Cornucopia?

2018-02-01 07:00

Från idag är det förbjudet hålla mobiltelefon i handen när du kör bil

Från och med idag blir det förbjudet att hålla en mobiltelefon (eller annan kommunikationsutrustning) i handen när du kör bil. Då all form av kommunikationsutrustning omfattas av förbudet innebär det att även försvar och blåljusmyndigheter måste ha handsfree även för radio när de framför fordon - man får t ex inte hålla en mikrofon i handen som förare.
Måste ha hands-free när ena besättningen sitter hos patienten.
Den tidigare lagen att det är olagligt att använda kommunikationsutrustning så att man är farlig i trafiken har inte visat sig räcka för att få stopp på användandet av mobiltelefoner. Så från och med idag är det förbjudet att hålla kommunikationsutrustning i handen när man framför ett fordon.

Mobiltelefonen får alltså inte hållas i handen, men kan tydligen ligga och halka runt i knät, eller sitta fastsatt på ratten.

"Från och med den 1 februari 2018 får du inte använda din mobil när du kör om du håller den i handen. Förbudet gäller också annan kommunikationsutrustning som hålls i handen. Förbudet gäller när du kör bil, motorcykel, moped, buss eller lastbil.Förändringen innebär en skärpning mot tidigare."
I lagtexten står det bara kommunikationsutrustning.

Dessvärre har man inte tagit hänsyn till bland annat blåljusmyndigheterna eller Försvarsmakten, som också måste följa reglerna. Inte ens i förarbetena har man tänkt på detta.

Försvarsmaktens tyngre pansarfordon har normalt handsfree via sk telehjälm, men lättare fordon kan fortfarande ha radio, och då ofta med en handhållen mikrofon. Denna blir nu olaglig att använda som förare.

Det samma gäller räddningstjänst, ambulans och polis. Så länge det sitter en person i passagerarsätet kan förstås denne sköta radiotjänsten nu när det är olagligt för föraren att göra detta, men om man framför fordonet ensamt får man alltså endast använda handsfree och inte handhållen mikrofon. Exempelvis kan en ambulans ena besättningsmedlem behöva sitta bak med patienten vid transport och då kan föraren endast tala i radioutrustning om denna är helt handfree. Det samma gäller om en polis framför ett fordon ensamt - civilt fordon eller radiobil.

Dock är det användning av kommunikationsutrustning som avses. Rimligtvis kan man hävda att man inte använde den, utan bara flyttade utrustningen från A till B, vilket knappast är användning. Trafikverket har konstaterat i sin utredning att förbud mot att hålla mobiltelefon i handen inte har fått effekt i andra länder, med betydligt mer aktiv och närvarande poliskår i yttre tjänst och konstaterar att det fortfarande är lagligt att ha den i knät.
"Förbud mot att hålla mobiltelefonen i handen har inte fått förväntad effekt i andra länder. Som nämnts tidigare blir polisens övervakning och lämpliga sanktioner av central betydelse för att få god efterlevnad. [...] Det skulle kunna finnas viss risk att förbud mot handhållen mobiltelefon leder till ett kompensatoriskt beteende där förare hanterar mobiltelefonen i knäet eller på ett sätt som inte blir så synligt. Hur omfattande denna hantering riskerar att bli är okänt."
Trafikverket tänkte inte så mycket på blåljusmyndigheterna dock. Vem som ska betala handsfree åt dessa och Försvarsmakten lämnas som en övning åt regeringen.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

62 kommentarer:

  1. År 2018 och blå samt grönljus inte har handsfree. Då tycker jag de stackarna gott kan få ett headset. Fokus på vägarna så ökar säkerheten även för dem och oss andra.

    SvaraRadera
  2. Svensken är fortfarande skötsam och tänker på detaljerna. Bra så! Dock har man numera fienden hos sig. Brutala råa män som rattar lastbilen längs med Drottninggatan utan en tanke på trafiksäkerhet. "Komikern" Özz nujen, av kurdisk börd och skattefinansierad, har i dag avslöjats som finansiär med 85.000 kr till nämnde terrorist för svartarbeten. Men dumsvensken håller båda händerna på ratten och lyder överheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här famlar vi minsann efter alla halmstrån vi kan. Dock felaktigt att Özz betalat till honom, en släkting till honom hade gjort det.

