Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-02-26 11:12

Aspens beredskapsbensin finns nu för leverans

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Preppad.nu och är reklam.

Aspens beredskapsbensin för långtidslagring finns nu att köpa. Bensinen är optimerad för lagringsegenskaper och garanteras i tio år i Aspens metallemballage. Därmed kan man som privatperson eller företag enkelt långtidslagra bensin till nödströmsaggregat eller fordon inför en kommande krissituation.
Aspen Beredskapsbensin - 25 respektive 60 liter.
Aspens Beredskapsbensin finns nu att köpa i metallemballage om 25 eller 60 liter från bland annat Preppad.nu

Bränslet är färdigemballerat i en hållbar och säker förpackning och garanteras lagringsbeständighet i tio år. Bränslet fungerar som vanlig bensin och går att använda till bensindrivna nödströmsaggregat, multifuelkök eller i fordon. Därmed slipper man rotera nödbränsle halvårsvis och får på köpet emballage.

Aspen har gjort sig kända för sina miljövänliga bränslen för arbetsredskap och -maskiner, där deras alkylatbensin ger avsevärt lägre utsläpp av skadliga ämnen på grund av sin renhet. Bränslet är rekommenderat till exempelvis motorsågar eller gräsklippare.

Vanlig bensin har relativt sätt en begränsad hållbarhet och vid lagring är det vanligt att den roteras med cirka sex månaders mellanrum, bland annat på grund av etanolinblandning som drar till sig vatten, samt avdunstning av komponenter i bränsle. Dessutom lagrar man på egen hand inte bränslet i helt täta förpackningar.

Med nya önskemål från staten att hushållen ska klara sig i åtminstone en vecka utan samhällets hjälp är nödström via nödströmsaggregat att rekommendera för t ex kyl- och frys, laddning av batterier, samt vattenpump för de som bor på landet. Det är inte nödvändigt att köra reservkraften dygnet runt, utan detta kan göras intervallmässigt, t ex morgon, lunch och kväll, vilket får bränslet att räcka avsevärt längre.

Som privatperson får du på grund av brandsäkerhetskraven lagra högst 100 liter brandfarliga vätskor i hemmet. Till detta kommer drivmedel i fordon och reservdunk i fordonet. Inne i själva bostaden får man högst ha 10 liter bränsle och resten måste förvaras i t ex garage eller annat brandtekniskt avskiljt utrymme, t ex en friggebod eller annat uthus. Bor man i lägenhet får förvaring i 25-literskärl ske på balkong, men inga brandfarliga vätskor får förvaras i vinds- eller källarförråd. Se MSB:s genomgång av regelverken (PDF). Som lägenhetsinnehavare är det dock ett mindre problem, då man ändå sannolikt inte har ett reservkraftverk. För yrkesmässigt bruk, t ex på en jordbruksfastighet, gäller andra gränser och regler. Aspen anger på sin sida om beredskapsbränslet att lantbruk får lagra 1000 liter eller 250 liter inom vattenskyddsområde.

Med beredskapsbensinen så löser sig ett av de vanligaste problemen med prepping kring bränslen - hållbarheten. Bensin med lång hållbarhet har tidigare inte varit tillgängligt för allmänheten.


Detta inlägg är publicerat i samarbete med Preppad.nu och är reklam.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

38 kommentarer:

  1. Borde inte vatten som tas upp I bränslet lägga sig I botten av kärlet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blandar sig med etanolen som blandar sig med bensinen.

      Det är därför etanolbensin enligt ryktet är så giftigt.

      Radera
    2. Tja, att en så polär vätska som vatten skulle blanda sig I någon större mängd I ett opolärt lösningsmedel verkar otroligt. Kanse mer troligt att vatten drar ur etanolen ur bensinen och därmed förändrar bensinens kemiska egenskaper.

      Radera
    3. Precis. Du får en vatten/etanolblandning, och en etanol/bensinblandning som är oblandbara.
      Vatten/etanolblandningen kan frysa, är inte brännbar på samma sätt i motorn osv osv.

