz, 25 kV

      För den som tågluffade på sena 80-talet kändes det som "hemma" att se "svenska" orange ellok även i "jugoslavien" ;-)

      När jag köpte biljett i Belgrad 2016 för att åka ner till Bar i Montenegro vid kusten fick jag visserligen inte en Edmonson biljett utan en datorutskriven RIC-variant på det sätt som biljetterna såg ut i Sverige på 70-talet.

      Men längs linjen var det manuell tåganmälan som gällde med "stinsar" var 5:e km som med röd flagga resp. röd lyckte i beredskap gav klart spår!

      http://www.industristaden.se/doc/rumania.htm

      https://www.youtube.com/watch?v=tdeyzILo8sY

      Radera
    4. ... och biljetten köptes givetvis manuellt för kontanter i "utrikeskassan" på järnvägsstationen i Belgrad! ;-)

      https://www.youtube.com/watch?v=16XVDNWDJQY

      https://www.youtube.com/watch?v=iuDDZmjx3_g

      Radera
    5. Ytterligare syn för sägen: vallöftet från S om att förstatliga järnvägsunderhållet har gått i stå.

      Radera
  13. Ska man åka med SJ ska man åka direkt och undvika byten. Allt annat leder till problem och frustration.

    SvaraRadera
  14. Bahhh... En riktig tågluffare sover i väntsalens träsoffor !
    ;-)

    Även på sent 80-tal fungerade tågtrafiken hyfsat! Tåg 978 Gbg - Boden/Luleå/Narvik - ja, det hade s.k "kursvagnar" Gbg - Narvik rullade... Frekventerade detta tåg "hyfsat" på statlig biljett även vintertid.. Men så körde man med robust material som tålde lite is och snö. Att vänta på tågmöte i Storblåliden när det är mer än -30 är bara mysigt när man har varm dryck i thermos!

    SvaraRadera
  15. På väg från Åre ner till Gbg för 7-8 år sedan...
    Mycket STRUL med tågtrafiken på OKB från Sundsvall och söderut. Kom till Stolleholm rejält sent efter att ha fått åka buss (!) Sundsvall - Söderhamn där ett vändande X 2(000) tog vid till "Tokholm"... Efter Uppsala meddelades det att eftersom det fanns många resande ner till Gbg så skulle man köra ett extra X 2(000) via alla mellanliggande stationer ner till Gbg och man avsåg att köra det tåg jag själv satt i hela vägen ner. Kom fram till Gbg vid ca 02:45 så SJ kan om de vill och har möjlighet tilld et!
    :-)

    SvaraRadera
  16. Rent allmänt tycker jag det är oproportionerligt mycket prat om tågtrafik. Tåg (pendeltåg undantaget) utgör en så liten del av svensk persontrafik att ingen ens skulle märka om de slutade gå helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hör sällan om tågtrafik numer, alla tycks ha gett upp.

      Vad räknar du som undantag? Endast strikt pendeltåg som den i Göteborg och Stockholm? Eller även pendeltågsliknande som Arlanda Express, Pågatågen Uppsalapendeln, Upptåget, Västtågen och Östgötapendeln? Eller även regionaltåg stödda av Sveriges länstrafikbolag, som Krösatågen, Kustpilen, Norrtåg, Tåg i Bergslagen, Värmlands regionaltåg, X-Tåget och Öresundstågen? Eller även rent kommersiella regionaltåg som SJ Regional och du syftar då på fjärrtåg?

      Radera
  17. Hur svårt kan det vara att sköta teknik som är långt över 100 år gammal?! Extra märkligt blir det när folk överlag ändå är positiva till tåg men mer eller mindre tvingas att ta miljöförstöringsalternativ. Bedrövligt!

    Hälsningar,
    mrFIRE svenskafire.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tågen går inte längre i 50km/h, spåren är helsvetsade, fler åker, spåren utnyttjas till max, folk förväntar sig punktlighet på en helt annan nivå och det finns signaler överallt som fjärrstyrs. Men folk slutade dö. Sen tog nyliberalerna över. Läs mitt inlägg lite längre upp.

      Radera
  18. Jag och min familj ska åka Sundsvall - Stockholm imorgon. Vi tar bilen i vanlig ordning :) 3 liters diesel.

    SvaraRadera
  19. Kastar ut en liten trevare om Sveriges planer på snabbtåg som jag funderat på ett tag så får ni säga vad ni tror om min tanke.