      Radera
    2. Hans syrra har också betalat en del, får se hur bra hon ligger till med sitt medlemskap i advokatsamfundet efter det...

      Radera
    3. Dumheten håller på att segra på Internet. "Svärjevännerna" är fan beredda att ta vad som helst djupt ner i halsen så länge det passar deras hatbild av Sverige.

      https://mediebruset.nu/2018/02/02/hur-man-reducerar-massmord-till-skvaller/

      Radera
  3. Kommunikationsutrustning - penna och papper?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cigaretter som används för att skicka röksignaler?
      iPad som ställs in med rätt film till ungarna i baksätet?
      Exklusiva chokladkakor för att KOMMUNICERA lycka och framgång?

      Många frågor...

      Radera
    2. Tutan är fortfarande roligast och oslagbar.

      Radera
    3. Har du ett sånt där Hobbex-horn som spelar en melodi när du trycker på tutan?

      Själv har jag några högtalare monterad på min Chevrolet-van och spelar glassbilsmelodin när jag står parkerad vid lekplatser.

      Radera
    4. Brukar du säga "Go f$*k a duck" när de klagar på att du inte har pistagenöt?

      Radera
    5. Nä, jag har glassar i alla smaker, den enda egenheten är att alla smaker också ligger längst in i vanen, och man måste gå in och hämta glassen själv.

      Radera
    6. https://youtu.be/UjIDrWn0DQ4

      Radera
    7. Ja man kan ju faktiskt undra vad som är kommunikationsutrustning. Har laddat upp med pocketböcker istället för mobil för underhållning på väg. Men idag åkte mobilen upp av bara farten. Tur att inte farbror blå såg mig...

      Radera
  4. När det stiftas en ny lag kan man fråga sig vad som är problemet? Har det varit en massa olyckor pga folk som fipplat med telefonen? Och i så fall, finns det belägg för att den nya lagen kommer åtgärda problemet?

    Om svaret är nej kan man misstänkta att det är en av dessa lagar som ska 'skicka signaler' och som politiker älskar. Det får dem att verka handlingskraftiga när de inte lyckas lösa verkliga problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den siffra jag sett är att 25 procent av trafikolyckorna orsakas pga fipplande med mobiltelefonen. Hur man kommit fram till denna siffra vet jag inte.

      Radera
  5. Det är bra att detta införs, jag ser ofta folk som kör som fyllon som visar sig surfa på sin mobil medan de kör. Samtidigt är det tveksamt vilken effekt det får, eftersom polisen som det är idag inte har kapacitet eller vilja att beivra trafikbrott.

    Andra exempel på regelbrott som leder till farliga situationer, som är vanligt förekommande men som jag aldrig hört någon få böter för:

    1. Inte använda blinkers. I regionen jag bor är det en minoritet som använder blinkers korrekt. Jag ser ofta farliga situationer, exempelvis i samband med filbyte på motorväg, som åtminstone hade varit mindre farliga ifall blinkers hade använts.

    2. Vänsterfilsblockerare. De som ligger i 80-90-100 i vänsterfilen på motorvägen trots att högerfilen är ledig. Otillåtet och skapar farliga situationer. När nån som ligger i lagliga 110 km/h (vilket på många bilar innebär att hastighetsmätaren visar 120) kommer ifatt, och vad händer då? För att påkalla uppmärksamhet eller i ren frustration lägger sig den upphinnande bilen tätt bakom marodören, vilket kan bli farligt pga kort avstånd. Ifall marodören inte flyttar sig har det blivit ganska vanligt med omkörning på höger sida. Vilket också är farligt då det inte är tillåtet och många bilister inte ser sig för innan de byter till högerfil.

    Ovanstående är saker som jag ser varje dag, ofta flera gånger per dag. Jag har aldrig sett eller hört om att polisen ens stoppat en bilist för detta. De kanske kör ett race på en eller två veckor där de bötfäller bilister för att använda mobilen, sedan är det tillbaka till ursprungsläget. Det går inte att bara stifta lagar och tro att det löser problemen, de måste beivras också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. I södra sthlm på e4an hade de för ett par månader sedan en sådan kontroll. De bötfällde bilar som låg i mittenfilen utan korrekt anledning, de var inte på väg att göra någon omkörning dvs. Kontrollen skapade en del uppståndelse då många inte känner till att de är 2 omkörningsfiler när de är 3 filigt.