      Radera
    4. Nja enligt ryktet jag hört, som ni gärna får vederlägga jag har inte kollat upp det, blandar sig vattnet med oh änden i etanolen medans den andra änden blandar sig med bensinen och på så vis skulle man lätt få in bensin i kroppen.

      Radera
    5. Det du beskriver är att etanolen skulle verka som någon sorts emulgator. De kanske man kan tänka sig I ett gränsskikt men mer troligt är att man får ett tvåfassystem. Det betyder ju inte att bensin inte skulle kunna åldras. Det skulle kunna vara så att bensinen är ett instabilt system därvattnet kan dra ur visa ämnen ur bensinen och påskyndar sönderfallet (eller att Bensinen sönderfaller av sig självt).

      Radera
    6. Här finns en genomgång av lagring och hållbarhet för olika bränslen.

      http://overlevnadsbloggen.se/bast-fore-datum-pa-bransle/

      Radera
    7. Även bensin utan etanolinblandning åldras och det handlar dels om att de mest flyktiga kolvätena avdunstar, dels om oxidation.

      Gammal bensin luktar annorlunda och är mörkare än färsk. Det brukar dock funka att fylla på och blanda med färsk bensin om man skulle ha oturen att ha en bil stående länge med gammal bensin.

      Radera
    8. Förr i världen hällde man K-sprit i tanken vintertid för att få bort (kondens)vatten i bensintanken
      K-sprit med K som i karburator (förgasare)

      Idag innehåller all bensin minst 5% etanol

      Radera
  2. Kanon, det här har jag väntat på. Helt rimligt pris, givet smidighet och trygghet! Kommer ställa 60+25 l ute i ett förråd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, priset är rimligt - titta på vad en reservdunk kostar per liter. Runt 10:- SEK per liter om man ska ha kvalitet.

      Radera
    2. Hej

      Glöm inte att sätta upp en skylt i fall brandkåren måste kommer till undsättning!

      Radera
    3. Skylt? så att plundrarna vet var det finns bensin när apokalypsen kommer?

      Radera
  3. Lantbruk och byggarbetsplatser med entreprenadmaskiner kan ju lagra betydligt större mängder av fr.f.a diesel i s.k farmartanker...

    SvaraRadera
  4. Förutom mina två tidigare "reservdunkar" - Jeepdunken "Ryssen och kanistern "GULF" - har jag köpt två 20 liters bränsledunkar i plast för 79,90:-/st. på Ge-Kås i Ullared

    SvaraRadera
  5. Har jag missförstått något, eller varför behövs denna produkt?

    1 980 spänn för 60L, eller plastdunkar för ett par hundringar + rotera bensinlagret en gång i halvåret? Tanka bilen behöver man ju göra ändå. Rätt bra timlön på att rotera lagret själv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har missförstått något ja. Folk. Vissa vill helt enkelt inte rotera bensinlager utan betalar gärna extra för att slippa.

      Det är ungefär som att vissa gärna betalar extra på ICA för ett paket smör istället för att kärna själv...

      Radera
    2. Du lurar dig själv, Joakim.

      Merkostnaden för att preppa t ex 25 liter bränsle under 10 års tid, även om du roterar, är priset för 25 liter bränsle plus 25 liter dunk. En dunk för 250:- SEK blir 10:- SEK per liter och bensinpriset är väl typ 14:- SEK idag. Literpriset blir alltså 24:- SEK för att preppa i tio år om du roterar varje halvår. Merkostnaden för detta bränsle är bara 4:- SEK per liter och du slipper rotera.

      Radera
    3. Tack, detta förklarade min undran. Tid vs pengar.

      Radera
    4. Men priset är ju inte 24 kr/liter utan 35 kr/liter.

      Radera
    5. Just det. 35 spänn vs 24 spänn per liter eller nåt sånt.

      Nå, lyxpreppern måste förstås ha sin beredskapsbensin som statussymbol, så får resten lägga några minuter extra en gång i halvåret på att rotera lagret.

      Radera
    6. Fast har du själv hållt på att slabba med bensin på plåtdunkar o fylla på macken o hälla över på bilen osv?