    Istället för att slösa bort 200-300 miljarder på att bygga världens långsammaste snabbtåg mellan tre städer i Sverige borde vi satsa på att förlägga mera godstrafik till järnväg och ta bort all persontrafik på räls för längre sträckor. Lägg istället persontrafiken på långfärdsbussar och flyget. Investeringen i busslinjer för staten skulle vara obetydlig jämfört med snabbtåg. Godstrafiken skulle få i det närmaste öppet spår vilket skulle medföra att stora delar av den riktigt tunga trafiken tas bort från vägarna och går på räls istället. Regional spårtrafik för arbetspendling skulle underlättas eftersom godstrafik kan vänta medan rusningstrafiken på regionaltågen pågår.

    Argumenten:
    1. affärsfolket kommer ändå flyga så snabbtågen kommer inte ha avsättning för sina dyra biljetter.
    2. Privatresenärer kommer inte betala tusentals kronor för tågbiljetter så snabbtågen kommer inte ha avsättning för sina dyra biljetter.
    3. Godstrafiken går redan till stor del på räls och ekonomiskt och miljömässigt vore det en stor vinst att lägga ännu mer godstrafik på räls.
    4. Styr om rälsen så att den istället för att gå till stadskärnan går till hamnarna för direkt omlastning till båt eller lastbilsterminaler för omlastning till mindre lastbilar för regional transport till slutdestination.
    5. Bussarna kommer vara elektrifierade om några år.
    6. Bussarna kan ge oss ett riktigt rikstäckande transportnätverk, de gör det redan....
    7. Bussarna behöver nästan inga ytterligare statliga investeringar,
    8. Snabbtågen skulle kosta 200-300 miljarder och är en garanterat olönsam samhällsinvestering.
    9. De småstäder som hoppas få en tågstation för snabbtågen kommer se att efter ett par år kommer snabbtågen sluta stanna i Småstad eftersom tidtabellen ska hållas och inga på/av-stigande finns ändå.
    10. Satsa pengarna på regional kollektivtrafik som verkligen behövs.

    Ni kan säkert komma på fler argument för detta och ni kommer säkert kunna smula sönder mina argument också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Nej, det beror på pris och komfort också. Men inget slår ju bil-flyg-bil.
      2. Nej, troligen inte.
      3. Ja. Dock kräver det samhällsplanering. Något som många teoretiskt kan, men till vad nytta?
      4. Jahaja. Båt? Ska de till havs? Med provianten och platt tvn? Nu ska ingen kunna åka tåg och inga varor fraktas på räls till stadskärnor. Det här är nog lokalt tänk på något sätt.
      5.Säkert men det kommer att ta lång tid att byta ut alla. Vi börjar med platser där det är ett problem med avgaser och buller. Där kan man börja bygga laddplatser.
      6.Ja men tåg är bättre. Buss suger.
      7.Hm.
      8.Jo, så är det, tåget måste funka till att börja med, ökad komfort, konjak i biljetten, systemet kan ju gå lite back på ökat resande. Det är Socialism i positiv anda. Och för att ge de stackars gamla lite pension så kan man ju kröka på om det passar. Naturligtvis gör det ju inte det så du visar hur du avstår.
      9.Ingen aning.
      10.Säkert men det funkar inte!

      Radera
    2. "...slösa bort 200-300 miljarder på att bygga världens långsammaste snabbtåg mellan tre städer..."

      Ha-Ha-Ha! Bra formulering! :-)

      Men du har fel om tre - Glesbygdsmetropoler som Tranås, Värnamo och Ulricehamn m.fl har väl redan förhandlat till sig lokala perronger med stopp för på- och avstigning i utbyte mot att de släpper till banmark. Så den reela hastigheten blir ÄNNU LÄGRE i och med att tågen knappt aldrig kommer att hinna accelerera upp ens till världens långsammaste.

      Radera
    3. Är enig om att järnvägen kan och bör t en större del av godstrafiken. Men det behöver inte ske på bekostnad av den tämligen skrala fjärrtågtrafiken som finns idag. Det är inte den som är ivägen för godset. Det är regionaltågtrafiken, som är i stort sett heltäckande, och kanske mest viljan som blockerar. Men regionaltågtrafiken gör stor nytta.

      Inom järnvägen finns det ingen direkt rusningstrafik att tala om, det är mycket trafik hela dagen.

      Järnvägsspår går redan idag till en mängd lastterminaler och hamnar. Det ena utesluter inte det andra i det här fallet. Bara i Skåne finns det godsbangårdar i anslutning till hamnen i Helsingborg, Landskrona, Malmö, Trelleborg, Ystad och Åhus.