      Radera
    2. Har du testat din egen bil mot en GPS? Visar de olika hastighet?
      Finns det nåt test eller så där man kan se att det du påstår är sant?

      Jag skulle vilja hävda att det är en myt om att mätarna i bilen visar en överhastighet (förutsatt att du har rätt däckdimension på så klart).

      Radera
    3. Jag tror att det är så att hastighetsmätarna enligt lag inte får visa för låg hastighet men för mycket går bra. Då lägger sig de flesta tillverkare några procent under verkligen hastighet så att däckdimension, slitna däck mm ändå inte skall innebära att mätaren visar för mycket.

      Radera
    4. Man brukar räkna med ca 5% tolerans i mätningen. Det motsvarar att däcken sjunker ihop ca 1,5 cm.

      Ellet andra toleranser i systemet.

      Så 5 km/h fel mot GPS är inget att reagera över. 10 hade jag reagerat på, då är nog mätaren felinställd.

      Radera
    5. Jämför jag min GPS och bilens hastighetsmätare så visar hastighetsmätaren ca 8 km/h högre än GPS:en. Och då har jag normalt ett ringtryck >2,0 åtminstone när jag kollar.

      Sen är ju frågan vad som är sant, Kan ju vara lite fel på båda.

      Radera
    6. Min Toyota Verso visar nästan 10% för hög hastighet trots standarddimensioner på däcken. Har jämfört med GPS vid flera tillfällen. Fru och svärfar följer noga hastighetsmätaren som visar 110 km/h trots att bilen då bara kör i 100.

      Jag vet dock inte hur vanligt det är att hastighetsmätaren visar fel på bilar i allmänhet.

      Radera
    7. På Audi, BMW o MB är blinkers oerhört dyr extrautrustning eller också har föraren glömt fylla på den likaså snordyra blinkersoljan... 😁

      Radera
    8. Polisen ger/gav (empiriskt verifierat) 10% rabatt på hastigheten när de lasermäter just för att hastighetsmätarna varierar en del. Kan också bero en del på däck slitage/storlek. Sist jag mätte var det dock förvånansvärt exakt, max 2% fortare än GPS upp till ca 80km/h, vid 120 ca 5%. Det vanliga är att de visar för mycket av uppenbara skäl. GPS är nog så exakt det kan bli, åtminstone om man håller jämn fart med farthållare.

      Radera
    9. Att du har 2.0 ringtryck kommer nog som en överaskning, många hade nog gissat på mycket högre. Men nu var det faktiskt däcktryck saken handlade om.

      Radera
    10. Att förare är dåliga på att blinka, beror nog till stor del på att de håller en mobil i ena handen (t ex alla hantverkare i kryssade små vita skåpbilar). Förhoppningsvis kan det bli bättre nu när de får en ledig hand?

      Vår bil visar 5% över verklig hastighet. Då har jag mätt med GPS och även mot avståndsskyltarna i mitten på motorvägen, om jag minns rätt står de varje 500 m.

      Radera
  6. Nu var det längesen (usch så längesen det var när jag tänker på det) jag åkte blåljusfordon, men redan på den tiden hade man ju lite termoskrivare och textkommunikation och vad det nu var som egentligen ersatte behovet av radiokommunikation. En "vanlig" utryckning för brandkåren sker mer eller mindre utan röstkommunikation under färd.

    Hur det ser ut inne i en ambulans/brandbil/polisbil idag vet jag inte, men det lär inte ha blivit sämre. Det kan nog förresten skilja lite beroende på landsting/kommun - fast polisen är ju statlig och deras fordon ser kanske likadana ut överallt?

    Så jag tror inte det är ett jätteproblem. Och sen, vad kostar en handsfree-enhet? 200 spänn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 89,90:- på Ge-Kås i Ullared.. 😁

      Radera
    2. Samma pris som din mamma alltså?

      Radera
    3. Sedan när började du betala?

      Radera
    4. Var skrev han att han betalade?

      Radera
    5. En handsfree av billigare slag till Rakel kostar 1500kr, då är det en in-ear med PTT knapp. Nu är ju inte det hela världen. Men så ska man vara nåbar på mobiltelefon samtidigt. Våra tjänstebilar är hyrbilar så vi kan ej göra fasta installationer. Jag bedömer att det blir trafikfarligare att ta de få Rakelsamtalen via headset än direkt i terminal för oss. Men det är inte min uppgift att trotsa lagen så jag har köpt in headset till samtliga Raklar.