      Vi som har lite utbildning o erfarenhet av sådana saker betalar gärna för att slippa kan jag säga dig.
      Har sett många organiska vätskor i mina dagar och bensin i öppen hantering är bland de äckligaste och jävligaste.

      Radera
    7. Jo, det har hänt flera gånger, jag förstår inte riktigt vad det jobbiga skulle vara?

      Radera
    8. Vad gör du i normala fall? Jobbar bank, IT eller annat skrivbordsjobb ?
      Hålla på och slabba med lösningsmedel är bland det äckligaste som finns.

      Radera
    9. Verksamhet åt det hållet.

      Jag har inte särskilt mycket mot lösningsmedel (och tycker till och med att lukten kan vara behaglig i små doser...). Att fylla en bensindunk eller att tanka en bil från dunken är inget speciellt, eller för den delen att rengöra något med t ex kemiskt ren bensin eller aceton.

      Sen ska man inte sniffa lösningsmedel eller stå i ångorna i tid och otid, men det är en annan sak. I välventilerat verkstadsutrymme eller ute på bensinmacken i det fria bekommer det mig inte.

      Radera
  6. Jag har valt att tanka dieselbilen när jag har 20 mils räckvidd kvar istället för att vänta tills tanken börjar bli tom. Det blir lite mer jobb men å andra sidan slipper jag hålla på och rotera diesel hemma.

    SvaraRadera
  7. Hur kan ett bränsle som skapar utsläpp av skadliga ämnen kallas miljövänligt? Lite motsägelsefullt kan jag tycka.

    "Aspen har gjort sig kända för sina miljövänliga bränslen för arbetsredskap och -maskiner, där deras alkylatbensin ger avsevärt lägre utsläpp av skadliga ämnen på grund av sin renhet."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen dålig på svenska, rätt ord bör vara miljövänligare alternativt mindre miljöfarliga eftersom det i sammanhanget kan tolkas vara lite av ett värdeord.

      Radera
  8. Vad är skillanden på beredskapsbensin och ordinarie Aspen bensin?
    Kan man inte långtidslagra den ordinarie varianten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svarar mig själv efter att ha läst på på Aspens hemsida.

      Bensinens livslängd
      Metallemballaget i kombination med en stabil bensin gör att Aspens beredskapsbensin är lagringsstabil i tio år, vilket är betydlig längre än för vanlig mackbensin som kräver rotation vid långtidslagring.
      Aspens alkylatbensin är lagringsstabil i cirka tre till fem år.

      Radera
  9. Enbart etiketten "Beredskapsbensin" är värt 33 kr/l.

    Om tio år... Det kanske är en investering att köpa idag. Men kommer jag köra bensinbil då? Med solceller laddar sig elbilen själv, om än långsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet väl ungefär när du ska sälja bilen eller när den börjar sjunga på sista versen, använd beredskapsbensinen då.

      Radera
  10. Väldigt spartansk hemsida, preppad.nu. Mer frågor än svar? Vem driver butiken (här är jag kanske inte superintresserad av ett namn utan mer allmänt irriterad att det enda som ger butiken en identitet är urlen och ett telefonnummer)? Var ligger butiken? Vad kostar transporten av ett fat bensin och hur går det till? Kan man hämta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan hitta det via whois.

      Men ja, nu ser jag att man måste lägga en halv dag på att hämta sin bensin om man nu inte bor i Stockholm eller Göteborg eller ändå har ett ärende dit.

      Radera
    2. Hemsidan uppdaterad 2015... (?)
      Oregistrerat (kontantkorts)nummer
      Inte någon företagsidentitet / organisationsnummer
      Domänen ligger hos One.com och har "dold" innehavare
      Inte någon fysisk adress, ej heller boxadress på Ratsit eller Merinfo
      FB säger en adress i Lomma men inte heller där hittas något organisationsnummer.
      På adressen finns tre (3) företag registrerade...

      Radera
    3. Hej Bengt

      Det är jag som ligger bakom Preppad.nu
      Tack för den feedbacken, skall genast bättra mig. Har ingen ambition att vara hemlig, men det finns dock ingen fysisk butik/lager.

      Radera