      Lastterminaler är för det mesta anpassade för bulktransport av en viss sorts vara, exempelvis timmer eller post.
      Lastterminaler för containrar och trailrar, vilket jag tror är det som gäller i största allmänhet och det som järnvägs nog kan göra bäst, är tyvärr nästan lika sällsynta som styckegods på järnvägen och dessutom oftast små och relativt omoderna. Här finns det definitivt något att jobba med och en enorm potential.

      Ett visst arbete pågår långsamt i det tysta.

      Jernhusen ökar kapaciteten på Malmö Kombiterminal

      Två nya kranar ska öka godstrafiken på räls


      Att affärsfolket inte skulle betala för dyra tågbiljetter stämmer inte. Åtminstone fram till för några år sedan vet jag att det fanns en icke oansenlig del stående bokningar från affärsfolk, och tidiga bokningar kostar. Inte sällan i första klass också. Strikt restid är inte alltid prio. Med tanke på det relativt höga intresset för den i affärsögon ganska dåliga tjänsten (pålitlighet är väl viktigast) så är jag helt övertygad om att det finns en enorm potential med separata höghastighetsbanor som mycket väl kan bära hela projektet. Utan annan störande trafik och med en restid på 2-3 timmar mellan Sveriges 3 största städer så kan inrikesflyget lägga ner.


      Jag är en varm förespråkare av höghastighetståg, men jag känner nog ändå att en stor satsning på godstrafik och allmänt högre kapacitet vore att föredra. Det ger nog mer miljöbesparingar när luft och vägar inte förstörs av så många lastbilar. Fuskhöghastighet med separata spår för ynka 250km/h är en återvändsgränd och massor av pengar i sjön. Ännu mer så med en massa kompromisser i sträckningen med krokar, flaskhalsar och stationer på mjölkpallsorter. Fullkomligt skrattretande.

      Långfärdsbussarna kan jag definitivt vara utan.

      Radera
  20. Snacka med värden på tåget, de brukar kunna fixa "gratis" taxi om man missar sista bussen. Har till och med fått middagen betalt en gång när det var kaos. Testa att skicka in ditt kvitto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma erfarenhet här. Med papper, penna och mobiltelefon kan tågvärden fixa det mesta och då kommer man ända hem till gårdsplanen.

      Radera
  21. Tillägg efter att ha sett uppdateringen 06:27:

    Tekniska problem är naturligtvis ett resultat av toxisk maskulinitet! Jag rekommenderar mer feministisk snöröjning på rälsen/spåren + mer genusanalys i de regelbundna serviceprotokollen.

    SvaraRadera
  22. Tänka sig att en släkting berättade om första jobbintervjun i slutet av 60-talet. Tåg mellan Ystad och Kalmar, intervjun skulle vara kl 13 så han tog ett tåg som skulle ha ankomsttid 12.10, för att ha lite marginal, hinna kamma sig och så. Så fick han flanera lite på stan med fjärilar i magen innan det var dags. Tanken att tåget inte skulle komma fram i tid fanns inte överhuvud taget.

    Idag hade varje tänkande person antingen åkt dagen innan och övernattat eller tagit bilen.

    SvaraRadera
  23. Det gör inget, de kommer snart be om förlåt och säga att de skall bli bättre :-) (Obs - skämt)

    SvaraRadera
  24. Tågpendar till jobbet med SJ så:
    - De kan inte hålla en 100 procentig kvalitet eftersom de är beroende av Travikverket. Så organistationen blir liknöjd och kör på det blir som det blir.
    - Man kan tycka att en tidtabellbunden verksamhet bör ge samma resulatat dag efter dag. Om avvikelse sker bör orsaken till dessa med tiden kunna identifieras och orsakerna elimineras eller åtmistonde åtgärdas. Men det blir fortfarande signalfel mellan Stochkolm C och Flemingsberg. En av de hårdare sträckorna i Sverige trafikmässigt.Förstår inte varför man inte kan avända sig av teknik som inte felar på detta sätt.
    - SJ har inte ens ett enhetligt sätt för hur tågvärdarna (nyspråk för kondutör) bör agera när de kontrollerar biljetter, kör info i högtalarna etc. Indivuell frihet. Omväxling förgyller. Ny dag nya tag. Tågförarna kör in tågen på ett helt nytt läge varje dag. Hur kan en tidtabellbunden verksamhet skötas på detta sätt?

    SvaraRadera