      Noterbart för blåljuspersonal är att de inte sällan har två rakelmobiler + mobiltelefon.

      Radera
  7. Läsa tidningen eller en bok går dock bra? Känns väldigt underligt att pillandet med telefonerna inte täckts av befintlig lagstiftning som vårdslöshet i trafik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.youtube.com/watch?v=KR1iUmq6ilA

      Radera
    2. Det är ingen som gör det. Har du sett någon läsa en bok eller tidning när de kör? För det första är det otympliga och sedan så går det ju inte att koncentrera sig på en bok när man kör. Mobiltelefonanvändandet innebär ju ofta aktiv medverkan, så som att föraren har en sms-konversation men någon och höjer och sänker blicken hela tiden.

      Radera
    3. En gång på motorvägen vid Helsingborg såg jag en kille som satt med papptallrik och plastsked och käkade tårta i bilen under färd.

      Antar att tårtan inte räknas som kommunikationsutrustning, så han kan väl fortsätta käka tårta i bilen.

      Radera
    4. Jag har hört att en del onanerar i bilen medan de kör. Ska det vara tillåtet?

      Radera
    5. Har en gång mött en långtadare där chauffören hade en dagstidning utbredd över ratten.

      Radera
    6. Slutsatsen av onani är väl ungefär som att nysa, det är omöjligt att nysa med öppna ögon. Så av den anledningen kan man nog iaf inte rekommendera onani för bilförare.

      Radera
    7. Kan man rekommendera bilkörning för onanister då?

      Radera
    8. Automatlåda rekommenderas för autoerotister

      Radera
  8. Blir nog snart krav på 15 hp i genusvetenskap för alla manliga körkortsaspiranter så att de skall kunna se de onda osynliga manliga patriarkala strukturerna i trafiken...
    😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns definitivt könsrelaterade strukturella problem i trafiken, där båda TVÅ könen är flitigt representerade. Problemen är strukturellt delvis olika beroende på vilket kön man bestämmer sig för att granska.

      Radera
  9. Det finns andra lagrum som ger undantag för utryckningsfordon

    SvaraRadera
  10. Lagen är rent trams!

    Tycker inte att det är något problem att hålla i en telefon då jag har lärt mig att styra med ena knäet så jag kan släppa ratten med bägge händerna utan fara när jag fipplar med telefonen. Och det lärde jag mig redan innan det fanns mobiltelefoner, för att på ett säkert sätt kunna lägga in en snus utan att spilla på sätet. Har aldrig krockat på de 40 år jag kört.

    Just när det gäller telefon tycker jag att det kräver mer uppmärksamhet att faktiskt tala i telefonen än att hålla i den.

    Annars har jag normalt telefonen i en hållare på instrumentbrädan när jag använder den (GPS) vid körning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. *sådär* Bluetooth-parade just ihop bilen med mobilen...

      Radera
    2. Oklart om detta är ironi eller inte. Köra med knäna är sådär lagom trafiksäkert. Såklart det fungerar när ingenting händer, orsaken till att ha två händer på ratten ifall något händer.

      Det är lite som att cykla utan att hålla i styret, går utmärkt fram tills man kör på en stor sten eller nåt.

      Radera
    3. Både ironi och sanning, åtminstone det där med knäna.

      Radera
    4. Försök lägga in en snus med en hand när du kör på motorvägen, nästan omöjligt och rent trafikfarligt.

      Radera
    5. Bor i sthlm så kör sällan motorväg så pass länge att jag måste byta i färden. Utan det går utmärkt vid rödljus. När jag åkt långväga har jag alltid haft annan i bilen och då får de ge mig en portion. Tål att nämnas så är jag övernitisk när det kommer till trafiksäkerhet. Det är mitt liv det handlar om om någonting går fel.

      Radera
  11. Oavsett att alla som kommenterar givetvis är fantastiskt duktiga förare, så visar forskningen att det är högre risk vid mobiltelefonanvändning (oavsett om man håller terminalen i handen) i samband med bilkörning.

    Exempel 1:

    "Results Driver's use of a mobile phone up to 10 minutes before a crash was associated with a fourfold increased likelihood of crashing (odds ratio 4.1, 95% confidence interval 2.2 to 7.7, P < 0.001). Risk was raised irrespective of whether or not a hands-free device was used (hands-free: 3.8, 1.8 to 8.0, P < 0.001; hand held: 4.9, 1.6 to 15.5, P = 0.003). Increased risk was similar in men and women and in drivers aged ≥ 30 and < 30 years. A third (n = 21) of calls before crashes and on trips during the previous week were reportedly on hand held phones."

    Exempel 2

    "4.1. Conclusions
    From the results of the study that has been described in this paper, the following conclusions may be offered.
    1.
    The study showed that drivers were less responsive when they were having a conversation over a handheld mobile phone.

    2.
    Female drivers were more adversely affected by mobile phone use than male drivers when faced with obstacles falling in front.

    3.
    Older drivers were more adversely affected by mobile phone use than younger drivers.

    4.
    Selected accident records revealed that 20 percent of mobile phone carrying crashes were caused by the use of mobile phones."

    SvaraRadera
  12. Sedan har vi nya moderna bilmodeller som förses med pekskärm, dvs istf att använda reglagen och ha ögonen på vägen skall föraren ha ögonen på pekskärmen. Hur skall det sluta?
    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20130808/fler-bilar-far-pekskarm-trots-problemen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tänker på en sådan där "eldriven leksaksbil" mera lik ett dataspel som de som vill vara bland de hippaste inne och häftigaste bland innerstadens "elit" av "reklambyrå- och konsultnissar" kör runt med nu för tiden.. ?
      ;-)

      Radera
    2. Bengt: I princip alla nya bilar har pekskärm, även billiga småbilar.

      Det här är ett riktigt problem generellt men även specifikt för mig. Vi skaffade ny bil och jag tyckte först det är jättesmidigt med gps, backkamera och dylikt. Däremot består bilfärderna nu när frun kör 50% av att jag ber henne fokusera på trafiken istället för att fokusera på vilken låt hon ska välja på Spotify.

      Radera
    3. Jag har en stor pekskärm i min bil, snett till höger nedåt. Att titta på den tar bort fokus från vägen, så att meka med den är minst lika illa som att fippla med telfonen. Snarare värre då telefonen kan hållas eller sitta på instrummentbrädan i synfältet för vägen.

      Radera
    4. Fast det kompenseras väl av att den har autobromsning...

      Radera
    5. Njae.. Inte Skoda.. ;-)

      Där finns visserligen en skärm i storlek 2 DIN-uttag och som kombinerat ihop radio, backkamera mm.

      INTE en jättestor TV-skärm som tar upp hela mittkonsolen !

      Fokus skall vara på körningen, händerna på ratten och INTE "svajpande" på stora skärmar för att twittra, surfa eller leta monster... !!

      https://www.youtube.com/watch?v=TXowmS8PsNQ

      Radera
  13. Lagen består både av lagtext och praxis. Eftersom ingen polis någonsin kommer att ingripa mot annan polis (eller blåljuspersonal/försvarsanställda) som håller i kommunikationsutrustning så har de ett de facto undantag från lagen.

    Det är dock olyckligt att lagtexten ska skilja sig från praxis men det är nog inte sannolikt att just den punkten skulle fixas.

    SvaraRadera
  14. Tror att kap 11 § 11 innebär att blåsljudmyndigheter är undantagna i princip alla trafikregler, inklusive denna nya ändring

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, lagen hindrar alltså inte mig från att prata i radio samtidigt som jag rullar ut mot trafikolyckan i brandbilen. Alltså under utryckning får vi bortse från gällande trafikregler men efter avslutad insats gäller även trafikreglerna för vi inom räddningstjänst, dvs radiotystnad under hemfärd hädan efter!

      Radera
  15. På Åland är det enklare: "Föraren av ett motordrivet fordon får inte använda mobiltelefon under körningen genom att hålla den i handen." Man kan bötfällas för "äventyrande av trafiksäkerheten", och det händer ibland.
    Lagen diskuterades utförligt i lagtinget år 2006: https://www.lagtinget.ax/arenden/M%203%7C2004-2005/fortsatt-enda-behandling-bordlagd-27082

    SvaraRadera